24-06-2025 12:58:39 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Geen idee of er een topic over bestond, ik kan geen 1 vinden.
Maar een ''feestje'' bij regionale vervoerders, de jongerendagkaart word vervangen voor 40% korting in de daluren |
24-06-2025 13:09:39 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
En vat dit niet verkeerd op, maar het is beter zo dat deze ticket soort wel verdwijnt. Dit leverde heel veel gedoe en gezeur op bij regionale vervoerders, maar ook onder de NS conducteurs zelf, het was erg misbruik gevoelig. Ik vind het een mooie actie dat NS 40% korting bied als tegemoetkoming. |
24-06-2025 14:05:07 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Dat gedoe valt denk ik net zo goed op te lossen op andere manieren, bijvoorbeeld door het een soort keuzedagabonnement te maken op de chipkaart. Deze wijziging lijkt mij puur financieel, en dat is jammer. Overigens zit er nog een stille inkrimping bij: de leeftijdsgrens gaat een jaar omlaag. De jongerendagkaart is nu tot en met 18, maar de nieuwe actie is tot 18, oftewel t/m 17. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 24-06-2025 14:11 |
24-06-2025 14:50:54 1 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Jongerendagkaart doet me denken aan invoer van de studentenjaartkaart. Toen gingen studenten ook vanuit Maastricht "even" naar het strand in Zandvoort. Maak iets (bijna) gratis en mensen zullen het gebruiken. |
![]() |
advertentie |
24-06-2025 20:09:07 | ||
---|---|---|
Ehvdegekst
![]() |
Ik zal minder met mijn gezin reizen. Ik heb zelf weekend vrij. Laatst een dagje naar Rotterdam gegaan met mijn beide dochters. Hun kaartjes kostten samen 17 euro. Nu 2x retour met 40 procent korting 53.76. ik vind dit te duur. |
24-06-2025 20:28:43 3 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Je zou de bijna ook een Weekend Vrij abonnement geven ;) |
24-06-2025 20:36:49 2 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
En er zijn nog groepstickets. |
24-06-2025 21:33:45 | ||
---|---|---|
Mat'54
![]() |
|
24-06-2025 21:44:30 | ||
---|---|---|
T-Twente
![]() |
Gelukkig hebben we in Duitsland nog de Deutschlandticket... Ik denk dat ik mijn komende vakantie maar dáár aan ga besteden..... Laatst bewerkt door T-Twente op 24-06-2025 21:45 |
25-06-2025 09:08:25 | ||
---|---|---|
TSZutphen
![]() |
Schijnbaar zijn al 10000 mensen het niet met je eens, er is al een petitie gestart voor het terugbrengen van de dagkaart. https://www.petitie24.nl/petitie/5883/de-ns-moet-de-jongerendagkaart-behouden |
25-06-2025 10:09:21 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Ik kan de redenering van NS dat het nooit de bedoeling was om verre reizen te stimuleren met deze kaart op zich wel volgen. Ook het voorbeeld dat deze kaart niet eens per se voordeel oplevert voor korte afstanden vind ik daar een goed voorbeeld van. Ik denk alleen dat 40% korting wel aan de lage kant is. Ik denk dat een korting tussen de 60% en 80% beter op zijn plek zou zijn. |
25-06-2025 13:16:41 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
NS is ook van plan om bij vroeg boek korting jongeren tot 20% extra korting te geven, dus je kan tot 80% korting krijgen. Ik snap ook wel dat dit financieel veel kost voor de NS, op telegram zijn er genoeg groepen met duizenden jongeren die 1 kaart kopen en delen zodat andere het kunnen gebruiken, jongeren die het gebruiken terwijl ze 18+ zijn en het alsnog proberen en discussies aangaan met conducteurs, ik weet 100% zeker dat dit financieel veel kostte voor de NS, maar je ontneemt ook hiermee een hoop agressie weg bij conducteurs. Ik vind het jammer voor de jongeren, maar ze hebben het ook aan hun zelf te danken voor een groot deel en dit gaat ten kostte van jongeren die het wel netjes gebruikte. Laatst bewerkt door GerritJan op 25-06-2025 13:24 |
25-06-2025 13:18:29 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Tjah, ik ga er vanuit dat al die 10000 mensen niet bij het spoor werken, maar jongeren zijn en deze site ook niet kennen. Ieder heeft een eigenmening en ik vind dit jammer voor de jongeren die hier wel netjes gebruik van maakte. Laatst bewerkt door GerritJan op 25-06-2025 13:26 |
25-06-2025 16:14:40 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Maar dat misbruik zou dus net zo goed opgelost kunnen worden op een manier die het product in stand laat. Bij samenreiskorting is dat bijvoorbeeld ook gedaan. Het verlagen van de leeftijdsgrens van 18 naar 17 heeft ook niks met misbruik te maken. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 25-06-2025 16:17 |
