Opvallende dingen 29 november
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
28-11-2024 18:53:56
T-Twente
T-Twente

SSN 01 1075 gaat met een waterrijtuig via Venlo naar Mönchengladbach ter voorbereiding voor een chartertrein naar Bielefeld.

Helaas is alleen het vertrek in Venlo (16:09) bekend bij mij.

www.facebook.com

Zondag 1 december gaat hij weer terug naar Nederland.



Laatst bewerkt door T-Twente op 28-11-2024 18:56
 

28-11-2024 20:42:43
Rsb
Rsb

Onder voorbehoud wel treinen Gn -Vdm / Nsch. Geen NS-treinen Gn - Gerp

 

29-11-2024 06:23:32
BVisser
BVisser

Asdm 6:22 LNS 186 xxx met ES 452 richting Asd - Brusz, kon de rijtuigen niet tellen door meerijdende VIRM van Wgm.



Laatst bewerkt door BVisser op 29-11-2024 06:24
 

29-11-2024 06:43:11
henri1972
henri1972

Vandaag rijdt de 3100 Nm - Asb - Amfs, Helaas de meeste treinen met losse VIRM IV waaronder "mijn" 3165. Deze trein rijdt normaal met een VIRM VI en heeft dan al staanplaatsen tussen Ut en Ed, zou het op dat traject nu ineens een stuk rustiger zijn?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

29-11-2024 06:56:12
j.jager
j.jager

Quote
Rsb (28-11-2024 20:42:43):


Onder voorbehoud wel treinen Gn -Vdm / Nsch. Geen NS-treinen Gn - Gerp


Ook Arriva rijd niet tussen Gn en Gerp. Bij Arriva is dan ook de 37900 geheel opgeheven.



Laatst bewerkt door j.jager op 29-11-2024 06:56
 

29-11-2024 07:25:04 1
noof
noof

De 4010 heeft tussen Asb en Dvd zijn stroomafnemer verspeeld en de bovenleiding behoorlijk gesloopt.

  • 3000 rijdt niet Ut-Asd
  • 3100 rijdt niet Ut-Asb-Hvs

    4000 rijdt niet Asb-Asd

    7400 rijdt niet Db-Asd

    ICE's worden omgeleid via Hvs

 

29-11-2024 07:26:35
martijn
martijn

De Karel rijdt vandaag naar Maastricht en terug:

08:15 V Amersfoort spoor 10
08:24 D Bilthoven spoor 1
08:31 A Utrecht CS spoor 9
08:33 V
08:51 A Geldermalsen spoor 6
08:57 V
09:03 A Zaltbommel spoor 2
09:08 V
09:18 A ’s-Hertogenbosch spoor 4B
11:15 V
11:34 D Eindhoven spoor 1
11:51 A Weert spoor 604B
11:59 V
12:36 D Sittard spoor 3B
12:55 A Maastricht spoor 3
16:07 V
16:39 D Roermond spoor 2
17:17 A Eindhoven spoor 5
17:22 V
17:24 A Eindhoven spoor 40
17:30 V
17:33 A Eindhoven spoor 46
20:48 V
20:50 A Eindhoven spoor 4
20:57 V
21:12 D Vught spoor 1
21:23 A Zaltbommel spoor 1
21:27 V
21:32 A Meteren Betuweroute aansluiting spoor 424
21:36 V
21:53 D Houten spoor 360
22:06 D Bilthoven spoor 2
22:17 A Amersfoort spoor 8

Bron: De Karel op Facebook

 

29-11-2024 08:18:00
BVisser
BVisser

Door defecte bovenleiding wordt ICE 225 omgeleid via Hvs, Asdm 8:15 richting Wp (8017 + 8016).



Laatst bewerkt door BVisser op 29-11-2024 08:18
 

29-11-2024 08:55:34
MaxBB
MaxBB

Quote
noof (29-11-2024 07:25:04):


De 4010 heeft tussen Asb en Dvd zijn stroomafnemer verspeeld en de bovenleiding behoorlijk gesloopt.

