10-12-2024 19:46:13 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
meppelercourant.nl voor NS en Arriva naast elkaar en www.flickr.com voor de toeslagzuil.
Daarbij is het misschien ook niet handig om ze strak naast elkaar te zetten. Er zijn veel overstappen NS naar Rrreis in Amersfoort, waarvan maar een klein deel toeslag nodig heeft en NS overstappers die wel toeslag moeten halen. Dan krijg je juist een onnodige drukte op 1 plek. |
10-12-2024 21:57:58 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Als er in Amersfoort op spoor 6/7 twee lange treinen naast elkaar staan lijken me meerdere paaltjes wel handig. In Zutphen staan op spoor 2/3 een stuk of 6 ns paaltjes over circa 150m lengte verspreid. Aangezien de overstap tijden in Amersfoort wat krapper zijn en de treinen wat langer lijkt me 10 a 20 paaltjes op spoor 6/7 in Amersfoort wel een goed idee. Laatst bewerkt door anton_ op 10-12-2024 21:58 |
10-12-2024 22:11:16 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat zal alleen bij stremmingen nodig zijn, normaal zal 99% van de overstappers van de 1700 op de 1800 in Amf tot maximaal Shl meegaan en dus geen toeslag nodig hebben, naar Rtd is het immers sneller om in de 1700 te blijven zitten en in Gd over te stappen op de 2800. De enige reden om de 1800 tussen Amf en Rtd te pakken is dat je dan een overstap uitspaart, maar dat geldt niet voor wie al in de 1700 zit, dan zijn beide routes evenveel overstappen maar is via Gd sneller en goedkoper. Laatst bewerkt door michaben op 10-12-2024 22:12 |
10-12-2024 22:19:38 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Ik zou zelf in Amersfoort overstappen, aangezien ik dan nog kan zitten en dus kan werken. Mocht ik de overstap niet halen is Gouda nog een extra optie. |
![]() |
advertentie |
11-12-2024 06:03:09 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Als ik Apd - Rtd op vraag in de NS-app krijg ik het advies om in Gd over te stappen. Dus heel veel overstappers in Amf voor de hsl zullen er niet zijn. |
11-12-2024 11:57:45 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
|
11-12-2024 11:59:04 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
|
11-12-2024 12:00:20 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Vind je het gek? Buiten Zutphen, kan je op de Blauwnetstations ook helemaal niet inchecken bij ARRIVA. Ook al staat het overal in en op de trein :P |
11-12-2024 12:19:03 | ||
---|---|---|
Terebo
![]() |
nee dat vast wel, dat zal je altijd houden. Maar ik denk niet dat er (zoals gesuggereerd werd) door mensen die de stap van "bij welke vervoerder moet ik inchecken" al voorbij zijn de fout wordt gemaakt door verwarring tussen paaltjes. |
11-12-2024 13:15:47 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Dit was ook meer een voorbeeld wat ik bedoelde |
11-12-2024 13:18:58 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Het voorbeeld klopt toch ook gewoon? Alles in en om de trein zegt Arriva, maar mensen presteren het toch om bij NS in te checken. Wat best te verklaren is, aangezien er helemaal geen Arriva-paaltjes zijn. |
11-12-2024 13:19:39 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
OO ik vatte het even anders op jouw opmerking haha |
11-12-2024 13:21:32 1 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Tsja, een foutje is door een reiziger snel gemaakt, zeker als die reiziger haast heeft of afgeleid. Als ik mezelf als voorbeeld mag gebruiken? Begin oktober kom ik om 13.30 uur aan op Basel/Mulhouse Euroairport. Ik kijk waar ik moet zijn en zie dat 13.50 uur het boarden begint. Dus ik ben gehaast, ik loop door de hal, roltrap op naar security en daar zijn 3 poortjes a la NS stations. Ik scan mijn boardingpass en krijg een groot rood kruis, poortje ernaast idem. Dan schiet je toch redelijk in de stress. Gelukkig was er een medewerker die mij naar poortje 3 verwees. Die deed het wel. Er hing boven poortje 3 een mega bord: SKY PRIORITY. Maar ja, in de haast ..... Moraal van dit verhaal: als je haast hebt dan let je minder goed op en kunnen chipkaart paaltjes verwarrend zijn. |
