Opvallende dingen 7 maart
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
07-03-2025 09:17:08 1
Kamehameha
Kamehameha

Gare du Nord ligt plat vanwege een bom uit de Tweede Wereldoorlog.

www.nu.nl



Laatst bewerkt door Kamehameha op 07-03-2025 09:18
 

07-03-2025 11:42:37
bacr
bacr

En volgens NOS: de reizigers die vandaag op pad zouden gaan, 'moeten hun reis naar een andere dag uitstellen'....
Kunnen de diverse Eurostars niet op een voorlaatste station kop maken? Of kan er niet wat anders
klantvriendelijks bedacht worden? Als de berichtgeving klopt, dan zakt daar wel mijn broek van af.

Zo'n reactie moet toch niet gewoon worden?



Laatst bewerkt door bacr op 07-03-2025 11:43
 

07-03-2025 11:53:04
Daniel1
Daniel1

Het grootste deel van het treinverkeer op de HSL rijdt niet i.v.m. uitloop van werkzaamheden. Iemand enig idee waar en waarom?

 

07-03-2025 12:04:51
PeterB18
PeterB18

Quote
bacr (07-03-2025 11:42:37):


En volgens NOS: de reizigers die vandaag op pad zouden gaan, 'moeten hun reis naar een andere dag uitstellen'....
Kunnen de diverse Eurostars niet op een voorlaatste station kop maken? Of kan er niet wat anders
klantvriendelijks bedacht worden? Als de berichtgeving klopt, dan zakt daar wel mijn broek van af.

Zo'n reactie moet toch niet gewoon worden?



Dat voorlaatste station voor Eurostar is Brussel Zuid/Midi.

Ik denk dat Haute-Picardie of Lille Europe niet de capaciteit heeft voor de ''vele'' treinen die moeten keren.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-03-2025 12:09:12
geert
geert

Quote
bacr (07-03-2025 11:42:37):


En volgens NOS: de reizigers die vandaag op pad zouden gaan, 'moeten hun reis naar een andere dag uitstellen'....
Kunnen de diverse Eurostars niet op een voorlaatste station kop maken? Of kan er niet wat anders
klantvriendelijks bedacht worden? Als de berichtgeving klopt, dan zakt daar wel mijn broek van af.

Zo'n reactie moet toch niet gewoon worden?


Dat doen ze ook: treinen rijden tot Brussel Zuid en dat is het laatste station voor Paris Nord

 

07-03-2025 12:10:25
geert
geert

Quote
PeterB18 (07-03-2025 12:04:51):


Quote
bacr (07-03-2025 11:42:37):


En volgens NOS: de reizigers die vandaag op pad zouden gaan, 'moeten hun reis naar een andere dag uitstellen'....
Kunnen de diverse Eurostars niet op een voorlaatste station kop maken? Of kan er niet wat anders
klantvriendelijks bedacht worden? Als de berichtgeving klopt, dan zakt daar wel mijn broek van af.

Zo'n reactie moet toch niet gewoon worden?



Dat voorlaatste station voor Eurostar is Brussel Zuid/Midi.

Ik denk dat Haute-Picardie of Lille Europe niet de capaciteit heeft voor de ''vele'' treinen die moeten keren.


En vooral geen wegbekendheid voor het personeel en geen voorzieningen voor controles. Die starheid is al jaren een probleem bij Eurostar.

De reguliere TGV’s rijden naar Gare de Lyon (gedeeltelijk en met forse vertragingen)

Haute Picardie TGV is een halte langs de vrije baan, net als Noorderkempen, daar kun je niks en is het met een alternatieve bus nog een heel eind naar Paris Nord.



Laatst bewerkt door geert op 07-03-2025 12:11
 

07-03-2025 13:13:19
Xander140
Xander140

Ik vind het wel makkelijk geredeneerd "even een halte eerder eindigen" Gare du Nord is het drukste station van Frankrijk en het is nu eenmaal geen Nederland. Ik denk ook niet eens dat het aan de Eurostar is om de beslissing te maken. Dat is toch echt ook een rail verkeersleiding dingetje.