25-06-2025 16:21:06 | ||
---|---|---|
Ehvdegekst
![]() |
Ondertekend |
25-06-2025 21:11:51 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
En wij niet alleen. Het is zojuist al de 30 duizend gepasseerd! Gaat erg goed dus :) |
25-06-2025 21:32:10 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Ter voorkoming van misverstanden: NS hoeft zich niets van zo'n handtekeningenacte aan te trekken natuurlijk. |
26-06-2025 06:57:35 1 | ||
---|---|---|
koekje
![]() |
En dat is ook precies wat er gaat gebeuren. Nieuwe abonnement is er, gaat echt niks meer aan veranderen. Aandachtsspanne voor dit soort zaken is erg kort tegenwoordig. |
26-06-2025 07:13:35 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Kunnen ze het dan niet als kaartje op de OV-Chipkaart maken? Dan heb je een gepersonaliseerde OV-Chipkaart nodig (heb je ook nodig als ze er een kortingsproduct van maken) en daardoor is het wel aan één persoon toe te kennen. En kaartje kopen doe je dan ofwel bij de kaartautomaat, of het wordt automatisch afgeschreven de eerste keer per dag als je incheckt (ik hoop dat dat soort functionaliteit door de OV-Chipkaart ondersteund wordt). |
26-06-2025 16:41:51 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
Heb ik ergens een eerdere aankondiging van NS gemist over deze wijziging voor jongeren? Het bericht van NS, waarnaar Gerrit Jan verwijst, is van begin deze week en de wijziging gaat een week later al in. Volgens de HRN concessie moeten tariefwijzigingen een maand van tevoren aangekondigd worden nadat advies gevraagd is aan de consumentenorganisaties. |
26-06-2025 17:34:20 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Maar is dit wel een tariefswijziging? Het kaartje wordt niet duurder, maar wordt niet meer verkocht. |
26-06-2025 18:23:52 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
Goede vraag! In veel gevallen betaalt de jongere als NS-klant voor dezelfde reis op 1 juli een ander tarief dan de dag ervoor, op 30 juni. Dat lijkt mij een tariefwijziging vanuit oogpunt van de klant. Dit jongerenkaartje is geen beschermd reisrecht, dus NS lijkt er inderdaad vanuit te gaan dat als je de kaart vervangt door een ander de tarieven er niet meer toe doen. |
26-06-2025 19:36:36 | ||
---|---|---|
koekje
![]() |
Een tariefswijziging hoogstwaarschijnlijk is wat anders dan een actiekaartje wel of niet aanbieden. |
26-06-2025 22:11:02 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Er zit een maand ''opzeg termijn'' op, je kan het op de laatste dag van juni kopen en nog in heel juli inzetten. |
27-06-2025 16:29:20 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Volgens Teletekst (NOS) blijft NS bij besluit ondanks 50.000 handtekeningen. |
27-06-2025 19:29:54 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Gek hé, het kost miljoenen en er is al groot te kort. |
27-06-2025 20:10:28 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Was ook totaal niet te verwachten natuurlijk 😅 |
27-06-2025 20:19:47 3 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Nou, dan zullen de treinen in de daluren wel drastisch verkleind worden. Anders levert het nog geen cent op 🙃. (ironie) |
28-06-2025 10:05:46 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Wat dan her en der wel zal zorgen voor meer achterblijvers,die dan weer gaan klagen dat NS treinen in heeft gekrompen waar dat niet gaat/wenselijk is :-) |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
28-06-2025 10:13:30 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
26 miljoen per jaar volgens NRC van vrijdag. |
28-06-2025 11:16:17 1 | ||
---|---|---|
hubertus1
![]() |
Ik weet niet hoe het in het NRC staat, maar op de NOS site staat deze quote: 'Toen we hem in 2020 introduceerden, dachten we dat we er jaarlijks 6,5 miljoen euro op moesten toeleggen. Maar dat is inmiddels opgelopen tot 26 miljoen euro.' Nu zal geen enkel commercieel bedrijf een product met verlies in de markt zetten als er niet de verwachting is dat het op een of andere manier wordt terugverdiend. Het levert pas wat op als huidige opbrengst van de jongerendagkaarten meer dan gecompenseerd gaat worden vanuit de overige kaartverkopen of, zoals broek53 al terecht opmerkt, als het treinenaanbod wordt verkleind. Ik durf er wel wat op te verwedden dat dat bij lange na geen € 26 miljoen zal zijn. Laatst bewerkt door hubertus1 op 28-06-2025 11:17 |
