08-01-2025 17:56:03 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
Morgen gaat 't flink sneeuwen in Limburg is de voorspelling. Ik heb echter nog nergens een melding gezien voor een aangepaste drgl. Is hier al iets over bekend? |
08-01-2025 18:14:40 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Treinverkeer kan ook gewoon prima doorgaan met een beetje sneeuw. |
08-01-2025 18:30:20 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Is de vraag wat in de Nederlandse spoorsector met een beetje sneeuw word bedoelt in centimeters gemeten. Laatst bewerkt door john2 op 09-01-2025 10:59, reden: typfout herstelt |
08-01-2025 18:42:21 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Misschien doet ProRail de wisselverwarming van die paar overgebleven wissels wel weer even aan (...) en dan kan alle treinverkeer zeker gewoon doorgaan. ;-) |
![]() |
advertentie |
08-01-2025 19:05:39 1 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
![]() |
Ach. De drielandentrein rijdt toch al niet tussen Mt en Hrl 🙃 |
08-01-2025 19:13:40 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
Ik weet bijvoorbeeld van vorig jaar dat de trein dienst in Eindhoven geknipt werd richting het zuiden |
08-01-2025 22:14:27 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Morgen is er geen Regionale Uitgedunde Dienstregeling van kracht in de provincies Noord-Brabant en Zuid-Limburg. |
09-01-2025 08:00:40 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Gescheurde lijmlas bij Delft Campus, preciezer tussen wissels 6269 en 6263 van Dtzo (Spoor Sdm - Dtcp), beperking in treinverkeer. |
09-01-2025 08:24:27 | ||
---|---|---|
erwin_6610
![]() |
ICNG 3135 kwam om 8.23 leeg aan te gd uit ri Wd. Vertrek niet afgewacht |
09-01-2025 09:10:17 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
IC 2728 vandaag afkomstig uit Roermond door seinstoring Rm-Std, ging ter hoogte van Eindhoven Stadion rechtsaf 't sprinterspoor op. SPR ri. Ht stond hierdoor voor rood om ons voorbij te laten. Reden is mij onbekend. |
09-01-2025 10:23:17 | ||
---|---|---|
treinnetco
![]() |
Keolis 5035 om 10.22u door Dld ri Ut ev Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort. |
09-01-2025 12:38:20 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
De 9535 rijdt met ongeveer +30, vanwege een defecte trein was hij omgeleid via Rsd. Hij rijdt nu ongeveer in het pad van de 2437, welke is opgeheven. De volgende defecte trein ontregeld Asd-Alm. De 2433 staat met +60 in Alm, wellicht is dit de betreffende defecte trein? |
09-01-2025 12:51:44 | ||
---|---|---|
sander14
![]() |
De 1126 met ICNG 3143 staat defect op de Zuid sectie van de HSL, vandaar die omgeleide 9535.
Defecte trein te Alm is inderdaad de 2433, met deurproblemen. |
09-01-2025 12:55:20 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Ja inderdaad, mijn 9535 haalde hem net in Alm in. De 2433 houdt spoor 4 bezet. |
09-01-2025 15:41:36 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Zou tot 15.30 uur duren maar er is nu een wisselstoring, prognose vrijdag 0.15 uur. |
09-01-2025 16:17:29 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
Tijdens herstel van het defecte spoor is een gescheurd puntstuk in wissel 6263 aangetroffen. |
09-01-2025 17:33:19 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
En heeft ook kort het nieuws gehaald: Passagiers van intercity geëvacueerd tussen Breda en Rotterdam Wat me opvalt is dat de tekst het heeft over stranden in de spanningssluis, echter volgens GPS, en zoals in het artikel staat, stond de trein direct ten zuiden van de Moerdijkbrug. Daar is de spanningssluis al voorbij, en ik dacht dat de fasescheiding sinds een tijdje verplaatst is. Klopt dat? Laatst bewerkt door Dionysusnu op 09-01-2025 17:34 |
09-01-2025 18:17:56 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
