Opvallende dingen 17 november
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
12-11-2024 10:20:25
brun
brun

Ik ontdek het net tijdens het boeken van een reis: zondag 17 november rijdt de IC Berlijn niet tussen Bad Bentheim en Hannover. Op dat deel rijden bussen... De reden: station Osnabrück is de hele zondag gesloten omdat er diverse WO2-bommen zijn gevonden, en die moeten worden geruimd.

Omreizen via Duisburg heeft weinig zin, want vanaf Arnhem moet je immers ook met de bus.

 

12-11-2024 11:14:43
bnv
bnv

Hoeft nog geen probleem te zijn als je het zo doet:

Naar Enschede met de gewone binnenlandse IC. Daar na 20 minuten met de stoptrein naar Münster. Aldaar na 20 minuten naar Hamm. Daar kun je dan met de ICE die uit Düsseldorf/Keulen komt naar Berlijn. Is uurdienst

Eind oktober dat ook zo gedaan. Kost uiteraard wat meer tijd maar het werkt. Uit Amf 9.52, Berlin 17.15 aan.

 

12-11-2024 11:51:11
stefanvw14
stefanvw14

Maak van de stoptrein naar Münster maar 70 minuten van.

 

12-11-2024 12:03:43
bnv
bnv

Ja, dat zit er toch in verwerkt. Es. 12.35. Ms: 13 44. Ms.14.10 Hamm 14.35 ( bij benadering exacte tijden niet in mijn hoofd) en dan heb je nog ongeveer 20 mnuten voor overstap. In dit geval IC 549. Geen bus en geen Osnabruck

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

12-11-2024 12:04:00
MetroRET
MetroRET

Na 20 minuten, over een overstapttijd van 20 minuten in Es.

 

17-11-2024 10:40:48
MaxBB
MaxBB

10:10 CDC/Akiem 186 + containertrein (van achter leeg) Ahz > Ah



Laatst bewerkt door MaxBB op 17-11-2024 10:41
 

17-11-2024 11:13:38
MaxBB
MaxBB

11:12 aan het omlopen op Dvge

--

IC 145 kwam om 11:18 aan te Dv. De trein ziet er leeg uit.

--

11:24 RRF 4402 + ketel trein door spoor 3 van Dv richting Spa



Laatst bewerkt door MaxBB op 17-11-2024 11:27
 

17-11-2024 12:16:17
MaxBB
MaxBB

Trein 3643 stopt volgens Rijden de Treinen ook in Est.
Ook de 3039 gaat in Est stoppen volgens dezelfde bron.



Laatst bewerkt door MaxBB op 17-11-2024 12:39
 

17-11-2024 13:26:39
treinhobby
treinhobby

Wie kan dit verklaren?

Trein 148 rijdt niet verder dan Hilversum 'vanwege spoorproblemen in het buitenland'.

Weer een zinloze omschrijving van wat er echt aan de hand is...

 

17-11-2024 14:39:15
Xander140
Xander140

Ja die melding is niet veel zeggende....

Edit: ik kan me voorstellen dat er geen genoeg personeel is voor Hgl Bh! Daar moet Duits bevoegd personeel op zitten en niet zoals in het verleden dat er NSI België personeel mee ging. Dat mag niet meer van de DB. De bevoegdheid is niet bij hun. Je ziet ook regelmatig personeel dat wisselt van trein te Dv en dan op NS deel blijft wel de Belgische NSI op de trein tot Dv waar ze de DB mensen aflossen of bij vertraging in Hgl. Ze hebben bij NSI structureel Duits bevoegd personeel te kort.

De nieuwe OBIS schermen lijken naar steeds meer stellen uit te rollen. Zit in de 8721 en gisteren had ik ook al een ICNG5 die dat ook al had....



Laatst bewerkt door Xander140 op 17-11-2024 14:46
 

17-11-2024 15:43:24
ToH
ToH

VR 203-4 met kraan+container door Wp ri Alm om 15:32

 

17-11-2024 16:22:50
Ysbergsla
Ysbergsla

Quote
Xander140 (17-11-2024 14:39:15):


Ja die melding is niet veel zeggende....

