15-01-2024 19:51:24 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Alvast een nieuw topic voor drgl 2025. De adviesaanvraag zal begin februari moeten komen bij het Locov en ach dat is het toch al bijna? Dus geen paniek ;) Maar is er desondanks al wat meer info bekend over de plannen die NS heeft? Oftewel weet iemand meer misschien? Ik las bijvoorbeeld in eerdere berichten dat de ICD aan de 700/1800 gekoppeld zou gaan worden. 500/600 dan naar Gvc ipv Rtd. En ICD uberhaupt niet meer naar Asd maar Asdz en de airport sprinter in dienst, ook vanwege werkzaamheden te Asd. Dat zou bij elkaar een aardige wijziging van de dienstregeling zijn maar de plannen kunnen allang weer anders zijn. Toch ben ik benieuwd naar de tussenstand. Dit verhaal van de koppeling ICD op 700/1800 is overigens al tig keer uitgesteld en ik moet nog zien of er genoeg ICNG rijdt om deze koppeling überhaupt te kunnen maken. |
15-01-2024 20:37:58 6 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Er valt genoeg te zeggen over de nieuwe dienstregeling, het basisuurpatroon staat in grote lijnen al vast. Alleen de 24/7 uitwerking en materieelinzet zijn echt nog te onzeker om iets over te zeggen. Wat gesteld is klopt in grote lijnen, alleen is nog onzeker per welk wijzigingsblad de doorkoppeling plaats zal vinden. De dienstregeling wordt echter wel dusdanig opgezet dat de 900 met de start van de nieuwe dienstregeling omgebogen wordt via Asdz, alleen de daadwerkelijke doorkoppeling naar Gn/Lw vind mogelijk later plaats. De 1000 gaat wel direct met de start van de nieuwe dienstregeling op in de 2400/9500 naar Lls. Op de Oude Lijn worden dan de 3100 verlengd naar Gvc en de 3500 naar Ddr. In de NoordOost wisselen de 500/600 en 2000 inderdaad van eindbestemming, in de avond wordt de boel dan een kwartier omgeklapt en wordt de (1)1700 in Ut doorgekoppeld aan de 2800 naar Rtd. Ik vernam trouwens dat er met treinseries geschoven gaat worden waarbij alle NS intercity's tussen de 500 en 3999 genummerd gaan worden en alle sprinters tussen de 4000 en 9099. De airportsprinter wordt de 8100 t/m 8499. Laatst bewerkt door moderator op 16-01-2024 07:58, reden: Zinsnede verwijderd na opschonen discussie |
15-01-2024 21:01:17 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Quote Dat zou mooi zijn, 3100 Nm - Ah - Ut - Asd - Hlm en dan verder naar Gvc of waar anders ook. |
15-01-2024 21:09:26 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Dat zou dan toch Nm-Ah-Ut-Shl-Gvc moeten zijn? 700 rn 1800 vallen weg op Shl-Gvc immers. 3000 van Nm naar Asd en verder zoals nu. Verder.. begrijp ik dan goed dat die 1000 dan samen met de 9500 gaat rijden? Ene half uur Lls-Shl-Rtd en 1x per uur Lls-Shl-Rtd en verder naar Brussel? De doorkoppeling NoordOost op de 900 in een later wijzigingsblad geeft inderdaad ruimte om vertragingen met ICNG op te vangen. Maar zou dat in theorie betekenen dat de de NoordOost maar tot Lls gaat rijden of trekken ze hem dan door naar bijv Asd? Laatst bewerkt door Kamehameha op 15-01-2024 21:15 |
![]() |
advertentie |
15-01-2024 21:16:59 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
700/1800 zouden dan naar Asd rijden ipv de 2600 als tijdelijke oplossing, wat ik begreep.
