Opvallende dingen 14 december
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
13-12-2024 22:40:49
ToH
ToH

14 december gaan er 5 slagen 1100 Gvc-Tb met 3x ICNG-5 rijden als proef aldus een materieelplanner op Facebook.

Beginnend met de 1127/1126

 

13-12-2024 23:25:56
Klaasje
Klaasje

Er worden stroomverbruikmetingen gedaan om de impact van ICNG15/16 op de TEV-systemen beter te kunnen duiden. Dat zodat dit ook structureel ingezet kan worden in de loop van 2025.

 

13-12-2024 23:49:10
Kamehameha
Kamehameha

Door werkzaamheden keren de 500, 600 en 4000 voor de verandering allemaal op spoor 4 ipv spoor 14/15/16 te Rtd. De 2800 rijdt hierdoor niet.



Laatst bewerkt door Kamehameha op 13-12-2024 23:52


Ik noem VIRM gewoon IRM, of je nu wilt of niet.
 

14-12-2024 05:26:56
BVisser
BVisser

Quote
Klaasje (13-12-2024 23:25:56):


Er worden stroomverbruikmetingen gedaan om de impact van ICNG15/16 op de TEV-systemen beter te kunnen duiden.


TEV?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-12-2024 05:38:14
seinhuis
seinhuis

Vandaag rijdt VSM kerstmis express tussen Arnhem en Nijmegen. Voor alle ritten zijn nog tickets te koop.

Besloten rit met NS20. Voor wie in Roosendaal gaan spotten kunnen ook naar Roosendaal in het donker.

 

14-12-2024 06:20:58
R1-2010
R1-2010

Quote
BVisser (14-12-2024 05:26:56):


Quote
Klaasje (13-12-2024 23:25:56):


Er worden stroomverbruikmetingen gedaan om de impact van ICNG15/16 op de TEV-systemen beter te kunnen duiden.


TEV?


Tractie Energievoorziening. Zeg maar de toevoer van stroom naar de bovenleiding en alles wat daarmee samenhangt.

 

14-12-2024 07:29:43
AJT
AJT

7.26 Gn: 6400 met een aantal ketels aan de haak richting Dz

 

14-12-2024 08:04:42
wissel
wissel

Twee gasketelwagens gevuld met ammoniak bestemd voor Delamine en drie ketelwagens voor het vervoer van waterstofperoxide bestemd voor Evonik. Even daarvoor om 07:25 vertrok een Blauwnet GTW-2/8 van spoor 7 van Gn richting Gerp.

 

14-12-2024 08:29:39
henri1972
henri1972

Waarom de ICE niet meer in Ah stopt is mij een raadsel. Zonet kwam om 8.27 uur ICE 222 keurig op de normale aankomsttijd (8.27 uur) door Ah via spoor 10.

 

14-12-2024 08:34:55
martijn
martijn

Dat is al een paar weken. Sinds ze na de start van de 80-weekse weer via Emmerich rijden, is er in de huidige dienstregeling geen ruimte voor de stop in Ah. Vanaf morgen stoppen ze weer gewoon.

 

14-12-2024 08:51:00
DylansDepot
DylansDepot

08:43 Ehv: Kameel over spoor 4 ipv 2 richting Br

 

14-12-2024 09:46:38
Kamehameha
Kamehameha

De 527 met IRM te Zl.




Ik noem VIRM gewoon IRM, of je nu wilt of niet.
 

14-12-2024 10:21:32
henri1972
henri1972

Quote
martijn (14-12-2024 08:34:55):


Dat is al een paar weken. Sinds ze na de start van de 80-weekse weer via Emmerich rijden, is er in de huidige dienstregeling geen ruimte voor de stop in Ah. Vanaf morgen stoppen ze weer gewoon.



En dat melde ik dus. De ICE stopt normaal 8.27 - 8.29 in Ah en om 8.27 kwam ie nu door....

