Bijzonderheden NSM
Forum: Algemeen - Algemeen
19-05-2025 15:34:24
phantom
phantom

Naar aanleiding van het topic over de fairtrains 1300en,waarin bekend werd gemaakt dat het NSM van zijn 1300 afwil,heb ik maar besloten tot een NSM topic,omdat ik er zover geen kon vinden.
In dat topic werd een link gedeeld naar een zogenaamde afstotings database.
Die heb ik is bezocht,en kwam er achter dat het NSM veel meer wil afstoten:
www.afstotingsdatabase.nl

Vrij verassend is o.a. het voornemen om o.a. ook al het DD-AR mat en een NS slaaprijtuig af te willen stoten.
Ik ben erg nieuwsgierig of iemand weet of er gegadigden zijn voor items die het NSM kwijt wil.
Wie het weet mag het zeggen.

Verder is het misschien handig om al de NSM gerelateerde zaken in dit topic te gaan plaatsen ?

 

19-05-2025 15:48:58
Twellotrein
Twellotrein

Ook interessant om bij de publicatietermijn het filter op 'verlopen' te zetten. Dan wordt zichtbaar dat o.a. de 1656 (KLOK), 512 (statisch), 2264 (Borsele) en 114 (SHM) reeds zijn herplaatst.
Het lukt mij niet een klikbare link daarvan te plaatsen.

 

19-05-2025 15:52:32
NS1637
NS1637

Die lijst is nog niet alles, als ik 'verlopen' aanvink op die pagina verschijnen ook de locs 512, 1656 en 2264 en treinstel 114 in de lijst.

Is het trouwens niet handiger om dit topic onder materieel en maatschappijontwikkelingen te zetten?

 

19-05-2025 15:57:25
rick
rick

Het NSM heeft maar 1 DDAR rijtuig, dat wordt afgestoten. Ook de DDM-1 Bvk krijgt een andere eigenaar, de DDM-1 ABv blijft wel

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-05-2025 15:59:09
mvanuden
mvanuden

Quote
Twellotrein (19-05-2025 15:48:58):


Ook interessant om bij de publicatietermijn het filter op 'verlopen' te zetten. Dan wordt zichtbaar dat o.a. de 1656 (KLOK), 512 (statisch), 2264 (Borsele) en 114 (SHM) reeds zijn herplaatst.
Het lukt mij niet een klikbare link daarvan te plaatsen.


Met "herplaatst" zijn ze dan verkocht of blijven ze wel eigendom van het NSM? In dat laatste geval kun je de 2215 en DE1 41 er ook bij zetten, deze zijn of gaan naar de ZLSM.

 

19-05-2025 16:53:16
GerritJan
GerritJan

Quote
NS1637 (19-05-2025 15:52:32):


Die lijst is nog niet alles, als ik 'verlopen' aanvink op die pagina verschijnen ook de locs 512, 1656 en 2264 en treinstel 114 in de lijst.

Is het trouwens niet handiger om dit topic onder materieel en maatschappijontwikkelingen te zetten?


Gaat de plan U, 1600 etc ook weg? :o

 

19-05-2025 16:59:48
Daniel1
Daniel1

Quote
mvanuden (19-05-2025 15:59:09):


Met 'herplaatst' zijn ze dan verkocht of blijven ze wel eigendom van het NSM? In dat laatste geval kun je de 2215 en DE1 41 er ook bij zetten, deze zijn of gaan naar de ZLSM.


Die gaan enkel in (tijdelijke) bruikleen naar ZLSM en blijven van NSM.



Laatst bewerkt door Daniel1 op 19-05-2025 17:00
 

19-05-2025 18:09:48 2
Jasper-N
Jasper-N

Sorry maar ik ben echt even verbaasd, de 1656? Plan U? Best wel veel bijzondere dingen gaan weg, misschien interessant voor de CREW? die kunnen dan onderhand wel een eigen museum worden. Waarom word deze keuze gemaakt? Want er zijn eigenlijk weinig kleinere stukken die het spoorwegmuseum bewaard. Het lijkt of ze alleen alle grote dingen willen bewaren. Zo'n spoorkraan vind ik wel bijzonder en heb ik eigenlijk nooit gezien. Dat je van een locomotor af wil snap ik, ze hebben er best veel namelijk. Maar van sommige materieel soorten snap ik het echt niet.

Als ik zelf in het spoorwegmuseum kom dan vind ik het eigenlijk soms meer een kinder speelplaats dan een trein museum. En met zo'n gang van zaken word dat misschien nog erger? Net als dat slaaprijtuig, kun je een mooie expositie inmaken over slaaptreinen in Europa.

(Met kleinere stukken bedoel ik objecten die minder op de voorgrond waren, en niet zozeer de fysieke grootte)



Laatst bewerkt door Jasper-N op 19-05-2025 18:11, reden: Toelichting
 

19-05-2025 18:19:22
martijn
martijn

Zoals vermeld gaat de 1656 al naar Klok en de Plan U naar de SHM voor ritten tussen Hoorn en Enkhuizen. Wat zou de 2454 Crew met een derde treinstel moeten?



Laatst bewerkt door martijn op 19-05-2025 18:52
 

19-05-2025 19:14:46 1
train85
train85

Waar staat dan dat de 114 naar SHM gaat?

 

19-05-2025 19:39:20 1
chris24
chris24

Quote
train85 (19-05-2025 19:14:46):


Waar staat dan dat de 114 naar SHM gaat?


Als je op de onderstaande link klikt dan zie je dat.
https://www.afstotingsdatabase.nl/detail?adbId=27081&s=spoorweg&pf=1&cf=%7B%22active%22%3Atrue%2C%22Categories%22%3A%7B%22keywords%22%3A%7B%22117%22%3Atrue%7D%7D%7D

 

19-05-2025 19:51:53
martijn
martijn

Daar dus. En @Twellotrein had het in dit topic ook al aangegeven.



Laatst bewerkt door martijn op 19-05-2025 19:52
 

19-05-2025 21:32:31
arjanm
arjanm

Dat de 1656 naar Klok gaat vind ik dan weer opmerkelijk daar zij de afgelopen jaren juist materiaal aan het NSM hebben overgedaan. Ik ben niet op de hoogte van het actuele reilen en zeilen van deze club maar had juist het idee dat dit de laatste jaren geen actieve club meer was en zij juist hun materiaal hebben afgestoten om zodoende en zekere en veilige toekomst te waarborgen voor bijvoorbeeld 1201 en 1501.

 

19-05-2025 23:38:00
scooter
scooter

Ik vind de 1656 ook opmerkelijk,die lijkt mij meer historische waarde te hebben dan de 1768.De 1656 is ouder,onderdeel van een geheel nieuwe lokserie in de jaren '80.

De 1768 is dan meer een afgeleide van de 1600.

Ook de Bvk DDM vind ik opmerkelijk,deze maakt deel uit van de 1e generatie dubbeldekkers,nog met de rode banken erin.Het DDAR is dan weer een vervolg hierop.

Voor de plan U lijkt mij vooral de lengte parten te spelen,alhoewel onlangs ook de 4011 is toegevoegd aan de collectie.Dan krijg je dus plan U wel bij rijdende musea,maar niet bij het Nederlandse Spoorwegmuseum,ook wel raar eigenlijk

 

20-05-2025 09:38:26
103 220-0
103 220-0

Quote
arjanm (19-05-2025 21:32:31):


Dat de 1656 naar Klok gaat vind ik dan weer opmerkelijk daar zij de afgelopen jaren juist materiaal aan het NSM hebben overgedaan. Ik ben niet op de hoogte van het actuele reilen en zeilen van deze club maar had juist het idee dat dit de laatste jaren geen actieve club meer was en zij juist hun materiaal hebben afgestoten om zodoende en zekere en veilige toekomst te waarborgen voor bijvoorbeeld 1201 en 1501.


Nee, de Werkgroep Loc 1501 heeft materieel overgedaan naar het NSM (1201 en 1501). KLOK (heeft alleen de 1255) is een andere organisatie en is min of meer gelieerd aan DC Tractie.



Laatst bewerkt door 103 220-0 op 20-05-2025 09:39
 

20-05-2025 09:45:45 1
BVisser
BVisser

Volgens een bericht op Drehscheibe is door 4 Duitse personen een stichting 'Treinbehoud NL' opgericht die tot doel heeft de 1312 te verwerven. Geld voor een overbrenging en tentoonstellingsruimte zou er al zijn.

 

20-05-2025 10:22:09
NS1637
NS1637

Quote
scooter (19-05-2025 23:38:00):


Ik vind de 1656 ook opmerkelijk,die lijkt mij meer historische waarde te hebben dan de 1768.De 1656 is ouder,onderdeel van een geheel nieuwe lokserie in de jaren '80.

De 1768 is dan meer een afgeleide van de 1600.



Daarnaast heeft men moeite gedaan om de 1600 uiterlijk weer in een historische uitvoering te brengen, terwijl de 1700 nog onveranderd is.