  • 3000 rijdt niet Ut-Asd
  • 3100 rijdt niet Ut-Asb-Hvs

    4000 rijdt niet Asb-Asd

    7400 rijdt niet Db-Asd

    ICE's worden omgeleid via Hvs


Waardoor er nu een unieke storingsmelding is: geen Intercity's tussen Ut en Hvs.

 

29-11-2024 10:12:43
Ryanprogam
Ryanprogam

Ondertussen weer leuke Dordt in Stoom praktijken vandaag op Ddr
De 703700 rijdt van Ddr tot Shl en dan neemt de 1500 het over van Shl naar Amf / Dv (Dit wordt gereden als IC met Icm, Slt of Ddz)

 

29-11-2024 11:36:20
martijnham
martijnham

11.35 uur Rtd: NMBS TRAXXen met I11 rijtuigen vertrekken richting zuiden

 

29-11-2024 11:38:20
geert
geert

Quote
Ryanprogam (29-11-2024 10:12:43):


Ondertussen weer leuke Dordt in Stoom praktijken vandaag op Ddr
De 703700 rijdt van Ddr tot Shl en dan neemt de 1500 het over van Shl naar Amf / Dv (Dit wordt gereden als IC met Icm, Slt of Ddz)



Wat heeft dat met Dordt in Stoom te maken? Dat is toch in mei?

 

29-11-2024 11:47:31 2
martijn
martijn

Misschien omdat ICM voor de jongere lezers zo ongeveer uit het stoomtijdperk stamt?

 

29-11-2024 11:59:09
sjoerd
sjoerd

Welnee. Hij vergelijkt het alleen maar met Dordt in Stoom omdat er oud spul mee rijdt. Niet onlogisch. Dordt in Stoom gaat ook over oude vaartuigen en voertuigen.

 

29-11-2024 11:59:21
Anoniem9
Anoniem9

Quote
Ryanprogam (29-11-2024 10:12:43):


Ondertussen weer leuke Dordt in Stoom praktijken vandaag op Ddr
De 703700 rijdt van Ddr tot Shl en dan neemt de 1500 het over van Shl naar Amf / Dv (Dit wordt gereden als IC met Icm, Slt of Ddz)


Volgens treinposities rijden de SLTs en DDZtjes ipv ICMm en had de 703700/1500 oorspronkelijk integraal met ICMm horen te rijden.
Blijkbaar niet voldoende ICM materieel beschikbaar.



Laatst bewerkt door Anoniem9 op 29-11-2024 11:59
 

29-11-2024 13:00:34
john2
john2

Zag op p2000 dat de brandweer zuid Limburg een grote uitruk heeft met verschillende voertuigen met spoed voor ongeval spoor, voor middelgrote hulpverlening Beek - Elsloo - Bunde.

Ben er nog nier er achter gekomen wat er gaande is.

Update, volgens de website van de NS een aanrijding.



Laatst bewerkt door john2 op 29-11-2024 13:07, reden: Meer tekst er bij gezet
 

29-11-2024 13:25:27
Rolffiej19
Rolffiej19

2946 Heeft bij Bk een bus een tik gegeven(schade valt mee) en geen gewonden.

 

29-11-2024 13:30:28
Ryanprogam
Ryanprogam

Quote
geert (29-11-2024 11:38:20):


Quote
Ryanprogam (29-11-2024 10:12:43):


Ondertussen weer leuke Dordt in Stoom praktijken vandaag op Ddr
De 703700 rijdt van Ddr tot Shl en dan neemt de 1500 het over van Shl naar Amf / Dv (Dit wordt gereden als IC met Icm, Slt of Ddz)



Wat heeft dat met Dordt in Stoom te maken? Dat is toch in mei?


ik vergeleek het alleen omdat er in dat weekend ook icm etc reden naar Amf (of zelfs Gn/Lwd op de zondag) en het verder weinig is voorgekomen hier (naast wat uitzonderingen waarbij bijvoorbeeld een icm de virm naar Vl hier verving)



Laatst bewerkt door Ryanprogam op 29-11-2024 13:31
 

29-11-2024 13:30:58
john2
john2

Quote
Rolffiej19 (29-11-2024 13:25:27):


