Opvallende dingen 13 januari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
12-01-2025 21:54:03
sander14
sander14

Vanwege de stakingen in België zijn zowel de 9200 Rtd-Brusz v.v. als de 9500 Lls-Brusz v.v. volledig opgeheven voor de hele dag.

 

12-01-2025 21:56:21 1
geert
geert

NS International meldt zelf wat anders: www.nsinternational.com. Er zouden alleen enkele slagen uitvallen. Stoptreinen Rsd - Antwerpen en Mt - Liege rijden niet

 

12-01-2025 22:08:02 1
tieske05
tieske05

Quote
geert (12-01-2025 21:56:21):


NS International meldt zelf wat anders: www.nsinternational.com. Er zouden alleen enkele slagen uitvallen. Stoptreinen Rsd - Antwerpen en Mt - Liege rijden niet


https://treinposities.nl/treinseries/9200/2025-01-13

https://treinposities.nl/treinseries/9500/2025-01-13

Echter... alle EC(D)'s zijn al opgeheven. Eurostar zou nog moeten rijden, op de 9316 na. Ben benieuwd hoe het morgen daadwerkelijk gaat lopen.

 

12-01-2025 22:54:10
seinhuis
seinhuis

Alle 2500 staan genoteerd als opgeheven

18900 zijn treinen opgeheven tussen Maastricht en Liege-Guillemins. Deze trein rijdt tusen deze plaatsen (maximaal) 6x.



Laatst bewerkt door seinhuis op 12-01-2025 23:02
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

13-01-2025 06:36:35
diesels
diesels

Trein 5517 lijkt defect te staan vlak voor de aansluiting te Den Dolder. Hierdoor keert 5520 daar en slingert 516 er omheen (lang leve de wissels)

 

13-01-2025 07:55:05
treinhobby
treinhobby

Volgens treinposities.nl rijden vandaag de ‘Belgische’ ICNG’s 3311, 3315 en 3316 in de treinserie 1800.

Die stellen zijn vanwege de staking toch niet nodig in de Eurocity diensten.

 

13-01-2025 07:57:35
sik214
sik214

ES452 heeft lang in Amf gebivakeerd, stond er om 06:45 uur iig nog op spoor 7, zie tevens treinposities.

Lijkt vermoedelijk geen problemen met het materieel, maar defecte infra aan het einde van spoor 7, waardoor geen vertrek mogelijk was.

 

13-01-2025 07:58:06
BVisser
BVisser

Asdm 7:55 TCS 101003 + LNS 186 xxx met ES 452 richting Asd - Brusz, 7 rijtuigen en WLAB30 als vierde. Geen bistro.

 

13-01-2025 07:59:46
gvttreinen
gvttreinen

Trein7416 defect bij Mas, beperking in sprinters tussen Ut en Bkl

 

13-01-2025 08:01:28
treinhobby
treinhobby

Iemand enig idee wat er mis is met het spoor tussen Apd en Amf? Al enige weken maken veel treinen nabij Assel tussen de overweg en de snelweg A1 een flinke remming.

Soms is het terug naar 80, maar een stukje 40 rijden komt ook voor.

Lijkt erop dat er een ATB code ontbreekt?

 

13-01-2025 08:04:02
gvttreinen
gvttreinen

Te La is wissel 205 gestoord, geen tvk Lc - Zp.

 

13-01-2025 08:31:07
j.jager
j.jager

Quote
treinhobby (13-01-2025 07:55:05):


Volgens treinposities.nl rijden vandaag de ‘Belgische’ ICNG’s 3311, 3315 en 3316 in de treinserie 1800.

Die stellen zijn vanwege de staking toch niet nodig in de Eurocity diensten.



Daar is geen staking voor nodig. Afgelopen zaterdag reden er ook al meerdere in de 1800. Dit zal met de uitdunning te maken hebben van andere series.

 

13-01-2025 09:05:24 1
Rsb
Rsb

De 18900 rijd eindelijk ook weer eens tussen Mt - Hrl 😲

 

13-01-2025 09:11:35 2
Muizeneus
Muizeneus

Dan heeft zo'n Belgische staking toch ook weer voordelen 😀

 

13-01-2025 09:43:04
sik214
sik214

Lag het dan toch aan materieelproblemen, want de Arriva machinisten rijden niet naar België, toch?