ICE 225 was vanochtend stipt op tijd. Tot Emmerich. Daar moest de trein stoppen, omdat de Bundespolizei aan boord wilde voor de grenscontrole. Dus bijna 10 minuten vertraging, want die lui houden de trein dus gewoon tegen, dat is echt bizar tegenwoordig. Daardoor liep alles verderop een beetje in de soep, want vanwege werkzaamheden zijn sommige stukken tussen Emmerich en Oberhausen immers enkelspoor. Dus 15 minuten vertraging. Maar precies in die tegenrichting was een keteltrein gestrand, die afgesleept moest worden. Daarmee waren ze al bezig (BR 290 ervoor), maar we stonden desondanks in Wesel te wachten. Dus 30 minuten vertraging. Oh nee, 40, want daarna ging het stapvoets verder. Want op het enige stukje tegenspoor dat nog berijdbaar was, was een bovenleiding beschadigd. Of dat met de kapotte locomotief van de goederentrein te maken had, weet ik niet. Maar 't maakte het allemaal natuurlijk nog lastiger. Alles reed (of stond) elkaar in de weg. Ben uiteindelijk met anderhalf uur vertraging aangekomen. Het lijkt me best stressig voor een treindienstleider, zo'n situatie. Er komt toch een moment dat je niet meer weet waar je nog heen moet met alle treinen. |
09-01-2025 18:39:32 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Vreemd dat ze de trein tegen hielden. Ik heb vaak genoeg gezien dat de trein verder mag als de BP aan boord is. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
09-01-2025 21:28:43 1 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Een trein stilzetten voor een controle ziet er wel zeer ouderwets uit. Ik kan me niet herinneren dat ik dit heb meegemaakt in Europa. |
09-01-2025 21:57:47 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Ik ben tegenwoordig niet anders gewend in alle gevallen dat ik met ICE 225 reis: gegarandeerd +10 vanwege grenscontrole. Soms is het een lange stop in Emmerich, andere keren is het een stop in Emmerich en een stop in Oberhausen. |
09-01-2025 22:12:50 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Ouderwets zeker, maar ook in Bad Bentheim, Basel Badischer Bahnhof, Freilassing en Passau gebeurt het met enige regelmaat. Hierdoor lopen diverse treinen vanuit Zwitserland en Oostenrijk al vertragingen van tot 20 minuten op zonder al een meter gereden te hebben in Duitsland. Gelukkig hebben onze Nederlandse controles van de marechaussee alleen maar de focus op de autoweg. |
09-01-2025 22:57:45 | ||
---|---|---|
RailCamNL
![]() |
Trein 224 met een enkel stel om 22:52 Hmh ri Asd |
09-01-2025 23:01:54 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Deze situatie is rond veel Duitse grenzen al jaren zo. Freilassing maar ook andere grenzen zoals Brenner is een grenscontrole die vertragingen oplevert niks nieuws. De controle bij de Nederlandse grenzen is gewoon een toneelstuk maar de andere grenzen is zeer geslaagd ze halen er vaak personen uit. |
09-01-2025 23:17:35 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat gebeurt hier ook. De Benelux uit Brussel staat in Breda te keren en onderwijl lopen drie, soms vier douaniers m/v door de trein. Meerdere keren zelf gezien dat ze er op het perron enkelen overdragen aan collega's. Ze hebben er zogezegd een neus voor. En dan gaat het niet om het hebben van een plaatsbewijs.... En de trein vertrekt ook nog eens op tijd. Laatst bewerkt door sjoerd op 09-01-2025 23:18 |
09-01-2025 23:49:49 1 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
25kv stroomafnemer wilde niet omhoog komen, dan rol je uit door de spanningssluis en zet je hem op een gunstige plaats neer. |
10-01-2025 00:36:29 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
|
10-01-2025 06:54:08 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Dat klopt. Doorgaans hebben vluchtelingen niet de mogelijkheid om met het vliegtuig te komen. Controles op weg en spoor zijn dus effectiever. Daarnaast ligt er veel meer controleplicht bij de luchtvaartmaatschappijen zelf, zowel bij de ticketverkoop als bij het inchecken. |
10-01-2025 09:48:24 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Daarvan heeft een ICNG er toch twee? En die tweede wilde dus ook niet? Dan klinkt dat als een softwareprobleem. Is dat niet met een 'harde reset' of een overbrugging op te lossen? Lijkt mij handiger dan een trein moeten ontruimen. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
10-01-2025 10:17:45 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Blijkbaar is het dus niet gelukt. |
10-01-2025 11:01:51 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
|
10-01-2025 14:25:18 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
