Derde spoor Emmerich - Oberhausen
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
19-09-2024 12:28:20 1
broek53
broek53

Daarom valt de provincie Overijssel ook zo op. Die is de vraagsteller en gangmaker van die elektrificaties (Aml - Mrb en Zp - Hgl) zonder dat ProRail daar uit zichzelf of in opdracht van het Rijk iets van vond. De provincie heeft ook het onderzoek naar het toepassen van batterijtreinen in plaats van elektrificeren laten uitvoeren.

 

19-09-2024 12:58:44
martijn
martijn

Eens wat Overijssel betreft! Alleen dat laatste heeft Gelderland natuurlijk ook gedaan tussen Arnhem, Zevenaar en dan door op de batterij naar Doetinchem.

 

19-09-2024 13:45:47
sjoerd
sjoerd

Ook als de provincie niet aan de geldkraan zit, moet deze de rijksoverheid voorhouden daar geld voor te reserveren. Provincies moeten daartoe een gemotiveerd plan indienen en een bekwaam stel lobby-ers inzetten om de zaak te bespoedigen. In die zin is de planvorming van de provincie een zinvol begin.

 

19-09-2024 15:50:24
MaxBB
MaxBB

Dat natuurlijk wel, ja.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-09-2024 17:39:02
Rsb
Rsb

Quote
broek53 (19-09-2024 12:28:20):


Daarom valt de provincie Overijssel ook zo op. Die is de vraagsteller en gangmaker van die elektrificaties (Aml - Mrb en Zp - Hgl) zonder dat ProRail daar uit zichzelf of in opdracht van het Rijk iets van vond. De provincie heeft ook het onderzoek naar het toepassen van batterijtreinen in plaats van elektrificeren laten uitvoeren.


Losse eilanden zijn natuurlijk niet handig. Voor Zp - Hgl wordt er natuurlijk al met diesel onder de draad gereden naar Odz en is Wdn - Zl enkele jaren geleden onder de draad gebracht, waardoor uitwisseling een stuk efficiënter kan.

Voor de treinen naar Dtc zou je wellicht de powerunits kunnen vervangen door een elektrische of hybride?

 

19-09-2024 17:49:14 1
Muizeneus
Muizeneus

Waarom zijn losse eilanden voor een provincie niet handig?

 

19-09-2024 19:20:05
Rsb
Rsb
  • Een grotere pool met materieel, dus potentieel meer beschikbare stellen
  • Makkelijker uitwisselen tussen verschillende lijnen
  • Minder onderhoudskosten
  • Minder opleidingskosten voor personeel
  • Extra bakkilometers door omrijden bij uitwisseling
 

19-09-2024 20:27:15
Muizeneus
Muizeneus

Allemaal waar, maar dat zijn niet de dingen waar een provincie zich druk over maakt....

Maar eeuhh misschien moeten we maar weer terug naar Emmerich-Oberhausen

 

19-09-2024 20:46:04
Rsb
Rsb

Wellicht niet direct. Minder kosten is meer geld voor dienstregelingsuren of een lagere inschrijving.

Maar goed om weer ontopic te gaan.

 

19-09-2024 21:49:47 1
MaxBB
MaxBB

Misschien is een apart topic over "verduurzaming regionaal spoor" levensvatbaar? :D

 

21-10-2024 00:53:26
NIJMEGEN
NIJMEGEN

De "werkzaamheden" voor 2025-2026 voor het Duitse deel van de BR staan online.

www.emmerich-oberhausen.de

 

21-10-2024 01:09:31
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Deze is ook wel handig:

https://emmerich-oberhausen.de/PDF/Emmerich%E2%80%93Oberhausen%20Auswirkungen%20Zugverkehr.pdf

 

21-10-2024 07:08:34
anton_
anton_

aanklikbare Link



Laatst bewerkt door anton_ op 21-10-2024 07:08
 

21-10-2024 07:17:51
geert
geert

Wat interessant is in de laatste presentatie is dat de RE 13 tussen Venlo en Mönchengladbach niet rijdt als er geen treinverkeer via Em mogelijk is. Deze wordt dan opgeofferd voor meer goederenpaden? Dat is voor mij een nieuwe, in het verleden bleef de RE 13 volgens mij gewoon rijden van/naar Vl tijdens werkzaamheden op de route via Em

 