 

13-01-2025 09:44:02
Kamehameha
Kamehameha

Quote
treinhobby (13-01-2025 07:55:05):


Volgens treinposities.nl rijden vandaag de ‘Belgische’ ICNG’s 3311, 3315 en 3316 in de treinserie 1800.

Die stellen zijn vanwege de staking toch niet nodig in de Eurocity diensten.


Nee dit komt door werkzaamheden. Tevens rijdt er geen ICNG in de EuroCity, alleen in de EuroCity Direct.

 

13-01-2025 10:47:47 1
broek53
broek53

Er doet al sinds 15 december ICNG-B dienst in de 1800 en 2400 omdat er niet genoeg binnenlands ICNG is. En dat is de reden waarom in de 9500 nog een aantal Traxx-ICR,-,stammen dienst doet.

 

13-01-2025 10:49:07
sjoerd
sjoerd

Quote
gvttreinen (13-01-2025 08:04:02):


Te La is wissel 205 gestoord, geen tvk Lc - Zp.



Ik neem aan dat je het kruisspoor te Lr (Laren-Almen) bedoelt.

 

13-01-2025 11:05:52
Oldskool
Oldskool

Quote
sik214 (13-01-2025 09:43:04):


Lag het dan toch aan materieelproblemen, want de Arriva machinisten rijden niet naar België, toch?


Vanuit Arriva komen verschillende berichten. Ene keer is het materieel problemen andere keer is het personele problemen. Geen touw aan vast te knopen.

 

13-01-2025 11:56:03
zigzag
zigzag

Quote
treinhobby (13-01-2025 07:55:05):


Volgens treinposities.nl rijden vandaag de ‘Belgische’ ICNG’s 3311, 3315 en 3316 in de treinserie 1800.

Die stellen zijn vanwege de staking toch niet nodig in de Eurocity diensten.


Dat heeft weinig met de staking te maken. Ze gaven voorrang aan inzet van meer verouderde materieel voor de Eurocity diensten. Zowel 3315 als 3316 werden zowel zaterdag als zondag al alleen in Nederland ingezet. 3311 werd wel beide dagen ingezet als ECD.

 

13-01-2025 12:11:32
noof
noof

Quote
sik214 (13-01-2025 07:57:35):


ES452 heeft lang in Amf gebivakeerd, stond er om 06:45 uur iig nog op spoor 7, zie tevens treinposities.

Lijkt vermoedelijk geen problemen met het materieel, maar defecte infra aan het einde van spoor 7, waardoor geen vertrek mogelijk was.


Betrof toch echt een defecte loc.

 

13-01-2025 12:26:20
Gydo
Gydo

Quote
noof (13-01-2025 12:11:32):


Quote
sik214 (13-01-2025 07:57:35):


ES452 heeft lang in Amf gebivakeerd, stond er om 06:45 uur iig nog op spoor 7, zie tevens treinposities.

Lijkt vermoedelijk geen problemen met het materieel, maar defecte infra aan het einde van spoor 7, waardoor geen vertrek mogelijk was.


Betrof toch echt een defecte loc.


Klopt, de 186 289 is defect geraakt. De 101003 heeft de trein verder gesleept richting Rsd.

 

13-01-2025 13:08:19
Anoniem9
Anoniem9

Vanwege werkzaamheden rijdt er een mix van SLT en SNG als sprinter tussen Arnhem en Uitgeest vv. De sprinter stopt niet te Oosterbeek, Wolfheze en Maarn.
Ik zit nu in sprinter 7442 met treinstel 2469.

 

13-01-2025 13:11:24
Anoniem9
Anoniem9

Quote
diesels (13-01-2025 06:36:35):


Trein 5517 lijkt defect te staan vlak voor de aansluiting te Den Dolder. Hierdoor keert 5520 daar en slingert 516 er omheen (lang leve de wissels)


Het ging niet echt bepaald goed op de 5500 vandaag. De 2402 die in plaats van de 2454 reed ging zelf ook defect bij Soest (+33) en twee uur later de 2615 met +14 opgeheven te Soest.
Soepel...