Gaat hiermee dus de HSL terug van 5 naar 4x/uur? De verbinding tussen Rtd en Es, is dat dan 2800 Rtd-Ut; 1700 Ut-Es of gewoon onder 1 treinnummer. Laatst bewerkt door MetroRET op 15-01-2024 21:20 |
15-01-2024 21:19:29 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De 3100 en 3500 rijden uiteraard via Shl naar Ledn en dan de Oude Lijn op ter vervanging van de 700/1800/2400. 2400/9500 gaan samen een halfuurdienst vormen tussen Rtd en Asdz/Lls via de HSL. Op de HSL gaat men dus tijdelijk terug van 5 naar 4 treinen per uur omdat er geen 1000 meer als voor/volgtrein rijdt voor de IC Brussel. Dit zal hopelijk opgevangen worden door ICNG16 in te zetten maar dat is nog even afwachten. Voor 8 uur 's ochtends zal de 2400 wel 2x per uur richting Lls rijden omdat er zo vroeg nog geen IC uit Brussel komt. |
15-01-2024 21:21:20 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
@MetroRET de HSL blijft 900, 1000/9500, 9200 op de noordsectie en 900, 1100, 9200 naar Breda. Daarnaast natuurlijk nog rode en geel-witte Eurostar. |
15-01-2024 21:25:27 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Nee, enkel de 900 Alm-Bd en de 2400/9500 Lls-Rtd(-Brusz). |
15-01-2024 21:26:00 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Is die 9200 die trage IC Brussel? Gaat die niet tot Rtd maximaal? |
16-01-2024 08:00:06 11 | ||
---|---|---|
admin
Moderator ![]() |
Zo, de discussie is weer lekker geschoond van allerlei moddergooien. De schuldigen weten wel wie of wat er bedoeld wordt. Aan de anderen die netjes hebben gereageerd, excuus als jouw reactie mee is gegaan in de schoning. Ik heb het zo netjes mogelijk gedaan. Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
16-01-2024 08:35:49 2 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote Toch fijn zo'n admin. Dank Peter |
16-01-2024 10:57:23 2 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Vind het top dat Peter desondanks, toch nog de website Somda in de lucht houd en als moderator de sfeer goed probeert te houden! Peter bedank hiervoor! Laatst bewerkt door john2 op 16-01-2024 11:48, reden: typfout herstelt |
16-01-2024 21:21:49 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Quote In de NoordOost wisselen de 500/600 en 2000 inderdaad van eindbestemming, in de avond wordt de boel dan een kwartier omgeklapt en wordt de (1)1700 in Ut doorgekoppeld aan de 2800 naar Rtd. Even terugkomend op dat omklappen. Begrijp ik goed dat serie 2000 en 2800 allebei Ut-Rtd 2x per uur doen, dus 4x per uur overdag? En in de avond (vanaf uur of 20/21?) de (1)1700 in het pad van de 2800 gaat rijden? Dan hou je de 500 en 600 op Ut-Gvc en dus die (1)1700 op Ut-Rtd dus allebei de trajecten elk half uur een IC. |
16-01-2024 21:35:38 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Overdag heb je 4x/uur een IC op zowel Gvc-Ut als Rtd-Ut. In de avond is dat 2x/uur op iedere tak. Laatst bewerkt door sneltram op 16-01-2024 21:35 |
16-01-2024 21:42:34 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Dus als je van Rtd / Rta naar Amf wilt, móet je overstappen? (behalve 's avonds) Dat lijkt me niet echt klantvriendelijk. Waarom wordt de 1700/11700 niet omgelegd van/naar Rtd dan? Of wordt de 2000 weer doorgelegd naar Amf tegen die tijd? Laatst bewerkt door DDZ7504 op 16-01-2024 21:44 |
16-01-2024 21:49:11 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Inderdaad kun je van Rtd/Rta niet meer naar Amf zonder overstap. De 2000 moet in de toekomst weer van/naar Amf gaan rijden, waarmee dat probleem opgelost wordt. De (1)1700 blijft van/naar Gvc rijden, omdat er nu eenmaal meer vraag is op Gvc-Amf/Es dan Rtd-Amf/Es. In de toekomst moet de (1)1600 wel Shl-Rtd gaan rijden over de HSL, zoals de 700/1800 in 2025 al gaan doen. Daardoor heb je op termijn toch een directe trein Rtd-Es, zij het met een omweg. In de nog verdere toekomst moet ook de 2800 naar Amf gaan rijden, dus 8x/uur Amf-Ut, waarvan 4 van/naar Gvc en 4 van/naar Rtd. Laatst bewerkt door sneltram op 16-01-2024 21:52 |
16-01-2024 23:54:25 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Ik kan me een tijd herinneren dat de 2800 in Ut op een (mij niet meer bekend) spoor keerde waarbij hij cross-platform aansluiting had met de 1700. Dat, of ik verwar het met de 2000 die in Ut overstap geeft op de 500. Er is ook een tijd geweest dat de 2800 en 1700/11700 vanaf Ut gecombineerd werden richting Amf en gesplitst richting Rtd/Gvc, dat zou ook theoretisch mogelijk zijn. Alleen vast niet wenselijk. In elk geval dank voor je overzicht, ik was hier al een tijdje benieuwd naar. |
