Bijzonderheden NSM
Forum: Algemeen - Algemeen
15-10-2025 19:52:34
Jasper-N
Jasper-N

En die rijden nog steeds niet, daarbij moeten ook niet vergeten dat er door de vriendenlotterij geld gedoneerd heeft voor het rijvaardig maken van de 3737 en de argumenten van het NSM die ik gelezen heb, gingen niet zozeer om geld. Zelf vind het spoorwegmuseum echt niet meer super interessant om te bezoeken, er valt weinig te zien. Het is echt pure motivatie gebrek en niet willen. Uiteindelijk is een rijdende stoomloc toch leuker voor kinderen dan eentje zonder stoom?

 

15-10-2025 21:11:28
treinhobby
treinhobby

Daarvoor hebben ze de Arend nog. 😉

 

15-10-2025 21:45:27
thom
thom

Quote
geert (15-10-2025 19:17:13):


Het rijvaardig maken van de 3737 was een geldkwestie, te weinig budget. Dat geldt uiteindelijk voor alle projecten zoals ook het rijvaardig maken van de 1125 en de 252. En rijvaardig maken moet een doel hebben: hoe zet je iets wat rijvaardig is dan in?


Ik denk niet dat het zinvol is de 3737 discussie opnieuw te gaan voeren want die is hier al wel uit den treure besproken, maar geld was niet de directe oorzaak om het niet te doen dus dat is onjuist.

Het hoe en waarom dat besluit genomen is, is vrij eenvoudig te vinden op het internet, maar de voornaamste reden is het aantasten van het museale uiterlijk, de beperkte inzetmogelijkheden ik het hedendaags drukke spoor icm met het maar 40 km/u achteruit kunnen rijden van de machine.

Projecten als een 252 lopen nog steeds, alleen gaat dat ook niet over één nacht ijs natuurlijk en speelt daarin de beperkte handjes om het allemaal ten uitvoer te brengen ook.

 

16-10-2025 10:16:43
brun
brun

Quote
thom (15-10-2025 21:45:27):


Projecten als een 252 lopen nog steeds, alleen gaat dat ook niet over één nacht ijs natuurlijk en speelt daarin de beperkte handjes om het allemaal ten uitvoer te brengen ook.


Waarmee we dus weer bij de eerder gestelde vraag zijn: als zulke waardevolle projecten grotendeels op vrijwilligers drijven, waarom zou je dan die doelgroep zo duidelijk buiten de deur zetten? Want dat er behoorlijk wat overlap is tussen vrijwilligers en vrienden, ligt voor de hand.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-10-2025 11:23:47
thom
thom

Nee, die overlap is er duidelijk niet, dat heb ik al ettelijke reacties proberen uit te leggen....

 

16-10-2025 16:36:02
phantom
phantom

Quote
thom (15-10-2025 21:45:27):


Ik denk niet dat het zinvol is de 3737 discussie opnieuw te gaan voeren , maar geld was niet de directe oorzaak om het niet te doen.


Waar is dan het geld heen gegaan wat de vriendenloterij voor herstel van de 3737 had gedoneerd,iemand die dat weet ?
(is die vraag al is eerder gesteld,dan bij deze alvast mijn excuses voor het "weer" vragen)
En ging de vriendenloterij dan zomaar akkoord met het anders inzetten van dat geld ?

 

16-10-2025 17:24:09
thom
thom

Hebben die daar dan daadwerkelijk geld voor gedoneerd ?

 

16-10-2025 21:42:37
treinhobby
treinhobby

Quote
thom (16-10-2025 11:23:47):


Nee, die overlap is er duidelijk niet, dat heb ik al ettelijke reacties proberen uit te leggen....


Is het misschien mogelijk om jouw achtergrond uit te leggen? Werk je toevallig bij het Spoorwegmuseum?

Ik vind je nogal stellig overkomen over deze situatie, maar vind het lastig te pijlen waar jij je informatie op baseert.

 

17-10-2025 10:32:45 1
Willem1975
Willem1975

Voor de duidelijkheid: de Vrienden behoren niet tot de vrijwilligers, en de vrijwilligers behoren niet tot de vrienden. De Vrienden doneren geld, en de vrijwilligers doneren mankracht. Dat de Vrienden aan de kant gezet worden (makkelijk gezegd: snap ik totaal niks van) wil absoluut niet zeggen dat daarmee de treinen van het museum niet meer rijden, dit besluit treft niet de vrijwilligers.



Laatst bewerkt door Willem1975 op 17-10-2025 10:51
 

17-10-2025 10:40:09
robert5591
robert5591

Quote
treinhobby (16-10-2025 21:42:37):


Quote
thom (16-10-2025 11:23:47):


Nee, die overlap is er duidelijk niet, dat heb ik al ettelijke reacties proberen uit te leggen....


Is het misschien mogelijk om jouw achtergrond uit te leggen? Werk je toevallig bij het Spoorwegmuseum?

Ik vind je nogal stellig overkomen over deze situatie, maar vind het lastig te pijlen waar jij je informatie op baseert.


dat vind lik altijd een bloot slaat dood argument. Ik begrijp dat personen die lid zijn van de vrienden zwaar teleurgesteld en boos zijn, maar dat wil niet zeggen dat wat hier gesteld wordt niet bediscussieerd mag worden.

 

17-10-2025 11:01:14
brun
brun

Quote
thom (16-10-2025 11:23:47):


Nee, die overlap is er duidelijk niet, dat heb ik al ettelijke reacties proberen uit te leggen....



Ja, en daarin schijn je dus ongelijk te hebben, want hierboven is ook al geschreven dat er wel degelijk Vrienden zijn die óók als vrijwilliger actief bijdragen.

Dat zijn er misschien niet veel, en misschien verliest het museum ook maar een paar van deze vrijwilligers. Maar het blijven twee groepen mensen die dezelfde hobby hebben en waarschijnlijk ook persoonlijk contact met elkaar houden, al dan niet via fora, Facebook-groepen of in 't echt.

Ik vind het daarom kortzichtig om dan maar te stellen: ach, deze actie heeft geen gevolgen voor de motivatie van vrijwilligers, want die komen immers uit een heel andere groep.



Laatst bewerkt door brun op 17-10-2025 11:05
 

17-10-2025 11:07:15
Willem1975
Willem1975

Heb je mijn bericht ook gelezen? Of moet je gewoon je gelijk hebben en dat je dan tevreden bent?

Nogmaals: ze staan los van elkaar!



Laatst bewerkt door Willem1975 op 17-10-2025 11:09
 

17-10-2025 12:17:24
thom
thom

Quote
brun (17-10-2025 11:01:14):


Quote
thom (16-10-2025 11:23:47):


Nee, die overlap is er duidelijk niet, dat heb ik al ettelijke reacties proberen uit te leggen....



Ja, en daarin schijn je dus ongelijk te hebben, want hierboven is ook al geschreven dat er wel degelijk Vrienden zijn die óók als vrijwilliger actief bijdragen.

Dat zijn er misschien niet veel, en misschien verliest het museum ook maar een paar van deze vrijwilligers. Maar het blijven twee groepen mensen die dezelfde hobby hebben en waarschijnlijk ook persoonlijk contact met elkaar houden, al dan niet via fora, Facebook-groepen of in 't echt.

Ik vind het daarom kortzichtig om dan maar te stellen: ach, deze actie heeft geen gevolgen voor de motivatie van vrijwilligers, want die komen immers uit een heel andere groep.



Om de vraag van Treinenhobby dan ook maar te beantwoorden,
ik ben inderdaad actief betrokken bij het Spoorwegmuseum dus ontzettend fijn dat jij vanaf de zijlijn mij nu kan vertellen dat ik het toch allemaal compleet verkeerd in zie en even uitlegt hoe het dan allemaal wel in elkaar steekt...