21-10-2024 07:35:33
martijn
martijn

Planning was al een tijdje bekend. Is vooral besproken in het topic over het derde spoor Emmerich - Obrthausen

 

21-10-2024 07:41:28
stefanvw14
stefanvw14

Quote
geert (21-10-2024 07:17:51):


Wat interessant is in de laatste presentatie is dat de RE 13 tussen Venlo en Mönchengladbach niet rijdt als er geen treinverkeer via Em mogelijk is. Deze wordt dan opgeofferd voor meer goederenpaden? Dat is voor mij een nieuwe, in het verleden bleef de RE 13 volgens mij gewoon rijden van/naar Vl tijdens werkzaamheden op de route via Em


Opzich geen slecht plan om de RE 13 op te offeren, want ik heb meermaals tussen de goederentreinen opgesloten gezeten met de RE 13 met als resultaat dat de RE 13 al met +25 aankwam te Mönchengladbach en dan mag ie nog driekwart NRW door.

 

21-10-2024 08:40:43
mren
mren

Dus omdat het niet lukt volgens dienstregeling te rijden, kunnen alle reizigers preventief de beri beri krijgen?

Wonderlijke redenering.



Laatst bewerkt door mren op 21-10-2024 08:41
 

21-10-2024 08:48:05
anton_
anton_

inderdaad, offer dan de RE13 op tussen Mönchengladbach en Dusseldorf. Daar rijden voldoende andere treinen. Je kun toch gewoon inplannen om een paar dagen Mönchengladbach - Venlo te pendelen apart van de rest van de RE13. In Zandvoort kunnen ze in de zomer voor 3 dagen een aparte dienstregeling maken, dus dan moet dat ook in Mönchengladbach zou ik zeggen.



Laatst bewerkt door anton_ op 21-10-2024 08:49
 

21-10-2024 09:04:00
treinfan
treinfan

Daar overschat je DB. Passende dienstregelingen bij werkzaamheden zijn zeldzaam in Duitsland.

 

21-10-2024 09:15:50
Muizeneus
Muizeneus

Een andere oplossing kan zijn om in de omgeleide ICE's Vl - Monchengladbach Nahverkerhrtickets toe te staan, hoewel de capaciteit dan wel een dingetje kan worden in sommige ritten

@beheer, kunnen de laatste berichten in dit draadje verplaatst worden naar het topic 'derde spoor Emmerich - Oberhausen'? Dat topic is actueler

 

21-10-2024 13:57:03
LarsK
LarsK

Info voor de mensen die de periodes in Duitsland willen spotten, RE13.


Beperkingen op het treinverkeer tussen Emmerich en Oberhausen
1 november 2024, 11:25 uur 31 december 2024, 23:30 uur
De meest intensieve fase van het hele project begint in het najaar tussen Emmerich en Oberhausen (1 november 2024 tot 17 mei 2026).

Door de onvermijdelijke afsluitingen op het traject Oberhausen - Emmerich moeten ook talrijke internationale goederen- en langeafstandstreinen via het traject Mönchengladbach - Viersen - Venlo (NL) worden omgeleid. Omdat dit traject grotendeels maar één spoor heeft voor treinverkeer en dus niet voldoende capaciteit biedt om de omgeleide treinen op te vangen, krijgen ook treinen op de lijnen RE 8 en RE 13
op dit traject af en toe te maken met gedeeltelijke en stopzettingen . Informeer uzelf voordat u aan uw reis begint! Houd er rekening mee dat om technische redenen de evenementperiode niet kan worden ingesteld op de officiële einddatum.

Montzenroute is ook dicht weekend 14/15 december.

Houdt ook rekening met de drukte van de mensen die in plaats van via Arnhem Centraal via Venlo naar Duitsland en terug reizen.
Vermijd drukte en ga ergens rustig staan.

 

21-10-2024 14:11:49 2
martijn
martijn

Als je iets 'automatisch' laat vertalen, kan het geen kwaad om er zelf nog iets leesbaars van te maken!

 

22-10-2024 03:02:16
thom
thom

Of gewoon even het linkje mee sturen van de origineel Duitse bron.

 

22-10-2024 09:19:18
sjoerd
sjoerd

Niet iedereen is het Duits voldoende machtig. Dan is het toch prettig dat de inzender de moeite neemt om het te laten vertalen? Het Nederlands dat je dan overhoudt, is niet perfect. Maar wie kan wel perfect zijn eigen Nederlandse taal schrijven?