11-12-2024 13:27:45 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Dat gehaast kunnen we begrijpen en dat overkomt iedereen! Zelfs mij, maar veel reizigers willen ook gewoon niet lezen. Dat is ook een groot ding, je kan overal aangeven waar de trein naar toe gaat, of tot wel letterlijk, 5 hele grote defect stickers aan deuren plakken en toch nog proberen om de deur te openen. Over het algemeen is het systeem wel duidelijk met de ov-chipkaart, je moet gewoon in de NS app lezen welke treinen je pakt (er staat aangegeven check in en check uit in de app als je met meerdere vervoerders reist), ook op het perron staan er verschillende paaltjes met tekst in NL en ENG, de treinen verschillen ook van kleur en op de CTA staat ook de vervoerder aangegeven, in de IC'S word soms door de HC ook omgeroepen dat als je een andere vervoerder pakt ook in en uit moet checken :p , als jij uit het buitenland komt is dit natuurlijk een heel ander verhaal. Laatst bewerkt door GerritJan op 11-12-2024 13:35 |
11-12-2024 14:21:44 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Leuk om de NS App te volgen, maar zou jij kunnen aangeven waar ik in Arnhem moet inchecken bij VIAS? Zoals de NS App aangeeft? Ten eerste is die info niet volledig en heeft niet iedereen een smartphone bij zich. |
11-12-2024 16:07:38 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Er bestaat ook nog macht der gewoonte. Bijvoorbeeld in Heerlen ben ik gewend om op spoor 2 de sprinter naar Sittard te pakken die ook in Nuth stopt. Dan let je uit gewoonte niet meer op informatie die voor een spoorwijziging gegeven wordt. Kom je op spoor 2, kom je erachter dat je een ander spoor moet hebben. Bijvoorbeeld door een omroep. Dan weer een sprintje trekken, wat voor een 70 plusser ook al niet meer zo gemakkelijk is. 😀 |
11-12-2024 17:34:24 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Nee inchecken en uitchecken bij Arriva. |
11-12-2024 18:01:58 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ja dat is bekend, maar de NS-app geeft dus aan dat je moet inchecken bij VIAS. |
11-12-2024 18:58:03 1 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Over het uit/in/omchecken op bijvoorbeeld station Zutphen is in meerdere topics al meerdere keren aandacht geweest, dat hoeft hier niet nog een keer. Zeker omdat het hier om de dienstregeling 2025 gaat en niet over kaartjes/abonnementen/toeslagen/inchecken. |
11-12-2024 19:03:25 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ah ik las hier ook al over nieuwe toeslagpaaltjes in bijvoorbeeld Amersfoort en Almere ivm het doortrekken van de IC Direct per dienstregeling 2025, wellicht dat mensen daarom dachten dat deze nieuwe situatie wel bij het topic hoorde. |
12-12-2024 09:34:39 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Inmiddels staan de eerste omlopen van drgl 2025 in treinposities. 500 (2 omlopen IRM, 4 omlopen DDZ), 600/3600 DDZ, 700/800/1700 ICM. Dus dit komt overeen met hetgeen wat eerder al gedeeld was. Ik noem VIRM gewoon IRM, of je nu wilt of niet. |
12-12-2024 12:19:26 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
De 3191 komt op zaterdag aan op spoor 19 te Ut, maar gaat zo te zien niet over in een beladen trein. De volgende aankomende IC op spoor 19 is namelijk de 3091 uit Asd naar Nm. Gaat de 3191 dus leeg naar Ht of Ah? |
12-12-2024 13:10:42 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
Ik denk gewoon OZ. |
12-12-2024 15:46:05 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
OZ lukt niet vanaf spoor 19. Laatst bewerkt door henri1972 op 12-12-2024 15:46 |
12-12-2024 16:04:24 | ||
---|---|---|
fred67nl
![]() |
Vanaf spoor 19 kan je gewoon naar Utctw. Ander optie is combineren met de 3091. |
13-12-2024 18:04:07 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