Ik had verwacht dat de 1107 ook aangeboden zou worden, omdat ze twee 1100'en hebben en de 1107 vziw Blerick nooit heeft verlaten sinds de loc van het NSM is.

 

20-05-2025 10:30:07
mren
mren

Quote
BVisser (20-05-2025 09:45:45):


Volgens een bericht op Drehscheibe is door 4 Duitse personen een stichting 'Treinbehoud NL' opgericht die tot doel heeft de 1312 te verwerven. Geld voor een overbrenging en tentoonstellingsruimte zou er al zijn.



Bij de Nederlandse KvK staat er in ieder geval geen stichting ingeschreven met die naam.



Laatst bewerkt door mren op 20-05-2025 10:30
 

20-05-2025 10:31:59 2
103 220-0
103 220-0

Dat lijkt me ook niet nodig voor een Duitse club (NRW)

 

20-05-2025 15:41:30
phantom
phantom

Quote
NS1637 (20-05-2025 10:22:09):

Ik had verwacht dat de 1107 ook aangeboden zou worden, omdat ze twee 1100'en hebben en de 1107 vziw Blerick nooit heeft verlaten sinds de loc van het NSM is.



De enige keer dat ik de 1107 heb gezien is jaaren terug tijdens een opendag van/in Blerick.
Toen stond deze tijdelijk op een spoortje buiten de loodsen.
Ik heb ook geen idee in hoeverre de 1107 nog compleet is en uberhaupt nog rolvaardig is.
Rijvaardig dat geloof ik zowiezo niet,maar ik laat me graag verbeteren ;-)

Die spoorkraan is volgens mij overgenomen van de SSN jaaaren geleden,of vergis ik me daarin ?

 

20-05-2025 17:55:45
mvschoon
mvschoon

Je verwart waarschijnlijk deze kraanwagen met de stoomhijskraan De Schelde die van de SSN naar de SGB is gegaan.



Laatst bewerkt door mvschoon op 20-05-2025 17:56
 

20-05-2025 18:11:41 1
martijn
martijn

Die kwam toch van de SHM?

Maar we dwalen af. Nogmaals de tip voor de database museummaterieel, daar valt best veel te lezen over de geschiedenis, verblijfplaats en staat van het materieel. Dan hoeft dat hier niet steeds gevraagd te worden.

 

20-05-2025 22:52:57
mvschoon
mvschoon

Ha, je hebt gelijk! Ik heb het even opgezocht maar die van de SSN kwam van een andere werf, Piet Smit, en is meen ik helaas gesloopt.

 

20-05-2025 23:13:56 3
brun
brun

Tja, het is gewoon de strategie van het NSM. Dat is nu eenmaal sinds jaar en dag een statisch museum dat geen interesse heeft om dingen rijvaardig te houden. Hebben is voor het museum veel belangrijker dan rijden.

Nou snap ik dat kosten en onderhoud een rol spelen. Maar daar zijn oplossingen voor. Het NSM is daar niet in geïnteresseerd, het zoekt geen samenwerking met andere partijen om zulke oplossingen te vinden, omdat het (wederom) alleen een museum wil zijn. Daarom is de 6317 al twintig jaar ingemetseld (hoe kom je erop...), daarom staat de 3737 al minstens net zo lang weg te kwijnen, daarom is vrijwel al het andere bijzondere materieel dat er staat niet rijvaardig. Uitzonderingen bevestigen de regel.

Dat mogen ze natuurlijk, het is hun museum.

Ik vraag me alleen af of ze nog de juiste organisatie zijn om het rijdend industrieel spoorwegerfgoed te bewaren. Misschien moeten we dat voortaan elders onderbrengen.



Laatst bewerkt door brun op 20-05-2025 23:15
 

20-05-2025 23:37:51
maarten83
maarten83

Eind vorig jaar was ik sinds vele jaren in het museum. Voor de treinenliefhebber is er weinig te beleven, maar voor een dagje weg als gezin is het voor een keer wel leuk. Maar veel materieel is niet toegankelijk er zitten best wel mooie stukken bij. De blokkendoos stond op het buiten terrein maar was niet toegankelijk. Is deze nog rijvaardig? Ik kan herinneren dat deze regelmatig reed soms ook nog in combinatie met de Jaap. Maar dat is denk wel 15 jaar geleden voor t laatst geweest.

 

21-05-2025 07:43:41
rick
rick

Quote
brun (20-05-2025 23:13:56):


Uitzonderingen bevestigen de regel.


Jammer dat je jezelf hiermee direct gelijk geeft en verdere discussie onmogelijk maakt. Het NSM heeft niet kunnen rijden vanwege het ontbreken van een ECM-certificaat, sinds juni vorig jaar is dat in bezit. De uitzonderingen die jouw regel bevestigen zijn in ieder geval de Arend, Kameel, 41, 252, 273, 386, 1768, 2215 en diverse rijtuigen.

 

21-05-2025 16:14:14
phantom
phantom

Quote
brun (20-05-2025 23:13:56):


Ik vraag me alleen af of ze nog de juiste organisatie zijn om het rijdend industrieel spoorwegerfgoed te bewaren. Misschien moeten we dat voortaan elders onderbrengen.



Even fantaseren
(want ik geloof niet dat het NSM nog meer van z'n collectie kwijt wil,ook niet van het potentieel rijvaardige materieel)
Maar bij wie had je dan gedacht dat materieel onder te brengen ?
Wie heeft de centen,de ruimte,een aansluiting op het spoorwegnet,en vakbekwame mensen incl gereedschap om het potentieel rijvaardige spul,rijvaardig te krijgen en te houden ???



Quote
maarten83 (20-05-2025 23:37:51):


De blokkendoos stond op het buiten terrein maar was niet toegankelijk. Is deze nog rijvaardig? Ik kan herinneren dat deze regelmatig reed soms ook nog in combinatie met de Jaap. Maar dat is denk wel 15 jaar geleden voor t laatst geweest.



DE database heeft in elk geval het NSM niet opgenomen,dus daar checken of dat die blokkendoos nog rijd,dat gaat al niet.
Er is i.d.d. wel is met die genoemde combinatie gereden,en ja dat is al eventjes geleden,ik heb in elk geval fotografisch bewijs hier, dat in 2007 het NSM blokkendoos stel nog zelf heeft gereden.
Of er daarna nog mee is gereden weet ik niet,maar als 2007 het laatste jaar is geweest,dan spreken we al van 18 jaar terug !!

 

21-05-2025 16:33:39 2
martijn
martijn

Op bijvoorbeeld Treinposities kan je fotografisch bewijs van anderen zien. Daar zijn de laatste foto's van de rijdende Blokkendoosstam (buiten het museumterrein) van 2016. Verder staan alle Blokkendoosrijtuigen gewoon in DE database hoor.



Laatst bewerkt door martijn op 21-05-2025 16:35
 

21-05-2025 17:24:07 2
rick
rick

En daar staat ook dat de Blokkendoos rijvaardig is, nog een uitzondering op de regel.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-05-2025 19:59:39
Jasper-N
Jasper-N

Van wat ik heb begrepen is dat de mat 24 onderhouden word en rijvaardig is. Omdat het praktisch is, maar het toelaat houden om op de spoorbaan te verschijnen te duur is, en men liever de mat 46, 54, 64 ect rijvaardig houdt. Maar ik durf het niet met 100% te zeggen.

opzich snap ik het wel, want wie herinnert zich nog actief mat 24 in dienst? Maar zonde is het wel, de crew heeft er iniedergeval ééntje rijvaardig.

Zonde is het wel, en eerlijk vindt ik dat er niks mis is met een reserve houden. Dat slaaprijtuig is volgensmij geen dubbele van(in de collectie), dus dat die weg gaat vind ik echt gek. Maarja het spoorweg museum hoe ik het herinner als kind is een beetje weg, weinig treinen, als je binnenkomt staat er een grote muur waardoor het hele trein effect weg is en het is duur ook om binnen te komen. Dus ik denk dat het tijd is iemand het bestuur meer eens even goed moet los schudden van hun visie, vindt ik.

 

21-05-2025 20:11:12 2
Rsb
Rsb

Wij kunnen van alles vinden, maar wat staat er in hun statuten en / of visie? Hebben ze een specifieke doelstelling meegekregen ?

Tevens is van belang wat de doorsnee bezoeker van het museum vind, wil terugkeren voor een bezoek of zich positief uitlaat.

Tot slot, ook niet onbelangrijk, zullen de bezoekersaantallen zijn en de ontwikkelingen daarvan.

 

21-05-2025 20:15:08 2
martijn
martijn

De huidige opzet zorgt voor zulke hoge bezoekersaantallen dat je tegenwoordig zelfs met abonnement/museumjaarkaart etc. moet reserveren. Lijkt mij dat het bestuur juist goed bezig is. Een klassieke opzet met wat treinen op een rijtje (en een loods vol reservematerieel) had alleen een handjevol treinliefhebbers getrokken. Daar kan een museum niet van bestaan.

 

22-05-2025 02:36:35
thom
thom

En zeker in die tijd was er veel minder budget voor handen om in het materieel/collectie te kunnen steken.

