Ontwikkelingen HSIJ
Forum: Algemeen - Algemeen
15-08-2025 11:03:28
phantom
phantom

Het lijkt er op dat de HSIJ permanent gaat verdwijnen,in elk geval bij TATA:
www.treinenweb.nl

 

15-08-2025 11:59:08
mren
mren

Wel een erg gezocht excuus van een bedrijf dat in zijn eentje verantwoordelijk is voor 7% van de CO2-uitstoot in Nederland.

 

15-08-2025 12:23:53
phantom
phantom

Dat vind ik ook,even zo goed,er worden straks wel een hoop mensen de dupe van.
Als de club door wil blijven gaan dan zal men ergens een locatie moeten vinden die ze thuis kunnen noemen,en dat zal niet meevallen.
Om over de kosten die o.a. het verhuizen van hun materieel en materiaal,nog maar te zwijgen.

 

15-08-2025 17:44:48
mat64Hidde
mat64Hidde

Als Tatasteel zo graag wilt dat er geen stoom meer daar rijdt, misschien kunnen de rondrit treinen er dan rijden met de speciale Hoogovens locjes. Dat zou ik ook leuk vinden. (Misschien zelfs wel leuker dan stoom. Die vindt je op andere plekken nog wel)

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-08-2025 17:47:32
wattman
wattman

Quote
mren (15-08-2025 11:59:08):


Wel een erg gezocht excuus van een bedrijf dat in zijn eentje verantwoordelijk is voor 7% van de CO2-uitstoot in Nederland.


Teruggaande naar de oorsprong: het was de Hoogovens-excrusietrein waarmee het toenmalige bedrijf de burger een kijkje achter de schermen wilde geven zodat je kon zien wat een tof bedrijf het was. Los van het feit dat de uitstoot van de locomotief verwaarloosbaar is, is het anno 2025 slecht te verkopen dat je als industrie die nogal wat uit te leggen heeft als het gaat om milieu in het algemeen en CO2 in het bijzonder je vast houdt aan de mogelijkheid dat er per stoomtrein excursies worden gehouden op het terrein. Welk beeld over je bedrijf wil je daarmee oproepen? Ik kan ook wel argumenten bedenken als "nostalgie", "erfgoed" of zelfs "inspanningen van vrijwilligers" , maar zijn dat voldoende argumenten om dit in stand te houden?

 

16-08-2025 11:55:52
phantom
phantom

Het bedrijf ligt onder een loep,maar dat is al jaren zo.
Sinds 2013 rijd er overigens al geen excursie trein meer bij TATA.
Maar het komt een beetje "hypocriet" over,als bedrijf stoot je al zolang je er zit ,zoveel de lucht/het milieu in, wat alles behalve gezond is.
En dan ga je nu (zelfs terwijl er al 12 jaar geen treintje meer rijd) lopen ze*ken over uitstoot van 2 locjes die een enkele keer per jaar een kort rondje rijden tussen/langs al die ongezonde installaties die van alles uit een schoorsten spuien.
En dat onder het mom van imago.
Het enigste positieve voor een doorsnee mens was die zeldzame mogelijkheid om dat toeristische treintje is een keer te zien in actie op een doorgaans onbereikbare locatie,ik geloof niet dat men dan denkt ow ow wat zijn die 2 stoomlocjes ongezond voor ons, in een omgeving zoals TATA ;-)
Maar zoals altijd,drog reden of niet,het besluit is gemaakt en dus is het nu eigenlijk definitief game over na een lange doornroosje "winterslaap" .
Zoals ik al eerder zei,ik hoop dat men elders een nieuw huis kan vinden al dan niet opzichzelf staande,of e.v.t. onderdak bij een andere stoomclub met rails.

 

16-08-2025 13:54:58
treinhobby
treinhobby

Waarbij lok Bonne al bij de ZLSM rond rijdt.

miljoenenlijn.nl

Zo is die voor een veel groter publiek zichtbaar, dan op een afgesloten terrein bij Beverwijk.

 

16-08-2025 14:57:17
rick
rick

En Tom rijdt al in België maar het doel was het Hoogoventerrein te bezichtigen, niet het materieel.

De laatste rit was trouwens in 2019, niet 2013.

