15-08-2025 11:03:28 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Het lijkt er op dat de HSIJ permanent gaat verdwijnen,in elk geval bij TATA: |
15-08-2025 11:59:08 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Wel een erg gezocht excuus van een bedrijf dat in zijn eentje verantwoordelijk is voor 7% van de CO2-uitstoot in Nederland. |
15-08-2025 12:23:53 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dat vind ik ook,even zo goed,er worden straks wel een hoop mensen de dupe van. |
15-08-2025 17:44:48 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
![]() |
Als Tatasteel zo graag wilt dat er geen stoom meer daar rijdt, misschien kunnen de rondrit treinen er dan rijden met de speciale Hoogovens locjes. Dat zou ik ook leuk vinden. (Misschien zelfs wel leuker dan stoom. Die vindt je op andere plekken nog wel) |
![]() |
advertentie |
15-08-2025 17:47:32 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Teruggaande naar de oorsprong: het was de Hoogovens-excrusietrein waarmee het toenmalige bedrijf de burger een kijkje achter de schermen wilde geven zodat je kon zien wat een tof bedrijf het was. Los van het feit dat de uitstoot van de locomotief verwaarloosbaar is, is het anno 2025 slecht te verkopen dat je als industrie die nogal wat uit te leggen heeft als het gaat om milieu in het algemeen en CO2 in het bijzonder je vast houdt aan de mogelijkheid dat er per stoomtrein excursies worden gehouden op het terrein. Welk beeld over je bedrijf wil je daarmee oproepen? Ik kan ook wel argumenten bedenken als "nostalgie", "erfgoed" of zelfs "inspanningen van vrijwilligers" , maar zijn dat voldoende argumenten om dit in stand te houden? |
16-08-2025 11:55:52 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Het bedrijf ligt onder een loep,maar dat is al jaren zo. |
16-08-2025 13:54:58 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Waarbij lok Bonne al bij de ZLSM rond rijdt. Zo is die voor een veel groter publiek zichtbaar, dan op een afgesloten terrein bij Beverwijk. |
16-08-2025 14:57:17 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
En Tom rijdt al in België maar het doel was het Hoogoventerrein te bezichtigen, niet het materieel. De laatste rit was trouwens in 2019, niet 2013. |
16-08-2025 17:08:19 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Waarmee je precies aangeeft waarom TATA geen enkel belang bij dat treintje heeft. Welke argumenten anders dan "erfgoed" (heel zwak, want het materieel heeft niets te maken met de staalfabriek) en "inspanningen van vrijwilligers" houd je dan nog over? Woorden als "ze*ken" en "hypocriet" zal TATA weinig zeggen. |
17-08-2025 12:00:13 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Het materieel heeft niks te maken met de fabriek ? |
17-08-2025 12:01:15 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
En dat die trein al jaren niet meer reed, heeft juist alles te maken met het besluit wat men nu maakt en in de toekomst geen verandering in lijkt te komen.
Je stelt nu dat de HSIJ een zelfstandige club was die zijn onderdak had bij bij Tata, maar dat klopt niet, de HSIJ is geboren vanuit de Hoogovens om een inkijkje in te geven in de fabriek aldaar.
Wanneer de HSIJ naar elders zou verhuizen raken ze de hele reden van hun oprichting en doelstelling kwijt. Laatst bewerkt door thom op 17-08-2025 12:06 |
17-08-2025 13:42:59 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Zou het niet kunnen zijn dat Tata gewoon geen pottenkijkers meer op zijn terrein wil en daarom de excursietrein geen toegang meer geeft? Dan zou de uitstoot een ‘smoes’ zijn om dat doel te bereiken. |
17-08-2025 14:10:34 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Ja hehe en de huidige eigenaren staan nou niet bekend om hun openheid en transparantie |
17-08-2025 14:22:37 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Openheid en transparantie kan ook een positieve uitstraling naar de buitenwereld zijn. |
17-08-2025 14:37:16 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Zeker hier in Europa vinden we dat, maar Tata waar de hoogovens onderdeel van zijn komt uit India, daar werken ze met andere normen en waarden dan hier |
17-08-2025 16:04:24 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ja, en de hele fabriek wordt hier ook direct geleid en bemand door allemaal Indiërs... |
17-08-2025 16:15:43 1 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Zeker op het hoogste niveau wel |
17-08-2025 16:40:42 1 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
En de relevantie van dit punt? De hele fabriek heeft gestemd over de samenwerking tussen TATA en HSIJ? |
18-08-2025 01:06:38 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Nee natuurlijk niet, geen woord in mijn reactie zegt dat ook.
Maar mijn reactie bedoelde dat wanneer een bedrijf buitenlandse aandeelhouders heeft dat dat niet direct betekend dat ineens alles door hun geleid wordt of alles ineens volgens hun normen eraan toe gaat.
