PHS Nijmegen
Forum: Algemeen - Algemeen
17-06-2025 17:51:55
treinfande
treinfande

Nadat vorige week het officiële startstein voor het project PHS Nijmegen werd gegeven, is er nu blijkbaar aan de buitenkant van het SSH&-gebouw (Stichting Studenten Huisvesting Nijmegen) een webcam geplaatst.

Op het video is vooral het zuidelijke deel van het westelijke emplacement te zien. Door het perronkap is perronspoor 4 helaas niet goed zichtbaar.

Link: www.youtube.com

 

17-06-2025 18:42:52 2
bart84
Moderator
bart84

Ook een impressie door Prorail: youtu.be



Laatst bewerkt door bart84 op 17-06-2025 18:43
 

18-06-2025 11:11:56
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Quote
treinfande (17-06-2025 17:51:55):


Nadat vorige week het officiële startstein voor het project PHS Nijmegen werd gegeven, is er nu blijkbaar aan de buitenkant van het SSH&-gebouw (Stichting Studenten Huisvesting Nijmegen) een webcam geplaatst.

Op het video is vooral het zuidelijke deel van het westelijke emplacement te zien. Door het perronkap is perronspoor 4 helaas niet goed zichtbaar.


De melding van het "slopen" van de perronkap is al aan de gemeente gemeld, die zal er niet lang meer staan.

Alles wat aan de kap "hing" heeft men intussen verplaatst.

Het is wel de bedoeling dat de kap na restauratie terug komt, zover ik weet wordt deze kap aan noordzijde korter.

Spoor 4a en 4b wordt dacht ik spoor 4.

 

18-06-2025 12:17:56
Muizeneus
Muizeneus

Waarmee teruggaan naar het drgl-model van een aantal jaren terug dus niet meer kan? (toen reed de 6600 nog niet en was er de 4400 Nm-Ht, die dan op "spoor 5" wachtte tot de 3600 van spoor 4 a/b vertrokken was en dan op spoor 4b ging staan)

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

18-06-2025 12:29:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan

Er komen natuurlijk twee perronsporen bij.. geen idee hoe de DRGL eruit ziet in 2030 maar dat geeft aardig wat meer capaciteit natuurlijk.

 

18-06-2025 16:24:36
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Er komt een geheel nieuw eilandperron bij aan de westzijde met de spoornummers 5 en 6.

Waarbij spoor 6 feitelijk een fout nummer is, spoor 10 of 11 zou beter passen gezien de historie.

Geeft zo'n station ook meer smoel.

Spoor 1a verdwijnt ook, perron wordt ter plaatse van het huidige spoor 1a breder gemaakt tot het huidige spoor 2a.

Maakt het voor de al staande reizigers uit de ri Ht een stuk comfortabeler.

 

18-06-2025 17:55:45
henri1972
henri1972

Quote
NIJMEGEN (18-06-2025 16:24:36):


.

Waarbij spoor 6 feitelijk een fout nummer is, spoor 10 of 11 zou beter passen gezien de historie.

Geeft zo'n station ook meer smoel.

Jaloers op station Arnhem Centraal ? 😉 😉

 

18-06-2025 18:50:39
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Nee hoor, maar die spelen ook vals, die hebben geen spoor 1.

Overigens, spoor 1 in Nm is straks maar een kopspoortje.

 

18-06-2025 19:21:49
treinhobby
treinhobby

Net als 35. 🤪

 

18-06-2025 20:34:51 1
thom
thom

Wat hebben reizigers eraan dat spoor nummers genummerd zijn op een manier die gebaseerd is op historie, terwijl het veel duidelijker is ze gewoon aansluitend en logisch opvolgend te nummeren ?

 

18-06-2025 21:17:47
sjoerd
sjoerd

Goeie vraag, Thom. In Dordrecht bestaan zowel kopspoor 15 als kopspoor 20 waar ook reizigers kunnen instappen. Terwijl de overige reizigers- en goederensporen vroeger genummerd waren van 1 t/m U raadt het al: 14, tot ver voorbij 21. De perronsporen 1 t/m 5 vragen in jouw optie om de opvolgende nummers 6 en 7. Maar dan moeten de nog bestaande niet-perron-sporen met de nummers 6 en 7 rn hoger worden hernummerd, wat ook niet altijd een logisch resultaat geeft. Een lastige keuze op vele stations.

In Breda bestaat spoor 1 niet meer (het vroegere Postspoor) en spoor 2 ligt aan een onbereikbaar 'perron'. Je stapt er in en uit via spoor 3, 4, 5, 5, 7, en 8. Benieuwd hoe Amsterdam CS straks wordt. Terug nu maar naar Nijmegen PHS.