 

22-10-2024 10:25:51
wattman
wattman

Neemt niet weg dat een link naar de originele bron wel zo handig en helder is. Daarvoor is ook niet nodig dat men 'perfect Nederlands' kan schrijven.

 

02-11-2024 09:51:20
TtC
TtC

Vanaf 25 november tot en met 14 december rijdt de ICE wel weer via Arnhem Centraal maar stopt er niet. Is dit een nieuwe trend? Reizigers van en naar Arnhem dienen dan vanaf Oberhausen Hbf met de RE19 te reizen.



Laatst bewerkt door TtC op 02-11-2024 10:28, reden: Omreizen via Utrecht duurt langer
 

02-11-2024 10:10:04
michaben
michaben

De ICE komt in die periode 7 minuten later de grens over, waarschijnlijk past de stop in Ah dan niet meer. In de nieuwe dienstregeling is de grenstijd slechts 3 minuten verschoven en past de stop wel weer.

 

20-11-2024 16:37:10
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Er loopt met de bouw van het derde spoor schijnbaar iets niet volgens de planning.

www.emmerich-oberhausen.de

Heeft mogelijk ook gevolgen voor de ICE.

 

20-11-2024 18:05:52
MaxBB
MaxBB

Ik begrijp er uit dat maandag 25 november de ICE via Venlo gaat rijden, in plaats van via Arnhem Centraal en Oberhausen Hbf.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-11-2024 18:06:57
AlbertP
AlbertP

Volgens die pagina is de ICE alleen tijdens de "Vollsperrung" omgeleid en die is met 1 dag verlengd (25 november, aanstaande maandag).

Verder lees ik daar dat de tijdelijke halte in Friedrichsfeld, waar de RE49 en RRX5 moeten kopmaken, een maand later in gebruik gaat.

 

20-11-2024 21:51:41
henri1972
henri1972

Voor 2, 3 en 4 dec staan er helemaal geen ICE's op bahn.de behalve de 225. Geen idee wat daar de bedoeling van is.

 

20-11-2024 22:08:44
michaben
michaben

In de Nederlandse reisinformatie staat de ICE op 2, 3 en 4 december als rijdend via Venlo, behalve de 225 die als rijdend via Arnhem staat (maar zonder daar te stoppen).

 

21-11-2024 11:37:55
henri1972
henri1972

Dan moet dus of de DB hun app nog bijwerken of NS zit fout. Ik ga even uit van het eerste maar verwacht het onverwachte 😉

 

21-11-2024 17:34:29
AlbertP
AlbertP

Bij de DB staat nu alleen de dienstregeling op het Duitse deel van de route op die 3 dagen. Het Nederlandse deel moet dus nog volgen.

 

23-11-2024 09:59:40
phantom
phantom

Toch apart dat men bij DB blijkbaar eerder weet en openbaar maakt wat een internationale trein gaat doen,en dat men dat bij NS niet gelijktijdig kan openbaren ,over diezelfde treinen.

 

23-11-2024 10:27:02
sjoerd
sjoerd

NS kan dat vast wel, maar de persoon die dat al jaren geroutineerd doet, en die dat ook nog leuk vindt om te doen, is wellicht net niet in dienst. Geduld ;.)

 

05-01-2025 16:18:27 3
AlbertP
AlbertP

Ik ben deze vakantie weer met de RE19 heen en weer geweest, en er zijn een aantal zaken nieuw sinds de afsluiting in november:

  • Station Haldern: noordelijk perron klaar (aan het oude spoor, het derde spoor ligt hier aan de zuidkant). Van het zuidelijke perron zijn de eerste delen al te zien.
  • Ten zuiden van Haldern: wissel van het derde spoor van zuid naar noord. Het noordelijke spoor ligt vanaf hier al ca. 1km op het nieuwe tracé.
  • Wesel-Friedrichsfeld is nu enkelsporig. Over de nieuwe rondweg en de Lippe wordt over het nieuwe, oostelijke, spoor gereden en op de brug over het Wesel-Dattelnkanaal over het westelijke.
  • Friedrichsfeld: oude perron opgebroken. Het tijdelijke station heeft een eilandperron ("spoor 2/3"), waarbij 2 nu een kopspoor is voor de RRX5/RE49 en 3 nog niet bestaat. Over het perronloze spoor 1 rijdt het doorgaande verkeer (ICE, RE19, goederen).
  • Voerde: wissels van/naar het derde spoor zijn al ingebouwd, maar het spoor is er nog niet.
  • Dinslaken: nieuwe perron klaar, treinen naar het noorden over spoor 4. Viaduct van spoor 2/3 over de B8 afgebroken.
 

