Meer tweedeklas zitplaatsen in Sprinter door weghalen 1e klas NS Sprinters
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
26-05-2025 11:10:02
serial
serial

De NS heeft een nieuw fantastisch plan gelanceerd.

Namelijk de 1e klas weghalen uit de sprintertreinen.

Zijn ze helemaal gek geworden daar? ik moet vaak lange stukken reizen voor mijn werk, en vaak werk ik ook een groot deel van mijn reis, en zeer regelmatig is een deel van de reis een sprinter.

Het weghalen van de 1e klas, zorgt er voor dat ik vaker zal moeten staan, en vaak ook niet meer kan werken in de trein.

Als de NS nou gewoon eens sprinters zou verlengen i.p.v. zo kort mogelijk rijden, zou dit helemaal niet nodig hoeven te zijn.

Mijn werkgever heeft juist in het kader van milieu ~60% van het personeel uit de auto gekregen door ze 1e klas aan bieden, en lang niet elke medewerker heeft de keus om in een IC trein te reizen, op deze manier jaag je deze reizigers de trein weer uit. Terwijl juist deze groep een premium betaalt.



Laatst bewerkt door serial op 26-05-2025 11:18
 

26-05-2025 11:14:40
john2
john2

Serial, je link klopt niet, tenminste bij mij.

Als ik je link aanklik, dan krijg ik, start nieuwe discussie te zien.

Dit zal niet je bedoeling zijn geweest en nog niet de bedoeling zijn!

 

26-05-2025 11:17:31 11
rick
rick

De NS haalt niet de hele eersteklasse weg dus je kan weer rustig aan doen.

 

26-05-2025 11:18:39
serial
serial

Quote
john2 (26-05-2025 11:14:40):


Serial, je link klopt niet, tenminste bij mij.

Als ik je link aanklik, dan krijg ik, start nieuwe discussie te zien.

Dit zal niet je bedoeling zijn geweest en nog niet de bedoeling zijn!


Ik heb de link gecorrigeerd, dank je wel



Laatst bewerkt door serial op 26-05-2025 11:18
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

26-05-2025 11:19:26 1
Berk24
Berk24

In diverse Europese landen hebben regionale treinen überhaupt geen eerste klasse. Het verkleinen van de eerste klasse in Sprinters vind ik daarom ook een uitstekend idee.

 

26-05-2025 11:22:17
serial
serial

Quote
rick (26-05-2025 11:17:31):


De NS haalt niet de hele eersteklasse weg dus je kan weer rustig aan doen.


Wel in een zeer groot deel van de sprinter treinen, en aangezien treincombinaties vaak een greep uit de grabbelton zijn, en er al combinaties zijn waar maar 1e klas is, is de kans zeer groot dat er in de trein geen of niet voldoende 1e klas overblijft.

 

26-05-2025 11:26:41
BVisser
BVisser

Quote
serial (26-05-2025 11:10:02):


De NS heeft een nieuw fantastisch plan gelanceerd.

Namelijk de 1e klas weghalen uit de sprintertreinen.


Dat is helemaal niet wat er staat, goed lezen.

 

26-05-2025 11:41:18
stefanvw14
stefanvw14

Quote
serial (26-05-2025 11:22:17):


Quote
rick (26-05-2025 11:17:31):


De NS haalt niet de hele eersteklasse weg dus je kan weer rustig aan doen.


Wel in een zeer groot deel van de sprinter treinen, en aangezien treincombinaties vaak een greep uit de grabbelton zijn, en er al combinaties zijn waar maar 1e klas is, is de kans zeer groot dat er in de trein geen of niet voldoende 1e klas overblijft.


Ook deze uitspraak is niet waar.
FLIRT3 heeft nu twee kopbakken met 1e klas, daar blijft er 1 van over. Ditzelfde geldt voor SNG4 en SLT4.
SLT4 blijven er 20 zitplaatsen over en bij FLIRT3 en SNG4 blijven er 16 van over.

 

26-05-2025 11:48:10
anton_
anton_

Ik hoop wel dat ze bij een aantal treinen de ombouw uitstellen tot er geen spinters meer in IC treinseries rijden.

