12-05-2024 16:50:42 | ||
---|---|---|
Jasper-N
![]() |
Beste Somda gebruikers. Ik weet niet zeker of ik al zo'n pagina al een keer eerder begonnen was maar. ik heb wat spoor vragen en in de toekomst heb ik die waarschijnlijk ook. Ik vroeg mij het volgende af. - Betalen vervoerders trein belasting naast de kosten van Prorail? - Rijden de treinen van de NMBS nog steeds zonder trein beveiliging Rsd en Mt binnen? - Ik had verhalen gehoord dat er naast het ILT ook nog een ECM(?) was, wat doet die precies? Alvast bedankt voor de antwoorden
|
12-05-2024 17:32:15 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
Tussen Roosendaal en de grens wordt inmiddels onder ETCS gereden. Tussen Mt en Edn wordt inderdaad met ontheffing zonder beveiliging gereden door de NMBS. |
12-05-2024 18:29:39 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
ETCS begint op de grens. Tussen Roosendaal en Roosendaal-grens wordt enkel met Memor gereden. |
12-05-2024 18:55:52 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Wat bedoel je met een treinbelasting? Vervoerders hebben inderdaad kosten, zoals de paden bij ProRail en de energie die ze afnemen. Voor de rest betalen ze "gewoon" belasting zoals BTW (9%) en alle andere bedrijfsbelastingen. Een ECM is geen instantie zoals het ILT, maar een titel die bedrijven kunnen hebben als ze aan bepaalde eisen voldoen om treinen te onderhouden. NS zal dat zelf zijn, maar ik denk dat Stadler bijvoorbeeld ECM namens Arriva is. |
![]() |
advertentie |
12-05-2024 19:09:02 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
ECM staat voor Entity in Charge of Maintenance , oftewel het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het onderhoud van een railvoertuig. Dat kan dus de voertuig houder zelf zijn , maar het kan ook uitbesteed zijn aan een ander bedrijf. |
12-05-2024 19:09:11 | ||
---|---|---|
RX7567
![]() |
Nu ben ik dan wel benieuwd voor de energiekosten want daar heb ik wel vaker over nagedacht. Is dat een grove berekening op basis van het aantal km dat een loc rijdt en het gemiddeld verbruik of wordt het directe verbruik zelf gemonitord, via de bovenleiding o.i.d. |
12-05-2024 19:22:51 | ||
---|---|---|
Jasper-N
![]() |
ik bedoel het in de zin van bezit. Voor een auto betaalt men belasting om de weg op te mogen. Moeten vervoerders ook aan zoiets voldoen? Los van btw en accijns brandstof ect |
12-05-2024 19:26:42 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Tegenwoordig hebben treinen steeds vaker energiemeters ingebouwd, die ook voor de verrekening kunnen worden gebruikt. |
12-05-2024 19:27:42 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Ah zo. Nee, gelukkig is dat er niet. |
12-05-2024 19:36:50 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Zie hier:
|
12-05-2024 20:39:38 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Nee, ze rijden gewoon op de Nederlandse treinbeveiling 😉, anders zou het wel een erg zooitje worden. De vraag komt voort uit de hardnekkige, maar onjuiste idee dat ATB een treinbeveiligingssysteem is. Het is echter een (Automatisch) Trein Beinvloedingssysteem, net als Memor en zo. |
12-05-2024 20:48:45 | ||
---|---|---|
RX7567
![]() |
Bedankt @Marco en @michaben voor de informatie! Interessant om te lezen hoe het werkt met de energiekosten. |
12-05-2024 22:07:20 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Maar wel parkeerkosten (opstelsporen en halteringen op een station) en een prijs per kilometer (hoger bij zwaardere treinen). |
12-05-2024 22:54:43 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
ECM is eigenlijk omgekeerd, voor elk voertuig moet er een gecertifieerde ECM-partij aangewezen zijn die belast is met het onderhoudsbeheer van het voertuig (De ECM functies 1, 2 en 3). Daarnaast moet de partij die de onderhoudsopdrachten uitvoert (zeg maar de 'werkplaats') eveneens gecertificeerd zijn in de functie van ECM-4.
Een certificaat voor die functies krijg je nadat je met succes aangetoond hebt dat je alle benodigde procedures afdoende hebt beschreven en beheerst zoals de wet dat voorschrijft.
