Opvallende dingen 5 februari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
04-02-2025 15:09:32
sander14
sander14

Vandaag gaat de eerste rit rijden van de European Sleeper naar Venetië. DRGL volgens de website: Brussel Zuid 18:06 - Breda 20:28/20:31 - Eindhoven 21:09/21:11 en dan verder Keulen-München Ostbahnhof-Innsbruck-Venetië.

 

04-02-2025 16:02:43
coolezuge
coolezuge

Quote
sander14 (04-02-2025 15:09:32):


Vandaag gaat de eerste rit rijden van de European Sleeper naar Venetië. DRGL volgens de website: Brussel Zuid 18:06 - Breda 20:28/20:31 - Eindhoven 21:09/21:11 en dan verder Keulen-München Ostbahnhof-Innsbruck-Venetië.



Treinnummer 1277. NS denkt dat die eindigt in Landeck, aardig ver weg van Venetië? 😆

DB-RIS (de tegenhanger van “jullie” infoplus) zegt geen uitstap mogelijk in Eindhoven en Breda, European Sleepers verkoopt toch ook stoelen tussen België en Nederland in de treinen naar Praag of is dit een uitzondering?

 

04-02-2025 16:54:42
BR120Trihn
BR120Trihn


Quote
sander14 (04-02-2025 15:09:32):


Vandaag gaat de eerste rit rijden van de European Sleeper naar Venetië. DRGL volgens de website: Brussel Zuid 18:06 - Breda 20:28/20:31 - Eindhoven 21:09/21:11 en dan verder Keulen-München Ostbahnhof-Innsbruck-Venetië.



DB-RIS (de tegenhanger van “jullie” infoplus) zegt geen uitstap mogelijk in Eindhoven en Breda, European Sleepers verkoopt toch ook stoelen tussen België en Nederland in de treinen naar Praag of is dit een uitzondering?



In de trein naar Praag worden tussen België en Nederland alleen maar zitplaatsen verkocht. De trein naar Venetië heeft geen zitwagen, dus waarschijnlijk is dat de reden.



Laatst bewerkt door BR120Trihn op 04-02-2025 17:00
 

04-02-2025 16:58:54 1
Dionysusnu
Dionysusnu

Als je op de website Brussel-NL probeert te boeken, krijg je voor morgenavond alleen de trein naar Praag. Je kan wel tickets van Brussel naar Venetië boeken. Dat lijkt dus correct van DB-RIS.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-02-2025 23:28:07
jor[D]1
jor[D]1

Heeft ook ergens in een bericht/aankondiging gestaan dat er geen zitplaatsen voor de deel trajecten worden verkocht op deze trein. Mede wegens geen zitrijtuigen.

 

05-02-2025 06:22:20
BVisser
BVisser

Asdm 6:21 LNS 186 xxx met ES 452 richting Asd - Brusz. Zes rijtuigen met WLAB30 als tweede en geen bistro.

 

05-02-2025 09:32:19
gvttreinen
gvttreinen

9.23 door Cl ri Gdm e.v., R-Net (NS) Flirt als LM.

 

05-02-2025 09:53:37
michaben
michaben

Zou naar Vl gaan, geen idee waarom maar komende tijd zijn er maar 5 ipv 6 stellen ingepland op Gd - Apn.



Laatst bewerkt door michaben op 05-02-2025 09:53
 

05-02-2025 09:56:34
Arman3428
Arman3428

Stel 2011 als het goed is.

 

05-02-2025 10:01:48
Arman3428
Arman3428

Rode Arriva Spurt 2/8 374 staat buiten de voormalige Cxxn loods in Amf om 9:15, als het goed ik klaar met onderhoud en zal terugkeren(?).



Laatst bewerkt door Arman3428 op 05-02-2025 10:44
 

05-02-2025 10:16:45
Roland55
Roland55

Quote
sander14 (04-02-2025 15:09:32):


Vandaag gaat de eerste rit rijden van de European Sleeper naar Venetië. DRGL volgens de website: Brussel Zuid 18:06 - Breda 20:28/20:31 - Eindhoven 21:09/21:11 en dan verder Keulen-München Ostbahnhof-Innsbruck-Venetië.


En Venezia Mestre planmatige aankomst ruim na 16.00 uur volgens de website van ES. Qua reistijd kriig je dus wel waar voor je geld.