08-04-2025 11:03:59 1
AlbertP
AlbertP

Bouwupdate vanuit de ICE 225 vandaag:

  • Ten noorden van Haldern ligt (vanuit Nederland gezien) een bouwwissel naar het toekomstige derde spoor. Dit spoor is er nog niet, maar de onderbouw is er al wel deels.
  • In Wesel zijn de aanbruggen van de oude Lippe-bruggen afgegraven.
  • In Voerde worden geluidsschermen opgebouwd.
  • In station Dinslaken is spoor 3 afgegraven. Hier wordt nu gewerkt, maar ik kon uit de trein niet zien wat er gedaan wordt.
  • Tussen Dinslaken en Holten wordt op diverse plekken gewerkt aan viaducten en de onderbouw van het derde spoor.
  • In Oberhausen wordt tussen de Emscher en de Lindnerstraße beton gegoten voor het viaduct van het meest westelijke spoor, tussen de 2 bruggen die hier al jaren op hun plek lagen.
 

08-04-2025 21:50:56
1778
1778

Is er tussen Zevenaar Grens en Emmerich al iets van werkzaamheden zichtbaar?

 

08-04-2025 22:38:48
geert
geert

Nee en in Emmerich ook niet. Schijnt nog met vergunningen die niet rond zijn te maken te hebben

 

08-04-2025 22:58:01
sjoerd
sjoerd

In Nederland hoeft niet zo veel meer te gebeuren: van de Grens met Duitsland tot aan de aftakking van de Betuweroute voor station Zevenaar is vrijwel alle infra voor het derde spoor al aanwezig.

 

09-04-2025 07:48:55
AlbertP
AlbertP

Zie emmerich-oberhausen.de: op de groene delen wordt al gebouwd. Op dit moment Haldern, en Wesel tot Oberhausen.

Bij de komende "Generalsanierung" wordt op de delen zonder "Baurecht" wel alvast het spoor en de beveiliging vernieuwd.

 

09-04-2025 13:00:02
NDS
NDS

Quote
geert (08-04-2025 22:38:48):


Nee en in Emmerich ook niet. Schijnt nog met vergunningen die niet rond zijn te maken te hebben


Elten zal toch een van de grootste klussen zijn op het hele traject omdat daar een groot stuk van de Elterberg afgegraven moet worden om de weg naar de Noordzijde van het spoor te verplaatsen.

Zolang daar niet gebouwd word zal die 500 daagse stremming wel langer gaan duren. Hoeveel tijd het werk in Elten precies kost weet ik niet, maar 1,5 jaar lijkt mij dan al aardig krap.

Groetjes Michiel

 

09-04-2025 13:56:17
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Ik vraag me af of je bij Elten de boel nog 3-sporig moet maken.

Goederenverkeer neemt af en het personenverkeer blijft sinds corona nog steeds achter.

Alhoewel ik de RE19 best aardig bezet vind.

Punt blijft wel dat die overwegen weg moeten.

 

09-04-2025 16:10:24 4
geert
geert

Tijdelijke dip en de infrastructuur is voor 100 jaar.

 

09-04-2025 16:54:12
sjoerd
sjoerd

Quote
NIJMEGEN (09-04-2025 13:56:17):


Ik vraag me af of je bij Elten de boel nog 3-sporig moet maken.

Goederenverkeer neemt af en het personenverkeer blijft sinds corona nog steeds achter.

Alhoewel ik de RE19 best aardig bezet vind.

Punt blijft wel dat die overwegen weg moeten.


Bij de uitbouw tot driesporigheid viel me op dat er onderweg toch nogal wat wissels komen te liggen. Dat duidt erop dat er nogal eens gewisseld kan gaan worden van spoor, en dat men eigenlijk nog liever vier sporen had willen leggen. Een goederentrein doet over dat traject immers behoorlijk wat langer dan bijvoorbeekl een ICE. En dan is er ook nog een stoptreindienst die overal aan een perron moet kunnen komen. De ligging van de perrons is dus per station nogal verschillend om alle stops mogelijk te maken op alle sporen.

