14-01-2025 13:37:48 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Op sporenplan 1965 staat het kopspoortje ingetekend. Het heeft er nog vrij lang gelegen, er was alleen geen wissel er naar toe. |
14-01-2025 13:39:36 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Maar de trein uit Tiel is pas begin de jaren '90 in Ahp gaan keren. Denk trouwens ook dat we teveel afwijken. |
14-01-2025 17:38:42 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Spoor 6 was al wel verdeeld. Tijdens de aanpassingen is het tweede deel van spoor 5 gekomen. Kwam deze foto tegen die dit bevestigd op Stationsweb.nl
Laatst bewerkt door Rsb op 14-01-2025 17:39 |
14-01-2025 18:11:01 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Op de vorige pagina was dit ook al te lezen. Prorail heeft er destijds ook een stukje tekst en uitleg over gegeven. |
![]() |
advertentie |
14-01-2025 19:04:55 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Spoor 6 is opgeknipt voor Syntus. Die kwam binnen op spoor 6b, rangeerde naar 6a en vertrok daar vandaan weer naar het oosten (de trein uit Winterswijk keerde op de trein naar Doetinchem en vv). Spoor 5b had in beginsel geen seinen. Met de splitsing van de concessie ging de trein uit Winterswijk weer op de trein naar Winterswijk keren. Het splitsen van spoor 4 was nodig voor de 4 sprinters per uur tussen Arnhem en Nijmegen, al heb ik nooit zo begrepen waarom dat nu nodig was. Met de komst van de RE19 is het wel nodig. Om spoor 4 te bereiken hoeft er niet vanuit Velperpoort links gereden te worden. Er liggen net voor de Zijpse poort overloopwissels. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
14-01-2025 22:52:04 | ||
---|---|---|
stijngeluk
![]() |
Spoor 4 is vooral gesplitst voor de betrouwbaarheid. Eerst was 6a het domein van de kerende 6600, die daar 22 minuten staat. Dat betekende dat je maar een paar minuten had om iets eventueel voor te brengen naar 6b. Dat werd meestal opgelost door naar spoor 9 uit te wijken maar, door de komst van de 3200 gaat dat ook niet meer, want deze keert daar, en de internationale treinen gaan meestal ook over spoor 9. Ook was het dat de Vias (toen nog albellio) binnen kwam te Ah, Leeg werd gehaald en daarna direct door ging naar spoor 23 waar deze bijna een half uur stond te wachten voordat deze terug kon, en daardoor spoor 23 niet gebruikt kon worden voor een eventuele cargo. Ook kwam het nog wel eens voor dat de 6600 vertraagd binnen kwam vanuit Nm, en vanaf spoor 21 naar 6a moet je een stukje tegen de richting in, maar de 3000 kreeg groen zodra de 6600 spoor 6a op ging, waardoor deze te laat weg ging. Maar soms besloot de Trl ook wel eens de 3000 voor te laten(en de 31100 ook nog wel eens), waardoor de 6600 een paar minuten stond te wachten, waardoor de 3600 richting Zl een paar minuten te laat binnen kwam, en ook te laat weg ging, en de knoop Zp en zelfs Zl nogal spannend werden. |
30-01-2025 09:33:19 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Afgelopen weekend was ik op station Hilversum Sportpark. Ik zag daar een aftelklok hangen die aangaf hoelang het nog zou duren tot de vertreklamp ging branden. Nu vroeg ik me af, hangen er ook aftelklokken op andere stations ? |
30-01-2025 09:42:35 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Ja, zie dit topic: somda.nl |
30-01-2025 09:54:04 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Aftellers komen vaker voor ja bij stations en haltes met stop/door-schakelingen voor overwegen. De aftellers zitten gekoppeld aan het vertraagd uit de stand stop komen van een sein, een eventuele rijweg moet dus al volledig ingesteld zijn voor de afteller gaat lopen. |
30-01-2025 10:26:59 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
|
30-01-2025 19:51:08 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Ik dacht al dat ik hier eerder iets over gelezen had. 😀 |
03-02-2025 21:24:33 | ||
---|---|---|
Astraea
![]() |
Is met de fusie tussen Thalys en Eurostar, THI (THI Factory) nog altijd de juridische eigenaar van het materieel? |
03-02-2025 21:51:09 | ||
---|---|---|
RX7567
![]() |
Nu het topic weer eens omhoog is geduwd:) Kan de toelating van materieel dat ooit in Nederland heeft gereden, maar dat tegenwoordig niet meer doet, verlopen? Neem bijvoorbeeld types zoals de Class 58 (ACTS), Baureihe 232 (Raillion) en de Voith Maxima. Drie types die ooit in Nederland hebben gereden, maar nu niet meer doen. Kan een vervoerder zo'n locomotief terug brengen naar de staat waarin die was toen die in Nederland reed en dan zonder toelatingstraject weer opnieuw inzetten hier? |
03-02-2025 22:10:59 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Zolang een voertuig nog steeds in de technische hoedanigheid is als dat het toen was, blijft een toelating geldig.