Edit: ik kan me voorstellen dat er geen genoeg personeel is voor Hgl Bh! Daar moet Duits bevoegd personeel op zitten en niet zoals in het verleden dat er NSI België personeel mee ging. Dat mag niet meer van de DB. De bevoegdheid is niet bij hun. Je ziet ook regelmatig personeel dat wisselt van trein te Dv en dan op NS deel blijft wel de Belgische NSI op de trein tot Dv waar ze de DB mensen aflossen of bij vertraging in Hgl. Ze hebben bij NSI structureel Duits bevoegd personeel te kort.


Wat heeft dat van doen met opheffen in Hilversum? De trein is na 10 minuten ledig verder gereden.

 

17-11-2024 16:37:43
noof
noof

Misschien vanaf Hvs, om wat voor reden dan ook, de Wgm in gegaan? Ook al is dat niet (meer) de gebruikelijke plek.

 

17-11-2024 17:32:22
Xander140
Xander140

Quote
Ysbergsla (17-11-2024 16:22:50):


Quote
Xander140 (17-11-2024 14:39:15):


Ja die melding is niet veel zeggende....

Edit: ik kan me voorstellen dat er geen genoeg personeel is voor Hgl Bh! Daar moet Duits bevoegd personeel op zitten en niet zoals in het verleden dat er NSI België personeel mee ging. Dat mag niet meer van de DB. De bevoegdheid is niet bij hun. Je ziet ook regelmatig personeel dat wisselt van trein te Dv en dan op NS deel blijft wel de Belgische NSI op de trein tot Dv waar ze de DB mensen aflossen of bij vertraging in Hgl. Ze hebben bij NSI structureel Duits bevoegd personeel te kort.


Wat heeft dat van doen met opheffen in Hilversum? De trein is na 10 minuten ledig verder gereden.


Ik gok een wissel op de 149 om daar de trein dan te versterken.

Dus de mcn neemt hem ledig mee en hc team stapt over



Laatst bewerkt door Xander140 op 17-11-2024 17:33
 

17-11-2024 18:02:00
Ysbergsla
Ysbergsla

De 149 is te Amsterdam Centraal gestart met personeel.

 

17-11-2024 18:17:51
Xander140
Xander140

Geen idee dan. Wat dan de oorzaak is. Wel dat het een gigantische puinhoop is rond Osnabrück. De sluiting van de omgeving duurt veel langer dan gepland. De 241 wordt omgeleid via Münster Hamm de 140 ook met flinke vertragingen als gevolg

 

17-11-2024 18:33:19
brun
brun

Quote
Xander140 (17-11-2024 18:17:51):


Geen idee dan. Wat dan de oorzaak is. Wel dat het een gigantische puinhoop is rond Osnabrück. De sluiting van de omgeving duurt veel langer dan gepland. De 241 wordt omgeleid via Münster Hamm de 140 ook met flinke vertragingen als gevolg



Naar goede Duitse spoortraditie is de puinhoop vandaag onnodig groot gemaakt. ;-) De duidelijkste maatregel was geweest om Osnabrück 24 uur af te sluiten. Daar had iedereen dan op kunnen anticiperen - reizigers, planning, personeel.

Maar nee. Vanochtend mocht IC 242 er nog stoppen, IC 240 mocht er niet meer stoppen maar wél door het station rijden, IC 141 mocht er ook niet meer stoppen maar wel doorrijden. Pas daarna ging alles op slot.

Tegen de avond zouden dan IC 241, IC 243 en IC 140 mogen rijden. Oh nee toch niet, want de bommenruiming duurt veel langer dan verwacht - wat elke ervaren bommenruimer ongetwijfeld al had kunnen voorspellen. Niet alle bommen waren immers al gevonden. Van sommige exemplaren werd vermoed dat ze in de bodem zaten, maar vooraf was dat niet duidelijk.

Dus nu gedoe met omleidingen en uitval.

Bron: diverse Duitse fora.