 

22-05-2025 15:33:01
phantom
phantom

Quote
martijn (21-05-2025 16:33:39):


Op bijvoorbeeld Treinposities kan je fotografisch bewijs van anderen zien. Daar zijn de laatste foto's van de rijdende Blokkendoosstam (buiten het museumterrein) van 2016. Verder staan alle Blokkendoosrijtuigen gewoon in DE database hoor.



Dat is dus duidelijk een foutje van mijn kant,ik zocht naar NSM,niet naar SpM.




Quote
Jasper-N (21-05-2025 19:59:39):

Van wat ik heb begrepen is dat de mat 24 onderhouden word en rijvaardig is. Omdat het praktisch is, maar het toelaat houden om op de spoorbaan te verschijnen te duur is, en men liever de mat 46, 54, 64 ect rijvaardig houdt.
Maar ik durf het niet met 100% te zeggen.

opzich snap ik het wel, want wie herinnert zich nog actief mat 24 in dienst?
Dus ik denk dat het tijd is iemand het bestuur meer eens even goed moet los schudden van hun visie, vindt ik.


Hoe actueel de database is weet ik niet,maar de status volgens die site ,is het motor rijtuig ibuiten dienst ivm groot onderhoud.
Verder wel volledig dienstvaardig als dat onderhoud gedaan is,neem ik aan,het ging immers ook met die status buiten dienst voor dat onderhoud.
Ik neem ook aan dat de status qua toelating op het openbare net ook niet is veranderd,dus wat je dan bedoelt met toelaat houden bedoelt,dat is me een raadsel.
Zeker i.c.m. je constatering dat het wel een praktisch 'treinstel' is.
Als de gehele stam wel praktisch is,maar iets met toelaat,te duur is,dan snap ik niet waarom men er zoveel tijd en geld in zou steken om heel die stam rij en dienstvaardig te houden met toelating op het openbare net.
Wat verder de relevantie is in de combinatie NSM blokkendoos stam en actieve dienst van een stam blokendoos rijtuigen met motorwagen,dat is me ook een raadsel,als het NSM zou moeten gaan kijken naar waar geld en tijd in gestopt gaat worden afgaande op wat nog in actieve dienst rijd,dan kan alles gewoon gelaten worden voor wat t is.
Want er is feitelijk niks meer wat nu nog in actieve dienst rijd op het spoorwegnet ;-)
Of ik moet heel dat stuk van je betoog verkeerd interpreteren ?

Het bestuur is geloof ik best goed bezig,alleen ziet een treinfanaat dat misschien anders.
In elk geval als het gaat om bezoekers aantallen,en hoe ze dat verwezenlijken,die aanpak blijkt i.d.d een goede te zijn.
OF ze goed bezig zijn als het gaat om de collectie,en of er iets rijvaardig gemaakt wordt,en wat men dan kiest,dat zal voor iedereen een andere keuze zijn,omdat mensen allemaal een andere kijk hebben op de collectie en hun persoonlijke voorkeur ook laten meebeslissen.



Laatst bewerkt door phantom op 22-05-2025 15:33
 

22-05-2025 18:21:56
brun
brun

Quote
rick (21-05-2025 07:43:41):


Jammer dat je jezelf hiermee direct gelijk geeft en verdere discussie onmogelijk maakt. Het NSM heeft niet kunnen rijden vanwege het ontbreken van een ECM-certificaat, sinds juni vorig jaar is dat in bezit. De uitzonderingen die jouw regel bevestigen zijn in ieder geval de Arend, Kameel, 41, 252, 273, 386, 1768, 2215 en diverse rijtuigen.


Sorry, ik wil de discussie niet onmogelijk maken. Ik vind het alleen zonde dat het NSM al vele tientallen jaren prachtige zaken naar z'n collectie haalt, maar vervolgens niet meer laat rijden. 1000, 1100, 1200, 1300, de DE3 en vooral een heel behoorlijk aantal stoomlocs.

Dat het museum het zelf niet allemaal kan, snapt iedereen. Prioriteiten, geld, medewerkers, kennis, certificaten: het zijn allemaal hele goede redenen. Ik geef ook toe dat het de laatste jaren wat verandert. Maar dan nog mis ik, bijvoorbeeld, een rijvaardige Nederlands stoomloc die op hoofdlijnen kan rijden. Die discussie is namelijk jaren geleden door het NSM bruut afgekapt.

Dat hoeft niet per se de 3737 te zijn. Integendeel, de 6317 is zelfs beter geschikt voor zo'n rol. Je kunt er historisch verantwoord een paar Plan E achter hangen. Je hebt geen lastige draaischijf nodig, dus elk station in Nederland is bereikbaar. Je kunt ATB installeren (de SSN weet hoe 't moet). Je kunt er snelheden mee rijden die in een goederenpad passen, wat binnen Nederland genoeg is. En zo zijn er nog wel meer argumenten.

Dan is het toch jammer dat het ding sinds 1957 niet meer heeft gereden en nu alweer 20 jaar is ingemetseld in een attractie?

PS, als voor zo'n project een crowd funding-actie wordt gestart, ben ik graag de eerste die een mooi bedrag stort. Ik zou ook als vrijwilliger meehelpen, bijvoorbeeld om sponsorgeld te vinden. Of om mee te klussen.



Laatst bewerkt door brun op 22-05-2025 18:23
 

22-05-2025 23:00:48
thom
thom

Quote
phantom (22-05-2025 15:33:01):


Quote
martijn (21-05-2025 16:33:39):


Op bijvoorbeeld Treinposities kan je fotografisch bewijs van anderen zien. Daar zijn de laatste foto's van de rijdende Blokkendoosstam (buiten het museumterrein) van 2016. Verder staan alle Blokkendoosrijtuigen gewoon in DE database hoor.



Dat is dus duidelijk een foutje van mijn kant,ik zocht naar NSM,niet naar SpM.




Quote
Jasper-N (21-05-2025 19:59:39):

Van wat ik heb begrepen is dat de mat 24 onderhouden word en rijvaardig is. Omdat het praktisch is, maar het toelaat houden om op de spoorbaan te verschijnen te duur is, en men liever de mat 46, 54, 64 ect rijvaardig houdt.
Maar ik durf het niet met 100% te zeggen.

opzich snap ik het wel, want wie herinnert zich nog actief mat 24 in dienst?
Dus ik denk dat het tijd is iemand het bestuur meer eens even goed moet los schudden van hun visie, vindt ik.


Hoe actueel de database is weet ik niet,maar de status volgens die site ,is het motor rijtuig ibuiten dienst ivm groot onderhoud.
Verder wel volledig dienstvaardig als dat onderhoud gedaan is,neem ik aan,het ging immers ook met die status buiten dienst voor dat onderhoud.
Ik neem ook aan dat de status qua toelating op het openbare net ook niet is veranderd,dus wat je dan bedoelt met toelaat houden bedoelt,dat is me een raadsel.
Zeker i.c.m. je constatering dat het wel een praktisch 'treinstel' is.
Als de gehele stam wel praktisch is,maar iets met toelaat,te duur is,dan snap ik niet waarom men er zoveel tijd en geld in zou steken om heel die stam rij en dienstvaardig te houden met toelating op het openbare net.
Wat verder de relevantie is in de combinatie NSM blokkendoos stam en actieve dienst van een stam blokendoos rijtuigen met motorwagen,dat is me ook een raadsel,als het NSM zou moeten gaan kijken naar waar geld en tijd in gestopt gaat worden afgaande op wat nog in actieve dienst rijd,dan kan alles gewoon gelaten worden voor wat t is.
Want er is feitelijk niks meer wat nu nog in actieve dienst rijd op het spoorwegnet ;-)
Of ik moet heel dat stuk van je betoog verkeerd interpreteren ?

Het bestuur is geloof ik best goed bezig,alleen ziet een treinfanaat dat misschien anders.
In elk geval als het gaat om bezoekers aantallen,en hoe ze dat verwezenlijken,die aanpak blijkt i.d.d een goede te zijn.
OF ze goed bezig zijn als het gaat om de collectie,en of er iets rijvaardig gemaakt wordt,en wat men dan kiest,dat zal voor iedereen een andere keuze zijn,omdat mensen allemaal een andere kijk hebben op de collectie en hun persoonlijke voorkeur ook laten meebeslissen.



Groot onderhoud die je natuurlijk niet omdat een trein compleet dienst aardig is, maar omdat er simpelweg iets is wat aandacht nodig heeft.

Vergeet niet, 2 van de 3 wagens uit de stam zijn ookal rijvaardig sinds 1989, dus dan zijn er weleens wat grote zaken die aandacht nodig hebben.

In dit geval een draaistel revisie, en een opknapbeurt van de tractie installatie en omdat er maar beperkt handjes zijn die je maar 1x in kunt zetten duurt dat even een tijdje.

Met toelating heeft het iig allemaal niets te maken, dat is de stam gewoon, daar veranderd niets aan en heeft ook geen vaste onkosten oid.