En uiteraard voldoet aan zaken die de huidige tijd is gaan vereisen van materieel, zoals de verplichting voor een ATB installatie aan boord, terwijl de toelating ooit in de tijd was dat het nog geen verplichting was. Laatst bewerkt door thom op 03-02-2025 22:12 |
03-02-2025 22:36:04 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
De vraag is wel of bv de BR232 ooit een 'echte' toelating heeft gehad, of destijds onder een tijdelijke ontheffing heeft gereden. Een tijdelijke ontheffing verloopt natuurlijk wel, en je gaat nu geen nieuwe ontheffing meer krijgen voor een ATB-loze trein. Vroeger reden er ook vele V160'en naar Groningen, als ik het goed heb. Onder andere voor goederen. Maar dat was in de tijd dat het überhaupt nog geen automatische treinbeïnvloeding lag. En in de tijd dat NS nog haar eigen regels bedacht. Laatst bewerkt door Marco op 03-02-2025 22:36 |
04-02-2025 07:36:09 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
De 232 en 241 waren voorzien van ATB. |
04-02-2025 11:58:35 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
215/218 reden ATB-loos in het verleden via Kleve- Nijmegen naar Arnhem. |
04-02-2025 12:24:33 3 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Tot in 1980 viel er niks te ATB'en tussen Nijmegen en Arnhem. Pas in 1980 kreeg Nijmegen en het baanvak Nijmegen - Arnhem moderne beveiliging, daarvoor was het klassieke beveiliging en die had geen ATB Linkje met prachtige "Those were the days" foto's: Laatst bewerkt door dvdhoven op 04-02-2025 12:27 Dick van den Hoven |
04-02-2025 16:23:13 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Tot eind mei 1988 reden de Duitse diesels door via Nm naar Ah dus ongeveer 8 jaar zonder ATB terwijl de lijn wel ATB had 😉 |
04-02-2025 16:43:08 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ja, en de Duitse BR 624 reed nog tot 2000 zonder ATB naar Groningen, terwijl die lijn volgens mij al sinds 1989 ATB had... (in elk geval zijn toen de lichtseinen geplaatst). |
04-02-2025 16:52:49 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ander spoorvraagje: aan de noordwestkant van Weesp liggen nog wat sporen naar de voormalige losweg, ze komen uit op spoor 1. Zijn die überhaupt nog in gebruik? Ik kon het hier in het forum niet vinden. (zag het vandaag uit de trein, vandaar) |
04-02-2025 17:02:17 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Met werkzaamheden worden hier nog wel eens werktreinen geladen met dwarsliggers. Wordt niet veel gebruikt, maar is zeker nog "in dienst". |
04-02-2025 17:04:36 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Dat emplacementje is ooit aangelegd voor de aanleg van de Flevolijn. |
04-02-2025 17:10:50 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Er ligt tegenwoordig nog maar één spoor hier, er is een railinzetplaats aanwezig op dit spoor dus dat zal bij werkzaamheden zeker nog wel gebruikt worden. Wissel is voorzien van een grendel want wissel ligt nog voor het sein. |
04-02-2025 17:42:21 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Dank! :-) |
04-02-2025 18:23:32 1 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
|
04-02-2025 18:58:59 1 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