Als je kijkt is de directie en raad van toezicht ook gewoon grotendeels door Nederlanders bezet.
|
18-08-2025 08:11:16 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dat was me niet bekend,en het is ook nergens terug te vinden dat HSIJ eigenlijk een voortvloeisel/aanhangsel van TATA is. |
18-08-2025 08:46:48 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Nou ja, nergens terug te vinden... alsof het bedrijfsgeheim is. Het staat gewoon in het oorspronkelijke artikel van het Haarlems Dagblad van twee weken geleden hoor. En anders is de geschiedenis van HSIJ ook gewoon op diverse (hobby)websites en zelfs gewoon op Wikipedia beschreven. Iets beter zoeken volgende keer, zou ik zeggen ;) |
18-08-2025 08:50:13 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Het heeft geen aandeelhouders, het bedrijf is 100% bezit van Tata en voert ook die naam. Dat betekent dat er ook grote invloed en betrokkenheid is uit India op hoe er gewerkt wordt, wie waar benoemd wordt en wat de budgetten zijn. Dat is echt wat anders dan een aandeelhouder op afstand |
18-08-2025 09:33:04 | ||
---|---|---|
maarten83
![]() |
Wel degelijk aandeelhouders in dit geval 1. |
18-08-2025 19:49:07 1 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Het zal beide zijn. Ik heb eens begrepen dat "rijden met stoomtrein" niet in de milieuvergunning van Tata Steel staat en dat ze niet het risico willen lopen daarop gepakt te worden. Ik kan me ook zeer goed voorstellen dat ze liever geen vreemden (actievoerders) op het terrein willen. Tel daarbij op dat "alles" tegenwoordig sowieso steeds moeilijker wordt en dat de 'oude' mensen van het oude Hoogovensbedrijf ook langzamerhand weg zijn, en je kunt het een en ander wel een beetje plaatsen.Het zal immers ook geen winstgevende activiteit zijn. |
19-08-2025 12:27:24 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
|
19-08-2025 12:42:45 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
TATA staat maatschappelijk nogal onder druk om wat te doen aan die enorme CO2-uitstoot. Dit is het eerste stap(je). Je wilt in deze situatie als TATA niet in de krant hebben staan dat je CO2 aan het reduceren bent maar ook ongehinderd stoomlocomotieven laat rondrijden. Als het er om gaat rondritten op het terrein te organiseren kan dat heel wat duurzamer worden ingevuld. |
19-08-2025 13:40:08 2 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
En nu blijkt maar weer dat al die sites waar je wel hebt gekeken onbetrouwbaar zijn en Wikipedia juist niet! Waar gaat het heen met de wereld :P En het waren slechts voorbeelden he... |
20-08-2025 00:41:23 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Bedenk je even dat protesteren bij de Hoogovens in 1980 wel van een totaal ander niveau was dan dat het vandaag de dag het geval zou zijn, er speelt wel totaal iets anders op het moment.
Laatst bewerkt door thom op 20-08-2025 00:42 |
20-08-2025 16:26:40 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Valt mij in de hele discussie op dat er van alles bij gehaald wordt, inclusief het thuisland van het concern. Maar de vraag wat het belang bij TATA zou zijn om een stoomtrein op hun terrein te faciliteren zie ik nog steeds niet beantwoord met argumenten pro. Zoals ook al diverse keren is opgemerkt, dat was in de tijd van Koninklijke Hoogovens anders. Terzijde, je ziet dat (rail)historie wel bij meer bedrijven minder belangrijk gevonden wordt. Niet zo vreemd in tijden waarin excel sheets regeren en alleen waarden die op geld gewaardeerd kunnen worden mee mogen tellen. Juist in die tijden moet je goede argumenten kunnen formuleren, en leggen argumenten als "erfgoed" zonder nadere onderbouwing het af. We zagen dat trouwens ook al bij die hele heisa over de stroomlocomotiefjes van de Efteling. Ook geen charitatieve instelling trouwens.
|
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
20-08-2025 18:10:18 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Die zijn omgebouwd. Dat is wat anders dan zeggen dat er dringend wordt verzocht te verhuizen (althans daar komt het op neer) |
20-08-2025 21:26:17 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
De gang van zaken bij de Efteling is mij, en anderen ongetwijfeld ook, bekend. Ik zal het nog iets duidelijker opschrijven: het ging mij om het argument "erfgoed", of welk ander emotioneel argument dan ook. Wat zijn dan wel de harde argumenten om TATA te overtuigen dat die stoomlocs daar moeten blijven, en de ritjes voortgang moeten vinden? En dat is iets anders dan zelf zaken gaan verzinnen over "veiligheid" of "CO2 hypocrisie", of zelfs "India", en dat vervolgens weer te weerleggen. |