Opvallende dingen 7 september
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
07-09-2024 07:30:32
henri1972
henri1972

Opvallende drg vandaag tussen Ut en Ah: vanaf begin rijdt er een 3100 Ah - Otb - Ed - Klp - Db. Deze keert in Db op de 3100 ri Ah met terugsteken via het middenspoor. Trein geeft in Db ook nergens aansluiting op behalve misschien op een streekbus. Stop in Otb is vanwege de Airborne wandeltocht.

In Db maar de 3016 gepakt naar Ehv (?). In Ut via spoor 14 en daarna de middensporen op ri Asd. Bij Maarssen naar het rechter IC spoor en bij Bkl weer naar het Sprinterspoor. Zal best ergens logica inzitten anders dan een +5 op Asb.



Laatst bewerkt door moderator op 07-09-2024 15:49
 

07-09-2024 08:08:45
cuneo56
cuneo56

De wissel storing bij Breukelen is weer terug(of nooit weggeweest) dacht gisteren en eergisteren al iets gezien te hebben wat daarop duidde. De sprinters van 08:55 in Maarsen stond met +5 voorgemeld , maar ging na zo'n 3 minuten toch maar verder want de IC waarop gewacht zou moeten worden komt ook via het binnen spoor en stond al te wachten en volgde nu kalm over de wissels net als de sprinter over het buiten spoor naar Breukelen

 

07-09-2024 08:22:05
Ysbergsla
Ysbergsla

Nooit weg geweest. Onderwijl circa vier weken aan de gang.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 07-09-2024 08:22
 

07-09-2024 08:39:27
henri1972
henri1972

Maar dan zijn er meer wissels in storing ?

We reden spr spoor tot Maarssen, IC spoor naar Bkl en toen weer sprinterspoor.



Laatst bewerkt door henri1972 op 07-09-2024 11:56
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-09-2024 09:00:29
Ysbergsla
Ysbergsla

Er zijn tevens werkzaamheden te Utrecht spoor 5 waardoor de Intercity's deels via spoor 14 worden afgehandeld. Vanwege een gebrek aan wissels aldaar gaat de route via het 'sprinterspoor' naar Maarssen.

 

07-09-2024 09:02:52 1
mambo
mambo

Wisselstoring Breukelen word (voor zover ik weet) 8 op 9 september opgelost. Binnenspoor naar Maarssen is planmatig wegens vertrek van sp 14 te Ut; binnenspoor vanaf Breukelen waarschijnlijk omdat dat een extra beweging door een 80 wissel scheelt? Het niet wachten van de sprinter te Mas heeft waarschijnlijk met de aangepaste dienstregeling rond Ut te maken waardoor er geen (of een kleiner) conflict is met de intercities. :)

 

07-09-2024 09:45:25
BVisser
BVisser

Asdm 9:44 Nightjet 402 naar Asd met een RDC-rijtuig.



Laatst bewerkt door BVisser op 07-09-2024 09:45
 

07-09-2024 11:50:57
anton_
anton_

Omroep te Deventer: Vanwege technisch onderzoek rijden er later vandaag geen treinen tussen Wierden en Zutphen, dit duurt tenminste tot ... uur. [ tijdstip kon ik niet verstaan.

 

07-09-2024 11:57:59
bart84
Moderator
bart84

Quote
anton_ (07-09-2024 11:50:57):


Omroep te Deventer: Vanwege technisch onderzoek rijden er later vandaag geen treinen tussen Wierden en Zutphen, dit duurt tenminste tot ... uur. [ tijdstip kon ik niet verstaan.


Vermoedelijk heb je de eerste plaats niet goed verstaan. In de NS app staat Dieren en Zutphen tot 13.00 uur. Tussen Wierden en Zutphen rijden sowieso geen (directe) treinen.



