Opvallende dingen 4 augustus
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
04-08-2025 16:13:22
klaass16
klaass16

Tussen Lwc en Hdg een tsb van 80, dit vanwege een rare knik in de boog bij Tytsjerk. Leverd enige vertraging op.

Is het misschien verzakt door de werkzaamheden die laatst op lw bp waren?

 

04-08-2025 16:53:23
klaass16
klaass16

Webcam Amf 16:33

TCS e-loc met Euro express rijtuigen binnen gekomen op spoor 5.

Kan dit de Sziget express zijn?

 

04-08-2025 17:04:04
martijn
martijn

ja

 

04-08-2025 17:05:35
michaben
michaben

Sziget Express zou om 17:47 moeten vertrekken vanaf Amf. Wel is er momenteel een seinstoring tussen Amf en Apd dus afwachten of dat hinder oplevert, trein 144 wordt momenteel omgeleid via Zl.

Update: seinstoring zit tussen Bnva en Sto te zitten, waarschijnlijk sectiestoring nabij de overweg Hanzeweg Zuid want daar rijden passerende treinen met 10km/u. Sziget Express wordt door de storing heen geloodst, zal wel enige vertraging oplopen vanwege ontvangen en opvolgen van EI's.



Laatst bewerkt door michaben op 04-08-2025 18:07
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-08-2025 19:48:51
bert
bert

trein 4968, stel 2651 rijdt ten onrechte Hor voorbij. "Foutje" was de omroep. Volgende week het rode sein voorbij?

 

04-08-2025 19:54:17 10
aaron2
aaron2

Stel je niet zo aan meteen.

 

04-08-2025 20:29:00 1
bert
bert

Je hebt gelijk. Ik stel me vast aan. Echter feit is dat dat op dat station nogal eens voorkomt. En na een daggie werken, een ic die veel te klein rijdt en dan dit extra half uur, daar wordt NS niet populair van. Het spoor kent veel overlast zo links en rechts, zelfs stakingen. Dingen die dan zo knullig zijn en niet hoeven, die moeten dan zeker niet gebeuren.

 

04-08-2025 21:18:50 3
selivio
selivio

Gelukkig is de machinist ook maar een mens. En een station missen, of een sein missen zijn nog steeds wel 2 hele verschillende dingen...

 

04-08-2025 22:11:22
rolandrail
rolandrail

Quote
bert (04-08-2025 20:29:00):


Je hebt gelijk. Ik stel me vast aan. Echter feit is dat dat op dat station nogal eens voorkomt. En na een daggie werken, een ic die veel te klein rijdt en dan dit extra half uur, daar wordt NS niet populair van. Het spoor kent veel overlast zo links en rechts, zelfs stakingen. Dingen die dan zo knullig zijn en niet hoeven, die moeten dan zeker niet gebeuren.



De dienstregeling is dan ook veel te ingewikkeld voor de overbetaalde machinisten. Overdag niet stoppen, savonds wel, er zijn daardoor diensten met heen niet stoppen en terug wel. Te moeilijk :-P

 

04-08-2025 23:05:51
aaron2
aaron2

Quote
bert (04-08-2025 20:29:00):


Je hebt gelijk. Ik stel me vast aan. Echter feit is dat dat op dat station nogal eens voorkomt. En na een daggie werken, een ic die veel te klein rijdt en dan dit extra half uur, daar wordt NS niet populair van. Het spoor kent veel overlast zo links en rechts, zelfs stakingen. Dingen die dan zo knullig zijn en niet hoeven, die moeten dan zeker niet gebeuren.


Ik ben het met je eens dat het vervelend is en slordig ook. Maarja, zoals gezegd: een rood sein missen is van een heel andere orde dan een stop missen die dan weer wel, dan weer niet gemaakt wordt met een bepaalde treinserie.

 

05-08-2025 09:01:15
sjoerd
sjoerd

In Zwitserland heeft de machinist een ritplan op zijn/haar I-Pad. Ik dacht dat hier ook wel eens te hebben gezien, en daarmee heb je de rit al virtueel in beeld. Maar misschien was dat iets anders.

