Opvallende dingen 16 december
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
13-12-2024 09:02:54 2
tieske05
tieske05

treinposities.nl

Mat 64 staat gepland! 🥳 R*tevet!

 

13-12-2024 23:19:47
geert
geert

Maar gaat niet rijden. Op z’n vroegst na de kerstvakantie als de renovatie van de Protossen gaat beginnen



Laatst bewerkt door moderator op 14-12-2024 08:46, reden: typo verbeterd
 

15-12-2024 12:52:28
treinhobby
treinhobby

Ondanks dat er geen 186+ICRm in de serie 1800 zou gaan rijden, staat volgens treinposities.nl voor oa. trein 1820 toch een Traxx met ICRm op de planning.

Benieuwd of dat nog aangepast gaat worden...

 

15-12-2024 13:10:59
michaben
michaben

Bijgestuurde materieelinzetten een dag van te voren zijn in de praktijk zeer onbetrouwbaar, als je naar de historie kijkt zie je dat het al 8 keer aangepast is de afgelopen dagen. Pas als het er een paar uur voor vertrek nog staat lijkt me dit vermeldenswaardig.



Laatst bewerkt door michaben op 15-12-2024 13:11
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-12-2024 20:09:58
stefanvw14
stefanvw14

Morgen gaan ICE 121, 225 en 123 omgeleid worden via Ht en Mönchengladbach.

ICE 121 en ICE 123 zullen Keulen en Frankfurt een uur later dan gepland bereiken.

ICE 225 is mij niet geheel duidelijk of deze München gaat bereiken. Iets wat met een vertraging van een uur bijster lastig zal worden.

De DB lijkt nog niets te weten van deze omleiding, in hun app gaat alles nog via Arnhem. De NS Int site en App hebben in de route strip Arnhem niet verwijderd, maar wel Ht, Ehv, Vl en Mönchengladbach toegevoegd.

Volgens zuginfo.nrw zijn er wissels defect tussen Emmerich-Elten en Zv. Ik kan niet herleiden of dit de reden van de omleiding van de eerste drie ICE’s vanuit Amsterdam.

Update 16-12, inmiddels geeft de DB aan dat het wegens werkzaamheden aan het emplacement van Zevenaar, vermoed echt het tussen Zv en Emmerich-Elten zit.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 16-12-2024 07:37
 

16-12-2024 06:37:21
BVisser
BVisser

Asdm 6:34 LNS 186 291 (TCS-zijde voor) met ES 452 richting Asd - Brusz. WLAB30's in eerste, zesde en negende positie. Totaal 13 rijtuigen en het NMBS I10-rijtuig dat gebruikt is voor het TCS-feestje donker achteraan.



Laatst bewerkt door BVisser op 16-12-2024 06:37
 

16-12-2024 08:46:58
dvdhoven
dvdhoven

Vermoedelijk de 141 kwam 8:00 door Dvc ri Aml In ieder geval leek het een ICB




Dick van den Hoven
 

16-12-2024 08:56:40
sik214
sik214

Zou goed kunnen, reed met +44 door "beperkingen in de materieelinzet"...

 

16-12-2024 09:16:34
sjoerd
sjoerd

Terwijl de trein op lengte was of geen loc had?

 

16-12-2024 09:17:27
mkns
mkns

Om 9:12 door Almelo in westelijke richting de/een Nightjet trein.

 

16-12-2024 09:31:31
martijn
martijn

De 420 met een uurtje vertraging dus.

 

16-12-2024 09:33:09
Ysbergsla
Ysbergsla

Quote
stefanvw14 (15-12-2024 20:09:58):


inmiddels geeft de DB aan dat het wegens werkzaamheden aan het emplacement van Zevenaar, vermoed echt het tussen Zv en Emmerich-Elten zit.


Correct, emplacement Zevenaar Oost om exact te zijn.

 

16-12-2024 10:17:19
wissel
wissel

ProRail webcamera Groningen, 09:38 uur: doorkomst geheel rode DBC 6400 LLT over spoor 8 richting Gerp. Het lijkt er op dat er vanochtend wagens naar Dz gebracht zijn. Ik meende dat dat op maandagen normaal juist in tegenovergestelde richting is. Heeft iemand informatie hierover ?