17-01-2024 08:07:57 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Het idee was bij het maken van het doorstroomstation Ut dat deze treinen niet op Ut zelf gaan keren maar op OZ. Er zijn voor dit keren zelfs twee sporen speciaal in de beveiliging gebracht, uit mijn hoofd nu spoor 102 en 103. Ik neem aan dat de 2000 en 2800 daar gaan keren om zowel vanuit als naar Rtd een cross-platform overstap te bieden? |
17-01-2024 08:24:16 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De 2000 en 2800 bieden in Gd al een zelfde perron overstap, in Ut kan dus gewoon kort gekeerd worden op sp9 of 11. |
17-01-2024 08:58:20 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Precies. |
17-01-2024 09:00:36 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Quote Dat zijn inderdaad de 500/600 en de 2000. Als de 2000 op de 2800 keert, kun je met de 500/600 cross platform aansluiten op de 2000 in 2 minuten. In 2025 is dat niet meer nodig, omdat de 500/600 van/naar Gvc gaan rijden en de 2000 naar Rtd. Je kan in Gd dan altijd cross platform in 4 minuten overstappen. |
17-01-2024 10:16:51 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Quote De kering via spoor 102/103 is steeds niet nodig geweest omdat er genoeg perroncapaciteit was om kort te keren en daarmee 1 set materieel uit te sparen. Zolang er 4 IC's per uur naar Amf gaan, blijven er 2 sporen over om 2 treinseries te laten keren op 8-12. Sinds de 8800 aan de sprinters is gekoppeld, past dat. Voor die tijd hebben we bijv. de 2800 van spoor 20 gezien, dat zou nu niet meer passen sinds de 8900 naar Ut is verlengd. |
17-01-2024 14:02:52 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
102 en 103 zijn in de beveiliging gebracht om treinen van/naar Amsterdam te kunnen keren bij stremmingen richting Arnhem of 's Hertogenbosch. Dat moet dan alleen wel via spoor 14 en 15. Wat dat voor effect heeft is hier wel redelijk bekend. |
17-01-2024 15:10:35 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
En tevens een reden om die sporen 102 en 103 in de beveiliging op te nemen was dat NSR besloten heeft dat op emplacememten ( die niet beveiligd zijn) enkel door Machinisten van de eigen standplaats gerangeerd mag worden. |
17-01-2024 17:15:07 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dit zouden de vernummeringen van treinseries moeten zijn in de nieuwe dienstregeling: 800 -> 2700 De noord/oost intercity's krijgen daarmee dus aaneengesloten series (500/600/700/800 voor noord en 1600/1700/1800/1900 voor oost). |
17-01-2024 17:25:54 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Waarbij de 1800 en 1900 van 'oost' aan de lijn van 'noord' liggen. 😜 |
17-01-2024 19:49:42 | ||
---|---|---|
mhlvdijk
![]() |
Quote Is er bij jou ook bekend waar de 2400/9500 gaat stoppen? Gebeurt dat net als nu ook op Dvd en Almb? Dank! |
17-01-2024 20:22:24 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ja, tot de nieuwe OV-SAAL lijnvoering (rond 2030) blijft het stoppatroon hetzelfde, de perrons van Almb zijn om die reden ook verlengd voor ICNG16. |
17-01-2024 20:41:59 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
ICNG 16 is net zo lang of iets korter een 12 bakken VIRM? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
17-01-2024 20:50:22 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
ICNG16 (+/- 330m) is langer dan VIRM12 (+/- 325m). |
17-01-2024 21:29:33 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Merci. Dan past het idd net, 16 bakjes ICNG op Almb. |
18-01-2024 01:36:40 1 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Quote Interessant. Ik neem aan dat de 700 en 800 dan helemaal tot Bd aan toe zal gaan rijden als de koppeling met de ICD er eenmaal is? En dat de 900 serie dus dan zal vervallen? Ben benieuwd of NS de 700 en 800 dan ook IC Direct gaat noemen ipv IC, maar dat is wellicht iets teveel details voor dit moment al (en nee niet van levensbelang 😜). Ik vraag me ook af of Zl-Ut-Rtd sneller zal zijn dan Zl-Shl-Rtd of juist andersom. Kan me indenken dat dit niet veel zal schelen en dat een deel van de doorgaande reizigers maar liever gaat overstappen op Ut of Gd om die ICD toeslag te vermijden. |
18-01-2024 07:41:24 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Het verschil tussen Zl-Shl-Rtd en Zl-Ut-Rtd zal zo'n 4 minuten zijn, in het voordeel voor Shl. |