Daarnaast, ik heb het woord motivatie nooit gebruikt en ook nergens gezegd dat er nooit contact is tussen vrijwilligers en vrienden, dat maak jij er nu weer van.



Laatst bewerkt door thom op 17-10-2025 12:22
 

17-10-2025 12:24:43 3
brun
brun

Quote
Willem1975 (17-10-2025 11:07:15):


Heb je mijn bericht ook gelezen? Of moet je gewoon je gelijk hebben en dat je dan tevreden bent?

Nogmaals: ze staan los van elkaar!



Het gaat niet om mijn gelijk. Het gaat erom dat jij en Thom het ene beweren en hierboven door meerdere forummers iets anders wordt gesteld. Citaat:

Quote
pothuize (11-10-2025 18:30:32):


Op zijn minst een aantal vrijwilligers is óók 'vriend' (verenigingslid dus). En op zijn minst een aantal vrijwilligers is 'not amused' met deze ontwikkeling, is mij uit eerste hand bekend.


Jij en Thom doen alsof 't twee volledig verschillende groepen mensen zijn die elkaar totaal niet kennen en nooit spreken. Ik kan me dat maar moeilijk voorstellen - al die mensen zijn fans van het museum. Sommigen zijn Vrienden, sommigen niet.

Is het dan zo keihard uitgesloten dat zo'n botte actie als dit ook bij veel vrijwilligers de lol bederft, ook al zijn ze geen Vriend?

 

17-10-2025 12:29:46
brun
brun

Quote
thom (17-10-2025 12:17:24):



Daarnaast, ik heb het woord motivatie nooit gebruikt en ook nergens gezegd dat er nooit contact is tussen vrijwilligers en vrienden, dat maak jij er nu weer van.


Ik vertel je helemaal niet dat je het verkeerd ziet, ik reageer alleen op jouw uiterst stellige bewerking dat de overlap tussen beide groepen er niet is.

Maar misschien hebben we beiden een verschillende associatie bij het woord 'overlap'. Voor mij betekent dit begrip dat beide groepen contact met elkaar hebben. Voor jou gaat het waarschijnlijk alleen om het eventuele lidmaatschap van Vrienden.

 

17-10-2025 13:06:46
Willem1975
Willem1975

Quote
brun (17-10-2025 12:24:43):


Is het dan zo keihard uitgesloten dat zo'n botte actie als dit ook bij veel vrijwilligers de lol bederft, ook al zijn ze geen Vriend?


tot zover ik weet: ja, omdat de insteek heel anders is. En onderling is er nauwelijks contact, ieder heeft een eigen doel. Het enige moment waar de vrienden en de vrijwilligers elkaar treffen is de vriendenrit, omdat ze met een trein op pad gaan onderhouden door de vrijwilligers.

Ik ken zelfs personeelsleden welke lid zijn van de vrienden, moeten die nu gelijk ontslag nemen?



Laatst bewerkt door Willem1975 op 17-10-2025 13:08
 

17-10-2025 15:59:54
thom
thom

Quote
brun (17-10-2025 12:29:46):


Ik vertel je helemaal niet dat je het verkeerd ziet, ik reageer alleen op jouw uiterst stellige bewerking dat de overlap tussen beide groepen er niet is.

Maar misschien hebben we beiden een verschillende associatie bij het woord 'overlap'. Voor mij betekent dit begrip dat beide groepen contact met elkaar hebben. Voor jou gaat het waarschijnlijk alleen om het eventuele lidmaatschap van Vrienden.


Dat je schrijft dat ik 'ongelijk schijn te hebben' lijkt mij toch te bedoelen dat je vind dat ik het verkeerd zie...

De overlap tussen groepen is er niet, ik had eerder al wel geschreven dat er mensen zijn die die overlap persoonlijk wel hebben, maar daar zal je vast over heen gelezen hebben.

 

17-10-2025 17:37:06 3
mren
mren

Groepen bestaan toch uit mensen?

 

17-10-2025 17:42:34
phantom
phantom

Quote
Jasper-N (15-10-2025 19:52:34):


daarbij moeten ook niet vergeten dat er door de vriendenlotterij geld gedoneerd heeft voor het rijvaardig maken van de 3737



Quote
thom (16-10-2025 17:24:09):


Hebben die daar dan daadwerkelijk geld voor gedoneerd ?


Dat zegt Jasper-N in elk geval wel als ik het goed lees ;-)

 

17-10-2025 18:01:36
brun
brun

Quote
thom (17-10-2025 15:59:54):


Dat je schrijft dat ik 'ongelijk schijn te hebben' lijkt mij toch te bedoelen dat je vind dat ik het verkeerd zie...

De overlap tussen groepen is er niet, ik had eerder al wel geschreven dat er mensen zijn die die overlap persoonlijk wel hebben, maar daar zal je vast over heen gelezen hebben.


Nee, daar heb ik niet overheen gelezen. Ik denk alleen dat je de zaken onderschat. Dit museum heeft héél veel aan particulieren te danken (uit beide groepen), het zet nu één van die groepen op een erg botte manier buiten de deur, en maakt zich daarmee niet geliefd - wat dus best wel eens op de andere groep zou kunnen afstralen.

Das's best een risico, want er zijn niet meer zoveel vrijwilligers in Nederland.

Misschien krijg ik ongelijk. Hoe dan ook, we kunnen deze discussie nog lang in een cirkel laten draaien, maar dat is waarschijnlijk niet erg zinvol. Dank voor je reacties.

 

17-10-2025 22:18:34
Jasper-N
Jasper-N

Quote
phantom (17-10-2025 17:42:34):


Quote
Jasper-N (15-10-2025 19:52:34):


daarbij moeten ook niet vergeten dat er door de vriendenlotterij geld gedoneerd heeft voor het rijvaardig maken van de 3737



Quote
thom (16-10-2025 17:24:09):


Hebben die daar dan daadwerkelijk geld voor gedoneerd ?


Dat zegt Jasper-N in elk geval wel als ik het goed lees ;-)


Lijkt bijna of ze alles op dat gebied offline gehaald hebben, zondag ga ik achter de computer zoeken, bepaalde links werken niet meer, en op de telefoon zoeken is echt verschrikkelijk. Dus ik kom er dan op terug.

 

17-10-2025 22:41:29
thom
thom

Quote
brun (17-10-2025 18:01:36):


Quote
thom (17-10-2025 15:59:54):


Dat je schrijft dat ik 'ongelijk schijn te hebben' lijkt mij toch te bedoelen dat je vind dat ik het verkeerd zie...

De overlap tussen groepen is er niet, ik had eerder al wel geschreven dat er mensen zijn die die overlap persoonlijk wel hebben, maar daar zal je vast over heen gelezen hebben.


Nee, daar heb ik niet overheen gelezen. Ik denk alleen dat je de zaken onderschat. Dit museum heeft héél veel aan particulieren te danken (uit beide groepen), het zet nu één van die groepen op een erg botte manier buiten de deur, en maakt zich daarmee niet geliefd - wat dus best wel eens op de andere groep zou kunnen afstralen.

Das's best een risico, want er zijn niet meer zoveel vrijwilligers in Nederland.

Misschien krijg ik ongelijk. Hoe dan ook, we kunnen deze discussie nog lang in een cirkel laten draaien, maar dat is waarschijnlijk niet erg zinvol. Dank voor je reacties.


Nouja, je hebt in ieder geval bereikt dat ik er spijt van heb er hier überhaupt iets over gezegd te hebben, want blijkbaar weten de buitenstaanders hier op het forum het allemaal beter dan mensen die bij het museum betrokken zijn...



