Opvallende dingen 4 oktober
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
04-10-2024 00:19:06
seinhuis
seinhuis

Testritten ICNG-B (zonder reizigers, onder voorbehoud). Er zijn 2 aparte treinen aan het rijden.

07:22 Bruxelles midi

08:41 Rotterdam cs


09:19 Rotterdam cs

10:38 Bruxelles midi


12:29 Amsterdam cs

14:38 Bruxelles midi


15:22 Bruxelles Midi

16:41 Rotterdam cs


18:19 Rotterdam cs

19:38 Bruxelles midi


 

04-10-2024 08:14:24
voske
voske

Trein 1118 (ICNG 3224) is vanwege een technische storing tot stilstand gekomen voor Zha. Na 20-25 minuten was de storing verholpen. Daarna is de trein op de HSL weer gestopt, volgens het omroepbericht wegens een probleem buiten de trein, namelijk “te weinig stroom”.


Edit: 8:23 weer rijdend met inmiddels zo’n 50 minuten vertraging.



Laatst bewerkt door voske op 04-10-2024 08:39
 

04-10-2024 08:48:19
evangoor
evangoor

Een keer zonder vouwfiets op stap: trein 5623 niet verder dan Putten. Bovenleiding kapot. Eens kijken hoe je dan in Ermelo komt.

Antwoord: buslijn 101 voor eigen rekening. Prognose is tijdens de busrit in drie stappen van 9.30 naar 12.15 uur gegaan.



Laatst bewerkt door evangoor op 04-10-2024 09:34
 

04-10-2024 09:33:17
Ryanprogam
Ryanprogam

Quote
voske (04-10-2024 08:14:24):


Trein 1118 (ICNG 3224) is vanwege een technische storing tot stilstand gekomen voor Zha. Na 20-25 minuten was de storing verholpen. Daarna is de trein op de HSL weer gestopt, volgens het omroepbericht wegens een probleem buiten de trein, namelijk “te weinig stroom”.


Edit: 8:23 weer rijdend met inmiddels zo’n 50 minuten vertraging.



Ondanks alle icng haast problemen ervaren, heeft de 3224 vgm de meeste gehad

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-10-2024 09:59:13
gvttreinen
gvttreinen

Quote
evangoor (04-10-2024 08:48:19):


Een keer zonder vouwfiets op stap: trein 5623 niet verder dan Putten. Bovenleiding kapot. Eens kijken hoe je dan in Ermelo komt.

Antwoord: buslijn 101 voor eigen rekening. Prognose is tijdens de busrit in drie stappen van 9.30 naar 12.15 uur gegaan.


Tussen Ns en Hd zijn boven beide sporen de bovenleidinggroepen uitgevallen.

 

04-10-2024 10:47:26
niek45
niek45

SLT 2406 (5622) heeft vlak voor Hd z'n pantho verspeeld en is gestrand in de wisselstraat vlak voor station Hd.



Laatst bewerkt door niek45 op 04-10-2024 20:47, reden: Typ fout verbeterd
 

04-10-2024 12:25:35
sigma
sigma

Door een wisselstoring rijden er geen treinen tussen Arnhem en Dieren en tussen Arnhem en Zevenaar. Waarom kan er niet beperkt worden gereden door bijvoorbeeld een wissel te klemmen en dan links te rijden?

 

04-10-2024 12:52:12
AlexNL
AlexNL

De vraag is wélk wissel in storing ligt en ook wat de aard van de storing is.

Als het bijvoorbeeld gaat om een detectiestoring bij wissel 231A bij Va, dan zal klemmen niet veel oplossen. Het wissel ligt dan fysiek wel in de vergrendeling, maar de elektronica is ervan overtuigd dat dat niet zo is.

Ik denk dat het bij A/B wissels het geval is dat als één wissel een probleempje heeft, beide wissels onbruikbaar zijn tot het probleem is opgelost?

