08-08-2025 09:50:40 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Trein 9220 (Breda V 9:42 +2) is zojuist linkerspoor richting België gegaan. Bron: eigen waarneming. |
08-08-2025 10:06:05 2 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Wat is hier opvallend aan? |
08-08-2025 10:23:19 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ik vermoed dat de waarneming slaat op het vertrek te Bd, daar rijdt men normaal gesproken rechts tot de aansluiting met de HSL. |
08-08-2025 10:27:12 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Links komt regelmatig voor in Breda, vooral bij een kleine vertraging. Dan kunnen de IC naar Roosendaal en de EC Brussel tegelijk vertrekken zonder elkaar in de weg te zitten of elkaar (nog meer) vertraging te geven. |
![]() |
advertentie |
08-08-2025 11:08:15 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
11:08 uur: er lijkt landelijk iets aan de hand met het treinverkeer. Op een punctualiteitskaart die ik aan het ontwikkelen ben, slaan veel stations de ergste kleuren rood en paars uit. Dat betekent dat enkele treinen flinke vertraging hebben of opgeheven zijn. 10 minuten geleden was de kaart nog grotendeels blauw (niets aan de hand, alles perfect op tijd).
11:10 uur: blijkbaar is er een landelijke storing in de reisinformatie, volgens de omroepberichten op stations. Dat zal het wel zijn. Laatst bewerkt door MaxBB op 08-08-2025 11:11 |
08-08-2025 14:56:09 1 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
ICNG 3221 staat momenteel (14.55) klaar in Bh om tussen een hele rits (koppel)wagens naar Zlr te gaan. Radve 1611 staat er al voor. Edit: vertrekt om 14.59 ni NL. Laatst bewerkt door bart84 op 08-08-2025 15:00 |
08-08-2025 15:06:57 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
RB61 20370 rijdt niet tussen Bh en Hgl omdat deze wordt gereden door een niet NL geschikte FLIRT (1 of 2). Er rijdt een vervangende bus. In Hgl stond nog een euroBahn FLIRT. Mogelijk wel materieel voor de terugrit. |
08-08-2025 15:36:51 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Het stel dat vandeweek in Hengelo stond, miste aan de Duitse zijde de frontruit, dus als nog het dezelfde is, acht ik de kans klein ;) |
08-08-2025 18:22:13 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Asd: trein 9559 met +15 en met stop op Asdm en rijdend tot Alm aangekondigd. |
08-08-2025 19:59:18 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
De hele dag een geschuurde Arriva GTW voor de loods in Amersfoort. Kunnen zondagochtend dus weer een overbrenging verwachten. Laatst bewerkt door treinhobby op 08-08-2025 19:59 |
08-08-2025 22:24:22 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Zag alleen dat er een stel stond, verder niet op gelet. |
09-08-2025 11:06:47 | ||
---|---|---|
SpoortNiet
![]() |
Rijdt deze trein dan via Raalte of Deventer? |
09-08-2025 11:11:28 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Deventer. Via Raalte zou je ATB-NG nodig hebben, en dat heeft de 1600 niet. (ICNG overigens ook niet, maar als die gesleept wordt zou dat niet hoeven) |
09-08-2025 11:57:39 | ||
---|---|---|
SpoortNiet
![]() |
Bedankt! Ik had verwacht dat het misschien aan het vele enkelspoor zou liggen. Maar blijkbaar juist de treinbeveiliging. |
09-08-2025 15:29:48 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
En volgens mij zijn ook de onderstations niet zwaar genoeg voor ander materieel en goederentreinen. |
09-08-2025 16:24:39 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Ik denk dat dat doordeweeks ook zeker mee zou spelen, of er in het weekend wel ruimte is durf ik niet te zeggen. |
09-08-2025 17:19:07 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
4000A zoals op het merendeel van het spoorwegnet volgens de netverklaring van Prorail. |
09-08-2025 17:39:51 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Dat is de stroom die één trein inderdaad af mag nemen, op de meeste trajecten. Desondanks kan, in theorie, een extra trein er toe leiden dat de transformator van een onderstation te warm wordt. Elke optrekkende trein warmt de trafo wat op, en dan koelt die langzaam weer af. Of, waarschijnlijker, dat het kwartiergemiddelde afgenomen vermogen hoger is dan het vermogen wat ProRail bij de netbeheerder heeft gecontracteerd. Dan krijgt ProRail een boze brief van de netbeheerder. Al moet ik zelf zeggen: als het baanvak standaard al niet vol zit, zullen er vast wel momenten zijn dat een kruising verlegd wordt op het enkelspoor en er dus 2 treinen tegelijk ongepland tegelijk vertrekken waar dat normaal niet is. Zo'n 1600 + ICNG is ook weer niet zo veel zwaarder, dus dat zal ook wel goed gaan hoor. Maar tsja, daarvoor hoef je geen aanvraag bij de capaciteitsmensen van ProRail te doen. |
09-08-2025 18:02:39 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
In theorie had de trein dan ook niet via Deventer kunnen rijden aangezien de stroomvoorziening daar hetzelfde is. |
09-08-2025 18:44:33 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Nu wordt er gedaan alsnog er nimmer een (omgeleide) trein met e-tractie rijdt op Bh - Dv - Zl. Lijkt me dat de onderstations dat makkelijker aan moeten kunnen. |
09-08-2025 19:41:27 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
De vraag of het ICNG transport via Raalte kon, met als antwoord ; Nee ivm ATB-NG roept bij mij de volgende geachte op: Nu Prorail een STM voor ATB-NG voor de ETCS van de Noordelijke Arriva stellen laat ontwikkelen; zou zoiets b.v ook in een Vectron ingebouwd kunnen worden of strandt dat op de Hardware of anders gezegd kan een ETCS balise-lezer in theorie ook een ATB-NG balise lezen? |
09-08-2025 22:06:09 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
De ATB-NG STM heeft zijn eigen antenne. De werkfrequentie is namelijk heel anders: ATB-NG-bakens zenden volgens Wikipedia op 100 kHz, waar ERTMS werkt op 27 MHz (zendfrequentie trein) en op 4,2 MHz (bakens). |
09-08-2025 22:15:43 | ||
---|---|---|
stijngeluk
![]() |
Een STM is niks anders als een vertaalmodule NAAR ETCS. de antennes en mogelijkheden voor de 'oude' beveiliging moeten wel aanwezig zijn, en worden dan omgezet naar iets waar ETCS in de trein mee kan werken. Het is puur een tussenoplossing om wel ETCS in de treinen te bouwen met alle benodigde antennes, hardware en software in de trein, maar toch nog met de oude beveiliging te kunnen rijden. In theorie antwoord of het in een vectron kan? Ja, maar dan moet je dus eigenlijk gewoon ATB-NG installeren + de STM. Laatst bewerkt door stijngeluk op 09-08-2025 22:17 |