Opvallende dingen 5 december
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
05-12-2024 02:35:40
seinhuis
seinhuis

ICM 4079 en 4243 staan gepland om naar Bad Bentheim te rijden als 149 en 144.

 

05-12-2024 10:12:16
Marco
Marco

"Mijn" trein had het hele stuk vanaf Veenendaal-De Klomp tot de Haar Aansluiting nodig om van 0 tot 130 km/h al slippend op te trekken. Zelfs bij 130 km/h bleef de VIRM nog slippen. Volgens mij is 't weer glad 😁

 

05-12-2024 11:00:44
john2
john2

Bozen Belgen over spoorbrug in Maastricht. Bron L1 nieuws.

www.l1nieuws.nl

Sorry, dit bericht had op 5 december moeten staan.



Laatst bewerkt door john2 op 05-12-2024 11:02, reden: Meer tekst er bij gezet
 

05-12-2024 11:25:36
vrijgezel
vrijgezel

Dat is ook het "zwakke punt" van (V)IRM: zodra het ook maar een beetje nat is, slipt het door. De tractiemotoren zijn op zich sterk genoeg, maar kan het niet "kwijt" op natte rails. In Zwitserse termen uitgedrukt heeft een vierdelige (V)IRM 4/16 en een zesdelige (V)IRM 6/24 verhouding. Het was dus een beter ontwerp geweest indien de tractie over meer draaistellen, resp. assen was verdeeld zodat er meer adhesie ontstaat en per draaistel/as minder vermogen nodig is en daardoor een kleinere kans op doorslippen. Andere oplossing zou zijn, zoals bij locomotieven, zandstrooiers.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-12-2024 15:15:11 6
noof
noof

De hele dag geen sprinters Pt-Ns omdat het rechterspoor (HC) rond Hd niet meer bereden mag worden i.v.m. een defecte ES-las.

Initieel resulteerde dat in het opheffen 5600 Amf-Ns v.v., maar met het verleggen van de 5600 op Amfs richting Pt met +5, en door te vluchten naar sp. 404 voor de 500/600 (deze kruisen elkaar precies t.h.v. Pt), kunnen er toch nog stoppers tussen Avat en Pt rijden. :)

 

05-12-2024 16:19:23 1
broek53
broek53

Quote
john2 (05-12-2024 11:00:44):


Bozen Belgen over spoorbrug in Maastricht. Bron L1 nieuws.

www.l1nieuws.nl

Sorry, dit bericht had op 5 december moeten staan.


Het is allemaal nogal non-nieuws natuurlijk, want allicht moet er weer iemand boos worden en nu is dat 'de Belg'.
Opvallend in het streven naar algeheel opblazen van de zaak is dat alle publicaties elkaar na lijken te papagaaien over de Enorme Kosten van de "renovatie"van de spoorbrug in 2010: 30 miljoen. Je reinste flauwekul natuurlijk: dat kostte het complete herleggen van de lijn inclusief de terminal in Lanaken. Aan de brug is toen weinig meer gedaan dan hem weer bedienbaar maken; bij mijn weten is het spor er niet eens af geweest.



Laatst bewerkt door broek53 op 05-12-2024 16:20
 

05-12-2024 17:02:06
erwin_6610
erwin_6610

Tussen Ledn & Gvc minder treinen door defect spoor, prognose is 6 december 0:15u. Te Laa vertrekken de meeste treinen richting Gv van sp6 ipv 4 en richting Ledn van sp4 ipv 6

 

05-12-2024 18:50:00
Apda
Apda

De raadselachtige rit van IC 141 vanmorgen:

Volgens rijdendetreinen.nl :
7:00 op tijd aangekomen in Apd; loc 193 735 met stam 7708
7:02 niet vertrokken uit Apd; van Apd tot Berlijn opgeheven.