 

14-12-2024 10:51:54
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Rond 10.40 stoomfluit geluiden in het Nijmeegse.

 

14-12-2024 11:10:59
gvttreinen
gvttreinen

Klopt, vandaag en morgen pendeld de VSM tussen Ah en Nm, iets met kerst van doen 😉

 

14-12-2024 11:11:02
DylansDepot
DylansDepot

11:09 Ehv: Kameel over spoor 7 richting Btl




Trein filmen - trein uploaden - trein kijken. Dylan's Depot.
 

14-12-2024 11:35:05
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Nml 11.26 ri Nm, de VSM kersttrein, voor en achter stoomloc, best veel rijtuigen, voor de achterste loc 6 2-assers, de 4- assers niet geteld, maar best veel.

De voorste loc met een indrukwekkende stoompluim.

Nml 11.40 weer retour ri Ah, voor de achterste loc een korte conducteurswagen.



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 14-12-2024 11:42
 

14-12-2024 11:39:46
Kamehameha
Kamehameha

De 1839 met IRM te Asra.




Ik noem VIRM gewoon IRM, of je nu wilt of niet.
 

14-12-2024 12:51:46
TtC
TtC

Quote
martijn (14-12-2024 08:34:55):


Quote
Henri1972 (14-12-2024 08:29:39):


Waarom de ICE niet meer in Ah stopt is mij een raadsel. Zonet kwam om 8.27 uur ICE 222 keurig op de normale aankomsttijd (8.27 uur) door Ah via spoor 10.



Dat is al een paar weken. Sinds ze na de start van de 80-weekse weer via Emmerich rijden, is er in de huidige dienstregeling geen ruimte voor de stop in Ah. Vanaf morgen stoppen ze weer gewoon


Tot de volgende omleiding via Venlo, wat de komende 80 weken regelmatig het geval zal zijn. Als vervangende stop voor Arnhem Centraal zal er in Venlo worden gestopt vanaf de nieuwe dienstregeling i.p.v. ‘s-Hertogenbosch in de huidige dienstregeling. Hierdoor worden reizigers uit Arnhem gedwongen om met de RE19 naar Oberhausen, Duisburg of Düsseldorf te reizen en aldaar eventueel over te stappen of in een enkel geval terug te reizen naar Utrecht Centraal om daar over te stappen op de ICE naar Duitsland. Een stop in ‘s-Hertogenbosch als vervangende halte voor Arnhem Centraal is veel logischer. Wat de beweegredenen zijn voor dit gewijzigde stoppatroon in Nederland voor de ICE is mij een raadsel, maar dit geeft wel het signaal dat de reiziger van buiten de Randstad er niet echt toe doet.



Laatst bewerkt door TtC op 14-12-2024 12:53
 

14-12-2024 12:57:42 4
thom
thom

Dat vind ik nou zo stom, je verteld zelf niet te weten waarom maar je concludeert wel direct dat het is omdat men de reiziger gewoon niet interesseert...

 

14-12-2024 13:13:50
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Quote
TtC (14-12-2024 12:51:46):


Quote
martijn (14-12-2024 08:34:55):


Quote
Henri1972 (14-12-2024 08:29:39):


Waarom de ICE niet meer in Ah stopt is mij een raadsel. Zonet kwam om 8.27 uur ICE 222 keurig op de normale aankomsttijd (8.27 uur) door Ah via spoor 10.