 

04-10-2024 12:55:46
ToH
ToH

Helaas nu ook Amf-Avat gestremd door een aanrijding op/bij Amfs

 

04-10-2024 14:17:11
Svh
Svh

Ik kreeg zojuist een email van ÖBB. Door het slechte weer van de afgelopen weken is er grote schade aan infrastructuur. Vooral de nieuwe weststrecke tussen St. Pölten en Wien heeft veel schade en zal nog enkele maanden gesloten zijn. Er worden dus een aantal veranderingen in de dienstregeling doorgevoerd per 10 oktober. Concreet zal het onder andere neerkomen op uitval van IC- en D-treinen en ICE's die zullen keren op Linz Hbf.

Overigens iets meer off-topic; ook de u2xu5 werkzaamheden in Wenen zijn (letterlijk) behoorlijk in het water gevallen. Vooral Pilgramgasse (U2) is er slecht aan toe. Er wordt nu al gesproken over 2 jaar uitstel door flinke schade.

 

04-10-2024 15:16:59
sik214
sik214

Quote
AlexNL (04-10-2024 12:52:12):


De vraag is wélk wissel in storing ligt en ook wat de aard van de storing is.

Als het bijvoorbeeld gaat om een detectiestoring bij wissel 231A bij Va, dan zal klemmen niet veel oplossen. Het wissel ligt dan fysiek wel in de vergrendeling, maar de elektronica is ervan overtuigd dat dat niet zo is.

Ik denk dat het bij A/B wissels het geval is dat als één wissel een probleempje heeft, beide wissels onbruikbaar zijn tot het probleem is opgelost?



Het is/was de 235A.

 

04-10-2024 15:36:13
erwin_6610
erwin_6610

SHD 2205 + CTO-meetrijtuig kwamen om 15.35 aan te Ut uit ri Amf/Gd

 

04-10-2024 15:42:52
ToH
ToH

Om 15:12 kwam een zwarte 189 met een stuk of 10 ketels door Lelystad richting Zwolle.

Ooit begreep ik dat er geen goederentreinen over de Flevolijn in oostelijke richting mochten rijden ivm binnen profiel liggende perronkappen. Dat kan dus ook naar het rijk der fabelen.

 

04-10-2024 15:45:34
erwin_6610
erwin_6610

onbekende tractie met staaltrein tussen Odw & Wd > Wd om 15:43

 

04-10-2024 15:48:52
Marco
Marco

Quote
sigma (04-10-2024 12:25:35):


Door een wisselstoring rijden er geen treinen tussen Arnhem en Dieren en tussen Arnhem en Zevenaar. Waarom kan er niet beperkt worden gereden door bijvoorbeeld een wissel te klemmen en dan links te rijden?


Ik weet niet wat hier geval is, maar als het meteen hersteld wordt en de monteurs daarbij het spoor moeten betreden, zal het denk ik nodig zijn om het spoor dubbelsporig buiten dienst te nemen. Naar mijn weten is het in Nederland niet meer mogelijk om aan het spoor te werken met het nevenspoor in dienst.

Soms wordt er daarom inderdaad voor gekozen om het wissel eerst te klemmen (bijvoorbeeld) en later in de nacht te herstellen. Maar die keuze is van allerlei dingen afhankelijk.

 

04-10-2024 15:49:24
Muizeneus
Muizeneus

Quote
ToH (04-10-2024 15:42:52):


Om 15:12 kwam een zwarte 189 met een stuk of 10 ketels door Lelystad richting Zwolle.

Ooit begreep ik dat er geen goederentreinen over de Flevolijn in oostelijke richting mochten rijden ivm binnen profiel liggende perronkappen. Dat kan dus ook naar het rijk der fabelen.


Moet wel een heel bijzonder perronkap zijn als een ketelwagen er tegenaan zou rijden....

