Dienstregeling 2025, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
13-01-2025 18:04:45
Capt_Molo
Capt_Molo

Dat was inderdaad niet handig. In de normale dienstregeling is het alleen de overstap 3500 - 5000 die niet goed wordt geboden. Op papier een overstap van 1 minuut, lijkt wel alsof erop gepland is. Meer lijkt niet haalbaar met strakke paden van beide series. De vraag is echter of dit in de praktijk als overstap wordt gezien.

 

14-01-2025 09:49:05
Rsb
Rsb

1 minuut zal volgens de normen niet uit de reisplanner komen.

 

14-01-2025 21:07:27
scooter
scooter

Kan me herinneren,dat het ooit 2 minuten was indien de overstap op hetzelfde perron was.En 4 minuten bij een ander perron.Enkele grote stations hadden daar zelfs 5 of 6 minuten.

 

14-01-2025 22:02:14
michaben
michaben

Zal dit komen door de gewijzigde dienstregeling van de sprinters tussen Shl en Ledn? De 3500 richting Ddr zit vrij kort achter de 4300. In de oude situatie zat de 4600 voor de 3500 maar die had een veel vroeger pad.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-01-2025 17:53:26
Capt_Molo
Capt_Molo

Het lijkt te maken te hebben met de 2400/9500 te Shl. De 3500 is hierdoor een aantal minuten verschoven en haalt de aansluiting te Gv net niet meer. Er lijkt wel met 1 minuut geschoven te kunnen worden om dit te herstellen, ik snap niet waarom er voor de huidige opzet gekozen is. Nu is er slechts 1x in het half uur een overstap wat in schril contrast staat met de 3x op de andere weekdagen...

 

20-01-2025 19:28:19
seinhuis
seinhuis

Vanaf 7 april wordt spits pendel tussen Amersfoort en Harderwijk herintroduceerd

Vanaf dan zullen 3 treinen in de ochtendspits naar Amersfoort en 3 treinen in de avondspits naar Harderwijk rijden. Deze treinen stoppen ook in Nijkerk.



Laatst bewerkt door seinhuis op 20-01-2025 19:29
 

22-01-2025 16:31:48
geert
geert

Quote
Capt_Molo (16-01-2025 17:53:26):


Het lijkt te maken te hebben met de 2400/9500 te Shl. De 3500 is hierdoor een aantal minuten verschoven en haalt de aansluiting te Gv net niet meer. Er lijkt wel met 1 minuut geschoven te kunnen worden om dit te herstellen, ik snap niet waarom er voor de huidige opzet gekozen is. Nu is er slechts 1x in het half uur een overstap wat in schril contrast staat met de 3x op de andere weekdagen...


Dat heeft te maken met de inzet van Traxx+ICR in de 9500 en de snelheidsbeperkingen op de HSL

 

10-02-2025 15:37:37
stefanvw14
stefanvw14

Is het nou het resultaat van de werkzaamheden in Duitsland tussen Rheine en Osnabrück dat er 1x per 2 uur een trein uitvalt tussen Asd en Dv vanwege dat NSR deze trein niet mag rijden conform concessie voorwaarde??

 

10-02-2025 15:50:56
broek53
broek53

NS mag geen extra voor- en volgtreinen rijden (volgens de volslagen doorgedraaide ambtenarij althans), maar hier zou het alleen gaan om vervangend materieel voor een bestaande trein.

 

10-02-2025 18:23:44
Muizeneus
Muizeneus

Omgekeerd, blijven ze dan niet in gebreke door treinen niet te rijden die ze in de concessie wel beloofd hebben?

 

10-02-2025 18:59:49
stefanvw14
stefanvw14

De paden zijn vergeven aan “Open Access” vervoerder NS Int en blijkbaar mag NSR dan geen vervangend materieel beschikbaar stellen. Ten slotte heeft het NS Int personeel materieelbekend op de ICMm of dat niet meer zo?

 

10-02-2025 20:48:59
Muizeneus
Muizeneus

Dus ook voor de binnenlands reizigers is de IC Berlijn open access? Waar NS dus ook eenzijdig mag besluiten om bv binnenlands abonnementen niet meer toe te staan?

 

10-02-2025 20:57:41
sigma
sigma

Ja en ja

 

10-02-2025 23:29:44
MasterE
MasterE

Lekker alles aanbesteden, dat is beter voor de reiziger. 🙈

 

11-02-2025 04:14:51
mren
mren

Open access heeft juist helemaal niets met aanbesteden te maken...

 

11-02-2025 05:23:12
BVisser
BVisser

Quote
MasterE (10-02-2025 23:29:44):


Lekker alles aanbesteden, dat is beter voor de reiziger. 🙈


Kenmerk van open access is dat het volledig op initiatief en voor rekening en risico van de aanbieder rijdt. Daar gaat geen aanbesteding aan vooraf. Wat de Arriva's doen in het noorden en Limburg is dus geen open access.

 

11-02-2025 06:03:35
anton_
anton_

Quote
mren (11-02-2025 04:14:51):


Open access heeft juist helemaal niets met aanbesteden te maken...



Volgens mij in dit geval wel. Omdat in de binnenlandse aanbesteding er op sommige uren slechts 1 IC per uur tussen Asd en Amf / Dv rijdt, en dat is - volgens mij - ingegeven doordat de opdrachtgever op die tijden een IC Berlijn verwacht. Dit in tegenstelling tot andere treinen ( b.v. de nightjet ) die extra rijdt tussen deze 3 steden.



