Opvallende dingen 19 februari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
18-02-2025 23:41:19
ToH
ToH

Vanwege werkzaamheden op Llso wordt de 2400 leeg vanaf Lls omgereden via Dronten. Beetje onnodige kilometers als je het mij vraagt, met 2 kopsporen op station Lls.



Laatst bewerkt door ToH op 18-02-2025 23:41
 

19-02-2025 06:21:31
BVisser
BVisser

Asdm 6:20 LNS 186 291 (LNS-zijde voor, voorste stroomafnemer op) met ES 452 richting Asd - Brusz, zes rijtuigen en WLAB30 als laatste. Geen bistro.

 

19-02-2025 07:25:22
train85
train85

Rond Utza een wisselstoring. ICE omgeleid en 707400 ligt er geheel uit. Heeft ook diverse spoorwijzigingen tot gevolg in Ut zelf.

 

19-02-2025 07:36:52
geert
geert

Omleiding ICE is vanwege werkzaamheden tussen Asd en Asdb.
Wel onhandig: al de derde werkdag op rij met storingen tussen Ut en Amsterdam met een al beperkte dienstregeling door werkzaamheden op werkdagen maakt het reizen er niet gezelliger op

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-02-2025 07:46:35
woukaa
woukaa

ICNG 3128 - Utctw - Ut (11:08) - Rtd - Bd (12:27) - Rtd - Bd - Rtd - Ut - Utctw

 

19-02-2025 07:53:24
BVisser
BVisser

Quote
geert (19-02-2025 07:36:52):


Omleiding ICE is vanwege werkzaamheden tussen Asd en Asdb.


Asb. Maar inderdaad: t/m vrijdag worden cargo, ICE en Nightjet omgeleid.



Laatst bewerkt door BVisser op 19-02-2025 07:54
 

19-02-2025 07:54:36
Ryanprogam
Ryanprogam

In de vroege ochtend op Ddr is trein 7123 opgeheven vanwege een defecte trein (staat inmiddels nogsteeds spoor 10, gaat om treinstel 6357 of 6358, gezien die op deze rit zaten)


Reizigers werden in de 7225 (treinstel 6354 gestuurd om toch om 07:49 de rit ri Gdm te vervolgen. Wel ging t materieel van 2x 3 baks gtw, naar 1 los drietje



Laatst bewerkt door Ryanprogam op 19-02-2025 09:28
 

19-02-2025 07:56:14
stefanvw14
stefanvw14

Quote
geert (19-02-2025 07:36:52):


Omleiding ICE is vanwege werkzaamheden tussen Asd en Asdb.
Wel onhandig: al de derde werkdag op rij met storingen tussen Ut en Amsterdam met een al beperkte dienstregeling door werkzaamheden op werkdagen maakt het reizen er niet gezelliger op


De 121 is anders zelfs via de BR naar Ah omgeleid, dus naast de geplande omleiding via Hvs nu ook via de BR. Aangezien die laatste niet gepland is kost dat de reiziger 40(?) minuten vertraging.

 

19-02-2025 08:10:53
MasterE
MasterE

Quote
ToH (18-02-2025 23:41:19):


Vanwege werkzaamheden op Llso wordt de 2400 leeg vanaf Lls omgereden via Dronten. Beetje onnodige kilometers als je het mij vraagt, met 2 kopsporen op station Lls.



Het past niet op Lls. Spoor 2 en 3 zijn bezet/gereserveerd, dus komt de 2400 binnen op spoor 4 en kan je niet naar de kopsporen.

 

19-02-2025 08:23:46
anton_
anton_

Quote
ToH (18-02-2025 23:41:19):


Vanwege werkzaamheden op Llso wordt de 2400 leeg vanaf Lls omgereden via Dronten. Beetje onnodige kilometers als je het mij vraagt, met 2 kopsporen op station Lls.


Aan de vertrektijden te zien van de 2400 kan deze niet vanaf spoor 2002 of 2003 vertrekken aangezien hier de 4300 en 9000 staan. Dus is keren op spoor 2022 of 2023 niet mogelijk. ( Als je wilt keren op spoor 2022 of 2023, zal - denk ik - de 4300 daar ook moeten keren, wat waarschijnlijk betekent dat deze lang moet keren )

EDIT MasterE was me voor.



