Opvallende dingen 29 augustus
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
29-08-2024 08:18:32
TijnTrein
TijnTrein

Op de betuweroute tussen Vuren en Espijk 08:09 stond/staat 2 Br189ers met een kolentrein richting Emmerich Thv Hectometerpaal 109,6 van de A15

Later op hectometerpaal 105 van de A15 stond/staat een onbekende Beaconrail class 66 met tankwagens ook in dezelfde richting. Gezien vanuit de auto.



Laatst bewerkt door TijnTrein op 29-08-2024 08:19
 

29-08-2024 18:48:38
SleutelMan
Moderator
SleutelMan

Trein 3065 had +10 te Ut waardoor voor reizigers een interessante keuze ontstond omdat trein 3265 (op tijd) er naast stond. Uiteindelijk vertrok de 3065 eerst en ook onderweg (bij bijv. Db) kreeg deze ook voorrang.

Vermoedelijk zo gedaan om nog een beetje van de vertraging eraf te kunnen rijden. De 3265 staat in Ed immers toch een paar min stil normaliter. Maar ik vond het wel grappig dat je mensen dan toch ziet twijfelen en heen en weer ziet lopen.

 

29-08-2024 19:12:05
rudolfph
rudolfph

4206+4216 als 869 naar Mt te Ut om 19.03u

 

29-08-2024 19:21:48
Marco
Marco

Quote
SleutelMan (29-08-2024 18:48:38):


Trein 3065 had +10 te Ut waardoor voor reizigers een interessante keuze ontstond omdat trein 3265 (op tijd) er naast stond. Uiteindelijk vertrok de 3065 eerst en ook onderweg (bij bijv. Db) kreeg deze ook voorrang.

Vermoedelijk zo gedaan om nog een beetje van de vertraging eraf te kunnen rijden. De 3265 staat in Ed immers toch een paar min stil normaliter. Maar ik vond het wel grappig dat je mensen dan toch ziet twijfelen en heen en weer ziet lopen.


In dit soort situaties is het altijd het beste om te wachten op het perron, en te kijken welk vertreksein als eerste oplicht. Dan wel gauw de trein in stappen, want dan kan het zijn dat de HC gauw fluit :)

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

29-08-2024 19:44:00
j.jager
j.jager

Tijdens mijn verblijf in Limburg viel me op dat vandaag op zowel Tegelen als Swalmen spoor 2 in gebruik is ipv 1. Verder reed vandaag de 32300 niet en zat op de 32200 1 van de Noordelijke gtw stellen.



Laatst bewerkt door j.jager op 29-08-2024 19:44
 

29-08-2024 20:06:58
seinhuis
seinhuis

20:06 Almelo, 6418 staat (los) met 3 wagons van Langer.

 

29-08-2024 20:22:30
Sehukoza
Sehukoza

Quote
seinhuis (29-08-2024 20:06:58):


20:06 Almelo, 6418 staat (los) met 3 wagons van Langer.



Deze combinatie stond daar vandaag om 15:55 ook al.

Vorige week stond de combinatie ook al overdag te Aml, vindt het transport niet meer 's nachts plaats?

 

29-08-2024 20:28:46
mattie2
mattie2

Het zijn drie containerwagens met tankcontainers van Lanfer. Naar verluidt gaat het om een proefvervoer, de details ken ik niet.

 

30-08-2024 00:25:27
henri1972
henri1972

Quote
SleutelMan (29-08-2024 18:48:38):


Trein 3065 had +10 te Ut waardoor voor reizigers een interessante keuze ontstond omdat trein 3265 (op tijd) er naast stond. Uiteindelijk vertrok de 3065 eerst en ook onderweg (bij bijv. Db) kreeg deze ook voorrang.

Vermoedelijk zo gedaan om nog een beetje van de vertraging eraf te kunnen rijden. De 3265 staat in Ed immers toch een paar min stil normaliter. Maar ik vond het wel grappig dat je mensen dan toch ziet twijfelen en heen en weer ziet lopen.


