12-01-2025 21:54:03 | ||
---|---|---|
sander14
![]() |
Vanwege de stakingen in België zijn zowel de 9200 Rtd-Brusz v.v. als de 9500 Lls-Brusz v.v. volledig opgeheven voor de hele dag. |
12-01-2025 21:56:21 1 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
NS International meldt zelf wat anders: www.nsinternational.com. Er zouden alleen enkele slagen uitvallen. Stoptreinen Rsd - Antwerpen en Mt - Liege rijden niet |
12-01-2025 22:08:02 1 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
https://treinposities.nl/treinseries/9200/2025-01-13 https://treinposities.nl/treinseries/9500/2025-01-13 Echter... alle EC(D)'s zijn al opgeheven. Eurostar zou nog moeten rijden, op de 9316 na. Ben benieuwd hoe het morgen daadwerkelijk gaat lopen. |
12-01-2025 22:54:10 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Alle 2500 staan genoteerd als opgeheven
18900 zijn treinen opgeheven tussen Maastricht en Liege-Guillemins. Deze trein rijdt tusen deze plaatsen (maximaal) 6x. Laatst bewerkt door seinhuis op 12-01-2025 23:02 |
![]() |
advertentie |
13-01-2025 06:36:35 | ||
---|---|---|
diesels
![]() |
Trein 5517 lijkt defect te staan vlak voor de aansluiting te Den Dolder. Hierdoor keert 5520 daar en slingert 516 er omheen (lang leve de wissels) |
13-01-2025 07:55:05 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Volgens treinposities.nl rijden vandaag de ‘Belgische’ ICNG’s 3311, 3315 en 3316 in de treinserie 1800. Die stellen zijn vanwege de staking toch niet nodig in de Eurocity diensten. |
13-01-2025 07:57:35 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
ES452 heeft lang in Amf gebivakeerd, stond er om 06:45 uur iig nog op spoor 7, zie tevens treinposities. Lijkt vermoedelijk geen problemen met het materieel, maar defecte infra aan het einde van spoor 7, waardoor geen vertrek mogelijk was. |
13-01-2025 07:58:06 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Asdm 7:55 TCS 101003 + LNS 186 xxx met ES 452 richting Asd - Brusz, 7 rijtuigen en WLAB30 als vierde. Geen bistro. |
13-01-2025 07:59:46 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Trein7416 defect bij Mas, beperking in sprinters tussen Ut en Bkl |
13-01-2025 08:01:28 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Iemand enig idee wat er mis is met het spoor tussen Apd en Amf? Al enige weken maken veel treinen nabij Assel tussen de overweg en de snelweg A1 een flinke remming. Soms is het terug naar 80, maar een stukje 40 rijden komt ook voor. Lijkt erop dat er een ATB code ontbreekt? |
13-01-2025 08:04:02 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Te La is wissel 205 gestoord, geen tvk Lc - Zp. |
13-01-2025 08:31:07 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
|
13-01-2025 09:05:24 1 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
De 18900 rijd eindelijk ook weer eens tussen Mt - Hrl 😲 |
13-01-2025 09:11:35 2 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Dan heeft zo'n Belgische staking toch ook weer voordelen 😀 |
13-01-2025 09:43:04 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Lag het dan toch aan materieelproblemen, want de Arriva machinisten rijden niet naar België, toch? |
13-01-2025 09:44:02 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Nee dit komt door werkzaamheden. Tevens rijdt er geen ICNG in de EuroCity, alleen in de EuroCity Direct. |
13-01-2025 10:47:47 1 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Er doet al sinds 15 december ICNG-B dienst in de 1800 en 2400 omdat er niet genoeg binnenlands ICNG is. En dat is de reden waarom in de 9500 nog een aantal Traxx-ICR,-,stammen dienst doet. |
13-01-2025 10:49:07 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
|
13-01-2025 11:05:52 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Vanuit Arriva komen verschillende berichten. Ene keer is het materieel problemen andere keer is het personele problemen. Geen touw aan vast te knopen. |
13-01-2025 11:56:03 | ||
---|---|---|
zigzag
![]() |
Dat heeft weinig met de staking te maken. Ze gaven voorrang aan inzet van meer verouderde materieel voor de Eurocity diensten. Zowel 3315 als 3316 werden zowel zaterdag als zondag al alleen in Nederland ingezet. 3311 werd wel beide dagen ingezet als ECD. |
13-01-2025 12:11:32 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
Betrof toch echt een defecte loc. |
13-01-2025 12:26:20 | ||
---|---|---|
Gydo
![]() |
Klopt, de 186 289 is defect geraakt. De 101003 heeft de trein verder gesleept richting Rsd. |
13-01-2025 13:08:19 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Vanwege werkzaamheden rijdt er een mix van SLT en SNG als sprinter tussen Arnhem en Uitgeest vv. De sprinter stopt niet te Oosterbeek, Wolfheze en Maarn. |