 

05-08-2025 09:19:56
anlern
anlern

Quote
sjoerd (05-08-2025 09:01:15):


In Zwitserland heeft de machinist een ritplan op zijn/haar I-Pad. Ik dacht dat hier ook wel eens te hebben gezien, en daarmee heb je de rit al virtueel in beeld. Maar misschien was dat iets anders.


Alle machinisten bij NS hebben een tablet met ritinfo zoals bijvoorbeeld hoeveel meter tot de volgende stop op het dienstkaartje. De SNG heeft deze zelfs ingebouwd zitten in de stuurtafel. Toch zijn er veel machinisten die zonder deze info willen rijden en die willen nog wel eens stations missen. Vooral bij extra stops met intercity's bij RAI of Veenendaal de Klomp komt dit vaak voor. (meestal de wat oudere machinisten, de nieuwe machinisten leren vanaf dag 1 dat de tablet verplicht is te gebruiken)

 

05-08-2025 10:02:23
brun
brun

Dus als ik het goed begrijp, zijn machinisten verplicht om die tablet te gebruiken, maar zijn er veel machinisten die 't gewoon niet doen?

 

05-08-2025 10:53:52
ToH
ToH

Het is verplicht de tablet (opgeladen) bij je te hebben. Het gebruik is vrijblijvend.

 

05-08-2025 11:53:00
phantom
phantom

Quote
anlern (05-08-2025 09:19:56):

Alle machinisten bij NS hebben een tablet met ritinfo zoals bijvoorbeeld hoeveel meter tot de volgende stop op het dienstkaartje. De SNG heeft deze zelfs ingebouwd zitten in de stuurtafel. Toch zijn er veel machinisten die zonder deze info willen rijden en die willen nog wel eens stations missen.


Quote
ToH (05-08-2025 10:53:52):


Het is verplicht de tablet (opgeladen) bij je te hebben. Het gebruik is vrijblijvend.


Als dat vergeten een veelvuldig probleem is,dan lijk t me dat men dat gebruik van het digitale dienstkaartje op tablet of anderswijs,maar moet gaan verplichten.
Als ik voor m'n werk structureel sommige klanten zou vergeten,dan word me dat op z'n zachtst gezegd,ook niet in dank afgenomen.



Laatst bewerkt door phantom op 07-08-2025 09:23
 

05-08-2025 13:07:54
Oldskool
Oldskool

Het is alleen geen veelvuldig probleem. Eerder incidenteel. (Waarbij ik het aangehaalde incident niet goed praat)

 

05-08-2025 13:12:11
Oldskool
Oldskool

Quote
anlern (05-08-2025 09:19:56):


Quote
sjoerd (05-08-2025 09:01:15):


In Zwitserland heeft de machinist een ritplan op zijn/haar I-Pad. Ik dacht dat hier ook wel eens te hebben gezien, en daarmee heb je de rit al virtueel in beeld. Maar misschien was dat iets anders.


(meestal de wat oudere machinisten, de nieuwe machinisten leren vanaf dag 1 dat de tablet verplicht is te gebruiken)


Klinklare onzin wat je nu probeert te verkopen.

 

05-08-2025 14:47:58
geert
geert

O leg uit

 

05-08-2025 14:52:47
Oldskool
Oldskool

Tablet is niet verplicht om te gebruiken. Ook niet vanaf dag 1

 

05-08-2025 15:14:06
anlern
anlern

Quote
Oldskool (05-08-2025 13:12:11):


Quote
anlern (05-08-2025 09:19:56):


Quote
sjoerd (05-08-2025 09:01:15):


In Zwitserland heeft de machinist een ritplan op zijn/haar I-Pad. Ik dacht dat hier ook wel eens te hebben gezien, en daarmee heb je de rit al virtueel in beeld. Maar misschien was dat iets anders.


(meestal de wat oudere machinisten, de nieuwe machinisten leren vanaf dag 1 dat de tablet verplicht is te gebruiken)


Klinklare onzin wat je nu probeert te verkopen.



Tablet in de tas laten zonder geldige reden (zoals een defect) is gewoon een zakpuntje op het praktijkexamen.