28-06-2025 12:44:33 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Elk bedrijf is redelijk vrij om kortingen te verlenen, zo ook de NS. Dus als de NS besluit om een bepaald type korting niet meer aanbieden (om welke reden dan ook) dan is de NS daar vrij in. Ik vind de timing, zo net voor het zomer seizoen, als het termijn van aankondigen getuigen van een compleet gebrek aan competentie en een overschot aan onbeschoftheid. Dit had vele malen beter gekund en mogelijk ook op een ander moment. Maar ja, de NS denkt dat wij al reizigers niet verder dan 10 dagen vooruit kunnen kijken. Een dagkaartje kost nu €62.40, de jongeren dagkaart €8.50. Als het verschil deelt betekend dat de NS jaarlijks net geen 500.000 jongerendagkaarten verkoopt. Dat zijn 1300 jongeren per dag die met zo'n kaartje reizen, dat lijkt mij weg te vallen tegen de 800.000 reizen die er dagelijks gemaakt worden. Het laat wel zien dat de NS volledig in de paniek stand zit, want dan worden de meest domme beslissingen genomen. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
28-06-2025 13:04:03 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
En die 800.000 gemaakte reizen zijn instappers? Of kaartbetalers? Want er zijn tig reizigers op allerlei abo's en kortingregelingen, en 800.000 reizigers kopen niet allemaal een duur retour. Nu houd ik me helemaal niet bezig met hoe anderen reizen en waarvoor, en weet dus niets van de inkomsten van de vervoerders, omdat het me niet bezighoudt. Maar wie heeft er wel een volledig inzicht in de inkomsten van vervoersbedrijven en hoe die tot stand komen? Als een bedrijf, zoals vele vervoerders, verlies lijdt, dan moet er iets gebeuren. Men moet de tering naar de nering zetten. Anders moeten de belastingbetalers de staatskas redden als de overheid weer eens moet bijspringen. Ik heb er geen last van, maar het lijkt wel of de helft van de samenleving de tering niet naar de nering weet te zetten. Op de pof kopen, wat je niet eens nodig hebt, lange verre reizen naar Timboektoe waar niets wezenlijks te beleven valt, en je laten uitkleden door beïnvloeders. Tja. |
28-06-2025 13:05:29 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
NS is geen normaal bedrijf dat in een vrije markt opereert. NS 'mag' treinen rijden omdat ze van de overheid daarvoor een concessie heeft gekregen. De spelregels hoe NS om hoort te gaan met vervoerbewijzen ('reisrechten') en tarieven staan in de concessie. |
28-06-2025 14:47:28 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Ja en dat is precies het probleem met deze consessie: dit staat er niet in, net als de 1e klasse, en dus wordt het er uit gesloopt of gestopt om de verliezen te stoppen. Hier gaan we nog de hele consessie duur plezier aan beleven |
28-06-2025 15:00:15 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Als je de eerste klasse vervangt door een tweede klasse compartiment, zie ik de inkomsten nog niet direct stijgen. Je biedt meer zitplaatsen 2de klasse, die minder opbrengen. Het is een comfortverbetering omdat de tweede klasse reizigers nu meer plek hebben, maar die komen er ook niet direct meer. (Ik houd wel van tegengestelde redeneringen, ook al kloppen ze soms niet. Anderzijds levert niet elke verandering noodzakelijkerwijze ook meer op.) |
28-06-2025 15:49:06 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
Deze doelgroep ontbreekt inderdaad, De concessie noemt nu alleen reisrechten voor 'kinderen onder 12 jaar' en 'senioren' Of dat bewust of onbewust gedaan is in 'Den Haag' weet ik niet, maar je zou een beleidsmatige afweging over de toekomstige doelgroep hebben mogen verwachten. Er zijn wel regels in de concessie opgenomen voor tariefwijzigingen zoals ik een paar dagen geleden noemde in dit draadje, die zijn reisrecht-onafhankelijk geformuleerd in mijn ogen.
Laatst bewerkt door Jeroen1740 op 28-06-2025 15:59 |
28-06-2025 15:59:27 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
En
Een groot deel van de doelgroep zit op werkdagen op school, maakt daarna huiswerk, gaat sporten of vult vakken bij de buurtsuper (ook ironie😊). Mijn aanname is dat de jeugd daarom vooral in het weekend zal reizen. Kan het zijn dat NS in het weekend eigenlijk de treinen langer moet maken omdat deze te vol zijn, dat NS die kosten niet wil maken en dat ze daarom de jeugd maar wil gaan ontmoedigen de trein te pakken? |