 

05-02-2025 10:49:05
Ysbergsla
Ysbergsla

Quote
michaben (05-02-2025 09:53:37):


Zou naar Vl gaan, geen idee waarom maar komende tijd zijn er maar 5 ipv 6 stellen ingepland op Gd - Apn.


De oudste TAG-stellen rijden reeds meer dan 9 jaar rond en hadden aldus anderhalf jaar geleden een tussentijdse revisie moeten ondergaan - wat door conflicten is uitgesteld en beperkt bleef tot het hoognodige.

 

05-02-2025 12:11:40
Lars190999
Lars190999

Om 12:10 door Ht: een driedelige Arriva FLIRT, nummer helaas gemist. Trein reed noordwaarts.

 

05-02-2025 12:31:48
train85
train85

Quote
michaben (05-02-2025 09:53:37):


Zou naar Vl gaan, geen idee waarom maar komende tijd zijn er maar 5 ipv 6 stellen ingepland op Gd - Apn.



Groot onderhoud.

 

05-02-2025 13:05:18
Duitje
Duitje

Cas: trein 303036 met maarliefst 10 bakken DDZ, 7501+7625

Edit: en weer retour als 3057



Laatst bewerkt door Duitje op 05-02-2025 15:28


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

05-02-2025 13:21:33
BVisser
BVisser

Quote
Lars190999 (05-02-2025 12:11:40):


Om 12:10 door Ht: een driedelige Arriva FLIRT, nummer helaas gemist. Trein reed noordwaarts.


Asdm 13:19 richting Asd.

Asdm 13:43 richting Bkl.



Laatst bewerkt door BVisser op 05-02-2025 13:45
 

05-02-2025 16:40:12
DylansDepot
DylansDepot

Quote
Duitje (05-02-2025 13:05:18):


Cas: trein 303036 met maarliefst 10 bakken DDZ, 7501+7625

Edit: en weer retour als 3057



Komt omdat de 3036 in Ah is blijven staan met een defecte magneetrem. Die wilde het spoor niet meer loslaten. Was oorspronkelijk een VIRM

 

05-02-2025 17:23:17
erwin_6610
erwin_6610

Trein 555 is niet verder gereden dan Wd; DDZ 7548, 7522 staan rond 17.20 langs spoor 5

 

05-02-2025 20:10:54 1
MaxBB
MaxBB

Quote
sander14 (04-02-2025 15:09:32):


Vandaag gaat de eerste rit rijden van de European Sleeper naar Venetië. DRGL volgens de website: Brussel Zuid 18:06 - Breda 20:28/20:31 - Eindhoven 21:09/21:11 en dan verder Keulen-München Ostbahnhof-Innsbruck-Venetië.



Het kan nog opvallender... Trein 1277 zal Italië niet halen:

Nederlandse nachttrein naar Venetië valt in duigen: ’We mogen plots de grens niet over’



Laatst bewerkt door MaxBB op 05-02-2025 20:16
 

05-02-2025 20:25:41
Marco
Marco

Quote
MaxBB (05-02-2025 20:10:54):



Het kan nog opvallender... Trein 1277 zal Italië niet halen:

Nederlandse nachttrein naar Venetië valt in duigen: ’We mogen plots de grens niet over’


Jemig, ik ben benieuwd wat daar de reden van is. Je zou toch zeggen dat je zo'n "belangrijke" trein (als in: een lange afstandstrein die minder dan 1x per dag rijdt) altijd wel ergens tussendoor krijgt. Zelfs op het Nederlandse net lukt dat, als de Nightjet weer eens vertraagd het land binnen komt.

Of ze moeten ergens een regel gevonden hebben om de trein te weigeren.

 

05-02-2025 20:28:00 1
Dionysusnu
Dionysusnu

De ÖBB rijdt een vervangende trein (in opdracht van ES) vanaf Innsbruck, zonder vertraging, dus in (ongeveer) hetzelfde pad. Dat klinkt alsof de reden ligt bij het vervoerscertificaat van ES of iets dergelijks.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 05-02-2025 20:28
 

05-02-2025 23:22:42
geert
geert

Nou ik vermoed dat die reizigers in een gewone ÖBB EC gezet worden…..