Laatst bewerkt door bart84 op 07-09-2024 11:58
 

07-09-2024 11:58:44
mat64Hidde
mat64Hidde

Volgens Rijdendetreinen van 12:15 tot 13:00

(Reizigers tussen Dieren en Apeldoorn kunnen ook gebruik maken van de Stoomtrein😜)



Laatst bewerkt door mat64Hidde op 07-09-2024 12:01
 

07-09-2024 12:18:29
anton_
anton_

Quote
bart84 (07-09-2024 11:57:59):


Quote
anton_ (07-09-2024 11:50:57):


Omroep te Deventer: Vanwege technisch onderzoek rijden er later vandaag geen treinen tussen Wierden en Zutphen, dit duurt tenminste tot ... uur. [ tijdstip kon ik niet verstaan.


Vermoedelijk heb je de eerste plaats niet goed verstaan. In de NS app staat Dieren en Zutphen tot 13.00 uur. Tussen Wierden en Zutphen rijden sowieso geen (directe) treinen.



Mijn eerste reactie was. Vreemd dat ze niet omroepen Deventer- Wierden en Deventer- Zutphen gestremd. Maar Dieren en Wierden verwisselen is veel logischer.

 

07-09-2024 15:16:23 1
AlexNL
AlexNL

Duitsland: uitval van GSM-R in de regio Mitte (Frankfurt, Koblenz, Kassel) en ook backupsystemen werken niet. Treinverkeer wordt stilgelegd.



Störung
Betroffene Infrastruktur:
Regionen Korridor Nord, Korridor Süd, Korridor West


Art der Arbeiten:
Sonstige Unregelmäßigkeit

Wirkung:
Zurückhalten von Zügen
Großflächiger Ausfall GSM-R-Netz in der Region Mitte, keine zuverlässige Nutzung der Rückfallebene möglich; alle Züge werden an geeigneten Betriebsstellen zurückgehalten.

Zeitraum:
07.09.2024 13:00 - 07.09.2024 16:00


bron: strecken.info

 

07-09-2024 17:32:38
Xander140
Xander140

Quote
AlexNL (07-09-2024 15:16:23):


Duitsland: uitval van GSM-R in de regio Mitte (Frankfurt, Koblenz, Kassel) en ook backupsystemen werken niet. Treinverkeer wordt stilgelegd.



Störung
Betroffene Infrastruktur:
Regionen Korridor Nord, Korridor Süd, Korridor West


Art der Arbeiten:
Sonstige Unregelmäßigkeit

Wirkung:
Zurückhalten von Zügen
Großflächiger Ausfall GSM-R-Netz in der Region Mitte, keine zuverlässige Nutzung der Rückfallebene möglich; alle Züge werden an geeigneten Betriebsstellen zurückgehalten.

Zeitraum:
07.09.2024 13:00 - 07.09.2024 16:00


bron: strecken.info



16:59 deze storing is verholpen verwacht wordt dat het treinverkeer verstoord zal blijven tot ver in de avond/nacht

 

07-09-2024 18:27:40
AlexNL
AlexNL

Quote
Xander140 (07-09-2024 17:32:38):


verwacht wordt dat het treinverkeer verstoord zal blijven tot ver in de avond/nacht



Logisch, de regio Frankfurt is niet bepaald klein of onbelangrijk. Kortstondige uitval van GSM-R in de regio Utrecht zorgt ook voor problemen door bijna het hele land die de rest van de dag aanhouden.

 

07-09-2024 19:09:14
mren
mren

Het blijft een keuze: niets mis met wissels en seinen.

 

07-09-2024 19:10:16
Xander140
Xander140

Quote
AlexNL (07-09-2024 18:27:40):


Quote
Xander140 (07-09-2024 17:32:38):


verwacht wordt dat het treinverkeer verstoord zal blijven tot ver in de avond/nacht



Logisch, de regio Frankfurt is niet bepaald klein of onbelangrijk. Kortstondige uitval van GSM-R in de regio Utrecht zorgt ook voor problemen door bijna het hele land die de rest van de dag aanhouden.