 

05-08-2025 16:11:46
sjoerd
sjoerd

Ik proef met betrekking tot de tablet en het gebruik daarvan wel veel ruimte. Ruimte die bij de reiziger (de klant) kennelijk tot ergernis leidt. Dan zou ik wel weten wat ik daar als leidinggevende van zou vinden.

 

05-08-2025 16:15:50
Oldskool
Oldskool

Quote
anlern (05-08-2025 15:14:06):


Quote
Oldskool (05-08-2025 13:12:11):


Quote
anlern (05-08-2025 09:19:56):


Quote
sjoerd (05-08-2025 09:01:15):


In Zwitserland heeft de machinist een ritplan op zijn/haar I-Pad. Ik dacht dat hier ook wel eens te hebben gezien, en daarmee heb je de rit al virtueel in beeld. Maar misschien was dat iets anders.


(meestal de wat oudere machinisten, de nieuwe machinisten leren vanaf dag 1 dat de tablet verplicht is te gebruiken)


Klinklare onzin wat je nu probeert te verkopen.



Tablet in de tas laten zonder geldige reden (zoals een defect) is gewoon een zakpuntje op het praktijkexamen.


Heb dit even neergelegd bij de opleidingscoördinator en die zei het volgende


Er wordt vanuit de opleiding aangegeven dat het gebruik maken van de tablet wenselijk is. Dus niet verplicht. Wat betreft dat zogenaamde zakpuntje. Daar is hem niks van bekent en hij vind dat ook zeer onwaarschijnlijk daar het handboek NSR aangeeft dat gebruik maken van, niet verplicht is.

Aanvullend: het is bij NSR+ een behandelonderdeel, maar het blijft nog steeds wenselijk het ding te gebruiken, (nog) geen verplichting.



Laatst bewerkt door Oldskool op 05-08-2025 16:22
 

05-08-2025 16:20:47
Oldskool
Oldskool

Quote
sjoerd (05-08-2025 16:11:46):


Ik proef met betrekking tot de tablet en het gebruik daarvan wel veel ruimte. Ruimte die bij de reiziger (de klant) kennelijk tot ergernis leidt. Dan zou ik wel weten wat ik daar als leidinggevende van zou vinden.


Je kan als leidinggevende er zoveel van vinden als je wilt, maar zolang er geen verplichting is, kan je je gedachte alleen voor je houden of thuis aan de keukentafel ventileren 😁

 

05-08-2025 17:16:24
sjoerd
sjoerd

Een leidinggevende heeft zeker meer pijlen op zijn/haar boog. Zeker na een aantal benoemde gebeurtenissen zou het - wellicht dan toch maar - in teamverband zeker iets kunnen doen. Als je met missertjes en missers niks doet, geef je in feite geen leiding.

 

05-08-2025 17:42:55
Oldskool
Oldskool

Ik denk dat dit incident veel groter wordt gemaakt dan dat het is. En zo heel vaak gebeurt het niet.

Maar in teamverband iets bewerkstelligen… dat is leuk bedacht natuurlijk. Maar het gebruiken van die tablet verplicht stellen, want daar doel je op, zal toch echt via OR moeten gaan. En die hadden al veel moeite met dat ding. 😉

 

05-08-2025 18:10:56
john2
john2

Mag een machinist in dienst, die een trein aan het bedienen is, een tablet gebruiken?

Mijn gedachten gaan uit of een tablet niet te zeer afleid.

Een machinist heeft al veel voor op te letten tijdens haar of zijn dienst.

Een autobestuurder mag ook geen mobiele telefoon aan haar of zijn oor houden.

 

05-08-2025 18:21:33
sjoerd
sjoerd

Quote
Oldskool (05-08-2025 17:42:55):


Ik denk dat dit incident veel groter wordt gemaakt dan dat het is. En zo heel vaak gebeurt het niet.

