| 15-10-2025 19:52:34 | ||
|---|---|---|
|
Jasper-N
|
En die rijden nog steeds niet, daarbij moeten ook niet vergeten dat er door de vriendenlotterij geld gedoneerd heeft voor het rijvaardig maken van de 3737 en de argumenten van het NSM die ik gelezen heb, gingen niet zozeer om geld. Zelf vind het spoorwegmuseum echt niet meer super interessant om te bezoeken, er valt weinig te zien. Het is echt pure motivatie gebrek en niet willen. Uiteindelijk is een rijdende stoomloc toch leuker voor kinderen dan eentje zonder stoom? |
|
| 15-10-2025 21:11:28 | ||
|---|---|---|
|
treinhobby
|
Daarvoor hebben ze de Arend nog. 😉 |
|
| 15-10-2025 21:45:27 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
Ik denk niet dat het zinvol is de 3737 discussie opnieuw te gaan voeren want die is hier al wel uit den treure besproken, maar geld was niet de directe oorzaak om het niet te doen dus dat is onjuist. Het hoe en waarom dat besluit genomen is, is vrij eenvoudig te vinden op het internet, maar de voornaamste reden is het aantasten van het museale uiterlijk, de beperkte inzetmogelijkheden ik het hedendaags drukke spoor icm met het maar 40 km/u achteruit kunnen rijden van de machine. Projecten als een 252 lopen nog steeds, alleen gaat dat ook niet over één nacht ijs natuurlijk en speelt daarin de beperkte handjes om het allemaal ten uitvoer te brengen ook. |
|
| 16-10-2025 10:16:43 | ||
|---|---|---|
|
brun
|
Waarmee we dus weer bij de eerder gestelde vraag zijn: als zulke waardevolle projecten grotendeels op vrijwilligers drijven, waarom zou je dan die doelgroep zo duidelijk buiten de deur zetten? Want dat er behoorlijk wat overlap is tussen vrijwilligers en vrienden, ligt voor de hand. |
|
|
advertentie |
| 16-10-2025 11:23:47 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
Nee, die overlap is er duidelijk niet, dat heb ik al ettelijke reacties proberen uit te leggen.... |
|
| 16-10-2025 16:36:02 | ||
|---|---|---|
|
phantom
|
Waar is dan het geld heen gegaan wat de vriendenloterij voor herstel van de 3737 had gedoneerd,iemand die dat weet ? |
|
| 16-10-2025 17:24:09 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
Hebben die daar dan daadwerkelijk geld voor gedoneerd ? |
|
| 16-10-2025 21:42:37 | ||
|---|---|---|
|
treinhobby
|
Is het misschien mogelijk om jouw achtergrond uit te leggen? Werk je toevallig bij het Spoorwegmuseum? Ik vind je nogal stellig overkomen over deze situatie, maar vind het lastig te pijlen waar jij je informatie op baseert. |
|
| 17-10-2025 10:32:45 1 | ||
|---|---|---|
|
Willem1975
|
Voor de duidelijkheid: de Vrienden behoren niet tot de vrijwilligers, en de vrijwilligers behoren niet tot de vrienden. De Vrienden doneren geld, en de vrijwilligers doneren mankracht. Dat de Vrienden aan de kant gezet worden (makkelijk gezegd: snap ik totaal niks van) wil absoluut niet zeggen dat daarmee de treinen van het museum niet meer rijden, dit besluit treft niet de vrijwilligers. Laatst bewerkt door Willem1975 op 17-10-2025 10:51 |
|
| 17-10-2025 10:40:09 | ||
|---|---|---|
|
robert5591
|
dat vind lik altijd een bloot slaat dood argument. Ik begrijp dat personen die lid zijn van de vrienden zwaar teleurgesteld en boos zijn, maar dat wil niet zeggen dat wat hier gesteld wordt niet bediscussieerd mag worden. |
|
| 17-10-2025 11:01:14 | ||
|---|---|---|
|
brun
|
Dat zijn er misschien niet veel, en misschien verliest het museum ook maar een paar van deze vrijwilligers. Maar het blijven twee groepen mensen die dezelfde hobby hebben en waarschijnlijk ook persoonlijk contact met elkaar houden, al dan niet via fora, Facebook-groepen of in 't echt. Ik vind het daarom kortzichtig om dan maar te stellen: ach, deze actie heeft geen gevolgen voor de motivatie van vrijwilligers, want die komen immers uit een heel andere groep. Laatst bewerkt door brun op 17-10-2025 11:05 |
|
| 17-10-2025 11:07:15 | ||
|---|---|---|
|
Willem1975
|
Heb je mijn bericht ook gelezen? Of moet je gewoon je gelijk hebben en dat je dan tevreden bent? Nogmaals: ze staan los van elkaar! Laatst bewerkt door Willem1975 op 17-10-2025 11:09 |
|
| 17-10-2025 12:17:24 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
Daarnaast, ik heb het woord motivatie nooit gebruikt en ook nergens gezegd dat er nooit contact is tussen vrijwilligers en vrienden, dat maak jij er nu weer van.