2946 Heeft bij Bk een bus een tik gegeven(schade valt mee) en geen gewonden.



Hier een artikel op L1. Gelukkig dat het meevalt. Omdat het om een bus ging, dus een grote uitruk.

www.l1nieuws.nl



Laatst bewerkt door moderator op 29-11-2024 13:35, reden: typo verbeterd
 

29-11-2024 13:55:22 1
MetroRET
MetroRET

Quote
Ryanprogam (29-11-2024 13:30:28):


Quote
geert (29-11-2024 11:38:20):


Quote
Ryanprogam (29-11-2024 10:12:43):


Ondertussen weer leuke Dordt in Stoom praktijken vandaag op Ddr
De 703700 rijdt van Ddr tot Shl en dan neemt de 1500 het over van Shl naar Amf / Dv (Dit wordt gereden als IC met Icm, Slt of Ddz)



Wat heeft dat met Dordt in Stoom te maken? Dat is toch in mei?


ik vergeleek het alleen omdat er in dat weekend ook icm etc reden naar Amf (of zelfs Gn/Lwd op de zondag) en het verder weinig is voorgekomen hier (naast wat uitzonderingen waarbij bijvoorbeeld een icm de virm naar Vl hier verving)



Lwd ligt wel in de buurt van Ddr, maar heeft geen station.

Lw ter correctie.

 

29-11-2024 15:23:48 1
Sander
Sander

Quote
T-Twente (28-11-2024 18:53:56):


SSN 01 1075 gaat met een waterrijtuig via Venlo naar Mönchengladbach ter voorbereiding voor een chartertrein naar Bielefeld.

Helaas is alleen het vertrek in Venlo (16:09) bekend bij mij.

www.facebook.com

Zondag 1 december gaat hij weer terug naar Nederland.



Kwam om 14.45 uur door Den Bosch

 

29-11-2024 15:26:25
stefanvw14
stefanvw14

Heeft iemand misschien meer informatie waarom er twee omlopen van de IC Berlijn geheel niet hebben gereden, te weten 242/147 en 240/149, 2 treinen naar Berlijn niet treinen 141/145 en vanuit Berlijn niet trein 144. Daarnaast hebben treinen 148 en 146 vertragingen variërend van 35 tot wel 95 minuten vertraging…


De uitval van de 141 zou dan weer kunnen komen doordat gisteren trein 140 niet gereden heeft en er dus een stam te weinig in Amsterdam aanwezig was.

 

29-11-2024 15:27:40
mart.h
mart.h

Quote
stefanvw14 (29-11-2024 15:26:25):


Heeft iemand misschien meer informatie waarom er twee omlopen van de IC Berlijn geheel niet hebben gereden, te weten 242/147 en 240/149, 2 treinen naar Berlijn niet treinen 141/145 en vanuit Berlijn niet trein 144. Daarnaast hebben treinen 148 en 146 vertragingen variërend van 35 tot wel 95 minuten vertraging…


De uitval van de 141 zou dan weer kunnen komen doordat gisteren trein 140 niet gereden heeft en er dus een stam te weinig in Amsterdam aanwezig was.


Eenvoudig: teveel stuk.




M.
 

29-11-2024 15:44:37
dziendobry
dziendobry

Treindienst Groningen Europapark - Groningen kan weer opgestart worden.

  • NS start direct weer op, Arriva morgen weer. Er blijven NS bussen rijden tussen Europapark en Groningen v.v.
 

29-11-2024 15:47:46
stefanvw14
stefanvw14

Quote
mart.h (29-11-2024 15:27:40):


Quote
stefanvw14 (29-11-2024 15:26:25):


Heeft iemand misschien meer informatie waarom er twee omlopen van de IC Berlijn geheel niet hebben gereden, te weten 242/147 en 240/149, 2 treinen naar Berlijn niet treinen 141/145 en vanuit Berlijn niet trein 144. Daarnaast hebben treinen 148 en 146 vertragingen variërend van 35 tot wel 95 minuten vertraging…


De uitval van de 141 zou dan weer kunnen komen doordat gisteren trein 140 niet gereden heeft en er dus een stam te weinig in Amsterdam aanwezig was.