18-01-2024 07:43:00 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Zl-Shl-Rtd ga je om :16 uit Zl en kom je om :51 in Rtd, Zl-Ut-Rtd ga je :19 uit Zl en kom je :55 in Rtd aan. Op termijn moet de route via Shl nog 6min sneller worden naar komend jaar blijft men met 140 over de Hanzelijn rijden. |
18-01-2024 09:42:37 4 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Volkomen terzijde en verder niet relevant, maar toch ff de opmerking: Hiermee komt een eind aan de serie 800 als de verbinding tussen Maastricht en Amsterdam en verder en dat is een heel hardnekkige. Hij bestaat zo al onafgebroken sinds 1960. |
18-01-2024 10:34:59 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Amf - Rtd kan rechtstreeks via Shl als de (1)1600 over de HSL doorgelegd wordt, de hier beschreven drglwijziging lijkt daarop vooruit te lopen. Daar is doortrekken van de 2000 dus niet voor nodig |
18-01-2024 11:12:20 1 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Quote Dat krijg je bij mensen zonder historsch besef 😉 |
18-01-2024 11:20:17 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
Quote OV-SAAL? Volgens mij hoor ik dat voor het eerst... Wat houdt dat in? |
18-01-2024 11:22:04 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
De lijnvoering op de corridor Schiphol - Amsterdam - Almere - Lelystad |
18-01-2024 11:23:08 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote Zelf zoeken was ook handig geweest
|
18-01-2024 11:52:27 1 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Quote De 500 en 1600 bestaan ook al (in iets andere vorm dan vandaag) sinds 1974, en bij de 700 als verbinding tussen Amsterdam en het noorden bestaat ook enige historische continuïteit. Toen waren overigens alle stoptreinen boven de 3000. |
18-01-2024 14:21:49 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
En wat te denken over Rotterdam-Leeuwarden/Groningen. Al meer dan 60 jaar. Hup, weg ermee. Ik denk dat veel reizigers dat niet zo leuk vinden om over te moeten stappen op bomvolle stations. Maar goed, dat zal ik wel niet goed begrijpen |
18-01-2024 14:47:50 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Is toch maar voor een paar maandjes? Dan kunnen ze fijn over de HSL. En volgens mij is overstappen juist een van de punten die al die 60 jaar prima zijn geregeld op de noordoost met de cross-platforms in Amf en nu Zl. |
18-01-2024 14:51:35 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Quote Die verbinding blijft zonder overstap, met de omgelegde 700 en nieuwe 800: Rtd-HSL-Shl-Asdz*-Lls-Zl en door naar Gn resp. Lw *Het eindbeeld is volgens mij om via de zuidtak te rijden, maar ik weet niet zeker of dat ook meteen de lijnvoering zal zijn. |
18-01-2024 16:05:48 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Ik heb geen idee hoeveel mensen rechtstreeks naar Rtd moeten vanuit Gn, Zl etc en wat de impact uberhaupt zal zijn, maar met die rechtstreekse trein via de HSL lopen ze wel tegen de toeslag aan. Dus dan wordt het of overstappen of extra betalen. |
18-01-2024 16:22:20 1 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Is dat dan al officieel besloten? De 1100 gaat natuurlijk ook over de HSL i.v.m. tijdswinst, maar dat is geen 'IC Direct'. Het zou me niet verbazen als ze de toeslag voor de HSL dan ook afschaffen. Als je de HSL in het landelijke IC-net integreert, vind ik het passend om dan ook het landelijke tariefstelsel te gebruiken. |
18-01-2024 16:32:59 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
En daarbij zal je dan tot Groningen en Leeuwarden aan toe al toeslagzuilen moeten gaan plaatsen... Dan is het de vraag wat onder de streep goedkoper is. |
18-01-2024 16:49:01 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
En een proces om onterecht betaalde toeslagen terug te betalen op het moment dat de trein toch niet de HSL op gaat. |
18-01-2024 20:19:38 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Een tijd geleden ging er een gerucht rond dat NS van plan was om een toeslag op de Hanzelijn te heffen voor ICNG, maar ik heb geen idee wat daarmee is gebeurd. |
18-01-2024 23:06:43 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Laten we hopen dat dat niet zal gebeuren. Dan neem ik al helemaal de Veluwelijn als ik naar het westen moet. Liever overstappen dan 2x dokken 😉 En geen idee hoor wat NS met die toeslag gaat doen op Shl-Rtd. Het zou me alleen niks verbazen als ze hem willen houden want money is money. Maar goed, we gaan het allemaal vanzelf merken. |