De paaltjes zijn semi vast geplaatst. Op een RVS frame welke met stalen banden aan de paal van de overkapping is vastgemaakt. De kabels gaan, zo te zien, bovenlangs naar de CTA bak voor de (netwerk) verbinding. Wel opvallend dat er alleen maar 2 paaltjes op spoor 4 geplaatst zijn, terwijl de Intercity Direct standaard vanaf spoor 5 gaat. Wat het ook 'leuk' maakt, is dat bij een versperring richting Amf (zoals vorige week), de huidige (1)1600 keert op spoor 1. Dus dan mag je eerst door de poortjes naar spoor 4, toeslag laden, terug door de tunnel en uitchecken, trap op, door de stationshal naar spoor 1 en daar opnieuw inchecken. Goed voor de beweging zeg maar... En vanaf Hilversum is het naar Rotterdam toch zonder overstappen en 10 minuten sneller via Schiphol en de HSL. |
13-12-2024 22:03:16 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Welk Materieel gaat nu rijden op de 9200 van Rtd naar Brussel via Breda en Zaventum ? Wanneer je nu op treinposities kijkt, lijkt dit ICR te zijn. Klopt dit ? Laatst bewerkt door abcde op 13-12-2024 22:04 |
13-12-2024 22:10:14 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Op treinposities staat voor maandag 3 omlopen ICR, 4 omlopen ICNG gepland. Je kunt verwachten dat dat wel zo is. Waarom NS ook hier weer zo langzaam is met inzet? Er zijn al 8 stellen in de testserie geweest. Zijn ze bang dat er zoveel uit gaat vallen (maar dan kun je toch inzetten wat je hebt en ICR als backup gebruiken) of wordt er nog altijd zoveel instructie gereden? |
13-12-2024 22:13:06 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Volgens mij bedoel jij de 9500. Maar abcde vraagt om het materieel van de 9200. Ik noem VIRM gewoon IRM, of je nu wilt of niet. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
13-12-2024 22:14:34 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Oh, toch materieel van NS. Ik meende dat in de 9200 Rtd-Brussel Belgisch materieel zou gaan rijden. Laatst bewerkt door abcde op 13-12-2024 22:20 |
13-12-2024 22:16:32 | ||
---|---|---|
Duplex07
![]() |
De 9200 wordt de eerste 2 weken nog gereden door een mix van NMBS reeks 28'en + I11 rijtuigen en de oude ICR stammen en de planning is dat binnen 2 weken alles Reeks 28 met I11 is op de 9200. |
13-12-2024 22:30:41 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Er zijn nog te weinig "gewone", binnenlandse ICNG stellen om Bd - Amfs en Rtd - Lls volledig te kunnen voorzien. Daarom worden enkele stellen ICNG-B in deze binnenlandse diensten ingezet en ICR-stammen in de 9500. Die schuiverij heeft te maken met de materieelbekendheid van machinisten, laat ik mij vertellen. |
13-12-2024 23:16:50 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Ja en met de dienstregelingsnelheid op de HSL. Die kon voor de 9500 teruggebracht worden naar 160 ipv 200 door het laten vervallen van de stop op Dvd en voor de 1100 is 160 standaard, voor andere series kon dat niet. Dus ICR moet daarom in die series rijden |
13-12-2024 23:19:06 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Voor de 2400 had het in principe ook gekund, toch? Dat is hetzelfde pad als de 9500, op het andere halve uur. (even los van dat Dvd dan wel heel beperkt bediend wordt) |
13-12-2024 23:23:10 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Volgens mij rijdt er geen ICR in de 2400 omdat er machinisten uit Lls niet op Traxx/ICR kunnen rijden. Het materieel van de 9500 komt leeg vanaf de Wgm vandaar dat daar wel ICR in zit. Correct me if I'm wrong. Ik noem VIRM gewoon IRM, of je nu wilt of niet. |
13-12-2024 23:53:25 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Machinisten van Lelystad zijn (nog) niet bevoegd om HSL te rijden, dus zullen zij alleen LM-ritten van en naar Llso rijden. Misschien sporadisch een trein tot Shl, maar dat is niet gepland. |
14-12-2024 00:59:36 | ||
---|---|---|
anlern
![]() |
|
14-12-2024 03:51:39 | ||
---|---|---|
Duplex07
![]() |
De Lelystadse mcn zijn opgeleid voor het rijden onder ETCS zoals het er nu ligt op de Hanzelijn en op Asb-Asb-Ut en (nog) niet voor de HSL, op standplaats Amf zijn er een handje vol mcn HSL opgeleid om max 3 diensten per dag te gaan rijden op de HSL.