Laatst bewerkt door thom op 17-10-2025 22:44
 

18-10-2025 09:09:14 5
treinhobby
treinhobby

Ik begrijp de verwarring wel. Helemaal omdat jij jezelf lijkt tegen te spreken.

Als reactie op de website van de vrienden geef je aan dat er inderdaad vrijwilligers ook zeker vriend kunnen zijn, wat hier ook door andere gebruikers is geschreven.

Quote
thom (12-10-2025 03:44:42):


Quote
treinhobby (11-10-2025 13:30:34):


Dit staat op de website oud.vriendennsm.nl

Daarnaast vormen onze Vrienden een vraagbaak voor het museum, zijn onze Vrienden actief binnen de Werkgroep Materieel en doen onze Vrienden wetenschappelijk onderzoek.

Dus zo gek is deze vraag niet.



Iemand kan op persoonlijke titel natuurlijk ook zeker Vriend zijn, maar verder valt en functioneert de vrijwilligers afdeling direct onder het NSM en staat dat los van de Vrienden.


En vervolgens zeg je 4 dagen later dat er duidelijk geen overlap is tussen beide groepen.

Quote
thom (16-10-2025 11:23:47):


Nee, die overlap is er duidelijk niet, dat heb ik al ettelijke reacties proberen uit te leggen....


Dus dat dit discussie oplevert is logisch...

 

18-10-2025 12:24:03
DAPPA
DAPPA

Weet iemand of de 673 inmiddels al bestickerd is met zijn oude nummer en NS logo's?

 

18-10-2025 12:34:39
moderator
Moderator
moderator

Een aantal onfatsoenlijke berichten zijn verwijderd. De discussie over 'Vriend van' en/of 'vrijwilliger' is hierbij klaar aangezien deze niet netjes gevoerd kan worden.

 

18-10-2025 12:49:59 1
selivio
selivio

Quote
DAPPA (18-10-2025 12:24:03):


Weet iemand of de 673 inmiddels al bestickerd is met zijn oude nummer en NS logo's?



Ja, volgens foto's op treinposities wel, maar die gaat nu wel weer door het leven als de 605

 

18-10-2025 23:22:10
Willem1975
Willem1975

Ik hoop dat mijn verhaal deze keer wel als waarheid aangenomen wordt:

De 673 is als eerste voorzien van radiobesturing en heeft zodoende, net als maar enkele andere, nog met zijn oude nummer 605 als radiolok rond gereden, zodoende heeft de loc zijn oude nummer weer terug gekregen.

Reeds voor het 'open treinen festifa' is de loc voorzien van de belangrijkste grote opschriften: de nummers op front en achterzijde, de 3 radio logo's (2x zijkant en 1x achterzijde), de beide nummers en de remopschriften.

De kleinere opschriften bij de diverse aftappunten e.d. komen nog wel een keer, de tijd van een vrijwilliger is ook in privé tijd (tekenwerk en snijden van de sjablonen) beperkt 😀

 

19-10-2025 10:21:00
DAPPA
DAPPA

NSM heeft ook Hippel 629 in haar bestand, maar hier is opvallend weinig over te vinden. Weet iemand waar deze lok nu is, en wat de status van deze lok is? Is hij dienstvaardig? En in welke kleuren is hij geschilderd? Heeft iemand een link naar een recente foto?

 

19-10-2025 11:22:32 1
mich
mich

De 629 is in revisie in Br.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-10-2025 11:42:41
phantom
phantom

Is bekend of dat dat een volledige revisie is,met de status rijvaardig en bedrijfsvaardig als doel ?
Indien ja,is er dan dusdanig veel versleep werk bij/voor het NSM dat daarvoor een 2e rangeerloc nodig is ?
Een loc reviseren met de status rij en bedrijfsvaardig doe je toch alleen maar als je er werk voor hebt,die moet z'n geld toch opbrengen door te werken,of werkt die beredenatie niet net zoals in de rest v/d spoor wereld ?



Laatst bewerkt door phantom op 19-10-2025 11:43
 

19-10-2025 12:18:27
DAPPA
DAPPA

Quote
mich (19-10-2025 11:22:32):


De 629 is in revisie in Br.



Dit was info die ik ook kon vinden in oude berichten. Maar die zijn al zo oud dat ik me afvraag of dit nog klopt. Heb jij de info (ook) opgezocht, of heb je de lok daar gezien?

 

19-10-2025 13:56:51
Willem1975
Willem1975

Status is nog steeds revisie. Geld opbrengen in een museumorganisatie zie ik niet echt voor me...

 

19-10-2025 20:42:44
TreinAml
TreinAml

Het is eigenlijk jammer dat het NSM nu afstoot terwijl de 2454-club tegelijkertijd zoveel doublures bewaart. Als je al het geld en de moeite van die twee nou eens op een grote hoop zou gooien... dan heb je een geweldig en rijvaardig bestand...

 

19-10-2025 21:15:59
Daniel1
Daniel1

In veel algemenere zin pleit dat (en ik ook) voor een landelijke museumbestand met het (rijdend) historisch erfgoed, waarmee onnodige dubbelingen voorkomen worden inderdaad.

 

19-10-2025 21:31:41 1
treinhobby
treinhobby

Maar als ze (het NSM) dan een 2200 weggeven aan een gemeente in Zeeland, dan is Somda te klein, terwijl er meerdere (rijvaardige) exemplaren in Nederland zijn bij andere stichtingen.

 

19-10-2025 22:24:35
Willem1975
Willem1975

typisch Somda :-)

 

20-10-2025 16:19:34 1
mich
mich

Quote
DAPPA (19-10-2025 12:18:27):


Quote
mich (19-10-2025 11:22:32):


De 629 is in revisie in Br.



Dit was info die ik ook kon vinden in oude berichten. Maar die zijn al zo oud dat ik me afvraag of dit nog klopt. Heb jij de info (ook) opgezocht, of heb je de lok daar gezien?



De loc heb ik gezien, heb er ook mee gerangeerd voorheen. Hij is tot op de laatste bout uit elkaar geweest. Huidige status en bedoeling weet ik ook niet.

 

05-11-2025 11:41:42
rudolfph
rudolfph

Quote
geert (09-10-2025 17:58:05):


Welke spoorweghistorie? Het NSM is bezig cruciale onderdelen van die historie te verkopen (zie o.a de overgang van de 114 naar de Stichting CREW en de 2200 naar de ZLSM). Daarmee richt het NSM zich dus eenzijdig op een museum voor kinderen. Kennelijk ziet men dat als het beste business model.


Ik heb niet het idee dat het museum zich nog op kinderen richt. Bij de herinrichting van de tuin in 2024-2025 is nog een compleet nieuw spoor aangelegd voor de Jumbo Express (het kindertreintje), maar tot enkele weken terug stond de volgende informatie op de site van het museum: "Helaas zal de Jumbo Express, het geliefde kindertreintje van het Spoorwegmuseum, niet meer terugkomen. Door een samenloop van omstandigheden tijdens de herinrichting van de Spoortuin is het museum genoodzaakt afscheid te nemen van de Jumbo Express zoals we deze kennen. In de toekomst zullen we gaan kijken naar een alternatief; een tijdslijn hiervoor is nog niet bekend." Aangezien dit bericht nu verdwenen is, hoop ik maar dat het treintje alsnog terugkomt, maar ik heb er mijn twijfels bij.

En om het even helemaal duidelijk te maken: afgelopen weekend was de jaarlijkse clubdag van de RailRookies, de kidsclub van het museum. En voor de laatste keer, want het museum stopt met deze kidsclub. Dit is op moment van schrijven wel nog te vinden op de site van het museum: www.spoorwegmuseum.nl

Geen idee op wie ze zich wel nog richten, maar ze richten zich ook zeker niet meer op kinderen.