Laatst bewerkt door brun op 17-11-2024 18:37
 

17-11-2024 18:44:16
Xander140
Xander140

Knap dat jij precies weet te vertellen dat de EOD altijd precies weet hoe lang het duurt? Jij stond vooraan daar dan ofzo? Sorry beetje vreemde conclusie... En trouwens is dat überhaupt wel de oorzaak? Er zijn hier zoveel partijen bij betrokken....



Laatst bewerkt door Xander140 op 17-11-2024 18:58
 

17-11-2024 19:10:58
thom
thom

Quote
Xander140 (17-11-2024 14:39:15):


Ja die melding is niet veel zeggende....

Edit: ik kan me voorstellen dat er geen genoeg personeel is voor Hgl Bh! Daar moet Duits bevoegd personeel op zitten en niet zoals in het verleden dat er NSI België personeel mee ging. Dat mag niet meer van de DB. De bevoegdheid is niet bij hun. Je ziet ook regelmatig personeel dat wisselt van trein te Dv en dan op NS deel blijft wel de Belgische NSI op de trein tot Dv waar ze de DB mensen aflossen of bij vertraging in Hgl. Ze hebben bij NSI structureel Duits bevoegd personeel te kort.

De nieuwe OBIS schermen lijken naar steeds meer stellen uit te rollen. Zit in de 8721 en gisteren had ik ook al een ICNG5 die dat ook al had....


Het personeel van NS Int wat naar België rijdt is niet opgeleid voor de Vectrons want die rijden daar nooit op, en omgekeerd het personeel wat opgeleid is voor de Vectrons is ook opgeleid voor Bentheim en de omleidingsroutes die daarop van toepassing kunnen zijn.

 

17-11-2024 19:25:06
Xander140
Xander140

Ik bedoelde conducteurs. Er is een groot te kort bij NSI. NSI België heeft een overschot en daarom doen zij als 2e man ondersteunen alleen mogen de Belgische NSI conducteurs niet als 2e man mee de grens over. DB geeft aan dat er alleen HCs zijn toegestaan die ook geaccrediteerd voor het Duitse net. Daarom dat NSI allerlei roosterwijzigingen heeft en HC personeel bijvoorbeeld op Dv ook wisselt voor de 2e man van NSI België. Zij stappen dan af in Dv en nemen daar de andere weer terug ri Add om maar er voor te zorgen dat er op Hgl Rheine een 2e man is met Duitse bevoegdheid die dan alleen Dv Rheine pendelen.



Laatst bewerkt door Xander140 op 17-11-2024 19:31
 

17-11-2024 19:55:13 5
brun
brun

Quote
Xander140 (17-11-2024 18:44:16):


Knap dat jij precies weet te vertellen dat de EOD altijd precies weet hoe lang het duurt? Jij stond vooraan daar dan ofzo? Sorry beetje vreemde conclusie... En trouwens is dat überhaupt wel de oorzaak? Er zijn hier zoveel partijen bij betrokken....


Waarom nou weer die zure, kritische toon? Zelf weet je niet eens wat de oorzaak is. Terwijl het overal in de Duitse media staat. Google gewoon.



Laatst bewerkt door brun op 17-11-2024 20:04
 

17-11-2024 20:36:08
Xander140
Xander140

Quote
brun (17-11-2024 18:33:19):



Naar goede Duitse spoortraditie is de puinhoop vandaag onnodig groot gemaakt. ;-) De duidelijkste maatregel was geweest om Osnabrück 24 uur af te sluiten. Daar had iedereen dan op kunnen anticiperen - reizigers, planning, personeel.

Maar nee. Vanochtend mocht IC 242 er nog stoppen, IC 240 mocht er niet meer stoppen maar wél door het station rijden, IC 141 mocht er ook niet meer stoppen maar wel doorrijden. Pas daarna ging alles op slot.

Tegen de avond zouden dan IC 241, IC 243 en IC 140 mogen rijden. Oh nee toch niet, want de bommenruiming duurt veel langer dan verwacht - wat elke ervaren bommenruimer ongetwijfeld al had kunnen voorspellen. Niet alle bommen waren immers al gevonden. Van sommige exemplaren werd vermoed dat ze in de bodem zaten, maar vooraf was dat niet duidelijk.