 

04-10-2024 16:13:18
TijnTrein
TijnTrein

Quote
erwin_6610 (04-10-2024 15:36:13):


SHD 2205 + CTO-meetrijtuig kwamen om 15.35 aan te Ut uit ri Amf/Gd



16:07 thv. Gdm

 

04-10-2024 16:25:05
noof
noof

Quote
ToH (04-10-2024 15:42:52):


Om 15:12 kwam een zwarte 189 met een stuk of 10 ketels door Lelystad richting Zwolle.

Ooit begreep ik dat er geen goederentreinen over de Flevolijn in oostelijke richting mochten rijden ivm binnen profiel liggende perronkappen. Dat kan dus ook naar het rijk der fabelen.



Deze had in elk geval normaliter via Amf-Zl gegaan, wat ook nog steeds het plan was ondanks de bovenleidingsproblemen rond Hd. Echter is deze vanwege de aanrijding bij Amfs via deze route gegaan.

Hoe dat precies met die perronkappen zit, weet ik helaas niet.

 

04-10-2024 16:45:40 1
TijnTrein
TijnTrein

NFL meldt:

*Edn 16:38*
NMBS Break 308(!) als RE18 naar Mt.

 

04-10-2024 17:23:20
TijnTrein
TijnTrein

Om 17:19 kwam Shd? Lof 2205 met CTO meetrijtuig door Oisterwijk richting eindhoven

 

04-10-2024 17:57:20 2
BVisser
BVisser

Quote
ToH (04-10-2024 15:42:52):


Om 15:12 kwam een zwarte 189 met een stuk of 10 ketels door Lelystad richting Zwolle.

Ooit begreep ik dat er geen goederentreinen over de Flevolijn in oostelijke richting mochten rijden ivm binnen profiel liggende perronkappen. Dat kan dus ook naar het rijk der fabelen.


Dat was de UC naar Onnen die normaal via Bad Bentheim rijdt maar nu vanwege de werkzaamheden bij Hengelo via Emmerich en Betuweroute. Die beperking is er niet meer.



Laatst bewerkt door BVisser op 04-10-2024 17:58
 

04-10-2024 18:22:11 4
diesels
diesels

Quote
ToH (04-10-2024 15:42:52):


Om 15:12 kwam een zwarte 189 met een stuk of 10 ketels door Lelystad richting Zwolle.

Ooit begreep ik dat er geen goederentreinen over de Flevolijn in oostelijke richting mochten rijden ivm binnen profiel liggende perronkappen. Dat kan dus ook naar het rijk der fabelen.


Elke UC (unit cargo) van DB Cargo is ingelegd met dezelfde karakteristieken, want in theorie kunnen er allerlei wagens op geboekt worden, ook al komt dat in praktijk niet voor. Zo is ook de bediening Delden officieel een unit cargo, en dus 'BP', en dus mag de trein in Delden niet over spoor 1 bijvoorbeeld. Ook al zijn het altijd ketelwagens.

Het aantal beperkingen in NL voor BP-treinen is erg beperkt aan het worden. De Flevo- en Hanzelijn hebben geen beperkingen



Laatst bewerkt door diesels op 04-10-2024 18:25
 

04-10-2024 18:40:38
wissel
wissel

Via de webcamera Mierlo-Hout zag ik dat er om 12:21 een interessante intermodale goederentrein van Ecco Rail langskwam richting Venlo. Er werden achtentwintig ingeraamde ketels van Poll-Nussbaumer vervoerd, naast nog wat andere zaken. Mijn vraag is: welke trein is dit en wat is het nummer van de Vectron ? De locomotief is voorzien van de blauwe Railpool baan en draagt het ecco logo, maar heeft geen rood vlak aan de voorzijde, voor zover ik kan zien.

 

04-10-2024 18:45:07
Anoniem9
Anoniem9

Quote
niek45 (04-10-2024 10:47:26):


SLT 2604 (5622) heeft vlak voor Hd z'n pantho verspeeld en is gestrand in de wisselstraat vlak voor station Hd.