Jaren geleden werd er dan bij zo'n situatie op Rtd bij 2 treinen ri Dord vaak omgeroepen welke trein als eerste ging vertrekken.

 

30-08-2024 03:23:22
tieske05
tieske05

Quote
j.jager (29-08-2024 19:44:00):


Tijdens mijn verblijf in Limburg viel me op dat vandaag op zowel Tegelen als Swalmen spoor 2 in gebruik is ipv 1. Verder reed vandaag de 32300 niet en zat op de 32200 1 van de Noordelijke gtw stellen.


Tegelen is momenteel spoor 2 ipv spoor 1 in gebruik ivm een defecte lift. In Swalmen is het al jaren standaard dat spoor 2 wordt gebruikt. Op de 32215 zaten beide noordstellen 308 en 307 aan elkaar gecombineerd.

 

30-08-2024 07:21:23
anton_
anton_

Ik was gisteren in Herzogenrath, waar ik de trein naar Heerlen wilde nemen. Volgens zowel de NL als DE app was mijn trein al 5 minuten vertrokken richting NL voordat deze werkelijk in Herzogenrath langs het perron stond. Is dat normaal dat beide apps het zo fout hebben?

 

30-08-2024 08:00:46
treinhobby
treinhobby

Neem aan dat beide apps de brondata van hetzelfde systeem halen?

Gebeurt (bij de ns) wel vaker dat een trein op de geplande vertrektijd opeens van de actuele vertrektijden verdwijnt in de app, terwijl die in werkelijkheid nog langs het perron staat.

 

30-08-2024 08:11:18
treinfan
treinfan

Quote
anton_ (30-08-2024 07:21:23):


Ik was gisteren in Herzogenrath, waar ik de trein naar Heerlen wilde nemen. Volgens zowel de NL als DE app was mijn trein al 5 minuten vertrokken richting NL voordat deze werkelijk in Herzogenrath langs het perron stond. Is dat normaal dat beide apps het zo fout hebben?


Ja, dat is in Duitsland helaas gebruikelijk.

 

30-08-2024 09:24:10
j.jager
j.jager

Quote
tieske05 (30-08-2024 03:23:22):


Quote
j.jager (29-08-2024 19:44:00):


Tijdens mijn verblijf in Limburg viel me op dat vandaag op zowel Tegelen als Swalmen spoor 2 in gebruik is ipv 1. Verder reed vandaag de 32300 niet en zat op de 32200 1 van de Noordelijke gtw stellen.


Tegelen is momenteel spoor 2 ipv spoor 1 in gebruik ivm een defecte lift. In Swalmen is het al jaren standaard dat spoor 2 wordt gebruikt. Op de 32215 zaten beide noordstellen 308 en 307 aan elkaar gecombineerd.



Nu zie ik dat spoor 2 op swalmen het doorgaande spoor betreft waarvan ik dacht dat dat 1 was, dus daar niks van gezecht.

 

30-08-2024 10:15:18
sjoerd
sjoerd

Doorgaans ligt spoor 1 bij het stationsgebouw en daarvandaan wordt doorgenummerd, zoals dus ook in Swalmen. Maar daar ligt sinds de bouw van de autotunnel het spoortracé op een andere plaats; dat is wellicht verwarrend. Het is niet altijd zo dat het doorgaand spoor spoor 1 is. In Swalmen is het doorgaande spoor spoor 2.

 

30-08-2024 10:28:31
treinhobby
treinhobby

In princiepe is het spoor aan de centrumzijde van een plaats spoor 1. En daar zal meestal ook het gebouw staan.

Of dat qua wissels wel of niet doorgaand is, maakt niks uit.

Baarn spoor 1 is zelfs een kopspoortje.