 

16-12-2024 10:31:40
treinfan
treinfan

Die loc zou LLT On-Dz v.v. hebben gereden, vermoedelijk nodig voor rangeerwerk in Dz.

 

16-12-2024 10:49:42
Arman3428
Arman3428

Quote
treinhobby (15-12-2024 12:52:28):


Ondanks dat er geen 186+ICRm in de serie 1800 zou gaan rijden, staat volgens treinposities.nl voor oa. trein 1820 toch een Traxx met ICRm op de planning.

Benieuwd of dat nog aangepast gaat worden...



Is al aangepast, maar volgens nfl zou er wel een stam op de Bokkeduinen staan, iemand die dit kan bevestigen of het waar is?

 

16-12-2024 11:22:05
stefanvw14
stefanvw14

Quote
Ysbergsla (16-12-2024 09:33:09):


Quote
stefanvw14 (15-12-2024 20:09:58):


inmiddels geeft de DB aan dat het wegens werkzaamheden aan het emplacement van Zevenaar, vermoed echt het tussen Zv en Emmerich-Elten zit.


Correct, emplacement Zevenaar Oost om exact te zijn.


Wel bijzonder dat ProRail het niet als een (ver)storing noteert. Neem toch aan dat dit emplacement valt onder ProRail net en niet onder dat van DB InfraGo?

 

16-12-2024 12:16:30
marvinkok
marvinkok

Quote
wissel (16-12-2024 10:17:19):


ProRail webcamera Groningen, 09:38 uur: doorkomst geheel rode DBC 6400 LLT over spoor 8 richting Gerp. Het lijkt er op dat er vanochtend wagens naar Dz gebracht zijn. Ik meende dat dat op maandagen normaal juist in tegenovergestelde richting is. Heeft iemand informatie hierover ?



Met de nieuwe drgl zijn er wel aanpassingen gedaan in de bedieningen. Ook de UC (45708/9) rijdt nog maar 2x ipv 4x in de week.

 

16-12-2024 12:56:49
mattie2
mattie2

Quote
Arman3428 (16-12-2024 10:49:42):


Quote
treinhobby (15-12-2024 12:52:28):


Ondanks dat er geen 186+ICRm in de serie 1800 zou gaan rijden, staat volgens treinposities.nl voor oa. trein 1820 toch een Traxx met ICRm op de planning.

Benieuwd of dat nog aangepast gaat worden...



Is al aangepast, maar volgens nfl zou er wel een stam op de Bokkeduinen staan, iemand die dit kan bevestigen of het waar is?

Hij is ondertussen weg, maar er heeft vanochtend inderdaad een ICR-stam op Bkd gestaan.

 

16-12-2024 13:05:58
treinfan
treinfan

Quote
stefanvw14 (16-12-2024 11:22:05):


Quote
Ysbergsla (16-12-2024 09:33:09):


Quote
stefanvw14 (15-12-2024 20:09:58):


inmiddels geeft de DB aan dat het wegens werkzaamheden aan het emplacement van Zevenaar, vermoed echt het tussen Zv en Emmerich-Elten zit.


Correct, emplacement Zevenaar Oost om exact te zijn.


Wel bijzonder dat ProRail het niet als een (ver)storing noteert. Neem toch aan dat dit emplacement valt onder ProRail net en niet onder dat van DB InfraGo?


Bedoel je NS reisinformatie in plaats van ProRail? ProRail noemt de wisselstoring bij de juiste naam.



Laatst bewerkt door treinfan op 16-12-2024 13:06
 

16-12-2024 13:50:40
gvttreinen
gvttreinen

13.39 door Ut over spoor 15 ri Ah e.v., SR 1740 met ICRmh stam, iets met xx29 (gezien het UIC nummer stuurstand)

 

16-12-2024 13:51:53
stefanvw14
stefanvw14

Op www.prorail.nl stond geen enkele (ver)storing vernoemd. Op www.bahn.de stond wel een verstoring.