 

26-05-2025 12:00:31
Anoniem9
Anoniem9

SLT-6 blijft gelukkig nog wel met beide kanten eerste klas hebben en qua capaciteit ook handig voor IC diensten als Utrecht - Rotterdam lijkt mij.

 

26-05-2025 12:04:16
Anoniem9
Anoniem9

Quote
Berk24 (26-05-2025 11:19:26):


In diverse Europese landen hebben regionale treinen überhaupt geen eerste klasse. Het verkleinen van de eerste klasse in Sprinters vind ik daarom ook een uitstekend idee.


Slecht argument wel.

Op een aantal trajecten wordt er in de spits goed gebruik gemaakt van de eerste klas in de sprinter..
Voor eerste klas reizigers gaat het ook geen lolletje worden als ze met een SLT-4 in de spits komen ipv SLT-6 wat nu ook te vaak gebeurt..

 

26-05-2025 12:07:43
serial
serial

Op een aantal trajecten wordt er in de spits goed gebruik gemaakt van de eerste klas in de sprinter..
Voor eerste klas reizigers gaat het ook geen lolletje worden als ze met een SLT-4 in de spits komen ipv SLT-6 wat nu ook te vaak gebeurt..


Dat is wat ik bedoel, de beoogde treinsamenstelling mag dan wel een SLT-6 zijn, maar dan wordtg er een SLT-4 voorgebracht en dan mag je of helemaal naar de andere kant van de trein (want ze rijden ook wel eens in een andere richting dan aangegeven), of er is geen plek meer.

 

26-05-2025 12:09:17
geert
geert

Quote
Anoniem9 (26-05-2025 12:00:31):


SLT-6 blijft gelukkig nog wel met beide kanten eerste klas hebben en qua capaciteit ook handig voor IC diensten als Utrecht - Rotterdam lijkt mij.


Daar is een aantal jaren geleden al 1e klasse uitgehaald in een middenbak

 

26-05-2025 12:21:02
rick
rick

Quote
serial (26-05-2025 11:22:17):


Quote
rick (26-05-2025 11:17:31):


De NS haalt niet de hele eersteklasse weg dus je kan weer rustig aan doen.


Wel in een zeer groot deel van de sprinter treinen, en aangezien treincombinaties vaak een greep uit de grabbelton zijn, en er al combinaties zijn waar maar 1e klas is, is de kans zeer groot dat er in de trein geen of niet voldoende 1e klas overblijft.



Dat is dus niet wat er gebeurt, lees het artikel eens goed door.

 

26-05-2025 12:34:20 1
gvttreinen
gvttreinen

Wordt dringen in de 1e klasse, vooral vanwege mensen met vishaken op hun kleding 😉

 

26-05-2025 13:08:23
bert
bert

Onhandig zolang er op de cta niet wordt aangegeven waar de 1e klas zit. Dat levert denk ik instap tijdverlies op. Slecht plan.

 

26-05-2025 13:14:03
serial
serial

Quote
bert (26-05-2025 13:08:23):


Onhandig zolang er op de cta niet wordt aangegeven waar de 1e klas zit. Dat levert denk ik instap tijdverlies op. Slecht plan.


Ja, en als de CTA het ook nog eens verkeerd aangeeft, wordt het nog leuker. (dat is nu al zo in de reisplanner)

 

26-05-2025 14:54:54 3
treinfan
treinfan

Quote
Anoniem9 (26-05-2025 12:00:31):


SLT-6 blijft gelukkig nog wel met beide kanten eerste klas hebben en qua capaciteit ook handig voor IC diensten als Utrecht - Rotterdam lijkt mij.


SLT (en SNG nu) zijn vanuit reizigersoogpunt helemaal niet handig voor IC-diensten Ut-Rtd v.v. Op een verbinding als deze zijn genoeg spitsreizigers die willen werken in de trein, dan is een klaptafel en een goedzittende stoel een must.

@Serial als je wil weten waar de eerste klas zit, kan je gebruikmaken van de app ActuTrein (einde reclame).

 

26-05-2025 15:33:03
serial
serial

SLT (en SNG nu) zijn vanuit reizigersoogpunt helemaal niet handig voor IC-diensten Ut-Rtd v.v. Op een verbinding als deze zijn genoeg spitsreizigers die willen werken in de trein, dan is een klaptafel en een goedzittende stoel een must.