Het vervolg volgens Duitse bronnen :
8:09-8:12 Bh : niet gestopt voor reizigers
8:10 : melding "Keine Qualitätsmängel"
8:10 : melding "Andere Reihenfolge der Wagen" (Deze melding is later gewist)
8:24-8:26 Rheine : niet gestopt voor reizigers
8:51 Osnabrück Hbf : op tijd aangekomen (Deze melding moet wel fout zijn)
9:29: melding "Zug verkehrt richtig gereiht" (In Nederland was de rijtuigvolgorde ook normaal)
9:32: melding "Andere Reihenfolge der Wagen"
9:54 Osnabrück Hbf : vertrek met een uur vertraging (Nog steeds met stam 7708, maar zou dit wel juist zijn?)
Rest van het traject naar Berlijn : een uur vertraging, maar verder geen bijzonderheden.

 

05-12-2024 19:11:50
noof
noof

De genoemde stam is in elk geval leeg naar Dv gegaan voor verdere inspectie door de Wachtdienst Techniek, wat er daarna gebeurt is; geen idee. Wellicht toch weer inzetbaar bevonden..

 

05-12-2024 19:22:48
Apda
Apda

Bedankt voor je aanvulling. Ik blijf opletten wanneer hij weer opduikt.

 

05-12-2024 19:38:49
Ysbergsla
Ysbergsla

De stam is aan het begin van de middag ledig onder treinnummer 9496 naar Duitsland gegaan, inderdaad na een technische inspectie te Deventer GE van een kleine vier uur. In de verdere rit zat wel nog een ongeplande stop van drie kwartier te Oldenzaal. Het betreft overigens de derde maal in twee weken dat trein 141 onderweg in Nederland defect ging.

 

05-12-2024 20:45:23
stefanvw14
stefanvw14

De DB Rijtuigen hebben nogal erg snel last van “vlakke plaatsen”.
Ik had afgelopen zaterdag met de 147 ook hetzelfde, het leidde gelukkig niet tot een opheffing, maar wel +20 uit Osnabrück toen de conclusie was dat er geen vlakke plaatsen waren ontdekt.
Weet niet of de technische inspectie van vandaag iets soortgelijks heeft ingehouden dat het een controle op vlakke plaatsen inhield.

 

05-12-2024 21:05:57
treinhobby
treinhobby

Lijkt me een raar verhaal...

Vlakke plaatsen hoor en voel je duidelijk tijdens het rijden. Mocht je dit onderweg willen controleren, zal je het rijtuig moeten liften om de wielen los van het spoor te krijgen.



Laatst bewerkt door treinhobby op 05-12-2024 21:06
 

05-12-2024 21:12:42 1
thom
thom

Hu?

Wat dacht je van gewoon het wiel bekijken, en de trein dan een paar keer langzaam optrekken :p?

 

05-12-2024 21:31:44
stefanvw14
stefanvw14

Quote
treinhobby (05-12-2024 21:05:57):


Lijkt me een raar verhaal...

Vlakke plaatsen hoor en voel je duidelijk tijdens het rijden. Mocht je dit onderweg willen controleren, zal je het rijtuig moeten liften om de wielen los van het spoor te krijgen.


Raar maar echt waar. De Train Managers van DB FV waren met hun zaklampen de draaistellen aan het controleren of op de wielen vlakke plaatsen zichtbaar waren. Dat was gelukkig niet zo, anders zou het eindpunt wel eens Osnabrück kunnen zijn.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 06-12-2024 14:23
 

05-12-2024 22:29:50 1
Benniebus
Benniebus

Quote
stefanvw14 (05-12-2024 21:31:44):


Quote
treinhobby (05-12-2024 21:05:57):


Lijkt me een raar verhaal...

Vlakke plaatsen hoor en voel je duidelijk tijdens het rijden. Mocht je dit onderweg willen controleren, zal je het rijtuig moeten liften om de wielen los van het spoor te krijgen.


Raar maar echt waar. De Train Managers van DB FV waren met hun zaklampen de draaistellen aan het controleren of op de assen vlakke plaatsen zichtbaar waren. Dat was gelukkig niet zo, anders zou het eindpunt wel eens Osnabrück kunnen zijn.