 

16-12-2024 14:42:51
wissel
wissel

Quote
marvinkok (16-12-2024 12:16:30):


Quote
wissel (16-12-2024 10:17:19):


ProRail webcamera Groningen, 09:38 uur: doorkomst geheel rode DBC 6400 LLT over spoor 8 richting Gerp. Het lijkt er op dat er vanochtend wagens naar Dz gebracht zijn. Ik meende dat dat op maandagen normaal juist in tegenovergestelde richting is. Heeft iemand informatie hierover ?



Met de nieuwe drgl zijn er wel aanpassingen gedaan in de bedieningen. Ook de UC (45708/9) rijdt nog maar 2x ipv 4x in de week.


Aha, interessant. Weet jij ook welke nu de rijdagen zijn ? Ik ben van plan binnenkort een kijkje te gaan nemen in Groningen.

 

16-12-2024 14:53:37
Rolffiej19
Rolffiej19

Quote
gvttreinen (16-12-2024 13:50:40):


13.39 door Ut over spoor 15 ri Ah e.v., SR 1740 met ICRmh stam, iets met xx29 (gezien het UIC nummer stuurstand)


Stam 16239 dan ;)

 

16-12-2024 14:59:54
gvttreinen
gvttreinen

14.53 aan op spoor 6 van Gdm, een Reissss (Keolis) Protos ter inhaling ri Ht e.v., vertrek niet afgewacht.

 

16-12-2024 15:00:25
gvttreinen
gvttreinen

Quote
Rolffiej19 (16-12-2024 14:53:37):


Quote
gvttreinen (16-12-2024 13:50:40):


13.39 door Ut over spoor 15 ri Ah e.v., SR 1740 met ICRmh stam, iets met xx29 (gezien het UIC nummer stuurstand)


Stam 16239 dan ;)


Dank 😀

 

16-12-2024 15:34:46
stefanvw14
stefanvw14

Quote
stefanvw14 (15-12-2024 20:09:58):


ICE 225 is mij niet geheel duidelijk of deze München gaat bereiken. Iets wat met een vertraging van een uur bijster lastig zal worden.


Volgens de huidige stand van zaken gaat de 225 München Hbf met +67 bereiken. Dat is exact de keertijd om als 224 terug te gaan. De 224 zal dan met een minuut of 20 te laat vertrekken, daarmee bewijst de DB precies de reden waarom de 224 niet zo graag wil nemen.

 

16-12-2024 16:55:30
rob46
rob46

Quote
gvttreinen (16-12-2024 14:59:54):


14.53 aan op spoor 6 van Gdm, een Reissss (Keolis) Protos ter inhaling ri Ht e.v., vertrek niet afgewacht.


5035

 

16-12-2024 17:17:32
henri1972
henri1972

Quote
stefanvw14 (16-12-2024 15:34:46):


Quote
stefanvw14 (15-12-2024 20:09:58):


ICE 225 is mij niet geheel duidelijk of deze München gaat bereiken. Iets wat met een vertraging van een uur bijster lastig zal worden.


Volgens de huidige stand van zaken gaat de 225 München Hbf met +67 bereiken. Dat is exact de keertijd om als 224 terug te gaan. De 224 zal dan met een minuut of 20 te laat vertrekken, daarmee bewijst de DB precies de reden waarom de 224 niet zo graag wil nemen.



224 gaat ook nog via Köln hbf ipv messe/deutz. Vertraging bij aankomst in Nederland zal dan waarschijnlijk nog meer dan 20 minuten zijn.

Update 20.33 uur: Trein krijgt omleiding via Venlo. Aankomst Asd verwacht om ongeveer 0.15 uur.



Laatst bewerkt door henri1972 op 16-12-2024 20:34
 

16-12-2024 18:01:16
5431
5431

Quote
stefanvw14 (16-12-2024 15:34:46):


Quote
stefanvw14 (15-12-2024 20:09:58):


ICE 225 is mij niet geheel duidelijk of deze München gaat bereiken. Iets wat met een vertraging van een uur bijster lastig zal worden.


Volgens de huidige stand van zaken gaat de 225 München Hbf met +67 bereiken. Dat is exact de keertijd om als 224 terug te gaan. De 224 zal dan met een minuut of 20 te laat vertrekken, daarmee bewijst de DB precies de reden waarom de 224 niet zo graag wil nemen.


