Opvallende dingen 5 november
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
05-11-2024 08:21:09
treinhobby
treinhobby

IC 143 met 193 735 voorop, stam 7704 in omgekeerde volgorde en Vectron 193 932 plat achterop om 8:23 vertrokken uit Hvs.



Laatst bewerkt door treinhobby op 05-11-2024 10:07
 

05-11-2024 08:24:13
michaben
michaben

Spoor 4 in Dt lijkt nog steeds niet in gebruik, vandaag laat men wel alle treinen rijden tot op heden maar dat gaat uiteraard niet zonder d'r nodige vertraging, men name bij de 5100.

 

05-11-2024 09:14:34
evangoor
evangoor

Quote
treinhobby (05-11-2024 08:21:09):


IC 142 met 193 735 voorop, stam 7704 in omgekeerde volgorde en Vectron 193 932 plat achterop om 8:23 vertrokken uit Hvs.


Dat zal IC143 wel zijn en zal niet ver komen door een aanrijding. Het defect aan IC142 gisteren in Bad Bentheim heeft ertoe geleid dat eerder vanmorgen IC141 uitviel.

 

05-11-2024 09:17:58
Terebo
Terebo

Vanochtend door een defect spoor tussen Dn en Br geen 3500 tussen Ehv en Vl. Maar wel ICEs en goederen, rijden die linkerspoor Dn-Br of zoiets?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-11-2024 09:28:44
Ysbergsla
Ysbergsla

Correct. De storing zit nabij wissels 339 en 341 te Gekkengraaf Oost Aansluiting, waardoor treinen over het linkerspoor dienen te rijden van vóór Deurne tot na Blerick. Goederentreinen benodigen circa 20 minuten voor dat deeltraject. Het saneren betaalt zich weeral uit.
De ICE van trein 153 blijft vooralsnog te Watergraafsmeer.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 05-11-2024 09:30
 

05-11-2024 09:31:32
stefanvw14
stefanvw14

Daarin lijkt een beetje maatwerk te worden toegepast. ICE 153 en ICE 158 vallen uit binnen Nederland. ICE 158 eindigt in Mönchengladbach en ICE 153 start daar, kijkende naar de dienstregeling kunnen deze treinen mooi op elkaar keren. Het stelletje van de 153 kan dan later worden ingezet als 157. ICE 255, NJ 402 en NJ 420 zijn/lijken wel door gestuurd te worden.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 05-11-2024 09:33
 

05-11-2024 09:34:37
sigma
sigma

Rommelige ochtendspits: een gestrande trein bij Blaak, een aanrijding tussen Deventer en Almelo, een seinstoring tussen Arnhem en Doetinchem, een defect spoor tussen Eindhoven en Venlo, een defecte trein tussen Arnhem en Dieren.

 

05-11-2024 11:32:11
treinjoop
treinjoop

ICNG 3211 met 'Zwolle' als eindbestemming op de displays om 11:29 uur door Uto (IC sporen) richting Amf.

 

05-11-2024 11:34:42
Ryanprogam
Ryanprogam

Quote
sigma (05-11-2024 09:34:37):


Rommelige ochtendspits: een gestrande trein bij Blaak, een aanrijding tussen Deventer en Almelo, een seinstoring tussen Arnhem en Doetinchem, een defect spoor tussen Eindhoven en Venlo, een defecte trein tussen Arnhem en Dieren.


straks moeten de goederen nog via Nm etc de Betuweroute op naar Kfh (gezien je idd niet die andere lijn op kan vanwege de wissels) oh wacht dat kan ook niet want die is dicht. Zucht



Laatst bewerkt door Ryanprogam op 05-11-2024 11:38
 

05-11-2024 11:37:12
martijn
martijn

Dat kan dus niet meer sinds de sanering van wat wissels in Geldermalsen.

 

05-11-2024 11:37:29
MetroRET
MetroRET

Datlaatste past enkel en alleen in de nachtelijke uren.