Als ik op treinposities kijk betreft het de 2406 en dus niet de 2604 :-)

Overigens was dat sowieso al veel te weinig capaciteit ten opzichte van SLT-12 wat gepland voor die rit stond...

 

04-10-2024 19:39:43 1
niek45
niek45

Klopt idd 2406, typ foutje. Nu om 19:35 staat hij nog op de zelfde plek met de andere pantho tegen de draad. Rode sluitlichten beide zijde. De 500 en de 600 rijden vanaf Ns tot Pt linkerspoor er langs.

 

04-10-2024 20:00:54
cuneo56
cuneo56

Quote
BVisser (04-10-2024 17:57:20):


Quote
ToH (04-10-2024 15:42:52):


Om 15:12 kwam een zwarte 189 met een stuk of 10 ketels door Lelystad richting Zwolle.

Ooit begreep ik dat er geen goederentreinen over de Flevolijn in oostelijke richting mochten rijden ivm binnen profiel liggende perronkappen. Dat kan dus ook naar het rijk der fabelen.


Dat was de UC naar Onnen die normaal via Bad Bentheim rijdt maar nu vanwege de werkzaamheden bij Hengelo via Emmerich en Betuweroute. Die beperking is er niet meer.


De beperking op de Flevo lijn betrof / betreft als ik het me goed herinner een beperking voor HC containers in Almere Buiten, binnen profiel hoort er sowiso eigenlijk niets te zijn.

Wel verbaast het me dat Onnen kennelijk direct uit Duitsland door DB cargo wordt bediend en niet meer vanaf de Kijfhoek , heeft dat met de renovatie van de heuvel installatie op de Kijfhoek van doen?

 

04-10-2024 20:06:49
diesels
diesels

Jep.

 

04-10-2024 20:48:08
Svh
Svh

trein 403 is volgens treinposities ingelegd met een stop in Wf. Vanmiddag maakte de 3056 ook een niet commerciele stop vanwege een overwegstoring verderop. Zit die er nog steeds in?

 

04-10-2024 21:36:00
treinfan
treinfan

Quote
BVisser (04-10-2024 17:57:20):


Quote
ToH (04-10-2024 15:42:52):


Om 15:12 kwam een zwarte 189 met een stuk of 10 ketels door Lelystad richting Zwolle.

Ooit begreep ik dat er geen goederentreinen over de Flevolijn in oostelijke richting mochten rijden ivm binnen profiel liggende perronkappen. Dat kan dus ook naar het rijk der fabelen.


Dat was de UC naar Onnen die normaal via Bad Bentheim rijdt maar nu vanwege de werkzaamheden bij Hengelo via Emmerich en Betuweroute. Die beperking is er niet meer.


Dan was dit mogelijk de eerste commerciële goederentrein ooit die vanuit Hilversum de boog bij Kv heeft gebruikt richting Almere. Unieke omleiding!

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-10-2024 22:03:38
SchuurB
SchuurB

Quote
Svh (04-10-2024 20:48:08):


trein 403 is volgens treinposities ingelegd met een stop in Wf. Vanmiddag maakte de 3056 ook een niet commerciele stop vanwege een overwegstoring verderop. Zit die er nog steeds in?



Ik denk het wel, de ICE 221 liep tussen Utrecht en Arnhem iets van 10 minuten vertraging op vanwege een overwegstoring. Het leidde ertoe dat de IC Berlijn, de 403 en de 221 gelijktijdig in Arnhem waren.

Arriva lijkt tussen Zutphen en Oldenzaal overvraagd om iets meer dan het gebruikelijke programma af te draaien; er wordt met uitpuilende losse stellen gereden. Dat was afgelopen zondagavond ook al zo en dat zag er (richting Hgl vanuit Zp) ook niet bepaald comfortabel uit.

