Opvallende dingen 19 maart
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
19-03-2025 07:38:54 1
seinhuis
seinhuis

TAG FLIRT

NS 80206 LM

08:08 Leidschendam

08:12 Ypenburg 182 08:17

08:32 Gouda D

08:50 Utrecht 12 09:10

09:37 's-Hertogenbosch 705B D

09:59 Eindhoven 17 10:23

10:32 Helmond 2 10:35

11:03 Venlo

 

19-03-2025 08:49:48
martijnham
martijnham

TAG Flirt rijd om 08.49 uur station Utrecht binnen

 

19-03-2025 09:18:31
Sanderbin
Sanderbin

Treinstel 2010, was om 9.14 uit Ut vertrokken

 

19-03-2025 10:03:12
Anoniem9
Anoniem9

R-net FLIRT 2010 kwam rond 09:59 door Eindhoven Centraal

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-03-2025 10:25:14
Korte_Naam
Korte_Naam

Trein 7532 kwam op tijd aan in Ed, maar wel met een SNG drietje i.p.v. FLIRT.

 

19-03-2025 11:35:22
woukaa
woukaa

ICNG 3105 Utctw (10:52) - Ut (11:08) - Rtd - Bd (12:27) - Rtd - Bd .... - Rtd - Ut (18:52)

 

19-03-2025 16:19:24
henri1972
henri1972

Door het VIAS overstap circus in Emmerich loopt ook ICE 124 vertraging op. VIAS heeft te weinig NL geschikte stellen en hierdoor moeten reizigers in Emmerich overstappen. Richting Arnhem rijdt de trein dan met ongeveer +25. Doordat VIAS spoor 3 en 4 gebruikt moet de doorgaande ICE wachten totdat er een spoor vrij is. We kachelen nu (16.18 uur) achter een VIAS RE aan naar Ah. Verwachte vertraging voor de ICE is 10 minuten.

Edit: bij Zv mag de Breng diesel ook voor de ICE. Vertraging gaat oplopen tot +15 in Ah.



Laatst bewerkt door henri1972 op 19-03-2025 16:32
 

19-03-2025 16:56:00
Ysbergsla
Ysbergsla

Is Prorail ook al in Emmerich actief? Me dunkt dat daar nog wissels liggen.

 

19-03-2025 17:29:09
henri1972
henri1972

In Emmerich liggen zeker wissels maar als je een VIAS trein laat vertrekken vanaf spoor 4 naar Wesel e.v. Dan is elke ander treinverkeer geblokkeerd aan die zijde van het station. Via spoor 2 reed/stond trouwens een cargo richting Oberhausen dus dat spoor was ook niet vrij.



Laatst bewerkt door henri1972 op 19-03-2025 20:59
 

19-03-2025 18:10:59 1
diesels
diesels

Na (minstens) drie keer Apd-Dv in de laatste 48 uur past er ook nog een seinstoring op, alweer, Dv-Ost in het rijtje. Geheel geen treinverkeer.

 

19-03-2025 20:37:45
Apda
Apda

Quote
henri1972 (19-03-2025 17:29:09):


Via spoor 1 reed/stond trouwens een cargo richting Oberhausen dus dat spoor was ook niet vrij.


Bedoel je misschien spoor 2?

 

19-03-2025 20:59:25
henri1972
henri1972

Zeker bedoel ik spoor 2. Excuses.

Oorspronkelijk bericht aangepast.



Laatst bewerkt door henri1972 op 19-03-2025 21:00
 

19-03-2025 21:23:29
Rsb
Rsb

Quote
henri1972 (19-03-2025 16:19:24):


Door het VIAS overstap circus in Emmerich loopt ook ICE 124 vertraging op. VIAS heeft te weinig NL geschikte stellen en hierdoor moeten reizigers in Emmerich overstappen. Richting Arnhem rijdt de trein dan met ongeveer +25. Doordat VIAS spoor 3 en 4 gebruikt moet de doorgaande ICE wachten totdat er een spoor vrij is. We kachelen nu (16.18 uur) achter een VIAS RE aan naar Ah. Verwachte vertraging voor de ICE is 10 minuten.

Edit: bij Zv mag de Breng diesel ook voor de ICE. Vertraging gaat oplopen tot +15 in Ah.


Spoor 5 heeft toch ook wasdraad te Emmerich?

