Ontwikkelingen goederenvervoer per spoor
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
06-02-2019 14:41:49
waalkade
waalkade
https://www.prorail.nl/sites/default/files/pr_jaarrapport_ontwikkeling_spoorgoederenverkeer_in_nederland_2018_lr_0.pdf
Een vergelijking tussen de jaren 2017 en 2018.

Laatst bewerkt door moderator op 07-02-2019 19:39, reden: Goederenvervoer รฉรฉn woord
 

06-02-2019 14:56:52
thom
thom
Misschien handig om even erbij te vertellen waar het over gaat, ipv dat je gelijk afgedwongen word iets te downloaden?  

07-05-2019 09:16:20
pluisje
pluisje
Verbaasd (maar ook weer niet) hoeveel Nederlandse koelvrachtwagens ik tijdens een vakantie in Spanje en Portugal zag. Dan denk je: kan dat niet op een trein...?

Koeltrein uit Spanje met vers fruit gaat duizenden vrachtwagenritten vervangen: https://nos.nl/artikel/2283537-koeltrein-uit-spanje-met-vers-fruit-gaat-duizenden-vrachtwagenritten-vervangen.html

https://www.coolraileurope.com/

Laatst bewerkt door pluisje op 07-05-2019 09:21
 

04-12-2020 22:40:19
seinhuis
seinhuis

Venlo wil af van ammoniaktransport over spoor: 'Het zijn rijdende bommen'

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-12-2020 16:06:19
seinhuis
seinhuis

Rechtstreekse treindienst China naar Venlo een feit



Laatst bewerkt door seinhuis op 16-12-2020 18:32, reden: Link fout hersteld
 

16-12-2020 16:38:03 1
AlbertP
AlbertP

Link werkt niet, je hebt niet alleen de URL maar ook de paginatitel gekopieerd.

 

16-12-2020 21:09:57
anton_
anton_

bij mij werkt de link wel

 

16-12-2020 21:55:05
AlbertP
AlbertP

Klopt, je ziet (tenzij je mobiel gebruikt?) in kleine lettertjes onder het bericht van seinhuis dat het vanavond bewerkt is.

 

16-12-2020 22:24:05
blauwe-spr
blauwe-spr
Quote
AlbertP (16-12-2020 21:55:05):

Klopt, je ziet (tenzij je mobiel gebruikt?) in kleine lettertjes onder het bericht van seinhuis dat het vanavond bewerkt is.


Ook op mobiel is het te lezen. App werkt ook zie ik nu.



Laatst bewerkt door blauwe-spr op 16-12-2020 22:28, reden: Check check dubbel check
 

26-02-2021 18:03:09
DDZ7504
DDZ7504

Aldus dit artikel (NIAG) heeft NIAG een licentie verkregen om treinen in Nederland te rijden.

 

25-03-2025 17:03:54
bacr
bacr

Omdat ik geen ander geschikt topic vond een nieuw geopend.


Op Google Maps kom ik bij Acht een 'Rail Terminal Eindhoven' tegen en op de luchtfoto zie ik sporen liggen bij Van Rooijen Logistiek. Daarnaast staan op de luchtfoto's twee militaire treinen op de opstelsporen van Acht. De sporen bij het bedrijf lijken niet-functioneel te zijn, met eroverheen geparkeerde containers en voertuigen.

In hoeverre vindt er naast militair vervoer nog ander regulier of incidenteel vervoer plaats naar die terminal en/of dat bedrijf? Of is dat niet-meer-bestaand vervoer?

 

25-03-2025 17:56:19
mattie2
mattie2

Niet.

Tot een paar jaar terug reed er 2(?) keer per week een containertrein tussen Maasvlakte en Acht, onder andere DB en RFO hebben de tractie verzorgd.

Verder reden er een aantal jaar terug ook een tijdje werktreinen tussen Acht en Eindhoven om bouwmaterialen aan en af te leveren tijdens de verbouwing van het emplacement, die treinen werden volgens mij op de militaire losweg behandeld.

 

25-03-2025 18:23:10
Dionysusnu
Dionysusnu

In de lijst van treinposities staat nog wel 1 actief vervoer naar "Tilburg Industrie / Acht", maar aan de foto's te zien rijdt die niet vaak meer.

Spoor 405 van het emplacement is in ieder geval nog in dienst, daar was een tijdje geleden een Eurailscout UFM aan het keren.