Maar in teamverband iets bewerkstelligen… dat is leuk bedacht natuurlijk. Maar het gebruiken van die tablet verplicht stellen, want daar doel je op, zal toch echt via OR moeten gaan. En die hadden al veel moeite met dat ding. 😉


Een leidinggevende zou van zijn team geen robots moeten maken, maar het kan geen kwaad om dingetjes die toch herhaaldelijk anders moeten, nog eens onder de welwillende aandacht te brengen. En dat er hulpmiddelen zijn om dat anders gaan van dingetjes, te voorkomen, al was het maar omdat de klant er bij gebaat is. Dit is wel op zijn allersofts, maar allé.

 

05-08-2025 18:26:58
treinhobby
treinhobby

Quote
rolandrail (04-08-2025 22:11:22):


Quote
bert (04-08-2025 20:29:00):


Je hebt gelijk. Ik stel me vast aan. Echter feit is dat dat op dat station nogal eens voorkomt. En na een daggie werken, een ic die veel te klein rijdt en dan dit extra half uur, daar wordt NS niet populair van. Het spoor kent veel overlast zo links en rechts, zelfs stakingen. Dingen die dan zo knullig zijn en niet hoeven, die moeten dan zeker niet gebeuren.



De dienstregeling is dan ook veel te ingewikkeld voor de overbetaalde machinisten. Overdag niet stoppen, savonds wel, er zijn daardoor diensten met heen niet stoppen en terug wel. Te moeilijk :-P



Misschien toch het rondje om de kerk invoeren?

Dan leren de machinisten de dienstregeling vanzelf uit hun hoofd. 😄

 

05-08-2025 18:42:21
thom
thom

Dan gaat het vanzelf mis als de dienstregeling een keer gewijzigd wordt door werkzaamheden ofzo :p

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-08-2025 19:25:28
mren
mren

Quote
john2 (05-08-2025 18:10:56):


Mag een machinist in dienst, die een trein aan het bedienen is, een tablet gebruiken?



Je moet toch een beetje bij kunnen houden hoe het met Ludo en Jeanine gaat in Goeden Tijden Slechte Tijden.

 

05-08-2025 20:03:52
bultena
bultena

Iets anders over het al dan niet stoppen op stations. Hier in Hgv en ik denk ook elders gaat de uitrijder zo'n 3 minuten voor de sprinter arriveert al op groen. Waarom gebeurt dat niet als de trein gestopt is. Gebeurt dit op groen zetten handmatig (dan zou de treindienstleider constant mee moeten kijken op zijn/haar scherm waar de trein is) of gaat dit automatisch (of door ARI).

Zelfde vraag voor IC's die niet stoppen in Hgv: 3 minuten voor doorkomst gaan zowel de inrijder als de uitrijder op groen.

 

05-08-2025 20:52:09
Dionysusnu
Dionysusnu

Dat klinkt inderdaad als ARI. Hoewel de wissels weg zijn, heeft Hoogeveen nog wel bediende seinen om te kunnen keren. Waarom het niet pas later gebeurt is simpel: Waarom wel? Er is weinig reden om de trein een geel sein te geven als het spoor verder vrij is. Uitzondering daarop zijn sprinters richting Groningen, die krijgen als het goed is wel rood tot ongeveer de vertrektijd, dat is de stop-doorregeling vanwege de overweg na het station. Dat is bijvoorbeeld in deze cabinerit te zien.

 

05-08-2025 21:58:31
Muizeneus
Muizeneus

Rood sein bij binnenkomst betekent ook langzamer naderen van het station en de HC mag pas fluiten als het sein uit de stand rood is gekomen, ook als uit-en instappen al eerder klaar is

Dus sein op voorhand op groen maakt de treinrit sneller

 

05-08-2025 22:16:49 1
michaben
michaben

Bij lange stops wordt de rijweg wel pas een minuut voor vertrek ingesteld, maar bij korte stops zal ARI is geen aparte insteltijd voor de rijweg voor binnenkomst en vertrek en zullen ze, zolang de infra beschikbaar, gewoon achter elkaar ingesteld worden. Bij een stop/door-schakeling houdt de beveiliging het tot stand komen van de rijweg dan nog tegen, maar ARI kan wel gewoon doorgaan met het instellen van een eventuele vervolgrijweg voorbij de overweg dus het kan gebeuren dat je het volgende sein al wel uit de stand stop ziet komen.