18-01-2024 23:54:12 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Echt weer dat typische Hollandse geneuzel voor een paar centen. Tijd = Geld. Heel simpel. Duitsland heeft geen OV-chipkaart systeem en daar betaal je gewoon standaard meer voor bv Köln- Frankfurt voor de ICE via de hsl dan langs de Rijn. Het heet daar alleen geen toeslag.... Aan de andere kant: de hsl tussen Shl en Rtd is in km veel korter dan de route via Ledn en Gv dus NS verdiend dubbel, minder km dan waar de klant voor betaald, EN toeslag. Is ook niet echt netjes. (En er zit al 3 km extra tussen Asdl en Shl om de km gelijk te trekken met de oude route via Hlm, tussen Bkl en Wd trouwens 6 km extra). |
19-01-2024 01:08:51 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Quote Dat betekent dan dat de reistijden tussen Rtd en in mindere mate Gvc en Amf gaan toenemen? Na die overstap te Gd moet je te Ut immers ook nog stilstaan om kop te maken, terwijl die tijd nu benut wordt om de cross-platform aansluitende trein binnen te laten komen. |
19-01-2024 09:09:24 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
De reistijden blijven nagenoeg gelijk. De 500/600 gaat in 4 minuten kopmaken, waar dat nu 6 of 7 minuten is. Die 3 minuten winst verlies je vervolgens wel in de overstap op Gd (4 minuten). De aankomst- en vertrektijd in Amf van de 500/600 gaan iets schuiven. Uiteindelijk ben je, afhankelijk van het moment van de dag, 1 tot 3 minuten langer onderweg tussen Rtd en Amf. |
19-01-2024 10:51:50 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Quote Is het niet simpeler wanneer je op Shl in- of uitcheckt je een toeslag betaalt? Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 19-01-2024 10:53 |
![]() |
advertentie |
19-01-2024 11:04:48 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ongeacht of je nou naar Hoofddorp, Schiedam of Breda gaat? |
19-01-2024 11:31:56 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
De huidige opzet is vrij simpel. Er zijn een beperkt aantal stations waar een trein stopt waar toeslag voor nodig is. Bd, Rtd, Shl en Asd. Bij het instappen op deze stations in een trein die over de HSL zou moeten gaan, kun je er van uit gaan dat die ook echt over de HSL zal gaan rijden. Als de HSL treinen echter worden doorgetrokken naar Gn en Lw neemt het aantal stations waar een paal gezet moet worden heel erg toe, maar door de toegenomen afstand tot de HSL neemt ook de kans toe dat de route van de trein of de reiziger onderweg wijzigt, waardoor de toeslag niet nodig is. Het is ook niet mogelijk om aan de hand van in- en uitcheckstation onomstotelijk vast te stellen of de toeslag noodzakelijk is of niet. Vast houden aan de huidige toeslag systematiek maakt het dan noodzakelijk om een proces in te richten om teveel betaalde toeslagen terug te betalen. Ik durf wel te stellen dat de kosten voor het controleren en verwerken van een claim het 10-voudige van de claim zelf is. Levert de toeslag dan nog geld op, of kost die alleen maar geld? |
19-01-2024 11:37:02 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Dat lijkt op het Belgische model, met de Diabolo-toeslag. Maar dat zou in dit geval niet echt "eerlijk" zijn tov reizigers die met het sprintertje vanuit Amsterdam of Sassenheim naar Schiphol komen. |
19-01-2024 12:10:24 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Juist wel!
|
19-01-2024 12:14:32 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Duidelijke motivatie! |
19-01-2024 17:34:49 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Er lopen nu 2 toeslag discussies door elkaar. 1) HSL toeslag met palen vanaf Gn. 2) extra tariefkilometers die worden gerekend rondom Schiphol, wat je kan vervangen door de Belgische 'Diabolo' toeslag. Het kan dan zelfs allebei toegepast worden. |
20-01-2024 09:30:30 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Dat is geheel afhankelijk van hoeveel personeel NS daar nu al voor heeft,of er extra mensen bij zouden moeten. Laatst bewerkt door phantom op 20-01-2024 09:31 |
20-01-2024 11:22:58 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Ik weet niet of je dat moet willen. Dan stap ik in Groningen in, neem een HSL toeslag, stap in Rotterdam uit en claim mijn toeslag terug. Dan moet NS al gaan controleren of ik daadwerkelijk niet over de HSL heb gereisd. Aan de hand van check-in en check-uit tijd? Aan de hand van controlemomenten van de conducteur (wordt dat vastgelegd)? Daar moeten toch betere methodes voor te vinden zijn? Terminals in de treinen waar je de HSL toeslag kunt nemen (kost extra geld)? Controle van een conducteur op de HSL betekent automatisch een HSL toeslag? Werkt niet als je nog papieren kaartjes of wegwerp chipkaarten hebt (maar dan moet je maar van te voren een toeslag kopen). |