Het kan zijn dat partijen alle functies zelf uitvoeren (zoals NS) maar het kan ook zijn dat een voertuig eigenaar de functies 1, 2 en 3 extern belegd heeft, en soms zelfs weer een andere partij ECM4 taken voor hun uitvoert. Laatst bewerkt door thom op 12-05-2024 22:56 |
12-05-2024 23:45:34 | ||
---|---|---|
Astraea
![]() |
Houdt dit ook in dat railmusea actief op het hoofdspoor zoals de SSN en VSM ook ECM functie 4 gecertificeerd moeten zijn? |
13-05-2024 00:15:59 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Correct, en 1, 2 en 3 uiteraard ook voor het beheer en administratie ervan zoals ik al beschreef :) Laatst bewerkt door thom op 13-05-2024 00:16 |
13-05-2024 09:49:10 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
|
13-05-2024 22:50:55 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Die PZB installatie zal door een gecertificeerd bedrijf regelmatig gecontroleerd moeten worden, maar daar zijn ook in Nederland genoeg bedrijven voor die dat soort installaties kunnen controleren omdat ze dat ook voor moderne tractie die ervan voorzien is doen.
Verder doet de SSN het onderhoud van hun lokken volledig zelf, dat er weleens andere partijen onderhoud aan materieel uitvoeren op de SSN lokatie is louter omdat zij hun accomodatie daar gewoon voor verhuren en dat dan ook materieel van derden betreft. |
14-05-2024 10:28:11 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Ik besef me nu dat je die 1ste lange zin ook anders kan lezen dan ik eigenlijk bedoelde. Laatst bewerkt door phantom op 14-05-2024 10:28 |
14-05-2024 10:34:38 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
SSN stelt haar terrein beschikbaar aan huurders van ruimte/locaties, daarin maken ECM-certificaten geen deel van uit. |
14-05-2024 12:45:09 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
De benodigde certificaten waar we het hier over hebben moeten de uitvoerende partijen zelf van in bezit zijn, dat staat los van de lokatie.
Sterker nog, hoogstwaarschijnlijk mag de SSN hun certificering ook alleen gebruiken voor hun eigen materieel en niet voor materieel van derden. |
15-05-2024 11:56:34 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Duidelijk verhaal,dank voor de toelichting. |
04-06-2024 22:01:30 | ||
---|---|---|
Jasper-N
![]() |
En daar ben ik weer. Dit keer over rijtuig eigenschappen en de taurus locs. Ik heb de laatste tijd een beetje een interesse ontwikkeld voor (slaap/lig)rijtuigen. Een rijtuig heeft eigenschappen en dat wordt in een code opgeschreven bijvoorbeeld bcm. Nu is mijn vraag is er ergens een lijst waar ik afkortingen kan vinden met wat ze betekenen? En mijn volgende vraag gaat over de taurus locs. Ik heb niet echt duidelijk hoeveel van die locs uberhaupt gebouwd zijn en gebruikt worden, ik het zelf niet duiden en daar heb ik jullie werk nodig. Zelf heb ik het idee dat iedere wikipedia pagina iets anders zegt. Het gaat over de taurus I/II/III/IV(dat zien die van de nmbs, toch?). |
04-06-2024 22:05:32 | ||
---|---|---|
bond
![]() |
UIC-codes voor rijtuigen: en.wikipedia.org |
05-06-2024 06:09:56 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Laatst bewerkt door BVisser op 05-06-2024 07:02 |
05-06-2024 07:28:56 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
Alleen de locs van OBB zijn Taurus, dat is een merknaam. |
05-06-2024 07:40:13 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Klopt, maar ik hanteer hier maar even de ruimere definitie ;-). |
05-06-2024 10:00:21 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
De naam die Siemens aan dat ontwerp locomotieven hangt is EuroSprinter U (Universal). De Baureihe 189 is daaraan verwant, dat is een EuroSprinter F (Freight). |
05-06-2024 10:17:22 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
CD heeft ook 6 EuroSprinters (die er dus uitzien als Taurussen) die ze volgens mij voor hun RailJet diensten gebruiken. Laatst bewerkt door Jorn op 05-06-2024 10:22 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
05-06-2024 11:34:35 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Taurussen noemt Siemens zelf (en daarmee Beacon, vm. MRCE en vm. Siemens Dispolok) ES 64 U1, ES 64 U2 en ES 64 U4. De 189 heet in dit systeem ES 64 F4. Waarbij ES staat voor Eurosprinter en 64 voor 6400 kW, het vermogen onder wisselspanning. Laatst bewerkt door BVisser op 05-06-2024 11:36 |