 

05-08-2025 22:35:29
rolandrail
rolandrail

Quote
phantom (05-08-2025 11:53:00):


Quote
anlern (05-08-2025 09:19:56):

Alle machinisten bij NS hebben een tablet met ritinfo zoals bijvoorbeeld hoeveel meter tot de volgende stop op het dienstkaartje. De SNG heeft deze zelfs ingebouwd zitten in de stuurtafel. Toch zijn er veel machinisten die zonder deze info willen rijden en die willen nog wel eens stations missen.


Quote
ToH (05-08-2025 10:53:52):


Het is verplicht de tablet (opgeladen) bij je te hebben. Het gebruik is vrijblijvend.


Als dat een vergeten een veelvuldig probleem is,dan lijk t me dat men dat gebruik van het digitale dienstkaartje op tablet of anderswijs,maar moet gaan verplichten.
Als ik voor m'n werk structureel sommige klanten zou vergeten,dan word me dat op z'n zachtst gezegd,ook niet in dank afgenomen.



Ja, laten we vooral nastreven dat mcn noet zelf nadenken en opletten. Je weet dat Ede-Wageningen meerdere keren voorbij gereden werd met na de heropening omdat de tablet de eerste weken geen stop aangaf? De oorzaak is dat het aanpassen van een paar systemen na een verbouwing giga achterloopt waardoor overal en nergens grijze zones in Routelint opduiken waarin niets te zien is op de tablet... Overigens is juist die vastingebouwde in SNG nogal eens gestoord zodat je geen Routelint hebt. En je eigen tablet los op de stuurtafel wil het managment niet....

 

05-08-2025 22:39:38
rolandrail
rolandrail

Quote
Muizeneus (05-08-2025 21:58:31):


Rood sein bij binnenkomst betekent ook langzamer naderen van het station en de HC mag pas fluiten als het sein uit de stand rood is gekomen, ook als uit-en instappen al eerder klaar is

Dus sein op voorhand op groen maakt de treinrit sneller



Niet per definitie. Bij een langzame stop/door-schakeling wel en bij weinig reizigers ook. Mits de hc strak sleutelt...

 

05-08-2025 22:44:10
rolandrail
rolandrail

Quote
john2 (05-08-2025 18:10:56):


Mag een machinist in dienst, die een trein aan het bedienen is, een tablet gebruiken?

Mijn gedachten gaan uit of een tablet niet te zeer afleid.

Een machinist heeft al veel voor op te letten tijdens haar of zijn dienst.

Een autobestuurder mag ook geen mobiele telefoon aan haar of zijn oor houden.



Routelint op de tablet zet de mcn aan voor vertrek en pakt de tablet pas weer in na aankomst waar de trein eindigt of de mcn onderweg afstapt. Onderweg is normaliter geen enkele handeling nodig met de tablet. De mobiel raakt de mcn ook niet aan tenzij nodig maar dat is niet toegestaan in 40 km/h gebied/rood sein nadering enz. Idem geldt voor de tablet.

 

05-08-2025 22:49:54
rolandrail
rolandrail

Quote
sjoerd (05-08-2025 18:21:33):


Quote
Oldskool (05-08-2025 17:42:55):


Ik denk dat dit incident veel groter wordt gemaakt dan dat het is. En zo heel vaak gebeurt het niet.

Maar in teamverband iets bewerkstelligen… dat is leuk bedacht natuurlijk. Maar het gebruiken van die tablet verplicht stellen, want daar doel je op, zal toch echt via OR moeten gaan. En die hadden al veel moeite met dat ding. 😉


Een leidinggevende zou van zijn team geen robots moeten maken, maar het kan geen kwaad om dingetjes die toch herhaaldelijk anders moeten, nog eens onder de welwillende aandacht te brengen. En dat er hulpmiddelen zijn om dat anders gaan van dingetjes, te voorkomen, al was het maar omdat de klant er bij gebaat is. Dit is wel op zijn allersofts, maar allé.



