Opvallende dingen 1 januari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
01-01-2025 06:12:08
anton_
anton_

we beginnen het jaar met een aanrijding tussen Delt en Schiedam

@beheer kan dit verplaats worden naar "Opvallende dingen 2025"



Laatst bewerkt door anton_ op 01-01-2025 06:15
 

01-01-2025 10:12:54 2
moderator
Moderator
moderator

Forumcategorie voor 2025 is aangemaakt en topic verplaatst.




Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

01-01-2025 11:44:02
RX7567
RX7567

11:39 Bnva TCS 101001 + LNS 186 xxx (Railpool + logo's) + European Sleeper 452 ri Amf ev.

 

01-01-2025 12:07:02
DingeZ
DingeZ

Die heeft vannacht 6 uur vertraging opgelopen tussen Berlijn en Bad Bentheim, maar geen idee waarom.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-01-2025 12:08:43
RX7567
RX7567

Gezien er een TCS locomotief voorop zit die een TRAXX sleept (en in Duitsland een RDC 101 heeft gereden aldus Drehscheibe) durf ik wel in te schatten waar die vertraging vandaan is gekomen:)



Laatst bewerkt door RX7567 op 01-01-2025 12:09
 

01-01-2025 13:14:10
henri1972
henri1972

De NS-app gaf vanmorgen als reden: door een aanrijding. (Voor wat het waard is natuurlijk).

 

01-01-2025 13:36:09 1
martijn
martijn

De VSM heeft om 13:00u samen met tientallen Britse museumverenigingen met een Whistle-Up het startsein gegeven voor de viering van 200 jaar moderne spoorwegen (en 50 jaar VSM).

 

01-01-2025 14:11:04
BR120Trihn
BR120Trihn

Quote
RX7567 (01-01-2025 11:44:02):


11:39 Bnva TCS 101001 + LNS 186 xxx (Railpool + logo's) + European Sleeper 452 ri Amf ev.


14:00(!) Tussen Rtz en Rtst TCS 101001 + LNS 186 182 met de European Sleeper.



Laatst bewerkt door BR120Trihn op 01-01-2025 14:51, reden: Onduidelijk
 

01-01-2025 14:47:35
Dionysusnu
Dionysusnu

Met de sleeper er nog achter, of bedoel je als LLT?

 

01-01-2025 14:50:00
BR120Trihn
BR120Trihn

Quote
Dionysusnu (01-01-2025 14:47:35):


Met de sleeper er nog achter, of bedoel je als LLT?


Met de sleeper erachter.

 

01-01-2025 15:41:26
sander14
sander14

Quote
RX7567 (01-01-2025 12:08:43):


Gezien er een TCS locomotief voorop zit die een TRAXX sleept (en in Duitsland een RDC 101 heeft gereden aldus Drehscheibe) durf ik wel in te schatten waar die vertraging vandaan is gekomen:)



Wordt rond half 4 defect gemeld te Kalmthout, dus er is echt iets niet goed met die trein/loc.

 

01-01-2025 16:11:16
coolezuge
coolezuge

Boom in de overleiding in de Hollandstrecke tussen Wesel en Mehrhoog. Goederenverkeer tussen Arnhem en het Ruhrgebiet en lange afstandsverkeer worden omgeleid. Prognose is nog niet bekend.

Concreet voorbeeld: ICE 127, geen stop in U, AH, extra stop in SH, VL, en aan Duitse zijde in KM in plaats van KD.

 

01-01-2025 16:38:51
thom
thom

Quote
sander14 (01-01-2025 15:41:26):


Quote
RX7567 (01-01-2025 12:08:43):


Gezien er een TCS locomotief voorop zit die een TRAXX sleept (en in Duitsland een RDC 101 heeft gereden aldus Drehscheibe) durf ik wel in te schatten waar die vertraging vandaan is gekomen:)



Wordt rond half 4 defect gemeld te Kalmthout, dus er is echt iets niet goed met die trein/loc.



De lok is in Roosendaal nogmaals gewisseld.

 

01-01-2025 18:22:03
TCSFan
TCSFan

Quote
sander14 (01-01-2025 15:41:26):


Quote
RX7567 (01-01-2025 12:08:43):


Gezien er een TCS locomotief voorop zit die een TRAXX sleept (en in Duitsland een RDC 101 heeft gereden aldus Drehscheibe) durf ik wel in te schatten waar die vertraging vandaan is gekomen:)



Wordt rond half 4 defect gemeld te Kalmthout, dus er is echt iets niet goed met die trein/loc.