Laatst bewerkt door anton_ op 19-02-2025 08:24
 

19-02-2025 08:35:48
gvttreinen
gvttreinen

Quote
train85 (19-02-2025 07:25:22):


Rond Utza een wisselstoring. ICE omgeleid en 707400 ligt er geheel uit. Heeft ook diverse spoorwijzigingen tot gevolg in Ut zelf.


Wissel 2889 tussen Utvr en Bnk gerstoord (is dit nog Utza?)

Om het nog 'leuker' te maken, te Asb is wissel 3261 gestoord, ook daar aanpassing treindienst!

 

19-02-2025 08:38:16
gvttreinen
gvttreinen

Te Zvo is wissel 5149 gestoord waardoor treindienst Ah - Düsseldorf uitgedund is, iets anders dan materieelstoring of personeelsgebrek.

 

19-02-2025 09:05:28
gvttreinen
gvttreinen

Quote
stefanvw14 (19-02-2025 07:56:14):


Quote
geert (19-02-2025 07:36:52):


Omleiding ICE is vanwege werkzaamheden tussen Asd en Asdb.
Wel onhandig: al de derde werkdag op rij met storingen tussen Ut en Amsterdam met een al beperkte dienstregeling door werkzaamheden op werkdagen maakt het reizen er niet gezelliger op


De 121 is anders zelfs via de BR naar Ah omgeleid, dus naast de geplande omleiding via Hvs nu ook via de BR. Aangezien die laatste niet gepland is kost dat de reiziger 40(?) minuten vertraging.


De 123 gaat zelfs bij Vl de grens over!

 

19-02-2025 09:11:05
stefanvw14
stefanvw14

Quote
gvttreinen (19-02-2025 09:05:28):


Quote
stefanvw14 (19-02-2025 07:56:14):


Quote
geert (19-02-2025 07:36:52):


Omleiding ICE is vanwege werkzaamheden tussen Asd en Asdb.
Wel onhandig: al de derde werkdag op rij met storingen tussen Ut en Amsterdam met een al beperkte dienstregeling door werkzaamheden op werkdagen maakt het reizen er niet gezelliger op


De 121 is anders zelfs via de BR naar Ah omgeleid, dus naast de geplande omleiding via Hvs nu ook via de BR. Aangezien die laatste niet gepland is kost dat de reiziger 40(?) minuten vertraging.


De 123 gaat zelfs bij Vl de grens over!


De 225 gaat hetzelfde doen, maar dat komt voornamelijk door de wisselstoring tussen Ah en Em of beter gezegd zoals eerder aangegeven bij Zvo

 

19-02-2025 09:15:06
stefanvw14
stefanvw14

Quote
gvttreinen (19-02-2025 08:35:48):


Quote
train85 (19-02-2025 07:25:22):


Rond Utza een wisselstoring. ICE omgeleid en 707400 ligt er geheel uit. Heeft ook diverse spoorwijzigingen tot gevolg in Ut zelf.


Wissel 2889 tussen Utvr en Bnk gerstoord (is dit nog Utza?)

Om het nog 'leuker' te maken, te Asb is wissel 3261 gestoord, ook daar aanpassing treindienst!


De tweede geeft het probleem dat de IC's vanaf Asdz niet naar de IC sporen kunnen doorwisselen en daardoor tot aan wissel 3425/3427(net voorbij aan Ac) op de sprintersporen blijven rijden.

 

19-02-2025 09:31:28
Marco
Marco

Quote
MasterE (19-02-2025 08:10:53):


Quote
ToH (18-02-2025 23:41:19):


Vanwege werkzaamheden op Llso wordt de 2400 leeg vanaf Lls omgereden via Dronten. Beetje onnodige kilometers als je het mij vraagt, met 2 kopsporen op station Lls.