 

16-08-2025 17:08:19
wattman
wattman

Quote
phantom (16-08-2025 11:55:52):


Het bedrijf ligt onder een loep,maar dat is al jaren zo.
Sinds 2013 rijd er overigens al geen excursie trein meer bij TATA.
Maar het komt een beetje 'hypocriet' over,als bedrijf stoot je al zolang je er zit ,zoveel de lucht/het milieu in, wat alles behalve gezond is.
En dan ga je nu (zelfs terwijl er al 12 jaar geen treintje meer rijd) lopen ze*ken over uitstoot van 2 locjes die een enkele keer per jaar een kort rondje rijden tussen/langs al die ongezonde installaties die van alles uit een schoorsten spuien.
En dat onder het mom van imago.
Het enigste positieve voor een doorsnee mens was die zeldzame mogelijkheid om dat toeristische treintje is een keer te zien in actie op een doorgaans onbereikbare locatie,ik geloof niet dat men dan denkt ow ow wat zijn die 2 stoomlocjes ongezond voor ons, in een omgeving zoals TATA ;-)
Maar zoals altijd,drog reden of niet,het besluit is gemaakt en dus is het nu eigenlijk definitief game over na een lange doornroosje 'winterslaap' .
Zoals ik al eerder zei,ik hoop dat men elders een nieuw huis kan vinden al dan niet opzichzelf staande,of e.v.t. onderdak bij een andere stoomclub met rails.


Waarmee je precies aangeeft waarom TATA geen enkel belang bij dat treintje heeft. Welke argumenten anders dan "erfgoed" (heel zwak, want het materieel heeft niets te maken met de staalfabriek) en "inspanningen van vrijwilligers" houd je dan nog over? Woorden als "ze*ken" en "hypocriet" zal TATA weinig zeggen.

 

17-08-2025 12:00:13
phantom
phantom

Het materieel heeft niks te maken met de fabriek ?
En het feit dat ze wat oude torpedowagens bezitten die van de fabriek zijn geweest,dat telt dan niet ?
(wagons waar gesmolten staal in werd vervoerd)
Dat het verder zwak is,ja dat kan wel waar zijn,maar het gaat mij om het hele plaatje en de context zoals ik die al benoemde.
Zoals altijd maakt het niet uit wat TATA (in dit geval) uit de mouw schud(belang,imago,what ever) ,het resultaat zal hetzelfde zijn,TATA is er klaar mee,en dus moet een kleine club het ontgelden en verhuizen naar ??
Wat overigens nog best wel is een dingetje kan worden,want ik meen gelezen te hebben dat TATA het de club verbied om nog gebruik te maken van de sporen van TATA.
Als dat klopt,hoe wil je dan b.v. 1 of meerdere van die torpedowagons wegkrijgen en die rijtuigen ,naar een nieuw huis ?
Alles of grotendeels vervoeren via het spoor lijkt me dan toch de handigste manier,maar als het je verboden word om nog spoor te gebruiken,hoe kom je dan het TATA terrein af daarmee ?
Ook vraag ik me af,zouden de 2 partijen een contract/overeenkomst op papier hebben staan,al dan niet met een stel getallen erop,waarin staat dat HSIJ x tijd het recht heeft op gebruik van terrein van TATA ?
Zoja,zou de HSIJ daarmee uitstel kunnen afdwingen,zodat ze tijd hebben om op zoek te gaan naar een nieuwe locatie (als de mensen van die club daar tenminste nog zin in hebben) ?

 

17-08-2025 12:01:15
thom
thom

En dat die trein al jaren niet meer reed, heeft juist alles te maken met het besluit wat men nu maakt en in de toekomst geen verandering in lijkt te komen.

Je stelt nu dat de HSIJ een zelfstandige club was die zijn onderdak had bij bij Tata, maar dat klopt niet, de HSIJ is geboren vanuit de Hoogovens om een inkijkje in te geven in de fabriek aldaar.

Wanneer de HSIJ naar elders zou verhuizen raken ze de hele reden van hun oprichting en doelstelling kwijt.



Laatst bewerkt door thom op 17-08-2025 12:06
 

17-08-2025 13:42:59
treinhobby
treinhobby

Zou het niet kunnen zijn dat Tata gewoon geen pottenkijkers meer op zijn terrein wil en daarom de excursietrein geen toegang meer geeft?

Dan zou de uitstoot een ‘smoes’ zijn om dat doel te bereiken.

 

17-08-2025 14:10:34
geert
geert

Ja hehe en de huidige eigenaren staan nou niet bekend om hun openheid en transparantie

 

17-08-2025 14:22:37
john2
john2

Openheid en transparantie kan ook een positieve uitstraling naar de buitenwereld zijn.