 

25-03-2025 22:54:37
mvschoon
mvschoon

Niet vaak = al bijna twee jaar niet meer; Tbi-shuttle rijdt nog wel



Laatst bewerkt door mvschoon op 25-03-2025 22:56
 

26-03-2025 21:05:23 1
GerritJan
GerritJan

๐Ÿš†๐ŸŒ ๐——๐—ฒ ๐—–๐—ผ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ผ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐˜€๐—ต๐˜‚๐˜๐˜๐—น๐—ฒ (๐—–๐—ผ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ผ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป โ€“ ๐—ฅ๐—ผ๐˜๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฎ๐—บ) ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐˜‚๐—ด ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐˜„๐—ฒ๐—ด๐—ด๐—ฒ๐˜„๐—ฒ๐—ฒ๐˜€๐˜! ๐Ÿš›

Tijdens een goedbezochte bijeenkomst stond de vernieuwde shuttleverbinding tussen Coevorden en Rotterdam centraal.
De komende drie maanden wordt de shuttle verder uitgewerkt in samenwerking met verladers, rederijen, logistieke dienstverleners en de overheid. Dankzij deze gezamenlijke inspanning wordt de continuรฏteit gewaarborgd en krijgt duurzame logistiek opnieuw een stevige impuls voor de ecologische voetafdruk van goederenvervoer in Nederland.

De bijeenkomst bood ruimte voor kritische vragen en waardevolle discussies. De gedeelde conclusie: ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ถ๐˜€ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฏ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฑ ๐—ฑ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฎ๐—ด๐˜ƒ๐—น๐—ฎ๐—ธ ๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฎ๐˜€๐—ถ๐˜€ ๐—ผ๐—บ ๐—ฑ๐—ฒ๐˜‡๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ถ๐—ป๐—ด ๐˜๐—ฒ ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฎ๐—น๐—ถ๐˜€๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป.

www.linkedin.com ( volledige bericht linkedin)

go-off-road.nl (meeting link , heb je niks aan, maar goed extra bevestiging)



Laatst bewerkt door GerritJan op 26-03-2025 21:07
 

07-04-2025 13:11:43
wissel
wissel

Weet iemand of de RFO staaltrein Beverwijk - Maastricht vv. deze week nog rijdt en zoja, wanneer ? Dan kan ik hem nog eens zien. Bij voorbaat dank voor de reactie(s).

 

07-04-2025 17:53:23 1
geert
geert

Ja. Nu. Om 17.22 uur uit Utg ri Mt met de RFO 2019 302 als trekkracht

 

07-04-2025 18:21:56
wissel
wissel

Bedankt geert. Helaas is het voor mij vandaag niet meer mogelijk om er achteraan te gaan, maar hij gaat morgen weer terug, neem ik aan ?

 

19-11-2025 17:38:31
GerritJan
GerritJan

De Emtec trein vanuit Emmen naar Geleen stopt eind 2025 met rijden. Gaan per vrachtwagens geleverd worden. Ook zijn er weer 10-12% daling cargo's in 2026 (aangevraagde paden) t.o.v 2025.



Laatst bewerkt door GerritJan op 19-11-2025 17:42
 

19-11-2025 17:46:14
dennistd
dennistd

Quote
GerritJan (19-11-2025 17:38:31):


De Emtec trein vanuit Emmen naar Geleen stopt eind 2025 met rijden. Gaan per vrachtwagens geleverd worden. Ook zijn er weer 10-12% daling cargo's in 2026 (aangevraagde paden) t.o.v 2025.



Rijdt deze eigenlijk nog via Goor?

 

19-11-2025 17:51:13
BR120Trihn
BR120Trihn

Quote
GerritJan (26-03-2025 21:05:23):


๐Ÿš†๐ŸŒ ๐——๐—ฒ ๐—–๐—ผ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ผ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐˜€๐—ต๐˜‚๐˜๐˜๐—น๐—ฒ (๐—–๐—ผ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ผ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป โ€“ ๐—ฅ๐—ผ๐˜๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฎ๐—บ) ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐˜‚๐—ด ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐˜„๐—ฒ๐—ด๐—ด๐—ฒ๐˜„๐—ฒ๐—ฒ๐˜€๐˜! ๐Ÿš›

Tijdens een goedbezochte bijeenkomst stond de vernieuwde shuttleverbinding tussen Coevorden en Rotterdam centraal.
De komende drie maanden wordt de shuttle verder uitgewerkt in samenwerking met verladers, rederijen, logistieke dienstverleners en de overheid. Dankzij deze gezamenlijke inspanning wordt de continuรฏteit gewaarborgd en krijgt duurzame logistiek opnieuw een stevige impuls voor de ecologische voetafdruk van goederenvervoer in Nederland.

