04-08-2025 16:13:22 | ||
---|---|---|
klaass16
![]() |
Tussen Lwc en Hdg een tsb van 80, dit vanwege een rare knik in de boog bij Tytsjerk. Leverd enige vertraging op.
Is het misschien verzakt door de werkzaamheden die laatst op lw bp waren? |
04-08-2025 16:53:23 | ||
---|---|---|
klaass16
![]() |
Webcam Amf 16:33
TCS e-loc met Euro express rijtuigen binnen gekomen op spoor 5.
Kan dit de Sziget express zijn?
|
04-08-2025 17:04:04 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
ja |
04-08-2025 17:05:35 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Sziget Express zou om 17:47 moeten vertrekken vanaf Amf. Wel is er momenteel een seinstoring tussen Amf en Apd dus afwachten of dat hinder oplevert, trein 144 wordt momenteel omgeleid via Zl. Update: seinstoring zit tussen Bnva en Sto te zitten, waarschijnlijk sectiestoring nabij de overweg Hanzeweg Zuid want daar rijden passerende treinen met 10km/u. Sziget Express wordt door de storing heen geloodst, zal wel enige vertraging oplopen vanwege ontvangen en opvolgen van EI's. Laatst bewerkt door michaben op 04-08-2025 18:07 |
![]() |
advertentie |
04-08-2025 19:48:51 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
trein 4968, stel 2651 rijdt ten onrechte Hor voorbij. "Foutje" was de omroep. Volgende week het rode sein voorbij?
|
04-08-2025 19:54:17 10 | ||
---|---|---|
aaron2
![]() |
Stel je niet zo aan meteen. |
04-08-2025 20:29:00 1 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Je hebt gelijk. Ik stel me vast aan. Echter feit is dat dat op dat station nogal eens voorkomt. En na een daggie werken, een ic die veel te klein rijdt en dan dit extra half uur, daar wordt NS niet populair van. Het spoor kent veel overlast zo links en rechts, zelfs stakingen. Dingen die dan zo knullig zijn en niet hoeven, die moeten dan zeker niet gebeuren. |
04-08-2025 21:18:50 3 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Gelukkig is de machinist ook maar een mens. En een station missen, of een sein missen zijn nog steeds wel 2 hele verschillende dingen... |
04-08-2025 22:11:22 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
|
04-08-2025 23:05:51 | ||
---|---|---|
aaron2
![]() |
Ik ben het met je eens dat het vervelend is en slordig ook. Maarja, zoals gezegd: een rood sein missen is van een heel andere orde dan een stop missen die dan weer wel, dan weer niet gemaakt wordt met een bepaalde treinserie. |
05-08-2025 09:01:15 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
In Zwitserland heeft de machinist een ritplan op zijn/haar I-Pad. Ik dacht dat hier ook wel eens te hebben gezien, en daarmee heb je de rit al virtueel in beeld. Maar misschien was dat iets anders. |
05-08-2025 09:19:56 | ||
---|---|---|
anlern
![]() |
Alle machinisten bij NS hebben een tablet met ritinfo zoals bijvoorbeeld hoeveel meter tot de volgende stop op het dienstkaartje. De SNG heeft deze zelfs ingebouwd zitten in de stuurtafel. Toch zijn er veel machinisten die zonder deze info willen rijden en die willen nog wel eens stations missen. Vooral bij extra stops met intercity's bij RAI of Veenendaal de Klomp komt dit vaak voor. (meestal de wat oudere machinisten, de nieuwe machinisten leren vanaf dag 1 dat de tablet verplicht is te gebruiken) |
05-08-2025 10:02:23 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Dus als ik het goed begrijp, zijn machinisten verplicht om die tablet te gebruiken, maar zijn er veel machinisten die 't gewoon niet doen? |
05-08-2025 10:53:52 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Het is verplicht de tablet (opgeladen) bij je te hebben. Het gebruik is vrijblijvend. |
05-08-2025 11:53:00 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Als dat een vergeten een veelvuldig probleem is,dan lijk t me dat men dat gebruik van het digitale dienstkaartje op tablet of anderswijs,maar moet gaan verplichten. |
05-08-2025 13:07:54 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Het is alleen geen veelvuldig probleem. Eerder incidenteel. (Waarbij ik het aangehaalde incident niet goed praat) |
05-08-2025 13:12:11 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Klinklare onzin wat je nu probeert te verkopen. |
05-08-2025 14:47:58 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
O leg uit |
05-08-2025 14:52:47 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Tablet is niet verplicht om te gebruiken. Ook niet vanaf dag 1 |
05-08-2025 15:14:06 | ||
---|---|---|
anlern
![]() |
|
05-08-2025 16:11:46 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik proef met betrekking tot de tablet en het gebruik daarvan wel veel ruimte. Ruimte die bij de reiziger (de klant) kennelijk tot ergernis leidt. Dan zou ik wel weten wat ik daar als leidinggevende van zou vinden. |
05-08-2025 16:15:50 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Heb dit even neergelegd bij de opleidingscoördinator en die zei het volgende
Laatst bewerkt door Oldskool op 05-08-2025 16:22 |