 

13-01-2025 13:21:28 1
henri1972
henri1972

Quote
Oldskool (13-01-2025 11:05:52):


Quote
sik214 (13-01-2025 09:43:04):


Lag het dan toch aan materieelproblemen, want de Arriva machinisten rijden niet naar België, toch?


Vanuit Arriva komen verschillende berichten. Ene keer is het materieel problemen andere keer is het personele problemen. Geen touw aan vast te knopen.



Ik heb zo'n idee dat het probleem "Arriva" heet.... 😉

 

13-01-2025 16:24:03
stefanvw14
stefanvw14

Quote
Anoniem9 (13-01-2025 13:08:19):


Vanwege werkzaamheden rijdt er een mix van SLT en SNG als sprinter tussen Arnhem en Uitgeest vv. De sprinter stopt niet te Oosterbeek, Wolfheze en Maarn.
Ik zit nu in sprinter 7442 met treinstel 2469.


Klinkt meer alsof de 7400 wordt “misbruikt” om het niet rijden van de 3200 te compenseren tussen Ah en Ut, want tevens rijdt de 7400 de hele dag utg-db en is verlengd Ah.
Is dit gedaan om niet aan de andere series te hoeven te sleutelen tav de stop in Klp?

 

13-01-2025 17:02:26
anlern
anlern

Quote
treinhobby (13-01-2025 08:01:28):


Iemand enig idee wat er mis is met het spoor tussen Apd en Amf? Al enige weken maken veel treinen nabij Assel tussen de overweg en de snelweg A1 een flinke remming.

Soms is het terug naar 80, maar een stukje 40 rijden komt ook voor.

Lijkt erop dat er een ATB code ontbreekt?



atb baanstoring (code valt kort terug naar 40), rijden op zicht tot het eerst volgende hoofdsein. Niet elke machinist heeft hier zin in.

 

14-01-2025 00:54:47
rolandrail
rolandrail

"Vroeger" werd zo'n baanstoring binnen 24 uur verholpen, tegenwoordig duurt dat gerust weken.

 

14-01-2025 08:26:59
treinhobby
treinhobby

Naar mijn weten gaat deze inmiddels al richting maanden.



Laatst bewerkt door treinhobby op 14-01-2025 08:27
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-01-2025 10:17:01
sik214
sik214

Die storing bij km 77.8 zit er al sinds zomer 2023. Het is wel iets beter geworden, maar ze krijgen hem er niet uit. Meeste treinen houden slechts 'iets in' en gaan dan iig niet naar 40 terug.

 

14-01-2025 12:08:00
joahn93
joahn93

Quote
anlern (13-01-2025 17:02:26):


Quote
treinhobby (13-01-2025 08:01:28):


Iemand enig idee wat er mis is met het spoor tussen Apd en Amf? Al enige weken maken veel treinen nabij Assel tussen de overweg en de snelweg A1 een flinke remming.

Soms is het terug naar 80, maar een stukje 40 rijden komt ook voor.

Lijkt erop dat er een ATB code ontbreekt?



atb baanstoring (code valt kort terug naar 40), rijden op zicht tot het eerst volgende hoofdsein. Niet elke machinist heeft hier zin in.



IK vind het interessant wat je hier zegt, Anlern. Ik kan in mijn machinstendocumentatie niks vinden over dat ik bij een baanstoring moet ROZ. Heb je hier een link naar een document van, of andersinds?

 

14-01-2025 12:10:24
sander14
sander14

NS regelgeving schrijft ROZ voor, VVRV regelgeving niet. NS kiest hier voor de veilige kant.

 

14-01-2025 12:12:38
joahn93
joahn93

Dat verklaart. Ik rij niet bij NS. Bedankt Sander

 

14-01-2025 13:20:35
treinfan
treinfan

Quote
sander14 (14-01-2025 12:10:24):


NS regelgeving schrijft ROZ voor, VVRV regelgeving niet. NS kiest hier voor de veilige kant.