@Serial als je wil weten waar de eerste klas zit, kan je gebruikmaken van de app ActuTrein (einde reclame).


Dank je, ik zal er eens naar kijken, de NS app geeft het ook aan, maar ik maak het toch regelmatig mee op Sloterdijk dat de trein precies andersom rijdt dan aangegeven.

 

26-05-2025 16:00:29
Anoniem9
Anoniem9

Quote
treinfan (26-05-2025 14:54:54):


Quote
Anoniem9 (26-05-2025 12:00:31):


SLT-6 blijft gelukkig nog wel met beide kanten eerste klas hebben en qua capaciteit ook handig voor IC diensten als Utrecht - Rotterdam lijkt mij.


SLT (en SNG nu) zijn vanuit reizigersoogpunt helemaal niet handig voor IC-diensten Ut-Rtd v.v. Op een verbinding als deze zijn genoeg spitsreizigers die willen werken in de trein, dan is een klaptafel en een goedzittende stoel een must.

@Serial als je wil weten waar de eerste klas zit, kan je gebruikmaken van de app ActuTrein (einde reclame).


Zo erg lang is een rit tussen Utrecht en Rotterdam ook niet, vergelijkbaar met Utrecht - Leiden.
En je kunt prima een laptop op je schoot hebben in een SLT of SNG.

 

26-05-2025 16:17:41
sjoerd
sjoerd

En daarnaast blijkt uit ergonomisch onderzoek dat veel werkplekken op kantoren en scholen en in eigen woningen ook wel wat te wensen overlaten. Bovendien is onderweg een uurtje op je telefoon zitten nou ook niet geweldig. Gelukkig zijn we zelf nog voor van alles verantwoordelijk.

 

26-05-2025 16:49:24
DingeZ
DingeZ

Het meest problematische hieraan vind ik dat NS (nog) geen systeem heeft om van te voren de richting van het treinstel te tonen en daarmee de posities van de eerste klas. Dat is nu al vervelend bij SNG-3, bij een combinatie SNG 3+4 ga ik bijna altijd bij het viertje staan, dan weet ik tenminste zeker dat daar een eerste klas zit.

 

26-05-2025 17:30:06
Jeroen1740
Jeroen1740

Ik neem aan dat NS die info wél in haar systemen heeft zitten, want anders had @treinfan hierboven geen reclame voor zijn app mét die informatie gemaakt...



Laatst bewerkt door Jeroen1740 op 26-05-2025 22:57
 

26-05-2025 20:30:05 2
treinfan
treinfan

Die info in mijn app komt niet uit de systemen van NS, maar puur uit een wiskundige analyse van de publieke GPS-data😇

NS heeft van een paar materieeltypes wel actuele oriëntatie in de systemen, maar dat wordt niet publiekelijk gedeeld.



Laatst bewerkt door treinfan op 26-05-2025 20:30
 

26-05-2025 23:02:47 1
Jeroen1740
Jeroen1740

Dan zou NS zich moeten schamen dat ze door jou afgetroefd worden😄.

En ze zou er natuurlijk werk van moeten maken om die info op de CTA's te krijgen. Het is info die in het buitenland allang op de CTA''s wordt getoond. Dus nog meer reden voor schaamte bij NS...

 

26-05-2025 23:02:57
thom
thom

Quote
Anoniem9 (26-05-2025 12:04:16):


Quote
Berk24 (26-05-2025 11:19:26):


In diverse Europese landen hebben regionale treinen überhaupt geen eerste klasse. Het verkleinen van de eerste klasse in Sprinters vind ik daarom ook een uitstekend idee.


Slecht argument wel.

Op een aantal trajecten wordt er in de spits goed gebruik gemaakt van de eerste klas in de sprinter..
Voor eerste klas reizigers gaat het ook geen lolletje worden als ze met een SLT-4 in de spits komen ipv SLT-6 wat nu ook te vaak gebeurt..



Laat nou juist in het artikel staan dat er uit onderzoek blijkt dat er in de Sprinters in de Spits, gemiddeld maar 10% van de eerste klas zitplaatsen gevuld zijn, dus dat goed gebruikt lijkt dan wel tegen te vallen.