Eenvoudig: teveel stuk.


Heel eerlijk deze gedachte spookt ook door mijn hoofd, maar dan gaat het nog een zwaar 2025 worden zolang ICE-L niet indienst komt. Nog steeds nog niets over gelezen dat het eindelijk toegelaten is bij de ERA voor ten minste Duitsland en de IC-1 rijtuigen van de DB beginnen echt op hun laatste benen te lopen(rijden)…

 

29-11-2024 16:37:22
FLIRT2525
FLIRT2525

Dit gedoe met de Intercity Berlijn speelt nu al een aantal weken, waarbij het telkens weer een paar dagen goed gaat met weinig uitval en dan zomaar weer drie treinen achter elkaar uitvallen zoals vanmiddag. Als het daadwerkelijk komt door problemen met het materieel roept dat bij mij wel de vraag op of het dan aan de locomotieven of aan de rijtuigen ligt. In het laatste geval zou je toch denken dat er onderhand genoeg IC-Mod beschikbaar moet zijn om defecte rijtuigen te vervangen...

Kan de Intercity Berlijn niet, om de uitval iets meer te beperken en de binnenlandse treindienst in NL minder te storen, tijdelijk in Amersfoort keren? Dat bespaart een omloop en tussen Amersfoort en Amsterdam kunnen die prima door binnenlands materieel worden vervangen.

 

29-11-2024 17:05:56
javanree
javanree

Op Amersfoort is reinigen een stuk lastiger ; Bokkeduinen is niet handig met getrokken treinen

 

29-11-2024 17:07:54 2
stefanvw14
stefanvw14

Quote
FLIRT2525 (29-11-2024 16:37:22):


Dit gedoe met de Intercity Berlijn speelt nu al een aantal weken, waarbij het telkens weer een paar dagen goed gaat met weinig uitval en dan zomaar weer drie treinen achter elkaar uitvallen zoals vanmiddag. Als het daadwerkelijk komt door problemen met het materieel roept dat bij mij wel de vraag op of het dan aan de locomotieven of aan de rijtuigen ligt. In het laatste geval zou je toch denken dat er onderhand genoeg IC-Mod beschikbaar moet zijn om defecte rijtuigen te vervangen...

Kan de Intercity Berlijn niet, om de uitval iets meer te beperken en de binnenlandse treindienst in NL minder te storen, tijdelijk in Amersfoort keren? Dat bespaart een omloop en tussen Amersfoort en Amsterdam kunnen die prima door binnenlands materieel worden vervangen.


Er kan wel inmiddels veel IC Mod beschikbaar zijn, maar binnen het IC1 materieelpark lusten niet alle rijtuigen onze Nederlandse spanning en dat is wel een dingetje…

 

29-11-2024 17:20:00
ToH
ToH

Geen optie om de Berlijner met de ICE NEO te rijden?



Laatst bewerkt door ToH op 29-11-2024 17:20
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-11-2024 17:22:52
Rsb
Rsb

Quote
javanree (29-11-2024 17:05:56):


Op Amersfoort is reinigen een stuk lastiger ; Bokkeduinen is niet handig met getrokken treinen



Wellicht dan te Bh en Asd - Bh met Nederlands materieel?

 

29-11-2024 17:33:08
stefanvw14
stefanvw14

Morgen vallen alvast treinen 141,143, 240/149, 146/243 en 144 uit… wederom dus 4 stammen manco…

 

29-11-2024 17:41:14
Oldskool
Oldskool

Quote
javanree (29-11-2024 17:05:56):


Op Amersfoort is reinigen een stuk lastiger ; Bokkeduinen is niet handig met getrokken treinen


Gisteren deed men het op spoor 5a te Amf.