Laatst bewerkt door anton_ op 11-02-2025 06:04
 

11-02-2025 08:57:35
Muizeneus
Muizeneus

Zo was het tot het ingaan van de nieuwe HRN-concessie inderdaad. Maar dat (b)lijkt nu losgelaten te zijn.

Heel merkwaardig. Je zou eerder verwachten dat de IC's in elk geval op Asd-Dv (en evt tot Hgl) onderdeel van de HRN-concessie zijn, en dat NS er dan vervolgens zelf voor kiest om open access door te rijden tot Berlijn en ook in NL al reizigers met andere kaartjes in z'n treinen toelaat (naast de reguliere NL-vervoerbewijzen). Dus dat NS de plicht heeft om binnen NL te rijden en het recht heeft om daarna de grens over te gaan. Nu is het allemaal wel erg vrijblijvend geworden....

 

11-02-2025 12:50:23
Rsb
Rsb

Verkeer naar België wel (lees 9200 en 9500 binnen Nederland. Verkeer naar Duitsland niet helaas, waardoor je dit soort inconsequenties hebt. De Belgen hebben overigens de 9500 niet opgenomen in het binnenlandse net, waardoor deze slechtgevuld is op Atw - Brusz

 

13-02-2025 16:46:55
stefanvw14
stefanvw14

Even een andere praktische vraag wijzigingsbladen bestaan die niet meer? Normaliter heb je een wbl in februari, maar die lijk onvindbaar.

 

13-02-2025 16:51:53 1
train85
train85

Ze bestaan nog steeds en zullen niet verdwijnen. Ik heb er elke dag mee te maken in het werk.

 

13-02-2025 16:51:59
Dionysusnu
Dionysusnu

Die bestaan wel, maar ze hoeven niet per sé gebruikt te worden. Meestal hoor je alleen van NS wat ze er mee doen, en dat zou zomaar niks geweest kunnen zijn dit keer.

Om preciezer te zijn was het dit jaar op 3 februari. Het volgende wijzigingsblad is op 7 april. Dan zal bijvoorbeeld de s5300 (spitssprinter Hd) gaan rijden.

 

13-02-2025 17:00:00
michaben
michaben

Men lijkt dit jaar af te wijken van de Europese data, wijzigingsblad februari was een week later (10 februari) en wijzigingsblad juni zou zelfs 2 weken later zijn (30 juni).

 

13-02-2025 20:56:48
stefanvw14
stefanvw14

Wat ik mis is de adviesvragen die voorheen te vinden zijn op de site van Locov. Of waren er geen wijzigingen in februari waar advisering voor nodig is?

 

13-02-2025 21:23:53
anton_
anton_

staan nu op de site van het locov

locov.nl

Wel een klein foutje: ze hebben het over "Adviesvraag Dienstregeling 2025" terwijl de bijlagen toch over 2026 gaan.

 

13-02-2025 21:30:19
scooter
scooter

Quote
scooter (21-12-2024 00:57:21):


Ik zie ineens vandaag trein 6681 van Nijmegen naar Breda opduiken.Deze zou toch niet meer rijden voorbij 'sHertogenbosch in de nieuwe dienstregeling?

Hij rijdt al een aantal dagen en volgende week ook.Volgens Hafas rijdt deze tot 12 januari.

Weet iemand waarom?



Antwoord op mijn eigen vraag,ik zie nu dat deze vast is ingelegd,met op vrijdag en zondag licht afwijkende tijden(2 minuten vroeger in Tilburg)

 

13-02-2025 21:35:56
stefanvw14
stefanvw14

Quote
anton_ (13-02-2025 21:23:53):


staan nu op de site van het locov

locov.nl

Wel een klein foutje: ze hebben het over 'Adviesvraag Dienstregeling 2025' terwijl de bijlagen toch over 2026 gaan.


Dat gaat alleen over de dienstregeling van 2026, maar voorheen waren hier ook de wijzigingsbladen vindbaar.

 

14-02-2025 17:34:07
treinhobby
treinhobby

Het antwoord op je vraag was 2 berichten eerder dan dat je de vraag stelde al gegeven…

Quote
Dionysusnu (13-02-2025 16:51:59):


Die bestaan wel, maar ze hoeven niet per sé gebruikt te worden.


Meestal hoor je alleen van NS wat ze er mee doen, en dat zou zomaar niks geweest kunnen zijn dit keer.

Dus als er niks gewijzigd wordt, hoeft er ook niks aangevraagd te worden…

 

28-02-2025 08:01:59
michaben
michaben

Vanaf volgende week staat de 2000 weer deels met sprintermaterieel gepland terwijl de 3700 half met VIRM gepland staat. Dit zou in wijzigingsblad april weer structureel moeten worden.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-03-2025 19:35:26
broek53
broek53

De ruiling snap ik zo op het eerste gezicht niet,maar het is ook niet zo dramatisch: de helft van de serie 3700 behelst 1 compositie....😚

 

28-04-2025 07:44:40
BVisser
BVisser

Er zijn geen diensten meer voor ICNG vanaf Asd, maar toch zie ik die alsmaar leeg heen en weer rijden tussen Wgm en Asd. Vooral ICNG-B.

 

28-04-2025 08:54:02
michaben
michaben

Het leeg materieel van de 9500 rijdt 's ochtends Wgm - Asd - Lls