 

05-11-2025 12:10:58
frenque
frenque

Hopelijk kan iemand bevestigen dat er een alternatief komt. Het was wel bekend dat de huidige kindertrein aan vervanging toe was en daarom zou verdwijnen.
Over deze kindertrein is veel te doen geweest. Zo hadden omwonenden vorig jaar een rechtszaak aangespannen, en verloren. (Spoorwegmuseum wint zaak tegen omwonenden: kindertrein rijdt langs achtertuin van bewoners | Utrecht | AD.nl).

 

05-11-2025 18:36:06
mat64Hidde
mat64Hidde

De volledige "achtertuin" van het Spoorwegmuseum is enkele jaren geleden compleet vernieuwd. De bedoeling was dat er ook een compleet nieuwe Jumbo Express zou komen met elektrische treinen ipv dieseltreinen. Helaas is er wat mis gegaan met o.a. de nieuwe stillere rails en na uitstel kwam helaas afstel.

Er wordt gezocht naar een alternatief. Die leek even gevonden te zijn maar helaas ging ook dat alternatief niet door. Dus nu wordt er gezocht naar een alternatief voor het alternatief.

 

05-11-2025 20:56:09
TreinAml
TreinAml

Misschien al gemeld, misschien ook niet maar bronnen dicht op het museum melden dat locatie Br ook verdwijnt. Moet tzt zoveel materieel weg zijn dat deze niet meer nodig is. De 1300 en 1600 zouden al nieuwe bestemmingen hebben

 

05-11-2025 22:03:30
Jasper-N
Jasper-N

Huh, dat is wel heel bijzonder. Daar moet wel echt prio gemaakt worden om een alternatief te vinden, of het museum moet uitgebreid worden naar een volledig overkapte locatie met geen buiten ruimtes meer en dan kan alles in het museum staan. Het lijkt mij wel gek als Blerick verdwijnt.



Laatst bewerkt door Jasper-N op 05-11-2025 22:03
 

05-11-2025 22:21:09
treinhobby
treinhobby

Quote
TreinAml (05-11-2025 20:56:09):


Moet tzt zoveel materieel weg zijn dat deze niet meer nodig is.


Als ik dit goed begrijp is het niet dat ze uit Blerick weg moeten, maar dat ze zoveel materieel gaan afstoten dat een extra opslaglocatie niet meer nodig is.

Dus dan hoef je ook niet te zoeken naar een andere locatie of zelf bij te gaan bouwen, want je hebt dan toch geen materieel om daarin te stallen.

 

06-11-2025 07:30:52
martijn
martijn

Van de 1656 is toch al sinds april bekend dat die naar Stichting KLOK gaat? Naar de bestemming van de 1312 ben ik wel benieuwd. Daar staat niets over herplaatsing gemeld in de afstotingsdatabase.

 

06-11-2025 08:30:26
geert
geert

Het begrip kruissnelheid bij de 1656 is voor mij ff nieuw. Nooit geweten dat de 1656 kan vliegen…..


Over vliegen gesproken: bij vliegtuigliefhebbers en het Aviodrome spelen soortgelijke discussies als bij hobbyisten van treinen en het NSM. Het gaat over het in de lucht houden van de DC-3, wat dus ook niet gaat gebeuren. Alleen een motor blijft bruikbaar als demo bij grote evenementen.

 

06-11-2025 17:02:09
Jasper-N
Jasper-N

Quote
treinhobby (05-11-2025 22:21:09):


Quote
TreinAml (05-11-2025 20:56:09):


Moet tzt zoveel materieel weg zijn dat deze niet meer nodig is.


Als ik dit goed begrijp is het niet dat ze uit Blerick weg moeten, maar dat ze zoveel materieel gaan afstoten dat een extra opslaglocatie niet meer nodig is.

Dus dan hoef je ook niet te zoeken naar een andere locatie of zelf bij te gaan bouwen, want je hebt dan toch geen materieel om daarin te stallen.



Sorry maar dit schiet mij wel echt in het verkeerde keelgat. Ik snap dat je niet alles kan bewaren, maar afstoten om af te stoten als musuem vind ik bijzonder. Daarbij, waar gaan ze dan onderhoud doen?

 

06-11-2025 17:05:49
phantom
phantom

Omdat e.e.a. enigzins verwarrend overkomt,en er dingen langs elkaar lijken te gaan:

Waar slaat het NSM buiten Blerick om dan nog meer materieel op ?
En waar wil het NSM dan aan materieel laten sleutelen en dingen op laten knappen als Blerick verdwijnt ?

Blijft Blerick wel,dan rest alleen nog de vraag,op welke locatie hebben ze dan nu nog spul staan, wat dan wel weg moet of verhuist moet worden naar ofwel het NSM of naar Blerick ?

Wat betreft de 1312 is meer de vraag als het NSM die zou behouden,wat wil men er dan mee ?
Voor rijvaardig maken zal je dan de 1302 nodig hebben voor onderdelen,maar in hoeverre die nog daarvoor te gebruiken is,dat is me een raadsel,ik weet niet wat er al van geplukt is en wat nodig is om de 1312 rijvaardig te krijgen
Wil je de 1312 niet meer rijvaardig houden dan zal je indien die bewaard dient te worden,toch minstens moeten zorgen dat deze rolvaardig is en gesleept kan en mag worden.

Of er nog animo is voor een 1300 bij Fairtrains dat weet ik niet,die partij die is nu al "opgescheept" met de 1304 en de 1315 waar ze niet mee mogen rijden op het openbare spoornet vanwege administratieve/boekhoud kundige dingen en het niet kunnen vinden van een partij die wil dienen als voertuighouder ? om die administratie en papieren geregeld te krijgen bij de juiste kanalen.
(Zoiets was het geloof ik)

Als die er dus niks mee kan/wil,waar ga je er dan mee heen ?

Wat betreft de 1656 is er niks meer openbaar gehoord over hoe die overdracht gaat/moet gaan/al is geweest.
Uberhaupt al bijzonder dat de stichting Klok/werkgroep 1501 iets willen daarmee,zonder reserve onderdelen en een plek om m te stallen,kan je er weinig mee lijkt me.
Rijden doen ze al helemaal een lange tijd niet meer,met helemaal niks van hun collectie (tje) ,dus vanwaar de interesse in een 1600 als je andere loc(s) ook stof staan te happen ?
(vraag me trouwens af,wat hebben ze nog buiten de 231 om,wat op de hoofdlijn kan en mag rijden ? )

 

06-11-2025 17:06:11
NS1637
NS1637

Misschien al gemeld, misschien ook niet maar bronnen dicht op het museum melden dat locatie Br ook verdwijnt.

In de podcast van Rail Magazine zei Peter-Paul de Winter dat ze een locatie in of bij de wagenwerkplaats van Amersfoort op het oog hadden als extern depot. Zou dat dan in plaats van Blerick zijn?

 

06-11-2025 17:09:53
Daniel1
Daniel1

Quote
Jasper-N (06-11-2025 17:02:09):


Quote
treinhobby (05-11-2025 22:21:09):


Quote
TreinAml (05-11-2025 20:56:09):


Moet tzt zoveel materieel weg zijn dat deze niet meer nodig is.


Als ik dit goed begrijp is het niet dat ze uit Blerick weg moeten, maar dat ze zoveel materieel gaan afstoten dat een extra opslaglocatie niet meer nodig is.

Dus dan hoef je ook niet te zoeken naar een andere locatie of zelf bij te gaan bouwen, want je hebt dan toch geen materieel om daarin te stallen.



Sorry maar dit schiet mij wel echt in het verkeerde keelgat. Ik snap dat je niet alles kan bewaren, maar afstoten om af te stoten als musuem vind ik bijzonder. Daarbij, waar gaan ze dan onderhoud doen?