05-06-2024 11:37:52 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Het cijfer slaat op het aantal systemen: U1 is enkel 15 kV, U2 is 15 kV en 25 kV, en U4 ondersteunt alle in gangbare elektrificatiesystemen. De NMBS-variant (HLE18/19) is een ES64U3: deze lust 1.5 kV, 3 kV en 25 kV maar kan niet overweg met de Duitse spanning. |
07-06-2024 11:47:37 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Het Duitse Wikipedia artikel over de CD Railjet zegt dit: Lokomotive 91 81 1216 2xx-x A-ÖBB. Het ES64U4 artikel heeft het daarentegen over 1216 9xx nummers. Rijden de CD Railjets nu met gehuurde ÖBB loks, of hebben ze inmiddels eigen? ES64U1 = ÖBB 1016 ES64U2 = ÖBB 1116 / Baureihe 182 ES64U4 = ÖBB 1216 / Baureihe 183 De 182/183 rijden ook bij verschillende andere vervoerders rond. Zo heeft DB een serie van 25 ES64U2's (BR 182), gelijk aan de ÖBB 1116 dus, omdat ze geen Oostenrijkse toelating konden krijgen voor de BR 152. Het zou me niet verbazen dat de HLE18/19 ook wel 15 kV slikt, maar dat de optie in de software is uitgezet (en ook nooit getest is). |
07-06-2024 15:51:10 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
1216 902-903, 951-954 Zijn van CD zelf (overgenomen van andere maatschappijen RTS en WLC), 1216 233-237, 249, 250 Hebben de CD Railjet huisstijl en zijn geleased van de OBB. |
07-06-2024 17:25:37 | ||
---|---|---|
Jasper-N
![]() |
Als we dan toch even bezig zijn, hoe zit het nou precies met de rj van de cd. Hoeveel stammen hadden ze nou? Ik dacht 8 overgenomen van siemens nadat obb de laatste stammen niet wou? |
07-06-2024 17:41:41 | ||
---|---|---|
Jasper-N
![]() |
Kwam net toevallig tegen dat het er 7 zijn |
31-07-2024 15:54:18 | ||
---|---|---|
Jasper-N
![]() |
Hai, daar ben ik weer. Ik zag net op het ns nieuws dat er voor de treindienst bij zandvoort tijdens de grandprix een sleeplocomotief klaar stond. Nu vroeg ik me af: Hoe zit het met sleep mat in Nederland? Hoeveel sleep treinen zijn er? Op welke locaties staan die? Hoe werkt het hele geheel op dat gebied?(in zin wanneer gaat men over opslepen en wanneer niet) |
31-07-2024 15:59:44 1 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Er zijn over het algemeen geen vaste locs die daarvoor op reserve staan. Bij strandingen is het ProRail die van iedere vervoer een locomotief kan vorderen om in te zetten voor het afslepen van een andere trein. Zandvoort is een vrij forse operatie en daar zal een verstoring leiden tot tienduizenden gestrande reizigers die je lastig weer weg krijgt, dus dan is een reeds vrijgemaakte loc wel zo praktisch. Vergelijk de dramatische Kennedytunnel in Antwerpen; die verbinding is zó cruciaal dat daar overdag op speciale parkeerplaatsen standaard bergingsvoertuigen paraat staan. |
31-07-2024 16:25:27 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
De sleeploc('s) staat bij belangrijke dagen (konigsdag, 5 mei, vierdaagse Nijmegen, F1 Zandvoort etc.) gewoon zo centraal mogelijk opgesteld kijkend van waar een verstoring de grootste problemen geeft. Bij landelijke dingen (koningsdag, 5 mei) zal dat Utrecht of Amersfoort zijn. Bij de F1 verwacht ik zelf dat de loc in Haarlem gestationeerd zal zijn. |
31-07-2024 22:27:14 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Laatst bewerkt door thom op 31-07-2024 22:27 |
31-07-2024 23:22:52 | ||
---|---|---|
avdkooij
![]() |
Tevens heeft ProRail incidentenbestrijding de beschikking over Unimog voertuigen, die ingezet kunnen worden om te slepen: |
05-08-2024 22:18:16 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Ja als je echt niet op een uurtje meer of minder kijkt dan kun je die nog eens overwegen. Het zal bij de GP wel gewoon een 6400 (of vergelijkbaar) met sleepkoppeling gaan, dat lijkt me wat sneller te gaan. |
06-08-2024 16:45:00 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Waarschijnlijk krijgt een Unimog geen 12 bakken vol reizigers door de bogen tussen de Zanderijvaart en Ovn. In de tijd van het getrokken materieel ging men daar knerpend door de bogen |