Het in 105/104 met dezelfde set Amsterdam - Basel - Amsterdam willen rijden was met de 406 begrijpelijk vanwege het beperkte aantal NL-geschikte voertuigen. Nu er met de 408 veel meer in het DC-net inzetbare stellen beschikbaar zijn, is het inderdaad wat vreemd dat deze verbinding op zo'n laat tijdstip rijdt. Trein 224 in het pad van bv. ICE 918/124 leggen was logischer geweest.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-12-2024 18:20:26
henri1972
henri1972

En laat de omloop waar ICE 918 nou net gereden worden door 2 stellen Br 403...

Maar wie weet wat er in de toekomst nog gaat gebeuren als er meer stellen Br 408 beschikbaar zijn.

 

16-12-2024 18:43:28
marvinkok
marvinkok

Quote
wissel (16-12-2024 14:42:51):


Quote
marvinkok (16-12-2024 12:16:30):


Quote
wissel (16-12-2024 10:17:19):


ProRail webcamera Groningen, 09:38 uur: doorkomst geheel rode DBC 6400 LLT over spoor 8 richting Gerp. Het lijkt er op dat er vanochtend wagens naar Dz gebracht zijn. Ik meende dat dat op maandagen normaal juist in tegenovergestelde richting is. Heeft iemand informatie hierover ?



Met de nieuwe drgl zijn er wel aanpassingen gedaan in de bedieningen. Ook de UC (45708/9) rijdt nog maar 2x ipv 4x in de week.


Aha, interessant. Weet jij ook welke nu de rijdagen zijn ? Ik ben van plan binnenkort een kijkje te gaan nemen in Groningen.



De UC rijdt alleen nog op dinsdag en vrijdag Osnabruck-Onnen vv.

Bediening van delfzijl is ook afhankelijk van de klant wensen.

 

16-12-2024 18:52:03 1
DylansDepot
DylansDepot

Hoe zit het nu eigenlijk met de 904? Volgens Treinposities en Rijdendetreinen heeft hij gereden maar hier en daar hoor ik geluiden dat hij pas in januari zal rijden. Heeft ie nu echt gereden of niet?

 

16-12-2024 19:04:25
VIRMm1
VIRMm1

In het Kippenlijn topic werd gemeld dat deze niet heeft gereden.

 

16-12-2024 19:12:29
DylansDepot
DylansDepot

Quote
VIRMm1 (16-12-2024 19:04:25):


In het Kippenlijn topic werd gemeld dat deze niet heeft gereden.


Thanks, kan ik ook weer rustig gaan slapen vannacht :)

 

16-12-2024 19:44:13
wissel
wissel

Quote
marvinkok (16-12-2024 18:43:28):


Quote
wissel (16-12-2024 14:42:51):


Quote
marvinkok (16-12-2024 12:16:30):


Quote
wissel (16-12-2024 10:17:19):


ProRail webcamera Groningen, 09:38 uur: doorkomst geheel rode DBC 6400 LLT over spoor 8 richting Gerp. Het lijkt er op dat er vanochtend wagens naar Dz gebracht zijn. Ik meende dat dat op maandagen normaal juist in tegenovergestelde richting is. Heeft iemand informatie hierover ?



Met de nieuwe drgl zijn er wel aanpassingen gedaan in de bedieningen. Ook de UC (45708/9) rijdt nog maar 2x ipv 4x in de week.


Aha, interessant. Weet jij ook welke nu de rijdagen zijn ? Ik ben van plan binnenkort een kijkje te gaan nemen in Groningen.



De UC rijdt alleen nog op dinsdag en vrijdag Osnabruck-Onnen vv.

Bediening van delfzijl is ook afhankelijk van de klant wensen.


marvinkok, bedankt !

 

16-12-2024 20:48:05
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
DylansDepot (16-12-2024 18:52:03):


Hoe zit het nu eigenlijk met de 904? Volgens Treinposities en Rijdendetreinen heeft hij gereden maar hier en daar hoor ik geluiden dat hij pas in januari zal rijden. Heeft ie nu echt gereden of niet?