 

07-03-2025 13:27:32
mren
mren

Het is al eerder gebleken (overnachten in een station enzo) dat Eurostar de reizigersrechten aan de magere kant interpreteert, om het nog vriendelijk uit te drukken.

 

07-03-2025 14:09:31
geert
geert

Ja en dus ook weinig alternatieve scenario’s heeft bij calamiteiten zoals hotels, omrijden via andere routes of uitwijken naar andere stations

 

07-03-2025 14:11:26
thom
thom

Quote
Xander140 (07-03-2025 13:13:19):


Ik vind het wel makkelijk geredeneerd 'even een halte eerder eindigen' Gare du Nord is het drukste station van Frankrijk en het is nu eenmaal geen Nederland. Ik denk ook niet eens dat het aan de Eurostar is om de beslissing te maken. Dat is toch echt ook een rail verkeersleiding dingetje.



In Nederland hebben we geen drukke stations :p?

Uiteindelijk is zoiets gewoon een samenspel van vervoerder en verkeersleiding, een vervoerder kan gewoon een ander pad aanvragen en dan kan de verkeersleiding beoordelen of dat kan.

Maar met alle bijkomstige faciliteiten die men nodig heeft met de Eurostar kan die zelf ook al inschatten of er uberhaupt wel haalbare alternatieven zijn. Blijkbaar is dat niet zo.

 

07-03-2025 14:18:07
rick
rick

Om welke controles gaat het dan?

 

07-03-2025 14:34:24
PeterB18
PeterB18

Quote
rick (07-03-2025 14:18:07):


Om welke controles gaat het dan?



Voor de richting Londen moet een reiziger door controles heen.
Denk hierbij aan bagage check en uitreizen EU/inreizen VK.

Dit kan enkel op een paar stations,
Paris Gare du Nord, Brussel Zuid/Midi, Rotterdam CS, Amsterdam CS en Lille-Europe (Calais-Frethun wordt niet gebruikt sinds 2020)

 

07-03-2025 14:38:33
geert
geert

Quote
rick (07-03-2025 14:18:07):


Om welke controles gaat het dan?


Ik bedoel de technische controles

 

07-03-2025 14:44:04
Xander140
Xander140

Quote
thom (07-03-2025 14:11:26):


Quote
Xander140 (07-03-2025 13:13:19):


Ik vind het wel makkelijk geredeneerd 'even een halte eerder eindigen' Gare du Nord is het drukste station van Frankrijk en het is nu eenmaal geen Nederland. Ik denk ook niet eens dat het aan de Eurostar is om de beslissing te maken. Dat is toch echt ook een rail verkeersleiding dingetje.



In Nederland hebben we geen drukke stations :p?

Uiteindelijk is zoiets gewoon een samenspel van vervoerder en verkeersleiding, een vervoerder kan gewoon een ander pad aanvragen en dan kan de verkeersleiding beoordelen of dat kan.

Maar met alle bijkomstige faciliteiten die men nodig heeft met de Eurostar kan die zelf ook al inschatten of er uberhaupt wel haalbare alternatieven zijn. Blijkbaar is dat niet zo.



Oke dus jij denkt dat ze zo even 1,2,3 at hok kunnen zorgen dat alle TGVs leuk even kunnen eindigen op een voorstadstation?! Prima maar waar wil je de reiziger heen hebben dan? Droppen en zoek het maar uit is nu ook niet bepaald een oplossing en bussen zijn er gewoon niet. Ook de puzzel dit dan te verwerken in de trein diensten is gewoon niet haalbaar. Iemand moet dat toch wel kunnen uitvoeren.

 

07-03-2025 15:00:24
thom
thom

En precies daarom sluit ik mijn tekst af met "Blijkbaar is dat niet zo" op het feit dat Eurostar dus blijkbaar besluit om de trein niet elders te laten eindigen.

 

07-03-2025 15:03:11
rick
rick

Quote
PeterB18 (07-03-2025 14:34:24):


Quote
rick (07-03-2025 14:18:07):


Om welke controles gaat het dan?



