01-04-2025 19:02:59 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Vandaag (1-04-2024)staat er een artikel in de NRC over energie en het OV, speciaal het elektrische OV ,ik bedoel speciaal het trein ,tram en metro vervoer. Zoals mss wel bekend gaat de RET en mss ook de HTM in stille tijden stroom beschikbaar stellen om ik dacht elektrische auto's op te laden . Ook NS/Prorail gaat zoiets doen begrijp ik. Beide bedrijven (RET en NS) hebben maar een piek uur in hun vervoer van 7:30 tot 8:30 , de rest van de sag zouden ze dan ook 'stroom' /energie beschikbaar hebben. Ook het delen van energie zou kunnen met andere bedrijven . Bedrijven zouden dan in de piekuren van het OV minder energie mogen gebruiken om het stroomnet niet over te belasten Betekent dat ook niet dat straks de NS hun dienstregeling moeten laten afhangen van de goedwillendheid van bedrijven in de buurt van onderstations in b.v. Amsterdam ,Rotterdam en Den Haag ? Ik vind het een vreemd verhaal ,,hoe kan het OV nou zijn werk doen als er straks zulke beperkingen zouden komen? Peter
Laatst bewerkt door moderator op 01-04-2025 19:23 |
01-04-2025 20:50:47 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Ze gaan er nog spijt van krijgen dat ze de Buffels verkocht hebben... Maar even zonder gekheid, het Nederlandse stroomnet is niet meegegroeid met de gestegen vraag. Het is vandaag de dag een groot probleem bij bijvoorbeeld bouwprojecten. Als stikstof al geen geen issue is, is het volgende probleem dat er geen netcapaciteit beschikbaar is voor een elektra-aansluiting. Wat dat betreft mogen we van geluk spreken dat het huidige kabinet elektrisch rijden niet echt stimuleert, want al die extra vraag van o.a. elektrische auto's kan binnen het huidige energiesysteem niet opgelost worden. Dus dan moet je creatief gaan denken over hoe je de stroom eerlijk kunt verdelen. Of dat meteen moet in de vorm van regulering is dan de vraag, ik zou zeggen probeer eerst meer met prijsdifferentiatie. Jarenlang was 'nachtstroom' goedkoper, misschien moet vanwege het forse aanbod van energie van zonnepanelen nu juist 'dagstroom' wel goedkoper worden.... Het zou overigens ook nog een 1-april grap kunnen zijn 😉 Laatst bewerkt door Muizeneus op 01-04-2025 20:51 |
01-04-2025 21:34:39 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Die beperkingen bedenk je zelf natuurlijk. Ik neem aan dat de spoorbedrijven zich wel indekken en dat "eigen" verbruik altijd eerst gaat. Onderstations voor het spoor hebben vaak best dikke aansluitingen. ProRail heeft dan bijvoorbeeld 3 MW transportcapaciteit, maar in werkelijkheid gebruiken ze dat misschien maar enkele keren per maand, als er een goederentrein toevallig tegelijk met een intercity vertrekt. Of, bij bijvoorbeeld Zwolle, heb je dat het 5 minuten per half uur druk is en dan 25 minuten rustig. Buiten die periode heb je dus transportcapaciteit "over", je gebruikt het niet. Dan is het best netjes als ze het delen, toch? Er zal ongetwijfeld een passende vergoeding tegenover staan.
|
02-04-2025 07:44:41 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Dat Den Haag het wilde doen heb ik eerder al van gelezen, dus een 1-aprilgrap lijkt me niet waarschijnlijk: www.ad.nl
Ik ben wel benieuwd hoe ze dit willen doen. Voor Prorail, dan moeten ze laadpalen naast hun onderstations neerzetten, en die onderstations moeten dan ook nog eens 230V gaan leveren (of moeten een DC-lader aansturen, maar dat gaat normaliter ook met 230V AC). |
![]() |
advertentie |
02-04-2025 11:16:23 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Nrc artikel lijkt me onderdeel van een serie over beter benutten van het stroomnet. Net als deze
|
02-04-2025 12:28:47 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Er zijn meerdere manieren voor:
|