Laatst bewerkt door thom op 17-10-2025 12:22 |
|
| 17-10-2025 12:24:43 3 | ||
|---|---|---|
|
brun
|
Jij en Thom doen alsof 't twee volledig verschillende groepen mensen zijn die elkaar totaal niet kennen en nooit spreken. Ik kan me dat maar moeilijk voorstellen - al die mensen zijn fans van het museum. Sommigen zijn Vrienden, sommigen niet. Is het dan zo keihard uitgesloten dat zo'n botte actie als dit ook bij veel vrijwilligers de lol bederft, ook al zijn ze geen Vriend?
|
|
| 17-10-2025 12:29:46 | ||
|---|---|---|
|
brun
|
Ik vertel je helemaal niet dat je het verkeerd ziet, ik reageer alleen op jouw uiterst stellige bewerking dat de overlap tussen beide groepen er niet is. Maar misschien hebben we beiden een verschillende associatie bij het woord 'overlap'. Voor mij betekent dit begrip dat beide groepen contact met elkaar hebben. Voor jou gaat het waarschijnlijk alleen om het eventuele lidmaatschap van Vrienden. |
|
| 17-10-2025 13:06:46 | ||
|---|---|---|
|
Willem1975
|
tot zover ik weet: ja, omdat de insteek heel anders is. En onderling is er nauwelijks contact, ieder heeft een eigen doel. Het enige moment waar de vrienden en de vrijwilligers elkaar treffen is de vriendenrit, omdat ze met een trein op pad gaan onderhouden door de vrijwilligers. Ik ken zelfs personeelsleden welke lid zijn van de vrienden, moeten die nu gelijk ontslag nemen? Laatst bewerkt door Willem1975 op 17-10-2025 13:08 |
|
| 17-10-2025 15:59:54 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
Dat je schrijft dat ik 'ongelijk schijn te hebben' lijkt mij toch te bedoelen dat je vind dat ik het verkeerd zie...
De overlap tussen groepen is er niet, ik had eerder al wel geschreven dat er mensen zijn die die overlap persoonlijk wel hebben, maar daar zal je vast over heen gelezen hebben. |
|
| 17-10-2025 17:37:06 3 | ||
|---|---|---|
|
mren
|
Groepen bestaan toch uit mensen? |
|
| 17-10-2025 17:42:34 | ||
|---|---|---|
|
phantom
|
Dat zegt Jasper-N in elk geval wel als ik het goed lees ;-) |
|
| 17-10-2025 18:01:36 | ||
|---|---|---|
|
brun
|
Nee, daar heb ik niet overheen gelezen. Ik denk alleen dat je de zaken onderschat. Dit museum heeft héél veel aan particulieren te danken (uit beide groepen), het zet nu één van die groepen op een erg botte manier buiten de deur, en maakt zich daarmee niet geliefd - wat dus best wel eens op de andere groep zou kunnen afstralen. Das's best een risico, want er zijn niet meer zoveel vrijwilligers in Nederland. Misschien krijg ik ongelijk. Hoe dan ook, we kunnen deze discussie nog lang in een cirkel laten draaien, maar dat is waarschijnlijk niet erg zinvol. Dank voor je reacties. |
|
| 17-10-2025 22:18:34 | ||
|---|---|---|
|
Jasper-N
|
Lijkt bijna of ze alles op dat gebied offline gehaald hebben, zondag ga ik achter de computer zoeken, bepaalde links werken niet meer, en op de telefoon zoeken is echt verschrikkelijk. Dus ik kom er dan op terug. |
|
| 17-10-2025 22:41:29 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
Nouja, je hebt in ieder geval bereikt dat ik er spijt van heb er hier überhaupt iets over gezegd te hebben, want blijkbaar weten de buitenstaanders hier op het forum het allemaal beter dan mensen die bij het museum betrokken zijn... Laatst bewerkt door thom op 17-10-2025 22:44 |
|
| 18-10-2025 09:09:14 5 | ||
|---|---|---|
|
treinhobby
|
Ik begrijp de verwarring wel. Helemaal omdat jij jezelf lijkt tegen te spreken. Als reactie op de website van de vrienden geef je aan dat er inderdaad vrijwilligers ook zeker vriend kunnen zijn, wat hier ook door andere gebruikers is geschreven.