Het past niet op Lls. Spoor 2 en 3 zijn bezet/gereserveerd, dus komt de 2400 binnen op spoor 4 en kan je niet naar de kopsporen.


En Swifterterbant dan? Of mogen NS-machinisten daar niet uitstappen?

 

19-02-2025 09:49:22
MasterE
MasterE

Geen bordessen inderdaad, met 1 stel kan het natuurlijk of met 2 machinisten.Dronten is dan makkelijker maakbaar.



Laatst bewerkt door MasterE op 19-02-2025 09:49
 

19-02-2025 10:19:17
cuneo56
cuneo56

En in Swifterband kun je niet terug wisselen naar het spoor richting lelystad, en om dat hele stuk linkerspoor te rijden zal ongetwijfeld niet passen.

 

19-02-2025 11:56:44
gvttreinen
gvttreinen

Te Wf is overweg 83.9 'gestoord', geen tvk Ed - Ah....

 

19-02-2025 13:01:23
noof
noof

Overweg gaat niet dicht en STS'en lukt niet. Waarom is mij niet bekend.

 

19-02-2025 13:35:01
mat64Hidde
mat64Hidde

Hierdoor lukt het niet: www.gelderlander.nl
Dat is wel wat anders dan slechts een gestoorde overweg

 

19-02-2025 15:45:45
DingeZ
DingeZ

15:42 NS Vectron + DANI (NJ 2) vertrek van Aswpl ri Asd.

 

19-02-2025 16:54:56
Anoniem9
Anoniem9

Quote
gvttreinen (19-02-2025 11:56:44):


Te Wf is overweg 83.9 'gestoord', geen tvk Ed - Ah....



Ede-Wageningen - Wolfheze 😉
Er reden wel sprinters tussen Arnhem en Wolfheze

 

19-02-2025 18:13:35
Marco
Marco

Quote
mat64Hidde (19-02-2025 13:35:01):


Hierdoor lukt het niet: www.gelderlander.nl
Dat is wel wat anders dan slechts een gestoorde overweg


Nouja, dat verklaart niet waarom de overweg niet dicht gaat, natuurlijk. Meestal gaat zo'n overweg alsnog wel dicht (op de defecte boom na), en zou die te berijden moeten zijn met een aanwijzing overweg (nja.. EI 8).

Edit: oeps, artikel niet goed gelezen. Het treinverkeer werd dus gesperd voor de herstelwerkzaamheden. Beetje heftig dat het treinverkeer daarvoor gesperd moet worden, maar goed...



Laatst bewerkt door Marco op 19-02-2025 18:17
 

19-02-2025 19:52:28
Anoniem9
Anoniem9

Is er een tekort aan IC-materieel?
Ik had vandaag trein 742 vanaf Zwolle tot aan Schiphol en daar had oorspronkelijk een losse ICM-3 op moeten zitten, maar gelukkig zat er een DDZ-4 op want de hele DDZ was zo goed als zitvol (althans 2e klas). Het had wel heel knus geweest moeten zijn met een losse ICM-3...
Op andere omlopen zaten wel een losse ICM op, evenmin als op de 800.

 

19-02-2025 20:34:28
Rolffiej19
Rolffiej19

Voorjaarsvakantie regio noord.

 

19-02-2025 20:52:22 1
thom
thom

Quote
Marco (19-02-2025 18:13:35):


Quote
mat64Hidde (19-02-2025 13:35:01):


Hierdoor lukt het niet: www.gelderlander.nl
Dat is wel wat anders dan slechts een gestoorde overweg


Nouja, dat verklaart niet waarom de overweg niet dicht gaat, natuurlijk. Meestal gaat zo'n overweg alsnog wel dicht (op de defecte boom na), en zou die te berijden moeten zijn met een aanwijzing overweg (nja.. EI 8).

Edit: oeps, artikel niet goed gelezen. Het treinverkeer werd dus gesperd voor de herstelwerkzaamheden. Beetje heftig dat het treinverkeer daarvoor gesperd moet worden, maar goed...



Hoe zie je dat voor je, met een aannemer die een overweg moet repareren waarvan de overweg boom op de rand van het profiel vrije ruimte van de trein staat ?