Kennen ze in Duitsland niet een situatie als in Nederland met geelknipper (meer), zodat je wat meer ruimte vrij laat voor het doorgaande verkeer, want met de locwissel kom je immers ook binnen op bezet spoor?



Laatst bewerkt door Rsb op 19-03-2025 21:23
 

19-03-2025 21:40:08
Muizeneus
Muizeneus

De keren dat ik meemaakte dat een stel vanuit Düsseldorf Nederland niet in mocht keerde dat in Em op het doodlopende spoortje bij het stationsgebouw (neem aan dat dat spoor 1 is)

Daar staat-ie niks in de weg. De pendel Ah-Em kan dan op spoor 2 afgehandeld worden voor een cross-platform overstap

Dan heb je perronsporen 3 en 4 en daarachter nog minstens twee perronloze sporen over voor doorgaand verkeer of het parkeren van Cargo's

 

19-03-2025 22:52:15
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Op "Sporenplan" staat Emmerich compleet met spoornummers en seinen uitgetekend.

"Geel knipper" met de Nederlandse uitleg kent men in Duitsland niet.

Combineren kan wel in Duitsland, dan gebruikt men o.a. "tussen seinen" langs het perron.

Gebeurt o.a. in Wesel.

 

20-03-2025 01:33:55
Benniebus
Benniebus

NJ403, mat welke eergisteren als 402 de aanrijding had, gisteren is uitgevallen en vandaag zou rijden, is niet verder gekomen dan Breukelen ivm defect (als gevolg van de aanrijding?). Reizigers geëvacueerd met een ICE en terug naar Amsterdam. NJ even later ook leeg weer terug naar Amsterdam. NJ402 in Basel al opgeheven.

 

20-03-2025 11:29:18
Ysbergsla
Ysbergsla

Bij trein 403 werden onderweg vlakke plaatsen gedetecteerd en daarmee opgeheven. Trein 120 werd te Utrecht opgeheven om de NightJetreizigers in Maarssen te kunnen evacueren.

 

20-03-2025 14:22:10 1
Jeroen1740
Jeroen1740

Verrassend als het materieel door een noodremming tot stilstand is gekomen op de 18e... Weer twee treinen NJ Asd - Zürich v.v. opgeheven. Misschien kan die trein beter om de dag gaan rijden. Kunnen ze op de niet-rijdagen alles op orde maken, proefritjes maken om de dag erna de oversteek te wagen. Neemt de kans toe dat de reiziger zijn bestemming haalt.

 

20-03-2025 14:39:45
sjoerd
sjoerd

De kans dat een trein uitvalt om zoveel verschillende redenen wordt niet kleiner als je gaat oefenen met een dummy-trein om het einddoel te halen. Je maakt ook geen dummy-reep chocola als je je product niet zou vertrouwen. Daarnaast is een ketting zo zwak als zijn slechtste schakel. Een hele rit kan uitvallen door ik weet niet hoeveel storingen. Het is in meerdere opzichten een kwetsbaar product dat gebruik maakt van een al even kwetsbaar spoorwegnet.

Bij de start van TEE-diensten en internationale D-diensten ging er ook wel eens wat mis, maar het spoorwegnet was minder vol en voor een internationale trein werd alle andere verkeer ergens aan de kant gezet. De techniek was eenvoudiger. Dat er nogal wat stoomlocs zoek zijn geraakt achter het toenmalige IJzeren Gordijn, betekent dat ze er daar ook uitstekend (en jarenlang) goed mee overweg konden.

En er werd bij de grens vaak van loc gewisseld. Gek genoeg liep dat toen minder vaak spaak, al was het daardoor een tragere verbinding. Maar er ontbrak ook regelmatig een rijtuig.

Vervelend voor de betrokkenen. En soms doet het vreemd aan dat ruimtereizigers na zoveel maanden heelhuids terugkeren: het ging dus grotendeels zoals gepland...

 

20-03-2025 15:22:23 4
Jeroen1740
Jeroen1740

Een reep chocolade is geen Nightjet en een Nightjet is geen rocketscience. Nam het spoor maar een voorbeeld aan de ruimtevaart, die mensen zijn tenminste wel door de vervoerder thuisgebracht.

En tussen 1957 en 2002 heeft de techniek inderdaad niet stilgestaan in het spoor, maar het lerend vermogen wel. Sterker nog, dat neemt af. Echt opvallend hoeveel spoormensen overal verklaringen en excuses voor hebben. Natuurlijk, niks mis met een hart voor de zaak. Maar nu nog voor de klant.