Laatst bewerkt door sjoerd op 18-06-2025 21:18
 

18-06-2025 21:40:08
AvVeen
AvVeen

Alle perronsporen in Amsterdam houden hetzelfde spoornummer, middensporen (en dus hun nummers) verdwijnen.

 

18-06-2025 22:16:06
seinhuis
seinhuis

Quote
treinhobby (18-06-2025 19:21:49):


Net als 35. 🤪


ProRail filmpje (youtube) met o.a de spoor layout.

Rails van spoor (1)35 komt op de plek te liggen waar nu het perron ligt, en het perron waar nu het spoor ligt. Welke nummer er wordt gegeven is mij niet bekend.


 

18-06-2025 23:53:18
broek53
broek53

Zeker niet, spoor 35 blijft liggen en houdt nummer 35, spoor 1b blijft ook op zijn plek liggen en wordt kopspoor 1. Middenspoor 2a wordt perronspoor 2 doordat spoor 1a wordt overbouwd met perron, zoals eerder genoemd.



Laatst bewerkt door broek53 op 18-06-2025 23:56
 

19-06-2025 06:56:41
mdeen
mdeen

Quote
sjoerd (18-06-2025 21:17:47):


Goeie vraag, Thom. In Dordrecht bestaan zowel kopspoor 15 als kopspoor 20 waar ook reizigers kunnen instappen. Terwijl de overige reizigers- en goederensporen vroeger genummerd waren van 1 t/m U raadt het al: 14, tot ver voorbij 21. De perronsporen 1 t/m 5 vragen in jouw optie om de opvolgende nummers 6 en 7. Maar dan moeten de nog bestaande niet-perron-sporen met de nummers 6 en 7 rn hoger worden hernummerd, wat ook niet altijd een logisch resultaat geeft.


Ben je nu een hypothetische hernoeming van Dordrecht aan het gebruiken om aan te tonen dat je in Nijmegen de sporen niet door kunt nummeren? Ik weet niet precies hoe het extra perron in Nijmegen wordt neergelegd maar ik kan me zo indenken dat spoor 5 blijft en het perron op de plaatse van het huidige spoor 6 en 7 (en misschien 8) komt en 6 dus verdwijnt. Dan kun je het andere spoor zonder enig probleem spoor 6 noemen.

 

19-06-2025 08:44:38
sjoerd
sjoerd

Welnee. Ik reageerde alleen op het idee van Thom om reizigerssporen altijd opvolgend en doorgaand te nummeren. Op zich geen verkeerd idee, maar ik voorzie dan weer andere onregelmatigheden in de spoornummering. In Nijmegen kun je best doornummeren, denk ik, en spoor 35 kan dan ook een nieuw nummer krijgen. Daar begon ik mijn bijdrage ook mee.

 

19-06-2025 09:29:37 1
mdeen
mdeen

Ik zie nergens dat thom zegt dat je reizigerssporen altijd opvolgend en doorgaand moet nummeren. Hij vraagt zich alleen af waarom je in Nijmegen de nieuwe perronsporen 10 of 11 moet noemen 'gezien de historie'. Want daar ging de discussie over.

En inderdaad zou dat een vreemde beslissing zijn, als je de bestaande sporen 6-9 opruimt.



Laatst bewerkt door mdeen op 19-06-2025 09:30
 

19-06-2025 12:04:44
JothamvW
JothamvW

Spoor 5 en 6 blijven voor zover ik weet, perron komt op de plek van 7-8 (en welllicht 9)

 

19-06-2025 13:31:03 1
broek53
broek53

Nee, spoor 5 blijft op zijn plaats en alles ten westen ervan wordt in fasen opgebroken en vervangen door het derde perron met een spoor 6 en de opstel-rangeersporen 7, 8 en 9.

Wat misschien verwarrend werkt, is dat tijdens de eerste fase van het project bestaand spoor 6 (althans: 106a) nog blijft liggen, specifiek voor het uitwisselen van overnachtend NS-materieel tussen de REP en de tot kopspoor gemaakte 107a - 109a. Voor wie het ineresseert: het nieuwe spoor 6 (106) komt vrijwel precies op het tracé van huidige spoor 9 (109) te liggen.