De nieuw opgeleide Mcn'en uit Amf zijn niet meer opgeleid voor de Traxx vanwege de lage materieel beschikbaarheid en vanwege de niet geplande inzet van Traxx/ICR naar Amf. Laatst bewerkt door Duplex07 op 14-12-2024 03:52 |
14-12-2024 09:35:41 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Voor Lls zijn ook maar een klein aantal mcn opgeleid. |
14-12-2024 10:26:44 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Als ik treinposities moet geloven dan is er vanaf as maandag maar beperkte capaciteit in de 3200. In de ochtend rijdt één trein met VIRM VI+IV en alle andere treinen met losse VIRM. De huidige spits 3200 rijdt met meer capaciteit per trein. |
14-12-2024 11:32:47 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
Zal wel komen door de verstrekte 3100. Denk dat de 3100 en 3200 samen meer capaciteit gaan bieden dan de 700, 1800 en 3200 voorheen deden. |
15-12-2024 13:28:27 | ||
---|---|---|
joukevn
![]() |
Onverwachts (?) is de 2000 toch naar Amf gaan rijden: op de zondag pendelt de treinserie heen en weer. In Ut wordt er in 9 minuten gekeerd op spoor 9, en in Amf op spoor 5a in 25 minuten. Vertrek Ut :18 en :48 Amf :26 en :56, beide 3 minuten voor de 500/600. Verdeling Ut/Amf is nu 11/3/16 |
15-12-2024 13:37:15 1 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Volgens mij heeft die niks met de dienstregeling 2025 te maken, maar eerder met werkzaamheden bij zowel Hilversum als Gouda. |
15-12-2024 13:39:23 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
Dat is correct, morgen rijdt de 2000 'gewoon' Ut-Rtd v.v. |
16-12-2024 08:17:11 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Ondanks beloften van de NS aan de consumenten organisaties is de overstap 1720>1820 in Amf vanochtend verloren gegaan. Op het moment dat de 1720 tot stilstand komt, rijdt de 1820 weg. Volgens een HC (op het perron, niet van de 1820) bepaald Prorail dat ze moeten vertrekken en kan de HC niet zelf bepalen om 1 minuut later te sluiten. Want zodra het vertreklicht brand moeten ze optijd gaan. Dus hoe kan de NS dan beloven deze overstap wel aan te blijven bieden? |
16-12-2024 09:12:22 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik neem aan dat het treinpersoneel van de 1720 dat ook wist? Deze medewerkers konden er wellicht ook niets aan doen, maar uitrijdbare vertraging wordt ook niet altijd ingelopen, terwijl dat wel had gekund. Laatst bewerkt door sjoerd op 16-12-2024 09:12 |
16-12-2024 09:22:21 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
|
16-12-2024 09:58:56 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Er was vandaag een overweg storing nabij Barneveld waar waarschijnlijk meerdere 1700 treinen last van hadden. 1728 zat ook achter de vertraagde 242.
|
16-12-2024 10:03:41 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
En laat er nu precies 3 minuten overstaptijd zijn in Amf, dan gaat dat dus net niet goed als de vertrekprocedure 25 seconden voor wegrijden start... |
16-12-2024 12:35:14 3 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Bij het beslispunt (Bnva) had 1720 +4 en volgens TAD blijft de 1800 bij max +3 wachten dus afhandeling was juist. |
16-12-2024 12:43:04 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
En wat zijn de exacte passeertijden bij Bnva? |
16-12-2024 13:05:38 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Volgens Dienstregeling van een trein - Somda 7.29, -.29 dus. |
16-12-2024 13:16:48 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Nee, gepland om .28. De 1720 passeerde volgens de GPS-data om +/- 07:31:59, dus inderdaad praktisch +4. |
16-12-2024 14:36:25 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
|
![]() |
advertentie |
16-12-2024 16:12:48 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
In Hvs staan westwaarts rijdende IC's anders ook wortel te schieten.... |
16-12-2024 17:19:26 4 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
In principe is het de HC die uiteindelijk beslist wanneer de vertrekprocedure gestart wordt. Er kunnen talloze redenen zijn waarom een HC de vertrekprocedure pas later start dan eigenlijk voorgeschreven door ProRail. Ik zag laatst in 's-Hertogenbosch gebeuren dat de HC van trein 3600 richting Zwolle op vertrektijd sleutelde, vervolgens achter zich keek en de vertraagde 2900 aan zag komen rijden. Vervolgens heeft hij zijn portofoon gepakt en de machinist gevraagd om de deuren opnieuw te ontgrendelen. Vertrekprocedure op tijd gestart en overstap alsnog overgenomen, als je er een beetje creatief naar kijkt. |