20-01-2024 12:09:50 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Maar als je in Groningen instapt (met HSL toeslag), maar onderweg ontstaat er een verstoring bij Almere en besluit je alsnog in Zwolle om via Utrecht te reizen, dan zit je je toeslag terug moeten kunnen krijgen. Dan is duidelijk dat je, vanwege de verstoring, dat geld terug zou moeten krijgen. Zonder verstoring is er dan geen reden om die claim in te dienen. Het plaatsen van toeslagpalen in de trein vraag ik mij af of dat werkt. Als je in Groningen bent ingestapt, loop je dan bij Schiphol van je plaats om nog even toeslag in te checken? Opzich is het koppelen aan de controle geeneens zo'n slecht idee. Als je met een (NS Businesscard) bij de kaartautomaat je gemaakte reizen bekijkt, staan daar ook de controles tussen. Dus dat koppelen aan geld terug bij vertraging en toeslag, zou naar mijn idee mogelijk moeten zijn. Gelijk een reden voor NS om de conducteurs wat actiever te laten controleren. 😉 |
21-01-2024 19:14:12 4 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Iedere vorm van toeslag of wat dan ook maakt OV onaantrekkelijk, dus dat moet je niet willen. Kortere reistijd moet je gebruiken om nieuwe klanten over de streep te trekken. Laatst bewerkt door kiekkiek op 21-01-2024 19:14 |
25-01-2024 16:09:39 | ||
---|---|---|
B77W
![]() |
Wat in ieder geval veranderen gaat is dat de series het hele traject gaan afleggen. Dus geen tussentijdse wisseling meer. 6900 Gvc - Tl ma t/m do 8800 Ldn - Het ma t/m do 6000 Ldn - Tl vrij t/m zo 6700 Gvc - Ht vrij t/m zo Laatst bewerkt door B77W op 25-01-2024 16:09 |
25-01-2024 17:13:54 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote NS verdient er nu twee keer aan, en geeft bovendien minder uit, aangezien de reiziger betaalt per kilometer maar het personeel per uur betaald wordt. Op de HSL legt personeel meer kilometers per uur af dus kost dat per kilometer minder. |
25-01-2024 18:45:20 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Quote Blijft die gekke veredelde zaterdagdienst op vrijdag? Of is er dan eindelijk weer genoeg personeel? En de 10 minuten dienst tussen Ut en Htnc, keert die al terug? |
25-01-2024 18:49:54 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Denk dat die vrijdag bij het weekend voegen wel een blijvertje is, gezien de treinen op vrijdag vaak leger zijn dan op zaterdag. |
26-01-2024 13:04:26 3 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Quote Tja, iedereen wil op dinsdag en donderdag reizen..... Zie ook dit item van de Avondshow |
26-01-2024 14:10:22 1 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Inmiddels is er op vrijdagochtend geen sprake meer van een spits. Dat wordt nu meerdere keren benoemd door experts en de NS zelf. Misschien ook tijd om alle kortingsabonnementen gewoon op vrijdagochtend te laten gelden? Dat zou de spreiding van reizigers nog wel eens kunnen bevorderen. |
26-01-2024 22:18:16 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Ja, laten we de spits terugbrengen nu we net een mooie spreiding hebben tussen vroege ochtend en late ochtend. |
26-01-2024 22:34:55 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Op de oude lijn zijn er twee wijzigingen voorgesteld door de NS: Sdm behoud hiermee hetzelfde aantal treinen maar ruilt twee IC's in voor sprinters. De gemeente Schiedam is hier niet blij over maar lijkt zich er bij neer te leggen, mits het een tijdelijke maatregel is. |
26-01-2024 22:39:21 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Wat heeft gemeente Schiedam hier van te vinden dan? |
26-01-2024 23:20:36 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
Volgens mij krijgt Sdm een stuk meer treinen terug dan ze verliezen, of gaat de 3200 eindelijk voor een langere periode dan de paar maanden in het begin de hele dag ma-do rijden? |
26-01-2024 23:32:09 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Quote Ik meen wel dat je her en der in Duitsland al betaald voor de hemelsbrede afstand die je reist. Dat zal niet voor de IC's zijn maar wel in stedelijke gebieden. Met moderne telefoons schijnt dat geen probleem te zijn. Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 27-01-2024 12:27 |