 

17-08-2025 14:37:16
geert
geert

Zeker hier in Europa vinden we dat, maar Tata waar de hoogovens onderdeel van zijn komt uit India, daar werken ze met andere normen en waarden dan hier

 

17-08-2025 16:04:24
thom
thom

Ja, en de hele fabriek wordt hier ook direct geleid en bemand door allemaal Indiërs...

 

17-08-2025 16:15:43 1
geert
geert

Zeker op het hoogste niveau wel

 

17-08-2025 16:40:42 1
Ysbergsla
Ysbergsla

Quote
thom (17-08-2025 16:04:24):


Ja, en de hele fabriek wordt hier ook direct geleid en bemand door allemaal Indiërs...


En de relevantie van dit punt? De hele fabriek heeft gestemd over de samenwerking tussen TATA en HSIJ?

 

18-08-2025 01:06:38 1
thom
thom

Nee natuurlijk niet, geen woord in mijn reactie zegt dat ook.

Maar mijn reactie bedoelde dat wanneer een bedrijf buitenlandse aandeelhouders heeft dat dat niet direct betekend dat ineens alles door hun geleid wordt of alles ineens volgens hun normen eraan toe gaat.

Als je kijkt is de directie en raad van toezicht ook gewoon grotendeels door Nederlanders bezet.

 

18-08-2025 08:11:16
phantom
phantom

Quote
thom (17-08-2025 12:01:15):


Je stelt nu dat de HSIJ een zelfstandige club was die zijn onderdak had bij bij Tata, maar dat klopt niet, de HSIJ is geboren vanuit de Hoogovens om een inkijkje in te geven in de fabriek aldaar.

Wanneer de HSIJ naar elders zou verhuizen raken ze de hele reden van hun oprichting en doelstelling kwijt.


Dat was me niet bekend,en het is ook nergens terug te vinden dat HSIJ eigenlijk een voortvloeisel/aanhangsel van TATA is.
In dat geval word het dus een extra lastig ding voor de mensen van de HSIJ,als je je doelstelling niet meer kan uitvoeren omdat je "grote broer" je "uit huis schopt" ,wil je dan stoppen omdat je doelstelling de reden was dat de club bestond ?
OF wil men ook gewoon graag treinen rijden,en word dat het nieuwe doel ?

 

18-08-2025 08:46:48 1
martijn
martijn

Nou ja, nergens terug te vinden... alsof het bedrijfsgeheim is.

Het staat gewoon in het oorspronkelijke artikel van het Haarlems Dagblad van twee weken geleden hoor. En anders is de geschiedenis van HSIJ ook gewoon op diverse (hobby)websites en zelfs gewoon op Wikipedia beschreven. Iets beter zoeken volgende keer, zou ik zeggen ;)

 

18-08-2025 08:50:13
geert
geert

Quote
thom (18-08-2025 01:06:38):


Nee natuurlijk niet, geen woord in mijn reactie zegt dat ook.

Maar mijn reactie bedoelde dat wanneer een bedrijf buitenlandse aandeelhouders heeft dat dat niet direct betekend dat ineens alles door hun geleid wordt of alles ineens volgens hun normen eraan toe gaat.

Als je kijkt is de directie en raad van toezicht ook gewoon grotendeels door Nederlanders bezet.


Het heeft geen aandeelhouders, het bedrijf is 100% bezit van Tata en voert ook die naam. Dat betekent dat er ook grote invloed en betrokkenheid is uit India op hoe er gewerkt wordt, wie waar benoemd wordt en wat de budgetten zijn. Dat is echt wat anders dan een aandeelhouder op afstand

 

18-08-2025 09:33:04
maarten83
maarten83

Wel degelijk aandeelhouders in dit geval 1.

 

18-08-2025 19:49:07 1
timtrein
timtrein

Quote
treinhobby (17-08-2025 13:42:59):


Zou het niet kunnen zijn dat Tata gewoon geen pottenkijkers meer op zijn terrein wil en daarom de excursietrein geen toegang meer geeft?

Dan zou de uitstoot een ‘smoes’ zijn om dat doel te bereiken.


Het zal beide zijn. Ik heb eens begrepen dat "rijden met stoomtrein" niet in de milieuvergunning van Tata Steel staat en dat ze niet het risico willen lopen daarop gepakt te worden. Ik kan me ook zeer goed voorstellen dat ze liever geen vreemden (actievoerders) op het terrein willen. Tel daarbij op dat "alles" tegenwoordig sowieso steeds moeilijker wordt en dat de 'oude' mensen van het oude Hoogovensbedrijf ook langzamerhand weg zijn, en je kunt het een en ander wel een beetje plaatsen.Het zal immers ook geen winstgevende activiteit zijn.