 

19-02-2025 21:55:42
j.jager
j.jager

Quote
Anoniem9 (19-02-2025 19:52:28):


Is er een tekort aan IC-materieel?
Ik had vandaag trein 742 vanaf Zwolle tot aan Schiphol en daar had oorspronkelijk een losse ICM-3 op moeten zitten, maar gelukkig zat er een DDZ-4 op want de hele DDZ was zo goed als zitvol (althans 2e klas). Het had wel heel knus geweest moeten zijn met een losse ICM-3...
Op andere omlopen zaten wel een losse ICM op, evenmin als op de 800.



Afgezien van de vakantie zijn er ook werkzaamheden tussen Hgv en Asn. In Hgv keren daardoor de 500 en 700 op elkaar.

 

19-02-2025 22:13:59
train85
train85

In midden nederland rondom Utrecht reden een aantal treinen op volle sterkte.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-02-2025 08:06:07
treinhobby
treinhobby

Alleen de regio noord heeft vakantie.

Midden en zuid pas volgende week.

 

20-02-2025 08:38:11
Anoniem9
Anoniem9

Maar dan is het toch raar dat ze op de 500 en 700 met losse ICM-3tjes rijden? Ik zag zelfs dat er ook in de spits bij een paar treinen met losse stellen werden gereden..
Want het was duidelijk genoeg wel druk genoeg voor een DDZ-4 (buiten de spits). Ik ben dan ook blij dat ik geen losse ICM had want anders was ik liever een sprinter in gegaan...



Laatst bewerkt door Anoniem9 op 20-02-2025 08:42
 

20-02-2025 09:49:50
Marco
Marco

Quote
thom (19-02-2025 20:52:22):


Quote
Marco (19-02-2025 18:13:35):


Het treinverkeer werd dus gesperd voor de herstelwerkzaamheden. Beetje heftig dat het treinverkeer daarvoor gesperd moet worden, maar goed...



Hoe zie je dat voor je, met een aannemer die een overweg moet repareren waarvan de overweg boom op de rand van het profiel vrije ruimte van de trein staat ?


Die overwegboom lijkt op 2,4m naast de eerste spoorstaaf te staan. Dat is nét in zone B. Ik had gedacht dat ze in zone C zouden staan ( >2,5m), in zone C zou je volgens mij gewoon kunnen werken terwijl treinen op baanvaksnelheid langsrijden, zoals bijvoorbeeld ook gebeurt bij maaiwerkzaamheden. Uiteraard wel met de juiste veiligheidsmaatregelen (bv grenswacht).

Deze overweg zal natuurlijk sowieso bereden moeten blijven met een aanwijzing overweg, dus met luid getyfoneer en met lage snelheid. Je wordt bovendien gewaarschuwd door de overweg die gaat rinkelen. Daarmee worden de risico's wel weer verminderd, zou je zeggen.

Als laatste zou je natuurlijk enkelsporig buitendienst kunnen stellen. Maar ja, mag niet...

 

20-02-2025 10:01:48 1
michaben
michaben

Zal het ook niet zo zijn dat men de overweg uit moet schakelen om de boom te vervangen? Lijkt me niet prettig sleutelen als je weet dat de overwegsteller elk moment in beweging kan komen terwijl jij er met je arm tussen zit.

 

20-02-2025 10:14:51
Marco
Marco

Ja, dat is zo. Ik ben er even van uit gegaan dat je de betreffende overwegboom "uit kan zetten" terwijl de rest nog functioneert.

Uiteindelijk moet ik wel zeggen dat ik ook de details niet ken, er zijn vast redenen voor geweest. Maar toch.. Op de snelweg worden veel minder verregaande maatregelen genomen als er op de vluchtstrook gewerkt wordt...

 

20-02-2025 10:50:14
train85
train85

Quote
Anoniem9 (20-02-2025 08:38:11):


Maar dan is het toch raar dat ze op de 500 en 700 met losse ICM-3tjes rijden? Ik zag zelfs dat er ook in de spits bij een paar treinen met losse stellen werden gereden..
Want het was duidelijk genoeg wel druk genoeg voor een DDZ-4 (buiten de spits). Ik ben dan ook blij dat ik geen losse ICM had want anders was ik liever een sprinter in gegaan...