Al met al gaat de stam zeker wel weer op de baan verschijnen :)

 

23-05-2025 15:55:02
phantom
phantom

Dat (groot) onderhoud nodig is,bij materieel wat gebruikt word,dat is overduidelijk,dingen slijten nou eenmaal.
Wat me enigzins verbaasde was/is dat de gehele stam schijnbaar een aardige tijd met genoemde reden buitendienst staat ivm onderhoud.
Achteraf nadenkende is dat best mogelijk als er maar weinig handjes zijn om dat onderhoud uit te voeren in een rapper tempo.
Wat het toelatingen verhaaltje betreft,klopte mijn veronderstelling dus,iets wat een toelating heeft verkregen ooit,raakt die niet kwijt door onderhoud,fijn dat ik er toch nog iets van snap :-)

Alleen reageerde ik meer richting Jasper-N z'n verhaal,omdat ik daarvan e.e.a. niet snap,althans ik denk van niet.
Op het gebied van z'n woordgebruik 'toelaat houden' e.d.

In elk geval dank voor de toelichting en aanvullende info.



Laatst bewerkt door phantom op 24-05-2025 09:48
 

23-05-2025 16:27:47
Muizeneus
Muizeneus

Is het niet laten rijden van materieel misschien ook een strategie om het te beschermen? Immers als je ermee gaat rijden ontstaat het risico dat het materieel beschadigt....

 

24-05-2025 09:53:55
phantom
phantom

Stel dat dat de strategie zou zijn,dan snap ik in elk geval niet waarom e.e.a. rij en dienstvaardig gemaakt werd/word,als je toch niet van plan bent er mee te rijden,waarom dan geld mankracht en materieel over de balk gooien aan zaken die je van buitenaf toch niet ziet of gaat gebruiken ??
(Dat telt ook voor de administratieve zijde natuurlijk aangaande alle vergunningen overige documenten behouden/verkrijgen/vernieuwen,dat kost immers ook genoeg denk ik)

Verder valt daar net zoveel voor te zeggen,als voor het gezegde: stilstand is achteruitgang.
Ofwel alles wat stil staat word er niet beter van.



Laatst bewerkt door phantom op 24-05-2025 09:56
 

24-05-2025 10:02:33
cuneo56
cuneo56

Quote
Muizeneus (23-05-2025 16:27:47):


Is het niet laten rijden van materieel misschien ook een strategie om het te beschermen? Immers als je ermee gaat rijden ontstaat het risico dat het materieel beschadigt....



Dat is wel de gedachte wat betreft de stoomloks en de bijbehorende zaken hoorde ik wel eens in het museum

 

24-05-2025 10:48:35 1
thom
thom

Quote
phantom (24-05-2025 09:53:55):


Stel dat dat de strategie zou zijn,dan snap ik in elk geval niet waarom e.e.a. rij en dienstvaardig gemaakt werd/word,als je toch niet van plan bent er mee te rijden,waarom dan geld mankracht en materieel over de balk gooien aan zaken die je van buitenaf toch niet ziet of gaat gebruiken ??
(Dat telt ook voor de administratieve zijde natuurlijk aangaande alle vergunningen overige documenten behouden/verkrijgen/vernieuwen,dat kost immers ook genoeg denk ik)

Verder valt daar net zoveel voor te zeggen,als voor het gezegde: stilstand is achteruitgang.
Ofwel alles wat stil staat word er niet beter van.



Nee, dat rijvaardig maken en houden van materieel, en het behalen van een ECM certificering om het materieel te mogen onderhouden doen ze inderdaad allemaal voor Jan-Lul en gewoon een beetje als bezigheidstherapie.

 

24-05-2025 12:39:05
treinhobby
treinhobby

Al is het maar om het materieel eenvoudiger vanuit Utrecht naar de opslag in Blerick te krijgen en terug.

 

24-05-2025 23:57:29
rolandrail
rolandrail

Dat kun je ook laten slepen. Hoeven ze ook geen geld meer uit te geven regelmatige herinstructie van het handjevol NS-machinisten dat er mee mag rijden maar zelden rijdt.
Maar als er helemaal niet meer gereden wordt zullen er ook weinig vrijwilligers overblijven voor onderhoud & poetsen en dan staat het materieel er snel verlept bij en daar houden de bezoekers niet van.

 

25-05-2025 13:57:33
AlexNL
AlexNL

Een paar weken geleden heb ik "Das Heizhaus" in het Oostenrijkse Strasshof bezocht. Ze hebben daar een gigantische verzameling, maar een groot deel van hun vloot staan gewoon buiten weg te rotten. Erg zonde. Het NSM is in vergelijking met Das Heizhaus een showroom.

 

25-05-2025 16:38:47
sjoerd
sjoerd

Eigenlijk zou je van ieder materieel-item een exemplaat willen bewaren, en liever nog in dienst willen houden. Maar dan zou het museum zo ongeveer 10 tot 20 keer zo groot zijn als het feitelijk is. Het is ook goed dat er van materieel modellen zijn; je kunt ook niet alles aan het rijden houden. De museumbedrijven werken hard en bekostigen veel herstel- en onderhoudswerk maar kunnen ook niet alles.

Het is ook leuk om oude foto's en films te zien waar iets antieks nog op beweegt. Daar zullen we het mee moeten doen.

En het is mooi dat er een rijdbare Benelux terugkomt en dat de ambitie van bijvoorbeeld de SGB is om een vooroorlogse exprestrein terug te brengen. Daartoe zijn allerlei rijtuigen gered die oorspronkelijk ouder zijn dan elk van ons. Het is ook leuk om herinneringen op te halen zoals het spelletje zwikken in het voormalige buffet van een vierdelige mat46, waar je boven het draaistel de indruk had dat je 180 reed.

En wie heeft er nog zijn eerste scheerapparaat en zijn eerste brommer of fiets, en zijn eerste auto? Dus.

 

25-05-2025 22:13:16
timtrein
timtrein

Quote
brun (22-05-2025 18:21:56):


Maar dan nog mis ik, bijvoorbeeld, een rijvaardige Nederlands stoomloc die op hoofdlijnen kan rijden. Die discussie is namelijk jaren geleden door het NSM bruut afgekapt.

Dat hoeft niet per se de 3737 te zijn. Integendeel, de 6317 is zelfs beter geschikt voor zo'n rol. Je kunt er historisch verantwoord een paar Plan E achter hangen. Je hebt geen lastige draaischijf nodig, dus elk station in Nederland is bereikbaar. Je kunt ATB installeren (de SSN weet hoe 't moet). Je kunt er snelheden mee rijden die in een goederenpad passen, wat binnen Nederland genoeg is. En zo zijn er nog wel meer argumenten.

Dan is het toch jammer dat het ding sinds 1957 niet meer heeft gereden en nu alweer 20 jaar is ingemetseld in een attractie?

PS, als voor zo'n project een crowd funding-actie wordt gestart, ben ik graag de eerste die een mooi bedrag stort. Ik zou ook als vrijwilliger meehelpen, bijvoorbeeld om sponsorgeld te vinden. Of om mee te klussen.


Rijden met stoom op de hoofdlijn vergt best wel wat. Je hebt een werkplaats nodig met vanalles en nog wat, waar heel regelmatig onderhoud gepleegd kan worden. Dat is allemaal niet zo eenvoudig en zeker niet iets wat je makkelijk middenin de binnenstad van Utrecht even erbij kan doen. Kijk maar eens goed bij de diverse clubs in Nederland die met stoomlocs rijden, wat er allemaal bij komt kijken en wat je aan kennis nodig hebt - en dan komen de meeste nog niet eens op de hoofdbaan, behalve de VSM en SSN dan.

 

26-05-2025 16:28:40
phantom
phantom

Quote
thom (24-05-2025 10:48:35):


Quote
phantom (24-05-2025 09:53:55):


Stel dat dat de strategie zou zijn,dan snap ik in elk geval niet waarom e.e.a. rij en dienstvaardig gemaakt werd/word,als je toch niet van plan bent er mee te rijden,waarom dan geld mankracht en materieel over de balk gooien aan zaken die je van buitenaf toch niet ziet of gaat gebruiken ??
(Dat telt ook voor de administratieve zijde natuurlijk aangaande alle vergunningen overige documenten behouden/verkrijgen/vernieuwen,dat kost immers ook genoeg denk ik)

Verder valt daar net zoveel voor te zeggen,als voor het gezegde: stilstand is achteruitgang.
Ofwel alles wat stil staat word er niet beter van.



Nee, dat rijvaardig maken en houden van materieel, en het behalen van een ECM certificering om het materieel te mogen onderhouden doen ze inderdaad allemaal voor Jan-Lul en gewoon een beetje als bezigheidstherapie.



Dat is toch exact wat ik richting muizeneus zeg,
Het is toch flauwekul als men zoveel tijd/moeite en geld steekt in dingen,om ze dan ter bescherming niet te gebruiken.
Wat miszeg ik daarmee ??

 

26-05-2025 18:14:32 10
martijn
martijn

Soms kan je beleidskeuzes gewoon accepteren in plaats van telkens ongefundeerd zogenaamd sceptisch verbolgen danwel wantrouwend te reageren.