@ edit: ik dacht dat de eerste indienststellingsstap al beschreven was, maar dat is niet zo, als ik het goed zie. Hoe dan ook: eind juni gaan dus de sporen 106b-109b buiten dienst, inclusief de lange wisselstraat die 106-109 in tweeën deelt. 107a-109a worden tijdelijke kopsporen, bereikbaar vanaf de richting Waalbrug. Op de plaats van 107b-109b en de al langer geleden afgebroken sporen waar ooit al dat terzijde gesteld materieel stond, wordt een nieuw opstel- en verzorgingsterrein van vijf (later 6) sporen aangelegd, tijdelijk aan gesloten op bestaand spoor 6. Als over een jaartje (geloof ik) dat opstelterrein klaar is, wordt het aangesloten op spoor 5 en kunnen 106a, 107a, 108a en 109a worden opgebroken, waarna de bouw van het nieuwe perron, de verlengde perrontunnel en de west entree voluit van start kunnen. Maar dan zijn we al wel een jaar verder, zo ongeveer.



Laatst bewerkt door broek53 op 19-06-2025 14:59
 

19-06-2025 17:05:46
javanree
javanree

Als er weer opstelsporen verdwijnen op Nm is dit wel meteen de doodssteek voor Oss verdiept...

 

19-06-2025 17:51:19
geert
geert

Wat is daar het verband dan tussen?

 

19-06-2025 18:33:44
javanree
javanree

Elzenburg zou dan vanuit Nijmegen bediend gaan worden , boog omgekeerd. Maar dan moeten er wel sporen beschikbaar zijn ...

 

19-06-2025 18:38:08 1
broek53
broek53

Moeten die treinen dan in Nijmegen per se wetmatig aan de kant?

 

19-06-2025 20:13:30 1
javanree
javanree

Gezien de drukte op Ah-Nm zul je op Nm in elk geval iets willen kunnen bufferen... Bovendien worden er nu ook al regelmatig 1-2 sporen gebruikt voor korte stops bij infra en goederen, dat bij elkaar lijkt straks niet meer te passen.

 

19-06-2025 20:17:28
treinfande
treinfande

ProRail heeft een nieuwsbericht over de webcam gepubliceerd: www.prorail.nl


Inmiddels kan men alle sporen richting het zuiden bekijken. De webcam loopt wel een uur achter.

 

20-06-2025 11:25:13
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Quote
javanree (19-06-2025 20:13:30):


Gezien de drukte op Ah-Nm zul je op Nm in elk geval iets willen kunnen bufferen... Bovendien worden er nu ook al regelmatig 1-2 sporen gebruikt voor korte stops bij infra en goederen, dat bij elkaar lijkt straks niet meer te passen.


Of het boogje tussen de Betuweroute en Nm geschikt maken voor goederentreinen.

Op Nm (soms het weekend) en op het CUP zeer regelmatig staan er goederentreinen voor Oss over.

 

20-06-2025 12:02:48
Edb3
Edb3

Quote
NIJMEGEN (20-06-2025 11:25:13):


Quote
javanree (19-06-2025 20:13:30):


Gezien de drukte op Ah-Nm zul je op Nm in elk geval iets willen kunnen bufferen... Bovendien worden er nu ook al regelmatig 1-2 sporen gebruikt voor korte stops bij infra en goederen, dat bij elkaar lijkt straks niet meer te passen.


Of het boogje tussen de Betuweroute en Nm geschikt maken voor goederentreinen.

Op Nm (soms het weekend) en op het CUP zeer regelmatig staan er goederentreinen voor Oss over.



Dat klopt en dat is ook een van mijn vragen. In de nieuwe situatie heb je alleen wat zogeheten infra-sporen over aan de westzijde naast het nieuwe eilandperron. Die sporen zijn vanuit de richting O/Ht niet bereikbaar. Door Nm zijn in principe alleen doorgaande goederenpaden gepland; het aan de kant nemen voor de bijsturing zou dan nog in o.a. Ah kunnen of Brval (mits de loc uiteraard multicourant is).



Laatst bewerkt door Edb3 op 20-06-2025 13:36, reden: FI
 

20-06-2025 12:34:38
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Bij Ressen ligt nu een middenspoor.

Alleen heeft het te weinig wissels om voor doorgaand verkeer als wachtspoor te dienen.

Of je moet een stuk linkerspoor rijden.

 

20-06-2025 12:55:46
gvttreinen
gvttreinen

Rsa wordt soms wel gebruikt voor inhalingen maar dan moet men van Rsa tot Ebtwa linkerspoor rijden.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-06-2025 09:08:51
anton_
anton_

Quote
javanree (19-06-2025 18:33:44):


Elzenburg zou dan vanuit Nijmegen bediend gaan worden , boog omgekeerd. Maar dan moeten er wel sporen beschikbaar zijn ...