Even pedantisch doen: Volgens treinposities heeft er een rit gereden die ingepland stond met mat '64. Zeker bij regionale vervoerders, die geen stelnummers doorgeven, betekent dat niet zoveel.

 

16-12-2024 21:26:01
Benniebus
Benniebus

Quote
henri1972 (16-12-2024 17:17:32):


Quote
stefanvw14 (16-12-2024 15:34:46):


Quote
stefanvw14 (15-12-2024 20:09:58):


ICE 225 is mij niet geheel duidelijk of deze München gaat bereiken. Iets wat met een vertraging van een uur bijster lastig zal worden.


Volgens de huidige stand van zaken gaat de 225 München Hbf met +67 bereiken. Dat is exact de keertijd om als 224 terug te gaan. De 224 zal dan met een minuut of 20 te laat vertrekken, daarmee bewijst de DB precies de reden waarom de 224 niet zo graag wil nemen.



224 gaat ook nog via Köln hbf ipv messe/deutz. Vertraging bij aankomst in Nederland zal dan waarschijnlijk nog meer dan 20 minuten zijn.

Update 20.33 uur: Trein krijgt omleiding via Venlo. Aankomst Asd verwacht om ongeveer 0.15 uur.


Prognose bijgesteld naar 00:50 uur in Amsterdam. Trein wordt vanuit Siegburg/Bonn over de Südbrücke naar Köln Hbf geleid ipv direct via Deutz, omdat het achterste stel het stel is dat naar Amsterdam moet. 's-Hertogenbosch wordt rond 2345 bereikt, Utrecht rond 0015.

 

16-12-2024 21:34:57
henri1972
henri1972

De DB maakt er inmiddels 1.05 uur van in Asd.

 

16-12-2024 21:39:54
stefanvw14
stefanvw14

Quote
Benniebus (16-12-2024 21:26:01):


Quote
henri1972 (16-12-2024 17:17:32):


Quote
stefanvw14 (16-12-2024 15:34:46):


Quote
stefanvw14 (15-12-2024 20:09:58):


ICE 225 is mij niet geheel duidelijk of deze München gaat bereiken. Iets wat met een vertraging van een uur bijster lastig zal worden.


Volgens de huidige stand van zaken gaat de 225 München Hbf met +67 bereiken. Dat is exact de keertijd om als 224 terug te gaan. De 224 zal dan met een minuut of 20 te laat vertrekken, daarmee bewijst de DB precies de reden waarom de 224 niet zo graag wil nemen.



224 gaat ook nog via Köln hbf ipv messe/deutz. Vertraging bij aankomst in Nederland zal dan waarschijnlijk nog meer dan 20 minuten zijn.

Update 20.33 uur: Trein krijgt omleiding via Venlo. Aankomst Asd verwacht om ongeveer 0.15 uur.


Prognose bijgesteld naar 00:50 uur in Amsterdam. Trein wordt vanuit Siegburg/Bonn over de Südbrücke naar Köln Hbf geleid ipv direct via Deutz, omdat het achterste stel het stel is dat naar Amsterdam moet. 's-Hertogenbosch wordt rond 2345 bereikt, Utrecht rond 0015.



Zouden de hotelovernachtingen alvast geboekt zijn voor mensen die verder dan Amf wonen, want zelfs vanuit Ut is Amf het verste weg wat nog bereikbaar is als je in achter Amf woont veel succes de volgende ochtend rijden er pas weer treinen. Vanuit Asd is bijna geen enkele grote stad meer bereikbaar.

 

16-12-2024 21:46:22
Muizeneus
Muizeneus

Quote
Benniebus (16-12-2024 21:26:01):


Prognose bijgesteld naar 00:50 uur in Amsterdam. Trein wordt vanuit Siegburg/Bonn over de Südbrücke naar Köln Hbf geleid ipv direct via Deutz, omdat het achterste stel het stel is dat naar Amsterdam moet. 's-Hertogenbosch wordt rond 2345 bereikt, Utrecht rond 0015.


Die snap ik niet. Als de trein vanaf Siegburg via de Südbrücke naar Hbf gaat en dan doorrijdt naar Deutz en NL staat-ie toch precies hetzelfde als dat-ie gewoon rond zou rijden in Messe Deutz? Als het achterste stel naar NL moet kun je beter kopmaken op Hbf of Deutz (hoog)....