Voor de richting Londen moet een reiziger door controles heen.
Denk hierbij aan bagage check en uitreizen EU/inreizen VK.

Dit kan enkel op een paar stations,
Paris Gare du Nord, Brussel Zuid/Midi, Rotterdam CS, Amsterdam CS en Lille-Europe (Calais-Frethun wordt niet gebruikt sinds 2020)


Inderdaad en de treinen naar Parijs, waar het om ging, hebben daar geen last van.

 

07-03-2025 15:25:25
erwin_6610
erwin_6610

Onbekende witte Vectron LLT tussen Hgwbr & Gd > Gd om 15.23

 

07-03-2025 15:46:37 1
Ysbergsla
Ysbergsla

Quote
Xander140 (07-03-2025 14:44:04):


Quote
thom (07-03-2025 14:11:26):


Quote
Xander140 (07-03-2025 13:13:19):


Ik vind het wel makkelijk geredeneerd 'even een halte eerder eindigen' Gare du Nord is het drukste station van Frankrijk en het is nu eenmaal geen Nederland. Ik denk ook niet eens dat het aan de Eurostar is om de beslissing te maken. Dat is toch echt ook een rail verkeersleiding dingetje.



In Nederland hebben we geen drukke stations :p?

Uiteindelijk is zoiets gewoon een samenspel van vervoerder en verkeersleiding, een vervoerder kan gewoon een ander pad aanvragen en dan kan de verkeersleiding beoordelen of dat kan.

Maar met alle bijkomstige faciliteiten die men nodig heeft met de Eurostar kan die zelf ook al inschatten of er uberhaupt wel haalbare alternatieven zijn. Blijkbaar is dat niet zo.



Oke dus jij denkt dat ze zo even 1,2,3 at hok kunnen zorgen dat alle TGVs leuk even kunnen eindigen op een voorstadstation?! Prima maar waar wil je de reiziger heen hebben dan? Droppen en zoek het maar uit is nu ook niet bepaald een oplossing en bussen zijn er gewoon niet. Ook de puzzel dit dan te verwerken in de trein diensten is gewoon niet haalbaar. Iemand moet dat toch wel kunnen uitvoeren.



In deze discussie missen nog logische alternatieven als Charles de Gaulle TGV en Marne la Vallée-Chessy, waar nota bene een deel van de reizigers uit Amsterdam en Brussel ongetwijfeld toch reeds heen had gewild. Echter, het kan niet want het kan niet is eenvoudiger.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 07-03-2025 15:48
 

07-03-2025 15:59:07
erwin_6610
erwin_6610

RRF 22 met korte BAM-werktrein door Rtd ri Rtb om 15.50

RRF 16 met korte Speno werktrein door Rtd ri Rtb om 16.32



Laatst bewerkt door erwin_6610 op 07-03-2025 16:33
 

07-03-2025 17:08:51
geert
geert

Quote
Ysbergsla (07-03-2025 15:46:37):


Quote
Xander140 (07-03-2025 14:44:04):


Quote
thom (07-03-2025 14:11:26):


Quote
Xander140 (07-03-2025 13:13:19):


Ik vind het wel makkelijk geredeneerd 'even een halte eerder eindigen' Gare du Nord is het drukste station van Frankrijk en het is nu eenmaal geen Nederland. Ik denk ook niet eens dat het aan de Eurostar is om de beslissing te maken. Dat is toch echt ook een rail verkeersleiding dingetje.



In Nederland hebben we geen drukke stations :p?

Uiteindelijk is zoiets gewoon een samenspel van vervoerder en verkeersleiding, een vervoerder kan gewoon een ander pad aanvragen en dan kan de verkeersleiding beoordelen of dat kan.

Maar met alle bijkomstige faciliteiten die men nodig heeft met de Eurostar kan die zelf ook al inschatten of er uberhaupt wel haalbare alternatieven zijn. Blijkbaar is dat niet zo.