En begrijp me niet verkeerd, ik zou het juist hardstikke zonde vinden als die Nightjet naar Zürich sneuvelt. In een Zwitsers spoorforum heeft de trein al de bijnaam de 'Amsterdamer Altmetallsammlung' gekregen door de dienstuitvoering. En dat is geen koosnaam...



Laatst bewerkt door Jeroen1740 op 20-03-2025 17:15, reden: banaan vervangen door reep chocolade
 

20-03-2025 15:59:02
phantom
phantom

Quote
sjoerd (20-03-2025 14:39:45):


En soms doet het vreemd aan dat ruimtereizigers na zoveel maanden heelhuids terugkeren: het ging dus grotendeels zoals gepland...



Quote
Jeroen1740 (20-03-2025 15:22:23):


Nam het spoor maar een voorbeeld aan de ruimtevaart, die mensen zijn tenminste wel door de vervoerder thuisgebracht.



Ja met 1 'kleine kant tekening' zoals bovenste reactie quote ook al illustreert.
De 'vervoerder' bracht ze terug met fikse vertraging,ipv 8 dagen space station werd t 9 maanden.
Als je met dat soort vertragingen daarvoor al een 'vervoerder' een veer in z'n r**t wil steken,dan zijn we echt af t afzakken naar een nieuw ongekend lage eis voor niveau wat een vervoerder dient te bieden. ;-)



Laatst bewerkt door phantom op 21-03-2025 15:59
 

20-03-2025 17:41:15 2
brun
brun

De reizigers in een uitgevallen nachttrein komen natuurlijk uiteindelijk wel aan, maar dat is het punt niet. Het punt is dat je als reiziger zo'n trein boekt om in hoog comfort en met veel (nacht)rust te reizen. Daar betaal je ook voor, de tickets zijn behoorlijk prijzig.

Als ik dan zie hoe vaak nachttreinen echt compleet uitvallen, hoe vaak reizigers via allerlei stressige alternatieven zónder nachtrust naar hun bestemming moeten reizen, dan grenst het product nachttrein op dit moment gewoon aan bedrog. Er is namelijk geen enkele aanbieder in dat segment die erin slaagt om één maand zonder problemen te rijden.

 

20-03-2025 18:34:19
geert
geert

Nou volgens mij zijn er twee aanbieders: OEBB met veel problemen en uitval en ES die het goed tot zeer goed doet. Zelfs als ze niet kunnen rijden is er een alternatieve trein tussen Innsbruck en Verona met amper vertraging

 

20-03-2025 18:56:56 2
jor[D]1
jor[D]1

Enigste nachtrein die betrouwbaar lijkt is SNCF. Die rijden gewoon over het hele traject bussen indien de trein geplant uitvalt wegens bijv werkzaamheden. en de tarieven zijn dan ook zitplaats ipv ligplaatsen. Wel busritten van ruim 10-12uur.

Of als de trein uitvalt vaststaat ergens langs de route, passagiers laten slapen en wekken voor de eerste TGV die daar richting parijs vertrekt. Versterkt met een extra stel voor de nachtrein passagiers en uiteindelijk maar 15min later in parijs aangkomen. De vervangende TGV werd keurig om ong 5:30 aan overzijde perron geplaatst in Lyon. En ook nog 100% geld terug omdat de nachttrein onder zijn nummer officieel uitgevallen was.

Dus het kan wel zeker als je het wil om de pasagiers fatsoenlijk op hun bestemming te krijgen.



Laatst bewerkt door jor[D]1 op 20-03-2025 18:57
 

20-03-2025 19:18:51
mvschoon
mvschoon

Quote
Ysbergsla (20-03-2025 11:29:18):


Bij trein 403 werden onderweg vlakke plaatsen gedetecteerd en daarmee opgeheven. Trein 120 werd te Utrecht opgeheven om de NightJetreizigers in Maarssen te kunnen evacueren.


Ik heb de 403 gisteren zien en vooral horen vertrekken uit Asd. Inderdaad een enorme klap telkens, bij een van de middelste rijtuigen

 

20-03-2025 22:49:44 1
rolandrail
rolandrail

Rest de vraag waarom Gotcha of een persoon dat al niet opgemerkt en gemeld heeft bij het ledig mat van NJ402 na de aanrijding. En als het wel gemeld is waarom daar niets mee is gedaan?