Er is al de hele middag een infrastoring op lijn 12 waardoor (vrijwel) alle treinen daar de verbinding met het RBC verliezen, dus er is vooral iets niet goed aan de melding van half 4. :-P

 

01-01-2025 18:53:50
Ysbergsla
Ysbergsla

Zo te lezen is die trein daadwerkelijk rond 15:30 gestrand te Kalmthout (B), wat overigens reeds zeven uur achter op schema is. Dat de stranding te maken heeft met de infra zal ongetwijfeld, maar met het tijdstip van de melding is alvast niets mis.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 01-01-2025 18:54
 

01-01-2025 20:20:03
treinhobby
treinhobby

Quote
coolezuge (01-01-2025 16:11:16):


Concreet voorbeeld: ICE 127, geen stop in U, AH, extra stop in SH, VL, en aan Duitse zijde in KM in plaats van KD.


Neem aan dat je Ut en Ah bedoeld? SH zal dan Ht moeten zijn en VL is Vl (met 1 hoofdletter).

De complete lijst met officiële afkortingen is hier te vinden.

 

01-01-2025 20:40:27
coolezuge
coolezuge

Quote
treinhobby (01-01-2025 20:20:03):


Quote
coolezuge (01-01-2025 16:11:16):


Concreet voorbeeld: ICE 127, geen stop in U, AH, extra stop in SH, VL, en aan Duitse zijde in KM in plaats van KD.


Neem aan dat je Ut en Ah bedoeld? SH zal dan Ht moeten zijn en VL is Vl (met 1 hoofdletter).

De complete lijst met officiële afkortingen is hier te vinden.


Geen idee, ik roep alleen wat de systemen van DB te melden hebben. Ik zal vanaf nu de starionsnamen gebruiken dan :)

 

01-01-2025 20:47:18 1
coolezuge
coolezuge

Ik vind hier een tabel met omzetting naar Nederlandse codes, hier staat bijvoorbeeld XNSH = HT, XNAH = AH, XNU = UT, dat is Den Bosch/Hertogenbosch, Arnheim, Utrecht, klopt dat wat meer?

 

01-01-2025 21:03:05
treinhobby
treinhobby

Ja, waarbij we in Nederland maar 1 hoofdletter gebruiken en de rest met kleine letters.

Op die manier werkt hier ook de mouse-over op Somda.

Ht staat inderdaad voor 's Hertogenbosch, Ah voor Arnhem (centraal) en Ut voor Utrecht (centraal).

 

01-01-2025 21:30:35
AvVeen
AvVeen

Quote
anton_ (01-01-2025 06:12:08):


we beginnen het jaar met een aanrijding tussen Delt en Schiedam

@beheer kan dit verplaats worden naar 'Opvallende dingen 2025'



Betrof een wandelaar die vanaf Dtcp naar Sdm dacht te kunnen lopen.

Inmiddels ligt het op dit baanvak weer stil door een aanrijding, ditmaal rondom Haantje in Rijswijk.

 

01-01-2025 22:08:36
bacr
bacr

En het zou tussen Ah en Zp ook stil moeten liggen volgens Omroep Gelderland: www.gld.nl



Laatst bewerkt door bacr op 01-01-2025 22:09
 

01-01-2025 22:20:14 1
tieske05
tieske05

Quote
bacr (01-01-2025 22:08:36):


En het zou tussen Ah en Zp ook stil moeten liggen volgens Omroep Gelderland: www.gld.nl


"Oma is er bijna lieverd!" 🤪

 

01-01-2025 22:27:34
selivio
selivio

Nieuwe interpretatie van "van het station komen ophalen" :p

 

01-01-2025 22:33:23
BVisser
BVisser

Quote
AvVeen (01-01-2025 21:30:35):


Quote
anton_ (01-01-2025 06:12:08):


We beginnen het jaar met een aanrijding tussen Delft en Schiedam.

@beheer kan dit verplaatst worden naar 'Opvallende dingen 2025'



Betrof een wandelaar die vanaf Dtcp naar Sdm dacht te kunnen lopen.

Inmiddels ligt het op dit baanvak weer stil door een aanrijding, ditmaal rondom Haantje in Rijswijk.



