Opvallende dingen 27 mei
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
27-05-2025 09:27:59
mambo
mambo

9:28 door Utzl; Volkerrail Strukton 1700 met een sleep ICR richting Ah



Laatst bewerkt door moderator op 27-05-2025 18:01
 

27-05-2025 09:32:11
Jasper-N
Jasper-N

09:30 Ut Strukton rail Nicole met stam ICR




Laatst bewerkt door Jasper-N op 27-05-2025 09:35
 

27-05-2025 12:11:11
ToH
ToH

Kameel op spoor 8 Hlm. 12:10 als Speciale Trein 28105 naar Ddr

 

27-05-2025 16:42:56
treinhobby
treinhobby

Vanaf Hvs vertrekken de treinen richting Ut al twee dagen vanaf spoor 1.

Goed dat er nog een extra perron (inclusief de benodigde wissels) ligt.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

27-05-2025 17:27:29
5431
5431

Kameel Maarn 17.25 onderweg richting Utrecht



Laatst bewerkt door 5431 op 27-05-2025 17:30
 

27-05-2025 18:29:21
gvttreinen
gvttreinen

Omstreeks 16.30 is trein 559 tussen Gd en Gdg gestrand, defect, treinverkeer Gd - Gdg - Ut flink uitgedund ondanks de 3 overige sporen!

Edit: ongemak duurt minstens tot 20.15 21.15

Trein 569 staat nu (19.30) nog steeds op buitenspoor tussen Gd en Gdg



Laatst bewerkt door gvttreinen op 27-05-2025 19:46
 

27-05-2025 19:44:48
et425
et425

Interessant. Rond 17:15 kwam er wel een losse vectron langs. Dacht dat die hem zou gaan slepen.

661 werd opgegeven terwijl die er volgens mij nog wel omheen zou moeten kunnen vanaf spoor 3.

 

27-05-2025 20:19:31
gvttreinen
gvttreinen

Omstreeks 20.00 uur was ongemak voorbij, heeft dus zo'n 3,5 uur (spitstijd) geduurd.

 

27-05-2025 20:25:22
noof
noof

Quote
treinhobby (27-05-2025 16:42:56):


Vanaf Hvs vertrekken de treinen richting Ut al twee dagen vanaf spoor 1.

Goed dat er nog een extra perron (inclusief de benodigde wissels) ligt.



Wissel 39a mag niet rechtsleidend bereden worden. Vannacht als het goed is herstel.

 

28-05-2025 08:14:17
jacokran
jacokran

Quote
gvttreinen (27-05-2025 20:19:31):


Omstreeks 20.00 uur was ongemak voorbij, heeft dus zo'n 3,5 uur (spitstijd) geduurd.



Als ik mijn vrouw mag geloven was het een behoorlijke chaos. Naar Utrecht reed alleen nog de 6900 in zo klein mogelijke samenstelling. Ze zat in 6967, die werd opgeheven in Gd. Trein 6969 kon ze niet meer bij. Met 4062 naar Wd geaan, daar trein 6971 voorbij moeten laten gaan omdat die ook vol zat. Uiteindelijk met trein 8971 in Vleuten aangekomen. ruim een uur later dan de bedoeling. Dat moet toch beter kunnen...

 

28-05-2025 17:24:03
jpvdveer19
jpvdveer19

Ik zat stond zelf in een van die treinen en kan de chaos, vooral ook op station Gouda, bevestigen. Het - in principe beschikbare - spoor richting Utrecht naast de gestrande trein werd niet bereden, en vandaar dus de drastische uitdunning van de treindienst. Iemand enig idee waarom dat vrije spoor richting Utrecht niet werd gebruikt?



Laatst bewerkt door jpvdveer19 op 28-05-2025 17:24
 

28-05-2025 17:35:48 1
noof
noof

Vanwege de evacuatie initieel, daarna omdat een storingsmonteur binnen profiel van het nevenspoor de 559 op wilde lappen.

 

28-05-2025 17:41:54
jpvdveer19
jpvdveer19

Duidelijk. Maar dan nog de vraag als er wel twee beschikbare sporen waren tussen Gd en Gvg (zoals het geval leek)- waarom dan alle Intercity's in Gouda laten keren, wetende dat dat op zo'n chaos zou uitlopen?

 

28-05-2025 17:59:40 1
michaben
michaben

Vanaf de sporen 3 en 4 te Gdg kan je niet meer het rechterspoor richting Wd op, en op de vrije banen tussen Gdg en Wdo staan geen tussenseinen langs het linkerspoor wat de capaciteit ernstig zal beperken als je enkelspoor rijdt (anders kan je nog een IC en SPR vlak achter elkaar aan sturen maar dat kan hier niet).



