16-04-2025 11:42:40 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Bij het nieuws lees ik dat genoemd traject 4 sporig is en er nu 28 treinen per uur /per richting rijden. Maarre... er ks nog wel een flessenhals tussen Delft C, en Schiedam. Maar ik zie een stuk van 7 kilometer dat zeker niet meetelt.? Men moest zich trouwens schamen dat men zo'n stuk te duur vindt om uit te breiden terwijl er parallel vele autorijbanen zijn aangelegd. Peter Laatst bewerkt door moderator op 16-04-2025 17:57 |
16-04-2025 11:45:56 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dit is niet anders dan Gdg-Wd waat met goederentreinen erbij ook tot 28 treinen per uur rijden over twee sporen. |
16-04-2025 11:54:11 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
En Esta - Ahwa zit er niet veel onder, waarbij treinen ri Nm nog gehinderd worden door langzaam 'overstekende' treinen vanaf Tl en Brvalo. Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 16-04-2025 12:01 |
16-04-2025 12:58:56 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
28 treinen per uur is overigens 14 per uur per richting: ~10-minutendienst Sprinters (5000, 5100, 5200), ~10-minutendienst naar Leiden (2200/2300, 3200, 3500), 2x IC naar Gvc (1100). |
![]() |
advertentie |
16-04-2025 14:09:17 | ||
---|---|---|
ICMIV
![]() |
En in Rtd is het ook niet helemaal compleet: van Sdm naar Rtd kun je over beide sporen tegelijk binnenrijden, maar van Rtd naar Sdm zit er ook nog een stukje enkelspoor tussen voordat je naar het dubbelspoor richting Sdm gaat. Dus effectief is de aansluiting in Rtd 3-sporig. Laatst bewerkt door ICMIV op 16-04-2025 14:10 |
16-04-2025 14:37:30 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Een algehele viersporigheid vraagt een derde vrije kruising over de sporen van de HSL-noord ten westen van Rotterdam CS. Zie Sporenplan. Maar vertrek uit Rotterdam naar Delft kan vrij kort achter elkaar, dus dat knelt minder. Overigens is ook aankomst van Schiedam in Rotterdam mmestal over één spoor omdat je over het meest zuidelijke aankomstspoor niet aan de goede perrons uitkomt. Daartoe sorteer je al voor de Delfhavense Schie voor naar het middelste spoor met vrije kruising over HSL-sporen. |
16-04-2025 14:43:13 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
HSL-Noord is de Belgische term. In NL heet de HSL Schiphol - Rotterdam - België juist de HSL-Zuid. Onze HSL-Noord heet tegenwoordig Lelylijn. |
16-04-2025 21:14:07 1 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Het helpt natuurlijk dat tussen Delft Campus en Schiedam (nog) geen haltes meer zitten. Daarom is de rijtijd (nagenoeg) gelijk voor intercities en sprinters. Een verschil in rijtijd is de grootste capaciteitsvreter. Als een sprinter vanaf Dtcp vertrekt, duurt het nog geen 1,5 minuut voor de uitrijder van Dtcp alweer groen is. Dan kan je de volgende intercity er in theorie alweer achteraan sturen. Tuurlijk, je wil wat speling (de mcn heeft tijd nodig om het sein waar te nemen), maar alsnog is de capaciteit van een stuk dubbelspoor met nagenoeg uniforme snelheden erg groot. Als elke trein (in de spits) gemiddeld 600 mensen vervoert (IC's wat meer, Sprinters wat minder), dan zit je met 14 treinen per richting op 8400 personen per uur. Als je dezelfde hoeveelheid mensen vervoert met 1,3 mensen per auto, zit je op 6460 auto's per uur. Een rijbaan van een snelweg heeft ongeveer een capaciteit voor 2200 voertuigen per uur. Zo'n spoorlijntje is dus equivalent aan een volledig gevulde snelweg met drie rijbanen per richting. Zo'n snelweg is dan wel 4 keer zo breed. |
16-04-2025 21:52:52 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Met in de sprinters tevens 50% staanplaatsen kom ik met de huidige treinlengtes zelfs op zo'n 10.000 uit. Dat zou nog tot 17.500 door kunnen groeien met maximale treinlengtes en 8 sprinters per uur zoals in het eindbeeld van de concessie (tot 8 zou nog haalbaar zijn op twee sporen als de interval van de 8 intercity's een 7/8 interval wordt i.p.v. 10/10/5/5). |
16-04-2025 21:57:41 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Ik dacht dat er in New York een rijstrook is waar circa 20000 mensen per uur vervoerd worden, maar dat is een busbaan.
Laatst bewerkt door anton_ op 16-04-2025 22:00 |
17-04-2025 06:43:34 | ||
---|---|---|
JoostM
![]() |
Het viersporig maken van Delft Campus - Schiedam is onderdeel van het volgende grote programma op de Oude Lijn, dat nu onderzocht en uitgewerkt wordt. Hierbij komen er op dit traject twee nieuwe stations (Schiedam Kethel en Rotterdam van Nelle) en in dat kader vindt ook de spoorverdubbeling plaats: www.prorail.nl De plannen worden op hoofdlijnen eind 2025 verwacht; oplevering vooralsnog verwacht in 2040.
|
17-04-2025 10:20:19 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Meer aandacht hoe je de schaarse grond benut zie je zelfs in de modelspoorwereld. Voorheen werd een baan vol geplempt met huisjes en gebouwtjes. Heden te dage is er een groot assortiment om landschap na te bootsen en wordt dit ook gekocht. |