Opvallende dingen 29 mei
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
29-05-2025 08:07:59
henri1972
henri1972

Trein 621 reed in 't Harde via het zijspoor. Dat gaat met max 40 km/u. Geen probleem op zich. Echter begon de hc om te roepen dat we niet op de gewenste snelheid reden omdat er een Sprinter voor ons reed. Dat klopt natuurlijk alleen reed die Sprinter al tussen de IJsselbrug en Zwolle (bron: NS-app). Als je het niet weet, roep dan niks om maar geen foute info.

 

29-05-2025 13:26:41 6
Xander140
Xander140

Ja wat was het verschil dan? Ik bedoel als je niet omroept is het niet goed, roep je wel om zit men te klagen dat het verkeerd is....

Heeft het iets veranderd aan de vertraging? Nee ik denk dat je beter iets om kunt roepen dan helemaal niets. Voor de gemiddelde reiziger is het verhaal weinig boeiend maar ze hebben in elk geval het gevoel dat ze betrokken worden. Niet zo druk over maken zou ik zeggen en ik wil de conducteur een compliment geven voor de moeite.

 

29-05-2025 14:22:53 1
thom
thom

Nouja, gewoon maar lukraak wat onzinnigs omroepen zodat reizigers iig maar iets horen slaat natuurlijk ook als een tang op een varken,

en omgekeerd, op basis van de NS-app concluderen dat een Hc onzin verteld is ookwel wat kort door die bocht want de plaatsbepalingen in die app zijn ook niet altijd even naukeurig natuurlijk.

 

29-05-2025 14:51:05 1
martijn
martijn

Klopt. Zeker bij vertraging klopt de plaatsbepaling in de app lang niet altijd. Woensdagochtend stonden we in Deventer ook 6 minuten langer stil dan gepland en was de trein volgens de app al bijna in Zutphen. Conductrice riep om dat we wat langer stil stonden. Denk toch dat ze gelijk had. Ondanks de vermelding in de app... Dus tip @henri, als je het niet weet, roep dan niks...

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

29-05-2025 15:54:53 1
henri1972
henri1972

In de NS-app kun je precies zien waar de trein rijdt en met welke snelheid. Loopt een paar seconden achter met de werkelijkheid maar heb nog nooit gehad dat de app aangeeft dat de trein ergens rijdt terwijl ie in werkelijkheid kilometers terug rijdt.

 

29-05-2025 16:08:04
VIRMm1
VIRMm1

En in die app kun je dan weer geen andere treinen zien.

Misschien reed er een (vertraagde) leegmat tussen die sprinter en de IC. De Mcn ziet de sluitseinen van die leegmat en denkt dan dat dat een vertraagde sprinter is.

 

29-05-2025 16:09:01
treinfan
treinfan

Quote
martijn (29-05-2025 14:51:05):


Klopt. Zeker bij vertraging klopt de plaatsbepaling in de app lang niet altijd. Woensdagochtend stonden we in Deventer ook 6 minuten langer stil dan gepland en was de trein volgens de app al bijna in Zutphen. Conductrice riep om dat we wat langer stil stonden. Denk toch dat ze gelijk had. Ondanks de vermelding in de app... Dus tip @henri, als je het niet weet, roep dan niks...


De truc is om in de NS-app niet om te kijken naar het pijltje dat op sommige plekken tussen 2 stationsnamen wordt weergegeven (die is inaccuraat bij oplopen of inlopen van vertraging), maar naar de GPS-gegevens van het treinstel op de kaart, waar meestal ook een snelheid wordt weergegeven. De GPS-gegevens kunnen niet voorlopen op de werkelijkheid, wel iets achterlopen (enkele secondes tot incidenteel 1-2 minuten, bijvoorbeeld bij tunnels). Henri lijkt naar het juiste te hebben gekeken.