De bijeenkomst bood ruimte voor kritische vragen en waardevolle discussies. De gedeelde conclusie: ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ถ๐˜€ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฏ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฑ ๐—ฑ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฎ๐—ด๐˜ƒ๐—น๐—ฎ๐—ธ ๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฎ๐˜€๐—ถ๐˜€ ๐—ผ๐—บ ๐—ฑ๐—ฒ๐˜‡๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ถ๐—ป๐—ด ๐˜๐—ฒ ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฎ๐—น๐—ถ๐˜€๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป.

www.linkedin.com ( volledige bericht linkedin)

go-off-road.nl (meeting link , heb je niks aan, maar goed extra bevestiging)


Tot nu toe is het nog niet gelukt om deze dienst weer op te starten.

 

19-11-2025 18:49:12
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
GerritJan (19-11-2025 17:38:31):


De Emtec trein vanuit Emmen naar Geleen stopt eind 2025 met rijden. Gaan per vrachtwagens geleverd worden. Ook zijn er weer 10-12% daling cargo's in 2026 (aangevraagde paden) t.o.v 2025.


Is dat vergeleken met de huidige stand in 2025 of het aantal destijds aangevraagde paden vรณรณr 2025?

 

19-11-2025 19:37:31
GerritJan
GerritJan

Quote
Dionysusnu (19-11-2025 18:49:12):


Quote
GerritJan (19-11-2025 17:38:31):


De Emtec trein vanuit Emmen naar Geleen stopt eind 2025 met rijden. Gaan per vrachtwagens geleverd worden. Ook zijn er weer 10-12% daling cargo's in 2026 (aangevraagde paden) t.o.v 2025.


Is dat vergeleken met de huidige stand in 2025 of het aantal destijds aangevraagde paden vรณรณr 2025?



https://www.martijnvanvulpen.nl/nieuws/in-2026-nog-minder-goederenvervoer-per-spoor/

 

19-11-2025 20:07:18
phantom
phantom

Iemand overigens enig idee hoe het staat met dat groots aangekondigde plan om weer cargo per spoor te gaan rijden op Lage weide ?
Na een hoop bombarie en werk om e.e.a. weer op orde te krijgen qua sporen op Lage weide is het al een tijd verdacht stil.

 

19-11-2025 22:58:26
TreinAml
TreinAml

Quote
GerritJan (19-11-2025 17:38:31):


De Emtec trein vanuit Emmen naar Geleen stopt eind 2025 met rijden. Gaan per vrachtwagens geleverd worden. Ook zijn er weer 10-12% daling cargo's in 2026 (aangevraagde paden) t.o.v 2025.



Fabriek gaat dicht.

 

19-11-2025 23:06:40
rolandrail
rolandrail

Quote
phantom (19-11-2025 20:07:18):


Iemand overigens enig idee hoe het staat met dat groots aangekondigde plan om weer cargo per spoor te gaan rijden op Lage weide ?
Na een hoop bombarie en werk om e.e.a. weer op orde te krijgen qua sporen op Lage weide is het al een tijd verdacht stil.


Het werk was regulier onderhoud en niet gerelateerd aan de bombarie.
Van de in eerste instantie zeven bedrijven zijn/waren er uiteindelijk twee met belangstelling voor spoorvervoer, maar de ene wil gesloten wagens ontvangen en de andere containers en dat gaat blijkbaar niet samen. En met elkaar eens werden ze het ook niet. En dus veranderd er niets aan de doorroosjeslaap van de sporen op de Lage Weide.

 

20-11-2025 08:41:11
Edb3
Edb3

Quote
dennistd (19-11-2025 17:46:14):


Quote
GerritJan (19-11-2025 17:38:31):


De Emtec trein vanuit Emmen naar Geleen stopt eind 2025 met rijden. Gaan per vrachtwagens geleverd worden. Ook zijn er weer 10-12% daling cargo's in 2026 (aangevraagde paden) t.o.v 2025.



Rijdt deze eigenlijk nog via Goor?



reed wel ja. Het caprolactamvervoer Emmakz-Lutdsm is al gestopt. Grondstof komt nu uit eigen fabriek van Envalior uit Antwerpen, bij gebrek aan spooraansluiting per vrachtwagen.

 

20-11-2025 16:23:02
phantom
phantom

Quote
rolandrail (19-11-2025 23:06:40):


Het werk was regulier onderhoud en niet gerelateerd aan de bombarie.
Van de in eerste instantie zeven bedrijven zijn/waren er uiteindelijk twee met belangstelling voor spoorvervoer, maar de ene wil gesloten wagens ontvangen en de andere containers en dat gaat blijkbaar niet samen. En met elkaar eens werden ze het ook niet. En dus veranderd er niets aan de doorroosjeslaap van de sporen op de Lage Weide.


Dank voor de toelichting.