 

26-05-2025 23:43:14
serial
serial


Laat nou juist in het artikel staan dat er uit onderzoek blijkt dat er in de Sprinters in de Spits, gemiddeld maar 10% van de eerste klas zitplaatsen gevuld zijn, dus dat goed gebruikt lijkt dan wel tegen te vallen.


Is dat hetzelfde onderzoeksbureau wat onderzocht heeft onder reizigers dat het een goed idee is om de 1e klas in nieuw aan te schaffen treinen 2-2 wordt i.p.v. 1-2 ?

Of verdraaien ze het resultaat van een onderzoek naar hun eigen voordeel? Ik denk het laatste. De 1e klas zit in de spits op mijn trajecten zeker veel voller dan 10%

 

27-05-2025 01:25:28
Xander140
Xander140

@serial Dat is niet een afspiegeling van het gemiddelde dus net zo goed geen gedegen tegen bewijs... Daarnaast heb ik inmiddels de indruk dat in Nederland het gedrag van 1e klas gaan zitten als het vol is ook een aardige bijdrage levert ten opzichte van de echt betalende klant als het druk is in de spits of op andere momenten dat het drukker is. (Yes i know ook geen gedegen onderzoek maar wil dat toch wel benoemen)

Ik vind dat NS wel boter bij de vis moet doen en echt beter gaat handhaven op oneigenlijk gebruik van de 1e klasse. Heb in meer dan 30 landen in Europa gereisd per trein en moet wel zeggen dat dat wel de meest opvallende zaak is dat veel reizigers dat toch niet kunnen laten om lak te hebben en gewoon gaan zitten. En ook de missende controle wat dat ook wel versterkt. Dus prima minder 1e klas maar dan wel meer controle op de beschikbare plekken.

 

27-05-2025 03:02:04
serial
serial

Quote
Xander140 (27-05-2025 01:25:28):


@serial Dat is niet een afspiegeling van het gemiddelde dus net zo goed geen gedegen tegen bewijs... Daarnaast heb ik inmiddels de indruk dat in Nederland het gedrag van 1e klas gaan zitten als het vol is ook een aardige bijdrage levert ten opzichte van de echt betalende klant als het druk is in de spits of op andere momenten dat het drukker is. (Yes i know ook geen gedegen onderzoek maar wil dat toch wel benoemen)

Ik vind dat NS wel boter bij de vis moet doen en echt beter gaat handhaven op oneigenlijk gebruik van de 1e klasse. Heb in meer dan 30 landen in Europa gereisd per trein en moet wel zeggen dat dat wel de meest opvallende zaak is dat veel reizigers dat toch niet kunnen laten om lak te hebben en gewoon gaan zitten. En ook de missende controle wat dat ook wel versterkt. Dus prima minder 1e klas maar dan wel meer controle op de beschikbare plekken.


Ik ben het absoluut met je eens dat er meer gehandhaafd moet worden.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-05-2025 03:03:18
serial
serial

Inmiddels heeft het AD ook een artikel geplaatst :

Stoelen in de Sprinter kleuren van rood naar blauw: 'NS benadeelt met dit besluit een hele groep mensen'

 

27-05-2025 06:43:53
mren
mren

Quote
thom (26-05-2025 23:02:57):


Quote
Anoniem9 (26-05-2025 12:04:16):


Quote
Berk24 (26-05-2025 11:19:26):


In diverse Europese landen hebben regionale treinen überhaupt geen eerste klasse. Het verkleinen van de eerste klasse in Sprinters vind ik daarom ook een uitstekend idee.


Slecht argument wel.

Op een aantal trajecten wordt er in de spits goed gebruik gemaakt van de eerste klas in de sprinter..
Voor eerste klas reizigers gaat het ook geen lolletje worden als ze met een SLT-4 in de spits komen ipv SLT-6 wat nu ook te vaak gebeurt..



Laat nou juist in het artikel staan dat er uit onderzoek blijkt dat er in de Sprinters in de Spits, gemiddeld maar 10% van de eerste klas zitplaatsen gevuld zijn, dus dat goed gebruikt lijkt dan wel tegen te vallen.



Je kent het verhaal van de statisticus die verdronk tijdens het oversteken van een rivier van gemiddeld 20cm diep?

