Opvallende dingen 10 oktober
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
10-10-2024 07:07:10
SleutelMan
Moderator
SleutelMan

Trein 3218 kwam te Ed aan met stel 9555 in plaats van de gebruikelijke 11 bakken SNG. Goed voor het zitvlak van de passagiers maar die zal vermoedelijk wel aardig druk worden vanaf Ut of Asdz. Maar goed, het is weer wat anders ;-).

 

10-10-2024 08:22:27
AlexNL
AlexNL

Breda, 08:10: het materieel dat de 911 zou moeten rijden komt aan op spoor 6, stopt, opent deuren. Reizigers stappen in.
Breda, 08:12: ding dong dang, Beste reizigers, de InterCity Direct van 8:14 rijdt niet. Plan uw reis in de app. Reizigers stappen één voor één weer uit.

 

10-10-2024 08:57:35
sander14
sander14

Eurostar 9301 naar Amsterdam stond defect op de HSL, waarschijnlijk de reden dat de 911 opgeheven werd.

 

10-10-2024 11:20:21
TijnTrein
TijnTrein

Om 11:17 thv. Ot kwam Eurorailscout UFM 120 langs richting van Breda.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-10-2024 11:39:16
tjiftjaf
tjiftjaf

Vannacht rond kwart voor twee kwam er een beladen goederentrein met een flinke gang door Ldm. Ik heb nog geen regelmaat kunnen ontdekken. Is dat dan het gevolg van een verstoring op de Betuweroute? Via Mbtwan kan men via Gdm op de Betuwelijn komen en via Ddr/Zwd alsnog Kfhaz. Maar dan moet de machinist wel óók op de Betuwelijn bevoegd zijn. Is dat standaard? Klinkt als een complexe uitweg bij een verstoring. Benieuwd of iemand meer weet.

 

10-10-2024 12:19:01
Ryanprogam
Ryanprogam

12:17 Ddzd TXL 7193 301 + Vtg keteltrein ri Ddr

 

10-10-2024 12:32:10
henri1972
henri1972

Quote
SleutelMan (10-10-2024 07:07:10):


Trein 3218 kwam te Ed aan met stel 9555 in plaats van de gebruikelijke 11 bakken SNG. Goed voor het zitvlak van de passagiers maar die zal vermoedelijk wel aardig druk worden vanaf Ut of Asdz. Maar goed, het is weer wat anders ;-).



Dan was die VIRM IV mogelijk van de 3122 geleend. Die reed namelijk met één VIRM IV ipv 2 stellen.

 

10-10-2024 12:50:25
Marco
Marco

Quote
tjiftjaf (10-10-2024 11:39:16):


Vannacht rond kwart voor twee kwam er een beladen goederentrein met een flinke gang door Ldm. Ik heb nog geen regelmaat kunnen ontdekken. Is dat dan het gevolg van een verstoring op de Betuweroute? Via Mbtwan kan men via Gdm op de Betuwelijn komen en via Ddr/Zwd alsnog Kfhaz. Maar dan moet de machinist wel óók op de Betuwelijn bevoegd zijn. Is dat standaard? Klinkt als een complexe uitweg bij een verstoring. Benieuwd of iemand meer weet.


Standaard is het niet, maar er zijn machinisten bij die (vrijwel) landelijke wegbekendheid hebben. Als je bijvoorbeeld voor een uitzendbureau werkt en invalt bij zowel goederen- als passagiersdiensten, dan kan je best een brede wegbekendheid opbouwen.

 

10-10-2024 12:53:52
mren
mren

Quote
TijnTrein (10-10-2024 11:20:21):


Om 11:17 thv. Ot kwam Eurorailscout UFM 120 langs richting van Breda.



De collega's met de UST-02 reden rond 11:20u door het station van Sittard in noordelijke richting.

 

10-10-2024 13:00:20
geert
geert

Quote
Marco (10-10-2024 12:50:25):


Quote
tjiftjaf (10-10-2024 11:39:16):


Vannacht rond kwart voor twee kwam er een beladen goederentrein met een flinke gang door Ldm. Ik heb nog geen regelmaat kunnen ontdekken. Is dat dan het gevolg van een verstoring op de Betuweroute? Via Mbtwan kan men via Gdm op de Betuwelijn komen en via Ddr/Zwd alsnog Kfhaz. Maar dan moet de machinist wel óók op de Betuwelijn bevoegd zijn. Is dat standaard? Klinkt als een complexe uitweg bij een verstoring. Benieuwd of iemand meer weet.


