10-02-2025 15:50:47 | ||
---|---|---|
phochs
![]() |
Hallo allen, Dit is voor het eerst dat ik een post maak hier, dus excuses als ik iets niet goed doe. Voor een hobbyproject ben ik bezig om de relaisschakelingen van de NX-beveiliging zo goed mogelijk na te maken. In die boekjes wordt een goede uitleg gegeven over de BGZR, GR/HR en DR/DFR schakelingen voor een simpele wisselstraat. Daarbij laten zij wisselstraten zien waarbij 1 wisselstraat aan alle kanten wordt afgedekt door 1 sein. Dat werkt prima bij simpele wisselstraten, maar soms heb je bij een wisselstraat meerdere seinen dezelfde kant op voordat je een tegensein tegenkomt (bijvoorbeeld de noordzijde van station Dieren en het Haarlem Kruis). Hier kom je de ene kant op meer seinen tegen dan als je de tegenovergestelde kant op rijdt. Weet iemand hoe die schakelingen daarmee om gaan? Alvast bedankt! |
12-02-2025 11:18:54 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Hallo, Ik ben Seinwezen monteur geweest bij NS en heb voor mijn baan ook schakelingen nagebouwd voor de NX bediening.De oranje boekjes die ik nu wel heb kunnen downloaden ,had ik toen nog niet ,ik heb lesmateriaal gebruikt van de cursus. Nu weet ik niet of je dezelfde persoon bent ,die op het Beneluksspoor forum hier over schreef ,want die persoon wilde b.v. de beginknoppen na maken ,ook met dezelfde functies ,als drukken ,trekken en draaien. Ik zelf heb alleen de principes van de bediening nagemaakt , en niet de veiligheidsschakelingen.Vind ik voor een modelbaan niet nodig Mijn begin knop is een gewone drukknop .,het voorbereidings- en voltooingscircuit is mij mij wat anders ik heb ze aan elkaar gekoppeld. Maarre ,laat eerst maar eens horen wat jouw bedoelingen zijn. Peter |
12-02-2025 20:26:58 | ||
---|---|---|
phochs
![]() |
Hallo Peter, Ik heb geen posts op Beneluxspoor geplaatst, dat zal iemand anders geweest zijn. We zijn met een project bezig om een treindienstleiding simulatie te maken. Daar gaat we ook een educatief aspect in zitten, zodat spelers kunnen leren hoe de NX-beveiliging precies werkt en wat er allemaal gebeurt voordat een rijweg vrijkomt. Daarom ben ik bezig de verschillende schakelingen uit te zoeken. Hier is een voorbeeld van wat we al hebben, een gekoppeld wissel sturen vanuit EBP: www.youtube.com De volgende stap is het maken van de schakelingen rondom de wisselstraten. Ik ben begonnen met de schakeling waarin de stand van alle wissels wordt gecontroleerd, de BGZR schakeling. Als ik daarin een rijweg wil instellen, loopt (zodra alle controles positief zijn) de stroomkring vanaf het 1e tegensein naar het beginsein. Ter illustratie de schakeling van een wisselstraat in Zandvoort: snipboard.io (De rijweg gaat hier van sein 252 naar sein 264, en de stroomkring is de zwarte lijn van de +12V rechtsonder naar de -12V links) Alleen als ik bijvoorbeeld op Haarlem een rijweg wil instellen van sein 162 naar sein 154 kom ik geen 1e tegensein tegen. Hoe moet de stroomkring dan gaan lopen? En de andere kant op moet ik in 1x een veel langere rijweg instellen, helemaal tot de vrije baan. Moeten dan beide tegenseinen in de BGZR gecontroleerd worden? Ik weet dat dit hele specifieke vragen zijn, maar de Oranje Boekjes die we hebben helpen hier niet bij, en ik kan geen tekeningen vinden van grotere wisselstraten. |
12-02-2025 21:38:38 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Mag ik vragen wat de bedoeling van de NX schakelingen en bediening is? Ga je het gebruiken op een modelbaan? Maak je een NX tableau ,groen met zwarte lijnen met begin- en eindknoppen , wisselschakelaartjes voor de individuele wsl bediening? Of komt er helemaal geen modelbaan aan te pas? Het lijkt mij echter dat je niet de tekeningetjes hebt van het principe ,met heel simpels situaties ,van een stuk dubbelspoor met twee paren van overloop wissels en de bij behorende seinen in beide richtingen . Als je zoiets hebt ,en begrijpt ,kan je zelf al iets voor je eigen sporenplan als je een model baan zou hebben. . Dan komen de wisselsturingen aan de beurt met de vergrendelingen en de wisselvasthouding met een tijdrelais. Maar wat is de functie van het BGR ? Die ken ik niet. Ik hoor het wel. Groeten , Peter |
![]() |
advertentie |
13-02-2025 19:45:13 | ||
---|---|---|
phochs
![]() |
De bedoeling van het project is het maken van een simulator voor hoe treindienstleiding tegenwoordig werkt. We gaan niet de tableau's namaken, maar de treinbeveiliging wordt meestal nog met NX-techniek gedaan, daarom zijn we die aan het simuleren. We gaan er geen modelbaan mee aansturen. Het basisprincipe van de schakelingen ben ik de laatste tijd goed bekend mee geraakt, maar ik ben benieuwd hoe ze er in het echt voor hebben gezorgd dat er een stroomkring kan lopen als je aan 1 kant van de wisselstraat meerdere seinen dezelfde kant op hebt liggen. Dat wordt in de opleidingsdocumenten die ik heb niet uitgelegd, dus ik hoop iemand te vinden die daar meer vanaf weet. Ik pakte de BGZR schakeling als voorbeeld, omdat die wat overzichtelijker is dan andere schakelingen van wisselstraten. In de documentatie leggen ze die als volgt uit:
Als de BGZR het ermee eens is dat alle wissels goed liggen kan het sein geel-knipper of (als het spoor ook daadwerkelijk vrij is) geel gaan tonen. |
13-02-2025 22:00:50 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Hoi, Jij hebt toch andere leerboeken over de NX dan ik lijkt het .Ik heb de NX cursus in 1962/63 gevolgd. Alles was met relais ,de A relais en de B relais. Als je een simulatiemodel wil maken .dan moet je toch een paneel hebben. Maar je legt de nadruk op et veilig komen van een of meer seinen bij het bedienen van begin en eindknop van een route. In de edhte bebeveiliging is dat niet het enige,er zijn een voorbereiding en voltooingsschakeling nodig om als die in een zekere stand zijn gebracht door de bediening uiteindelijk een sein veilig laten komen. Ik denk niet dat je zonder de voorbereiding en voltooing de zaak niet werkelijkheids getrouw aan de praat krijgt. jouw probleem van meerdere deinen voor een wisselstraat lost zich in de schakeling vanzelf op/ Is het jou al opgevallen dat de voorber. en volt. schakelschema's een afspiegeling zijn van het werkelijke emplacement? Want zo is het ontwerpen van de twee soorten schema's heel makkelijk. Bij de wissels komen NR in de ene rij richting en een YR in de andere richting. Je hebt dan voor elke installatie 2 schakelingen van voorber. en volooing ,en idem twee voor de andere richting.
Opeen andere manier zou ik niet weten hoe je alleen een sein veilig laat komen als je alleen maat een wisselstancontrole relais zou hebben. Een NWCR/RWCR dus Want bij elk wissel hoort een NR, een RR,een NWZR, een RWZR,eenNWPR en eenRWPRen tenslotte een NWCR enwwnRWCR. Mss heb ik er nog een vergeten. Dat heb je allemaal nodig alleen al voor een wissel te sturen. Hoe stel je je voor dit met relais te doen ,of gaat alles met een computer programma ? Groeten , Peter
Laatst bewerkt door pjkleton op 13-02-2025 22:03 |
14-02-2025 19:57:27 | ||
---|---|---|
gansep
![]() |
Interessant om te volgen. Wellicht al bekend, maar voor de zekerheid toch even noemen. Er bestaan 3 simulaties van NX tableaus. (Hengelo, Arnhem en Amsterdam) Even google'en op "NX simulatie Arnhem" en de leverancier/ontwikkelaar komt in beeld |
14-02-2025 21:14:05 | ||
---|---|---|
phochs
![]() |
@pjkleton Dank voor uw reacties en informatie over de schakelingen! Ik ben heel benieuwd naar de cursusboeken die u gevolgd heeft. Weet u of die ergens online staan? In de originele NX-techniek met A-relais (en later met J-relais) zaten inderdaad veel meer schakelingen. Wij simuleren de elektronische bedienpost (EBP) en de systemen die daarna kwamen. Vanaf de jaren '80 zijn de tableau's vervangen door computers, en heb je geen A- of J-relais meer, daarom kunnen we ons focussen op de B-relais. Net als in de voorbereidings- en voltooiingscircuits, is in die B-relais schakelingen ook het emplacement terug te zien. Die schakelingen zijn goed te doen, maar in de opleidingsboeken die ik heb worden uitzonderingen e.d. niet besproken, daarom ben ik op zoek naar voorbeelden van complexere situaties of voorbeelden van grotere stations. Voor onze simulatie hebben we een stuk software geschreven dat de circuits kan simuleren, dat is wat we in het filmpje van mijn eerdere post laten zien. Die circuits genereren we op basis van de sporenlayout, en we hebben een editor waarin we zelf schakelingen kunnen maken. Het gaat dus inderdaad allemaal met een computerprogramma. @gansep, dat zijn leuke simulaties van de "goeie oude" tableau's inderdaad, en daar wordt de NX techniek ook best goed gesimuleerd |
14-02-2025 21:20:00 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Goede suggestie! Ik " draai "soms wel eens die van Arnhem van voor de emplacements wijziging van ca 1995 ,die is veel moeilijker dan die van na de verbouwing. Dan is de vraag softwarematig hiermee opgelost.Dan hoeft er niets gesoldeerd te worden. Maar mss is de bedoeling toch anders , ik verwacht nog wel een antwoord. Groeten , Peter |
15-02-2025 11:16:30 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Hallo, Ik zie nu dat ik het bericht van 21:14 van gisteren gemist heb,mss stond het toen nog niet in het forum toen ik reageerse op het bericht van 19"57 om 21:20. Ik begrijp nu wat jouew bedoeling is ,de EBP met een oud tableau . Ik heb jouw filmje gezien en zie nu dat er het e.e.a. aan de tekenwijze is veranderd. Mijn opleiding was in 1962 en toen hadden we nog de A relais (Het kleine type) en de grote B relais ,die er ook nu nog zijn ,maar niet meer geproduceerd worden heb ik begrepen uit de zeer schaarse berichten hier over. Heel mss stond er ooit in Op De Rails van een paar jaar geleden iets, maar het waren dacht ik blokschema's. Ik denk dat ik je daarom niet verder helpen kan , mijn SW kennis is van die tijd..... Groeten , Peter |