Opvallende dingen 8 juli
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
08-07-2025 07:40:49
5431
5431

Zutphen 07:35, 2x Breng GTW stilstaand op spoor 501g. Frontseinen richting Deventer.

Laatst bewerkt door 5431 op 08-07-2025 07:41

08-07-2025 08:02:13
gvttreinen
gvttreinen

Seinstoring in spoor GH tussen Gdm en Cl, fikse uitdunning treindienst en geen Sprinters Htnc - Gdm!

08-07-2025 08:47:15
treinhobby
treinhobby

Gelukkig vandaag prima vouwfiets weer… 😉

08-07-2025 08:56:31
evangoor
evangoor

Geen optie, wegens gebrek aan fietspad over de rivier op dit traject. Wel jammer dat ik het vanmorgen te laat zag, want anders was de IC naar Venlo van 8.24 vanaf Utrecht Centraal een mooi alternatief geweest. Stond ik daar op Lunetten: alle reisbewakingen in de NS-app ineens ook weer weg. Ik ga het zo maar op de gewone manier (nogmaals) proberen...

Somda In de Wolken Weddings advertentie

08-07-2025 09:16:12
Gydo
Gydo

5431 (08-07-2025 07:40:49):

Zutphen 07:35, 2x Breng GTW stilstaand op spoor 501g. Frontseinen richting Deventer.

Staan nu los van elkaar op Zpge aldus NFL.

08-07-2025 09:55:11
gvttreinen
gvttreinen

evangoor (08-07-2025 08:56:31):

Geen optie, wegens gebrek aan fietspad over de rivier op dit traject.

Er is een snelfietsroute Houten - Culemborg gepland...zal een stuk schelen!

08-07-2025 10:26:09
evangoor
evangoor

Dank voor de tip! En dat is voor treinreizigers met een vouwfiets als reisbagage een bruikbaar alternatief in die gevallen dat NS en ProRail niet doen wat ze moeten doen.

08-07-2025 18:57:44
mvanuden
mvanuden

K* afhandeling. Op vertrektijd van de sprinter naar Ut wordt in Amf een daarvoor stil staande goederentrein die kant op gestuurd. Sprinter +5, IC direct er achteraan. Goederen na Dld aan de kant, sprinter er voorbij. Maar IC stil gezet, goederentrein eerst naar Ut. IC in Ut +12, mijn aansluiting naar Tiel weg.

Hoe kan dit nou, wie verzint dit?

08-07-2025 19:15:36 7
anlern
anlern

mvanuden (08-07-2025 18:57:44):

K* afhandeling. Op vertrektijd van de sprinter naar Ut wordt in Amf een daarvoor stil staande goederentrein die kant op gestuurd. Sprinter +5, IC direct er achteraan. Goederen na Dld aan de kant, sprinter er voorbij. Maar IC stil gezet, goederentrein eerst naar Ut. IC in Ut +12, mijn aansluiting naar Tiel weg.

Goederenvervoer mag ook wel optijd bij de klant aankomen en hoeft niet altijd te lijden onder reizigersvervoer dat steeds maar voorrang krijgt

08-07-2025 19:52:48 3
Ysbergsla
Ysbergsla

Je denkt toch niet serieus dat de goederentrein hierna nog tijdig was, noch dat dit voor elk van de drie treinen de beste afhandeling was?

08-07-2025 22:41:34 1
Jeroen1740
Jeroen1740

Kennelijk ken jij tijdstip, aanleiding en keuzes die overwogen zijn voordat deze afhandeling is gekozen. Zou je die met ons kunnen delen?

08-07-2025 23:06:43
Ysbergsla
Ysbergsla

Normaliter:

Goederen Amersfoort 17:44 - Utrecht 18:05

SPR 5660 Amersfoort 17:49 - Utrecht 18:09

IC 560 Amersfoort 17:56 - Utrecht 18:09

Vandaag:

Goederen Amersfoort 17:49 - Utrecht 18:18

SPR 5660 Amersfoort 17:54 - Utrecht 18:14

IC 560 Amersfoort 17:58 - Utrecht 18:21

Goederen 8 minuten vertraging extra, Sprinter evenveel vertraging, IC 10 minuten vertraging extra. Op een baanvak waar de drie treinsoorten gemakkelijgemakkelijk minuten vertraging kunnen inlopen. De overwegingen van de betrokken treindienstleider zijn mij uiteraard niet bekend. Dat zal ongetwijfeld met de beste bedoeling zijn geweest, echter niet met het beste resultaat.