Dus nu gedoe met omleidingen en uitval.

Bron: diverse Duitse fora.


Iets met een pot en een ketel vrees ik?!
Het is ook van belang te noemen dat veiligheid een groot goed is en dat er voorzichtig wordt omgegaan met zulke zaken vind ik zeer wenselijk. Het is niet aan ons hier aan te gaan twijfelen. Ze doen het niet voor het eerst daar!



Laatst bewerkt door Xander140 op 17-11-2024 20:38
 

17-11-2024 21:06:51 4
brun
brun

Quote
Xander140 (17-11-2024 20:36:08):

Iets met een pot en een ketel vrees ik?!
Het is ook van belang te noemen dat veiligheid een groot goed is en dat er voorzichtig wordt omgegaan met zulke zaken vind ik zeer wenselijk. Het is niet aan ons hier aan te gaan twijfelen. Ze doen het niet voor het eerst daar!



Je bent zonder reden verontwaardigd.

Half Osnabrück was vandaag ontruimd. Zelfs de bewoners van bejaardenhuizen moesten weg. De Duitse EOD heeft vooraf gezegd dat ze niet wisten hoe lang het zou duren. Logisch: ze wisten niet wat er allemaal in de grond zat. De Tagesschau liet daarnet een Duitse EOD'er aan het woord die zei dat ze nog nooit zo veel WO2-bommen tegelijk hadden gevonden.

Dus was het volkomen logisch geweest om te zeggen: we sluiten het station 24 uur, dan zijn we op alles voorbereid, we hebben dan meer dan voldoende buffertijd én we kunnen vooraf treinen, reizigers en personeel goed inplannen. Want de EOD beslist immers of het station weer wordt vrijgegeven, niet de DB. Dus neem je als spoorwegmaatschappij liever het zekere voor het onzekere. Toch? Of zeg ik nu iets raars?

Wat deed de Deutsche Bahn vandaag? Die beloofde dat tegen de avond de treinen in Osnabrück weer zouden rijden. Dus een ad hoc-planning. Maar daardoor reden treinen (met reizigers!) alweer die kant op terwijl 't station nog niet eens vrijgegeven was. Dat is de enige reden voor de treinchaos van vandaag: de DB luisterde niet goed.

Leg me nou nog eens uit waarom ik hier ineens het pispaaltje ben?



Laatst bewerkt door brun op 17-11-2024 21:07
 

17-11-2024 21:57:59
Xander140
Xander140

Lijkt me zinnig deze discussie te laten en terug te gaan waar dit topic over gaat. Ik heb me punt gemaakt en dat is verder prima.

 

18-11-2024 08:04:41 4
brun
brun

Quote
Xander140 (17-11-2024 21:57:59):


Lijkt me zinnig deze discussie te laten en terug te gaan waar dit topic over gaat. Ik heb me punt gemaakt en dat is verder prima.



Welk punt?

Je beweerde dat ik het beter wist dan de EOD'ers, terwijl ik exact het omgekeerde schreef, namelijk dat de bommenruimers al hadden gewaarschuwd dat het langer kon duren dan verwacht.

Ik kan het nog wel even extra simpel schrijven: de DB wist dat Osnabrück Hbf nog dicht was, maar liet gisteravond *toch* ICB's met reizigers daarheen rijden, en moest toen opeens allerlei omleidingen verzinnen. Dat probleem was niet ontstaan als ze gewoon naar de Duitse EOD hadden geluisterd.

Sterker nog, die waarschuwing van de bommenruimdienst was de reden dat ik gisteren (komend uit Duitsland) de auto heb gepakt. Ik zag de bui al hangen en rekende erop dat 'mijn' ICB niet zou rijden, de beloftes van de DB leken me een beetje onrealistisch. Dat klopte dus.

Zo'n zelf gecreëerde treinchaos lijkt me best opvallend genoeg om hier te vermelden. Dat jij daar een punt van maakt, tja, jammer dan.



Laatst bewerkt door brun op 18-11-2024 08:12