En vervolgens zeg je 4 dagen later dat er duidelijk geen overlap is tussen beide groepen.
Dus dat dit discussie oplevert is logisch... |
|
| 18-10-2025 12:24:03 | ||
|---|---|---|
|
DAPPA
|
Weet iemand of de 673 inmiddels al bestickerd is met zijn oude nummer en NS logo's? |
|
| 18-10-2025 12:34:39 | ||
|---|---|---|
|
moderator
Moderator |
Een aantal onfatsoenlijke berichten zijn verwijderd. De discussie over 'Vriend van' en/of 'vrijwilliger' is hierbij klaar aangezien deze niet netjes gevoerd kan worden. |
|
| 18-10-2025 12:49:59 1 | ||
|---|---|---|
|
selivio
|
|
|
| 18-10-2025 23:22:10 | ||
|---|---|---|
|
Willem1975
|
Ik hoop dat mijn verhaal deze keer wel als waarheid aangenomen wordt: De 673 is als eerste voorzien van radiobesturing en heeft zodoende, net als maar enkele andere, nog met zijn oude nummer 605 als radiolok rond gereden, zodoende heeft de loc zijn oude nummer weer terug gekregen. Reeds voor het 'open treinen festifa' is de loc voorzien van de belangrijkste grote opschriften: de nummers op front en achterzijde, de 3 radio logo's (2x zijkant en 1x achterzijde), de beide nummers en de remopschriften. De kleinere opschriften bij de diverse aftappunten e.d. komen nog wel een keer, de tijd van een vrijwilliger is ook in privé tijd (tekenwerk en snijden van de sjablonen) beperkt 😀 |
|
| 19-10-2025 10:21:00 | ||
|---|---|---|
|
DAPPA
|
NSM heeft ook Hippel 629 in haar bestand, maar hier is opvallend weinig over te vinden. Weet iemand waar deze lok nu is, en wat de status van deze lok is? Is hij dienstvaardig? En in welke kleuren is hij geschilderd? Heeft iemand een link naar een recente foto? |
|
| 19-10-2025 11:22:32 1 | ||
|---|---|---|
|
mich
|
De 629 is in revisie in Br. |
|
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
| 19-10-2025 11:42:41 | ||
|---|---|---|
|
phantom
|
Is bekend of dat dat een volledige revisie is,met de status rijvaardig en bedrijfsvaardig als doel ? Laatst bewerkt door phantom op 19-10-2025 11:43 |
|
| 19-10-2025 12:18:27 | ||
|---|---|---|
|
DAPPA
|
|
|
| 19-10-2025 13:56:51 | ||
|---|---|---|
|
Willem1975
|
Status is nog steeds revisie. Geld opbrengen in een museumorganisatie zie ik niet echt voor me... |
|
| 19-10-2025 20:42:44 | ||
|---|---|---|
|
TreinAml
|
Het is eigenlijk jammer dat het NSM nu afstoot terwijl de 2454-club tegelijkertijd zoveel doublures bewaart. Als je al het geld en de moeite van die twee nou eens op een grote hoop zou gooien... dan heb je een geweldig en rijvaardig bestand...