 

05-11-2024 11:39:37
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Via Geldermalsen?

Dat gaat alleen nog met terugsteken op de vrije baan dacht ik.

 

05-11-2024 11:41:51
Ryanprogam
Ryanprogam

Ja klopt excuses, hopelijk wordt t allemaal snel opgelost

 

05-11-2024 11:44:00
Dionysusnu
Dionysusnu

Wisseltechnisch kan je vanaf de Betuweroute wel naar de MerwedeLingelijn met een kort stuk linkerspoor tussen de andere verbindingsboog (bij Meteren) en Geldermalsen

 

05-11-2024 12:04:12
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Je kan alleen niet vanaf Nijmegen de Betuweroute op, er ligt wel een spoorboog maar die is niet bruikbaar.

 

05-11-2024 12:16:34
Jasper-N
Jasper-N

Arriva mat(denk flirt), om 12:13 door Utrecht Vaartsche Rijn, richting Utrecht cs. Het gaat om Limburg stellen



Laatst bewerkt door Jasper-N op 05-11-2024 12:17
 

05-11-2024 12:23:19
mren
mren

12:10 losse Vectron door Amf, wellicht uit Bh ri Asd?

 

05-11-2024 12:40:16
Ryanprogam
Ryanprogam

Ddr 12:35 volkerrail 203-1 + 7143 gekoppeld op spoor 7, unimat 103 op spoor 6

12:38 unimat vertrek ri Zwd

 

05-11-2024 13:00:37
gvttreinen
gvttreinen

Quote
NIJMEGEN (05-11-2024 12:04:12):


Je kan alleen niet vanaf Nijmegen de Betuweroute op, er ligt wel een spoorboog maar die is niet bruikbaar.


En daarnaast is de BR vandaag overdag dicht vanwege slijpwerkzaamheden.

 

05-11-2024 13:29:42
brun
brun

Het station in Osnabrück ligt plat vanwege een bommelding. IC 146 wordt vanaf Löhne omgeleid via Hamm en Münster, inclusief kopmaken in Hamm dus.

 

05-11-2024 13:33:44
Ryanprogam
Ryanprogam

Quote
Ryanprogam (05-11-2024 12:40:16):


Ddr 12:35 volkerrail 203-1 + 7143 gekoppeld op spoor 7, unimat 103 op spoor 6

12:38 unimat vertrek ri Zwd


13:32 vertrek 7143 + 203-1 LLT ri zlw

 

05-11-2024 14:15:32
Ryanprogam
Ryanprogam

14:13 Ddr

RFO 2019 302 + msc containers, Dan deel lege draagwagens en dan random containers ri Zlw



Laatst bewerkt door Ryanprogam op 05-11-2024 14:15
 

05-11-2024 14:40:57
joahn93
joahn93

Met 203-1 als tractie gevend voertuig. 7143 ging op sleep mee naar Roosendaal

 

05-11-2024 14:51:04
brun
brun

Quote
brun (05-11-2024 13:29:42):


Het station in Osnabrück ligt plat vanwege een bommelding. IC 146 wordt vanaf Löhne omgeleid via Hamm en Münster, inclusief kopmaken in Hamm dus.


... en naar goed DB-gebruik gaat dat natuurlijk weer prachtig mis. :-) Omlopen in Hamm bleek moeilijk, omdat het naastgelegen spoor direct na binnenkomst ineens niet meer beschikbaar was. Want daar kwam IC 145 binnen. Waarvan de loc óók moet omlopen. Dat zat elkaar natuurlijk dwars.

Voor die puzzel werd een oplossing gevonden, namelijk een omloopspoor aan de buitenkant van het emplacement gebruiken. Nou is Hamm best een groot station, er rijden dus veel treinen in de weg. Dan duurt het wel eventjes voor je al die sporen hebt kunnen oversteken.