Moet dat ook in een situatie waarbij het volgende sein zichtbaar (bij recht spoor en goed zicht) een veilig seinbeeld toont, of zijn er situaties waarin ROZ veiliger is (zoals misschien een spoorstaafbreuk)?

 

14-01-2025 13:44:34
broek53
broek53

Quote
sander14 (14-01-2025 12:10:24):


NS regelgeving schrijft ROZ voor, VVRV regelgeving niet. NS kiest hier voor de veilige kant.


Daar vind ik wel wat van, maar laat ik mij beperken tot de vraag hoe lang dat ROZ volgehouden moet worden volgens NS. Tot Amersfoort, tot het volgende lichtsein of tot de ATB-code weer verbetert?

 

14-01-2025 13:46:48
Muizeneus
Muizeneus

Quote
anlern (13-01-2025 17:02:26):
atb baanstoring (code valt kort terug naar 40), rijden op zicht tot het eerst volgende hoofdsein.



 

14-01-2025 14:23:22
sjoerd
sjoerd

Quote
broek53 (14-01-2025 13:44:34):


Quote
sander14 (14-01-2025 12:10:24):


NS regelgeving schrijft ROZ voor, VVRV regelgeving niet. NS kiest hier voor de veilige kant.


Daar vind ik wel wat van, maar laat ik mij beperken tot de vraag hoe lang dat ROZ volgehouden moet worden volgens NS. Tot Amersfoort, tot het volgende lichtsein of tot de ATB-code weer verbetert?



Mee eens. Mij lijkt dat, indien de machinist geen code krijgt (ATB geeft geen code bij 40 km/h) hij niet op kan schakelen boven de 40 km/h: de ATB zal ingrijpen omdat de machinist de toegelaten snelheid overschrijdt. Op het moment dat er weer code in het spoor zit, dus onmiddellijk na het volgende sein dat een hogere snelheid toelaat, kan de machinist weer opschakelen.

Maar ik ben ook geen machinist en zit te ver van dat werkveld. Ik ken de recente instructies niet.



Laatst bewerkt door sjoerd op 14-01-2025 14:24
 

14-01-2025 14:32:47
sander14
sander14

Quote
broek53 (14-01-2025 13:44:34):


Quote
sander14 (14-01-2025 12:10:24):


NS regelgeving schrijft ROZ voor, VVRV regelgeving niet. NS kiest hier voor de veilige kant.


Daar vind ik wel wat van, maar laat ik mij beperken tot de vraag hoe lang dat ROZ volgehouden moet worden volgens NS. Tot Amersfoort, tot het volgende lichtsein of tot de ATB-code weer verbetert?



ROZ tot het eerstvolgende hoofdsein.

 

14-01-2025 14:36:55
broek53
broek53

Quote
Muizeneus (14-01-2025 13:46:48):


Quote
anlern (13-01-2025 17:02:26):
atb baanstoring (code valt kort terug naar 40), rijden op zicht tot het eerst volgende hoofdsein.




Aha & okido. Dat verklaart voor mij wel een deel van de verschillen in interpretatie. Tegen de tijd dat je van ergens bij km 77.8 naar 40 km/h bent afgeremd, ben je inmiddels bij sein 820 en kun je de snelheid weer opvoeren. Tenzij je een snelremming uitvoert, maar de animo daarvoor zal niet groot zijn als de juiste ATB-code al weer terug is.

 

14-01-2025 15:24:28
Marco
Marco

Het kan natuurlijk ook zijn dat de ATB-code maar kort wegvalt. Dan zou je volgens NS-reglementen toch op zicht moeten rijden tot het volgende hoofdsein, zelfs al heb je inmiddels weer een ATB-code. Maar goed, ik kan me voorstellen dat je het wel gelooft als machinist als je dezelfde ATB-storing al 17x gehad hebt op dezelfde locatie, en je de baan gewoon in zicht hebt tot het volgende sein.

