29-03-2025 16:00:58 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Goedemiddag , Vandaag trof ik iemand die een beetje boos was over het ontbreken van coordinatie tussen de wegwerkzaamheden aan de A9 en de werkzaamheden op Amsterdam CS,waar dit weekeinde geen treinen riiden. Ik dacht dat er mss niet altijd rekening kan worden gehouden bij de planning ,maar de persoon vond dat ze best konden rekening houden met de andere partij en moesten overleggen met elkaar. Ik vraag me nu af of er onderling overleg is tussen Rijkswaterstaat en Prorail of het wel kan ,of dat er helemaal niet overlegd wordt. Groeten , Peter Laatst bewerkt door moderator op 29-03-2025 17:40 |
29-03-2025 16:12:53 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dat overleg wordt telkens beloofd als er weer eens treinvervangende bussen niet over een snelweg kunnen en steeds is het weer afwachten tot de volgende keer dat het mis gaat. Net als ProRail die telkens weer verklaart dat volledige uitval van een verkeersleidingspost nu echt niet meer gaat gebeuren. "Lerende organisaties" klinkt heel leuk en namens de sector mag de minister telkens weer beterschap beloven aan de TK. Woordvoerders spinnen een mooi stukje voor in de krant en alles blijft zoals het was. |
29-03-2025 16:31:44 4 | ||
---|---|---|
Terebo
![]() |
Ik ga dit toch een beetje tegenspreken. Er is wel degelijk overleg tussen RWS en ProRail over werkzaamheden. Of het dan ook lukt om werkzaamheden goed af te stemmen is nog een tweede. De momenten waartussen beide organisaties hun werkzaamheden kunnen plannen is hetzelfde, niet met evenementen, liefste in vakanties, liefste in het weekend, etc., en dan komt daar ook nog het vinden van voldoende personeel bij dat ook voor beide organisaties lastig is. Er blijven dan nog weinig momenten over wanneer het "ideaal" is om werkzaamheden uit te voeren én aan alle andere voorwaarden voldaan wordt. Die zou je uitsluitend kunnen gebruiken, maar dan zit je ook jarenlang in de rotzooi omdat er per jaar maar een week of twee "ideaal" beschikbaar is. |
29-03-2025 16:32:08 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Toevallig kwam ProRail laatst met een nieuwsartikel waarin ze vertellen dat de werkzaamheden Hwd-Hdr door wegwerkzaamheden uitgesteld zijn; Ze waren eerst in 2023 voorzien. |
![]() |
advertentie |
29-03-2025 16:43:52 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
De uitkomst van overleg zijn dat iets niet lukt en de werkzaamheden wel parallel worden gepland. ProRail en Rijkswaterstaat kennen in hun eigen netwerk al zoveel constraints dat het soms niet lukt om elkaar te ontzien. En daarbij hebben ze ook allebei dit jaar gecommuniceerd dat dit jaar heel veel hinder zal zijn rondom Amsterdam door werkzaamheden. |
30-03-2025 14:39:46 | ||
---|---|---|
Earl-Grey
![]() |
In sommige regio’s is er regioregie waar allerlei wegbeheerders en ProRail met elkaar om tafel zitten om werkzaamheden op elkaar af te stemmen. Het zou namelijk ook niet handig zijn als een gemeente de belangrijkste weg naar een station eruit gooit als daar TVV gepland is. |
30-03-2025 20:19:33 2 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Beperkingen |
31-03-2025 07:46:36 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Die term dekt niet de lading van constraints |
31-03-2025 09:05:03 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Wat dan wel? Die engelse term is mij namelijk niet bekend… |
31-03-2025 09:18:23 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Ik zou zeggen: 'randvoorwaarden' |
31-03-2025 09:22:09 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Dwangpunten. |
31-03-2025 12:46:47 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Die wegbeheerders zitten al jarenlang periodiek met elkaar om tafel. Al die jaren heeft men geprobeerd ook Prorail uit te nodigen en pas sinds kort begint dat vruchten af te werpen. TVV wordt nu naar gemeentes gecommuniceerd, gemiddeld een half jaar vooraf aan de buitendienststelling. Maar dan is dus de beslissing om aan het spoor te gaan werken al genomen. Op gemeentelijk niveau is er dan vaak nog wel te schakelen, maar op RWS-niveau is dat een ander verhaal en is die afstemming echt veel eerder nodig. |
31-03-2025 13:12:07 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Als een overweg wegens werkzaamheden wordt afgesloten voor wegverkeer, dan zal dit toch zeker met de gemeentes, provincies en rijk gecommuniceerd moeten worden, dat er omleiding routes worden ingesteld. Zeker als het doorgaande provinciale en rijkswegen zijn. |
31-03-2025 13:32:55 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Uiteraard, en dat gebeurt al jaren. Maar dit gaat nog een paar stappen verder, want dit gaat ook over werk aan het spoor waar niet direct wegen aan gekoppeld zijn, maar waar de samenhang er vooral in bestaat dat treinvervangend vervoer (TVV) gebruik maakt van wegen die parallel aan het spoor liggen, of andersom dat de trein gebruikt kan worden als alternatief voor een afgesloten parallelle snelweg. |
31-03-2025 15:15:02 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Een aardig verhaal dat er wel overleg is geweest tussen ProRail en wegbeheerders is in de "Kop van Noord Holland": www.prorail.nl |
31-03-2025 15:18:52 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
En Prorail is sinds afgelopen zomer ook aangesloten op "Melvin" waarmee de overleggen met andere infrastructuurbeheerders gestroomlijnder zouden moeten gaan www.prorail.nl |
31-03-2025 17:12:47 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Die heb ik eerder al genoemd 😉 |
31-03-2025 17:27:15 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Ook met RWS is al jarenlang overleg waarin de programmering wordt overlegd. Dat is dezelfde programmering die ook met Duitsland(DBNetze) en België (Infrabel) wordt gedeeld. Je zit dan in de fase waarbij afstemming over potentiele conflicten nog opgelost kunnen worden door de ene te schuiven. Gemeenten en Provincies (en ook RWS zelf) hebben vaak dan nog geen concrete planning. |