Oke dus jij denkt dat ze zo even 1,2,3 at hok kunnen zorgen dat alle TGVs leuk even kunnen eindigen op een voorstadstation?! Prima maar waar wil je de reiziger heen hebben dan? Droppen en zoek het maar uit is nu ook niet bepaald een oplossing en bussen zijn er gewoon niet. Ook de puzzel dit dan te verwerken in de trein diensten is gewoon niet haalbaar. Iemand moet dat toch wel kunnen uitvoeren.



In deze discussie missen nog logische alternatieven als Charles de Gaulle TGV en Marne la Vallée-Chessy, waar nota bene een deel van de reizigers uit Amsterdam en Brussel ongetwijfeld toch reeds heen had gewild. Echter, het kan niet want het kan niet is eenvoudiger.



Ook daar geldt iets met wegbekendheid en controles (en zeer beperkte capaciteit op deze doorstroomstations, je zult dus door moeten naar een andere bestemming met de lege trein, maar waar?)


En ja Eurostar heeft dus weinig noodscenario’s en ja dat is niet wat je van de kwaliteit van dit bedrijf mag verwachten naar mijn mening

 

07-03-2025 21:25:45
Rsb
Rsb

Vanaf Brussel rijden er gewoon directe treinen naar Charles de Gaulle TGV en Marne la Vallée-Chess dus welbekendheid zal geen probleem zijn. Hooguit om dan door te gaan naar Paris Gare de Lyon. Eventueel kan je kopmaken op zowel Charles de Gaulle TGV als Marne la Vallée-Chess en zo nog een uursdienst bieden bovenop het bestaande aanbod. Voor de reiziger naar Londen heb je bovendien een beveiligd platform te Marne la Vallée-Ches.

 

07-03-2025 21:42:23
geert
geert

Je haalt nu twee bedrijven door elkaar: SNCF en Eurostar, dat zijn losse vervoerders met eigen personeel, routes, wegbekendheid, protocollen enz. SNCF rijdt Brussel- Zuid Frankrijk, Eurostar niet.

Uurdiensten naar Charles de Gaulle zijn niet mogelijk, zo veel paden zijn er niet



Laatst bewerkt door geert op 07-03-2025 21:43
 

07-03-2025 22:07:54
henri1972
henri1972

Eurostar rijdt/reed ook (beperkt) naar Marne la Vallée en verder Frankrijk in.

 

08-03-2025 01:08:27
Xander140
Xander140

Opvallend het is een opvallend topic voor 7 maart maar werkelijk 0 berichten over Nederland.... Ik zou zeggen hernoem dit topic naar "Bom Parijs en de gevolgen voor het treinverkeer rond Parijs" maar goed...

 

08-03-2025 09:38:30
MaxBB
MaxBB

Moeten de berichten over Nederland gaan dan..? Gaan ze overigens ook, want het gaat over de treindienst tussen Amsterdam en Parijs.

 

08-03-2025 11:31:39
geert
geert

En een dag geen Eurostars is toch redelijk opvallend

 

08-03-2025 12:10:48 3
Ysbergsla
Ysbergsla

Bovendien gaan er 2 berichten over Nederland en zijn er inmiddels drie reacties met meningen van Xander140 over het nieuws uit Parijs.

 

08-03-2025 12:28:20 2
moderator
Moderator
moderator

Waarmee het cirkeltje rond is, iets met een pot en een ketel. On-topic maar weer? ;)

 

08-03-2025 13:46:51
Rsb
Rsb

Quote
geert (07-03-2025 21:42:23):


Je haalt nu twee bedrijven door elkaar: SNCF en Eurostar, dat zijn losse vervoerders met eigen personeel, routes, wegbekendheid, protocollen enz. SNCF rijdt Brussel- Zuid Frankrijk, Eurostar niet.

Uurdiensten naar Charles de Gaulle zijn niet mogelijk, zo veel paden zijn er niet


Heb toch zelf in een, toen nog, Thalys gezeten.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-03-2025 15:39:57
geert
geert

Die trein rijdt in bepaalde periodes nog steeds en daarna leeg terug naar Paris Nord….