Laatst bewerkt door treinfan op 29-05-2025 16:09
 

29-05-2025 18:22:51
NsBrinks
NsBrinks

IC 1763 is te Apeldoorn over de goederen gestuurd omdat IC 301764 op spoor 4 stond. Dus die heeft Apeldoorn geskipt dankzij Prorail. Extra zuur aangezien dit de eerste trein was na verstoring Apeldoorn Deventer



Laatst bewerkt door NsBrinks op 29-05-2025 18:25
 

29-05-2025 18:31:41
j.jager
j.jager

Eerder vandaag ook een sein en wisselstoring tussem Hgl en Aml. Opmerkelijker al zeg ik zelf dan, de 7952 dat ik had kon op de vertraging na op normale snelheid rijden, terwijl de icb146 voor ons linkerspoor vanuit Hgl naar Alm mocht en die met een lagere snelheid had en daardoor wij er met de 7952 er voorbij reden.

 

29-05-2025 20:38:55
thom
thom

Quote
treinfan (29-05-2025 16:09:01):


Quote
martijn (29-05-2025 14:51:05):


Klopt. Zeker bij vertraging klopt de plaatsbepaling in de app lang niet altijd. Woensdagochtend stonden we in Deventer ook 6 minuten langer stil dan gepland en was de trein volgens de app al bijna in Zutphen. Conductrice riep om dat we wat langer stil stonden. Denk toch dat ze gelijk had. Ondanks de vermelding in de app... Dus tip @henri, als je het niet weet, roep dan niks...


De truc is om in de NS-app niet om te kijken naar het pijltje dat op sommige plekken tussen 2 stationsnamen wordt weergegeven (die is inaccuraat bij oplopen of inlopen van vertraging), maar naar de GPS-gegevens van het treinstel op de kaart, waar meestal ook een snelheid wordt weergegeven. De GPS-gegevens kunnen niet voorlopen op de werkelijkheid, wel iets achterlopen (enkele secondes tot incidenteel 1-2 minuten, bijvoorbeeld bij tunnels). Henri lijkt naar het juiste te hebben gekeken.


Dan nog kan er ergens een hik in dat systeem komende waardoor het niet helemaal actueel is.

Uiteindelijk is de app ook helemaal niet bedoeld als actueel volgsysteem, maar is het niet meer dan een leuke gimmick.

Het blijft een beetje blöd om altijd direct maar te twijfelen aan rijdend personeel die ook hun waarnemingen en inzicht hebben door andere systemen.

 

29-05-2025 20:49:18
treinhobby
treinhobby

Quote
NsBrinks (29-05-2025 18:22:51):


IC 1763 is te Apeldoorn over de goederen gestuurd omdat IC 301764 op spoor 4 stond. Dus die heeft Apeldoorn geskipt dankzij Prorail. Extra zuur aangezien dit de eerste trein was na verstoring Apeldoorn Deventer


Niet de eerste keer dat dit gebeurt…

Je moet kilometers voor het station al naar links om vanaf Amf spoor 1 te kunnen bereiken. Het overloopwissel vlak voor het perron is tijdens de ombouw van een paar jaar geleden verdwenen.

 

29-05-2025 22:15:01
Dionysusnu
Dionysusnu

Daarbij wel de kanttekening dat spoor 2 (waar die overloop heen ging) nu ook bezet was, dus het alleen maar niet saneren had deze situatie niet opgelost. (In tegenstelling tot het verbinden met sp1, bijvoorbeeld)

 

29-05-2025 23:30:33 3
rolandrail
rolandrail

Quote
VIRMm1 (29-05-2025 16:08:04):


En in die app kun je dan weer geen andere treinen zien.

Misschien reed er een (vertraagde) leegmat tussen die sprinter en de IC. De Mcn ziet de sluitseinen van die leegmat en denkt dan dat dat een vertraagde sprinter is.



Ja, want TimTim gebruiken als mcn is natuurlijk echt een no go ;-)