En hoe moeilijk zou het zijn om met een andere ICNG of een sleeploc de trein te verzetten naar een handiger plaats. Of zijn er regels die dat niet toelaten met passagiers erin (waarom?) |
10-01-2025 15:05:09 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Er zijn voor zover ik weet geen fundamentele bezwaren om een trein te slepen met passagiers er in, maar wel praktische. Zo is het erg handig om ventilatie, een acceptabele temperatuur, en bijvoorbeeld omroep te hebben. In dit geval kan het misschien zijn dat de temperatuur te laag is, als het vriest buiten. Of dat de accu's zijn inmiddels leeg waren. |
10-01-2025 15:10:18 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Maar precies diezelfde bezwaren heb je toch ook als de trein zonder prik in een weiland staat? Sterker nog juist door af te slepen verkort je die tijd, en hoef je minder om te roepen dan wanneer je mensen moet gaan vertellen dat ze de trein uit moeten... |
10-01-2025 15:18:16 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
En hoe bedenk je bijvoorbeeld bij een af te slepen defect treinstel met reizigers wat te doen als iemand onwel wordt, of er iemand een deur nood ontgrendeld? Je mag niet afslepen met reizigers, met goede redenen. Nee een trein laten staan is ook niet ideaal, maar dan kan er minder gebeuren. |
10-01-2025 15:20:07 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
@Muizeneus: Ja eens, dat ligt er maar net aan. Als het een uur duurt voordat er een 2e stel kan zijn, maar ontruimen kan sneller, kan je misschien maar beter meteen ontruimen. Of als het defect van dien aard is dat je niet zeker weet of die makkelijk sleepbaar is (bv iets met vaste remmen of luchtlekkage), dan kan zijn dat het het risico niet waard is om te wachten. Het blijft daarom een afweging per situatie. Laatst bewerkt door Marco op 10-01-2025 15:21 |
10-01-2025 15:23:46 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Zolang je voldoende batterijprik hebt en voldoende ventilatie, kan het acceptabel zijn, toch? TCS heeft bijvoorbeeld wel eens een reizigerstrein gepland over de Maaslijn getrokken met een G1206 of G2000, die heeft geen "treinverwarmingsleiding". Dan heb je eigenlijk dezelfde situatie. |
10-01-2025 16:41:53 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Wat is er aan die situatie's dan erger als er gesleept wordt, vergeleken met stilstaan? Even ervan uitgaande dat de omstandigheden in de trein hetzelfde zijn, dus met batterijspanning bijvoorbeeld nog aanwezig. |
10-01-2025 18:26:30 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Daarom is er ook niets verboden aan, mits er op dat moment maar niets ontbreekt wat de veiligheid in het geding brengt. |
10-01-2025 19:18:04 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Ja oke, met rijtuigen bv. Ik zat meer te denken onze situatie bij Arriva. Hoewel er meer mogelijkheden zijn kennen we zeg maar 2 smaken. Of een stel functioneert nog en hoeft dan ook niet te worden afgesleept of hij is stuk, en dan is de procedure reizigers eruit, doodmaken en afslepen. Het vervoeren van reizigers in een stel zonder ventilatie en werkende deurvergrendeling, wat bij een een Flirt of GTW altijd zo is wanneer die dood is is bij ons verboden. Ik meende bij NS idem. |
10-01-2025 19:44:17 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Misschien moeten we deze discussie afsplitsen, maar het is een interessant thema. Dat argument van die deurvergrendeling vind ik een beetje vreemd. Als het stel in het weiland staat, kunnen reizigers die het beu zijn, óók de deuren openen en op het spoor stappen om naar het volgende station te lopen. Dus wat is dan gevaarlijker? Sowieso, een stel (langzaam) naar het eerstvolgende station slepen, lijkt me een betere oplossing dan alle reizigers eruit te halen en langs het spoor af te voeren naar bussen die ergens ver weg gereedstaan. Met andere woorden, ik snap dat de regeltjes zo zijn als ze zijn, maar vind de regeltjes soms wel erg vreemd. |
10-01-2025 20:51:56 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Een stel slepen zonder ventilatie mag dus niet, terwijl een aantal ramen per bak open kunnen en dus voor frisse rijwind kunnen zorgen, maar ze laten wachten totdat ze eruit mogen mag dus wel? Dat hebben we al eens gezien bij een Thalys wat er dan gebeurd... |