Er zijn straks toch 5 perronsporen bereikbaar vanuit Ah, waarvan er 4 als doorgaand spoor richting Ht kunnen worden gebruikt. Als er 2 sporen gebruikt worden voor de doorgaande treinen, zijn er nog 3 sporen over voor de treinen die kop maken vanuit Ah. Ik neem aan dat 1 van die 3 wel af en toe beschikbaar is voor een goederen trein. Bij heel lange treinen kan ik me voorstellen dat dit teveel rijwegen blokkeerd.

 

23-06-2025 10:19:10
phantom
phantom

Als ik naar de tekening op sporenplan kijk dan zou je zeggen dat er best wat moet kunnen.
Maar ik heb geen idee hoelang elk spoor straks is in de nieuwe situatie.
Ook weet ik niet hoelang de gemiddelde cargo is die door Ah komt.

 

23-06-2025 10:21:46
michaben
michaben

Sporen worden allemaal rond de 340 meter. Kerende treinen zullen vooral de sporen 3 en 4 gaan gebruiken lijkt mij, vanaf spoor 6 heb je bij vertrek een kruisende beweging en je kunt maar met 40km/u vertrekken i.p.v. 80km/u. Wel zou spoor 6 tijdens de ombouw tijdelijk als doorgaand spoor gebruikt gaan worden, pas in de laatste bouwstap worden de wissels opgeruimd waardoor je vanaf spoor 6 en 7 niet meer de hoofdbaan richting Ht op kan.



Laatst bewerkt door michaben op 23-06-2025 10:22
 

23-06-2025 15:18:41
anton_
anton_

Inderdaad vooral keren op spoor 3 en 4, je kunt ook een keer spoor 6 gebruiken om te keren en zo spoor 3 of 4 vrijspelen voor een goederentrein. Spoor 6 zal soms bij het bijplaatsen / aftrappen van treinstellen de voorkeurs plek zijn. (afhankelijk van of er gerangeerd moet worden naar de opstelsporen ten noorden of zuiden van de Graafseweg ).

Hebben de sporen 106 t/m 109 en 1R t/m13R nog een aparte naam, of is alles Nijmgen ?

 

23-06-2025 15:54:29
Marco
Marco

Ik ken 1R t/m 13R als de "Rep", maar ik heb geen idee waar het vandaan komt.

 

23-06-2025 17:13:32
sjoerd
sjoerd

Misschien is Rep een afko voor rangeren voor de (vroegere) dienst van exploitatie. Na het opruimen van het stoomdepot in het westelijk deel van de spoorkuil daar, werd het immers een opstelterrein voor reizigersmaterieel.

Aan de oostzijde van de spoorweg naar Venlo ligt het andere deel van de spoorkuil. De spoorkuil was ooit een zandheuvel, waaruit het zand voor de spoordijk tussen Nijmegen en Ressen-Bemmel is gehaald, en ook zand voor de opritten van de Maasbrug naar Cuijk.

De oostelijke spoorkuil was een goederenemplacement en er lagen een aantal aankomst- en vertreksporen voor de lijn van/naar Kaldenkirchen. Later is een deel ervan opgebroken en verrees er kort voor de ingebruikname van de CVL (Nijmegen ) - Mook-Middelaar - Lottum - (Blerick) in 1960 een seinhuis dat er nog altijd, maar verlaten, staat.

 

23-06-2025 18:17:26
kleine_man
kleine_man

Quote
anton_ (23-06-2025 09:08:51):


Quote
javanree (19-06-2025 18:33:44):


Elzenburg zou dan vanuit Nijmegen bediend gaan worden , boog omgekeerd. Maar dan moeten er wel sporen beschikbaar zijn ...


Er zijn straks toch 5 perronsporen bereikbaar vanuit Ah, waarvan er 4 als doorgaand spoor richting Ht kunnen worden gebruikt. Als er 2 sporen gebruikt worden voor de doorgaande treinen, zijn er nog 3 sporen over voor de treinen die kop maken vanuit Ah. Ik neem aan dat 1 van die 3 wel af en toe beschikbaar is voor een goederen trein. Bij heel lange treinen kan ik me voorstellen dat dit teveel rijwegen blokkeerd.



Alleen de sporen 2-5 zijn straks doorgaand. En volgens mij blijft de huidige kruising aan de zuidkant van spoor 3. Dus effectief heb je dan 3 doorgaande sporen tussen Arnhem en Den Bosch. Met de PHS krijgt men al amper de treinen dan de BR er tussen, dus laat staan nog een extra goederentrein tussen Arnhem en Den Bosch.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

23-06-2025 18:29:44
anton_
anton_

blijft de vraag dus: Hoe wordt Elzenburg dan bediend ? Alleen 's nachts ?



Laatst bewerkt door anton_ op 23-06-2025 18:30