 

29-11-2024 17:50:04
FLIRT2525
FLIRT2525

Quote
javanree (29-11-2024 17:05:56):


Op Amersfoort is reinigen een stuk lastiger ; Bokkeduinen is niet handig met getrokken treinen



De trein reinigen lijkt me in deze situatie echt niet het belangrijkste (als de trein niet rijdt valt er ook niks te reinigen hè 😉), bovendien kunnen de eerste en laatste treinen gewoon van/naar Asd rijden omdat er dan geen kerende treinen zijn. Desnoods wordt er overdag tussen Amf en Dv even een schoonmaakploegje meegestuurd die ook wel eens in de binnenlandse treinen te zien zijn.

 

29-11-2024 18:00:06
5431
5431

Quote
stefanvw14 (29-11-2024 17:07:54):


Quote
FLIRT2525 (29-11-2024 16:37:22):


Dit gedoe met de Intercity Berlijn speelt nu al een aantal weken, waarbij het telkens weer een paar dagen goed gaat met weinig uitval en dan zomaar weer drie treinen achter elkaar uitvallen zoals vanmiddag. Als het daadwerkelijk komt door problemen met het materieel roept dat bij mij wel de vraag op of het dan aan de locomotieven of aan de rijtuigen ligt. In het laatste geval zou je toch denken dat er onderhand genoeg IC-Mod beschikbaar moet zijn om defecte rijtuigen te vervangen...

Kan de Intercity Berlijn niet, om de uitval iets meer te beperken en de binnenlandse treindienst in NL minder te storen, tijdelijk in Amersfoort keren? Dat bespaart een omloop en tussen Amersfoort en Amsterdam kunnen die prima door binnenlands materieel worden vervangen.


Er kan wel inmiddels veel IC Mod beschikbaar zijn, maar binnen het IC1 materieelpark lusten niet alle rijtuigen onze Nederlandse spanning en dat is wel een dingetje…


Dat klopt, doch staan er ook al talloze meerspanningsrijtuigen aan de kant.

 

29-11-2024 18:05:30
vrijgezel
vrijgezel

Quote
Rsb (29-11-2024 17:22:52):


Quote
javanree (29-11-2024 17:05:56):


Op Amersfoort is reinigen een stuk lastiger ; Bokkeduinen is niet handig met getrokken treinen



Wellicht dan te Bh en Asd - Bh met Nederlands materieel?



Van het NS materieel heeft alleen ICM toelating in Bh en door de afvoer van geheel ICM 1 en enkele ICM 3 en 4 (deelserie) is er niet veel beschikbaar aangezien het ook voldoende binnenlandse diensten moet rijden en ook nog eens in de meeste gevallen met minimaal 2 treinstellen (gezien de belangstelling voor de treinen welke deze rijden).

 

30-11-2024 02:14:00
thom
thom

Quote
ToH (29-11-2024 17:20:00):


Geen optie om de Berlijner met de ICE NEO te rijden?



Het is nou niet zo dat materieel series zo ruim besteld worden dat er ergens zomaar 10 treinstellen zomaar ongebruikt en overcompleet staan te wachten op een opstelterrein.

Daar zijn die stellen wel iets te duur in aanschaf voor ;)

 

30-11-2024 04:11:22
Dionysusnu
Dionysusnu

En de moeilijkheden voor Gn-Gerp waren nog niet over, want van ~22:30 tot bijna einde dienst reden er geen treinen door een brand in een wisselverwarming. www.rijdendetreinen.nl

112groningen.nl



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 30-11-2024 04:14
 

30-11-2024 09:20:21
TtC
TtC

Quote
thom (30-11-2024 02:14:00):


Quote
ToH (29-11-2024 17:20:00):


Geen optie om de Berlijner met de ICE NEO te rijden?



Het is nou niet zo dat materieel series zo ruim besteld worden dat er ergens zomaar 10 treinstellen zomaar ongebruikt en overcompleet staan te wachten op een opstelterrein.

Daar zijn die stellen wel iets te duur in aanschaf voor ;)


Sterker nog van de oorspronkelijk geplande 30 treinstellen van de eerste serie zijn er 24 afgeleverd aan de DB. Bij 6 treinstellen zijn lasproblemen vastgesteld en deze zijn derhalve (nog) niet afgenomen door de DB. Van de tweede serie van 43 treinstellen zijn nog helemaal geen treinen geleverd. Een ander probleem is dat het DB personeel dat ingezet wordt tussen Berlijn en Rheine v.v. geen bekendheid heeft met de ICE 3neo.