06-08-2024 18:20:02 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik denk dat dat nogwel meevalt, een Unimog staat bekend om zijn vermogen en trekkracht, en ProRail heeft ook wel proeven gedaan met langere treinen reeds. |
06-08-2024 21:02:33 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Volgens een artikel van Spoorpro van oktober 2023 bij de introductie van de Unimog: 'We kunnen 800 ton trekken of duwen en rijden een stilgevallen trein met een vaartje van 20 km per uur naar een veiliger oord.' Die dingen zijn dus echt bedoeld om het volgende station te bereiken om de eventuele reizigers er uit te laten. Niet echt om een traject in korte tijd vrij te maken om (relatief) snel de dienst weer op te starten. Iets waar een wegsleeplocomotief nou juist wel goed voor is. Laatst bewerkt door selivio op 06-08-2024 21:03 |
10-08-2024 23:38:37 | ||
---|---|---|
Dj188nl
![]() |
weet iemand of er een kaart of een lijst is waar de GSM-R op staan? |
11-08-2024 09:03:46 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Hier: antennekaart.nl |
14-08-2024 08:25:15 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Weet iemand of en wanneer de VSM dit jaar het gehele traject (Apeldoorn-Dieren) rijdt? Ik kan alleen maar ritten vinden van Apeldoorn naar Eerbeek. |
14-08-2024 09:04:16 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Dat rijden ze zeker in het zomerseizoen. |
14-08-2024 09:28:06 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ben ook wel benieuwd welke dagen. Zowel de groene als de blauwe dienstregeling gaat niet meer naar Dieren (eerder dit jaar stond Dieren nog wel bij de blauwe dienstregeling) en andere kleuren zijn er niet in de zomer. Laatst bewerkt door martijn op 14-08-2024 09:33 |
14-08-2024 09:45:05 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
De blauwe dienstregeling Beekbergen middag. |
14-08-2024 10:00:04 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ah, daar ging het mis! Dank! |
14-08-2024 10:07:37 1 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Graag gedaan. Ze doen het dit jaar iets anders, dan voorgaande jaren. |
14-08-2024 10:35:13 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
|
14-08-2024 10:51:25 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Inderdaad een merkwaardige opzet van die pagina. Mijn indruk is dat ze zo het treinritje als product aanbieden, en richting klant niet als dienstregeling communiceren. Wellicht voor de gemiddelde klant voldoende, maar voor ons treinfans wat verwarrend. |
![]() |
advertentie |
25-11-2024 08:36:09 | ||
---|---|---|
SB-Treinen
![]() |
Weet iemand waarom op Utg de 4000 soms op spoor 3 kop maakt ipv op spoor 1b? Ik rijd vaak vanaf Utg, maar heb er nog geen patroon in kunnen herkennen. Alvast bedankt voor enige hulp. Laatst bewerkt door SB-Treinen op 25-11-2024 14:22 |
25-11-2024 08:43:39 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Volgens mij vanwege het aanbieden van een cross-platformoverstap op de 4800, maar alleen op tijden dat er geen overkruisconflict met de intercity's is. |
25-11-2024 13:48:24 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Bij A van de 4000 op 1b heeft de snelle loper een aansluiting op de 4800 ri Amr die op 1a staat wortel te schieten. Eigenlijk mist Utg een eigen personentunnel tussen het eerste en tweede perron. |
25-11-2024 14:25:01 | ||
---|---|---|
SB-Treinen
![]() |
Klinkt logisch, wel raar dat het schijnbaar met willekeur gebeurt. Met veel geluk komt de beloofde ombouw van Utg er snel. |
25-11-2024 15:19:03 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de doorkomst van treinen op spoor 3. Overdag als de 800 rijdt kan de 4800 alleen op spoor 4 binnenkomen. In de avond en weekenden kan deze ook op 1a binnenkomen, tenzij er dan een LM in de weg zit. De overstap van 3 minuten van de 4000 op de 4800 is volgens de norm alleen te halen als deze op hetzelfde perron is. |
30-12-2024 17:21:20 | ||
---|---|---|
Jasper-N
![]() |
Ik zag dat de ICNG één duur heeft bij de ingang en niet 2 deuren, zoals bijvoorbeeld een VIRM/DDZ. Nu had ik gelezen dat dat is vanwege de snelheid van 200 km/h van de ICNG. Wat ik mij dan afvraag is waarom kan de maar 1 deur zijn als er Denemarken met de IC5 ook 200 km/h gereden word, maar die wel de twee deuren per ingang heeft? Zelfde als de Belgische M7.