Dat is al een paar weken. Sinds ze na de start van de 80-weekse weer via Emmerich rijden, is er in de huidige dienstregeling geen ruimte voor de stop in Ah. Vanaf morgen stoppen ze weer gewoon


Tot de volgende omleiding via Venlo, wat de komende 80 weken regelmatig het geval zal zijn. Als vervangende stop voor Arnhem Centraal zal er in Venlo worden gestopt vanaf de nieuwe dienstregeling i.p.v. ‘s-Hertogenbosch in de huidige dienstregeling. Hierdoor worden reizigers uit Arnhem gedwongen om met de RE19 naar Oberhausen, Duisburg of Düsseldorf te reizen en aldaar eventueel over te stappen of in een enkel geval terug te reizen naar Utrecht Centraal om daar over te stappen op de ICE naar Duitsland. Een stop in ‘s-Hertogenbosch als vervangende halte voor Arnhem Centraal is veel logischer. Wat de beweegredenen zijn voor dit gewijzigde stoppatroon in Nederland voor de ICE is mij een raadsel, maar dit geeft wel het signaal dat de reiziger van buiten de Randstad er niet echt toe doet.


Wat is er mis met Vl als opstapstation?

Opstappen in Ht vanuit Ah op de ICE lijkt me in veel gevallen een omweg.

Wanneer de ICE niet via Ah rijdt, zal de RE19 dat waarschijnlijk ook niet doen.

De vervanging van de RE19 is een best trage "snelbus".

 

14-12-2024 13:56:23
wissel
wissel

ProRail webcamera Groningen:

12:38 uur: doorkomst geheel rode DBC 6400 LLT over spoor 8 richting Gerp.



Laatst bewerkt door wissel op 14-12-2024 13:56
 

14-12-2024 14:11:50
NDS
NDS

Quote
gvttreinen (14-12-2024 11:10:59):


Klopt, vandaag en morgen pendeld de VSM tussen Ah en Nm, iets met kerst van doen 😉


Hier(= de Laar Oost in Arnhem) de hele ochtend al luister spots, zo rond .16(Ahz) en af en toe .18u(Est) en terug rond .47u(Ahz).

Groetjes Michiel



Laatst bewerkt door NDS op 14-12-2024 14:12
 

14-12-2024 14:24:29 1
AlexNL
AlexNL

Quote
ToH (13-12-2024 22:40:49):


14 december gaan er 5 slagen 1100 Gvc-Tb met 3x ICNG-5 rijden als proef aldus een materieelplanner op Facebook.

Beginnend met de 1127/1126


Ik zit op dit moment in de 1151. Die was met 3xICNG-V gepland, maar het derde stel is in Den Haag afgetrapt.

Ritinfo Trein 1151 op Za 14 dec '24

 

14-12-2024 14:25:56
anton_
anton_

Trein 3040 wordt in Alkmaar opgeheven. Trekt erg traag op. Circa 0,1m/(s)2



Laatst bewerkt door anton_ op 14-12-2024 14:50
 

14-12-2024 15:11:55
Wadlopertj
Wadlopertj

Kameel 15:10 Utvr ri Ut

 

14-12-2024 15:12:07
rolandrail
rolandrail

Quote
AlexNL (14-12-2024 14:24:29):


Quote
ToH (13-12-2024 22:40:49):


14 december gaan er 5 slagen 1100 Gvc-Tb met 3x ICNG-5 rijden als proef aldus een materieelplanner op Facebook.

Beginnend met de 1127/1126


Ik zit op dit moment in de 1151. Die was met 3xICNG-V gepland, maar het derde stel is in Den Haag afgetrapt.

Ritinfo Trein 1151 op Za 14 dec '24



Handige dag ook uitgekozen met keren in Tb. 1x raden waar problemen opduiken in de toekomst ;-)

 

14-12-2024 15:45:00
TtC
TtC

Quote
NIJMEGEN (14-12-2024 13:13:50):


Wat is er mis met Vl als opstapstation?

Opstappen in Ht vanuit Ah op de ICE lijkt me in veel gevallen een omweg.

Wanneer de ICE niet via Ah rijdt, zal de RE19 dat waarschijnlijk ook niet doen.

De vervanging van de RE19 is een best trage 'snelbus'.


Met Venlo als opstapstation is op zich niets mis, alleen is het niet geschikt als opstapstation voor reizigers uit Arnhem omdat er dan twee keer overgestapt dient te worden. De reisplanner geeft derhalve ook geen enkel advies met een overstap in Venlo op de ICE.