Kortom, 45 minuten later konden we de reis vervolgen. Is nog best snel.



Laatst bewerkt door brun op 05-11-2024 14:51
 

05-11-2024 14:57:24
Apda
Apda

Quote
brun (05-11-2024 13:29:42):


Het station in Osnabrück ligt plat vanwege een bommelding. IC 146 wordt vanaf Löhne omgeleid via Hamm en Münster, inclusief kopmaken in Hamm dus.


Jouw beschrijving zegt meer dan de standaard melding van NS: "Later vertrek door te veel vertraging in het buitenland".

 

05-11-2024 15:24:08
brun
brun

Ja, maar waarschijnlijk omdat ik er toevallig in zit... Op de borden en in de app in Duitsland was ook niet veel meer te lezen.

 

05-11-2024 15:36:15
Apda
Apda

Inderdaad, '12:59: Behördliche Maßnahme' zegt ook niet veel. Maar de Duitse bronnen geven nu wel de omleiding weer. Nederlandse bronnen laten hem zonder vertraging via Osnabrück rijden en op tijd uit Bh vertrekken en vervolgens met +99 in Hgl aankomen.

Opdate 15:40 Nederlandse bron: met +1 uit Osnabrück (is dus fout) en met +124 aankomst in Rheine (dat lijkt wel actueel).



Laatst bewerkt door Apda op 05-11-2024 15:45
 

05-11-2024 16:26:43
sik214
sik214

Quote
brun (05-11-2024 14:51:04):


Quote
brun (05-11-2024 13:29:42):


Het station in Osnabrück ligt plat vanwege een bommelding. IC 146 wordt vanaf Löhne omgeleid via Hamm en Münster, inclusief kopmaken in Hamm dus.


... en naar goed DB-gebruik gaat dat natuurlijk weer prachtig mis. :-) Omlopen in Hamm bleek moeilijk, omdat het naastgelegen spoor direct na binnenkomst ineens niet meer beschikbaar was. Want daar kwam IC 145 binnen. Waarvan de loc óók moet omlopen. Dat zat elkaar natuurlijk dwars.

Voor die puzzel werd een oplossing gevonden, namelijk een omloopspoor aan de buitenkant van het emplacement gebruiken. Nou is Hamm best een groot station, er rijden dus veel treinen in de weg. Dan duurt het wel eventjes voor je al die sporen hebt kunnen oversteken.

Kortom, 45 minuten later konden we de reis vervolgen. Is nog best snel.



Konden de locs in dit geval niet wisselen, hoef je alleen maar een uithaalspoor aan beide zijdes te hebben en machinisten die even hun tas pakken en naar de andere loc lopen ;-)

 

05-11-2024 16:54:51 1
brun
brun

Helaas niet, dat station is het zuidelijke puntje van een driehoek, beide treinen stonden dus met de neus dezelfde kant op. :-)

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-11-2024 17:15:49
RailCamNL
RailCamNL

Hmh 17:11 een rode DBC Vectron met een Unit-Cargo trein ri Ehv bestaande uit 2 EE rijtuigen adl gevolgd door een sleepje lege containerdraagwagens en tot slot een handjevol schuifwandwagebs.

 

06-11-2024 12:13:15
Muizeneus
Muizeneus

Quote
brun (05-11-2024 16:54:51):


Helaas niet, dat station is het zuidelijke puntje van een driehoek, beide treinen stonden dus met de neus dezelfde kant op. :-)


Uiteraard, anders was omlopen überhaupt niet nodig geweest. Maar met een uithaalspoor kun je het weldegelijk oplossen, mits het lang genoeg is (voor de hele trein + een extra lok) en vanaf beide sporen bereikbaar is.