|
30-12-2024 17:26:02 | ||
---|---|---|
Jasper-N
![]() |
Graag wil ik beter het nationale en het Internationale treinnieuws beter bijhouden. Er zijn best wat websites en sommige zitten achter een paywall. Nu ben ik benieuwd, welke zijn het beste en welke niet. Voor welke is het het waard om te betalen bijvoorbeeld. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn. |
30-12-2024 17:33:00 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Duitsland: Die voor Duitsland en Zwitserland zijn beide in het Duits, maar daar kan Google Translate heel goed mee overweg. |
30-12-2024 18:12:31 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Laatst bewerkt door MasterE op 30-12-2024 18:13 |
30-12-2024 19:44:26 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
En dat is met een enkelblads deur makkelijker dan met een twee bladsdeur. |
30-12-2024 21:33:13 | ||
---|---|---|
mro
![]() |
Een enkelbladsdeur is inderdaad beter af te dichten dan een tweebladsdeur, zodat deze bij een drukverschil door een passerende trein minder makkelijk "opengetrokken" kan worden. Of een tweebladsdeur voldoet of een eenbladsdeur noodzakelijk is, hangt van het inzetgebied af. Als de tegenoetkomende trein je met 300 km/h in een tunnel passeert, veroorzaakt dat een grotere drukgolf dan eentje met 200 km/h in een open veld. Daarom zie je bijvoorbeeld in Duitsland, dat de sneltreinen (Regional Express) die van de hogesnelheidslijnen gebruik maken, ook een enkele deur hebben. |
31-12-2024 15:52:34 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
De eerste KISS-treinen van de Oostenrijkse vervoerder WESTbahn waren voorzien van dubbelblads deuren. Deze klapperden nogal bij kruisingen met Railjets, en bij vervolgbestellingen zijn enkelblads deuren geplaatst die dat probleem niet hebben. |
31-12-2024 16:22:00 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
|
02-01-2025 12:02:56 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Drehscheibe is inderdaad een goede bron, maar er zit wel ontzettend veel ruis in dat forum. Er hangen veel zure mensen rond die echt over alles een discussie aanzwengelen, waardoor draadjes regelmatig héél lang worden of juist meteen door een moderator worden gesloten. Regelmatig verdwijnen goede bijdragen daardoor, je vindt ze dan gewoon niet meer in de eindeloze gesprekken. |
02-01-2025 12:54:29 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
En het meest gebruiksvriendelijk is dat forum ook nogeens niet :p |
02-01-2025 13:18:53 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Ik heb even een nieuwe vraag voor deze rubriek: Op station Lunteren is bij het einde van de Klassieke beveiliging deze vervangen door een VCVL beveiliging waarbij de beide sporen maar in een richting voorzien zijn van Seinen. Tegenwoordig gebruiken de treinen naar Amersfoort spoor (92)2 en die naar Ede spoor (92)1 . Op oudere foto's met b.v nog mat '46 zie ik dat het toen precies anders om was. Weet iemand wanneer dat gewijzigd is en eventueel ook waarom? |
02-01-2025 13:41:32 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Zou het te maken kunnen hebben met eenmansbediening, dat de mcn eenvoudiger links uit het raam kan kijken dan rechts? |
02-01-2025 14:05:00 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
DaN zou die dus in Lunteren rechts uit het raam moeten kijken. Maar denk dat het niet uit maakt want op Ede Centrum en Barneveld Noord is maar één spoor / perron dus moet ie links of rechts kijken afhankelijk van de rijrichting Laatst bewerkt door henri1972 op 02-01-2025 14:05 |
02-01-2025 15:33:55 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
|
02-01-2025 16:03:24 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
|
02-01-2025 18:18:02 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Het betreft hier een beslissing uit de tijd dat die treinen dat nog niet allemaal hadden. |