13-01-2025 13:11:24 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Het ging niet echt bepaald goed op de 5500 vandaag. De 2402 die in plaats van de 2454 reed ging zelf ook defect bij Soest (+33) en twee uur later de 2615 met +14 opgeheven te Soest. |
13-01-2025 13:21:28 1 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
|
13-01-2025 16:24:03 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Klinkt meer alsof de 7400 wordt “misbruikt” om het niet rijden van de 3200 te compenseren tussen Ah en Ut, want tevens rijdt de 7400 de hele dag utg-db en is verlengd Ah. |
13-01-2025 17:02:26 | ||
---|---|---|
anlern
![]() |
|
14-01-2025 00:54:47 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
"Vroeger" werd zo'n baanstoring binnen 24 uur verholpen, tegenwoordig duurt dat gerust weken. |
14-01-2025 08:26:59 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Naar mijn weten gaat deze inmiddels al richting maanden. Laatst bewerkt door treinhobby op 14-01-2025 08:27 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
14-01-2025 10:17:01 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Die storing bij km 77.8 zit er al sinds zomer 2023. Het is wel iets beter geworden, maar ze krijgen hem er niet uit. Meeste treinen houden slechts 'iets in' en gaan dan iig niet naar 40 terug. |
14-01-2025 12:08:00 | ||
---|---|---|
joahn93
![]() |
|
14-01-2025 12:10:24 | ||
---|---|---|
sander14
![]() |
NS regelgeving schrijft ROZ voor, VVRV regelgeving niet. NS kiest hier voor de veilige kant. |
14-01-2025 12:12:38 | ||
---|---|---|
joahn93
![]() |
Dat verklaart. Ik rij niet bij NS. Bedankt Sander |
14-01-2025 13:20:35 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Moet dat ook in een situatie waarbij het volgende sein zichtbaar (bij recht spoor en goed zicht) een veilig seinbeeld toont, of zijn er situaties waarin ROZ veiliger is (zoals misschien een spoorstaafbreuk)? |
14-01-2025 13:44:34 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Daar vind ik wel wat van, maar laat ik mij beperken tot de vraag hoe lang dat ROZ volgehouden moet worden volgens NS. Tot Amersfoort, tot het volgende lichtsein of tot de ATB-code weer verbetert? |
14-01-2025 13:46:48 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
|
14-01-2025 14:23:22 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Maar ik ben ook geen machinist en zit te ver van dat werkveld. Ik ken de recente instructies niet. Laatst bewerkt door sjoerd op 14-01-2025 14:24 |
14-01-2025 14:32:47 | ||
---|---|---|
sander14
![]() |
|
14-01-2025 14:36:55 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Aha & okido. Dat verklaart voor mij wel een deel van de verschillen in interpretatie. Tegen de tijd dat je van ergens bij km 77.8 naar 40 km/h bent afgeremd, ben je inmiddels bij sein 820 en kun je de snelheid weer opvoeren. Tenzij je een snelremming uitvoert, maar de animo daarvoor zal niet groot zijn als de juiste ATB-code al weer terug is. |
14-01-2025 15:24:28 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Het kan natuurlijk ook zijn dat de ATB-code maar kort wegvalt. Dan zou je volgens NS-reglementen toch op zicht moeten rijden tot het volgende hoofdsein, zelfs al heb je inmiddels weer een ATB-code. Maar goed, ik kan me voorstellen dat je het wel gelooft als machinist als je dezelfde ATB-storing al 17x gehad hebt op dezelfde locatie, en je de baan gewoon in zicht hebt tot het volgende sein. Die regel is volgens mij bedacht als extra veiligheid: stel dat iemand buiten jouw zicht een kortsluitkabel wilde plaatsen, maar dat die er weer af is geschoten. Of dat een aannemer per ongeluk slecht detecterend materieel (b.v. een krol) in jouw spoor heeft geplaatst. Dan kan je maar beter op zicht blijven rijden, al heb je inmiddels al weer een ATB-code. |
14-01-2025 18:36:11 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
|
14-01-2025 19:10:58 | ||
---|---|---|
anlern
![]() |
Het is inderdaad NSR+ regelgeving zoals hierboven al werd benoemd |
14-01-2025 19:36:25 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Juist deste meer redenen om die ATB storing zsm te verhelpen. Men kan ongemerkt een verwachtingspatroon hebben wat tot ongelukken kan lijden. Zie als voorbeeld geelknipper bij Tbge wat toen gebruikelijk was voor kopmakende treinen te Tbu en dus mis ging bij het overkuisen door een trein die aan de kant ging in 2015 |
14-01-2025 23:46:09 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Je geeft een voorbeeld waar de ATB-code juist geen rol speelde want die is de gehele rijweg van Tb naar Tbu code 40. |
15-01-2025 08:59:20 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Voor wie niet meer weet waar het bij Tilburg over ging, hier de link naar een kort overzicht van de bevindingen op de site van Prorail. (Typisch is dat de link naar het onderzoeksrapport op de site van de rijksoverheid dood is). |