 

26-05-2025 23:11:03 1
thom
thom

Quote
phantom (26-05-2025 16:28:40):


Quote
thom (24-05-2025 10:48:35):


Quote
phantom (24-05-2025 09:53:55):


Stel dat dat de strategie zou zijn,dan snap ik in elk geval niet waarom e.e.a. rij en dienstvaardig gemaakt werd/word,als je toch niet van plan bent er mee te rijden,waarom dan geld mankracht en materieel over de balk gooien aan zaken die je van buitenaf toch niet ziet of gaat gebruiken ??
(Dat telt ook voor de administratieve zijde natuurlijk aangaande alle vergunningen overige documenten behouden/verkrijgen/vernieuwen,dat kost immers ook genoeg denk ik)

Verder valt daar net zoveel voor te zeggen,als voor het gezegde: stilstand is achteruitgang.
Ofwel alles wat stil staat word er niet beter van.



Nee, dat rijvaardig maken en houden van materieel, en het behalen van een ECM certificering om het materieel te mogen onderhouden doen ze inderdaad allemaal voor Jan-Lul en gewoon een beetje als bezigheidstherapie.



Dat is toch exact wat ik richting muizeneus zeg,
Het is toch flauwekul als men zoveel tijd/moeite en geld steekt in dingen,om ze dan ter bescherming niet te gebruiken.
Wat miszeg ik daarmee ??



Nou dat je zelf op de optelsom kunt maken dat ze al die moeite dus vast niet voor niets noemen, in plaats van jouw altijd maar van het (negatieve) tegenoverliggende uit te gaan zoals Martijn al beschrijft boven mij.



Laatst bewerkt door thom op 26-05-2025 23:11
 

27-05-2025 15:42:18
phantom
phantom

Quote
Muizeneus (23-05-2025 16:27:47):


Is het niet laten rijden van materieel misschien ook een strategie om het te beschermen? Immers als je ermee gaat rijden ontstaat het risico dat het materieel beschadigt....


Als ik op bovenstaande reageer met onderstaande


Stel dat dat de strategie zou zijn,dan snap ik in elk geval niet waarom e.e.a. rij en dienstvaardig gemaakt werd/word,als je toch niet van plan bent er mee te rijden,waarom dan geld mankracht en materieel over de balk gooien aan zaken die je van buitenaf toch niet ziet of gaat gebruiken ??
(Dat telt ook voor de administratieve zijde natuurlijk aangaande alle vergunningen overige documenten behouden/verkrijgen/vernieuwen,dat kost immers ook genoeg denk ik)



Wat doet een paar van jullie dan reageren zoals er word gedaan ??
@Martijn
@thom

Waarmee ik reageer richting muizeneus,dat klopt toch met wat thom ook zegt,en daarmee ook beaamd ?
Wat word er dan (netjes gezegd) stom geregeerd door julie 2 ,waarvoor ???
Begrijpend lezen is blijkbaar ook een vak.
Maar goed als t zo moet,omdat er voor mijn gevoel moedwillig getrapt moet worden naar iemand,ofwel ik,zoek t dan lekker uit hier,dan ben ik er klaar mee.

 

09-06-2025 11:42:49 1
broek53
broek53

Vorige week is rangeerloc 512 overgebracht naar het bedrijventerrein Sedum-Extra in Alphen-Chaam, waar hij op termijn zal worden opgesteld op of naast het tracé van de voormalige lijn Tilburg - Turnhout. De stichting-in-oprichting Quaelburghs Trèntje heeft ook een Duits tweeassig rijtuig overgenomen (uit Cloppenburg). Het krantenbericht speekt van bruikleen van de 512 van het Spoorwegmuseum, maar de loc staat ook op de afstotingslijst van het NSM.

 

09-06-2025 11:58:20 1
sjoerd
sjoerd

Dat wordt dan zoeken naar een aantrekkelijke plek voor dat toch wat vreemd samengestelde treintje, want uitgerekend in Alphen (N.B.) is de voormalige spoorweg Tilburg - Turnhout geheel verdwenen onder een bedrijventerrein. Op de rest van het tracé van Tilburg (West) naar Baarle - Nassau en zelfs tot Turnhout toe ligt een keurig fietspad met nog ongeveer vijf originele wachterswoningen.

Ik zie nu dat SedumExtra BV geheel buiten Alphen ligt , aan de straat Kwaalburg. Beetje sneu. Maar goed, wellicht wel achter een hek...



Laatst bewerkt door sjoerd op 09-06-2025 12:01
 

09-06-2025 12:27:56 1
gvttreinen
gvttreinen

Quote
broek53 (09-06-2025 11:42:49):


De stichting-in-oprichting Quaelburghs Trèntje heeft ook een Duits tweeassig rijtuig overgenomen (uit Cloppenburg).


3-assige ex Umbau rijtuig in blauwe kleur (dienstfahrzeug)

 

09-06-2025 12:47:32
phantom
phantom

Quote
broek53 (09-06-2025 11:42:49):


Vorige week is rangeerloc 512 overgebracht naar het bedrijventerrein Sedum-Extra in Alphen-Chaam, waar hij op termijn zal worden opgesteld op of naast het tracé van de voormalige lijn Tilburg - Turnhout. De stichting-in-oprichting Quaelburghs Trèntje heeft ook een Duits tweeassig rijtuig overgenomen (uit Cloppenburg). Het krantenbericht speekt van bruikleen van de 512 van het Spoorwegmuseum, maar de loc staat ook op de afstotingslijst van het NSM.



Het kan goed zijn,dat die krant wat door elkaar haalt.
Wellicht heeft het NSM de loc verkocht/gaat m verkopen ( al dan niet voor symbolisch bedrag) aan die stichting in oprichting,omdat men er toch vanaf wil.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

09-06-2025 15:43:29 1
martijn
martijn

Quote
sjoerd (09-06-2025 11:58:20):


Ik zie nu dat SedumExtra BV geheel buiten Alphen ligt , aan de straat Kwaalburg. Beetje sneu. Maar goed, wellicht wel achter een hek...


Welk onderdeel is sneu? Dat de plek waar de loc wordt opgeknapt achter een hek is of dat buurtschap Kwaalburg buiten Alphen is? Gewoon even geduld hebben tot het geheel is opgeknapt en verhuist naar de vaste plek langs het tracé van het Bels Lijntje zou ik zeggen.

 

09-06-2025 17:05:03
sjoerd
sjoerd

Sneu betekent jammer, en ik vind het jammer dat nu juist in Alphen vrijwel niets over is van het oorspronkelijke spoorwegtracé, en dat er in feite ook geen materieel dat er ooit heeft gereden is gescoord..

 

09-06-2025 18:03:05
klaass16
klaass16

Quote
gvttreinen (09-06-2025 12:27:56):


Quote
broek53 (09-06-2025 11:42:49):


De stichting-in-oprichting Quaelburghs Trèntje heeft ook een Duits tweeassig rijtuig overgenomen (uit Cloppenburg).


3-assige ex Umbau rijtuig in blauwe kleur (dienstfahrzeug)


hierbij een foto van het umbau rijtuig: https://www.gelderlander.nl/brabant/fietsers-komen-op-het-bels-lijntje-straks-weer-een-treintje-tegen~abaea058/

 

09-06-2025 18:04:09
martijn
martijn

Klikbare link

En @Sjoerd: ach ja, het is weer eens wat anders dan een eeuwige locomotor die te pas als te onpas overal wordt neergezet.



Laatst bewerkt door martijn op 09-06-2025 18:05
 

09-06-2025 18:28:51
sjoerd
sjoerd

@ Martijn: Dat is zeker een feit. Ik mag echt hopen dat er in Alphen een veilige plek wordt gevonden die recht doet aan de historische ligging van de Belzenlijn. Dat is juist in Alphen dus lastig. Misschien achter het hek van een bedrijf op de historische maar veilige plek op de vroegere spoorweg? In Riel en in Baarle Nassau of Baarle Nassau Grens kan het wel op het oude tracé maar daar loopt het fietspad en dan staat alles open en bloot.

 

18-06-2025 14:56:35
phantom
phantom

Deze is wellicht interessant om is te bekijken,als het gaat over hoe wat en waarom:
www.youtube.com

 

20-06-2025 16:13:35 1
martijn
martijn

De 2264 is inmiddels in Zeeland aangekomen en zal na een opknapbeurt in bruine uitvoering in 's-Heerenhoek (gemeente Borsele) worden neergezet.



Laatst bewerkt door martijn op 20-06-2025 16:17
 

20-06-2025 22:09:40 1
arjanm
arjanm

Ik vind het een erg verhelderende podcast en goede discussie. Als iedere hobbyist zijn roze bril af zou doen dan is het zeker in te beelden hoe moeilijk het is om dit erfgoed voor toekomstige generaties (al dan niet rijvaardig) Behouden en onderhouden, naarmate de jaren/decennia verstrijken zal het beide steeds moeilijker gaan worden.