|
|
| 19-10-2025 21:15:59 | ||
|---|---|---|
|
Daniel1
|
In veel algemenere zin pleit dat (en ik ook) voor een landelijke museumbestand met het (rijdend) historisch erfgoed, waarmee onnodige dubbelingen voorkomen worden inderdaad. |
|
| 19-10-2025 21:31:41 1 | ||
|---|---|---|
|
treinhobby
|
Maar als ze (het NSM) dan een 2200 weggeven aan een gemeente in Zeeland, dan is Somda te klein, terwijl er meerdere (rijvaardige) exemplaren in Nederland zijn bij andere stichtingen. |
|
| 19-10-2025 22:24:35 | ||
|---|---|---|
|
Willem1975
|
typisch Somda :-) |
|
| 20-10-2025 16:19:34 1 | ||
|---|---|---|
|
mich
|
|
|
| 05-11-2025 11:41:42 | ||
|---|---|---|
|
rudolfph
|
Ik heb niet het idee dat het museum zich nog op kinderen richt. Bij de herinrichting van de tuin in 2024-2025 is nog een compleet nieuw spoor aangelegd voor de Jumbo Express (het kindertreintje), maar tot enkele weken terug stond de volgende informatie op de site van het museum: "Helaas zal de Jumbo Express, het geliefde kindertreintje van het Spoorwegmuseum, niet meer terugkomen. Door een samenloop van omstandigheden tijdens de herinrichting van de Spoortuin is het museum genoodzaakt afscheid te nemen van de Jumbo Express zoals we deze kennen. In de toekomst zullen we gaan kijken naar een alternatief; een tijdslijn hiervoor is nog niet bekend." Aangezien dit bericht nu verdwenen is, hoop ik maar dat het treintje alsnog terugkomt, maar ik heb er mijn twijfels bij. En om het even helemaal duidelijk te maken: afgelopen weekend was de jaarlijkse clubdag van de RailRookies, de kidsclub van het museum. En voor de laatste keer, want het museum stopt met deze kidsclub. Dit is op moment van schrijven wel nog te vinden op de site van het museum: www.spoorwegmuseum.nl Geen idee op wie ze zich wel nog richten, maar ze richten zich ook zeker niet meer op kinderen. |
|
| 05-11-2025 12:10:58 | ||
|---|---|---|
|
frenque
|
Hopelijk kan iemand bevestigen dat er een alternatief komt. Het was wel bekend dat de huidige kindertrein aan vervanging toe was en daarom zou verdwijnen. |
|
| 05-11-2025 18:36:06 | ||
|---|---|---|
|
mat64Hidde
|
De volledige "achtertuin" van het Spoorwegmuseum is enkele jaren geleden compleet vernieuwd. De bedoeling was dat er ook een compleet nieuwe Jumbo Express zou komen met elektrische treinen ipv dieseltreinen. Helaas is er wat mis gegaan met o.a. de nieuwe stillere rails en na uitstel kwam helaas afstel. Er wordt gezocht naar een alternatief. Die leek even gevonden te zijn maar helaas ging ook dat alternatief niet door. Dus nu wordt er gezocht naar een alternatief voor het alternatief. |
|
| 05-11-2025 20:56:09 | ||
|---|---|---|
|
TreinAml
|
Misschien al gemeld, misschien ook niet maar bronnen dicht op het museum melden dat locatie Br ook verdwijnt. Moet tzt zoveel materieel weg zijn dat deze niet meer nodig is. De 1300 en 1600 zouden al nieuwe bestemmingen hebben |
|
| 05-11-2025 22:03:30 | ||
|---|---|---|
|
Jasper-N
|
Huh, dat is wel heel bijzonder. Daar moet wel echt prio gemaakt worden om een alternatief te vinden, of het museum moet uitgebreid worden naar een volledig overkapte locatie met geen buiten ruimtes meer en dan kan alles in het museum staan. Het lijkt mij wel gek als Blerick verdwijnt. Laatst bewerkt door Jasper-N op 05-11-2025 22:03 |
|
| 05-11-2025 22:21:09 | ||
|---|---|---|
|
treinhobby
|
Als ik dit goed begrijp is het niet dat ze uit Blerick weg moeten, maar dat ze zoveel materieel gaan afstoten dat een extra opslaglocatie niet meer nodig is. |
|
| 06-11-2025 07:30:52 | ||
|---|---|---|
|
martijn
|
Van de 1656 is toch al sinds april bekend dat die naar Stichting KLOK gaat? Naar de bestemming van de 1312 ben ik wel benieuwd. Daar staat niets over herplaatsing gemeld in de afstotingsdatabase. |
|
| 06-11-2025 08:30:26 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
Het begrip kruissnelheid bij de 1656 is voor mij ff nieuw. Nooit geweten dat de 1656 kan vliegen…..
