Opvallende dingen 23 maart
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
23-03-2025 08:10:18
BVisser
BVisser

Asdm

8:05 NS 193 513 (wit) met trein 143 richting Bh-Berlin Ostbahnhof;

8:13 NS 193 xxx met nieuwe Nightjet richting Wp, stuurstand achteraan.



Laatst bewerkt door BVisser op 23-03-2025 08:20
 

23-03-2025 09:18:01
Slt09
Slt09

8.46 NIAG 2019316 langs BR Kapel-Avezaath (Brech-Brmet ri. Brmet met de Duisburg HKM Kolentrein

 

23-03-2025 11:24:08
seinhuis
seinhuis

Op spoor 12 Utrecht CS staat nu (11:15) de nieuwe Nightjet. Er staat informatie borden en de trein is (zo te zien) toegankelijk voor publiek. Ik heb geen tijd, meer informatie heb ik niet.



Laatst bewerkt door seinhuis op 23-03-2025 12:30
 

23-03-2025 11:30:55 1
martijn
martijn

Ook geen informatie over welk station het is?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-03-2025 11:41:49
wissel
wissel

ProRail webcamera Amsterdam Centraal:

09:27 RFO Euro locomotief met een sleep voornamelijk blauwe VTG staalwagens richting Sgr.

Weet iemand welke trein dit is?

 

23-03-2025 11:52:04
ari
ari

Quote
martijn (23-03-2025 11:30:55):


Ook geen informatie over welk station het is?


Ut

 

23-03-2025 12:11:34
BVisser
BVisser

Quote
wissel (23-03-2025 11:41:49):


ProRail webcamera Amsterdam Centraal:

09:27 RFO Euro locomotief met een sleep voornamelijk blauwe VTG staalwagens richting Sgr.

Weet iemand welke trein dit is?


De 2019 304 van RFO met lege staaltrein uit Bh richting Bvhc.

 

23-03-2025 12:26:55
martijn
martijn

Quote
ari (23-03-2025 11:52:04):


Quote
martijn (23-03-2025 11:30:55):


Ook geen informatie over welk station het is?


Ut


Dank, heb het inmiddels gevonden op Bluesky. En 15:35 gaat ie via Ah en Dv weer terug richting Amsterdam.



Laatst bewerkt door martijn op 23-03-2025 12:58
 

23-03-2025 13:28:50
TreinspotterDeventer
TreinspotterDeventer

Hoe laat komt hij ongeveer door Dv?

 

23-03-2025 13:31:31
mren
mren

Plan een reisje Ut-Ah-Dv, kijk hoe lang het duurt, tel dat op bij 15.35 en dan heb je bij benadering je antwoord.

 

23-03-2025 14:23:30
TSZutphen
TSZutphen

Quote
TreinspotterDeventer (23-03-2025 13:28:50):


Hoe laat komt hij ongeveer door Dv?


16:53 door Deventer

 

23-03-2025 14:26:57
TreinspotterDeventer
TreinspotterDeventer

Quote
TSZutphen (23-03-2025 14:23:30):


Quote
TreinspotterDeventer (23-03-2025 13:28:50):


Hoe laat komt hij ongeveer door Dv?


16:53 door Deventer



Ok, bedankt.

 

23-03-2025 17:06:46
Apda
Apda

Apd 16:59 : een Captrain Vectron met containertrein richting Amf. Veel blauwe containers met opschrift 'Schavemaker'.

 

23-03-2025 19:24:13
rob46
rob46

15:00 Beltrum (Zp-Ww) overwegbotsing Arriva 254 contra auto. Stremming duurt voort.

 

23-03-2025 20:14:37
wissel
wissel

Quote
BVisser (23-03-2025 12:11:34):


Quote
wissel (23-03-2025 11:41:49):


ProRail webcamera Amsterdam Centraal:

09:27 RFO Euro locomotief met een sleep voornamelijk blauwe VTG staalwagens richting Sgr.

Weet iemand welke trein dit is?


De 2019 304 van RFO met lege staaltrein uit Bh richting Bvhc.



BVisser, bedankt voor de inlichting.

 

23-03-2025 21:12:36
tieske05
tieske05

3173 defect tussen Holendrecht en Abcoude.

 

24-03-2025 13:21:36
rolandrail
rolandrail

Quote
Apda (23-03-2025 17:06:46):


Apd 16:59 : een Captrain Vectron met containertrein richting Amf. Veel blauwe containers met opschrift 'Schavemaker'.



RFO met de Katy-shuttle uit Mdk.

 

25-03-2025 22:38:41
anton_
anton_

Quote
rob46 (23-03-2025 19:24:13):


15:00 Beltrum (Zp-Ww) overwegbotsing Arriva 254 contra auto. Stremming duurt voort.


Ik zag dat de aanrijding tussen Rl en Ltv was.

Volgens de krant reden er alleen nog treinen Vd - Zp vv.

Weet iemand waarom er geen treinen reden tussen Vd - Rl en Ltv - Ww ?