Eventueel voor het noorden in het te klein of voldoende. Misschien hadden ze het andere mat nodig in het midden van het land, waar alles op volle sterkte reed.

 

20-02-2025 11:30:56
pjkleton
pjkleton

Als we in de jaren 60 lampjes moesten vernieuwen op de AHOB boom drukten we een relais met een speciaal gereedschapje in de afgevallen stand. Dan ging de boom netjes naar beneden en konden we veilig werken.

De andere collega regelde dan het verkeer ,want de lichten gingen ook aan .

Het zal nu vast wel niet mee mogen...

Peter , oud Mt SW

 

20-02-2025 12:06:53
thom
thom

Quote
Marco (20-02-2025 10:14:51):


Ja, dat is zo. Ik ben er even van uit gegaan dat je de betreffende overwegboom 'uit kan zetten' terwijl de rest nog functioneert.

Uiteindelijk moet ik wel zeggen dat ik ook de details niet ken, er zijn vast redenen voor geweest. Maar toch.. Op de snelweg worden veel minder verregaande maatregelen genomen als er op de vluchtstrook gewerkt wordt...



Dikwijls word de rijstrook naast de vluchtstrook afgekruist, en krijgen rustig de 4 overige rijstroken allemaal een snelheidsbeperking ;)

 

20-02-2025 12:52:22
Anoniem9
Anoniem9

Quote
train85 (20-02-2025 10:50:14):


Quote
Anoniem9 (20-02-2025 08:38:11):


Maar dan is het toch raar dat ze op de 500 en 700 met losse ICM-3tjes rijden? Ik zag zelfs dat er ook in de spits bij een paar treinen met losse stellen werden gereden..
Want het was duidelijk genoeg wel druk genoeg voor een DDZ-4 (buiten de spits). Ik ben dan ook blij dat ik geen losse ICM had want anders was ik liever een sprinter in gegaan...



Eventueel voor het noorden in het te klein of voldoende. Misschien hadden ze het andere mat nodig in het midden van het land, waar alles op volle sterkte reed.


Nou ja de DDZ-4 waar ik in zat was al zitvol en daar had oorspronkelijk een losse ICM-3 gepland moeten staan en dat was buiten de spits. Lijkt me sterk dat de andere treinen voldoende capaciteit hadden.

 

20-02-2025 12:56:16
train85
train85

In het noorden is het wel kort ja. Ook omdat mensen er op uit willen.

 

20-02-2025 12:59:44
SunKeeper
SunKeeper

Quote
Marco (20-02-2025 10:14:51):


Ja, dat is zo. Ik ben er even van uit gegaan dat je de betreffende overwegboom 'uit kan zetten' terwijl de rest nog functioneert.

Uiteindelijk moet ik wel zeggen dat ik ook de details niet ken, er zijn vast redenen voor geweest. Maar toch.. Op de snelweg worden veel minder verregaande maatregelen genomen als er op de vluchtstrook gewerkt wordt...



Gaat dan niet de rest van de overweg alsnog aan en dicht als een een boom 'uitgezet' wordt? Omdat dat dan sowieso als storing door het systeem wordt gezien en dan gaat die uhm, ja juist, in storing en dus dicht. Als je dat weer uitzet, zal die ook niet meer sluiten op nadering van een trein lijkt me. Al weet ik er ook niet veel van, maar in dit opzicht lijkt me een stremming dus wel de enige optie, hoe overdreven dat ook mag lijken.

 

20-02-2025 18:18:31
thom
thom

Een deel van een overweg buiten dienst stellen is ook niet mogelijk.

 

20-02-2025 21:00:43
Muizeneus
Muizeneus

Daarbij komt dan waarschijnlijk ook nog de ervaring dat bepaalde weggebruikers menen om verkeersregelaars te kunnen negeren of zelfs aan te vallen en alsnog over de overweg te kunnen rijden...