Sinds de huidige dienstregeling en het vervallen van de lok wissel in Bad Bentheim is de dienst gesplitst in Rheine i.p.v. Bad Bentheim voor NS International-personeel en DB-personeel. Bij uitval van treinen worden er door de DB vervangende treinen ingezet tussen Rheine en Berlijn en niet meer zoals voorheen van Bad Bentheim en Berlijn. NS International zal dan een vervangend vervoer in moeten zetten tussen Amsterdam en Rheine, wat alleen met meersysteem-treinen of bussen mogelijk is. Helaas is de ICNG-D nog niet beschikbaar; waardoor alleen de huidige DB IC rijtuigen met een NS Vectron ingezet kunnen worden; de DB kan dan een binnenlandse IC(E) inzetten.

 

30-11-2024 10:23:28
Marco
Marco

Quote
Dionysusnu (30-11-2024 04:11:22):


En de moeilijkheden voor Gn-Gerp waren nog niet over, want van ~22:30 tot bijna einde dienst reden er geen treinen door een brand in een wisselverwarming. www.rijdendetreinen.nl

112groningen.nl


Hm, vuur als wisselverwarming, dat hoort toch zo?

youtu.be

(grapje natuurlijk 😛)



Laatst bewerkt door Marco op 30-11-2024 10:23
 

30-11-2024 10:38:31
aaron2
aaron2

Quote
TtC (30-11-2024 09:20:21):


Quote
thom (30-11-2024 02:14:00):


Quote
ToH (29-11-2024 17:20:00):


Geen optie om de Berlijner met de ICE NEO te rijden?



Het is nou niet zo dat materieel series zo ruim besteld worden dat er ergens zomaar 10 treinstellen zomaar ongebruikt en overcompleet staan te wachten op een opstelterrein.

Daar zijn die stellen wel iets te duur in aanschaf voor ;)


Sterker nog van de oorspronkelijk geplande 30 treinstellen van de eerste serie zijn er 24 afgeleverd aan de DB. Bij 6 treinstellen zijn lasproblemen vastgesteld en deze zijn derhalve (nog) niet afgenomen door de DB. Van de tweede serie van 43 treinstellen zijn nog helemaal geen treinen geleverd. Een ander probleem is dat het DB personeel dat ingezet wordt tussen Berlijn en Rheine v.v. geen bekendheid heeft met de ICE 3neo.

Sinds de huidige dienstregeling en het vervallen van de lok wissel in Bad Bentheim is de dienst gesplitst in Rheine i.p.v. Bad Bentheim voor NS International-personeel en DB-personeel. Bij uitval van treinen worden er door de DB vervangende treinen ingezet tussen Rheine en Berlijn en niet meer zoals voorheen van Bad Bentheim en Berlijn. NS International zal dan een vervangend vervoer in moeten zetten tussen Amsterdam en Rheine, wat alleen met meersysteem-treinen of bussen mogelijk is. Helaas is de ICNG-D nog niet beschikbaar; waardoor alleen de huidige DB IC rijtuigen met een NS Vectron ingezet kunnen worden; de DB kan dan een binnenlandse IC(E) inzetten.



Je zou natuurlijk nog steeds prima met ICM naar Bentheim kunnen rijden en vanaf daar een vervangende DB-trein naar Berlijn kunnen inzetten, net als voorheen.

 

30-11-2024 10:48:05
Rolffiej19
Rolffiej19

Moet je wel even een ICM beschikbaar hebben he ;)

 

30-11-2024 11:01:12
aaron2
aaron2

Je zou denken dat er vast ergens een omloop dubbel ICM vrij te spelen is en die te vervangen door VIRM, DDZ of SNG.

 

30-11-2024 18:59:25
Benniebus
Benniebus

Als we toch gaan fantaseren; maak van de rijvaardige stammen Sandwich formaties en rijd met 4 stammen heen en weer tussen Amsterdam-Bentheim/Rheine alwaar op vervangend mat wordt overgestapt.