19-09-2024 12:28:20 1 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Daarom valt de provincie Overijssel ook zo op. Die is de vraagsteller en gangmaker van die elektrificaties (Aml - Mrb en Zp - Hgl) zonder dat ProRail daar uit zichzelf of in opdracht van het Rijk iets van vond. De provincie heeft ook het onderzoek naar het toepassen van batterijtreinen in plaats van elektrificeren laten uitvoeren. |
19-09-2024 12:58:44 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Eens wat Overijssel betreft! Alleen dat laatste heeft Gelderland natuurlijk ook gedaan tussen Arnhem, Zevenaar en dan door op de batterij naar Doetinchem. |
19-09-2024 13:45:47 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ook als de provincie niet aan de geldkraan zit, moet deze de rijksoverheid voorhouden daar geld voor te reserveren. Provincies moeten daartoe een gemotiveerd plan indienen en een bekwaam stel lobby-ers inzetten om de zaak te bespoedigen. In die zin is de planvorming van de provincie een zinvol begin. |
19-09-2024 15:50:24 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Dat natuurlijk wel, ja. |
![]() |
advertentie |
19-09-2024 17:39:02 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Losse eilanden zijn natuurlijk niet handig. Voor Zp - Hgl wordt er natuurlijk al met diesel onder de draad gereden naar Odz en is Wdn - Zl enkele jaren geleden onder de draad gebracht, waardoor uitwisseling een stuk efficiënter kan. Voor de treinen naar Dtc zou je wellicht de powerunits kunnen vervangen door een elektrische of hybride? |
19-09-2024 17:49:14 1 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Waarom zijn losse eilanden voor een provincie niet handig? |
19-09-2024 19:20:05 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
|
19-09-2024 20:27:15 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Allemaal waar, maar dat zijn niet de dingen waar een provincie zich druk over maakt.... Maar eeuhh misschien moeten we maar weer terug naar Emmerich-Oberhausen |
19-09-2024 20:46:04 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Wellicht niet direct. Minder kosten is meer geld voor dienstregelingsuren of een lagere inschrijving. Maar goed om weer ontopic te gaan. |
19-09-2024 21:49:47 1 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Misschien is een apart topic over "verduurzaming regionaal spoor" levensvatbaar? :D |
21-10-2024 00:53:26 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
De "werkzaamheden" voor 2025-2026 voor het Duitse deel van de BR staan online.
|
21-10-2024 01:09:31 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Deze is ook wel handig: https://emmerich-oberhausen.de/PDF/Emmerich%E2%80%93Oberhausen%20Auswirkungen%20Zugverkehr.pdf |
21-10-2024 07:08:34 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
aanklikbare Link Laatst bewerkt door anton_ op 21-10-2024 07:08 |
21-10-2024 07:17:51 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Wat interessant is in de laatste presentatie is dat de RE 13 tussen Venlo en Mönchengladbach niet rijdt als er geen treinverkeer via Em mogelijk is. Deze wordt dan opgeofferd voor meer goederenpaden? Dat is voor mij een nieuwe, in het verleden bleef de RE 13 volgens mij gewoon rijden van/naar Vl tijdens werkzaamheden op de route via Em |
21-10-2024 07:35:33 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Planning was al een tijdje bekend. Is vooral besproken in het topic over het derde spoor Emmerich - Obrthausen |
21-10-2024 07:41:28 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Opzich geen slecht plan om de RE 13 op te offeren, want ik heb meermaals tussen de goederentreinen opgesloten gezeten met de RE 13 met als resultaat dat de RE 13 al met +25 aankwam te Mönchengladbach en dan mag ie nog driekwart NRW door. |
21-10-2024 08:40:43 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dus omdat het niet lukt volgens dienstregeling te rijden, kunnen alle reizigers preventief de beri beri krijgen? Wonderlijke redenering. Laatst bewerkt door mren op 21-10-2024 08:41 |
21-10-2024 08:48:05 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