Ja dat is zeker zo en de ICE treinen naar Nederland hebben ook last van deze situatie. De 122 is compleet opgeheven en 224 staat nu ook al op +90 maar is wel onderweg. Of hij Nederland gaat halen valt te bezien.

 

07-09-2024 19:11:11
Xander140
Xander140

Quote
mren (07-09-2024 19:09:14):


Het blijft een keuze: niets mis met wissels en seinen.


Je kunt seinen en wissels hebben maar er is toch echt meer nodig om een trein te rijden.....

 

07-09-2024 19:22:25
mren
mren

Wat een wonder dat dat dan voor de uitvinding van de GSM en Telerail tóch decennialang is gelukt.

 

07-09-2024 19:29:52
koekje
koekje

Quote
mren (07-09-2024 19:22:25):


Wat een wonder dat dat dan voor de uitvinding van de GSM en Telerail tóch decennialang is gelukt.


Alleen had je toen een heel andere wereld. Minder treinen, minder autoverkeer, etc...

 

07-09-2024 19:34:22
Xander140
Xander140

ICE221 rijd tot Ah.... Best sneu ben je in Amsterdam ingestapt mag je net voor de grens er al weer uit.... DB geeft aan personeel te kort

 

07-09-2024 19:43:34
mren
mren

Kunnen ze dan niet bij de knoppen?

 

07-09-2024 19:44:39
mren
mren

Quote
koekje (07-09-2024 19:29:52):


Quote
mren (07-09-2024 19:22:25):


Wat een wonder dat dat dan voor de uitvinding van de GSM en Telerail tóch decennialang is gelukt.


Alleen had je toen een heel andere wereld. Minder treinen, minder autoverkeer, etc...



Minder geradicaliseerde veiligheidstaliban...

 

07-09-2024 20:05:53
TijnTrein
TijnTrein

20:03 Tilburg reeshof: 2 RFO 1800en of ander type allebei in locon kleuren richting Breda.

 

07-09-2024 21:02:59
wattman
wattman

Quote
koekje (07-09-2024 19:29:52):


Quote
mren (07-09-2024 19:22:25):


Wat een wonder dat dat dan voor de uitvinding van de GSM en Telerail tóch decennialang is gelukt.


Alleen had je toen een heel andere wereld. Minder treinen, minder autoverkeer, etc...


Dat laatste is een bekende dooddoener. Zelf ben ik wel een liefhebber om de trekschuit er nog bij te halen. Maar laten we serieus blijven. Wat een feit is dat er in de periode van de Telerail nog telefoons langs het spoor stonden. Dat heet redundancy. Als ik het mij goed herinner zijn met de Flevolijn voor het eerst geen vaste telefoonlijnen voor contact met de verkeersleiding aangelegd, en met GSM-R dacht men het wel helemaal zonder te kunnen, en te kunnen vertrouwen op een back-up voor hetzelfde systeem. Dat is een keuze. Ik heb een collega op de TU die stelt dat het ontbreken van redundancy ons op een bepaald moment ernstig gaat opbreken. Maar een econoom zal wel kunnen berekenen dat een totale uitval gedurende een dagje of twee geen enkel probleem is, en dat het aanhouden van een tweede parallel systeem van communicatie economisch niet verantwoord is.

(geheel off-topic, de brandweer van Amsterdam-Amstelland heeft na invoering van de (digitale) C2000 nog een alternatief analoog radionetwerk gehandhaafd, via het NET 3A. Zoals gezegd redundancy of niet is een keuze; geen kwestie van 'vroegere' - en vermeend rustige - tijden).



Laatst bewerkt door wattman op 07-09-2024 21:04
 

07-09-2024 21:35:49
Xander140
Xander140

Quote
wattman (07-09-2024 21:02:59):


Quote
koekje (07-09-2024 19:29:52):


Quote
mren (07-09-2024 19:22:25):


Wat een wonder dat dat dan voor de uitvinding van de GSM en Telerail tóch decennialang is gelukt.


Alleen had je toen een heel andere wereld. Minder treinen, minder autoverkeer, etc...