09-07-2025 07:33:39
geert
geert

Mwah dat weet ik niet. Er ontstond op deze manier geen conflict bij Utvr en de sprinter naar Rhn van 18.14 uur kon gewoon rijden, de goederentrein liep ook niet vast op Ut en kon waarschijnlijk vanaf Gdm door daar in een keer door te rijden weer terug in zijn eigen pad. Lijkt me dan toch een handige en logische oplossing zo.

09-07-2025 11:06:17
Jeroen1740
Jeroen1740

Ysbergsla (08-07-2025 23:06:43):

Normaliter:

Goederen Amersfoort 17:44 - Utrecht 18:05

SPR 5660 Amersfoort 17:49 - Utrecht 18:09

IC 560 Amersfoort 17:56 - Utrecht 18:09

Vandaag:

Goederen Amersfoort 17:49 - Utrecht 18:18

SPR 5660 Amersfoort 17:54 - Utrecht 18:14

IC 560 Amersfoort 17:58 - Utrecht 18:21

Goederen 8 minuten vertraging extra, Sprinter evenveel vertraging, IC 10 minuten vertraging extra. Op een baanvak waar de drie treinsoorten gemakkelijgemakkelijk minuten vertraging kunnen inlopen. De overwegingen van de betrokken treindienstleider zijn mij uiteraard niet bekend. Dat zal ongetwijfeld met de beste bedoeling zijn geweest, echter niet met het beste resultaat.

Dank voor de toelichting. Maar dit gaat slechts over de volgorde van die drie treinen in Amersfoort naar Utrecht. Naar mijn mening was het vraagstuk wat breder. Wat te vinden is o.b.v. o.a. spots:

De goederentrein naar Tbi (Rzepin-shuttle) liep ergens tussen Hgl en Twl al vertraging op en kwam bij Bnva achter een vertraagde RRReis-trein van de Valeilijn naar Amf. Achter de goederentrein zaten ook nog de vertraagde IC 1760 en de NS Int 144 (die al vertraagd, 13 minuten gehalteerd heeft in Dv). Zij mochten in Amf eerder weg dan de goederentrein waardoor de goederentrein niet in het normale goederenpad naar Utrecht verder kon gaan. Vervolgens vertrok de goederentrein direct na IC1760 en meteen daarna volgden de door jou genoemde SPR5660 en IC560.

En hiermee kunnen keuzes in de afhandeling van de treindienst nog steeds niet verklaard worden. Want moest de Rzepin-shuttle weg uit Bad Bentheim omdat er nog twee goederentreinen naar NL onderweg waren? Lag de aanleiding voor de oplopende vertraging van de Rzepin-shuttle bij de trein zelf of bij andere oorzaken als andere treinen, infra, derden, etc.? Zolang dat niet bekend is, is het in mijn ogen niet mogelijk om te zeggen dat "men" de goederentrein in Amersfoort had moeten laten wachten tot na vertrek van SPR5660 en IC1760.

09-07-2025 11:21:00
jacokran
jacokran

Ik denk dat ik de goederentrein door had laten rijden bij Dld. Hoeft die niet af te remmen naar 40. De vertraging van de sprinter hoeft niet heel veel op te lopen, die kan bij bkp ook over de lage sporen. De IC had dan zeker minder vertraging gehad, wat op het volle baanvakken wd - gd -gvc zeker zal schelen.

Gokje: Het zou kunnen zijn dat de treindienstleider oorspronkelijk van plan was om de goederentrein achter de IC aan te laten gaan, maar dat er dan geen mogelijkheid was om door Ut heen te gaan ri Utvr.

09-07-2025 11:25:44
john2
john2

anlern (08-07-2025 19:15:36):

mvanuden (08-07-2025 18:57:44):

Goederenvervoer mag ook wel optijd bij de klant aankomen en hoeft niet altijd te lijden onder reizigersvervoer dat steeds maar voorrang krijgt

Kunnen klanten die goederen ontvangen, bij vertraging een declaratie indienen net zoals reizigers een declaratie kunnen indienen bij vertraging? Zo ja, kan dan de declaratie dan worden ingediend bij de betreffende goederen vervoerder?

09-07-2025 12:29:13
jacokran
jacokran

Zonder precies te weten hoe die markt in elkaar zit, weet ik wel dat het heel anders is dan het reizigersvervoer. een reiziger sluit voor elke reis een nieuwe overeenkomst af met een vervoerder, of losse overeenkomsten als je van meerdere modaliteiten gebruik maakt.