27-01-2024 11:04:28 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Daar hadden we een tijdje geleden toch al een plan voor? Spitsheffing op drukke treinen. 😃 |
03-02-2024 15:52:00 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Wordt in 2025 de ICD Shl - Bd al doorgetrokken naar Eindhoven, zodat er 4x p/uur een ICD komt tussen Rtd en Ehv ? Dit is in eerdere jaren aangegeven, maar ik lees er nog niet over. Zie : prorail.nl/programmas/programma-hoogfrequent-spoorvervoer/phs-breda-eindhoven Laatst bewerkt door abcde op 03-02-2024 16:06 |
03-02-2024 17:04:34 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Doortrekking ICD was volgens de voortgangsrapportage pas voorzien voor 2027, wel was er een optie om in 2025 en 2026 een pendeltrein Bd - Ehv te laten rijden 3 minuten voor/achter de 3600 maar dan moet wel het extra perronspoor in Tb gereed zijn. In de concessie is deze verbinding ook niet als verplichte stap opgenomen, slechts als toegestane uitbreiding van de dienstregeling. |
03-02-2024 18:14:08 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote En dat zal ook wel weer afhangen van de NG-seinen, die reeds geplaatst zijn maar niet blijken te voldoen aan eisen m.b.t. zichtbaarheid. Problemen met seinen voor projecten Den Haag, Tilburg en Kijfhoek | ProRail |
03-02-2024 20:38:48 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
En dan is er nog de overwegmisère. Behalve bij een ex-ahob (alleen langzaam verkeer) bij Breda (oost) is er gedoe rond de frequentieverhoging in verband met de overweg te Dorst en is de AHOB bij station Gilze-Rijen nog een struikelblok. De laatste wordt een onderdoorgang, maar die is nog niet gereed. En tussen Gilze-Rijen en Tilburg zijn er nog drie. En extra treinen is ook afhankelijk van de Betuweroute-voortzetting in Duitsland, want zolang daar gebouwd wordt moeten de goederentreinen vaak omrijden langs Breda, Tilburg, Eindhoven en Venlo. |
04-02-2024 12:19:38 | ||
---|---|---|
Terebo
![]() |
daarbij komt ook nog de dubbele overweg net ten noorden van btl die nog niet weg kunnen omdat de omgevingsvergunning voor de bouw van de onderdoorgang nog niet goedgekeurd is |
04-02-2024 15:54:14 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
De overwegen Stationsstraat en Oosterhoutseweg Gz worden ondertunneld, die in de Oosterhoutseweg zou dit jaar nog in dienst moeten gaan. Bijna alle andere overwegen met Harmelen-platen op dit deel van de Brabantroute worden als het goed is dit jaar nog vervangen door eentje met doorgaand ballastbed (wat een stuk minder geluid en trilling zou moeten veroorzaken). Dat gaat dan om de Gageldonkseweg en Oosterhoutseweg in Bd en om de Pannenschuurlaan, Ambachtsstraat en Heusdensebaan in Ot. Dan blijft alleen de Hulteneindsestraat net buiten Tbr nog over. Het was alleen (toen ik er aan werkte) nog niet duidelijk of de financiering er voor alle overwegen kwam. |
04-02-2024 17:54:30 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik mis de overweg km 3.4 Steenakkerstraat in de opsomming. Gaat daar ook nog iets gebeuren? |
04-02-2024 19:21:44 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Die is enkele jaren geleden al een keer vernieuwd. |
04-02-2024 19:24:22 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ah, op die fiets. Dan weet ik tenminste wat ze gaan doen en hoe het er uit gaat zien. Dank. |
08-02-2024 12:03:28 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
NS heeft de adviesaanvraag voor 2025 gepubliceerd. Link werkt helaas niet vanwege het jaartal in de URL, dus even kopiëren/plakken is noodzakelijk: https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-2025-grootste-wijziging-in-jaren/ |
08-02-2024 12:21:08 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Het stuk staat ook in het nieuwsoverzicht en de link, die daar staat, werkt wel en hier ook: Dienstregeling 2025 grootste wijziging Laatst bewerkt door dvdhoven op 08-02-2024 12:23 Dick van den Hoven |
08-02-2024 12:55:03 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ik vraag me af waar NS ineens al dat personeel vandaan haalt om al die extra treinen te kunnen rijden. Verder komt die rampenserie 3200 weer terug met als gevolg de wisselende stoppatronen op Klp en daardoor de moeilijkere bus aansluitingen. Verder wordt de 3200 als er waar ook op het traject een vlieg op de rails zit eruit gedonderd met als gevolg dat er , totdat ergens iemand oplet, niets meer stopt op Klp. Wel positief m.i. dat de Schiphol-metro wordt ingevoerd op de westtak, ik vraag me alleen af of Asdz berekend is op de extra reizigers die daar vanuit de hsl series gaan overstappen. maar zoals met alles: de tijd zal het leren. Laatst bewerkt door henri1972 op 08-02-2024 16:33 |