Het beeld van een nationale collectie in een gezamenlijke stalling (samen sterk) zou iedereen moeten omarmen en ik hoop van harte dat zoiets in de toekomst van de grond gaat komen.

Persoonlijk vind ik uit het hele rijtje het vertrekken van de DDM wel het meest teleurstellend. Dit materieel verdient zeker een plekje in een collectie, de vraag is of hier in de toekomst alsnog iets behouden van blijft.

 

22-06-2025 14:43:43
mren
mren

Peter van der Vlist (oa secretaris Vrienden van het Spoorwegmuseum) is benoemd tot Ridder in de orde van Oranje-Nassau: www.gooieneemlander.nl

 

09-10-2025 16:40:24
qj7141
qj7141

Het Spoorwegmuseum zegt de samenwerking met de Vrienden op.

https://vrienden-van-het-spoorwegmuseum.email-provider.eu/web/yxv3attknm/qdvxrvy8fb/slyafbfmlk/cml53yvkrv?lp-t=1760004879

 

09-10-2025 17:13:25
MasterE
MasterE

vrienden-van-het-spoorwegmuseum.email-provider.eu

 

09-10-2025 17:39:22 3
mvanuden
mvanuden

Quote
MasterE (09-10-2025 17:13:25):


vrienden-van-het-spoorwegmuseum.email-provider.eu


Na het afstoten van een "overtollig" deel van de collectie, de volgende stap om een speeltuin van onze spoorweghistorie te maken.

 

09-10-2025 17:58:05
geert
geert

Welke spoorweghistorie? Het NSM is bezig cruciale onderdelen van die historie te verkopen (zie o.a de overgang van de 114 naar de Stichting CREW en de 2200 naar de ZLSM). Daarmee richt het NSM zich dus eenzijdig op een museum voor kinderen. Kennelijk ziet men dat als het beste business model.

 

09-10-2025 18:46:59
chris24
chris24

Quote
geert (09-10-2025 17:58:05):


Welke spoorweghistorie? Het NSM is bezig cruciale onderdelen van die historie te verkopen (zie o.a de overgang van de 114 naar de Stichting CREW en de 2200 naar de ZLSM). Daarmee richt het NSM zich dus eenzijdig op een museum voor kinderen. Kennelijk ziet men dat als het beste business model.


Vraagje weet iemand wat er met lok 1312 gaat gebeuren?

 

10-10-2025 14:57:26
mat64Hidde
mat64Hidde

Na het belachelijke nieuws van gisteren wat ik heel erg hoop dat ze terugdraaien, is er vandaag weer wat leuk nieuws: Het Stoomgenootschap wilt in 2026 met de 3-delige Blokkendoos van het Spoorwegmuseum gaan rijden. www.facebook.com

 

10-10-2025 21:41:42
maarten83
maarten83

Mooi nieuws. Hopelijk lukt het dan ook om weer samen met de Jaap te rijden. Zoals in het verleden ook gebeurde.

 

10-10-2025 21:44:18
thom
thom

Quote
geert (09-10-2025 17:58:05):


Welke spoorweghistorie? Het NSM is bezig cruciale onderdelen van die historie te verkopen (zie o.a de overgang van de 114 naar de Stichting CREW en de 2200 naar de ZLSM). Daarmee richt het NSM zich dus eenzijdig op een museum voor kinderen. Kennelijk ziet men dat als het beste business model.


De 2215 is niet verkocht, maar in bruikleen.

Je kunt het bewaren van een historische collectie ook breder zien dan alles op één plek bewaren, en daar komt de lok ook prima tot zijn recht.

 

11-10-2025 11:03:01
phantom
phantom

Aparte dingen gebeuren er rondom het NSM momenteel.
Waarvoor zeg je redelijk abrupt ineens eenzijdig een samenwerking van tientallen jaren op met een groep mensen die je ook nog is financieel hielpen ?

Een deel van de collectie verkopen,daar zou ik nog in kunnen komen als het is omdat men geld problemen heeft en liever een basis collectie behoud ,dan een uitgebreide collectie straks in het geheel van de hand moet doen.
Maar van zorgelijke geldnood bij het NSM heb ik niks gehoord,dus een beetje verbaasd over het wegdoen van een deel van de collectie ben ik wel.

Verder vraag ik me af ,hoe groot was/is het vrijwilligers aantal dat treinen restaureert van het NSM,en hoeveel daarvan horen bij de groep van de vrienden ?
Want als die groep groot is,dan komen projecten om treinen te herstellen (evt tot rijvaardig) ook in het gedrang,nieuwe vrijwilligers pluk je niet uit een schap in de supermarkt,en ervaren vrijwilligers helemaal niet.

 

11-10-2025 12:06:09 2
thom
thom

Vrijwilligers die het onderhoud doen van de treinen, staan los van de stichting van de Vrienden, ik snap niet helemaal hoe je die link probeert te leggen.

Dat het NSM besloten heeft de collectie op te schonen, is voornamelijk gebaseerd op doublures en is ook al enige tijd bekend.

Je hebt dit topic er notabene zelf voor geopend zie ik zojuist.



Laatst bewerkt door thom op 11-10-2025 12:07
 

11-10-2025 13:30:34 2
treinhobby
treinhobby

Dit staat op de website oud.vriendennsm.nl

Daarnaast vormen onze Vrienden een vraagbaak voor het museum, zijn onze Vrienden actief binnen de Werkgroep Materieel en doen onze Vrienden wetenschappelijk onderzoek.

Dus zo gek is deze vraag niet.

 

11-10-2025 18:30:32 1
pothuize
pothuize

Op zijn minst een aantal vrijwilligers is óók 'vriend' (verenigingslid dus). En op zijn minst een aantal vrijwilligers is 'not amused' met deze ontwikkeling, is mij uit eerste hand bekend.




adriaan
 

12-10-2025 03:44:42
thom
thom

Quote
treinhobby (11-10-2025 13:30:34):


Dit staat op de website oud.vriendennsm.nl

Daarnaast vormen onze Vrienden een vraagbaak voor het museum, zijn onze Vrienden actief binnen de Werkgroep Materieel en doen onze Vrienden wetenschappelijk onderzoek.

Dus zo gek is deze vraag niet.



Iemand kan op persoonlijke titel natuurlijk ook zeker Vriend zijn, maar verder valt en functioneert de vrijwilligers afdeling direct onder het NSM en staat dat los van de Vrienden.

 

12-10-2025 09:10:30
hubertus1
hubertus1

Heb je überhaupt gelezen wat phantom schrijft?

Verder vraag ik me af ,hoe groot was/is het vrijwilligers aantal dat treinen restaureert van het NSM,en hoeveel daarvan horen bij de groep van de vrienden ?
Want als die groep groot is,dan komen projecten om treinen te herstellen (evt tot rijvaardig) ook in het gedrang,nieuwe vrijwilligers pluk je niet uit een schap in de supermarkt,en ervaren vrijwilligers helemaal niet.

Het ligt in de lijn der verwachting dat vrienden die ook vrijwilliger zijn, dat laatste nu verder voor gezien houden, in elk geval een deel van hen.
Dat staat helemaal los van het feit dat de Vrienden en vrijwilligersafdeling formeel los van elkaar staan.

 

12-10-2025 11:37:02
MasterE
MasterE

Vraag is natuurlijk of die vrijwilligers meer vriend of vrijwilliger zijn en graag werken aan het restaureren en rijvaardig maken en houden van museumstukken.

 

12-10-2025 11:39:48
phantom
phantom

Zoals hubertus het beschrijft is nou exact de reden dat ik er naar vraag en waarom ik het op die manier vraag.
Dat mensen formeel onder groep A vallen,maar ook werk doen in groep B ( als voorbeeld zo genoemd) dat is niet vreemd.
En zoals nu de situatie word,kan ik me voorstellen dat vrienden die ook vrijwiliger zijn,de handdoek in de ring gooien.
Ikzelf zou na zo'n actie me ook niks aantrekken van waar het nsm me verder op heeft ingedeeld,als ik niet goed genoeg meer ben voor het ene dan ook niet meer voor het andere.
Daarmee lijkt het me dat ik niet zo'n hele gekke vraag stel.

Wat ik vind van het beleid van het NSM om zaken af te stoten staat geheel los daarvan.
Dat ik het vreemd vind,dat mag overigens toch best gezegd worden,ongeacht of het van te voren bekend gemaakt is of niet ?

 

12-10-2025 11:56:04 1
pothuize
pothuize

Vanzelfsprekend mag je dat zeggen. Want de actie van de museumdirectie IS vreemd, nee: ongehoord. Een actie zonder precedent: nooit eerder zette een museum/culturele instelling zijn vrienden buiten de deur. Ik vraag me trouwens af waarom we deze discussie "achter de log-in" houden, de vereniging maakt er geen geheim van, en op Nico Spilt's website is de briefwisseling inclusief bericht aan de vrijwilligers 'openbaar' te lezen.

In dat kader geef ik ook gerust mijn persoonlijke mening over het beleid van de NSM-directie: niet slim gedaan, groot risico voor (verdere) imagoschade. Contraproductieve zet.




adriaan
 

12-10-2025 12:46:50
thom
thom

Quote
hubertus1 (12-10-2025 09:10:30):


Heb je überhaupt gelezen wat phantom schrijft?