 

06-02-2025 00:42:04
Dionysusnu
Dionysusnu

Ik denk dat je gelijk hebt.

Treinreiziger heeft er ook een artikel over, een spreekt over ticketacceptatie voor de railjet.

www.treinreiziger.nl

 

06-02-2025 00:55:08
rolandrail
rolandrail

Quote
Dionysusnu (05-02-2025 20:28:00):


De ÖBB rijdt een vervangende trein (in opdracht van ES) vanaf Innsbruck, zonder vertraging, dus in (ongeveer) hetzelfde pad. Dat klinkt alsof de reden ligt bij het vervoerscertificaat van ES of iets dergelijks.


ES heeft geen vervoerscertificaat, het bestelt een of meer vervoerders om hun trein te rijden en die hebben een licentie om treinen te rijden ongeacht wie de originele besteller van die trein is.
Eerst inkorten tot Bolsano en daarna helemaal niet meer klinkt veel eerder als een capaciteitsspelletje, pas laat door hebben voor wie daadwerkelijke klant is en vervolgens doelbewust dwars gaan liggen.



Laatst bewerkt door rolandrail op 06-02-2025 00:55
 

06-02-2025 09:27:55
Roland55
Roland55

Quote
rolandrail (06-02-2025 00:55:08):


Quote
Dionysusnu (05-02-2025 20:28:00):


De ÖBB rijdt een vervangende trein (in opdracht van ES) vanaf Innsbruck, zonder vertraging, dus in (ongeveer) hetzelfde pad. Dat klinkt alsof de reden ligt bij het vervoerscertificaat van ES of iets dergelijks.


ES heeft geen vervoerscertificaat, het bestelt een of meer vervoerders om hun trein te rijden en die hebben een licentie om treinen te rijden ongeacht wie de originele besteller van die trein is.
Eerst inkorten tot Bolsano en daarna helemaal niet meer klinkt veel eerder als een capaciteitsspelletje, pas laat door hebben voor wie daadwerkelijke klant is en vervolgens doelbewust dwars gaan liggen.


Vermoedelijk zijn de rijtuigen niet (meer) toegelaten. Italië eist al jaren meerdere zaken welke niet in deze rijtuigen zijn ingebouwd, bijvoorbeeld selectieve deursluiting te bedienen vanuit de loc. Het toenmalige EETC kreeg daar in de laatste jaren van hun bestaan al last van. En eens zal Trenitalia / RFI dit gaan afdwingen; nu dus vermoed ik.


 

06-02-2025 11:55:43
thom
thom

Dat lijkt mij niet iets waar je op het laatste moment pas achter komt, en de GCT heeft destijds ook een tijdje op Milaan gereden met Euro-Express rijtuigen.



Laatst bewerkt door thom op 06-02-2025 11:55
 

06-02-2025 12:25:56
cuneo56
cuneo56

Ach , misschien is de onthefing wel geeindigd op 1 Februari, heeft de verkeerde persoon die verleend of heeft nog iemand wat tegen Arenaways. Alles kan daar .

 

06-02-2025 15:39:58
sik214
sik214

Quote
thom (06-02-2025 11:55:43):


Dat lijkt mij niet iets waar je op het laatste moment pas achter komt, en de GCT heeft destijds ook een tijdje op Milaan gereden met Euro-Express rijtuigen.


Afgaand op foto's was er meer materieel in de trein, zoals Bocmh's van GFF en de BordBistro van TRI. Al zou om de kosten te drukken een deel van de trein zowieso in Oostenrijk afgekoppeld worden.

 

06-02-2025 21:03:54
cuneo56
cuneo56

Het Italiaanse 'FERROVIE.IT' ( Hobbyblad met internet pagina) heeft contact gehad met Arenaways , die de tractie in Italië zou verzorgen en die zeiden dat men wel onderhandeld heeft met European Sleeper , maar er geen definitief contract was afgesloten!

Zie:

www.ferrovie.it



Laatst bewerkt door cuneo56 op 06-02-2025 21:04
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-02-2025 21:19:52
scooter
scooter

In Eindhoven,ter hoogte van Strijp,staan al lange tijd 2 goederenwagons als monument opgesteld bij het voormalige Philipsterrein.

Ik zag gisteren(woensdag)dat deze helaas voor een groot deel vernield zijn.Dinsdag was dit nog niet het geval