inderdaad, offer dan de RE13 op tussen Mönchengladbach en Dusseldorf. Daar rijden voldoende andere treinen. Je kun toch gewoon inplannen om een paar dagen Mönchengladbach - Venlo te pendelen apart van de rest van de RE13. In Zandvoort kunnen ze in de zomer voor 3 dagen een aparte dienstregeling maken, dus dan moet dat ook in Mönchengladbach zou ik zeggen. Laatst bewerkt door anton_ op 21-10-2024 08:49 |
21-10-2024 09:04:00 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Daar overschat je DB. Passende dienstregelingen bij werkzaamheden zijn zeldzaam in Duitsland. |
21-10-2024 09:15:50 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Een andere oplossing kan zijn om in de omgeleide ICE's Vl - Monchengladbach Nahverkerhrtickets toe te staan, hoewel de capaciteit dan wel een dingetje kan worden in sommige ritten @beheer, kunnen de laatste berichten in dit draadje verplaatst worden naar het topic 'derde spoor Emmerich - Oberhausen'? Dat topic is actueler |
21-10-2024 13:57:03 | ||
---|---|---|
LarsK
![]() |
Info voor de mensen die de periodes in Duitsland willen spotten, RE13. |
21-10-2024 14:11:49 2 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Als je iets 'automatisch' laat vertalen, kan het geen kwaad om er zelf nog iets leesbaars van te maken! |
22-10-2024 03:02:16 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Of gewoon even het linkje mee sturen van de origineel Duitse bron. |
22-10-2024 09:19:18 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Niet iedereen is het Duits voldoende machtig. Dan is het toch prettig dat de inzender de moeite neemt om het te laten vertalen? Het Nederlands dat je dan overhoudt, is niet perfect. Maar wie kan wel perfect zijn eigen Nederlandse taal schrijven? |
22-10-2024 10:25:51 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Neemt niet weg dat een link naar de originele bron wel zo handig en helder is. Daarvoor is ook niet nodig dat men 'perfect Nederlands' kan schrijven. |
02-11-2024 09:51:20 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Vanaf 25 november tot en met 14 december rijdt de ICE wel weer via Arnhem Centraal maar stopt er niet. Is dit een nieuwe trend? Reizigers van en naar Arnhem dienen dan vanaf Oberhausen Hbf met de RE19 te reizen. Laatst bewerkt door TtC op 02-11-2024 10:28, reden: Omreizen via Utrecht duurt langer |
02-11-2024 10:10:04 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De ICE komt in die periode 7 minuten later de grens over, waarschijnlijk past de stop in Ah dan niet meer. In de nieuwe dienstregeling is de grenstijd slechts 3 minuten verschoven en past de stop wel weer. |
20-11-2024 16:37:10 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Er loopt met de bouw van het derde spoor schijnbaar iets niet volgens de planning. Heeft mogelijk ook gevolgen voor de ICE. |
20-11-2024 18:05:52 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Ik begrijp er uit dat maandag 25 november de ICE via Venlo gaat rijden, in plaats van via Arnhem Centraal en Oberhausen Hbf. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
20-11-2024 18:06:57 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Volgens die pagina is de ICE alleen tijdens de "Vollsperrung" omgeleid en die is met 1 dag verlengd (25 november, aanstaande maandag). Verder lees ik daar dat de tijdelijke halte in Friedrichsfeld, waar de RE49 en RRX5 moeten kopmaken, een maand later in gebruik gaat. |
20-11-2024 21:51:41 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Voor 2, 3 en 4 dec staan er helemaal geen ICE's op bahn.de behalve de 225. Geen idee wat daar de bedoeling van is. |
20-11-2024 22:08:44 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
In de Nederlandse reisinformatie staat de ICE op 2, 3 en 4 december als rijdend via Venlo, behalve de 225 die als rijdend via Arnhem staat (maar zonder daar te stoppen). |
21-11-2024 11:37:55 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Dan moet dus of de DB hun app nog bijwerken of NS zit fout. Ik ga even uit van het eerste maar verwacht het onverwachte 😉 |
21-11-2024 17:34:29 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Bij de DB staat nu alleen de dienstregeling op het Duitse deel van de route op die 3 dagen. Het Nederlandse deel moet dus nog volgen. |