16-12-2024 21:51:38 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Is het TAD hier dan ook in veranderd ( opgerekt) tov de vorige drgl? Sowieso is de overstap in Amf al jaren te krap, k snap niet dat dat niet wordt opgerekt. Stationnement in m.n. Dv is heel lang, die rek is in Amf harder nodig.... |
16-12-2024 21:57:58 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
De 1800 zou sowieso 1 minuut later uit Amf kunnen. Na de verbouwing kan je sneller vertrekken en zelfs in de oude situatie was met +2 vertrekken het weer mogelijk om optijd uit Hvs te gaan. Vooral als er geen goederentrein achteraan hoeft, zit je niks in de weg om met een kleine plus te rijden. Laatst bewerkt door treinhobby op 16-12-2024 22:18 |
17-12-2024 09:20:29 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Je benoemt het al zelf, er ligt stram achter de 1800 een goederenpad waardoor de 1800 niet later kan vertrekken. Zoveel speling is er ook niet want trein 1824 vertrok vandaag met +2 om de aansluiting af te wachten van de 1724 +4 en in Amsterdam zuid is die vertraging er nog niet uit gereden. |
17-12-2024 10:55:51 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Da's een bekend fenomeen, kort na de introductie van een nieuwe materieelsoort in een treinserie moeten de meesters daar nog aan wennen en remmen ze daardoor voorzichtiger dan wanneer ze voldoende ervaring met die materieelsoort op een lijn hebben opgedaan. Was een aantal jaren geleden ook het geval in de 7000 met de vele materieelwisselingen die daar geweest zijn, de eerste dagen/weken kregen ze het niet voor elkaar om de normale rijtijden te halen.... |
17-12-2024 12:01:22 | ||
---|---|---|
Capt_Molo
![]() |
Iets wat me gisteren opviel. Te Ledn richting het zuiden vervalt bijna de helft van de overstappen van de 3100 op de 2200/2300/6300 doordat te Shl de 9300 voor de 3100 is ingelegd, en niet erna (symmetrisch aan noordwaarts). Weet iemand waarom hiervoor gekozen is? |
17-12-2024 17:14:37 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Dat is zodat de 9300 eerder de HSL op kan komen dan oorspronkelijk gedacht om ondanks de TSB niet te laat in Rotterdam te komen. |
17-12-2024 20:27:36 | ||
---|---|---|
Capt_Molo
![]() |
Dat klinkt aannemelijk, maar met een 3 minuten later vertrek vanuit Shl blijft er volgens de huidige dienstregeling nog steeds een keurige 3 minuten stop over te Rtd... |
17-12-2024 21:12:23 | ||
---|---|---|
Coryza
![]() |
Een 3 minuten stop voor de 9300 richting het zuiden is echt niet genoeg hoor met al die massa's mensen met enorme baggagge ;) |
18-12-2024 22:22:26 | ||
---|---|---|
Capt_Molo
![]() |
Op Shl en Atw is 3 minuten voldoende, maar op Rtd niet? Evt kan de 1800 een minuut eerder weg uit Asdz, stop op Shl tussen :20/:22, de 3100 tussen :23/:26 en de 9300 tussen :26/:29. Dan blijven er 4 minuten te Rtd over, gelijk aan vorige dienstregelingen. De huidige oplossing benadeelt zoveel reizigers te Ledn, dat kan toch niet een jaar zo blijven? |
18-12-2024 22:47:35 1 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Ik weet niet of het in Shl voldoende is, maar in Rtd is het zeer zeker niet voldoende. Ik denk dat je overdrijft met hoe groot het probleem is. Er rijden 10 treinen per uur tussen Asdz en Ledn. |
19-12-2024 00:12:23 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
En de 3200 en 3500 rijden rechtstreeks van Asdz naar Gv en Dt dus er is eigenlijk geen reden om speciaal de 3100 >> 2200 te nemen. Reizigers asdz -Rtd-Ddr ev kunnen via de hsl en overstappen op Rtd als ze verder willen. |
19-12-2024 18:01:36 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Wat is de reden van die losse stellen in de 4800/5400. Zit nu in zo’n geweldige SLT-4 als 4852, maar als ik kijk naar de materieel inzet sinds afgelopen maandag zie ik 75% van de treinen met enkele stellen rijden. Wist niet dat die 4 treinen van de 3400(2ochtend, 2 middag), veelal losse SLTs, zoveel verlichting op de 4800 geeft. In de oude dienstregeling waren de losse stellen doordeweeks overdag bijna een uitzondering te noemen en nu de regel terwijl het gebruik van deze series niet afgenomen is. |
19-12-2024 18:59:23 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Vermoedelijk speelt dit alleen vanwege de vakantiedienstregeling en -omloop waar NS voor waarschuwt. |