Het komt regelmatig voor dat als de ICE omgeleid wordt via Venlo dat de RE19 gewoon rijdt tussen Arnhem Centraal en Düsseldorf Hbf.

 

14-12-2024 16:44:33
DDietzen
DDietzen

Quote
rolandrail (14-12-2024 15:12:07):


Quote
AlexNL (14-12-2024 14:24:29):


Quote
ToH (13-12-2024 22:40:49):


14 december gaan er 5 slagen 1100 Gvc-Tb met 3x ICNG-5 rijden als proef aldus een materieelplanner op Facebook.

Beginnend met de 1127/1126


Ik zit op dit moment in de 1151. Die was met 3xICNG-V gepland, maar het derde stel is in Den Haag afgetrapt.

Ritinfo Trein 1151 op Za 14 dec '24



Handige dag ook uitgekozen met keren in Tb. 1x raden waar problemen opduiken in de toekomst ;-)


Bij mijn weten past ICNG-5+5+5 (330 meter) niet langs perron 1 in Tb (nuttige lengte 290 meter of zoiets) dat wordt gebruikt voor doorgaande treinen richting Ehv. Op spoor 2/3 past wel 330 meter dus is het juist nu handig om de test te doen nu er daar gekeerd wordt.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-12-2024 16:52:52
michaben
michaben

Dat is alleen als je linkerspoor rijdt of keert, perron 1 in Tb is 345 meter maar het dwergseintje richting Tbu staat een tiental meters voor het einde van het perron dus bij linkerspoor rijden gaat er een stuk van af.

 

14-12-2024 17:28:18
Benniebus
Benniebus

Quote
TtC (14-12-2024 15:45:00):


Quote
NIJMEGEN (14-12-2024 13:13:50):


Wat is er mis met Vl als opstapstation?

Opstappen in Ht vanuit Ah op de ICE lijkt me in veel gevallen een omweg.

Wanneer de ICE niet via Ah rijdt, zal de RE19 dat waarschijnlijk ook niet doen.

De vervanging van de RE19 is een best trage 'snelbus'.


Met Venlo als opstapstation is op zich niets mis, alleen is het niet geschikt als opstapstation voor reizigers uit Arnhem omdat er dan twee keer overgestapt dient te worden. De reisplanner geeft derhalve ook geen enkel advies met een overstap in Venlo op de ICE.


Het komt regelmatig voor dat als de ICE omgeleid wordt via Venlo dat de RE19 gewoon rijdt tussen Arnhem Centraal en Düsseldorf Hbf.


Leuk feitje:

Bij omleiding gaat de (dan 255) niet stoppen in Venlo en rijdt direct Utrecht-Köln. Deze stopt dus ook niet in Mönchengladbach.

Alle ICEs via Venlo (op de 255 na) naar Duitsland stoppen idd in Venlo langs t perron. Uit Duitsland stoppen alle ICEs richting Amsterdam daarentegen niet in Venlo voor reizigers maar in... 's Hertogenbosch!

Bij omleiding via Venlo vervalt tevens de RE13. Of reizigers dan met de ICE mee mogen? Denk t niet aangezien er ook weer een reserveringsplicht gaat gelden van 28 mei t/m 31 augustus



Laatst bewerkt door Benniebus op 14-12-2024 17:31, reden: Toevoeging
 

14-12-2024 22:21:04
TtC
TtC

Dat asymmetrische stoppatroon maakt helemaal bijzonder; het heeft er alle schijn van dat de stops in Venlo respectievelijk ‘s-Hertogenbosch dienstregeling stops zijn en geen reizigers stops. Anders is dit toch niet uit te leggen.

De ICE 225 rijdt met een dubbel stel; deze past in Mönchengladbach niet langs het perron. Daarom stopt deze daar dan ook niet. De andere ICE’s rijden met een enkel stel en stoppen in Mönchengladbach.