 

27-05-2025 07:28:06
mdeen
mdeen

Quote
Berk24 (26-05-2025 11:19:26):


In diverse Europese landen hebben regionale treinen überhaupt geen eerste klasse. Het verkleinen van de eerste klasse in Sprinters vind ik daarom ook een uitstekend idee.


Dat is een vreemde redenatie. Omdat anderen iets doen moet jij het ook doen? In diverse Europese landen rijden treinen buiten de HSL ook 160 km/h, ik vind dus ook dat NS dat moet doen.

In Oostenrijk bijvoorbeeld is de 2e klas in de ÖBB Cityjets volstrekt gelijkwaardig qua comfort, zo niet beter, dan de Nederlandse 2e klas. Dus als je vergelijkingen wil doen, doe ze dan ook volledig.

En nog stoor ik me dan aan hoe druk en lawaaierig het is in de 2e klas. 2e klas reizigers hebben ook meer de neiging om te vinden dat de hele trein van hun muziek of telefoongesprek moet "meegenieten". In de 1e klas is dat toch een stuk minder.

 

27-05-2025 09:06:40
Anoniem9
Anoniem9

Quote
serial (26-05-2025 23:43:14):



Laat nou juist in het artikel staan dat er uit onderzoek blijkt dat er in de Sprinters in de Spits, gemiddeld maar 10% van de eerste klas zitplaatsen gevuld zijn, dus dat goed gebruikt lijkt dan wel tegen te vallen.


Is dat hetzelfde onderzoeksbureau wat onderzocht heeft onder reizigers dat het een goed idee is om de 1e klas in nieuw aan te schaffen treinen 2-2 wordt i.p.v. 1-2 ?

Of verdraaien ze het resultaat van een onderzoek naar hun eigen voordeel? Ik denk het laatste. De 1e klas zit in de spits op mijn trajecten zeker veel voller dan 10%


Bij mij ook. Heb zelf ook een keer in de spits gereisd met eerste klas toeslag, we werden gecontroleerd en aan de kant waar ik zat zaten wel z'n 6 mensen ofzo. En ik reis zelf op het rustigste SLT traject van Nederland.
Lijkt me stug dat er maar gemiddeld maar 4 mensen eerste klas reizen per trein in de spits, maar goed het zal allemaal wel als ze dat zeggen.



Laatst bewerkt door Anoniem9 op 27-05-2025 09:08
 

27-05-2025 10:08:30
henri1972
henri1972

Tsja, de vraag is: waarom reizen er minder mensen in de sprinter 1e klasse? Is dat misschien het gebrek aan comfort in die treinen?

Ik ken diverse mensen die jaren 1e klasse Vndc/Vndw - Ut en verder reisden maar die vanwege het matige tot geen comfort in de 1e klasse weer met de wagen gaan.

Maar goed, als de NS afgerekend wordt opbeschikbaarheid 2e klasse, tsja......

 

27-05-2025 10:18:47
sjoerd
sjoerd

Als het een lastige instap betekent, indien de 1ste klasse zich aan het andere uiteinde van de trein blijkt te bevinden, welnu: het verwisselen van de stoeltjes en het omkatten van de 1 in de 2 aan de buitenzijde kostte maar een paar uur. Dan zou de 1ste klasse met evenveel gemak in het midden van het treinstel kunnen worden geplaatst. Tja, dan zit je alleen nog met de afwezigheid van de binnendeuren.

 

27-05-2025 11:16:01
Anoniem9
Anoniem9

Dat is ook weer onhandig want dan heb je tweede klas reizigers die door de eerste klas gaan lopen om te zoeken naar een zitplek. Lijkt me niet zo handig in een sprinter.

 

27-05-2025 12:57:04
sjoerd
sjoerd

Och ja, de wet van behoud van ellende, oftewel de Boterhamwet. Ideale oplossingen bestaan niet.

 

27-05-2025 14:22:37 1
b2py
b2py

Quote
serial (27-05-2025 03:03:18):


Inmiddels heeft het AD ook een artikel geplaatst :

Stoelen in de Sprinter kleuren van rood naar blauw: 'NS benadeelt met dit besluit een hele groep mensen'



Voor het citaat kan je ook schrijven ‘NS bevoordeelt met dit besluit een grote groep mensen’ want meer plekken tweede klas.

 

27-05-2025 23:18:34
thom
thom

Dat klinkt teveel als de realiteit :p