|
|
| 06-11-2025 17:02:09 | ||
|---|---|---|
|
Jasper-N
|
|
|
| 06-11-2025 17:05:49 | ||
|---|---|---|
|
phantom
|
Omdat e.e.a. enigzins verwarrend overkomt,en er dingen langs elkaar lijken te gaan: |
|
| 06-11-2025 17:06:11 | ||
|---|---|---|
|
NS1637
|
In de podcast van Rail Magazine zei Peter-Paul de Winter dat ze een locatie in of bij de wagenwerkplaats van Amersfoort op het oog hadden als extern depot. Zou dat dan in plaats van Blerick zijn? |
|
| 06-11-2025 17:09:53 | ||
|---|---|---|
|
Daniel1
|
Blerick gaat overigens niet 'zomaar' dicht en er is ook nooit gezegd dat er geen alternatief nodig is. Dat laatste blijft namelijk wél het geval. Laatst bewerkt door Daniel1 op 06-11-2025 17:10, reden: Quote toegevoegd |
|
| 06-11-2025 17:16:02 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Hier stond wel (de suggestie) dat er geen alternatief nodig is:
Laatst bewerkt door Muizeneus op 06-11-2025 17:16 |
|
| 10-11-2025 19:33:59 | ||
|---|---|---|
|
timtrein
|
Het afstoten van materieel, het afstoten van opslagruimte, het niet verder gaan met de minitrein... het is jullie toch onderhand hopelijk wel duidelijk dat er een serieus geldprobleem moet zijn bij het museum. Daarbij zijn dingen zoals treinen dus ondergeschikt... ik ben ook benieuwd hoe het allemaal gaat lopen. |
|
| 10-11-2025 20:44:43 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Maar als ik het goed begrijp haalden juist de vrienden van het spoorwegmuseum geld op voor in stand houden danwel renovatie van materieel,klinkt niet logisch om dan die contacten te verbreken... |
|
| 10-11-2025 21:04:10 | ||
|---|---|---|
|
wattman
|
Volgens de verklaring van het NSM wogen de baten niet op tegen de kosten. Onder de kosten werden ook de vergaderuren gerekend. |
|
| 10-11-2025 21:45:10 | ||
|---|---|---|
|
Jasper-N
|
Dan is de vraag, wat zijn de geldstromen? Tickets naar het NSM zijn pokke duur, tegelijkertijd meen ik mij te herinneren dat het NSM geen overheidssubsidie aan wou nemen, klopt dat nog steeds? En hoezo kunnen andere organisatie als de VSM, ZLSM, werkgroep 2454 ect nog wel blijven bestaan, komt dat door het rijden met mat? |
|
|
advertentie |
| 10-11-2025 22:10:19 1 | ||
|---|---|---|
|
Apda
|
De financiële situatie van het museum en de geldstromen zijn te vinden in het jaarverslag: publicaties.spoorwegmuseum.nl |
|
| 10-11-2025 22:47:36 1 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
|
|
| 11-11-2025 16:58:04 | ||
|---|---|---|
|
phantom
|
Dat is ergens toch wel 'lachwekkend' een museum wat zijn bestaansrecht heeft opgebouwd rondom de spoorwegen en wat daar op heeft gereden in NL in het verleden,dat maakt nu datgene ondergeschikt waar hun voortbestaan op is gebaseerd ofwel DE treinen.