 

19-08-2025 12:27:24
phantom
phantom

Quote
martijn (18-08-2025 08:46:48):


Nou ja, nergens terug te vinden... alsof het bedrijfsgeheim is.

Het staat gewoon in het oorspronkelijke artikel van het Haarlems Dagblad van twee weken geleden hoor. En anders is de geschiedenis van HSIJ ook gewoon op diverse (hobby)websites en zelfs gewoon op Wikipedia beschreven. Iets beter zoeken volgende keer, zou ik zeggen ;)



Ik zeg niet dat het bedrijfsgeheim is ;-)
Maar dat artikel van dat dagblad is achter een betaalmuur,en wikipedia kan je niet met alles blind geloven zo is in het verleden wel is gebleken,dus dat had ik links laten liggen tijdens het zoeken.
Afijn het is dus een vereniging vrijwilligers onder de paraplu van (zoals het nu heet) TATA.


Quote
timtrein (18-08-2025 19:49:07):


Ik heb eens begrepen dat 'rijden met stoomtrein' niet in de milieuvergunning van Tata Steel staat en dat ze niet het risico willen lopen daarop gepakt te worden.
Ik kan me ook zeer goed voorstellen dat ze liever geen vreemden (actievoerders) op het terrein willen.
Tel daarbij op dat 'alles' tegenwoordig sowieso steeds moeilijker wordt en dat de 'oude' mensen van het oude Hoogovensbedrijf ook langzamerhand weg zijn, en je kunt het een en ander wel een beetje plaatsen.
Het zal immers ook geen winstgevende activiteit zijn.



Als dat rijden niet in de milieuvergunning staat,dan heeft dat er waarschijnlijk nooit in gestaan,dus is het best raar dat men daar nu een risico inziet als het gaat om gepakt te worden door de "milieupolitie"
Vreemde mensen over de vloer was vroeger ook nooit een probleem,je moe(s)t toch altijd via een portier naar binnen en dan moe(s)t je een toegangpas hebben aangevraagd en kunnen tonen,dus eventuele "vreemde vogels"zouden er dan toch uitgeplukt worden bij de ingang neem ik aan.
Spandoeken en kniptangen en kettingen met sloten,die vallen nogal op als je ergens langs een controle post komt lijkt me ;-)
Natuurlijk is er vergrijzing aan de gang,maar in hoeverre moet dat een probleem zijn bij die club ?
Als het gaat om TATA (kantoor)personeel in de hogere regionen van het bedrijf ,wat pensioen gerechtigd is en vroeger nog wel is de andere kant op keek of niet zo snel ergens een probleem van maakte,ten overstaan van hun vervangers die wellicht minder flexibel zijn,ja dan heb je zeker een punt,dat kan meespelen al is dat nooit verantwoordelijk voor 100% van de huidige problemen.
Vergrijzing in de club,dat kan een issue worden als men straks verplicht moet verhuizen(want die zeggen de oudere wellicht vanwege leeftijd niet mee te verhuizen),als men daarvoor kiest ipv opheffen,maar even zo goed,kan dat opgevangen worden d.m.v. jongere nieuwe leden.
Dat is niet echt een HSIJ probleem,dat is een algemeen probleem om te zorgen dat je genoeg nieuwe leden werft vanwege o.a. oudere die er mee willen stoppen ;-)
Winstgevend zal het zowiezo nooit geweest zijn denk ik,gezien de intervallen waar men gebruik van maakte om een ritje over het terrein te maken met bezoekers.
De route was al ingekort,en men was schijnbaar bezig om e.e.a. meer interactief en jeugdproof te maken,dingen dmv qrcodes een verhaal laten vertellen over de hoogovens geschiedenis, zo las ik.
Zou je als bedrijf daarin investeren als je winstgevendheid op het oog hebt ?
Als dat het doel was,dan had men op z'n minst vaker en met meerdere treintjes per dag moeten gaan rijden voor een leuk bedrag per persoon.
En dan nog ,hoe bekijk je winstgevend ?
Is het winstgevend als het meer olevert dan dat het kost om die vereniging incl al hun materieel,levend te houden ?
Of is het winstgevend als het een grote duit doet in het inkomsten zakje van TATA in z'n geheel ?

 

19-08-2025 12:42:45
BVisser
BVisser

TATA staat maatschappelijk nogal onder druk om wat te doen aan die enorme CO2-uitstoot. Dit is het eerste stap(je). Je wilt in deze situatie als TATA niet in de krant hebben staan dat je CO2 aan het reduceren bent maar ook ongehinderd stoomlocomotieven laat rondrijden. Als het er om gaat rondritten op het terrein te organiseren kan dat heel wat duurzamer worden ingevuld.

