Plannen go.Rheinland 2032
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
26-05-2025 13:30:11
Natje049
Natje049

De plannen van go.Rheiland om de mobiliteit te versterken in de regio maken duidelijk op enkele interesante plannen voor Nederland en België.

Sowieso zal binnenkort de spanningswissel in Aachen Hbf niet meer mogelijk zijn en komt er een sluis tussen Aachen en Hergenrath.

RE18 Aachen - Heerlen - Eidnhoven/Liège
- Nog onduidelijk, splitsen in Heerlen, welk materieel? Recent werd ook duidelijk dat NS wilt meedoen aan de concessie Zuid-Limburg

RE29 wordt eindelijk een echte RE and wordt Köln - Aachen - Brussel
- NMBS heeft hier al volop materieel voor in levering, HLE17. De rijtuigen die vrijkomen van de IC12 en S41 kunnen hier wellicht voor gebruikt worden.

RB29 wordt geïntroduceerd en is eigenlijk de huidige RE29 (S41), Aachen - Liège
- NMBS heeft hier een aanbesteding voor lopen, MR30 BEMU. Dat was sowieso al de bedoeling voor de S41 te vervangen.

RB20 krijgt een variant naar Eupen.
- Dat zal door DB (of de dan lokale vervoerder) gereden worden. Daar zal dan een overstap mogelijk zijn op de IC1 naar Oostende.
- Dit lijkt momenteel nog de lastigste aanpassing aangezien hier effectief infrastructuur voor moet (her-)aangelegd worden.


Bron:
wir.gorheinland.com

Nog een extra textje met extra informatie (in het Duits):

Nach Verlegung der Systemwechselstelle zwischen dem deutschen und belgischen Stromsystem vom Aachener Hbf auf die freie Strecke zwischen Aachen Hbf und Bundesgrenze wird ein durchgehender RE 29 zwischen Bruxelles und Köln Messe/Deutz eingerichtet. Die einzusetzenden Mehrsystemfahrzeuge sind für eine Höchstgeschwindigkeit von 200 km/h ausgelegt, sodass auf belgischer Seite die Hochgeschwindigkeitsstrecke Hogesnelheidslijn (HSL) 3 zwischen Liège und Aachen Hbf genutzt werden kann. Auf deutscher Seite ist der RE 29 zwischen Aachen Hbf und Köln in der Verstärkerfahrlage des heutigen „Aachen-Köln-Express“ des RE 1 (RRX) unterwegs. Stark beschleunigt durch eine restriktive Haltepolitik (Stolberg Hbf, Düren, Köln-Ehrenfeld) sowie durch das Ausfahren der Höchstgeschwindigkeit von 200 km/h liegt die Fahrzeit des RE 29 zwischen Aachen Hbf und Köln Hbf bei ca. 40 Minuten. Seitens go.Rheinland besteht darüber hinaus das Ziel, den RE 29 über Köln Messe/Deutz perspektivisch nach Köln/Bonn Flughafen zu verlängern. Zur Kompensation der Beschleunigung des RE 29 zwischen Liège und Aachen (kein Unterwegshalt) ist eine zweite, grenzüberschreitende Linie nach Aachen Hbf geplant. Diese übernimmt zwischen Liège und Aachen Hbf alle heutigen Unterwegshalte im Sinne einer Regionalbahn. Eine Linienbezeichnung für die neue Linie ist noch nicht abgestimmt.




Operator Shunting Yards bij NMBS
 

26-05-2025 15:18:55 2
Terebo
Terebo

Recent werd ook duidelijk dat NS wilt meedoen aan de concessie Zuid-Limburg

Waar tover je dat vandaan? de concessie Zuid-Limburg bestaat ook helemaal niet.

Die hele IC Eindhoven-Aken lijkt me hoe dan ook nogal onwaarschijnlijk.

 

26-05-2025 16:30:10
GerritJan
GerritJan

Gewoon van de NS zelf, ze zijn ook al ICNG-D's aan het testen dacht ik, alleen de verbinding Aken-Eindhoven is definitief van de baan, dit spreekt elkaar wel tegen wat @natje049 vermeld.

(In deze artikel staat ook de RE13, ik ben benieuwd of deze nog steeds door word getrokken?)



Laatst bewerkt door GerritJan op 26-05-2025 16:34
 

26-05-2025 16:45:48
DingeZ
DingeZ

De gelinkte kaart lijkt me niets meer dan een 'wensnet' wat go.Rheinland zou willen, waarbij ze feitelijk niets te zeggen hebben over wat er buiten hun grenzen gebeurt. Zover ik weet zijn er geen plannen voor een RE18-tak richting Sittard/Eindhoven.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

26-05-2025 16:49:23
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
GerritJan (26-05-2025 16:30:10):


Gewoon van de NS zelf, ze zijn ook al ICNG-D's aan het testen dacht ik, alleen de verbinding Aken-Eindhoven is definitief van de baan, dit spreekt elkaar wel tegen wat @natje049 vermeld.

(In deze artikel staat ook de RE13, ik ben benieuwd of deze nog steeds door word getrokken?)


Die IC is niet van de baan, alleen het korte termijn alternatief ervoor. (Dus het zal wel nog even duren).

 

26-05-2025 23:05:14
scooter
scooter

Quote
GerritJan (26-05-2025 16:30:10):


(In deze artikel staat ook de RE13, ik ben benieuwd of deze nog steeds door word getrokken?)


Ja,dat is al langer bekend,vanaf dec 2026

 

27-05-2025 09:40:19
john2
john2

Quote
GerritJan (26-05-2025 16:30:10):


Gewoon van de NS zelf, ze zijn ook al ICNG-D's aan het testen dacht ik, alleen de verbinding Aken-Eindhoven is definitief van de baan, dit spreekt elkaar wel tegen wat @natje049 vermeld.

(In deze artikel staat ook de RE13, ik ben benieuwd of deze nog steeds door word getrokken?)



Als ik naar het kaartje kijk, wat in de link definitief staat, dan lijkt me de afstand Luik - Aken korter en rechtstreeks, dan over Maastricht en Heerlen.

 

27-05-2025 10:02:47
martijn
martijn

Dat is altijd al zo geweest natuurlijk. De reistijd is niet voor niets nu met de rechtstreekse stoptrein ook al een half uur korter dan met die zogenaamde Drielandentrein.

 

27-05-2025 10:25:51
Terebo
Terebo

gelukkig dan maar dat de drielandentrein vooral rijdt voor dakpanvervoer en niet voor reizigers van aken naar luik

 

27-05-2025 11:09:03 2
Ysbergsla
Ysbergsla

Quote
john2 (27-05-2025 09:40:19):


Quote
GerritJan (26-05-2025 16:30:10):


Gewoon van de NS zelf, ze zijn ook al ICNG-D's aan het testen dacht ik, alleen de verbinding Aken-Eindhoven is definitief van de baan, dit spreekt elkaar wel tegen wat @natje049 vermeld.

(In deze artikel staat ook de RE13, ik ben benieuwd of deze nog steeds door word getrokken?)



Als ik naar het kaartje kijk, wat in de link definitief staat, dan lijkt me de afstand Luik - Aken korter en rechtstreeks, dan over Maastricht en Heerlen.



Dat moet voor iemand uit Nuth nochtans niet als een verrassing komen, me dunkt.

 

27-05-2025 17:30:48
Rsb
Rsb

Interessante plannen. Als de Duitsers willen meebetalen aan een IC / RE Ehv - Ahbf waarom niet zou ik zeggen.