Volgens mij overleven die door veel vrijwilligers,betalende donateurs en door het organiseren van betaalde evenementen en ritten,zowel voor zichzelf als voor externe partijen. Overigens voor mij redelijk frapant ,dat op de site van het NSM onder het kopje OVER,nog steeds de naam van de vrienden van het nsm vermeld staat als een partner. Laatst bewerkt door phantom op 11-11-2025 16:59 |
|
| 11-11-2025 17:28:19 1 | ||
|---|---|---|
|
martijn
|
Haal je dat nou allemaal uit het jaarverslag? Laatst bewerkt door martijn op 11-11-2025 17:56 |
|
| 11-11-2025 17:36:11 | ||
|---|---|---|
|
cuneo56
|
Vooral dit laatste is opmerkelijk omdat omgekeerd het NSM van de vereniging van Vrienden "eist" dat hun logo en andere uitingen met onmiddellijke ingang niet meer gebruikt mogen worden ( en niet per het aangekondigde einde van de samenwerking) . |
|
| 11-11-2025 18:39:19 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
NSM doet ook aan verhuur en in het verleden (voor corona) liep dat best goed voor bedrijfsbijeenkomsten, netwerkevents, bruiloften enz. De prijzen waren fors maar het is ook wel een hele mooie locatie. Hoe dat nu loopt weet ik niet. Huren van een trein is dat nog mogelijk? |
|
| 11-11-2025 19:47:10 | ||
|---|---|---|
|
timtrein
|
De circa 410.000 bezoekers brachten 4,7 miljoen aan entreegeld op. Verwacht je dat een paar ritten substantieel aan de winst van het museum bijdragen, ook nog na aftrek van de kosten? Maar de personeelslasten alleen al zijn hoger dan de entreegelden. Het museum verwacht dit jaar weer met (een klein) verlies af te sluiten. Ik ben heel benieuwd hoe lang NS het museum nog kan sponsoren aangezien het bedrijf zelf ook verlies lijdt... |
|
| 11-11-2025 20:26:45 | ||
|---|---|---|
|
mat64Hidde
|
Bijna dagelijks, ook maandagen wanneer het museum gesloten is, wordt minstens 1 zaal afgehuurd. Dat loopt dus super goed. Huren van een trein kan ook maar dat wordt dan gezien als "zaal". De treinen gaan niet rijden. (hooguit worden ze naar buiten verplaatst door een Sik omdat de grote hal is afgehuurd voor een andere bijeenkomst) |
|
| 12-11-2025 17:23:27 | ||
|---|---|---|
|
phantom
|
Dan is het dus,het NSM HAD donateurs,want "de vrienden" zijn er niet meer,of hebben we last van spraakverwarring en is er nog een andere groep de je vrienden noemt en doneren aan het NSM ?
Alle beetjes helpen zeg maar ;-) |
|
| 12-11-2025 17:37:00 | ||
|---|---|---|
|
treinhobby
|
De NS heeft (hoogstwaarschijnlijk) een belastingvoordeel als ze het NSM steunen. Dus het mes snijd aan twee kanten.