21-12-2024 00:57:21 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Ik zie ineens vandaag trein 6681 van Nijmegen naar Breda opduiken.Deze zou toch niet meer rijden voorbij 'sHertogenbosch in de nieuwe dienstregeling? Hij rijdt al een aantal dagen en volgende week ook.Volgens Hafas rijdt deze tot 12 januari. Weet iemand waarom? |
02-01-2025 23:20:10 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Geen extra treinen voor Arriva van Zwolle naar Groningen. www.treinenweb.nl |
03-01-2025 00:55:57 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Logisch dat Arriva niet gaat starten! Ik vraag me überhaupt af wat meer dan 4x p/u toevoegt op deze lijn. Wat vind Arriva wel voldoende? 2x p/u in de spits voor Arriva is veel (dus 6x p/u incl NS) Is het niet een beetje prestige aan het worden zonder enig aanbod aan reizigers?! Laatst bewerkt door Xander140 op 03-01-2025 00:57 |
03-01-2025 01:06:13 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Voor de duidelijkheid: de ontwikkeling is dat ProRail herbesluit dat Arriva's aanvraag grotendeels afgewezen wordt, aangezien de ACM hun eerdere motivatie onvoldoende vond. |
03-01-2025 10:33:11 | ||
---|---|---|
JakeBlack
![]() |
Arriva heeft hier maar 4 ritten per dag toegewezen gekregen. Geen 4 ritten per uur. |
03-01-2025 10:55:59 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Er wordt hier de vraag gesteld of er wel voldoende reizigers aanbod is voor meer dan 4 treinen per uur, met de daarbij beperkingen van Arriva dat je niet met een OV Chipkaart kan reizen e.d. |
03-01-2025 11:06:49 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Stel dat alle ritten wel zouden zijn toegewezen. Zijn die extra treinen dan überhaupt niet overkill? Het verhaal zou anders worden als Arriva de stoptreinen mocht overnemen van NS lijkt mij. Ik noem VIRM gewoon IRM, of je nu wilt of niet. |
03-01-2025 11:27:42 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Dat zou alleen kunnen als de sprinters tussen Zl en Gn geen onderdeel van de HRN concessie zou zijn. |
03-01-2025 13:42:18 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Voor de duidelijkheid, het gaat hier om de sneltrein Groningen - Zwolle die een scheve kwartierdienst met de 500/700 had moeten gaan vormen. Dit staat los van het overnemen van de stoptreinen, dat wilde men ook maar die aanvraag was al ingetrokken toen bleek dat die treinen onder de concessie zouden gaan vallen. Zo'n kwartierdienst is ook de wens van de lokale politiek, en dat deze trein in Hgv had gaan stoppen zou daar ook wel goed ontvangen zijn. Wel kun je je afvragen wat de 6200 nog had toegevoegd met de Arriva spitstrein. Beide rijden tussen Gn en Asn een paar minuten achter elkaar aan en het enige verschil is de stop in Hrn. Laatst bewerkt door michaben op 03-01-2025 13:42 |
03-01-2025 14:37:52 1 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Precies dat bedoelde ik! Als ik heel generaliserend reizigers ga kiezen die zouden overwegen voor Arriva kom ik ook niet heel ver... Zl Gn kan heel druk zijn maar wie zij dat? Juist de studenten en gaan die extra betalen naast hun studenten ov voor Arriva?.... Ik denk het niet en wat blijft er dan over.... Wat overblijft is het woonwerk en die hebben vaak al een lopend abonnement dus er valt niet veel te halen en al helemaal niet voor 4x per uur waar de NS al voor rijd. Tuurlijk praat ik over de begin fase later zal het vast aantrekkelijk zijn door goedkopere tickets of een abonnement maar als Arriva het huidige aanbod al te laag vind hoe wil je dan überhaupt overleven? |
03-01-2025 15:17:52 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Tegelijkertijd wil het noorden ook een 3e en 4e IC per uur en dat is voorlopig ook niet mogelijk. Nu weet ik niet of we die arriva sneltreinen als verkapte ICs moeten zien omdat ze slechts 3 min langzamer zijn dan de ICs. Ik noem VIRM gewoon IRM, of je nu wilt of niet. |
05-01-2025 20:10:03 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