05-08-2025 16:20:47 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Je kan als leidinggevende er zoveel van vinden als je wilt, maar zolang er geen verplichting is, kan je je gedachte alleen voor je houden of thuis aan de keukentafel ventileren 😁 |
05-08-2025 17:16:24 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Een leidinggevende heeft zeker meer pijlen op zijn/haar boog. Zeker na een aantal benoemde gebeurtenissen zou het - wellicht dan toch maar - in teamverband zeker iets kunnen doen. Als je met missertjes en missers niks doet, geef je in feite geen leiding. |
05-08-2025 17:42:55 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Ik denk dat dit incident veel groter wordt gemaakt dan dat het is. En zo heel vaak gebeurt het niet. |
05-08-2025 18:10:56 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Mag een machinist in dienst, die een trein aan het bedienen is, een tablet gebruiken? Mijn gedachten gaan uit of een tablet niet te zeer afleid. Een machinist heeft al veel voor op te letten tijdens haar of zijn dienst. Een autobestuurder mag ook geen mobiele telefoon aan haar of zijn oor houden. |
05-08-2025 18:21:33 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Een leidinggevende zou van zijn team geen robots moeten maken, maar het kan geen kwaad om dingetjes die toch herhaaldelijk anders moeten, nog eens onder de welwillende aandacht te brengen. En dat er hulpmiddelen zijn om dat anders gaan van dingetjes, te voorkomen, al was het maar omdat de klant er bij gebaat is. Dit is wel op zijn allersofts, maar allé. |
05-08-2025 18:26:58 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Dan leren de machinisten de dienstregeling vanzelf uit hun hoofd. 😄 |
05-08-2025 18:42:21 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dan gaat het vanzelf mis als de dienstregeling een keer gewijzigd wordt door werkzaamheden ofzo :p |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
05-08-2025 19:25:28 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
|
05-08-2025 20:03:52 | ||
---|---|---|
bultena
![]() |
Iets anders over het al dan niet stoppen op stations. Hier in Hgv en ik denk ook elders gaat de uitrijder zo'n 3 minuten voor de sprinter arriveert al op groen. Waarom gebeurt dat niet als de trein gestopt is. Gebeurt dit op groen zetten handmatig (dan zou de treindienstleider constant mee moeten kijken op zijn/haar scherm waar de trein is) of gaat dit automatisch (of door ARI). Zelfde vraag voor IC's die niet stoppen in Hgv: 3 minuten voor doorkomst gaan zowel de inrijder als de uitrijder op groen. |
05-08-2025 20:52:09 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Dat klinkt inderdaad als ARI. Hoewel de wissels weg zijn, heeft Hoogeveen nog wel bediende seinen om te kunnen keren. Waarom het niet pas later gebeurt is simpel: Waarom wel? Er is weinig reden om de trein een geel sein te geven als het spoor verder vrij is. Uitzondering daarop zijn sprinters richting Groningen, die krijgen als het goed is wel rood tot ongeveer de vertrektijd, dat is de stop-doorregeling vanwege de overweg na het station. Dat is bijvoorbeeld in deze cabinerit te zien. |
05-08-2025 21:58:31 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Rood sein bij binnenkomst betekent ook langzamer naderen van het station en de HC mag pas fluiten als het sein uit de stand rood is gekomen, ook als uit-en instappen al eerder klaar is Dus sein op voorhand op groen maakt de treinrit sneller |
05-08-2025 22:16:49 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Bij lange stops wordt de rijweg wel pas een minuut voor vertrek ingesteld, maar bij korte stops zal ARI is geen aparte insteltijd voor de rijweg voor binnenkomst en vertrek en zullen ze, zolang de infra beschikbaar, gewoon achter elkaar ingesteld worden. Bij een stop/door-schakeling houdt de beveiliging het tot stand komen van de rijweg dan nog tegen, maar ARI kan wel gewoon doorgaan met het instellen van een eventuele vervolgrijweg voorbij de overweg dus het kan gebeuren dat je het volgende sein al wel uit de stand stop ziet komen. |
05-08-2025 22:35:29 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
|
05-08-2025 22:39:38 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
|
05-08-2025 22:44:10 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
|
05-08-2025 22:49:54 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
|
05-08-2025 23:22:45 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
kun je ook een keer normaal doen en niet zo asociaal? |
05-08-2025 23:27:04 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Niet zo serieus joh. Beetje geinen mag toch wel? |
06-08-2025 09:06:54 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dank, Rolandrail, voor je serieuze reacties. Dat wekt vertrouwen in het werkveld. Niet dat ik dat niet had overigens, maar helaas verzanden werksituaties soms in vastgeroeste gewoontes om iets wel te doen of juist niet. Daar ben ik helemaal niet van. |