|
|
| 12-11-2025 21:09:14 2 | ||
|---|---|---|
|
sjoerd
|
Wat ik helemaal niet snap is dat er stellige uitspraken worden gedaan over zaken die grotendeels verborgen blijven. Niet alles behoeft openbaar te zijn. Maar speculeren zonder gegevens leidt nergens toe. Op de houtbewerkingsafdeling van voorheen St. Joost, de Bredase Kunstacademie, hing een bordje: inspraak zonder inzicht is uitspraak zonder uitzicht. Dat is hier ruimschoots van toepassing. Laten we het over bekende feiten hebben en het beleid van het Spoorwegmuseum en het Rijksmuseum en het Gemeentemuseum en het Textielmuseum en het Schoenmuseum en .... overlaten aan wie daar over gaat? |
|
| 13-11-2025 11:38:08 3 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
|
|
| 13-11-2025 15:16:22 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Inderdaad. Elke boer, onderwijzer, arts etc kan je vertellen dat de afgelopen jaren het werk voor een steeds groter deel uit administratie is gaan bestaan, omdat de eisen aan rapportage vanuit welke hoek dan ook steeds verder toenemen, of omdat er vanuit (Europese) wetgeving andere nieuwe administratieve handelingen nodig worden. Denk bij NS ook aan dingen als GTBV, heel leuk en klantvriendelijk dat zoiets bestaat, maar ja je hebt wel weer mensen nodig die dat afhandelen. Enz enz enz. |
|
| 13-11-2025 16:37:40 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
Ook tendentieus in de spoorwereld: service kost geld, dat heet elders op dit forum systeemautisme Laatst bewerkt door geert op 13-11-2025 16:37 |
|
| 13-11-2025 17:30:41 | ||
|---|---|---|
|
phantom
|
Laatst bewerkt door phantom op 13-11-2025 17:31 |
|
| 13-11-2025 17:36:45 7 | ||
|---|---|---|
|
martijn
|
Misschien handig om je 'mening' te onderbouwen met feiten en cijfers? Want nu begrijpt niemand wat het kantoorpersoneel van het Spoorwegmuseum nu precies verkeerd doet. |
|
| 13-11-2025 17:43:41 6 | ||
|---|---|---|
|
timtrein
|
Hoe kom je er eigenlijk bij dat het Spoorwegmuseum veel kantoorpersoneel heeft? Heb je überhaupt wel een beeld wat het Spoorwegmuseum is? |
|
| 13-11-2025 19:26:38 2 | ||
|---|---|---|
|
mren
|
Simpel: het zijn geen "echte hardwerkende Nederlanders" en dus per definitie verdacht. |
|
| 13-11-2025 21:31:43 2 | ||
|---|---|---|
|
sjoerd
|
Blijven we nu reageren op niet-spoorse zaken of gaan we terug naar de inhoud? |
|
| 14-11-2025 07:40:45 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
Zeker, tijd om er met de kettingzaag doorheen te gaan. Laatst bewerkt door geert op 14-11-2025 07:42 |
|
| 14-11-2025 07:41:55 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
Het gaat over denkbeelden in de spoorwereld en in dit geval bij en over het NSM dus vrij relevant lijkt mij |
|
| 22-11-2025 10:29:30 | ||
|---|---|---|
|
Willem1975
|
Het barst hier van de aannames. Feiten en onderbouwing missen volledig, wat ook niet mogelijk is omdat er verder niets naar buiten wordt gebracht. Ook een mening over het functioneren van kantoorpersoneel is totaal over bodig, ook omdat de meeste niet eens weten welke functies er uberhaupt zijn bij het museum. Dus graag weer terug naar de realiteit, en zolang er niets bekend is ga niet speculeren! |
|
| 22-11-2025 12:07:02 | ||
|---|---|---|
|
phantom
|
Dan kun je vele fora onderwerpen wel sluiten. Laatst bewerkt door phantom op 22-11-2025 12:15 |
|
| 22-11-2025 13:08:43 6 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
Het begint niet altijd maar met vragen, maar met jezelf ergens in verdiepen, en dan pas als je je ergens in verdiept hebt er pas een mening over geven. Laatst bewerkt door thom op 22-11-2025 13:10 |
|
| 22-11-2025 13:14:06 7 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
Een beeld neerleggen wat feitelijk nergens op gebaseerd is en vervolgens zeggen dat een museumclub dat zelf maar moet ontkrachten is een populistische denkwijze en de omgekeerde wereld. Je zult toch echt eerst met feiten moeten komen voordat we verder kunnen discussiëren. En niet iedere museumclub heeft behoefte aan openheid, soms zijn zaken ook alleen voor intern gebruik. En daarnaast zit de verantwoording van een museumclub in het jaarverslag of een ledenvergadering en niet hier op Somda |
|
| 24-11-2025 01:58:35 | ||
|---|---|---|
|
Willem1975
|
En dit laatste is geheel juist. Speculeren over kantoorpersoneel en dergelijken is totaal overbodig en voegt niks toe. Er zal gerust wel een keer wat naar buiten komen en tot die tijd is het afwachten.. |
|