Die regel is volgens mij bedacht als extra veiligheid: stel dat iemand buiten jouw zicht een kortsluitkabel wilde plaatsen, maar dat die er weer af is geschoten. Of dat een aannemer per ongeluk slecht detecterend materieel (b.v. een krol) in jouw spoor heeft geplaatst. Dan kan je maar beter op zicht blijven rijden, al heb je inmiddels al weer een ATB-code.

 

14-01-2025 18:36:11
rolandrail
rolandrail

Quote
treinfan (14-01-2025 13:20:35):


Quote
sander14 (14-01-2025 12:10:24):


NS regelgeving schrijft ROZ voor, VVRV regelgeving niet. NS kiest hier voor de veilige kant.


Moet dat ook in een situatie waarbij het volgende sein zichtbaar (bij recht spoor en goed zicht) een veilig seinbeeld toont, of zijn er situaties waarin ROZ veiliger is (zoals misschien een spoorstaafbreuk)?



Het moet van de NS-regelgeving ongeacht de situatie, geen verschil tussen wel/geen vrij zicht, overdag of in het donker, waarneembaar volgend veilig seinbeeld enz.
Nuance dus 0,0.

 

14-01-2025 19:10:58
anlern
anlern

Quote
joahn93 (14-01-2025 12:08:00):


Quote
anlern (13-01-2025 17:02:26):


Quote
treinhobby (13-01-2025 08:01:28):


Iemand enig idee wat er mis is met het spoor tussen Apd en Amf? Al enige weken maken veel treinen nabij Assel tussen de overweg en de snelweg A1 een flinke remming.

Soms is het terug naar 80, maar een stukje 40 rijden komt ook voor.

Lijkt erop dat er een ATB code ontbreekt?



atb baanstoring (code valt kort terug naar 40), rijden op zicht tot het eerst volgende hoofdsein. Niet elke machinist heeft hier zin in.



IK vind het interessant wat je hier zegt, Anlern. Ik kan in mijn machinstendocumentatie niks vinden over dat ik bij een baanstoring moet ROZ. Heb je hier een link naar een document van, of andersinds?


Het is inderdaad NSR+ regelgeving zoals hierboven al werd benoemd

 

14-01-2025 19:36:25
Rsb
Rsb

Juist deste meer redenen om die ATB storing zsm te verhelpen. Men kan ongemerkt een verwachtingspatroon hebben wat tot ongelukken kan lijden. Zie als voorbeeld geelknipper bij Tbge wat toen gebruikelijk was voor kopmakende treinen te Tbu en dus mis ging bij het overkuisen door een trein die aan de kant ging in 2015

 

14-01-2025 23:46:09
rolandrail
rolandrail

Je geeft een voorbeeld waar de ATB-code juist geen rol speelde want die is de gehele rijweg van Tb naar Tbu code 40.
Interessanter vond ik laatst een atb-baanstoring die ik had bij Sgra rg Obpa. Naar een bediend sein toe en ook nog eens geen zicht op het volgende sein,

 

15-01-2025 08:59:20
wattman
wattman

Voor wie niet meer weet waar het bij Tilburg over ging, hier de link naar een kort overzicht van de bevindingen op de site van Prorail. (Typisch is dat de link naar het onderzoeksrapport op de site van de rijksoverheid dood is).

 

15-01-2025 09:47:01
sjoerd
sjoerd

Quote
rolandrail (14-01-2025 23:46:09):


Je geeft een voorbeeld waar de ATB-code juist geen rol speelde want die is de gehele rijweg van Tb naar Tbu code 40.
Interessanter vond ik laatst een atb-baanstoring die ik had bij Sgra rg Obpa. Naar een bediend sein toe en ook nog eens geen zicht op het volgende sein,



Maar je weet ook dat het ontbreken van de code (omdat Tilburg Goederen zelf 40 km gebied is) daarin juist een grote rol speelde. Bij V-max is 40 is er immers in het geheel geen code in het spoor. Code 40 bestaat dus feitelijk niet. Daarnaast geven de dwergjes alleen bij vrijgave rangeren (en wisselbediening ter plaatse) in dat specifieke gebied geel knipper tegen elkaar in. Er kan dan geen rijweg over worden ingesteld voor een treinbeweging.

