07-09-2024 07:30:32 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Opvallende drg vandaag tussen Ut en Ah: vanaf begin rijdt er een 3100 Ah - Otb - Ed - Klp - Db. Deze keert in Db op de 3100 ri Ah met terugsteken via het middenspoor. Trein geeft in Db ook nergens aansluiting op behalve misschien op een streekbus. Stop in Otb is vanwege de Airborne wandeltocht. In Db maar de 3016 gepakt naar Ehv (?). In Ut via spoor 14 en daarna de middensporen op ri Asd. Bij Maarssen naar het rechter IC spoor en bij Bkl weer naar het Sprinterspoor. Zal best ergens logica inzitten anders dan een +5 op Asb. Laatst bewerkt door moderator op 07-09-2024 15:49 |
07-09-2024 08:08:45 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
De wissel storing bij Breukelen is weer terug(of nooit weggeweest) dacht gisteren en eergisteren al iets gezien te hebben wat daarop duidde. De sprinters van 08:55 in Maarsen stond met +5 voorgemeld , maar ging na zo'n 3 minuten toch maar verder want de IC waarop gewacht zou moeten worden komt ook via het binnen spoor en stond al te wachten en volgde nu kalm over de wissels net als de sprinter over het buiten spoor naar Breukelen |
07-09-2024 08:22:05 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Nooit weg geweest. Onderwijl circa vier weken aan de gang. Laatst bewerkt door Ysbergsla op 07-09-2024 08:22 |
07-09-2024 08:39:27 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Maar dan zijn er meer wissels in storing ? We reden spr spoor tot Maarssen, IC spoor naar Bkl en toen weer sprinterspoor. Laatst bewerkt door henri1972 op 07-09-2024 11:56 |
![]() |
advertentie |
07-09-2024 09:00:29 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Er zijn tevens werkzaamheden te Utrecht spoor 5 waardoor de Intercity's deels via spoor 14 worden afgehandeld. Vanwege een gebrek aan wissels aldaar gaat de route via het 'sprinterspoor' naar Maarssen. |
07-09-2024 09:02:52 1 | ||
---|---|---|
mambo
![]() |
Wisselstoring Breukelen word (voor zover ik weet) 8 op 9 september opgelost. Binnenspoor naar Maarssen is planmatig wegens vertrek van sp 14 te Ut; binnenspoor vanaf Breukelen waarschijnlijk omdat dat een extra beweging door een 80 wissel scheelt? Het niet wachten van de sprinter te Mas heeft waarschijnlijk met de aangepaste dienstregeling rond Ut te maken waardoor er geen (of een kleiner) conflict is met de intercities. :) |
07-09-2024 09:45:25 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Asdm 9:44 Nightjet 402 naar Asd met een RDC-rijtuig. Laatst bewerkt door BVisser op 07-09-2024 09:45 |
07-09-2024 11:50:57 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Omroep te Deventer: Vanwege technisch onderzoek rijden er later vandaag geen treinen tussen Wierden en Zutphen, dit duurt tenminste tot ... uur. [ tijdstip kon ik niet verstaan. |
07-09-2024 11:57:59 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Vermoedelijk heb je de eerste plaats niet goed verstaan. In de NS app staat Dieren en Zutphen tot 13.00 uur. Tussen Wierden en Zutphen rijden sowieso geen (directe) treinen. Laatst bewerkt door bart84 op 07-09-2024 11:58 |
07-09-2024 11:58:44 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
![]() |
Volgens Rijdendetreinen van 12:15 tot 13:00 (Reizigers tussen Dieren en Apeldoorn kunnen ook gebruik maken van de Stoomtrein😜) Laatst bewerkt door mat64Hidde op 07-09-2024 12:01 |
07-09-2024 12:18:29 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
|
07-09-2024 15:16:23 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Duitsland: uitval van GSM-R in de regio Mitte (Frankfurt, Koblenz, Kassel) en ook backupsystemen werken niet. Treinverkeer wordt stilgelegd.