Laatst bewerkt door treinhobby op 30-08-2024 10:28
 

30-08-2024 11:00:57
sjoerd
sjoerd

Dat centrum kan je als uitgangspunt nemen als er geen stationsgebouw is. Maar als het stationsgebouw er wel is of was, is die zijde het uitgangspunt voor spoornummering, niet de ligging van het centrum. Dat was zelfs zo bij tramlijnen met een stationsgebouw en dat is te zien op de tekeningen van de bedieningsvoorschriften. Zoals de wissels en seinen vanouds werden genummerd naar gelang de kilometrering opliep. De ligging van het centrum is geen spoors kenmerk, al stond aan die zijde meestal wel het stationsgebouw.

Op elke regel zijn wel uitzonderingen. Nu we het er toch over hebben, ben ik er wel benieuwd naar. Maar ik ga er niet naar zoeken.

 

30-08-2024 14:07:07
gvttreinen
gvttreinen

Tegenwoordig tracht men de perronnummers op één baanvak aan gelijke zijde te houden , dit zie je bijvoorbeeld in Houten, voor VL is dit gemakkelijk.



Laatst bewerkt door gvttreinen op 30-08-2024 14:07, reden: Spoornummers moet perronnummers zijn
 

30-08-2024 14:32:55
broek53
broek53

Quote
treinhobby (30-08-2024 10:28:31):


In princiepe is het spoor aan de centrumzijde van een plaats spoor 1. En daar zal meestal ook het gebouw staan.

Of dat qua wissels wel of niet doorgaand is, maakt niks uit.

Baarn spoor 1 is zelfs een kopspoortje.



Op het stationnetje Amsterdam Centraal ook, met dien verstande dat het altijd zo geweest is (en Baarn niet).

 

30-08-2024 14:39:53
broek53
broek53

Quote
gvttreinen (30-08-2024 14:07:07):


Tegenwoordig tracht men de perronnummers op één baanvak aan gelijke zijde te houden , dit zie je bijvoorbeeld in Houten, voor VL is dit gemakkelijk.


Klopt, daar kun je een onderhoudend boek over schrijven. De klad kwam erin toen de viaductstations ontstonden zonder stationsgebouw, maar met de kaartverkoop onder de sporen. In mijn regio was dat Amsterdam Bijlmer (oud) en de Flevolijn. Een van de eerste waar de wens van VL gevolgd werd, was volgens mij Hoorn Kersenboogerd. De spoornummering van Amsterdam Zuid en van Amsterdam Bijlmer (Arena) zijn destijd tijdens de verbouwingen in het kader van de spoorverdubbelingen nog omgedraaid, herinner ik mij.

 

30-08-2024 15:01:42
sjoerd
sjoerd

En er zijn drie stations waar geen spoor 1 (meer) is: Arnhem (nooit aangelegd), Breda en Rotterdam CS (opgebroken). Misschien wel meer?

 

30-08-2024 16:57:58
ToH
ToH

Ass (geen 1 én 2), Bv, Wv, Ost om er maar een paar te noemen

 

30-08-2024 17:15:56
Dionysusnu
Dionysusnu

Als je Bv telt dan zijn er nog wel meer waar spoor 1 een niet-perronspoor is, bijvoorbeeld Mas, Bkl, Ac.

Gz past in het rijtje dat echt geen spoor 1 (meer) heeft

 

30-08-2024 17:21:49
michaben
michaben

Met het verschil dat Bv daadwerkelijk een spoor 1 heeft en Mas, Bkl en Ac niet (die hebben respectievelijk een spoor 801, 701 en 671).

 

30-08-2024 17:25:07
rolandrail
rolandrail

Quote
seinhuis (29-08-2024 20:06:58):


20:06 Almelo, 6418 staat (los) met 3 wagons van Langer.


Ze stonden er langer, sinds eind van de ochtend, maar de tankcontainers (niet de wagens) zijn van Lanfer.



Laatst bewerkt door rolandrail op 30-08-2024 17:34
 

01-09-2024 19:35:36
mich
mich

Tegelen spoor 2 is vanwege de defecte lift.