En daardoor wordt ES 453 omgeleid via Gd, Asdm 22:23 richting Asd met de LNS 186 289. Daar dus kopmaken en dan richting Bh.

En om 22:57 door Asdm richting Bh.



Laatst bewerkt door BVisser op 01-01-2025 23:00
 

01-01-2025 22:53:30
MasterE
MasterE

Quote
AvVeen (01-01-2025 21:30:35):


Quote
anton_ (01-01-2025 06:12:08):


we beginnen het jaar met een aanrijding tussen Delt en Schiedam

@beheer kan dit verplaats worden naar 'Opvallende dingen 2025'



Betrof een wandelaar die vanaf Dtcp naar Sdm dacht te kunnen lopen.

Inmiddels ligt het op dit baanvak weer stil door een aanrijding, ditmaal rondom Haantje in Rijswijk.



Aagereden persoon aangetroffen bij Gvm.

 

02-01-2025 16:54:50
diesels
diesels

Quote
selivio (01-01-2025 22:27:34):


Nieuwe interpretatie van 'van het station komen ophalen' :p


Iemand enig idee waarom het terughalen van die auto over een paar meter ook weer bijna vier uur moest duren?

 

02-01-2025 17:11:26
Marco
Marco

Quote
diesels (02-01-2025 16:54:50):


Quote
selivio (01-01-2025 22:27:34):


Nieuwe interpretatie van 'van het station komen ophalen' :p


Iemand enig idee waarom het terughalen van die auto over een paar meter ook weer bijna vier uur moest duren?


Nouja, paar meter. Op de foto's lijkt het bijna 90 meter vanaf de overweg te zijn. Best knap overigens.

De makkelijkste optie zal zijn om hem terug te rijden over het spoor, maar dan moet dat wel mogelijk zijn. Er is een hoog risico op (verdere) beschadiging en ik kan me voorstellen dat bergers dat liever niet doen. Dan heb je de optie om een bergingswagen over het spoor te laten rijden. Met een kraan de auto er af tillen vanaf de parkeergarage zal erg lastig zijn; i.v.m. het gewicht en omdat de kraan eerst op de onderste verdieping van het parkeerdek moet rijden (dus hoogtebeperking). Vanaf de openbare weg is het dan weer best ver. Je zit natuurlijk ook met de bovenleiding.

Misschien met rijplaten over het spoor? Off-road bergingswagen met veel bodemvrijheid? Rail/wegvoertuig?

Eigenlijk ben ik dus best benieuwd hoe ze dit gedaan hebben ;)



Laatst bewerkt door Marco op 02-01-2025 17:25
 

02-01-2025 17:42:19
thom
thom

Daar zal wel een krol voor ter plaatse gekomen zijn, en die moet maar ergens beschikbaar zijn en dan moet er ook een machinist, dieplader en chauffeur voor geregeld worden eerst en dan nog ter plaatse moeten komen.

Dan tikt de klok wel snel verder natuurlijk.

 

02-01-2025 17:43:49 2
rolandrail
rolandrail

Op asbreuklorries ;-)

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-01-2025 20:26:27
kiekkiek
kiekkiek

In de ballast zak je niet zo snel weg. Die wagen is daar rijdende gekomen, dan moet dat achteruit ook lukken. En anders maar vanaf de overweg met de lier van de berger en een paar spanbanden dat hok wegslepen. Dit hoeft echt geen uren te duren.

 

02-01-2025 21:18:26
thom
thom

Reken er maar op dat dit soort wilde tripjes vaak beginnen met snelheid, en eindigen in een klem gereden auto waar geen beweging meer inzit.

 

02-01-2025 22:42:43
rolandrail
rolandrail

Quote
kiekkiek (02-01-2025 20:26:27):


In de ballast zak je niet zo snel weg. Die wagen is daar rijdende gekomen, dan moet dat achteruit ook lukken. En anders maar vanaf de overweg met de lier van de berger en een paar spanbanden dat hok wegslepen. Dit hoeft echt geen uren te duren.


In een niet gestopt ballastbed zoals in deze situatie tussen de sporen in, zak je al lopend weg. Het is niks beter dan een grindpad.
75% van de tijd is men kwijt aan procedures, eerst een politieonderzoek, dan gaat Prorail ICB een plan van aanpak maken, o en er is vast een aannemer die het spoor veilig moet verklaren voor het treinverkeer... Ja, diepe zucht ;-)



Laatst bewerkt door rolandrail op 02-01-2025 22:44