15-01-2025 09:47:01 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
|
15-01-2025 09:49:50 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
We spraken toch over ATB-baanstoringen? |
15-01-2025 10:12:53 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
De vergeijking met Tbge gaat vooral om het verwachtingspatroon van met geel vertrekken vanaf Tb (omdat de ARI-trigger te laat stond). Datzelfde zou je hier kunnen krijgen: 'ach, weer die baanstoring', terwijl er toch deze keer iemand een kortsluitlans plaatst. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 15-01-2025 10:18 |
15-01-2025 14:15:56 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Ik doelde inderdaad op het verwachtingspatroon, lees stoptrein mag eerst en daarna de goederentrein die overkruist en aan de kant moet, waar het mis ging. |
15-01-2025 16:21:15 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
|
15-01-2025 19:23:49 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dan heb je niet alleen een ATB baan storing, maar ook gewoon een stop tonend sein ervoor. |
15-01-2025 19:30:50 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Niet als je daar op dat moment al voorbij bent. Dat zit uiteraard in een klein hoekje, maar dat is nou precies het probleem bij ongevallen. Gatenkaas. Voor een kortsluitlans kan je ook een krol inbeelden, of enig ander object wat mogelijk ATB-code verstoort en gevaar oplevert. |
15-01-2025 21:04:25 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Maar als het blok na een sein bezet is (of door een krol of kortsluitlans), staat het sein voor dat blok dus rood. Of je bedoelt dat er in de paar seconden (minuten) tussen het passeren van het laatste sein in het blok waar je op dat moment rijdt een krol of kortsluitlans wordt geplaatst. Die kans is natuurlijk verwaarloosbaar klein. In dit geval bij Assel staan de seinen groen, maar ontbreekt toch de ATB code. Opvallend dat blijkbaar niet alle treinstellen hier last van hebben. Sommige ritten gaan er wel met 130 km/uur overheen. |
15-01-2025 21:16:32 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Als dat het criterium zou zijn moet er voortaan altijd en overal op zicht gereden gaan worden ..... |
![]() |
advertentie |
15-01-2025 21:25:12 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Het zal niet de eerste keer zijn bij een baanstoring dat ICM-III er geen last van heeft en ICM-IV wel, een atb-codegever die afwijkende codes afgeeft waarbij relaistechniek denkt "dit vind ik goed genoeg"en chiptechniek denkt "daar kan ik niks mee". |
15-01-2025 21:37:18 1 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Als je op een willekeurig moment, op een willekeurige plek tussen 2 seinen, een krol plaatst, heb je op Apeldoorn-Amersfoort een kans van zo'n 8% dat een trein daardoor een ATB-terugval krijgt. Berekening: Neem bloklengte 1600m (gemeten rond Assel), keer 1.5 (één heel blok wat terugvalt in aanloop naar het rode sein, en gemiddeld een half blok van het rode sein tot de krol), gedeeld door 120km/h (~gemiddelde snelheid van treinen), dat is de tijd dat 1 trein in het terugvalgebied rijdt. Doe dat dus nog even keer 4 treinen/richting/u (1700 + 2 goederenpaden, gokje), en dan kom je uit op 0,08 deel van een vol uur dat het terugvalgebied bezet is. Die 8% kans is dus wel klein, maar zeker niet verwaarloosbaar. |
15-01-2025 21:54:27 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
Je negeert de procedures die bij het in het spoor plaatsen van een krol horen en de rol van de treindienstleider hierin. Er wordt nooit op een willekeurig moment op een willekeurig plaats een krol in het spoor geplaatst. Dat is de kans die bij een joyrijdende krol hoort. Oftewel die kans is pas echt verwaarloosbaar klein zodat van die 8% weinig meer overblijft. |
15-01-2025 22:19:16 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Procedures gaan ook wel eens mis; Voorschoten is daar een pijnlijk voorbeeld van. Het is niet mijn bedoeling om het risico (te) groot voor te stellen, maar ik probeer te illustreren waarom de regel "op zicht bij ATB-terugval" wel goed is als redundantie. |
15-01-2025 22:28:40 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Toch wel weer bijzonder dat dat bij NS dan wel een "issue" is, maar bij andere vervoerders (voor zover ik weet) niet. Het staat geloof ik ook niet in het algemene handboek machinist... |
15-01-2025 22:31:29 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
In Voorschoten was er geen enkele invloed door kortsluitlansen e.d., een krol die z'n spoorwielen gelicht heeft detecteert ook niet. |
15-01-2025 22:32:48 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
|