 

15-01-2025 09:49:50
Ysbergsla
Ysbergsla

We spraken toch over ATB-baanstoringen?

 

15-01-2025 10:12:53
Dionysusnu
Dionysusnu

De vergeijking met Tbge gaat vooral om het verwachtingspatroon van met geel vertrekken vanaf Tb (omdat de ARI-trigger te laat stond). Datzelfde zou je hier kunnen krijgen: 'ach, weer die baanstoring', terwijl er toch deze keer iemand een kortsluitlans plaatst.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 15-01-2025 10:18
 

15-01-2025 14:15:56
Rsb
Rsb

Ik doelde inderdaad op het verwachtingspatroon, lees stoptrein mag eerst en daarna de goederentrein die overkruist en aan de kant moet, waar het mis ging.

 

15-01-2025 16:21:15
rolandrail
rolandrail

Quote
Dionysusnu (15-01-2025 10:12:53):


De vergeijking met Tbge gaat vooral om het verwachtingspatroon van met geel vertrekken vanaf Tb (omdat de ARI-trigger te laat stond). Datzelfde zou je hier kunnen krijgen: 'ach, weer die baanstoring', terwijl er toch deze keer iemand een kortsluitlans plaatst.



Een kortsluitlans wordt niet ergens op een baanvak geplaatst maar aan de uiteinden zodat uitgesloten is dat een trein dat baanvak kan binnen rijden. Dus in geval van deze baanstoring zal dat niet opgaan.

 

15-01-2025 19:23:49
thom
thom

Quote
Dionysusnu (15-01-2025 10:12:53):


De vergeijking met Tbge gaat vooral om het verwachtingspatroon van met geel vertrekken vanaf Tb (omdat de ARI-trigger te laat stond). Datzelfde zou je hier kunnen krijgen: 'ach, weer die baanstoring', terwijl er toch deze keer iemand een kortsluitlans plaatst.


Dan heb je niet alleen een ATB baan storing, maar ook gewoon een stop tonend sein ervoor.

 

15-01-2025 19:30:50
Dionysusnu
Dionysusnu

Niet als je daar op dat moment al voorbij bent. Dat zit uiteraard in een klein hoekje, maar dat is nou precies het probleem bij ongevallen. Gatenkaas.

Voor een kortsluitlans kan je ook een krol inbeelden, of enig ander object wat mogelijk ATB-code verstoort en gevaar oplevert.

 

15-01-2025 21:04:25
treinhobby
treinhobby

Maar als het blok na een sein bezet is (of door een krol of kortsluitlans), staat het sein voor dat blok dus rood.

Of je bedoelt dat er in de paar seconden (minuten) tussen het passeren van het laatste sein in het blok waar je op dat moment rijdt een krol of kortsluitlans wordt geplaatst. Die kans is natuurlijk verwaarloosbaar klein.

In dit geval bij Assel staan de seinen groen, maar ontbreekt toch de ATB code.

Opvallend dat blijkbaar niet alle treinstellen hier last van hebben. Sommige ritten gaan er wel met 130 km/uur overheen.

 

15-01-2025 21:16:32
Muizeneus
Muizeneus

Quote
treinhobby (15-01-2025 21:04:25):


Maar als het blok na een sein bezet is (of door een krol of kortsluitlans), staat het sein voor dat blok dus rood.

Of je bedoelt dat er in de paar seconden (minuten) tussen het passeren van het laatste sein in het blok waar je op dat moment rijdt een krol of kortsluitlans wordt geplaatst. Die kans is natuurlijk verwaarloosbaar klein.


Als dat het criterium zou zijn moet er voortaan altijd en overal op zicht gereden gaan worden .....

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-01-2025 21:25:12
rolandrail
rolandrail

Quote
treinhobby (15-01-2025 21:04:25):


Maar als het blok na een sein bezet is (of door een krol of kortsluitlans), staat het sein voor dat blok dus rood.

Of je bedoelt dat er in de paar seconden (minuten) tussen het passeren van het laatste sein in het blok waar je op dat moment rijdt een krol of kortsluitlans wordt geplaatst. Die kans is natuurlijk verwaarloosbaar klein.