 

16-12-2024 21:53:09
Xander140
Xander140

Quote
stefanvw14 (16-12-2024 21:39:54):


Quote
Benniebus (16-12-2024 21:26:01):


Quote
henri1972 (16-12-2024 17:17:32):


Quote
stefanvw14 (16-12-2024 15:34:46):


Quote
stefanvw14 (15-12-2024 20:09:58):


ICE 225 is mij niet geheel duidelijk of deze München gaat bereiken. Iets wat met een vertraging van een uur bijster lastig zal worden.


Volgens de huidige stand van zaken gaat de 225 München Hbf met +67 bereiken. Dat is exact de keertijd om als 224 terug te gaan. De 224 zal dan met een minuut of 20 te laat vertrekken, daarmee bewijst de DB precies de reden waarom de 224 niet zo graag wil nemen.



224 gaat ook nog via Köln hbf ipv messe/deutz. Vertraging bij aankomst in Nederland zal dan waarschijnlijk nog meer dan 20 minuten zijn.

Update 20.33 uur: Trein krijgt omleiding via Venlo. Aankomst Asd verwacht om ongeveer 0.15 uur.


Prognose bijgesteld naar 00:50 uur in Amsterdam. Trein wordt vanuit Siegburg/Bonn over de Südbrücke naar Köln Hbf geleid ipv direct via Deutz, omdat het achterste stel het stel is dat naar Amsterdam moet. 's-Hertogenbosch wordt rond 2345 bereikt, Utrecht rond 0015.



Zouden de hotelovernachtingen alvast geboekt zijn voor mensen die verder dan Amf wonen, want zelfs vanuit Ut is Amf het verste weg wat nog bereikbaar is als je in achter Amf woont veel succes de volgende ochtend rijden er pas weer treinen. Vanuit Asd is bijna geen enkele grote stad meer bereikbaar.


Nee dat doen ze niet. Ze gaan dan waarschijnlijk vervangend vervoer regelen. Ik heb dat in Utrecht eerder mee gemaakt, was zelf geen reiziger maar er werden taxies geregeld, mag je wel 3u of langer wachten of als je echt heel verweg woont bij uitzondering een hotel.

Hotels regelen voor grotere aantallen is sowieso erg ingewikkeld.

De meerderheid regelt ook veelal zelf vervoer. Heb vaak zat laat de laatste trein en mis nog wel eens een laaste aansluiting of er komt geen NS dan zie dat een groot deel al snel weg is



Laatst bewerkt door Xander140 op 16-12-2024 21:56
 

16-12-2024 22:07:56
treinhobby
treinhobby

Quote
Muizeneus (16-12-2024 21:46:22):


Quote
Benniebus (16-12-2024 21:26:01):


Prognose bijgesteld naar 00:50 uur in Amsterdam. Trein wordt vanuit Siegburg/Bonn over de Südbrücke naar Köln Hbf geleid ipv direct via Deutz, omdat het achterste stel het stel is dat naar Amsterdam moet. 's-Hertogenbosch wordt rond 2345 bereikt, Utrecht rond 0015.


Die snap ik niet. Als de trein vanaf Siegburg via de Südbrücke naar Hbf gaat en dan doorrijdt naar Deutz en NL staat-ie toch precies hetzelfde als dat-ie gewoon rond zou rijden in Messe Deutz? Als het achterste stel naar NL moet kun je beter kopmaken op Hbf of Deutz (hoog)....


Omdat deze via Ht gaat, moet je Köln Hbf richting het westen verlaten voor Mönchengladbach.
Via de Südbrücke kom je vanaf het westen aan in Hbf en kan je met het achterste stel kopmaken en terugrijden.

Voor de route via Oberhausen naar Nederland was inderdaad via Deutz naar Hbf en dan kopmaken de beste optie geweest.

 

16-12-2024 22:10:52
Muizeneus
Muizeneus

Ahh nu snap ik 'm

Dank!

 

17-12-2024 04:31:16
mambo
mambo

224 is uiteindelijk alsnog via Emmerich het land binnen gekomen