Dat is ook niet het geval; het museum stoot alleen dubbelingen of objecten zonder NL-historische waarde af. In Blerick zijn niet alleen treinen opgeslagen, ook vele, vele onderdelen. Het is niet onlogisch dat daar nu een serieuze afweging in gemaakt wordt, waarbij de andere museumorganisaties de kans krijgen om zaken over te nemen.

Blerick gaat overigens niet 'zomaar' dicht en er is ook nooit gezegd dat er geen alternatief nodig is. Dat laatste blijft namelijk wél het geval.



Laatst bewerkt door Daniel1 op 06-11-2025 17:10, reden: Quote toegevoegd
 

06-11-2025 17:16:02
Muizeneus
Muizeneus

Hier stond wel (de suggestie) dat er geen alternatief nodig is:

Quote
TreinAml (05-11-2025 20:56:09):


Misschien al gemeld, misschien ook niet maar bronnen dicht op het museum melden dat locatie Br ook verdwijnt. Moet tzt zoveel materieel weg zijn dat deze niet meer nodig is. De 1300 en 1600 zouden al nieuwe bestemmingen hebben





Laatst bewerkt door Muizeneus op 06-11-2025 17:16
 

10-11-2025 19:33:59
timtrein
timtrein

Het afstoten van materieel, het afstoten van opslagruimte, het niet verder gaan met de minitrein... het is jullie toch onderhand hopelijk wel duidelijk dat er een serieus geldprobleem moet zijn bij het museum. Daarbij zijn dingen zoals treinen dus ondergeschikt... ik ben ook benieuwd hoe het allemaal gaat lopen.

 

10-11-2025 20:44:43
Muizeneus
Muizeneus

Maar als ik het goed begrijp haalden juist de vrienden van het spoorwegmuseum geld op voor in stand houden danwel renovatie van materieel,klinkt niet logisch om dan die contacten te verbreken...

 

10-11-2025 21:04:10
wattman
wattman

Volgens de verklaring van het NSM wogen de baten niet op tegen de kosten. Onder de kosten werden ook de vergaderuren gerekend.

 

10-11-2025 21:45:10
Jasper-N
Jasper-N

Dan is de vraag, wat zijn de geldstromen? Tickets naar het NSM zijn pokke duur, tegelijkertijd meen ik mij te herinneren dat het NSM geen overheidssubsidie aan wou nemen, klopt dat nog steeds? En hoezo kunnen andere organisatie als de VSM, ZLSM, werkgroep 2454 ect nog wel blijven bestaan, komt dat door het rijden met mat?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-11-2025 22:10:19 1
Apda
Apda

De financiële situatie van het museum en de geldstromen zijn te vinden in het jaarverslag: publicaties.spoorwegmuseum.nl

 

10-11-2025 22:47:36 1
thom
thom

Quote
Jasper-N (10-11-2025 21:45:10):


Dan is de vraag, wat zijn de geldstromen? Tickets naar het NSM zijn pokke duur, tegelijkertijd meen ik mij te herinneren dat het NSM geen overheidssubsidie aan wou nemen, klopt dat nog steeds? En hoezo kunnen andere organisatie als de VSM, ZLSM, werkgroep 2454 ect nog wel blijven bestaan, komt dat door het rijden met mat?



Heb je de ticket prijzen van andere musea weleens vergeleken ?

 

11-11-2025 16:58:04
phantom
phantom

Quote
timtrein (10-11-2025 19:33:59):


het is jullie toch onderhand hopelijk wel duidelijk dat er een serieus geldprobleem moet zijn bij het museum. Daarbij zijn dingen zoals treinen dus ondergeschikt... ik ben ook benieuwd hoe het allemaal gaat lopen.


Dat is ergens toch wel 'lachwekkend' een museum wat zijn bestaansrecht heeft opgebouwd rondom de spoorwegen en wat daar op heeft gereden in NL in het verleden,dat maakt nu datgene ondergeschikt waar hun voortbestaan op is gebaseerd ofwel DE treinen.


Quote
Jasper-N (10-11-2025 21:45:10):


En hoezo kunnen andere organisatie als de VSM, ZLSM, werkgroep 2454 ect nog wel blijven bestaan, komt dat door het rijden met mat?


Volgens mij overleven die door veel vrijwilligers,betalende donateurs en door het organiseren van betaalde evenementen en ritten,zowel voor zichzelf als voor externe partijen.
En daarmee heb je gelijk het onderscheid te pakken.
Het NSM heeft geloof ik geen vaste groep donateurs die jaarlijks een bijdrage doen,dat hebben ZLSM,VSM etc wel.
Ook die ritten en evenementen van b.v. VSM,ZLSM en SSN zijn deels terugkerend,elk jaar weer,denk b.v. aan TnT, het stoomweekend van het SSN en het stoomweekend van de ZLSM.
2454 groep verhuurt zijn materieel aan allerlei partijen het hele jaar door en is in tegenstelling tot alle andere genoemde partijen een klein clubje,dus die kunnen met wat incidentele bijdragen van externe partijen waarschijnlijk zonder andere zaken/zelf bedachte maar wel betaalde evenmenten erbij te halen,overleven,althans ik vermoed dat dat af doende is.

Alle bovengenoemde dingen doet het NSM eigenlijk niet/hebben ze eigenlijk niet,het NSM is wat het dat betreft redelijk statisch,het enigste wat er daar gebeurd is dat ze wat evenementen hebben met o.a. modelspoor en af en toe wellicht is een zaal verhuur aan een externe partij,ritten doen ze nagenoeg niet.
Ik vermoed dan ook dat het gebrek aan ritten en terugkerende jaarlijkse evenementen een aardig deel kunnen vormen van het gebrek aan financiën.
Verder ken ik het NSM niet door en door,maar als er meer betaald 'kantoorpersoneel' is dan dat er inkomsten zijn en i.c.m. evt hoge huur en energie rekeningen,dan kan ik me wel voorstellen dat er meer geld uitgaat dan dat er binnenkomt ;-)

(Dat is overigens een trend van al jaren overal,overheidsinstanties,energie bedrijven,die hebben allemaal controleurs om de controleurs te controleren die dan weer controle op iemand anders houden,ofwel er zijn teveel mensen die hetzelfde doen met een te grote groep en dat blijft uitdijen en moet betaald worden,dus (on) kosten op de post personeel rijzen de pan uit.
Het zou handig zijn als zaken die met 10 man gedaan kunnen worden en werden gedaan,niet langer meer met 50 man worden gedaan,dat scheelt een hoop geld. ;-) )

Overigens voor mij redelijk frapant ,dat op de site van het NSM onder het kopje OVER,nog steeds de naam van de vrienden van het nsm vermeld staat als een partner.
Ik had verwacht dat ofwel het nsm ofwel de groep hadden gezorgd/gevraagd,dat dat ongedaan gemaakt zou worden na het debacle.



Laatst bewerkt door phantom op 11-11-2025 16:59
 

11-11-2025 17:28:19 1
martijn
martijn

Haal je dat nou allemaal uit het jaarverslag?



Laatst bewerkt door martijn op 11-11-2025 17:56
 

11-11-2025 17:36:11
cuneo56
cuneo56

Quote
phantom (11-11-2025 16:58:04):





Quote
Jasper-N (10-11-2025 21:45:10):

Overigens voor mij redelijk frapant ,dat op de site van het NSM onder het kopje OVER,nog steeds de naam van de vrienden van het nsm vermeld staat als een partner.
Ik had verwacht dat ofwel het nsm ofwel de groep hadden gezorgd/gevraagd,dat dat ongedaan gemaakt zou worden na het debacle.