 

09-04-2025 18:08:57
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Voor zover mij bekend komen op de kleinere stations alleen aan de buitenste sporen perrons.

Maar het klopt dat er veel overloop wissels zijn gepland.

 

09-04-2025 18:33:41 2
michaben
michaben

De meeste stations krijgen inderdaad alleen perrons langs de buitenste sporen volgens de tekeningen, een paar stations krijgt wel perrons langs alle sporen en hier en daar is ook een vierde spoor aanwezig. Zo lijken Empel-Rees en Dinslaken vier perronsporen te krijgen.

 

09-04-2025 18:35:02
AlbertP
AlbertP

Ja precies, alleen over Elten is nog niets bekend gemaakt omdat het station geopend is nadat de driesporigheid werd gepland. Zie ook: emmerich-oberhausen.de

Wesel en Dinslaken hebben 4 perronsporen en Sterkrade krijgt die, hier kunnen snelle treinen op het middelste spoor ook nog elkaar passeren als het moet.



Laatst bewerkt door AlbertP op 09-04-2025 18:35, reden: link werkt nu
 

09-04-2025 20:08:45
geert
geert

Quote
sjoerd (09-04-2025 16:54:12):


Quote
NIJMEGEN (09-04-2025 13:56:17):


Ik vraag me af of je bij Elten de boel nog 3-sporig moet maken.

Goederenverkeer neemt af en het personenverkeer blijft sinds corona nog steeds achter.

Alhoewel ik de RE19 best aardig bezet vind.

Punt blijft wel dat die overwegen weg moeten.


Bij de uitbouw tot driesporigheid viel me op dat er onderweg toch nogal wat wissels komen te liggen. Dat duidt erop dat er nogal eens gewisseld kan gaan worden van spoor, en dat men eigenlijk nog liever vier sporen had willen leggen. Een goederentrein doet over dat traject immers behoorlijk wat langer dan bijvoorbeekl een ICE. En dan is er ook nog een stoptreindienst die overal aan een perron moet kunnen komen. De ligging van de perrons is dus per station nogal verschillend om alle stops mogelijk te maken op alle sporen.


Het idee is dat snelle treinen (lees de ICE) over het middelste spoor gaan rijden en af en toe uitwijken naar het buitenste spoor als ze een tegenligger moeten kruisen. Dan heb je dus wel wissels nodig om er te komen en lange ook om niet steeds te moeten remmen. Het is daar Prorail niet, dus dat kan prima

 

09-04-2025 22:13:56
Muizeneus
Muizeneus

Dus alleen de ICE en evt nightjets etc op het middelste spoor?

De rijtijdverschillen tussen RE en cargo's zijn ook aanzienlijk aangezien de RE bij elke lantaarnpaal stopt....



Laatst bewerkt door Muizeneus op 09-04-2025 22:14
 

09-04-2025 22:31:03
geert
geert

Nog wel, de RE 19 zou versneld worden zodra dit project is afgerond door het toevoegen van een extra trein tussen Wesel en Oberhausen en dan het versnellen van de RE 19 door niet meer overal te stoppen op dit trajectdeel

 

10-04-2025 08:34:04
mdeen
mdeen

Quote
Muizeneus (09-04-2025 22:13:56):


Dus alleen de ICE en evt nightjets etc op het middelste spoor?

De rijtijdverschillen tussen RE en cargo's zijn ook aanzienlijk aangezien de RE bij elke lantaarnpaal stopt....


Het zal wel een flinke puzzel worden als je ad-hoc wat goederentreinen over het middelste spoor stuurt. Waar het qua wissels geen prorail is, is het qua flexibiliteit geen Oostenrijk. Met Cargos die ook niet altijd op tijd rijden zul je het hele traject dynamisch moeten plannen om dat overeind te houden, en ik weet niet of die software al bestaat.

 

10-04-2025 09:41:06
Muizeneus
Muizeneus

O, flexibiliteit zijn ze in Duitsland best goed in hoor. Heb wel eens in een RE19 gezeten die in de buurt van D-Flughafen ineens naar de S-bahnsporen werd gestuurd tbv een vliegende inhaling door een ICE.