02-01-2025 18:33:40 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Als ik het mij goed herinner, is het gedaan vanwege de snelheid en dus de rijtijd. Vanuit Barneveld kun je in de huidige situatie met 80 binnen komen op spoor 1 in plaats van met 40 op spoor 2. Het zal mogelijk gebeurd zijn toen Barneveld Zuid werd gesticht. Ergens in die tijd is ook Barneveld Noord een stukje naar het noordwesten opgeschoven. |
02-01-2025 19:46:54 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Interessant; Op basis van sporenplan lijkt de rijsnelheid nu juist wéér andersom, met een 80km/h wissel aan de kant van Barneveld (beide sporen dus gelijke snelheid), en 40km/h aan de kant van Edc, met langzaam binnenrijden als gevolg. |
02-01-2025 20:00:06 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat 1:15 wissel is er in 2016 gekomen, daarvoor was spoor 2 aan beide kanten 40km/u. |
02-01-2025 20:29:23 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dank voor het opzoeken. Heb ff weinig vrije tijd... |
02-01-2025 20:36:38 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Dank allemaal voor de antwoorden! Laatst bewerkt door cuneo56 op 02-01-2025 20:44 |
03-01-2025 02:07:21 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Op deze foto uit 2005 staan de seinen al net als nu: commons.wikimedia.org Op deze foto uit 1975 is een dwergsein te zien dat nu niet meer bestaat, en bij spoor 2 (in zuidelijke richting) lijkt te horen: commons.wikimedia.org Laatst bewerkt door AlbertP op 03-01-2025 02:08 |
05-01-2025 11:12:35 | ||
---|---|---|
Terebo
![]() |
Weet iemand waar ik de dienstregeling van 2005 of 2006 kan vinden online. Somda gaat maar tot 2009 en verder kan ik online ook niet veel vinden. Specifieker gaat het me dan over de 6200, 16300, 16500 en 16600 (Maaslijn). |
05-01-2025 13:35:04 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Ik heb de drgl niet maar globaal zat het zo in elkaar: Vanuit Nm: Sneltrein stopte alleen in Nm, Bmr, Vry, Vl en Swalmen Vanaf Br reed er een stopper naar Rm ca een half uur versprongen met de sneltrein, echter die kruiste zichzelf in Reuver net als Arriva nu Symmetrie was toen nog 15/45, dus de sneltrein kruiste zichzelf in Venray en Swalmen Qua omlopen waren er volgens mij twee smaken: 2) Nm - Bmr - Nm - Vry - Nm
|
05-01-2025 13:37:58 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
De snelle stopte bij mij weten niet in Swalmen maar wel in Reuver. Kruising van de snelle was destijds in Reuver en de stopper op dat deel in Swalmen. Laatst bewerkt door j.jager op 05-01-2025 13:40 |
05-01-2025 13:54:57 | ||
---|---|---|
tochjo
![]() |
De wiki van OV in Nederland heeft algemene informatie over de treinseries, bijvoorbeeld op onderstaande pagina's voor 2005: Dienstregeling 2006 heb ik gefotografeerd voor je: imgur.com Bij de belangrijke wijzigingen in het spoorboekje voor 2006 staat dat er nu éénmaal per uur een sneltrein rijdt met stop in Nmh en Ck en éénmaal per uur een stoptrein Nm-Vl-Rm, zodat tussen Vry en Br niet meer via Vl gereisd hoeft te worden. Dat was in 2005 dus anders (zie wiki OVinNL). Laatst bewerkt door tochjo op 05-01-2025 14:03 |
05-01-2025 16:30:31 | ||
---|---|---|
Terebo
![]() |
hartstikke bedankt! die OVinNL pagina's had ik ook al gevonden, maar daar staat geen dienstregeling of iets dergelijks bij. |
05-01-2025 16:43:26 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Kan je hier wat mee? dienstregeling.stackstorage.com . Of op de railwiki.nl Laatst bewerkt door Rsb op 05-01-2025 16:47 |
05-01-2025 17:16:36 | ||
---|---|---|
Terebo
![]() |
geen van beide van je links werken, ze worden beiden geïnterpreteerd als iets binnen Somda |
05-01-2025 21:00:08 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Je hebt helemaal gelijk, de stoppertjes kruisten inderdaad in Swalmen De sneltreinen hadden een korte overstap in Rm op de 800 naar Mt dus in Nm stond op de CTA " voor Maastricht voorin instappen" |
08-01-2025 21:40:47 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