 

19-08-2025 13:40:08 2
martijn
martijn

Quote
phantom (19-08-2025 12:27:24):


Quote
martijn (18-08-2025 08:46:48):


Nou ja, nergens terug te vinden... alsof het bedrijfsgeheim is.

Het staat gewoon in het oorspronkelijke artikel van het Haarlems Dagblad van twee weken geleden hoor. En anders is de geschiedenis van HSIJ ook gewoon op diverse (hobby)websites en zelfs gewoon op Wikipedia beschreven. Iets beter zoeken volgende keer, zou ik zeggen ;)



Ik zeg niet dat het bedrijfsgeheim is ;-)
Maar dat artikel van dat dagblad is achter een betaalmuur,en wikipedia kan je niet met alles blind geloven zo is in het verleden wel is gebleken,dus dat had ik links laten liggen tijdens het zoeken.
Afijn het is dus een vereniging vrijwilligers onder de paraplu van (zoals het nu heet) TATA.

En nu blijkt maar weer dat al die sites waar je wel hebt gekeken onbetrouwbaar zijn en Wikipedia juist niet! Waar gaat het heen met de wereld :P

En het waren slechts voorbeelden he...

 

20-08-2025 00:41:23
thom
thom

Quote
phantom (19-08-2025 12:27:24):


Ik heb eens begrepen dat 'rijden met stoomtrein' niet in de milieuvergunning van Tata Steel staat en dat ze niet het risico willen lopen daarop gepakt te worden.
Ik kan me ook zeer goed voorstellen dat ze liever geen vreemden (actievoerders) op het terrein willen.
Tel daarbij op dat 'alles'


Vreemde mensen over de vloer was vroeger ook nooit een probleem,je moe(s)t toch altijd via een portier naar binnen en dan moe(s)t je een toegangpas hebben aangevraagd en kunnen tonen,dus eventuele 'vreemde vogels'zouden er dan toch uitgeplukt worden bij de ingang neem ik aan.
Spandoeken en kniptangen en kettingen met sloten,die vallen nogal op als je ergens langs een controle post komt lijkt me ;-)


Ja, je denkt werkelijk dat alle bezoekers van de HSIJ zo behandeld en gefouilleerd werden alvorens ze het terrein opkwamen ?

Bedenk je even dat protesteren bij de Hoogovens in 1980 wel van een totaal ander niveau was dan dat het vandaag de dag het geval zou zijn, er speelt wel totaal iets anders op het moment.



Laatst bewerkt door thom op 20-08-2025 00:42
 

20-08-2025 16:26:40
wattman
wattman

Valt mij in de hele discussie op dat er van alles bij gehaald wordt, inclusief het thuisland van het concern. Maar de vraag wat het belang bij TATA zou zijn om een stoomtrein op hun terrein te faciliteren zie ik nog steeds niet beantwoord met argumenten pro. Zoals ook al diverse keren is opgemerkt, dat was in de tijd van Koninklijke Hoogovens anders.

Terzijde, je ziet dat (rail)historie wel bij meer bedrijven minder belangrijk gevonden wordt. Niet zo vreemd in tijden waarin excel sheets regeren en alleen waarden die op geld gewaardeerd kunnen worden mee mogen tellen. Juist in die tijden moet je goede argumenten kunnen formuleren, en leggen argumenten als "erfgoed" zonder nadere onderbouwing het af. We zagen dat trouwens ook al bij die hele heisa over de stroomlocomotiefjes van de Efteling. Ook geen charitatieve instelling trouwens.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-08-2025 18:10:18
Rsb
Rsb

Die zijn omgebouwd. Dat is wat anders dan zeggen dat er dringend wordt verzocht te verhuizen (althans daar komt het op neer)

 

20-08-2025 21:26:17
wattman
wattman

De gang van zaken bij de Efteling is mij, en anderen ongetwijfeld ook, bekend.

Ik zal het nog iets duidelijker opschrijven: het ging mij om het argument "erfgoed", of welk ander emotioneel argument dan ook. Wat zijn dan wel de harde argumenten om TATA te overtuigen dat die stoomlocs daar moeten blijven, en de ritjes voortgang moeten vinden? En dat is iets anders dan zelf zaken gaan verzinnen over "veiligheid" of "CO2 hypocrisie", of zelfs "India", en dat vervolgens weer te weerleggen.