Vooral dit laatste is opmerkelijk omdat omgekeerd het NSM van de vereniging van Vrienden "eist" dat hun logo en andere uitingen met onmiddellijke ingang niet meer gebruikt mogen worden ( en niet per het aangekondigde einde van de samenwerking) .

 

11-11-2025 18:39:19
geert
geert

Quote
phantom (11-11-2025 16:58:04):


Quote
timtrein (10-11-2025 19:33:59):


het is jullie toch onderhand hopelijk wel duidelijk dat er een serieus geldprobleem moet zijn bij het museum. Daarbij zijn dingen zoals treinen dus ondergeschikt... ik ben ook benieuwd hoe het allemaal gaat lopen.


Dat is ergens toch wel 'lachwekkend' een museum wat zijn bestaansrecht heeft opgebouwd rondom de spoorwegen en wat daar op heeft gereden in NL in het verleden,dat maakt nu datgene ondergeschikt waar hun voortbestaan op is gebaseerd ofwel DE treinen.


Quote
Jasper-N (10-11-2025 21:45:10):


En hoezo kunnen andere organisatie als de VSM, ZLSM, werkgroep 2454 ect nog wel blijven bestaan, komt dat door het rijden met mat?


Volgens mij overleven die door veel vrijwilligers,betalende donateurs en door het organiseren van betaalde evenementen en ritten,zowel voor zichzelf als voor externe partijen.
En daarmee heb je gelijk het onderscheid te pakken.
Het NSM heeft geloof ik geen vaste groep donateurs die jaarlijks een bijdrage doen,dat hebben ZLSM,VSM etc wel.
Ook die ritten en evenementen van b.v. VSM,ZLSM en SSN zijn deels terugkerend,elk jaar weer,denk b.v. aan TnT, het stoomweekend van het SSN en het stoomweekend van de ZLSM.
2454 groep verhuurt zijn materieel aan allerlei partijen het hele jaar door en is in tegenstelling tot alle andere genoemde partijen een klein clubje,dus die kunnen met wat incidentele bijdragen van externe partijen waarschijnlijk zonder andere zaken/zelf bedachte maar wel betaalde evenmenten erbij te halen,overleven,althans ik vermoed dat dat af doende is.

Alle bovengenoemde dingen doet het NSM eigenlijk niet/hebben ze eigenlijk niet,het NSM is wat het dat betreft redelijk statisch,het enigste wat er daar gebeurd is dat ze wat evenementen hebben met o.a. modelspoor en af en toe wellicht is een zaal verhuur aan een externe partij,ritten doen ze nagenoeg niet.
Ik vermoed dan ook dat het gebrek aan ritten en terugkerende jaarlijkse evenementen een aardig deel kunnen vormen van het gebrek aan financiën.
Verder ken ik het NSM niet door en door,maar als er meer betaald 'kantoorpersoneel' is dan dat er inkomsten zijn en i.c.m. evt hoge huur en energie rekeningen,dan kan ik me wel voorstellen dat er meer geld uitgaat dan dat er binnenkomt ;-)

(Dat is overigens een trend van al jaren overal,overheidsinstanties,energie bedrijven,die hebben allemaal controleurs om de controleurs te controleren die dan weer controle op iemand anders houden,ofwel er zijn teveel mensen die hetzelfde doen met een te grote groep en dat blijft uitdijen en moet betaald worden,dus (on) kosten op de post personeel rijzen de pan uit.
Het zou handig zijn als zaken die met 10 man gedaan kunnen worden en werden gedaan,niet langer meer met 50 man worden gedaan,dat scheelt een hoop geld. ;-) )

Overigens voor mij redelijk frapant ,dat op de site van het NSM onder het kopje OVER,nog steeds de naam van de vrienden van het nsm vermeld staat als een partner.
Ik had verwacht dat ofwel het nsm ofwel de groep hadden gezorgd/gevraagd,dat dat ongedaan gemaakt zou worden na het debacle.



NSM heeft die donateurs ook maar dan via de vrienden, dat is nu net de grap.

NSM doet ook aan verhuur en in het verleden (voor corona) liep dat best goed voor bedrijfsbijeenkomsten, netwerkevents, bruiloften enz. De prijzen waren fors maar het is ook wel een hele mooie locatie. Hoe dat nu loopt weet ik niet.

Huren van een trein is dat nog mogelijk?

 

11-11-2025 19:47:10
timtrein
timtrein

Quote
phantom (11-11-2025 16:58:04):


Alle bovengenoemde dingen doet het NSM eigenlijk niet/hebben ze eigenlijk niet,het NSM is wat het dat betreft redelijk statisch,het enigste wat er daar gebeurd is dat ze wat evenementen hebben met o.a. modelspoor en af en toe wellicht is een zaal verhuur aan een externe partij,ritten doen ze nagenoeg niet.
Ik vermoed dan ook dat het gebrek aan ritten en terugkerende jaarlijkse evenementen een aardig deel kunnen vormen van het gebrek aan financiën.
Verder ken ik het NSM niet door en door,maar als er meer betaald 'kantoorpersoneel' is dan dat er inkomsten zijn en i.c.m. evt hoge huur en energie rekeningen,dan kan ik me wel voorstellen dat er meer geld uitgaat dan dat er binnenkomt ;-)


De circa 410.000 bezoekers brachten 4,7 miljoen aan entreegeld op. Verwacht je dat een paar ritten substantieel aan de winst van het museum bijdragen, ook nog na aftrek van de kosten?
Oja: daarnaast deden ProRail en NS nog een bijdrage van 1,9 miljoen en de Vriendenloterij nog eens 7 ton. Al met al forse bedragen

Maar de personeelslasten alleen al zijn hoger dan de entreegelden. Het museum verwacht dit jaar weer met (een klein) verlies af te sluiten. Ik ben heel benieuwd hoe lang NS het museum nog kan sponsoren aangezien het bedrijf zelf ook verlies lijdt...

 

11-11-2025 20:26:45
mat64Hidde
mat64Hidde

Quote
geert (11-11-2025 18:39:19):


NSM heeft die donateurs ook maar dan via de vrienden, dat is nu net de grap.

NSM doet ook aan verhuur en in het verleden (voor corona) liep dat best goed voor bedrijfsbijeenkomsten, netwerkevents, bruiloften enz. De prijzen waren fors maar het is ook wel een hele mooie locatie. Hoe dat nu loopt weet ik niet.

Huren van een trein is dat nog mogelijk?


Bijna dagelijks, ook maandagen wanneer het museum gesloten is, wordt minstens 1 zaal afgehuurd. Dat loopt dus super goed. Huren van een trein kan ook maar dat wordt dan gezien als "zaal". De treinen gaan niet rijden. (hooguit worden ze naar buiten verplaatst door een Sik omdat de grote hal is afgehuurd voor een andere bijeenkomst)

 

12-11-2025 17:23:27
phantom
phantom

Quote
geert (11-11-2025 18:39:19):



NSM heeft die donateurs ook maar dan via de vrienden, dat is nu net de grap.


Dan is het dus,het NSM HAD donateurs,want "de vrienden" zijn er niet meer,of hebben we last van spraakverwarring en is er nog een andere groep de je vrienden noemt en doneren aan het NSM ?