Dat laatste is een bekende dooddoener. Zelf ben ik wel een liefhebber om de trekschuit er nog bij te halen. Maar laten we serieus blijven. Wat een feit is dat er in de periode van de Telerail nog telefoons langs het spoor stonden. Dat heet redundancy. Als ik het mij goed herinner zijn met de Flevolijn voor het eerst geen vaste telefoonlijnen voor contact met de verkeersleiding aangelegd, en met GSM-R dacht men het wel helemaal zonder te kunnen, en te kunnen vertrouwen op een back-up voor hetzelfde systeem. Dat is een keuze. Ik heb een collega op de TU die stelt dat het ontbreken van redundancy ons op een bepaald moment ernstig gaat opbreken. Maar een econoom zal wel kunnen berekenen dat een totale uitval gedurende een dagje of twee geen enkel probleem is, en dat het aanhouden van een tweede parallel systeem van communicatie economisch niet verantwoord is.

(geheel off-topic, de brandweer van Amsterdam-Amstelland heeft na invoering van de (digitale) C2000 nog een alternatief analoog radionetwerk gehandhaafd, via het NET 3A. Zoals gezegd redundancy of niet is een keuze; geen kwestie van 'vroegere' - en vermeend rustige - tijden).


Het is zo langzamerhand een nationale sport aan het worden om spoorwegen te bashen voor alles wat niet goed gaat maar het is en blijft een feit er kan zoiets gewoon gebeuren. Alles kan kapot dus ook een onderbreking van de GSM-R is daar onderdeel van. En dan roepen alles wat beter vroeger of gelijkende tekst is gewoon oogkleppen op hebben. Ook toen gebeurde er dingen lag het spoor stil en ook toen klaagde mensen er graag op los. So whats next?!

 

07-09-2024 21:51:28 3
mren
mren

En naast de "bashers" zijn er ook de apologeten...

 

07-09-2024 21:52:24
stefanvw14
stefanvw14

Was weer een enerverende zaterdagavond, de 3772(rijdt vandaag Vl - Hdr vanwege werkzaamheden te Ut), even voor Utg kreeg de trein een ATB ingreep of een kortstondige storing, want de trein stond binnen no-time stil.
Even later werd de bediende overweg tussen Utg en Cas(in de polder) kruipend, conform de EI defecte overweg, benaderd. Met de 4870 gebeurde hetzelfde en de 4881 mocht dat ook doen. Geen enkele melding van een storing van die overweg…

 

07-09-2024 21:59:41
thom
thom

Quote
mren (07-09-2024 19:22:25):


Wat een wonder dat dat dan voor de uitvinding van de GSM en Telerail tóch decennialang is gelukt.


Ja, toen liep je bij problemen tegen een stoptonend armsein aan, met zicht op de seinhuis of wissel wachter.

Alleen konden we in die tijd daarmee niet zo'n intensieve treindienst handhaven als vandaag de dag gebruikelijk is, en waar we de veelal de meeste dagen in het jaar wél het profijt van hebben.

 

07-09-2024 22:18:31 1
AlexNL
AlexNL

In Duitsland heeft men vandaag het openbare mobiele telefoonnetwerk gebruikt als backup voor GSM-R.

Treinen met machinisten die via hun diensttelefoon bereikbaar waren mochten rijden, de rest moest de storing afwachten.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-09-2024 22:53:07
wattman
wattman

Quote
Xander140 (07-09-2024 21:35:49):


Quote
wattman (07-09-2024 21:02:59):


Quote
koekje (07-09-2024 19:29:52):


Quote
mren (07-09-2024 19:22:25):


Wat een wonder dat dat dan voor de uitvinding van de GSM en Telerail tóch decennialang is gelukt.


Alleen had je toen een heel andere wereld. Minder treinen, minder autoverkeer, etc...