De trend is een extra E-learning (mini-lesje+toets) te geven aan de mcn of hc als er ergens iets te vaak fout gaat naar inzicht van een manager die een bepaalde zaak oppakt. Eentje om de stop op Hor niet te vergeten zal niet gebeuren denk ik.

 

05-08-2025 23:22:45
sigma
sigma

Quote
mren (05-08-2025 19:25:28):


Quote
john2 (05-08-2025 18:10:56):


Mag een machinist in dienst, die een trein aan het bedienen is, een tablet gebruiken?



Je moet toch een beetje bij kunnen houden hoe het met Ludo en Jeanine gaat in Goeden Tijden Slechte Tijden.


kun je ook een keer normaal doen en niet zo asociaal?

 

05-08-2025 23:27:04
Oldskool
Oldskool

Niet zo serieus joh. Beetje geinen mag toch wel?

 

06-08-2025 09:06:54
sjoerd
sjoerd

Dank, Rolandrail, voor je serieuze reacties. Dat wekt vertrouwen in het werkveld. Niet dat ik dat niet had overigens, maar helaas verzanden werksituaties soms in vastgeroeste gewoontes om iets wel te doen of juist niet. Daar ben ik helemaal niet van.

 

07-08-2025 09:36:25
phantom
phantom

Quote
Oldskool (05-08-2025 16:15:50):


Er wordt vanuit de opleiding aangegeven dat het gebruik maken van de tablet wenselijk is. Dus niet verplicht.


Goed het gebruik van die tablet is dus geen verplichting.

Quote
rolandrail (05-08-2025 22:35:29):


Je weet dat Ede-Wageningen meerdere keren voorbij gereden werd met na de heropening omdat de tablet de eerste weken geen stop aangaf?
De oorzaak is dat het aanpassen van een paar systemen na een verbouwing giga achterloopt waardoor overal en nergens grijze zones in Routelint opduiken waarin niets te zien is op de tablet... Overigens is juist die vastingebouwde in SNG nogal eens gestoord zodat je geen Routelint hebt.



Dat het dus nog niet verplicht is kan je dus ook positief bekijken,want als bovenstaande een structureel probleem is en blijft,dan word het aantal vergeten stations enkel maar groter als een gedateerde tablet je niet accuraat zegt waar je wel of niet moet stoppen.
Waarmee bij mij dan de vraag op komt,hoelang mag NS gedateerde data (laten) gebruiken om NS machnisten diensten te laten draaien ?
Is daar een termijn voor ?

 

07-08-2025 10:23:44
mren
mren

Het is 'slechts' een hulpmiddel, dus zal weinig prioriteit hebben.

Over borging van informatie-overdracht naar machinisten is het overigens een aardige casus om het rapport van de Spoorwegongevallenraad van het ongeluk in Hoofddorp (1992) te (her)lezen.

 

07-08-2025 11:50:07
Dionysusnu
Dionysusnu

Is dat rapport ergens digitaal beschikbaar? Ik kan het zo snel niet vinden.

 

07-08-2025 12:31:53
mren
mren

Volgens de begeidende brief is het per post aan de Kneuterdijk op te vragen 😆

Maar toevallig heb ik het gisteren gescand voor iemand. Als je een PB stuurt met je mailadres, kan ik de lage resolutieversie (PDF, rond de 17MB) sturen.

 

07-08-2025 13:15:58
coolezuge
coolezuge

De beste stuurlui staan aan wal, of zijn bijdragers aan Somda (of DSO of wat dan ook)

 

07-08-2025 15:03:01
sjoerd
sjoerd

Zeker, maar er is ook zoiets als beroepsdeformatie. Een nuchtere blik op het werk, van welke aard ook, kan geen kwaad. Bij NS bestond ooit ook een DO888, de ideeënbus-dienstorder, Daarin kon elke werknemer een idee deponeren. Niet alles werd werkelijkheid, maar er werd zorgvuldig mee omgesprongen, en je kreeg het waarom te horen als een goed idee toch niet werd omarmd. Er was ook een beloning voor besparende ideeën. Bij een kleinere organisatie is de teamvergadering de plek, mits je een goede leidinggevende hebt.