Quote
timtrein (11-11-2025 19:47:10):


Quote
phantom (11-11-2025 16:58:04):


Alle bovengenoemde dingen doet het NSM eigenlijk niet/hebben ze eigenlijk niet,het NSM is wat het dat betreft redelijk statisch,het enigste wat er daar gebeurd is dat ze wat evenementen hebben met o.a. modelspoor en af en toe wellicht is een zaal verhuur aan een externe partij,ritten doen ze nagenoeg niet.
Ik vermoed dan ook dat het gebrek aan ritten en terugkerende jaarlijkse evenementen een aardig deel kunnen vormen van het gebrek aan financiën.
Verder ken ik het NSM niet door en door,maar als er meer betaald 'kantoorpersoneel' is dan dat er inkomsten zijn en i.c.m. evt hoge huur en energie rekeningen,dan kan ik me wel voorstellen dat er meer geld uitgaat dan dat er binnenkomt ;-)


De circa 410.000 bezoekers brachten 4,7 miljoen aan entreegeld op. Verwacht je dat een paar ritten substantieel aan de winst van het museum bijdragen, ook nog na aftrek van de kosten?
Oja: daarnaast deden ProRail en NS nog een bijdrage van 1,9 miljoen en de Vriendenloterij nog eens 7 ton. Al met al forse bedragen

Maar de personeelslasten alleen al zijn hoger dan de entreegelden. Het museum verwacht dit jaar weer met (een klein) verlies af te sluiten. Ik ben heel benieuwd hoe lang NS het museum nog kan sponsoren aangezien het bedrijf zelf ook verlies lijdt...


Alle beetjes helpen zeg maar ;-)
Maar als het NSM dus omkomt in "kantoorpersoneel" ofwel meer mensen op kantoor,dan "op de werkvloer" ,dan is het wellicht tijd om toch is te gaan snijden in het kantoorpersoneel wil men na zulke grote inkomsten bedragen een boekjaar afsluiten met positief saldo ipv weer een negatief saldo.
Ik kan me niet voorstellen dat echt iedereen qua "kantoor personeel" onmisbaar is en van levensbelang.
Dat NS het NSM blijft steunen met geld terwijl ze zelf ook tekorten hebben vind ik overigens ook best apart,ik zou verwachten dat NS zou proberen om zoveel mogelijk on nodige uitgave's weg te saneren,waarbij de bijdrage aan het NSM er daar 1 van is,maar dat zal vast aan mij liggen ;-)

 

12-11-2025 17:37:00
treinhobby
treinhobby

De NS heeft (hoogstwaarschijnlijk) een belastingvoordeel als ze het NSM steunen.

Dus het mes snijd aan twee kanten.

 

12-11-2025 21:09:14 2
sjoerd
sjoerd

Wat ik helemaal niet snap is dat er stellige uitspraken worden gedaan over zaken die grotendeels verborgen blijven. Niet alles behoeft openbaar te zijn. Maar speculeren zonder gegevens leidt nergens toe.

Op de houtbewerkingsafdeling van voorheen St. Joost, de Bredase Kunstacademie, hing een bordje: inspraak zonder inzicht is uitspraak zonder uitzicht. Dat is hier ruimschoots van toepassing.

Laten we het over bekende feiten hebben en het beleid van het Spoorwegmuseum en het Rijksmuseum en het Gemeentemuseum en het Textielmuseum en het Schoenmuseum en .... overlaten aan wie daar over gaat?

 

13-11-2025 11:38:08 3
geert
geert

Quote
phantom (12-11-2025 17:23:27):


Quote
geert (11-11-2025 18:39:19):



NSM heeft die donateurs ook maar dan via de vrienden, dat is nu net de grap.


Dan is het dus,het NSM HAD donateurs,want 'de vrienden' zijn er niet meer,of hebben we last van spraakverwarring en is er nog een andere groep de je vrienden noemt en doneren aan het NSM ?


Quote
timtrein (11-11-2025 19:47:10):


Quote
phantom (11-11-2025 16:58:04):


Alle bovengenoemde dingen doet het NSM eigenlijk niet/hebben ze eigenlijk niet,het NSM is wat het dat betreft redelijk statisch,het enigste wat er daar gebeurd is dat ze wat evenementen hebben met o.a. modelspoor en af en toe wellicht is een zaal verhuur aan een externe partij,ritten doen ze nagenoeg niet.
Ik vermoed dan ook dat het gebrek aan ritten en terugkerende jaarlijkse evenementen een aardig deel kunnen vormen van het gebrek aan financiën.
Verder ken ik het NSM niet door en door,maar als er meer betaald 'kantoorpersoneel' is dan dat er inkomsten zijn en i.c.m. evt hoge huur en energie rekeningen,dan kan ik me wel voorstellen dat er meer geld uitgaat dan dat er binnenkomt ;-)


De circa 410.000 bezoekers brachten 4,7 miljoen aan entreegeld op. Verwacht je dat een paar ritten substantieel aan de winst van het museum bijdragen, ook nog na aftrek van de kosten?
Oja: daarnaast deden ProRail en NS nog een bijdrage van 1,9 miljoen en de Vriendenloterij nog eens 7 ton. Al met al forse bedragen

Maar de personeelslasten alleen al zijn hoger dan de entreegelden. Het museum verwacht dit jaar weer met (een klein) verlies af te sluiten. Ik ben heel benieuwd hoe lang NS het museum nog kan sponsoren aangezien het bedrijf zelf ook verlies lijdt...


Alle beetjes helpen zeg maar ;-)
Maar als het NSM dus omkomt in 'kantoorpersoneel' ofwel meer mensen op kantoor,dan 'op de werkvloer' ,dan is het wellicht tijd om toch is te gaan snijden in het kantoorpersoneel wil men na zulke grote inkomsten bedragen een boekjaar afsluiten met positief saldo ipv weer een negatief saldo.
Ik kan me niet voorstellen dat echt iedereen qua 'kantoor personeel' onmisbaar is en van levensbelang.
Dat NS het NSM blijft steunen met geld terwijl ze zelf ook tekorten hebben vind ik overigens ook best apart,ik zou verwachten dat NS zou proberen om zoveel mogelijk on nodige uitgave's weg te saneren,waarbij de bijdrage aan het NSM er daar 1 van is,maar dat zal vast aan mij liggen ;-)



Dit is tendentieus geklets want je weet helemaal niet hoe de verhoudingen zijn en de veronderstelling dat kantoorpersoneel geen toegevoegde waarde heeft en ontslagen moet worden past geheel bij de spoorwereld maar is niet juist.

 

13-11-2025 15:16:22
Muizeneus
Muizeneus

Inderdaad. Elke boer, onderwijzer, arts etc kan je vertellen dat de afgelopen jaren het werk voor een steeds groter deel uit administratie is gaan bestaan, omdat de eisen aan rapportage vanuit welke hoek dan ook steeds verder toenemen, of omdat er vanuit (Europese) wetgeving andere nieuwe administratieve handelingen nodig worden. Denk bij NS ook aan dingen als GTBV, heel leuk en klantvriendelijk dat zoiets bestaat, maar ja je hebt wel weer mensen nodig die dat afhandelen. Enz enz enz.

 

13-11-2025 16:37:40
geert
geert

Ook tendentieus in de spoorwereld: service kost geld, dat heet elders op dit forum systeemautisme



Laatst bewerkt door geert op 13-11-2025 16:37
 

13-11-2025 17:30:41
phantom
phantom

Quote
geert (13-11-2025 11:38:08):


Dit is tendentieus geklets want je weet helemaal niet hoe de verhoudingen zijn en de veronderstelling dat kantoorpersoneel geen toegevoegde waarde heeft en ontslagen moet worden past geheel bij de spoorwereld maar is niet juist.



Ik zeg nergens dat kantoorpersoneel geen toegevoegde waarde heeft.
Wat ik zeg,is dat als er voor ieder persoon op kantoor, 2 boven die persoon zitten die elkaar en die ene persoon controleren,dan heb je een overschot aan kantoor personeel,maar je betaald daar wel voor.