Stel de 145 staat op spoor A, de 146 op B, en ten zuiden van spoor A zit een uithaalspoor Azuid dat ook vanaf spoor B bereikbaar is.
Dan kan het alsvolgt:
1) de 145 rijdt in z'n geheel door naar Azuid
2) de lok van de 146 wordt afgekoppeld en rijdt naar Azuid, waar 'ie achter de 145 wordt gehangen. Intussen is de lok aan de zuidzijde van de 145 juist losgekoppeld
3) de 145 kan nu met een lok aan de juiste kant vertrekken naar Berlijn en 'bervrijdt' daarmee ook meteen de opgesloten andere lok
4) Die andere lok kan via het nu vrije spoor A omlopen en aan de andere zijde voor de 146 gehangen worden

 

06-11-2024 13:48:44
sjoerd
sjoerd

Op de modelbaan is het geen kunst, maar in de werkelijke wereld zijn er talloze dingen die echt niet kunnen en talloze dingen die best kunnen maar toch onmogelijk zijn....

 

06-11-2024 13:56:23
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Ik schat dat er maar heel weinig modelbanen zijn waar je dit kunstje kan uithalen ;-).

 

07-11-2024 09:39:17
brun
brun

Ik las ergens op een Duits forum dat het omlopen in Hamm wel vaker erg lang duurt (waarschijnlijk om dezelfde redenen). En dat dit de reden is waarom de IC Berlijn bij werkzaamheden niet meer via Münster naar Hamm rijdt, zoals een tijdje terug nog wel eens werd geprobeerd - het levert veel vertraging op en de trein houdt het spoor in Hamm te lang bezet.

 

07-11-2024 19:04:58
Apda
Apda

De treinen die de afgelopen periode op 1 dag Asd - Hamm - Asd reden, hadden op de terugweg vaak de omgekeerde rijtuigvolgorde in vergelijking met de heenweg. Zou er dan voorbij Hamm een 'keerrondje' zijn gereden in plaats van kop te maken in Hamm?

 

07-11-2024 19:51:04
cuneo56
cuneo56

Voor een rondje zou je moeten door rijden naar Dortmund en dan via Unna weer terug. Duurt denk ik minimaal een uurtje

 

07-11-2024 19:56:18
treinhobby
treinhobby

Je kan ook nog vanaf Hamm richting Lünen en bij Hillerheide de verbindingsboog rechtsaf naar Recklinghausen en terug naar Münster.

 

08-11-2024 09:35:28
brun
brun

Quote
Apda (07-11-2024 19:04:58):


De treinen die de afgelopen periode op 1 dag Asd - Hamm - Asd reden, hadden op de terugweg vaak de omgekeerde rijtuigvolgorde in vergelijking met de heenweg. Zou er dan voorbij Hamm een 'keerrondje' zijn gereden in plaats van kop te maken in Hamm?



Ja, precies een rondje via Dortmund zoals Cuneo beschrijft. Zo deden ze het een paar weken geleden, omdat 't kopmaken in Hamm te lastig bleek en de trein er niet kon blijven staan.

Ze zijn ermee gestopt omdat het enorme vertragingen opleverde en hebben de IC Berlijn toen maar helemaal opgeheven...

Kwam ergens op Drehscheibe voorbij.



Laatst bewerkt door brun op 08-11-2024 09:35
 

08-11-2024 10:59:48
Muizeneus
Muizeneus

Je kunt ook gewoon via Osnabruck rijden, via een verbindingslus aan de zuidoostzijde waarmee je het station mijdt en dan keren in Munster

Is onder normale omstandigheden waarschijnlijk prima te doen (Munster is een soort Zl maar dan een kwartier verschoven, alle IC's zijn er om heel en half en daartussen heb je dus tijd om om te lopen) maar als dat station vol staat met gestrande treinen die niet naar Osnabruck konden lukt het natuurlijk ook niet.

 

08-11-2024 19:37:01
treinhobby
treinhobby

Is het niet handiger om tussen Hamm en Berlijn een DB 101 voor de trein te zetten?

Dus van lok wisselen ipv omlopen.