08-02-2024 12:58:56 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Geen jaartal, maar een treinnummer volgens Somda (de site). Als je het nummer later in het bericht nog een keer neerzet, werkt het wel. 2025. |
08-02-2024 13:01:20 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Bijzonder dat de helft van de IC Direct-en doorgaat naar Amersfoort in plaats van het eerder aangekondigde Almere. Geen rechtstreekse treinen Schiphol - Twente meer dus. |
08-02-2024 13:14:20 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat zal het gevolg zijn van de snelheidsbeperkingen op de HSL, door te wisselen van Alm naar Amf heb je 5 a 6min extra rijtijd op de HSL zonder het hele uurpatroon om te gooien. Laatst bewerkt door michaben op 08-02-2024 13:15 |
08-02-2024 13:26:53 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
Quote Daarbij, om max. 2 verschillende patronen per dag op Klp te hanteren, stopt op ma t/m do de 3000 op Klp als de 3200 niet (meer) rijdt, en op vr t/m zo de 3100 en als die niet meer rijdt de 3000. Leuk en aardig, maar zoals ik hem interpreteer zou dus op ma t/m do de stop van de 3114 op Klp verdwijnen. Daarbij bestaat de 7312 tussen Rhn en Ut niet meer. Ik kan nu van huis met zowel de 3114 Klp-Ut en 7312 Ut-Utzl als evt. de 7414 Ut-Utzl naar mijn werk. Of evt. de 7312 Vndc-Ut. Straks lijkt het erop dat ik de 3014 moet nemen op maandag t/m donderdag, waarbij de 7312 sowieso niet gehaald wordt en de 7414 ook niet (overstap van 3 minuten is geen officiële overstap). Dus dat is wel een flinke verslechtering. Wat je zegt, de tijd zal het leren, maar ik hoop toch dat er in deze vroege verbindingen toch nog e.e.a. heroverwogen wordt of dat sommige patronen net iets anders komen te liggen. Die ingangen heb ik echter niet zomaar, wellicht iemand anders hier? Gelukkig duurt het nog een maand of 10... ;-) |
08-02-2024 13:46:12 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Quote Alleen voor mijn standplaats zijn er momenteel 43 aspiranten in opleiding. De nieuwe aanwas is positief te noemen. |
08-02-2024 14:54:29 | ||
---|---|---|
stijngeluk
![]() |
Quote Er gaat een 3012 bij komen, word dus een kwartiertje eerder als de 3114. Daarna lijkt er wat minuten wijzigingen aan te komen bij de 7300 en 7400, dus word even afwachten hoe het gaat worden. Ik probeerde het wat uit te pluizen uit de adviesaanvraag maar werd er niet wijzer van. maar dat het lijkt dat deze 2 een kwartier wisselen, en daarna nog wat extra wijzigingen rond Ut. |
08-02-2024 15:16:50 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Ik lees: "Om de nieuwe structuur passend te krijgen moet de knoop Zwolle in 2025 al een halve minuut schuiven". Weet iemand wat dit betekent ?Vertrekken treinen soms 30 seconden later ? |
08-02-2024 15:19:38 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ja, kan toch gewoon? Nu is het ook al secondewerk, alleen staan afgeronde tijden op de borden etc. |
08-02-2024 16:00:12 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Quote Ik had begrepen dat Almere (of Lelystad zelfs) de eindbestemming zou gaan worden voor de ICD vanuit Brussel. Dat de binnenlandse ICD naar Amersfoort zou gaan rijden was al even bekend. |
08-02-2024 16:02:40 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ik snap dat het niet uit de lucht komt vallen, maar ik refereerde aan de berichtgeving van de afgelopen maand hierboven. Het was de laatste tijd juist duidelijk dat het Almere zou worden ipv Amersfoort (wat inderdaad in het verleden ook ooit wel genoemd is). Laatst bewerkt door martijn op 08-02-2024 17:30 |
08-02-2024 16:05:38 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
Quote Dank! We wachten het rustig af. |
08-02-2024 16:33:27 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Precies andersom, Lls als eindbestemming vanuit Brussel was al even bekend, juist Amf is een wijziging waar op het laast voor gekozen is. Oorspronkelijk zou men pas vanaf van Bd naar Amf gaan rijden zodra men 180km/u op de Hanzelijn kon rijden, de 700 en 1600 wisselen dan van pad tussen Wp en Shl (door de 1600 uit te buigen). Maar door de snelheidsbeperkingen op de HSL worden de paden nu ten zuiden van Shl omgewisseld. |