In dit geval bij Assel staan de seinen groen, maar ontbreekt toch de ATB code.

Opvallend dat blijkbaar niet alle treinstellen hier last van hebben. Sommige ritten gaan er wel met 130 km/uur overheen.


Het zal niet de eerste keer zijn bij een baanstoring dat ICM-III er geen last van heeft en ICM-IV wel, een atb-codegever die afwijkende codes afgeeft waarbij relaistechniek denkt "dit vind ik goed genoeg"en chiptechniek denkt "daar kan ik niks mee".

 

15-01-2025 21:37:18 1
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
treinhobby (15-01-2025 21:04:25):


Maar als het blok na een sein bezet is (of door een krol of kortsluitlans), staat het sein voor dat blok dus rood.

Of je bedoelt dat er in de paar seconden (minuten) tussen het passeren van het laatste sein in het blok waar je op dat moment rijdt een krol of kortsluitlans wordt geplaatst. Die kans is natuurlijk verwaarloosbaar klein.

In dit geval bij Assel staan de seinen groen, maar ontbreekt toch de ATB code.

Opvallend dat blijkbaar niet alle treinstellen hier last van hebben. Sommige ritten gaan er wel met 130 km/uur overheen.


Als je op een willekeurig moment, op een willekeurige plek tussen 2 seinen, een krol plaatst, heb je op Apeldoorn-Amersfoort een kans van zo'n 8% dat een trein daardoor een ATB-terugval krijgt. Berekening: Neem bloklengte 1600m (gemeten rond Assel), keer 1.5 (één heel blok wat terugvalt in aanloop naar het rode sein, en gemiddeld een half blok van het rode sein tot de krol), gedeeld door 120km/h (~gemiddelde snelheid van treinen), dat is de tijd dat 1 trein in het terugvalgebied rijdt. Doe dat dus nog even keer 4 treinen/richting/u (1700 + 2 goederenpaden, gokje), en dan kom je uit op 0,08 deel van een vol uur dat het terugvalgebied bezet is. Die 8% kans is dus wel klein, maar zeker niet verwaarloosbaar.

 

15-01-2025 21:54:27
Jeroen1740
Jeroen1740

Je negeert de procedures die bij het in het spoor plaatsen van een krol horen en de rol van de treindienstleider hierin. Er wordt nooit op een willekeurig moment op een willekeurig plaats een krol in het spoor geplaatst. Dat is de kans die bij een joyrijdende krol hoort. Oftewel die kans is pas echt verwaarloosbaar klein zodat van die 8% weinig meer overblijft.

 

15-01-2025 22:19:16
Dionysusnu
Dionysusnu

Procedures gaan ook wel eens mis; Voorschoten is daar een pijnlijk voorbeeld van. Het is niet mijn bedoeling om het risico (te) groot voor te stellen, maar ik probeer te illustreren waarom de regel "op zicht bij ATB-terugval" wel goed is als redundantie.

 

15-01-2025 22:28:40
selivio
selivio

Toch wel weer bijzonder dat dat bij NS dan wel een "issue" is, maar bij andere vervoerders (voor zover ik weet) niet. Het staat geloof ik ook niet in het algemene handboek machinist...

 

15-01-2025 22:31:29
rolandrail
rolandrail

In Voorschoten was er geen enkele invloed door kortsluitlansen e.d., een krol die z'n spoorwielen gelicht heeft detecteert ook niet.
Redundantie: "het meer dan benodigd (in overvloed) voorkomen van iets."
De regel zoals nu gebezigd door NSR is overdreven: "vrij zicht en volgend sein waarneembaar" is voldoende.

 

15-01-2025 22:32:48
rolandrail
rolandrail

Quote
selivio (15-01-2025 22:28:40):


Toch wel weer bijzonder dat dat bij NS dan wel een 'issue' is, maar bij andere vervoerders (voor zover ik weet) niet. Het staat geloof ik ook niet in het algemene handboek machinist...



Het is ongetwijfeld een reactie op e.o.a. voorval, daar is NSR heel goed in. Dichttimmeren van de regelgeving. Zie ook snelheid hernemen/ophogen in het donker.