Laatst bewerkt door michaben op 28-05-2025 18:00
 

29-05-2025 07:12:06 4
Ysbergsla
Ysbergsla

Het had de afhandeling tamelijk geholpen als er, bijvoorbeeld, overloopwissels nabij, bijvoorbeeld, Oudewater hadden gelegen..

 

29-05-2025 08:47:24 1
michaben
michaben

Ik denk dat tussenseinen langs het linkerspoor meer zal opleveren, maar dat is natuurlijk niet in lijn met die vermoeiende somda dooddoener om bij elke verstoring de wisselsanering uit de sloot te trekken.

 

29-05-2025 10:02:36
sjoerd
sjoerd

Zeker, maar we zitten nu eenmaal niet in de golf van seinsanering maar in de tijd van wisselverwijdering.

In de jaren 60 toen er even een paar jaar veel geld voor NS (!) kwam en er veel dubbelenkelspoor is aangelegd, werden die tussenseinen in het tegenspoor wel geplaatst. Bij latere moderniseringen kon dat er niet meer af. Alleen zijn daarna de blokstelsels met armseinen en kleurwisselaarseinen vervangen. In die tijd werden wissels daarin nog meegenomen. En nu worden zelfs speciaal aangelegde inhaalsporen en overloopwissels opgeruimd. Terwijl in bijvoorbeeld metronetwerken ook in ons land om de zoveel honderd meter overloopmogelijkheden zijn.

Ik weet het: die discussie is (ook hier) al veel gevoerd, maar het is niet verboden om daarover vragen te blijven stellen en lastige opmerkingen te maken, zoals die van IJsbergsla, die heel goed weet waarover hij het heeft.

 

29-05-2025 10:28:32
jpvdveer19
jpvdveer19

De moraal van het verhaal is dus dat je in een tijd van wisselverwijdering eigenlijk ook meteen naar seinuitbreiding moet gaan kijken.

 

29-05-2025 10:47:04
phantom
phantom

Een andere moraal in het verhaal is ook dat men is moet stoppen met het weghalen van wissels en inhaalsporen,bij een goede verstoring,brengen zulke dingen feitelijk geld op omdat er bijgestuurd kan worden waardoor puinhopen,boze reizigers(die potentieel weg zullen lopen van NS) en alternatief vervoer regelen,niet meer nodig zijn.
Laatste moraal: De perfecte spoorwereld bestaat niet,dus probeer een spoorwegnet ook niet te ontwikkelen daarnaar,al helemaal niet naar japans voorbeeld,maar zorg voor mogelijkheden die bruikbaar zijn als er wat gebeurt, zoals (overloop) wissels en inhaal sporen.
;-)

 

29-05-2025 10:59:43 2
michaben
michaben

Quote
sjoerd (29-05-2025 10:02:36):


Ik weet het: die discussie is (ook hier) al veel gevoerd, maar het is niet verboden om daarover vragen te blijven stellen en lastige opmerkingen te maken


Het is niet verboden nee, maar we zitten nu op een punt dat de opvallende dingen draadjes meerdere keren per week gekaapt worden met reacties over wissels die er wel of niet liggen wat de leesbaarheid van het forum niet ten goede komt. En daar heeft niemand baat bij, dit forum wordt al steeds minder gebruikt en als discussies zo vaak eindigen met cynische reacties zal dat gebruik alleen maar verder afnemen.

 

29-05-2025 11:27:58 1
sjoerd
sjoerd

Er zijn gelukkig meer draadjes op dit forum die het de moeite waard maken om fatsoenlijke bijdragen te leveren. Ik kan me niet indenken dat je een forum verlaat omdat er een fatsoenlijke discussie plaatsvindt. Ik kan me wel indenken dat dat gebeurt omdat de sfeer te lijden heeft onder te persoonlijke benaderingen. Zolang het over feiten gaat is het ook prettig om van andere meningen kennis te nemen.

 

29-05-2025 13:03:54
john2
john2

Quote
michaben (29-05-2025 08:47:24):


Ik denk dat tussenseinen langs het linkerspoor meer zal opleveren, maar dat is natuurlijk niet in lijn met die vermoeiende somda dooddoener om bij elke verstoring de wisselsanering uit de sloot te trekken.



Zie op cabineritten, buitenland, dat een snellere trein een langzamer trein over het andere spoor inhaalt en vermoedelijk bij de volgende gelegenheid voor te wisselen weer terug wisselt.

 

29-05-2025 13:38:43
michaben
michaben

Welke langzamere treinen zou je hier willen inhalen? Het verschil in rijtijd tussen IC-SPR-GO tussen Gdg en Wd is minder dan 3 minuten, onvoldoende om iets in te kunnen halen.