 

25-03-2025 22:52:12
cuneo56
cuneo56

Dat heeft te maken met de beveiliging, de sporen op de stations daar hebben maar een sein voor een richting . Vorden is dan een uitzondering, gemaakt toen er een tijdje tussen slagen in de spits reden tussen Vorden en Zutphen. Als je op dat soort lijnen wil keren moet je dat eigenlijk "op de vrije baan" doen/

 

26-03-2025 02:07:01
Dionysusnu
Dionysusnu

Ltv heeft wel seinen in beide richtingen, en daar hebben ook treinen gereden van/naar Ww tijdens de verstoring.

 

26-03-2025 07:41:03
anton_
anton_

Bedankt voor de info. Dan had de krant het ook niet helemaal juist, maar dat is dan ook niet voor het eerst.

 

26-03-2025 12:09:01
stefanvdw
stefanvdw

Alleen in Rl kan inderdaad niet gekeerd worden, in Vd en Ltv wel (vanwege voorkeursstanden van de wissels komt de trein altijd binnen op hetzelfde spoor, daarom kon vanuit Zp in Rl bijv. ook niet op spoor 1 binnengekomen worden, achter het sein). De beveiliging en de ontwikkelingen in de treindienst in het achterland blijven nogal achter op de rest van het land helaas.



Laatst bewerkt door stefanvdw op 26-03-2025 12:09
 

26-03-2025 12:16:43
michaben
michaben

In die zogenaamde rest van het land had je waarschijnlijk een dubbelsporige vrije baan gehad waat je alsnog niet kan keren. VBBS beveiliging is in zekere zin een halte aan de vrije baan maar met de mogelijkheid tot passeren op enkelspoor.



Laatst bewerkt door michaben op 26-03-2025 12:20
 

26-03-2025 12:48:38
stefanvdw
stefanvdw

Dat is weer een ander uiterste. Het nog steeds aanwezig zijn van VCVL beveiliging is toch niet meer van deze tijd. Zorgen dat overal gekeerd kan worden en dat de trdl de wissels volledig in de bediening heeft is toch wel het meest minimale wat geïnvesteerd kan worden in de regio. Verder gaat het om het ontbreken van ATB-NG bakens en lussen wat veel tijd kost bij seinbeeldverbetering, kruisen in Lr wat minuten kost (in Hgv is voor een paar seconden tijdswinst een hele boog verruimd etc.), een ATB-NG baanstoring veroorzaakt door werkzaamheden die nooit meer wordt opgelost etc. etc.

 

26-03-2025 13:09:25
Marco
Marco

Troost je er maar mee dat ERTMS overal hetzelfde wordt geïmplementeerd. Dan zullen alle gewenste rijwegen bedienbaar worden.

Ik ben het wel met je eens hoor, ik vind zoiets ook niet van deze tijd.

 

26-03-2025 14:25:22
sjoerd
sjoerd

Ik ken niet alle plaatselijke situaties uit het hoofd, en zeker niet in relatie tot de veelvuldig voorkomende overwegen aan weerszijden van een VCVL-station of een TPRB-station. Maar in het verleden was het wel degelijk mogelijk om te keren door het inrijsein voorbij het station voorbij te rijden en van daar af terug te keren. Het was zelfs één van de voorwaarden van de toenmalige dienst van exploitatie (EP) om tot een vereenvoudigde beveiliging te komen. Soms moest er gesleuteld worden of lag de overweg lang dicht, maar die mogelijkheid bestond wel degelijk. Intussen kan de regelgeving veranderd zijn.

 

26-03-2025 14:30:39
Dionysusnu
Dionysusnu

In dit geval was het blok achter (vanaf het perron gezien) het inrijsein bezet door de aanrijdingstrein.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 26-03-2025 17:07
 

26-03-2025 16:45:14
sjoerd
sjoerd

Het blok achter het inrijsein is dus het perronspoor. Maar ik neem aan dat het blok achter het uitrijsein bezet was door de aanrijdingstrein. Dan is het omrangeren tot achter het inrijsein in de meeste gevallen, zo niet altijd, lastig.

 

26-03-2025 17:53:34 2
treinfan
treinfan

Heb je door dat je 'omrangeren tot achter het inrijsein' schrijft nadat je stelt dat 'het blok achter het inrijsein' het perronspoor is? 😆 In het normale Nederlandse taalgebruik is voor/achter een sein afhankelijk van de eigen (rij)richting.



Laatst bewerkt door treinfan op 26-03-2025 17:54
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-03-2025 19:54:54
sjoerd
sjoerd

Of ik iets door heb??? Ja hoor. Ik reageerde op het bericht ervoor. Het blok achter (na) het inrijsein (van een station) is het perronspoor. De gestrande trein stond kennelijk op de vrije baan, en dat is achter het uitrijsein. Dat blijft daardoor onverbiddelijk op rood, zodat je niet achter het inrijsein kunt keren. En daar ging het om.