Standaard is het niet, maar er zijn machinisten bij die (vrijwel) landelijke wegbekendheid hebben. Als je bijvoorbeeld voor een uitzendbureau werkt en invalt bij zowel goederen- als passagiersdiensten, dan kan je best een brede wegbekendheid opbouwen.



Het lijkt me waarschijnlijker dat dit een omgeleide goederentrein was vanaf Kfh ri Vl of Std. Bij nachtelijke stremmingen ivm onderhoud tussen Ddr en Btl gebeurt dit vaker, vroeger overdag ook maar dat kan niet meer met de huidige frequentie van de Merwede Linge Lijn.

 

10-10-2024 16:09:45
stefanvw14
stefanvw14

Weet iemand wat er aan de hand is tussen Asd en Asb ? Er wordt een defect wissel gemeld, waardoor de 4000 eruit is geknikkerd tussen Asd en Asb. Dan zou je normaal denken het ligt aan de wissel richting het sprinter spoor, maar de spits-serie 7400 kan en blijft voor de verandering wel gewoon rijden.

 

10-10-2024 16:55:24
MetroRET
MetroRET

Betreft een wissel aan de oostzijde van Asd zelf.

 

10-10-2024 16:57:46
noof
noof

Quote
geert (10-10-2024 13:00:20):


Quote
Marco (10-10-2024 12:50:25):


Quote
tjiftjaf (10-10-2024 11:39:16):


Vannacht rond kwart voor twee kwam er een beladen goederentrein met een flinke gang door Ldm. Ik heb nog geen regelmaat kunnen ontdekken. Is dat dan het gevolg van een verstoring op de Betuweroute? Via Mbtwan kan men via Gdm op de Betuwelijn komen en via Ddr/Zwd alsnog Kfhaz. Maar dan moet de machinist wel óók op de Betuwelijn bevoegd zijn. Is dat standaard? Klinkt als een complexe uitweg bij een verstoring. Benieuwd of iemand meer weet.


Standaard is het niet, maar er zijn machinisten bij die (vrijwel) landelijke wegbekendheid hebben. Als je bijvoorbeeld voor een uitzendbureau werkt en invalt bij zowel goederen- als passagiersdiensten, dan kan je best een brede wegbekendheid opbouwen.



Het lijkt me waarschijnlijker dat dit een omgeleide goederentrein was vanaf Kfh ri Vl of Std. Bij nachtelijke stremmingen ivm onderhoud tussen Ddr en Btl gebeurt dit vaker, vroeger overdag ook maar dat kan niet meer met de huidige frequentie van de Merwede Linge Lijn.



Ik kan je verklappen dat deze toch echt uit het zuiden kwam en via Gdm naar Ddr en verder gereden is. Er zaten ook veel goederen op Rtd - Ut richting het zuiden, dus de Brabantroute zal wel gepland gestremd geweest zijn (geen kijk van gemaakt).

Waarom deze specifieke via Ldm ging: het was de wens van de vervoerder. Het scheelt toch iets t.o.v. het omrijden via Ut en Rtd (al is het niet heel veel).

 

10-10-2024 20:49:37
RailCamNL
RailCamNL

Quote
tjiftjaf (10-10-2024 11:39:16):


Vannacht rond kwart voor twee kwam er een beladen goederentrein met een flinke gang door Ldm. Ik heb nog geen regelmaat kunnen ontdekken. Is dat dan het gevolg van een verstoring op de Betuweroute? Via Mbtwan kan men via Gdm op de Betuwelijn komen en via Ddr/Zwd alsnog Kfhaz. Maar dan moet de machinist wel óók op de Betuwelijn bevoegd zijn. Is dat standaard? Klinkt als een complexe uitweg bij een verstoring. Benieuwd of iemand meer weet.


Er waren vannacht ES las werkzaamheden in omgeving Ot aldus: https://spoorwerkinmijnbuurt.prorail.nl/

 

10-10-2024 21:10:13 1
treinhobby
treinhobby

Vanmiddag in Amf een lesje hoe het niet moet...