Jazeker wel, en daarom vulde ik ook hoe dat in elkaar stak, dus jouw reactie mag ook wel een toon vriendelijker hier.

Verder vraag ik me af ,hoe groot was/is het vrijwilligers aantal dat treinen restaureert van het NSM,en hoeveel daarvan horen bij de groep van de vrienden ?
Want als die groep groot is,dan komen projecten om treinen te herstellen (evt tot rijvaardig) ook in het gedrang,nieuwe vrijwilligers pluk je niet uit een schap in de supermarkt,en ervaren vrijwilligers helemaal niet.

Het ligt in de lijn der verwachting dat vrienden die ook vrijwilliger zijn, dat laatste nu verder voor gezien houden, in elk geval een deel van hen.
Dat staat helemaal los van het feit dat de Vrienden en vrijwilligersafdeling formeel los van elkaar staan.


Uiteindelijk beslist iedereen dat natuurlijk voor zichzelf en is dat een persoonlijke keuze of dit een reden is om ermee te stoppen, daar kun je hier geen oordeel op maken.

Maar uiteindelijk gaat dat niet over tientallen, die vriend en vrijwilliger zijn.



Laatst bewerkt door thom op 12-10-2025 12:47
 

12-10-2025 13:27:19
hubertus1
hubertus1

Je kunt de toon onvriendelijk vinden (een oordeel dat ik overigens een hoog splinter versus balk gehalte vind hebben), maar dit:

Vrijwilligers die het onderhoud doen van de treinen, staan los van de stichting van de Vrienden, ik snap niet helemaal hoe je die link probeert te leggen.

duidt er toch wel heel sterk op dat je de vraag van phantom niet gelezen c.q. niet begrepen had.
Hoe het formeel in elkaar steekt, is een nice to know, maar niet echt relevant bij zijn vraag.
En als je het wel had begrepen, had je natuurlijk direct dit laatste antwoord kunnen geven.

 

12-10-2025 22:05:28
thom
thom

Nogmaals, er is geen dus geen directe link tussen de vrienden en de vrijwilligers, dus het één hoeft niets te betekenen voor het ander, dat is wat ik wil zeggen en dat is toch ook wel een antwoord op de vraag van Phantom.

Dat mensen betrokken zijn bij beide, is louter iets van persoonlijke aard voor die personen, en niet natuurlijk ook niet zo gek door de gedeelde interesse.

 

12-10-2025 23:41:42
Rsb
Rsb

Al verlies je 5 à 10% van de vrijwilligers door dit soort kleutergedrag van de directie van het Spoorwegmuseum is dat erg triest om tot gevolg te hebben. Je kan je oneens zijn, maar uiteindelijk zullen het Spoorwegmuseum en de vrienden van denk ik en hoop ik toch willen streven naar het behoud van ons culturele spoorse erfgoed

 

13-10-2025 07:35:07
treinhobby
treinhobby

Gelukkig hebben we in Nederland genoeg stichtingen die museummaterieel behouden.

De vertrokken vrijwilligers en de donaties van de vrienden kunnen dan alsnog goed terugkomen.

 

13-10-2025 08:04:21
Jasper-N
Jasper-N

En dat is dus het ding, het spoorwegmuseum heeft aangegeven zich niet meer, tot minder op de doelgroep cultuur en historische treinen leuk vind te focussen. In Engeland en andere buitenlanden zie ik video’s van spoorweg musea die groot zijn en gevuld met opgepoetste treinen. Dat is het gene dat op mij indruk maakte als kunt. Nu zie ik roest op de stoomlocomotieven en andere locs en zijn er weinig treinen binnen. Erg jammer allemaal

 

13-10-2025 17:37:43
phantom
phantom

Quote
Rsb (12-10-2025 23:41:42):


Al verlies je 5 à 10% van de vrijwilligers door dit soort kleutergedrag van de directie van het Spoorwegmuseum is dat erg triest om tot gevolg te hebben. Je kan je oneens zijn, maar uiteindelijk zullen het Spoorwegmuseum en de vrienden van denk ik en hoop ik toch willen streven naar het behoud van ons culturele spoorse erfgoed


Dit is wellicht een knuppel in een hoenderhok gooien,maar wat ik nu zeg is puur eigen mening.
Ik geloof niet echt meer dat het NSM streeft nog naar het behoud van spoors erfgoed streeft,anders had je mijn inziens toch een andere beslissing genomen.
Zoals ik al zei,en wat algemeen bekend is,vrijwilligers liggen niet bij de super op het schap om zo mee te pakken,ervaren,handige,geschoolde vrijwilligers nog minder.
Waarom dan kiezen om zelfs al is het maar een klein deel,om die zomaar aan de kant te schuiven ?
Dat getuigd,vind ik,niet echt van willen behouden van bepaalde zaken als je mensen die zeldzaam zijn ,maar wel verantwoordelijk voor het behouden van je spullen,opzij schuift.
Het enigste wat dit doet is de druk verhogen op de groep die nog wel over is,en zorgen (als er afdoende handige ervaren vrijwilligers over zijn) dat die termijnen zullen moeten verlengen om een project af te krijgen.

Zelfs al gaat het maar om iets optisch af te maken en alles glanzend te poetsen,je moet er wel de handjes voor hebben/vinden.

Die mensen die opzij zijn gezet die kunnen als ze het willen waarschijnlijk zo ergens anders doen wat ze straks bij het NSM niet meer mogen,dat zal het probleem niet zijn.
En die stichtingen/clubs/groepen mensen waar die vrijwilligers heen gaan vanuit het NSM groepje,die zullen met open armen ontvangen worden,daar ben ik ook geheel niet bang voor.

 

13-10-2025 18:55:41
martijn
martijn

Aan de andere kant hecht het Spoorwegmuseum middels hun beleidskeuzes dus duidelijk aan een financieel gezonde bedrijfsvoering. En er komt daarnaast nog genoeg geld binnen via o.a. de Vriendenloterij en het Mondriaanfonds. En die maken geen onkosten bij het museum. Zonder inkomsten kan je ook alles naar de schroothoop brengen...

 

13-10-2025 19:43:22
sjoerd
sjoerd

Het Spoorwegmuseum moet, net als alle andere musea, een keuze maken. En vaak is dat mede op grond van financiën bij aankoop maar ook bij onderhoud van verzamelde werken. Niet alles van Appel hangt, het meeste van Van Gogh is elders te zien, de aanschaf van een Rembrandt uit één van de vele musea of van particulieren elders, kost een vermogen. Een keuze, liefst representatief, is onvermijdelijk. En dan kun je gelukkig ook nog eens elders gaan kijken waar wat moois is bewaard.

Lang niet alle archieven zijn integraal bewaard gebleven en toch schrijven we interessante artikelen. Het is bijna als thuis: van je eerst aangeschafte servies bewaar je wellicht de botervloot of een eierdopje. Een museum probeert over 50 jaar nog relevant te zijn. Dat staat of valt niet met een al of niet complete collectie. En het is ook bijna allemaal nog vrijwilligerswerk, ook dat van liefhebbers die thuis immense archieven bewaren van bedrijven die het zelf hebben afgestoten nog voor er gedigitaliseerd kon worden.

En het leuke van historische artikelen, al gaan ze soms over vorige maand, is dat er vaak een namenlijst onder staat van hen die een bijdrage hebben mogen leveren. En als auteur kun je die inbreng gratis inroepen, als je tenminste niet te ijdel bent.

 

14-10-2025 11:25:17
thom
thom

Quote
phantom (13-10-2025 17:37:43):


Quote
Rsb (12-10-2025 23:41:42):


Al verlies je 5 à 10% van de vrijwilligers door dit soort kleutergedrag van de directie van het Spoorwegmuseum is dat erg triest om tot gevolg te hebben. Je kan je oneens zijn, maar uiteindelijk zullen het Spoorwegmuseum en de vrienden van denk ik en hoop ik toch willen streven naar het behoud van ons culturele spoorse erfgoed


Dit is wellicht een knuppel in een hoenderhok gooien,maar wat ik nu zeg is puur eigen mening.
Ik geloof niet echt meer dat het NSM streeft nog naar het behoud van spoors erfgoed streeft,anders had je mijn inziens toch een andere beslissing genomen.
Zoals ik al zei,en wat algemeen bekend is,vrijwilligers liggen niet bij de super op het schap om zo mee te pakken,ervaren,handige,geschoolde vrijwilligers nog minder.
Waarom dan kiezen om zelfs al is het maar een klein deel,om die zomaar aan de kant te schuiven ?
Dat getuigd,vind ik,niet echt van willen behouden van bepaalde zaken als je mensen die zeldzaam zijn ,maar wel verantwoordelijk voor het behouden van je spullen,opzij schuift.
Het enigste wat dit doet is de druk verhogen op de groep die nog wel over is,en zorgen (als er afdoende handige ervaren vrijwilligers over zijn) dat die termijnen zullen moeten verlengen om een project af te krijgen.