 

14-12-2024 22:55:11
henri1972
henri1972

Tsja, en al dat geneuzel met de ICE, ICB, RE13, RE19 ( en DB prestaties binnen Duitsland) enz heeft ervoor gezorgd dat mijn buitenlandse reizen tegenwoordig beginnen met de IC Klp - Shl en vandaar verder per KLM. Ik snap dat er werkzaamheden nodig zijn maar ben helemaal klaar met de tombola hoe nu weer te reizen en met hoeveel vertraging/extra reistijd.

Misschien ben ik de enige maar ik denk t niet......

 

14-12-2024 22:57:19
MetroRET
MetroRET

Quote
TtC (14-12-2024 22:21:04):


Dat asymmetrische stoppatroon maakt helemaal bijzonder; het heeft er alle schijn van dat de stops in Venlo respectievelijk ‘s-Hertogenbosch dienstregeling stops zijn en geen reizigers stops. Anders is dit toch niet uit te leggen.

De ICE 225 rijdt met een dubbel stel; deze past in Mönchengladbach niet langs het perron. Daarom stopt deze daar dan ook niet. De andere ICE’s rijden met een enkel stel en stoppen in Mönchengladbach.


De 225 rijdt inderdaad dubbel, maar de 255 niet.

De 255 krijgt er pas in Köln een tweede stel erbij.

 

14-12-2024 23:00:21
henri1972
henri1972

Volgens vagonweb.cz rijdt de 255 met 2 stellen.

Er is er echter één afgesloten voor reizigers tussen Asd en Köln.

 

15-12-2024 00:05:34
rolandrail
rolandrail

Quote
Benniebus (14-12-2024 17:28:18):


Quote
TtC (14-12-2024 15:45:00):


Quote
NIJMEGEN (14-12-2024 13:13:50):


Wat is er mis met Vl als opstapstation?

Opstappen in Ht vanuit Ah op de ICE lijkt me in veel gevallen een omweg.

Wanneer de ICE niet via Ah rijdt, zal de RE19 dat waarschijnlijk ook niet doen.

De vervanging van de RE19 is een best trage 'snelbus'.


Met Venlo als opstapstation is op zich niets mis, alleen is het niet geschikt als opstapstation voor reizigers uit Arnhem omdat er dan twee keer overgestapt dient te worden. De reisplanner geeft derhalve ook geen enkel advies met een overstap in Venlo op de ICE.


Het komt regelmatig voor dat als de ICE omgeleid wordt via Venlo dat de RE19 gewoon rijdt tussen Arnhem Centraal en Düsseldorf Hbf.


Leuk feitje:

Bij omleiding gaat de (dan 255) niet stoppen in Venlo en rijdt direct Utrecht-Köln. Deze stopt dus ook niet in Mönchengladbach.

Alle ICEs via Venlo (op de 255 na) naar Duitsland stoppen idd in Venlo langs t perron. Uit Duitsland stoppen alle ICEs richting Amsterdam daarentegen niet in Venlo voor reizigers maar in... 's Hertogenbosch!

Bij omleiding via Venlo vervalt tevens de RE13. Of reizigers dan met de ICE mee mogen? Denk t niet aangezien er ook weer een reserveringsplicht gaat gelden van 28 mei t/m 31 augustus


Als het plan van de opdrachtgevers i.v.m. structurele personeelstekorten, door gaat dan is een van de maatregelen dat de RE13 per 1 feb 2025 zowiezo een 2-uurs dienst met alleen tussen Mönchengladbach en Venlo een vervangende bus.

 

15-12-2024 00:45:06 3
AlexNL
AlexNL

Quote
henri1972 (14-12-2024 22:55:11):


Tsja, en al dat geneuzel met de ICE, ICB, RE13, RE19 ( en DB prestaties binnen Duitsland) enz heeft ervoor gezorgd dat mijn buitenlandse reizen tegenwoordig beginnen met de IC Klp - Shl en vandaar verder per KLM. Ik snap dat er werkzaamheden nodig zijn maar ben helemaal klaar met de tombola hoe nu weer te reizen en met hoeveel vertraging/extra reistijd.