Dat laatste is een bekende dooddoener. Zelf ben ik wel een liefhebber om de trekschuit er nog bij te halen. Maar laten we serieus blijven. Wat een feit is dat er in de periode van de Telerail nog telefoons langs het spoor stonden. Dat heet redundancy. Als ik het mij goed herinner zijn met de Flevolijn voor het eerst geen vaste telefoonlijnen voor contact met de verkeersleiding aangelegd, en met GSM-R dacht men het wel helemaal zonder te kunnen, en te kunnen vertrouwen op een back-up voor hetzelfde systeem. Dat is een keuze. Ik heb een collega op de TU die stelt dat het ontbreken van redundancy ons op een bepaald moment ernstig gaat opbreken. Maar een econoom zal wel kunnen berekenen dat een totale uitval gedurende een dagje of twee geen enkel probleem is, en dat het aanhouden van een tweede parallel systeem van communicatie economisch niet verantwoord is.

(geheel off-topic, de brandweer van Amsterdam-Amstelland heeft na invoering van de (digitale) C2000 nog een alternatief analoog radionetwerk gehandhaafd, via het NET 3A. Zoals gezegd redundancy of niet is een keuze; geen kwestie van 'vroegere' - en vermeend rustige - tijden).


Het is zo langzamerhand een nationale sport aan het worden om spoorwegen te bashen voor alles wat niet goed gaat maar het is en blijft een feit er kan zoiets gewoon gebeuren. Alles kan kapot dus ook een onderbreking van de GSM-R is daar onderdeel van. En dan roepen alles wat beter vroeger of gelijkende tekst is gewoon oogkleppen op hebben. Ook toen gebeurde er dingen lag het spoor stil en ook toen klaagde mensen er graag op los. So whats next?!



Dank voor het bevestigen wat ik schreef. Kortom, zoals je nog eens schrijft, alles kan kapot gaan Ik herhaal nog maar eens, redundancy is een keuze. Ik geef geen waardeoordeel over die keuze. Maar de koffie staat op de TU altijd klaar.

 

07-09-2024 22:55:59 1
broek53
broek53

Quote
thom (07-09-2024 21:59:41):


Quote
mren (07-09-2024 19:22:25):


Wat een wonder dat dat dan voor de uitvinding van de GSM en Telerail tóch decennialang is gelukt.


Ja, toen liep je bij problemen tegen een stoptonend armsein aan, met zicht op de seinhuis of wissel wachter.

Alleen konden we in die tijd daarmee niet zo'n intensieve treindienst handhaven als vandaag de dag gebruikelijk is, en waar we de veelal de meeste dagen in het jaar wél het profijt van hebben.


Nou, hier schuiven wel wat tijd-perspectieven over elkaar heen. In de jaren tachtig was de centralisatie van de beveiliging al heel ver gevorderd en het aantal seinhuizen met direct zicht op het spoor nog maar heel gering. En Telerail was nog maar net in opbouw.

Met de intensiteit van de treindienst heeft dat allemaal bitter weinig uitstaande.

Ik snap de beleidskeuze wel om niet (meer) het treinsysteem draaiende te trachten te houden zonder iets van ' Telerail ' , als maar duidelijk is dat het een keuze is en niet iets is dat logischerwijs of technischerwijs ergens uit voortvloeit.




Laatst bewerkt door broek53 op 07-09-2024 22:57
 

07-09-2024 23:38:28
roeter
roeter

En blijkbaar zijn we vergeten dat vóór de komst van telerail e.d. bij ieder sein (buiten stations/emplacementen) een telefoon stond. Er is dus nooit sprake geweest van een situatie met alleen maar seinen en wissels, zonder mogelijkheid van contact tussen treinpersoneel en seinhuiswachters/verkeersleiders.

 

08-09-2024 00:06:21 1
broek53
broek53

Ook waar. Op enkelsporige baanvakken of anderszins baanvakken zonder tussenseinen kon een trein heel verloren staan als er wat aan de hand was. Menig machinist had het rijkstelefoonnummer van de verkeersleiding op zak om vanaf een boerderij contact te kunnen maken als hij gestrand was 😚

 

08-09-2024 00:39:05
MaxBB
MaxBB

Quote
mren (07-09-2024 19:44:39):


Quote
koekje (07-09-2024 19:29:52):


Quote
mren (07-09-2024 19:22:25):


Wat een wonder dat dat dan voor de uitvinding van de GSM en Telerail tóch decennialang is gelukt.