Zelfs al gaat het maar om iets optisch af te maken en alles glanzend te poetsen,je moet er wel de handjes voor hebben/vinden.

Die mensen die opzij zijn gezet die kunnen als ze het willen waarschijnlijk zo ergens anders doen wat ze straks bij het NSM niet meer mogen,dat zal het probleem niet zijn.
En die stichtingen/clubs/groepen mensen waar die vrijwilligers heen gaan vanuit het NSM groepje,die zullen met open armen ontvangen worden,daar ben ik ook geheel niet bang voor.



Wat ik al probeerde uit te leggen, er zijn een maar klein aantal vrijwilligers die op persoonlijke titel ook vriend zijn, en ik zie het niet gebeuren dat iemand om die reden stopt met zijn hobby nu.

Overduidelijk is men als Spoorwegmuseum met het beleid bezig, simpelweg omdat er geen andere keuze is en anders ook geen toekomst.



Laatst bewerkt door thom op 14-10-2025 11:25
 

14-10-2025 15:14:23
Willem1975
Willem1975

Laat ze maar gaan, Thom. Ik heb de indruk dat er niet begrepen wordt wat de Vrienden inhouden.

Er blijft gezocht worden naar een verband tussen de vrijwilligers en de Vrienden, maar die is er niet..

En ja, ik was lid van de Vrienden. Inmiddels al geruime tijd niet meer, echter doe ik mijn sponsering via andere kanalen. Of het handig is, ik denk van niet, maar de opzegging is een keuze van het museum zelf en daar sta ik verder buiten en kan ik ook niets aan veranderen.

Maar nogmaals, zoals Thom al meerdere malen hier geschreven heeft, er is geen binding tussen de Vrienden en de vrijwilligers enhebben elk een heel ander doel.

 

14-10-2025 16:47:39 1
brun
brun

De brief van Leontien staat integraal online.

We kunnen 'm toch heel simpel samenvatten. 'Het spoorwegmuseum heeft geen zin meer om samen te werken met deze club van oude mannen die van oude treinen houden.'

Die beslissing ondersteun ik zelf trouwens niet, ik vind 't zelfs behoorlijk grof om eenzijdig zo te besluiten. Er was ongetwijfeld een compromis mogelijk geweest. Maar ik dacht, kom, ik schrijf 't even op zoals het museum dan wel Leontien het overduidelijk bedoelt. Dat maakt de discussie helderder.



Laatst bewerkt door brun op 14-10-2025 16:48
 

14-10-2025 18:42:07 7
martijn
martijn

Fijn dat jij de directeur van het museum persoonlijk kent en mag tutoyeren. Maar voor de meesten van ons is het gewoon mevrouw Lems. Of je het nou met de beslissing eens bent of niet.



Laatst bewerkt door martijn op 14-10-2025 18:43
 

14-10-2025 20:10:41
thom
thom

Bij zo'n beslissing zijn zoveel bijkomstigheden van toepassing waar je geen weet van hebt, dat ik denk dat je als buitenstaander er niet eerlijk over kunt oordelen eerlijk gezegd.

 

14-10-2025 22:52:12 4
mvschoon
mvschoon

Je kunt het NSM blijven verdedigen maar het blijft een besluit dat niet getuigt van empathie. Ik ken de (toon van de) brief aan de vereniging niet (die op de site van Nico Spilt is aan de vrijwilligers), maar ik voel mij als vriend als oud vuil behandeld. Het NSM had ook kunnen zeggen dat dat jaarlijkse uitje met de 273 of de 386 te duur wordt. Verlies je ook wat vrienden mee maar de echte vriend is het in de 1e plaats om een andere reden.

 

15-10-2025 01:19:40
thom
thom

Oh, maar ik verdedig het ook zeker niet, laat ik daar duidelijk over zijn en handig gaat het zeker allerminst niet.

Ik ben er altijd alleen wel van dat je om een oordeel ergens over te maken je ook beide kanten van een verhaal moet kennen, en de kant van de museum directie en het totaal beeld waar zij de beslissing op maken is niet bekend.

 

15-10-2025 10:32:56
brun
brun

Quote
martijn (14-10-2025 18:42:07):


Fijn dat jij de directeur van het museum persoonlijk kent en mag tutoyeren. Maar voor de meesten van ons is het gewoon mevrouw Lems. Of je het nou met de beslissing eens bent of niet.



Ik lees in de vele commentaren hier dat velen zich zwaar geschoffeerd voelen door haar toon en haar beslissing. De bijna 800 leden van de vereniging zijn dat zeker. Daarom lijkt me niet dat het eventuele tutoyeren van Leontien relevant is voor deze discussie. Maar mocht het dat voor 'de meesten van ons' toch nog zijn, dan hier even een citaat uit haar eigen brief: 'Mocht je naar aanleiding van dit bericht nog vragen hebben; zet ze even op de mail of spreek me even aan.'

Zij kent al die mensen ook niet persoonlijk, toch?

Hoe dan ook, ik vind de richting van het Spoorwegmuseum intussen niet meer te verdedigen. Ik snap dat je als museum een grote en hele brede doelgroep moet aanspreken als je wilt overleven.

Tegelijkertijd teert het NSM op een uitzonderlijk waardevolle collectie aan materieel waar het niets mee doet. Al die treinen heeft het min of meer gratis gekregen, maar slechts een heel klein deel ervan is rijvaardig en dat ook alleen dankzij de inzet van vele mensen die vrijwillig hebben geholpen of financieel bijgedragen. De belangrijkste locs in de collectie rijden nooit. De exemplaren die ooit wél rijvaardig waren, staan al jaren weg te kwijnen want rijden is te moeilijk, te duur en te gevaarlijk voor de lak. VSM en SSN vragen zich af wat 't probleem is - een 3737 of een 6317 krijg je heus wel rijdend als je 't echt wilt - maar zij mogen niet helpen. En als het dan geen stoom mag zijn, misschien een rijdende klassieke e-loc? Natuurlijk kan ook dát niet.

Er waren genoeg initiatieven van buitenstaanders om op dit punt financieel of materieel te helpen. Maar die zijn meestal afgewezen. En nu bereikt dat bedrijfsmodel z'n hoogtepunt en zet het museum een fanclub met 800 betalende leden knalhard buiten de deur - ook al hebben die met hun eigen geld diverse museumprojecten gefinancierd.

Ja, dan oogst je als museum niet veel begrip meer.

Die discussie kun je natuurlijk reduceren tot "we moeten wel beleefd mevrouw Lems blijven zeggen, hoor". Maar dan sla je de plank toch echt gigantisch mis. Zoals mevrouw Lems 't overigens ook doet.



Laatst bewerkt door brun op 15-10-2025 15:44
 

15-10-2025 16:41:01
phantom
phantom

Het is een klein beetje off topic maar ik heb ze bij de SSN nooit gehoord over helpen van het NSM met het rijvaardig krijgen van iets.
Ik heb er in het verleden meermaals met SSN'ers wel is een praatje over gehad omdat het NSM er dan zijdeling in het verhaal kwam geschoven,maar de reactie die ik hoorde toen was:
we hebben het al druk genoeg met onze eigen inboedel.
Al sluit ik niet uit dat jij wellicht recentelijker wel misschien is iemand bij de SSN hebt gesproken die anders zei,dat weet ik natuurlijk niet of dat dat het geval is ;-)

 

15-10-2025 16:55:38
brun
brun

Quote
phantom (15-10-2025 16:41:01):


Het is een klein beetje off topic maar ik heb ze bij de SSN nooit gehoord over helpen van het NSM met het rijvaardig krijgen van iets.
Ik heb er in het verleden meermaals met SSN'ers wel is een praatje over gehad omdat het NSM er dan zijdeling in het verhaal kwam geschoven,maar de reactie die ik hoorde toen was:
we hebben het al druk genoeg met onze eigen inboedel.
Al sluit ik niet uit dat jij wellicht recentelijker wel misschien is iemand bij de SSN hebt gesproken die anders zei,dat weet ik natuurlijk niet of dat dat het geval is ;-)


Ik was ooit kort betrokken bij de discussie over de 3737 en zag dat ze bij de SSN de argumenten van het spoorwegmuseum niet begrepen - uit technisch oogpunt was er niets dat het rijden met die loc verhinderde. De kennis is in Nederland voorhanden, de tools grotendeels ook en zo niet, zijn die óf in Duitsland (Meiningen) óf in de UK wel aanwezig.

Dat is weliswaar al een tijdje geleden. Het lijkt me alleen wel tekenend voor de manier waarop het museum al heel lang denkt, namelijk "We investeren graag zo weinig mogelijk tijd en geld in het rijdend houden van onze treinen."

 

15-10-2025 19:17:13
geert
geert

Het rijvaardig maken van de 3737 was een geldkwestie, te weinig budget. Dat geldt uiteindelijk voor alle projecten zoals ook het rijvaardig maken van de 1125 en de 252. En rijvaardig maken moet een doel hebben: hoe zet je iets wat rijvaardig is dan in?