In Leiden is al een jaar of wat sprake van een uitbreiding van perrons maar ook van het busstation. Het project heet , hoe origineel 'Leiden Centraal'..Het moet klaar zijn in 2040 en dan 40% meer reizigers kunnen verwerken. Het busstation moet veiliger worden ,momenteel moeten de busreizigers altijd bus rijbanen oversteken om bij hun busperron te komen. bovendien wordt er ook nog tussendoor gefietst. Er zouden goederensporen voor perronsporen moeten worden gebruikt. (Spoor 3 en 10) Of er veel ruimte is voor al dat moois betwijfel ik , men is het er nog niet over eens welke van de drie plannen het moet worden. De perrons zouden breder moeten worden ,dus minder sporen? Er staan wel twee grote gebouwen naast het station,gebouw Level,zijde LUMC en meerdere gebouwen aan de stadskant. Weet iemand hier wat meer daarvan ? Groeten , Peter Laatst bewerkt door moderator op 08-01-2025 22:30 |
09-01-2025 08:12:46 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
MIRT-verkenning Oude Lijn | Lopende-MIRT-projecten | MIRT Overzicht en Stationsgebied Leiden – Gemeente Leiden Laatst bewerkt door gvttreinen op 09-01-2025 08:13 |
13-01-2025 14:27:57 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Ik heb een vraag over station Arnhem. Waarom wordt spoor 4 meestal alleen gebruikt voor de kerende treinen uit Elst en spoor 6 alleen voor de kerende treinen uit Zevenaar ? Er had toch ook gekozen kunnen worden om spoor 4a en 6a vanuit Elst te bedienen. ( en 4b en 6b van Zevenaar ) |
13-01-2025 14:51:11 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Omdat je om 4b te bereiken een stukje links moet rijden vanuit Ahp. Dan zit sowieso elk uur de RE19 uit Duitsland de 3600 richting Dv in de weg. En bij vertraging heb je ook kans dat de 3600 of 7600 of cargo richting Ahp op een tegenligger moet wachten. En om 6a vanuit Elst te bereiken heb je hetzelfde idee, dan moeten treinen een stukje op het spoor van de treinen die vanaf spoor 7 vertrekken, rijden. Dus moeten die bij vertraging op een tegenligger wachten. Dat is nu allemaal niet. Laatst bewerkt door martijn op 13-01-2025 14:58 |
14-01-2025 11:08:06 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
ok, duidelijk verhaal. Het lijkt erop alsof alles ontworpen met dit idee ( vanuit Elst keren op 4A/4B, vanuit Zevenaar keren op 6A/6B) Vraag blijft natuurlijk waarom voor dit ontwerp gekozen is 15 jaar geleden. ( en niet voor een ontwerp waarbij de 4A/6A sporen als keersporen vanuit Elst worden gebruikt ) |
14-01-2025 11:35:52 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Misschien is het nog terug te vinden op het Somda-forum: ik weet dat het voorgestelde sporenplan destijds uitgebreid bediscussieerd is, al weet ik niet precies in welk topic. |
14-01-2025 11:41:13 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zover ik mij herinner is Arnhem opgezet in de tijd dat ervan uitgegaan werd dat de treinen van de Betuwelijn standaard zouden gaan keren in Elst (dat daar toen ook op aangepast werd) en van een treindienst uit Duitsland die in Arnhem wilde keren, was al helemaal geen sprake. Die fase-verdeling van spoor 4 en van spoor 6 is er dan ook later ingeweven als de verstandigste lay-out, omdat dan niet opnieuw de emplacementen aangepast zouden hoeven te worden. Laatst bewerkt door broek53 op 14-01-2025 12:06 |
14-01-2025 12:41:43 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
De verdeling van spoor 4 in 4a en 4b op Ah is nog niet zo lang, ik schat sinds 2021. In een ver verleden heeft met vanuit Tl ook op Ahg kop gemaakt. Nog langer geleden reed men vanuit Tl (en verder) om en om door naar Nm en Ah. |
14-01-2025 13:19:36 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Nou ja Ahg... Ze reden een stukje door na eindstation Ahp om vervolgens even buiten het station op spoor 907 te keren.Ahg hebben ze hierbij nooit gehaald. |
14-01-2025 13:25:06 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Klopt, ze hadden er zelfs een speciaal kopspoortje voor aangelegd. |
14-01-2025 13:29:33 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Nee hoor, dat is gewoon het spoor naar Ahg als je vanuit het westen komt. Kijk maar op Sporenplan.nl |