En tot en met heden tot aan Rsd met (vervangend tot aan Mt) met materieel van de NMBS |
04-02-2025 22:46:26 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Als je spoor 10, 11 en 14 te Weesp noordwest bedoelt, klopt dat dan wel? Want er lagen daar al sporen toen het emplacement van Weesp nog twee doorgaande sporen telde met nog de oude beweegbare brug. Ooit lagen spoor 12 en 13 daar ook. Het emplacementje was de oude losplaats. Zie Sporenplan 1965. |
05-02-2025 11:29:06 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Terzijde: Het emplacement ligt op het oospronkelijke tracé van de Oosterspoorweg, voordat het Merwedekanaal gegraven werd en het spoor over een hoge brug naar het noorden verlegd. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
05-02-2025 12:38:26 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Hoe werkte de treindetectie eigenlijk in de tussentijd, want de assentellers zijn toch pas geplaatst samen met de ATB-NG? Hebben er spoorstroomlopen gelegen? |
05-02-2025 13:06:36 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Schijnbaar waren de DH`tjes zwaar genoeg voor voldoende detectie echter buiten de Noordelijke Lijnen mochten er minstens 2 bakken (2 DH1 of 1 DH2) rijden. |
05-02-2025 14:01:12 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Zeker. Zoals (uiteraard) goed beschreven staat in het desbetreffende kort geleden gepubliceerde boek. |
06-02-2025 22:48:35 2 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Detectie was jarenlang een behoorlijk probleem met DH. Al in den beginne (1982) keerde daarom DE-2 deels terug en een van de vele DH-wijzigingen was het aanbrengen van poetsblokken om het een beetje beter te maken. Ik herinner me ook berichten over problemen met overwegdetectie in o.a. Hoogezand, wat zo vaak gebeurde dat de politie niet meer wilde langs komen en de plaatselijke bewoners al houtjes op maat hadden om de bomen open te houden... dat zal dan kort na de ombouw zijn geweest. Er zijn (toen?) ook pedalen ingebouwd en later kwam ook PSSSL op de emplacementen (Prikspanningspoorstroomloop... leuk voor scrabble ;)) |
07-02-2025 09:10:37 2 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Om helemaal precies te zijn: de detectieproblemen leidden tot de introductie van assentellers op de vrije baan in plaats van spoorstroomlopen. De eerste assentellers op groningen - Nieuweschans telden echter vaak verkeerd en daar komt dat verhaal van de overwegen in o.a. Hoogezand-Sappemeer vandaan. Later is het hele assentelsysteem daar vervangen. Het verschil is dus dat bij detectieproblemen het gevaar het berijden van een open overweg was, bij de assentellers was de overlast overwegen die niet meer open gingen (en seinen rood bleven) Laatst bewerkt door broek53 op 07-02-2025 09:26 |
07-02-2025 09:44:19 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Bedankt Timtrein en Broek53 voor de uitleg! Dan heeft de treindetectie op de meeste noordelijke lijnen geen lang leven gehad tot nu toe: eerst ca. 20 jaar spoorstroomlopen, dan ca. 20 jaar assentellers, en dan wordt het nu weer vervangen door nieuwe assentellers (+ centrale "computerinterlocking"). Op Gn - Lw zijn de spoorstroomlopen blijkbaar wel blijven liggen, al zijn er wel detectiehulpmiddelen gekomen (prikspanning / pedalen?). |