Leesbaarheid baanvaksnelheidsbord?
Forum: Algemeen - Algemeen
12-05-2025 18:41:08
R-E-Mg
R-E-Mg

Ik rijd regelmatig dicht langs een stuk spoorlijn, waarbij ik alle drie de Nederlandse snelheidsborden tegen kom. Daar waar, vanaf mijn auto gezien, het gele en witte bord uitstekend leesbaar zijn, lijkt dat voor het groene bord een stuk minder. Mijn gevoel zegt dat een wit getal op een groen bord, zoals in Belgiƫ, veel beter leesbaar zou zijn. Nu kunnen machinisten de snelheden vast dromen en ik zie het bord vanuit een andere hoek als een machinist, maar toch de vraag: Hoe ervaren machinisten de leesbaarheid van het baanvaksnelheidsbord?

12-05-2025 19:00:52
javanree
javanree

Groene borden zijn prima zichtbaar, geen enkel probleem mee.

12-05-2025 19:16:48
sjoerd
sjoerd

De groene snelheidsborden worden langzamerhand vervangen door de witte met zwart cijfer. Uiteindelijk is de het verschil in betekenis tussen een baanvak en een willekeurig stuk spoor niet meer zo groot als vroeger, en ook het op te pikken atb-signaal na het ene bord, verschilt niet van het andere.

In de toekomst zullen beide borden en ook het snelheidsverminderingsbord (gele driehoek met de punt omlaag en een zwart cijfer) grotendeels kunnen verdwijnen naarmate het ERTMS-gebeuren voortschrijdt, en dan blijven er alleen hier en daar borden over op technisch niet-beveiligde baanvakken.

Wellicht heeft iemand hier meer info.

12-05-2025 23:50:08
anlern
anlern

Af en toe wat slechter zichtbaar als er veel vuil op zit maar vanuit wegbekendheid ken je de snelheden van de trajecten die je rijd.
De groene borden worden overigens al vervangen door de witte borden bij onderhoud/vernieuwing van de baan of bij diefstal/vernieling aangezien ze geen bijzondere betekenis hebben en dezelfde functie hebben als de witte borden.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

13-05-2025 00:39:50 1
maarten83
maarten83

Wat is/was het verschi tussen de groene driehoek en het witte bord?

13-05-2025 05:35:23
mren
mren

De attentiewaarde en verschil tov huidige Vmax.

Bij een groen bord weet je dat je je snelheid mag verhogen (en bij geel verlagen). Een wit bord geeft gewoon de max snelheid aan zonder informatie of dit nu hoger of lager is dan het 'vorige' maximum.

13-05-2025 06:36:17
cuneo56
cuneo56

Groen ( met punt omhoog) geeft de Baanvaksnelheid weer, in principe geldig tot volgende station. Wit in vierkant het begin van een deel met een lagere snelheid . Nu het groene bord langzaam verdwijnt wordt enkel de toegestane snelheid weergegeven.

13-05-2025 08:58:06
gvttreinen
gvttreinen

Groen (Regelement Spoorverkeer RS 316) geeft snelheidverhoging aan tot bord RS 314 (= baanvaksnelheid) maar tegenwoordig wordt alleen RS 314 (het witte bord dus) gebruikt.