Alleen had je toen een heel andere wereld. Minder treinen, minder autoverkeer, etc...



Minder geradicaliseerde veiligheidstaliban...


We werken veilig, of we werken niet. Simpel.

 

08-09-2024 01:01:59 6
broek53
broek53

Ja, dat is het doodslaan van elke discussie door DE veiligheid erbij te halen, want niemand kan immers tegen DE veiligheid zijn en het ontslaat velen van verder nadenken. De vraag in veel gevallen zou moeten zijn waar grenzen liggen, omdat absolute veiligheid helemaal niet bestaat.

 

08-09-2024 01:49:58 1
rolandrail
rolandrail

Quote
stefanvw14 (07-09-2024 21:52:24):


Was weer een enerverende zaterdagavond, de 3772(rijdt vandaag Vl - Hdr vanwege werkzaamheden te Ut), even voor Utg kreeg de trein een ATB ingreep of een kortstondige storing, want de trein stond binnen no-time stil.
Even later werd de bediende overweg tussen Utg en Cas(in de polder) kruipend, conform de EI defecte overweg, benaderd. Met de 4870 gebeurde hetzelfde en de 4881 mocht dat ook doen. Geen enkele melding van een storing van die overweg…



Het was geen gestoorde overweg, wel zat bij km 55.3 een zwaan in het spoor.

 

08-09-2024 01:53:57 1
rolandrail
rolandrail

Quote
AlexNL (07-09-2024 22:18:31):


In Duitsland heeft men vandaag het openbare mobiele telefoonnetwerk gebruikt als backup voor GSM-R.

Treinen met machinisten die via hun diensttelefoon bereikbaar waren mochten rijden, de rest moest de storing afwachten.



Dat was in NL ooit ook eens voldoende als je problemen had met de Telerail. Dan mocht je de rit afmaken en op het eindpunt alsnog de trein uit de dienst als de storingsmonteur (ook al zo'n relict van vroeger v.w.b. aanwezigheid op het station) niet in gelegenheid was de set te wisselen.

 

08-09-2024 02:52:08
BVisser
BVisser

Quote
TijnTrein (07-09-2024 20:05:53):


20:03 Tilburg reeshof: 2 RFO 1800en of ander type allebei in locon kleuren richting Breda.



Los of met een trein? Heel belangrijk.

 

08-09-2024 07:06:53
stefanvw14
stefanvw14

Quote
rolandrail (08-09-2024 01:49:58):


Quote
stefanvw14 (07-09-2024 21:52:24):


Was weer een enerverende zaterdagavond, de 3772(rijdt vandaag Vl - Hdr vanwege werkzaamheden te Ut), even voor Utg kreeg de trein een ATB ingreep of een kortstondige storing, want de trein stond binnen no-time stil.
Even later werd de bediende overweg tussen Utg en Cas(in de polder) kruipend, conform de EI defecte overweg, benaderd. Met de 4870 gebeurde hetzelfde en de 4881 mocht dat ook doen. Geen enkele melding van een storing van die overweg…



Het was geen gestoorde overweg, wel zat bij km 55.3 een zwaan in het spoor.



Het was donker dus die zwaan heb ik niet gezien en omdat het rondom de overweg was dacht ik dat de overweg gestoord was. Tnx voor je reactie.

 

08-09-2024 12:11:57
sigma
sigma

De IC van 11:23 van Ut naar Nm zat bomvol ondanks VIRM-6.

 

08-09-2024 12:15:25
henri1972
henri1972

Dat is niet zo gek want de 3100 reed niet tussen Shl en Db dus iedereen die vanuit Ut naar Ah wilde moest met de 3000 mee.