Even een quote van een stukje terug; de 31200 uit Odz zou nu elk uur om .56 in Zp moeten aan komen, maar om .56 moet ook de 3600 uit Zl aan komen. Beide treinen blijken dat nu sinds de start van deze drgl te doen via spoor 503c, dus niet parallel via 502c/503c zoals eerder werd verwacht. Dit resulteert dus in een opvolgtijd van 0 minuten...weet iemand hoe dit is gepland, hoe kan dat, plantechnisch zou dat toch helemaal niet mogelijk moeten zijn. Is dit een kwestie van bewust creatief boekhouden om het uiteindelijk toch mogelijk te maken om een keer per uur de 31200 op de RE30 te laten aansluiten? Wat heel gek is, is dat in alle reisplanners, treinposities.nl etc. de 31200 nog steeds om .53 in Zp zou moeten aan komen, terwijl dat eigenlijk .56 is (zoals Arriva eerder zelf ook al meldde) omdat de kruising in Lr andersom is gepland. Is in de plansystemen de drgl van de 31200 (bewust) niet aangepast op het stuk Lr-Zp om planmatig de boel kloppend te houden, daar lijkt het wel op. In de praktijk wordt de 3600 naar Rsd nu dus bij het naderen van Zp afgeremd door de 31200 die in zijn pad al Zp binnenkomt. Laatst bewerkt door stefanvdw op 05-01-2025 20:12 |
05-01-2025 20:25:14 1 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Het valt me op dat Arriva in het vervoerplan zei een overstap van 2 minuten te doen, maar in werkelijkheid nu 4 minuten heeft. Zou het kunnen dat de kruising nu zelfs op Zpta-Efd zit, aangezien de treinen naar Zp allemaal nog om :53 aankomen? Dat verklaart nog niet hoe het zit met gelijktijdig aankomen om :56. Ik zal er straks even opnieuw naar kijken. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 05-01-2025 20:28 |
08-01-2025 11:11:34 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Vanaf 6 juli zullen de Arriva treinen te Gn doorrijden, waardoor de tijden zullen wijzigen. De trein uit Dz zal bijvoorbeeld doorrijden naar Vdm en v.v. Is er al bekend hoe de dienstregeling in de avond en op zondag zal zijn? Nu sluit de 700 zowel aan op de 37600 als 37700 omdat die achter elkaar vertrekken uit Gn. Blijft dit gelijk of gaat de 500 op de ene trein aansluiten en de 700 op de andere? |
08-01-2025 11:54:56 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Vermoedelijk worden de aansluitingen niet meer allemaal in de knoop geboden, dus langere overstappen als gevolg. |
08-01-2025 12:21:29 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ik heb nog geen 24x7 uitwerking gezien maar patroontijden van de 37800 van Gn naar Dz zijn zo te zien :03/34 bij een halfuurdienst en :18 bij een uurdienst. |
08-01-2025 12:33:18 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
In het weekend rijdt de 30400 (RE30) 2 minuten eerder, met aankomst om :35 ipv :37 in Zp. De overstap doordeweeks 's avonds is dus nog wel 2 minuten, en de 31200 vertrekt zoals gepland in het vervoerplan. Het lijkt erop dat de tijden sinds zondag aangepast zijn; Als ik nu kijk, hebben alle treinen met de aangepaste kruising aankomst om :56 in Zp, behalve de treinen doordeweeks in de avond. Die hebben nog steeds ten onrechte :53. |
08-01-2025 12:44:15 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
Ja dat is het vreemde, want vanaf Zpgea duikt de 31200 van Odz naar Zp vanaf spoor CC spoor 503c op, precies in het pad van de 3600 van Zl naar Rsd die op dat moment ook over 503c zou moeten rijden. Laatst bewerkt door stefanvdw op 08-01-2025 12:45 |
08-01-2025 12:46:09 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Zou die nu niet naar 502c verplaatst zijn? Met :53 had je het probleem dat de 30800 daar aankwam, maar nu het :56 is kan dat wel. |
08-01-2025 12:48:25 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Thx, weet jij ook de patroontijden van de serie Rd-Ws? |
08-01-2025 14:27:51 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Wordt de drgl dan ook weer symmetrisch op .00? Die .18 uit Gn is echt krap als aansluiting vanuit Zl, zeker nu je ook nog trap op trap af moet. Bij een trein die maar 1 x per uur rijdt is dat heel kwetsbaar. Waarom niet twee minuten later? De huidige .18 en .48 is ingegeven doordat de trein naar Roodeschool er 4 minuten achter zit, maar als die op zondag een half uur versprongen rijdt (wat ik aanneem) kan dat prima, en dan is in omgekeerde richting de aansluiting ook nog uitstekend. Als de tijden 's avonds en op zondag toch al afwijken van het reguliere patroon, maak het dan wat meer rigide. |
08-01-2025 14:34:48 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Het voordeel is wel dat je straks bij het overstappen minder ver hoeft te lopen dan nu het geval is. Maar ruim is inderdaad anders. |
08-01-2025 15:46:20 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