Buiten dat om,maar dat is wederom mijn mening.
Als je op kantoorgebied alles prima of te goed voor elkaar hebt d.m.v. van 'teveel' kantoorpersoneel en je blijft aanhoudend verlies draaien,dan kan je het personeel op de werkvloer ontslaan waardoor er nog minder gemaakt/hersteld word,wat uiteindelijk geld oplevert,of je snijdt in het kantoorpersoneel.
Daar waar er genoeg instanties zijn die (zouden) kiezen om personeel van de werkvloer te ontslaan(wat wel de inkomsten genereerd) en waardoor productie en kwaliteit van de producten verslechterd, om dan uiteindelijk alsnog niet winstgevend te worden,daar zou ik dan toch kiezen om is in de sectie kantoorpersoneel te gaan kijken.

Je kan nog zoveel kantoorpersoneel hebben,maar als er te weinig (goede) mensen zijn die dingen voor je maken of herstellen,dan is dat kantoorpersoneel ook niks waard,want geen kwaliteits producten en tevreden klanten ,betekend geen inkomsten.
Dat administratie etc in de afgelopen jaren steeds verder is vergroot en uitgebreid ben ik met iedereen eens,maar dat zegt niet dat de kwaliteit/service naar klanten ook is verbeterd,want die is diezelfde aantal jaren mijn inziens alleen maar verslechterd.
En juist dat moet anders,anders lopen klanten weg,de klant hoort zich blij/gewaarderd/koning te voelen,niet de administratie/kantoor afdelingen die enkel groter en groter worden,maar dat schijnt een deel van de wereld al lang vergeten te zijn.
Die zien liever 1000 dossiers van 50 pagina's in een boekenkast,dan een kwalitatief product wat een klant tevreden en blij maakt.

Ook het spoorwegmuseum is denk dat beeld kwijt geraakt,dat tevreden klanten de rekeningen betalen en als ze blij zijn,dmv mond op mond reclame je willen promoten wat nog meer inkomsten genereerd,klanten hebben niets met een papieren dossier van 50 pagina's.

Maar nogmaals dat is mijn kijk op bepaalde dingen en ik verwacht niet dat iedereen het daarmee eens is,en dat hoeft ook niet :-)



Laatst bewerkt door phantom op 13-11-2025 17:31
 

13-11-2025 17:36:45 7
martijn
martijn

Misschien handig om je 'mening' te onderbouwen met feiten en cijfers? Want nu begrijpt niemand wat het kantoorpersoneel van het Spoorwegmuseum nu precies verkeerd doet.

 

13-11-2025 17:43:41 6
timtrein
timtrein

Hoe kom je er eigenlijk bij dat het Spoorwegmuseum veel kantoorpersoneel heeft? Heb je überhaupt wel een beeld wat het Spoorwegmuseum is?

 

13-11-2025 19:26:38 2
mren
mren

Quote
martijn (13-11-2025 17:36:45):


Misschien handig om je 'mening' te onderbouwen met feiten en cijfers? Want nu begrijpt niemand wat het kantoorpersoneel van het Spoorwegmuseum nu precies verkeerd doet.


Simpel: het zijn geen "echte hardwerkende Nederlanders" en dus per definitie verdacht.

 

13-11-2025 21:31:43 2
sjoerd
sjoerd

Blijven we nu reageren op niet-spoorse zaken of gaan we terug naar de inhoud?

 

14-11-2025 07:40:45
geert
geert

Quote
mren (13-11-2025 19:26:38):


Quote
martijn (13-11-2025 17:36:45):


Misschien handig om je 'mening' te onderbouwen met feiten en cijfers? Want nu begrijpt niemand wat het kantoorpersoneel van het Spoorwegmuseum nu precies verkeerd doet.


Simpel: het zijn geen 'echte hardwerkende Nederlanders' en dus per definitie verdacht.


Zeker, tijd om er met de kettingzaag doorheen te gaan.
Duidelijk dat hier geen enkel beeld is van hoe je een bedrijf of museum exploiteert. En dat is het altijd de schuld van een groep dat iets niet functioneert. In dit geval dus het verdachte niks uitvoerende en met domme ideeën komende kantoorpersoneel. Nogmaals een normaal beeld in de spoorwereld maar heeft weinig met de werkelijkheid te maken.



Laatst bewerkt door geert op 14-11-2025 07:42
 

14-11-2025 07:41:55
geert
geert

Quote
sjoerd (13-11-2025 21:31:43):


Blijven we nu reageren op niet-spoorse zaken of gaan we terug naar de inhoud?


Het gaat over denkbeelden in de spoorwereld en in dit geval bij en over het NSM dus vrij relevant lijkt mij

 

22-11-2025 10:29:30
Willem1975
Willem1975

Het barst hier van de aannames. Feiten en onderbouwing missen volledig, wat ook niet mogelijk is omdat er verder niets naar buiten wordt gebracht. Ook een mening over het functioneren van kantoorpersoneel is totaal over bodig, ook omdat de meeste niet eens weten welke functies er uberhaupt zijn bij het museum. Dus graag weer terug naar de realiteit, en zolang er niets bekend is ga niet speculeren!

 

22-11-2025 12:07:02
phantom
phantom

Dan kun je vele fora onderwerpen wel sluiten.
Alles begint met vragen,vragen komen meestal omdat men iets niet weet en er meer van wil weten.
Sommige vragen zouden misschien niet nodig zijn,als er tenminste openbaar een antwoord voor te vinden was of in documenten,boeken,verslagen of op het www.
De 'geslotenheid' van bepaalde diensten,musea,organisatie's,etc etc zorgen juist voor vragen bij mensen die geïnteresseerd zijn in meer als de kleur van de deurknop bij een musea,instelling,etc etc.
En dat zou toch gewoon moeten kunnen om die vragen te hebben en een antwoord te kunnen krijgen,ongeacht of dat dat een antwoord is wat in 'je straatje/idee past' ?
Binnen bepaalde grenzen zou vragen niet verboden moeten kunnen zijn,en dat er gespeculeerd word is wederom een bijkomstig effect van de hoge muur die de instelling,musea,organisatie zelf heeft opgebouwd,dat telt voor elke club/stichting/instelling etc etc.

Maar dat alles vind u dus niet toegestaan/netjes/onbehoorlijk als ik het goed begrijp ?

Persoonlijk ben ik van mening dat als iemand/een organisatie/club/stichting/instelling af wil van een eventueel verkeerd beeld wat zich vormt ten nadele van hem/haar/hun,dat de snelste weg om daar vanaf te komen simpelweg ,inzicht geven/een antwoord/duidelijke uitleg ,is.
Alleen dat lijkt dan in vele gevallen weer niet zo logisch vanuit hun kant.



Laatst bewerkt door phantom op 22-11-2025 12:15
 

22-11-2025 13:08:43 6
thom
thom

Quote
phantom (22-11-2025 12:07:02):



Alles begint met vragen,vragen komen meestal omdat men iets niet weet en er meer van wil weten.


Het begint niet altijd maar met vragen, maar met jezelf ergens in verdiepen, en dan pas als je je ergens in verdiept hebt er pas een mening over geven.



Laatst bewerkt door thom op 22-11-2025 13:10
 

22-11-2025 13:14:06 7
geert
geert

Een beeld neerleggen wat feitelijk nergens op gebaseerd is en vervolgens zeggen dat een museumclub dat zelf maar moet ontkrachten is een populistische denkwijze en de omgekeerde wereld. Je zult toch echt eerst met feiten moeten komen voordat we verder kunnen discussiëren.

En niet iedere museumclub heeft behoefte aan openheid, soms zijn zaken ook alleen voor intern gebruik. En daarnaast zit de verantwoording van een museumclub in het jaarverslag of een ledenvergadering en niet hier op Somda

 

24-11-2025 01:58:35
Willem1975
Willem1975

En dit laatste is geheel juist. Speculeren over kantoorpersoneel en dergelijken is totaal overbodig en voegt niks toe. Er zal gerust wel een keer wat naar buiten komen en tot die tijd is het afwachten..