In het goederenvervoer zit dat heel anders. De afnemer heeft niet altijd een overeenkomst met de expolitant van de goederentrein. Dat kan de leverancier zijn, maar kan ook een logistieke dienstverlener zijn. Het is niet waarschijnlijk dat het emplacement waar de trein naar toe rijdt, de besteming van de lading is (je haalt je nieuew Volkswagen ook niet bij Pon in Leusden op). Dat is slechts één van de tussenstops. Afhankelijk van het soort lading gaat het vervolgtraject sneller of langzamer.

Als 'just-in-time' levering cruciaal is, dan kan ik me voorstellen dat klant en logistiek dienstverlener een bonus-malus constructie opnemen, maar daar zit ook weer een kostenplaatje aan.

Het is dus helemaal afhankelijk van het type contract en de lading van de trein of er recht op schadevergoeding is.

09-07-2025 15:19:46
geert
geert

jacokran (09-07-2025 11:21:00):

Ik denk dat ik de goederentrein door had laten rijden bij Dld. Hoeft die niet af te remmen naar 40. De vertraging van de sprinter hoeft niet heel veel op te lopen, die kan bij bkp ook over de lage sporen. De IC had dan zeker minder vertraging gehad, wat op het volle baanvakken wd - gd -gvc zeker zal schelen.

Gokje: Het zou kunnen zijn dat de treindienstleider oorspronkelijk van plan was om de goederentrein achter de IC aan te laten gaan, maar dat er dan geen mogelijkheid was om door Ut heen te gaan ri Utvr.

Dat is precies wat ik betoogde: die goederentrein zou dan op Ut hebben moeten wachten op de 7400 of andersom en dan had de 7400 achter de goederentrein moeten wachten voor Utvr. Op deze manier kon de goederentrein in een keer door het Utrechtse heen.

09-07-2025 15:43:36
treinfan
treinfan

geert (09-07-2025 07:33:39):

Mwah dat weet ik niet. Er ontstond op deze manier geen conflict bij Utvr en de sprinter naar Rhn van 18.14 uur kon gewoon rijden, de goederentrein liep ook niet vast op Ut en kon waarschijnlijk vanaf Gdm door daar in een keer door te rijden weer terug in zijn eigen pad. Lijkt me dan toch een handige en logische oplossing zo.

Als de goederentrein was doorgereden (na vertrek +5 in Amf), had deze in Ut door kunnen rijden, voor de 7400 uit. Dit is een afhandeling die vaker voorkomt en prima werkt. In dat geval was de 5660 op dezelfde tijd aangekomen in Ut (+5). Het had vertraging gescheeld voor de 560 (+16 aankomst in Gvc). De goederentrein was zeker niet op tijd na Gdm, maar had daar 18 minuten vertraging. De 3565 moest nu te Gdm inhalen (schade aankomst Ht +7, vertrek +4 aldaar) en ook de 2767 is vertraagd geraakt (+10 Ht).

Laatst bewerkt door treinfan op 09-07-2025 15:45

09-07-2025 16:13:42
thom
thom

jacokran (09-07-2025 12:29:13):

Zonder precies te weten hoe die markt in elkaar zit, weet ik wel dat het heel anders is dan het reizigersvervoer. een reiziger sluit voor elke reis een nieuwe overeenkomst af met een vervoerder, of losse overeenkomsten als je van meerdere modaliteiten gebruik maakt.

In het goederenvervoer zit dat heel anders. De afnemer heeft niet altijd een overeenkomst met de expolitant van de goederentrein. Dat kan de leverancier zijn, maar kan ook een logistieke dienstverlener zijn. Het is niet waarschijnlijk dat het emplacement waar de trein naar toe rijdt, de besteming van de lading is (je haalt je nieuew Volkswagen ook niet bij Pon in Leusden op). Dat is slechts één van de tussenstops. Afhankelijk van het soort lading gaat het vervolgtraject sneller of langzamer.

Als 'just-in-time' levering cruciaal is, dan kan ik me voorstellen dat klant en logistiek dienstverlener een bonus-malus constructie opnemen, maar daar zit ook weer een kostenplaatje aan.

Het is dus helemaal afhankelijk van het type contract en de lading van de trein of er recht op schadevergoeding is.

Wat dacht je van terminals waar de goederen treinen beladen en ontladen worden, die vaak ook niet direct een opdrachtgever van een trein zijn en ingehuurd zijn daardoor, die als een goederentrein te laat is en zijn tijdslot bij hun mist en dan zegt 'Je bent aan de beurt als we weer tijd hebben'.

Dan staat een trein uren, of soms zelfs tot de volgende dag te wachten tot ie behandeld kan worden.