Misschien ben ik de enige maar ik denk t niet......



Richting Brussel en Parijs ligt er al 15 jaar een HSL waarmee je snel en betrouwbaar* van en naar Amsterdam kunt. Er rijden tegenwooridg 25 treinen per dag tussen Amsterdam en Brussel/Parijs (+Eurostar Londen). De HSL werkt, het product HST werkt, reizigers willen dit.

Naar Duitsland is het nog altijd pappen en nathouden. De ICB rijdt laagfrequent, rammelt uit elkaar en de snelheid is laag. Paradepaardje ICE is ook erg traag tussen Amsterdam en Keulen, en het aantal treinen per dag ligt veel lager dan wat je zou verwachten. Van de omleidingsroute over Venlo word je ook niet gelukkig: het voelt als kruipen en de reiservaring (veel stoppen om te wachten op kruisende treinen) is zeer matig.

Met de regionale treinen van/naar Duitsland is het niet veel beter gesteld: op alle grensovergangen is er regelmatig sprake van rituitval door personeelstekort, materieelgebrek, of zware vertraging door een overbelast krakend spoornet in Duitsland. En daar komt de hinder die de bouw van het derde spoor Emmerich - Oberhausen dan nog eens bovenop.

Het is op een gegeven moment wel een keer klaar.

* Het is zeker niet perfect, bijvoorbeeld door de constructiefouten op de noordsectie, maar de boel werkt.

 

15-12-2024 05:09:38
Benniebus
Benniebus

Quote
MetroRET (14-12-2024 22:57:19):


Quote
TtC (14-12-2024 22:21:04):


Dat asymmetrische stoppatroon maakt helemaal bijzonder; het heeft er alle schijn van dat de stops in Venlo respectievelijk ‘s-Hertogenbosch dienstregeling stops zijn en geen reizigers stops. Anders is dit toch niet uit te leggen.

De ICE 225 rijdt met een dubbel stel; deze past in Mönchengladbach niet langs het perron. Daarom stopt deze daar dan ook niet. De andere ICE’s rijden met een enkel stel en stoppen in Mönchengladbach.


De 225 rijdt inderdaad dubbel, maar de 255 niet.

De 255 krijgt er pas in Köln een tweede stel erbij.


255 rijdt t/m 31 maart dubbelstel vanaf Amsterdam, voor na 31 maart is nog niet besloten.
Voor de 123 is wel voorzien om (net als de 225) vanaf t voorjaar (april/mei) dubbelstel vanaf Amsterdam te rijden, maar of dat voor de 153 ook gaat gelden... We wachten af.

 

15-12-2024 10:58:19
mren
mren

Quote
henri1972 (14-12-2024 22:55:11):


.

Misschien ben ik de enige maar ik denk t niet......



Ik reis al jaren met tevredenheid met de auto naar Viersen(D) en vanuit daar met de ochtend-ICE richting noorden (Berlijn, Polen, etc.). Of één van de vele verbindingen naar Düsseldorf of Duisburg en dan met ICE richting zuiden (Beieren, Zwitserland, Oostenrijk en verder)

 

15-12-2024 13:49:06
TtC
TtC

Quote
Benniebus (15-12-2024 05:09:38):


255 rijdt t/m 31 maart dubbelstel vanaf Amsterdam, voor na 31 maart is nog niet besloten.
Voor de 123 is wel voorzien om (net als de 225) vanaf t voorjaar (april/mei) dubbelstel vanaf Amsterdam te rijden, maar of dat voor de 153 ook gaat gelden... We wachten af.


Het een en ander afhankelijk van de instroom snelheid van nieuwe ICE 3Neo treinstellen.