De 1657 wordt op vertrektijd opgeheven, omdat die trein is uitgekozen om een sectiestoring tussen Amfs en Avat eruit te mogen rijden.

Trein zat goed vol, dus 500 mensen op het perron die minstens +30 krijgen.

Het materieel mag met geel knipper vertrekken.

Een half uur later komt de 11659 met DDZ-6 aangereden, maar de machinist besluit halverwege het perron te stoppen en niet door te rijden tot de trappen van spoor 5A.

Vervolgens proberen de meeste mensen die er al een half uur staan in te stappen, maar het gaat de HC niet snel genoeg en sluit gewoon de deuren terwijl er nog mensen instappen. Een op het perron wachtende aflos HC voor de 5857 staat met stomme verbazing te kijken wat er allemaal gebeurd.

Afgeladen vol vertrekt die trein richting Apd, met tientallen achterblijvers, waarvan een deel inmiddels dus +60 heeft.

Het is te hopen dat GTBV hier coulant mee omgaat en niet zegt dat je volgens dienstregeling maar +30 had hoeven hebben...

 

10-10-2024 22:08:57
thom
thom

Maar als die trein al afgeladen vol vertrok, hadden dan de reizigers die niet meer mee konden doordat de Hc de deuren al sloot, en überhaupt wel bijgepast nog?

 

11-10-2024 07:44:24
treinhobby
treinhobby

Zeker niet allemaal, nee.

Maar om op deze manier drie samen reizende personen te scheiden is ook wat… die ene had er nog wel bij in gekund.

 

11-10-2024 07:59:28
stefanvw14
stefanvw14

Quote
treinhobby (10-10-2024 21:10:13):


Vanmiddag in Amf een lesje hoe het niet moet...

De 1657 wordt op vertrektijd opgeheven, omdat die trein is uitgekozen om een sectiestoring tussen Amfs en Avat eruit te mogen rijden.

Trein zat goed vol, dus 500 mensen op het perron die minstens +30 krijgen.

Het materieel mag met geel knipper vertrekken.

Een half uur later komt de 11659 met DDZ-6 aangereden, maar de machinist besluit halverwege het perron te stoppen en niet door te rijden tot de trappen van spoor 5A.

Vervolgens proberen de meeste mensen die er al een half uur staan in te stappen, maar het gaat de HC niet snel genoeg en sluit gewoon de deuren terwijl er nog mensen instappen. Een op het perron wachtende aflos HC voor de 5857 staat met stomme verbazing te kijken wat er allemaal gebeurd.

Afgeladen vol vertrekt die trein richting Apd, met tientallen achterblijvers, waarvan een deel inmiddels dus +60 heeft.

Het is te hopen dat GTBV hier coulant mee omgaat en niet zegt dat je volgens dienstregeling maar +30 had hoeven hebben...


Nog zo'n gevalletje van hoe het niet moet. Gisteren de 302980 mocht weer roestrijden bij Ac / Aco en vertrok daardoor te Asb met +4 en door de stop te Asb is zo ongeveer al alle speling tussen Ut en Asa al weg, ik mocht de 4891 deze keer uitzwaaien te Asd... Doordat ik nog via Cas kon bleef mijn vertraging stranden op 19 minuten naar Hk. Afgelopen zaterdag gebeurde met de 2980 exact hetzelfde, maar toen kwam de vertraging uit op +3 waardoor ik de overstap nog wel kon halen. Had dit niet anders gekund?

 

11-10-2024 09:17:42
tjiftjaf
tjiftjaf

Dank @geert, @noof en @RailCamNL voor de inzichten! Het is echt maatwerk op basis van de wegbekendheid van de machinist en de wens(en) van de vervoerder.

Vannacht kwamen er in elk geval om kwart voor vier en twintig over vier goederentreinen door Ldm. De richting waarin heb ik niet gezien. Op spoorwerkinmijnbuurt.prorail.nl zie ik dat er vannacht spoorstaven werden vervangen tussen Tbu en Gz. Het zijn dus (inderdaad) treinen die bij versperring van de Brabantroute zo toch naar Ddr (en verder) komen. Interessant!