 

20-03-2025 23:41:50
mambo
mambo

Vzviw alarmeert GOTCHA niet maar rapporteert slechts naar een vervoerder toe en waarschijnlijk ook alleen als deze ook deel neemt aan de feedback? Geen idee wat daar de exacte criteria van zijn in ieder geval. Treindienstleiders krijgen dergelijke info in ieder geval niet; enkel Quo Vadis meldingen worden bij overschrijding van bepaalde normeringen actief door gealarmeerd (uit m’n hoofd incorrecte belading, hete aspot meldingen incluus hete wielbanden e.d.). Altijd leuk als er een stoomtrein het betreffende baanvak passeert :p

 

21-03-2025 16:04:24
phantom
phantom

Quote
jor[D]1 (20-03-2025 18:56:56):


Enigste nachtrein die betrouwbaar lijkt is SNCF.
Die rijden gewoon over het hele traject bussen indien de trein geplant uitvalt wegens bijv werkzaamheden. en de tarieven zijn dan ook zitplaats ipv ligplaatsen. Wel busritten van ruim 10-12uur.

Dus het kan wel zeker als je het wil om de pasagiers fatsoenlijk op hun bestemming te krijgen.



Passagiers fatsoenlijk op hun bestemming krijgen door ze busritten te geven van 10-12uur,dat is fatsoenlijk ?
Ik persoonlijk heb daar een iets andere mening over.
Als de rest van je verhaal i.d.d. klopt,dan is dat in elk geval wel fatsoenlijk geregeld,dat is al heel wat.

 

21-03-2025 16:34:12
bacr
bacr

Het is fatsoenlijk om passagiers naar hun bestemming te brengen wanneer de trein waarvoor ze geboekt hadden gestrand is of helemaal niet vertrokken is. Het is onfatsoenlijk om die passagiers min of meer aan hun lot over te laten met de boodschap dat ze het lekker zelf uit mogen zoeken (gechargeerd geschreven natuurlijk).

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-03-2025 19:41:17
jor[D]1
jor[D]1

Quote
phantom (21-03-2025 16:04:24):


Quote
jor[D]1 (20-03-2025 18:56:56):


Enigste nachtrein die betrouwbaar lijkt is SNCF.
Die rijden gewoon over het hele traject bussen indien de trein geplant uitvalt wegens bijv werkzaamheden. en de tarieven zijn dan ook zitplaats ipv ligplaatsen. Wel busritten van ruim 10-12uur.

Dus het kan wel zeker als je het wil om de pasagiers fatsoenlijk op hun bestemming te krijgen.



Passagiers fatsoenlijk op hun bestemming krijgen door ze busritten te geven van 10-12uur,dat is fatsoenlijk ?
Ik persoonlijk heb daar een iets andere mening over.
Als de rest van je verhaal i.d.d. klopt,dan is dat in elk geval wel fatsoenlijk geregeld,dat is al heel wat.


Dit is zeer ruim van te voren bekend en deze reizigers weten bij boeken dan ook al dat het een bus betreft. In plaats van helemaal geen trein wordt er dus een optie geboden voor de mensen die echt MOETEN reizen die nacht, en tegen een goedkoper zitplaats tarief en niet couchette. Als je niet met die bus wilt staat het je vrij op een ander moment een trein te boeken of ander vervoer te gebruiken. Mocht je zo vroeg geboekt hebben dat het nog wel een trein was staat die trein gewoon als geannuleerd en kun je gratis omboeke of annuleren. Die 2 bussen die bijv in t weekend van 29-30 maart in de planner staan hebben natuurlijk ook niet de capaciteit van de nachttrein, dus er zal maar een zeer beperkte vraag zijn.



Laatst bewerkt door jor[D]1 op 21-03-2025 19:44
 

22-03-2025 08:30:44
phantom
phantom

In dat geval,heb ik niks gezegd.

Ik ben het er verder mee eens dat passagiers op hun bestemming krijgen,prio 1 zou moeten zijn.
Ik was alleen in de 1ste instantie ervanuit gegaan dat de bus ze last minute was opgedrongen als enige alteratief,of anders zoek je t maar uit.
Dat bleek dus ietjes anders in elkaar te steken.