Note: er gelden maximale afmetingen hoe groot een vlakke plaats mag zijn om te rijden met reizigers. Zou best kunnen dat personeel bij jouw trein wel degelijk een vlakke plaats (Flachstelle) heeft ontdek, maar dit nog binnen de marge was. Ik meen dat bij de ICB geldt dat bij een vlakke plaats >61 mm einde rit is.

En ja, personeel duikt er in eerste instantie zelf onder met een meetlatje om te meten. Heb t onlangs in Bentheim zelf gezien bij mijn 142; de NL-trainmanager ging eronder bij wagen 24, haalde vervolgens de machinist erbij en kwamen tot de conclusie dat de vlakke plaats over de (veilige) marge was. Trainmanager riep vervolgens netjes uitgebreid om wat er precies aan de hand was. Trein werd opgeheven en reizigers konden met het boemeltje mee of mochten in de trein wachten op de 140, die toen nog maar slechts een uurtje achter zat.

Wat betreft de 141 van vandaag; trein werd opgeheven in Apeldoorn. De inkomende 240 uit Berlijn is in Osnabrück geëindigd en daar met +60 gekeerd als vervangende 141 naar Berlijn. Op papier is die trein dus tussen Apeldoorn-Osnabrück uitgevallen.

 

06-12-2024 00:27:52
thom
thom

Die normen komen voort uit het UIC, groter dan 60mm is uitzetten, en tussen de 30 en 60 mm levert het een verlaging op van de maximum snelheid, tenzij de maximum snelheid van het voertuig al lager was dan 160km/u.



Laatst bewerkt door thom op 06-12-2024 00:29
 

06-12-2024 11:04:38 1
bacr
bacr

Quote
stefanvw14 (05-12-2024 21:31:44):


Raar maar echt waar. De Train Managers van DB FV waren met hun zaklampen de draaistellen aan het controleren of op de assen vlakke plaatsen zichtbaar waren. Dat was gelukkig niet zo, anders zou het eindpunt wel eens Osnabrück kunnen zijn.


Knap om op de assen vlakke plaatsen te ontdekken, overigens.... 🤣

 

06-12-2024 14:24:49
stefanvw14
stefanvw14

Quote
bacr (06-12-2024 11:04:38):


Quote
stefanvw14 (05-12-2024 21:31:44):


Raar maar echt waar. De Train Managers van DB FV waren met hun zaklampen de draaistellen aan het controleren of op de assen vlakke plaatsen zichtbaar waren. Dat was gelukkig niet zo, anders zou het eindpunt wel eens Osnabrück kunnen zijn.


Knap om op de assen vlakke plaatsen te ontdekken, overigens.... 🤣


Ik snap dat hier wielen had moeten staan, maar had assen in hoofd staan😅. Gecorrigeerd en dank je wel, gelukkig begrepen we elkaar.

 

06-12-2024 15:32:33
brun
brun

Een tijd geleden hadden veel ICB-stammen vlakke plaatsen of andere beschadigingen aan de wielen vanwege een defect aan het spoor, ergens in Duitsland. Ik kan het bericht niet meer vinden, maar er is hier op Somda over geschreven.

Het werd ook pas geconstateerd bij aankomst in Nederland (of bij het eerstvolgend vertrek van zo'n stam uit Amsterdam).

Zou me niet verbazen als dat nu weer zo is.



Laatst bewerkt door brun op 06-12-2024 15:33
 

06-12-2024 17:50:17
Dionysusnu
Dionysusnu

Wat betreft het eerdere geval, dat was in maart dit jaar:

OD Eerste dag
OD Tweede dag
Discussie in ontwikkelingentopic

 

12-12-2024 21:40:55
Apda
Apda

Quote
Ysbergsla (05-12-2024 19:38:49):


De stam is aan het begin van de middag ledig onder treinnummer 9496 naar Duitsland gegaan, inderdaad na een technische inspectie te Deventer GE van een kleine vier uur. In de verdere rit zat wel nog een ongeplande stop van drie kwartier te Oldenzaal. ...


De defecte stam 7708 kwam pas op 12 december voor het eerst weer naar Nederland (als IC 140).
Als er geen defecten zijn, komt een stam uiterlijk de tweede dag na vertrek uit Asd opnieuw naar Nederland.