23-11-2024 09:59:40 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Toch apart dat men bij DB blijkbaar eerder weet en openbaar maakt wat een internationale trein gaat doen,en dat men dat bij NS niet gelijktijdig kan openbaren ,over diezelfde treinen. |
23-11-2024 10:27:02 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
NS kan dat vast wel, maar de persoon die dat al jaren geroutineerd doet, en die dat ook nog leuk vindt om te doen, is wellicht net niet in dienst. Geduld ;.) |
05-01-2025 16:18:27 3 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Ik ben deze vakantie weer met de RE19 heen en weer geweest, en er zijn een aantal zaken nieuw sinds de afsluiting in november:
|
08-04-2025 11:03:59 1 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Bouwupdate vanuit de ICE 225 vandaag:
|
08-04-2025 21:50:56 | ||
---|---|---|
1778
![]() |
Is er tussen Zevenaar Grens en Emmerich al iets van werkzaamheden zichtbaar? |
08-04-2025 22:38:48 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Nee en in Emmerich ook niet. Schijnt nog met vergunningen die niet rond zijn te maken te hebben |
08-04-2025 22:58:01 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
In Nederland hoeft niet zo veel meer te gebeuren: van de Grens met Duitsland tot aan de aftakking van de Betuweroute voor station Zevenaar is vrijwel alle infra voor het derde spoor al aanwezig. |
09-04-2025 07:48:55 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Zie emmerich-oberhausen.de: op de groene delen wordt al gebouwd. Op dit moment Haldern, en Wesel tot Oberhausen. Bij de komende "Generalsanierung" wordt op de delen zonder "Baurecht" wel alvast het spoor en de beveiliging vernieuwd. |
09-04-2025 13:00:02 | ||
---|---|---|
NDS
![]() |
Elten zal toch een van de grootste klussen zijn op het hele traject omdat daar een groot stuk van de Elterberg afgegraven moet worden om de weg naar de Noordzijde van het spoor te verplaatsen. Zolang daar niet gebouwd word zal die 500 daagse stremming wel langer gaan duren. Hoeveel tijd het werk in Elten precies kost weet ik niet, maar 1,5 jaar lijkt mij dan al aardig krap. Groetjes Michiel |
09-04-2025 13:56:17 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Ik vraag me af of je bij Elten de boel nog 3-sporig moet maken. Goederenverkeer neemt af en het personenverkeer blijft sinds corona nog steeds achter. Alhoewel ik de RE19 best aardig bezet vind. Punt blijft wel dat die overwegen weg moeten. |
09-04-2025 16:10:24 4 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Tijdelijke dip en de infrastructuur is voor 100 jaar. |
09-04-2025 16:54:12 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Bij de uitbouw tot driesporigheid viel me op dat er onderweg toch nogal wat wissels komen te liggen. Dat duidt erop dat er nogal eens gewisseld kan gaan worden van spoor, en dat men eigenlijk nog liever vier sporen had willen leggen. Een goederentrein doet over dat traject immers behoorlijk wat langer dan bijvoorbeekl een ICE. En dan is er ook nog een stoptreindienst die overal aan een perron moet kunnen komen. De ligging van de perrons is dus per station nogal verschillend om alle stops mogelijk te maken op alle sporen. |
09-04-2025 18:08:57 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Voor zover mij bekend komen op de kleinere stations alleen aan de buitenste sporen perrons. Maar het klopt dat er veel overloop wissels zijn gepland. |
09-04-2025 18:33:41 2 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De meeste stations krijgen inderdaad alleen perrons langs de buitenste sporen volgens de tekeningen, een paar stations krijgt wel perrons langs alle sporen en hier en daar is ook een vierde spoor aanwezig. Zo lijken Empel-Rees en Dinslaken vier perronsporen te krijgen. |
09-04-2025 18:35:02 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Ja precies, alleen over Elten is nog niets bekend gemaakt omdat het station geopend is nadat de driesporigheid werd gepland. Zie ook: emmerich-oberhausen.de Wesel en Dinslaken hebben 4 perronsporen en Sterkrade krijgt die, hier kunnen snelle treinen op het middelste spoor ook nog elkaar passeren als het moet. Laatst bewerkt door AlbertP op 09-04-2025 18:35, reden: link werkt nu |