Zolang die ICE slechts 1x per twee uur rijdt moet het toch mogelijk zijn om ook andere treinen over dat derde spoor te leiden

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-04-2025 10:14:04
geert
geert

Quote
mdeen (10-04-2025 08:34:04):


Quote
Muizeneus (09-04-2025 22:13:56):


Dus alleen de ICE en evt nightjets etc op het middelste spoor?

De rijtijdverschillen tussen RE en cargo's zijn ook aanzienlijk aangezien de RE bij elke lantaarnpaal stopt....


Het zal wel een flinke puzzel worden als je ad-hoc wat goederentreinen over het middelste spoor stuurt. Waar het qua wissels geen prorail is, is het qua flexibiliteit geen Oostenrijk. Met Cargos die ook niet altijd op tijd rijden zul je het hele traject dynamisch moeten plannen om dat overeind te houden, en ik weet niet of die software al bestaat.



Hoezo moet je dynamisch plannen en waarom heb je daar software voor nodig?

De uitvoering moet flexibel zijn en dat is niet anders dan nu. En dat kunnen ze in Duitsland prima.

 

10-04-2025 10:22:24
NIJMEGEN
NIJMEGEN

In Duitsland nog in het relais tijdperk kende men het begrip "Zuglenkung".

Aan het treinnummer hing een extra getal wat de route aangaf.

In de huidige digitale tijd zal men dat beslist nog slimmer oplossen.

 

10-04-2025 10:40:19
AlbertP
AlbertP

Dat getal bestaat nog steeds, en in de moderne Elektronische Stellwerke kunnen treinen daarmee automatisch geleid worden. Maar daar wordt bij vertragingen regelmatig van afgeweken.

 

10-04-2025 11:49:57
NDS
NDS

Quote
Muizeneus (10-04-2025 09:41:06):


O, flexibiliteit zijn ze in Duitsland best goed in hoor. Heb wel eens in een RE19 gezeten die in de buurt van D-Flughafen ineens naar de S-bahnsporen werd gestuurd tbv een vliegende inhaling door een ICE.

Zolang die ICE slechts 1x per twee uur rijdt moet het toch mogelijk zijn om ook andere treinen over dat derde spoor te leiden


Normaal rijd de RE19 rond Düsseldorf Flughafen altijd over de S-bahn sporen, dus dat heeft niks met flexibiliteit te maken. Het is juist daar een knelpunt omdat er daar nog geen eigen RE sporen zijn en RE's daar of op de S-bahn sporen( RE6, RE11 en RE19) of op de Fernverkehr sporen(RE1 en RE5) moeten rijden. Voor het RRX project is de integrale uitbouw Duisburg-Düsseldorf naar 6 sporen gepland wat specifiek betrekking heeft op de paar kilometer rond Düsseldorf Flughafen, daar komen dus 2 sporen met perrons bij.

Groetjes Michiel

 

10-04-2025 19:01:07
Muizeneus
Muizeneus

Quote
geert (09-04-2025 22:31:03):


Nog wel, de RE 19 zou versneld worden zodra dit project is afgerond door het toevoegen van een extra trein tussen Wesel en Oberhausen en dan het versnellen van de RE 19 door niet meer overal te stoppen op dit trajectdeel


De plannen voor 2040, die ik hier ooit gedeeld heb, laten wel frequentieverhogingen zien (Em - Oberhausen ieder half uur en Wesel - Oberhausen ieder kwartier) maar geen versnelling van treindiensten.

 

01-05-2025 15:13:13 1
AlbertP
AlbertP

Kleine update vanuit de RE19 vandaag: bij Friedrichsfeld is de oostelijke brug over het Wesel-Dattelnkanaal weg en is er een onderdoorgang onder het oostelijke spoor (ik denk de oude personentunnel) afgebroken.

Bij Wesel aan de Lippe ligt een soort grote tent waarin de tweede Lippebrug (van drie) wordt opgebouwd.



Laatst bewerkt door AlbertP op 01-05-2025 15:15
 

16-06-2025 10:32:39 1
AlbertP
AlbertP

Update van een weekendje Nederland: in Friedrichsfeld is het oude station + oostelijke spoor nu compleet afgebroken. Bij Oberhausen wordt aan het viaduct van de A3 over het spoor gewerkt.