 

04-10-2024 22:45:57 1
RailCamNL
RailCamNL

Quote
wissel (04-10-2024 18:40:38):


Via de webcamera Mierlo-Hout zag ik dat er om 12:21 een interessante intermodale goederentrein van Ecco Rail langskwam richting Venlo. Er werden achtentwintig ingeraamde ketels van Poll-Nussbaumer vervoerd, naast nog wat andere zaken. Mijn vraag is: welke trein is dit en wat is het nummer van de Vectron ? De locomotief is voorzien van de blauwe Railpool baan en draagt het ecco logo, maar heeft geen rood vlak aan de voorzijde, voor zover ik kan zien.



EccoRail 193 170 met trein 42963 Geleen Lutterade - Wien Freudenau Hafen. Normaliter zou deze trein met een diesel loc via de Maaslijn rijden naar Venlo en daar voorzien worden van elektrische tractie, maar sinds niet al te lange tijd rijden een aantal treinen van/naar Geleen met elektrische tractie met kopmaken in Eindhoven, waar onder deze en de RCC Busto shuttle.

 

04-10-2024 23:12:43
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Quote
sigma (04-10-2024 12:25:35):


Door een wisselstoring rijden er geen treinen tussen Arnhem en Dieren en tussen Arnhem en Zevenaar. Waarom kan er niet beperkt worden gereden door bijvoorbeeld een wissel te klemmen en dan links te rijden?


Om ca 12.22 kwam ICE stel 8016 over spoor 5 door Nm ri Wc.


 

05-10-2024 05:41:20
BVisser
BVisser

Quote
treinfan (04-10-2024 21:36:00):


Quote
BVisser (04-10-2024 17:57:20):


Quote
ToH (04-10-2024 15:42:52):


Om 15:12 kwam een zwarte 189 met een stuk of 10 ketels door Lelystad richting Zwolle.

Ooit begreep ik dat er geen goederentreinen over de Flevolijn in oostelijke richting mochten rijden ivm binnen profiel liggende perronkappen. Dat kan dus ook naar het rijk der fabelen.


Dat was de UC naar Onnen die normaal via Bad Bentheim rijdt maar nu vanwege de werkzaamheden bij Hengelo via Emmerich en Betuweroute. Die beperking is er niet meer.


Dan was dit mogelijk de eerste commerciële goederentrein ooit die vanuit Hilversum de boog bij Kv heeft gebruikt richting Almere. Unieke omleiding!


Klopt, of de trein via Utrecht - Diemen Zuid - Weesp - Almere is gereden of via Utrecht - Hilversum - Naarden-Bussum - Almere weet ik niet. Via kopmaken op Valburg CUP en in Zwolle had ook nog gekund maar dat is het dus niet geworden.

 

05-10-2024 08:22:09
treinfan
treinfan

Navraag leert dat deze via Hilversum is gereden ;-)

 

05-10-2024 08:50:39
wissel
wissel

Quote
RailCamNL (04-10-2024 22:45:57):


Quote
wissel (04-10-2024 18:40:38):


Via de webcamera Mierlo-Hout zag ik dat er om 12:21 een interessante intermodale goederentrein van Ecco Rail langskwam richting Venlo. Er werden achtentwintig ingeraamde ketels van Poll-Nussbaumer vervoerd, naast nog wat andere zaken. Mijn vraag is: welke trein is dit en wat is het nummer van de Vectron ? De locomotief is voorzien van de blauwe Railpool baan en draagt het ecco logo, maar heeft geen rood vlak aan de voorzijde, voor zover ik kan zien.



EccoRail 193 170 met trein 42963 Geleen Lutterade - Wien Freudenau Hafen. Normaliter zou deze trein met een diesel loc via de Maaslijn rijden naar Venlo en daar voorzien worden van elektrische tractie, maar sinds niet al te lange tijd rijden een aantal treinen van/naar Geleen met elektrische tractie met kopmaken in Eindhoven, waar onder deze en de RCC Busto shuttle.


RailCamNL, bedankt voor de informatie.