09-04-2025 20:08:45 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Het idee is dat snelle treinen (lees de ICE) over het middelste spoor gaan rijden en af en toe uitwijken naar het buitenste spoor als ze een tegenligger moeten kruisen. Dan heb je dus wel wissels nodig om er te komen en lange ook om niet steeds te moeten remmen. Het is daar Prorail niet, dus dat kan prima |
09-04-2025 22:13:56 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Dus alleen de ICE en evt nightjets etc op het middelste spoor? De rijtijdverschillen tussen RE en cargo's zijn ook aanzienlijk aangezien de RE bij elke lantaarnpaal stopt.... Laatst bewerkt door Muizeneus op 09-04-2025 22:14 |
09-04-2025 22:31:03 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Nog wel, de RE 19 zou versneld worden zodra dit project is afgerond door het toevoegen van een extra trein tussen Wesel en Oberhausen en dan het versnellen van de RE 19 door niet meer overal te stoppen op dit trajectdeel |
10-04-2025 08:34:04 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Het zal wel een flinke puzzel worden als je ad-hoc wat goederentreinen over het middelste spoor stuurt. Waar het qua wissels geen prorail is, is het qua flexibiliteit geen Oostenrijk. Met Cargos die ook niet altijd op tijd rijden zul je het hele traject dynamisch moeten plannen om dat overeind te houden, en ik weet niet of die software al bestaat. |
10-04-2025 09:41:06 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
O, flexibiliteit zijn ze in Duitsland best goed in hoor. Heb wel eens in een RE19 gezeten die in de buurt van D-Flughafen ineens naar de S-bahnsporen werd gestuurd tbv een vliegende inhaling door een ICE. Zolang die ICE slechts 1x per twee uur rijdt moet het toch mogelijk zijn om ook andere treinen over dat derde spoor te leiden |
![]() |
advertentie |
10-04-2025 10:14:04 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
De uitvoering moet flexibel zijn en dat is niet anders dan nu. En dat kunnen ze in Duitsland prima. |
10-04-2025 10:22:24 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
In Duitsland nog in het relais tijdperk kende men het begrip "Zuglenkung". Aan het treinnummer hing een extra getal wat de route aangaf. In de huidige digitale tijd zal men dat beslist nog slimmer oplossen. |
10-04-2025 10:40:19 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Dat getal bestaat nog steeds, en in de moderne Elektronische Stellwerke kunnen treinen daarmee automatisch geleid worden. Maar daar wordt bij vertragingen regelmatig van afgeweken. |
10-04-2025 11:49:57 | ||
---|---|---|
NDS
![]() |
Normaal rijd de RE19 rond Düsseldorf Flughafen altijd over de S-bahn sporen, dus dat heeft niks met flexibiliteit te maken. Het is juist daar een knelpunt omdat er daar nog geen eigen RE sporen zijn en RE's daar of op de S-bahn sporen( RE6, RE11 en RE19) of op de Fernverkehr sporen(RE1 en RE5) moeten rijden. Voor het RRX project is de integrale uitbouw Duisburg-Düsseldorf naar 6 sporen gepland wat specifiek betrekking heeft op de paar kilometer rond Düsseldorf Flughafen, daar komen dus 2 sporen met perrons bij. Groetjes Michiel |
10-04-2025 19:01:07 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
De plannen voor 2040, die ik hier ooit gedeeld heb, laten wel frequentieverhogingen zien (Em - Oberhausen ieder half uur en Wesel - Oberhausen ieder kwartier) maar geen versnelling van treindiensten. |
01-05-2025 15:13:13 1 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Kleine update vanuit de RE19 vandaag: bij Friedrichsfeld is de oostelijke brug over het Wesel-Dattelnkanaal weg en is er een onderdoorgang onder het oostelijke spoor (ik denk de oude personentunnel) afgebroken. Bij Wesel aan de Lippe ligt een soort grote tent waarin de tweede Lippebrug (van drie) wordt opgebouwd. Laatst bewerkt door AlbertP op 01-05-2025 15:15 |
16-06-2025 10:32:39 1 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Update van een weekendje Nederland: in Friedrichsfeld is het oude station + oostelijke spoor nu compleet afgebroken. Bij Oberhausen wordt aan het viaduct van de A3 over het spoor gewerkt. |