bron: strecken.info |
07-09-2024 17:32:38 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
|
07-09-2024 18:27:40 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
|
07-09-2024 19:09:14 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Het blijft een keuze: niets mis met wissels en seinen. |
07-09-2024 19:10:16 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Ja dat is zeker zo en de ICE treinen naar Nederland hebben ook last van deze situatie. De 122 is compleet opgeheven en 224 staat nu ook al op +90 maar is wel onderweg. Of hij Nederland gaat halen valt te bezien. |
07-09-2024 19:11:11 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Je kunt seinen en wissels hebben maar er is toch echt meer nodig om een trein te rijden..... |
07-09-2024 19:22:25 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Wat een wonder dat dat dan voor de uitvinding van de GSM en Telerail tóch decennialang is gelukt. |
07-09-2024 19:29:52 | ||
---|---|---|
koekje
![]() |
Alleen had je toen een heel andere wereld. Minder treinen, minder autoverkeer, etc... |
07-09-2024 19:34:22 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
ICE221 rijd tot Ah.... Best sneu ben je in Amsterdam ingestapt mag je net voor de grens er al weer uit.... DB geeft aan personeel te kort |
07-09-2024 19:43:34 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Kunnen ze dan niet bij de knoppen? |
07-09-2024 19:44:39 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
|
07-09-2024 20:05:53 | ||
---|---|---|
TijnTrein
![]() |
20:03 Tilburg reeshof: 2 RFO 1800en of ander type allebei in locon kleuren richting Breda. |
07-09-2024 21:02:59 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Dat laatste is een bekende dooddoener. Zelf ben ik wel een liefhebber om de trekschuit er nog bij te halen. Maar laten we serieus blijven. Wat een feit is dat er in de periode van de Telerail nog telefoons langs het spoor stonden. Dat heet redundancy. Als ik het mij goed herinner zijn met de Flevolijn voor het eerst geen vaste telefoonlijnen voor contact met de verkeersleiding aangelegd, en met GSM-R dacht men het wel helemaal zonder te kunnen, en te kunnen vertrouwen op een back-up voor hetzelfde systeem. Dat is een keuze. Ik heb een collega op de TU die stelt dat het ontbreken van redundancy ons op een bepaald moment ernstig gaat opbreken. Maar een econoom zal wel kunnen berekenen dat een totale uitval gedurende een dagje of twee geen enkel probleem is, en dat het aanhouden van een tweede parallel systeem van communicatie economisch niet verantwoord is. (geheel off-topic, de brandweer van Amsterdam-Amstelland heeft na invoering van de (digitale) C2000 nog een alternatief analoog radionetwerk gehandhaafd, via het NET 3A. Zoals gezegd redundancy of niet is een keuze; geen kwestie van 'vroegere' - en vermeend rustige - tijden). Laatst bewerkt door wattman op 07-09-2024 21:04 |
07-09-2024 21:35:49 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Het is zo langzamerhand een nationale sport aan het worden om spoorwegen te bashen voor alles wat niet goed gaat maar het is en blijft een feit er kan zoiets gewoon gebeuren. Alles kan kapot dus ook een onderbreking van de GSM-R is daar onderdeel van. En dan roepen alles wat beter vroeger of gelijkende tekst is gewoon oogkleppen op hebben. Ook toen gebeurde er dingen lag het spoor stil en ook toen klaagde mensen er graag op los. So whats next?! |
07-09-2024 21:51:28 3 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
En naast de "bashers" zijn er ook de apologeten...
|
07-09-2024 21:52:24 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Was weer een enerverende zaterdagavond, de 3772(rijdt vandaag Vl - Hdr vanwege werkzaamheden te Ut), even voor Utg kreeg de trein een ATB ingreep of een kortstondige storing, want de trein stond binnen no-time stil. |
07-09-2024 21:59:41 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ja, toen liep je bij problemen tegen een stoptonend armsein aan, met zicht op de seinhuis of wissel wachter.
Alleen konden we in die tijd daarmee niet zo'n intensieve treindienst handhaven als vandaag de dag gebruikelijk is, en waar we de veelal de meeste dagen in het jaar wél het profijt van hebben. |
07-09-2024 22:18:31 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
In Duitsland heeft men vandaag het openbare mobiele telefoonnetwerk gebruikt als backup voor GSM-R.
Treinen met machinisten die via hun diensttelefoon bereikbaar waren mochten rijden, de rest moest de storing afwachten. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
07-09-2024 22:53:07 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
|
07-09-2024 22:55:59 1 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Nou, hier schuiven wel wat tijd-perspectieven over elkaar heen. In de jaren tachtig was de centralisatie van de beveiliging al heel ver gevorderd en het aantal seinhuizen met direct zicht op het spoor nog maar heel gering. En Telerail was nog maar net in opbouw. Met de intensiteit van de treindienst heeft dat allemaal bitter weinig uitstaande. Ik snap de beleidskeuze wel om niet (meer) het treinsysteem draaiende te trachten te houden zonder iets van ' Telerail ' , als maar duidelijk is dat het een keuze is en niet iets is dat logischerwijs of technischerwijs ergens uit voortvloeit.
Laatst bewerkt door broek53 op 07-09-2024 22:57 |
07-09-2024 23:38:28 | ||
---|---|---|
roeter
![]() |
En blijkbaar zijn we vergeten dat vóór de komst van telerail e.d. bij ieder sein (buiten stations/emplacementen) een telefoon stond. Er is dus nooit sprake geweest van een situatie met alleen maar seinen en wissels, zonder mogelijkheid van contact tussen treinpersoneel en seinhuiswachters/verkeersleiders. |
08-09-2024 00:06:21 1 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ook waar. Op enkelsporige baanvakken of anderszins baanvakken zonder tussenseinen kon een trein heel verloren staan als er wat aan de hand was. Menig machinist had het rijkstelefoonnummer van de verkeersleiding op zak om vanaf een boerderij contact te kunnen maken als hij gestrand was 😚 |
08-09-2024 00:39:05 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
We werken veilig, of we werken niet. Simpel. |
08-09-2024 01:01:59 6 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, dat is het doodslaan van elke discussie door DE veiligheid erbij te halen, want niemand kan immers tegen DE veiligheid zijn en het ontslaat velen van verder nadenken. De vraag in veel gevallen zou moeten zijn waar grenzen liggen, omdat absolute veiligheid helemaal niet bestaat. |
08-09-2024 01:49:58 1 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
|
08-09-2024 01:53:57 1 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
|
08-09-2024 02:52:08 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
|
08-09-2024 07:06:53 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
|
08-09-2024 12:11:57 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
De IC van 11:23 van Ut naar Nm zat bomvol ondanks VIRM-6. |
08-09-2024 12:15:25 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Dat is niet zo gek want de 3100 reed niet tussen Shl en Db dus iedereen die vanuit Ut naar Ah wilde moest met de 3000 mee. |