In dat kader zou het ook het overwegen waard zijn dat NS-treinen een minuut eerder arriveren. Immers, zij hebben nog dezelfde dienstregeling als vijf jaar geleden, echter passeren Hoogeveen inmiddels vele wijzigingsbladen met 140 in plaats van 80 in het uur. Sterker, er is een periode geweest dat dit reeds zo aangepast was voorbij dan wel vóór Hoogeveen. Van belang is dan vanzelfsprekend wel dat men dit als prioriteit ziet. |
08-01-2025 17:59:15 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Heb op treinposities eens gekeken naar de serie 1800. Tot mijn grote verbazing hebben sinds de ingang van de nieuwe dienstregeling alleen op zaterdag 4 januari alle ritten in de 1800 gereden. Op alle andere dagen hebben 1 of meerdere ritten niet het complete traject afgelegd. En dan heb ik het niet over alle vertraging… Misschien mogen we bij zijn dat de doorkoppeling naar Groningen en Enschede nog niet is doorgegaan, want dan zou die in een veel groter deel van het land voor rituitval zorgen. Hoop dat in de komende maanden deze serie betrouwbaarder wordt. |
08-01-2025 19:44:43 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Dat is dus een fors langere overstaptijd bij een halfuurdienst. Met het doorrijden over Gn heen verdwijnt dus de volledige knoop helaas. Laatst bewerkt door sigma op 08-01-2025 19:44 |
08-01-2025 19:44:56 1 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
@Treinhobby: Na mate men meer ervaring krijgt in het nieuwe materieel, gaat de punctualiteit ook omhoog. Kwestie van gewenning. Was met SLT en SNG ook het geval.. Laatst bewerkt door Oldskool op 08-01-2025 19:45 |
08-01-2025 21:13:21 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Dat weet ik. Al hoewel ik me afvraag of we na 1,5 jaar nog over gewenning kunnen spreken... Helemaal als hier al gemeld is dat er maar beperkt machinisten van nieuwe standplaatsen rijden. Maar die discussie ga ik hier niet opnieuw voeren. Daarom zeg ik ook dat ik het in basis niet over de vertraging heb, maar er vallen bijna dagelijks ritten over de volledige lengte uit. Vandaag ook weer 3 en een bijna hele rit. Op de HSL heb je genoeg andere mogelijkheden, maar tussen Schiphol en Amersfoort is de 1800 de enige intercity die daar rijdt. Je zou er bijna over moeten gaan nadenken of je niet reserve materieel klaar moet hebben staan in Hoofddorp om daarmee de voormalige 11600 te gaan rijden mocht de 1800 weer uitvallen. |
08-01-2025 21:56:39 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Maar dat gaat alleen als de trein ongeveer 45 min in Gn blijft staan. Want de trein uit Rd komt nu nog om .13 aan, dat zou dan .43 worden als het een half uur opschuift. De trein zou dan tot .27 in Gn moeten blijven staan om naar Nsch te kunnen. Door de koppeling van de trein Dz -> Vdm moet de trein naar Vdm om .57 vertrekken omdat de trein uit Dz rond .39 aankomt. Of je laat de trein uit Dz 45 min staan en laat die om .27 naar Vdm vertrekken. Laatst bewerkt door Kamehameha op 08-01-2025 21:57 |
08-01-2025 22:57:33 1 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Er zijn veel meer oorzaken. O.a. het niet volledig gereedgemaakt voorbrengen van treinstellen "want dat stond niet op het dienstkaartje" (van de rangeermachinist) waarna bij de eerstvolgende korte kering de machinist nog alle beproevingen moet doen. Verder is het veel te druk op de Gooilijn, de 1800-serie snel de klos en krijgt ook prio nul van de treindienstleiding waardoor de kering op Amfs noodgedwongen al op Amf wordt gedaan als daar plek voor is. Zo niet blijft de vertraging maar dooretteren. |
10-01-2025 09:03:35 | ||
---|---|---|
Capt_Molo
![]() |
In de vorige dienstregeling had de 3700 (huidige 3500) op vrijdag cross-platform overstappen op de 2100 te Ledn en op de 5000 te Gv. In de huidige dienstregeling ligt de 3700 in een 12/18 interval met de 2200/2300/3100 en hiermee zijn de cross-platform overstappen verloren gegaan. Weet iemand waarom daarvoor gekozen is? Het lijkt mogelijk de 3700 tussen Rtd en Asdz een paar minuten te verschuiven naar een nette kwartierdienst en bovendien de overstappen te herstellen. |
10-01-2025 09:41:49 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Met vandaag valt niet te vergelijken, ivm de spoorwerken op Schiphol; hierdoor is de 3500 verschoven t.o.v. normaal waardoor de overstap op de 2100 niet mogelijk is. |