Ontwikkelingen internationale dagtrein
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
09-12-2025 17:52:35
Rsb
Rsb

Quote
pjkleton (08-12-2025 19:36:30):


Ik wens ze veel geluk met hun korte keertijd. Ze kunnen dezelfde vertragingen tegenkomen door :Unbefugte Personen im Gleis ,Einsatz von Notartzt ,Signalstorungen usw ,waar de ICE's allemaal mee te maken kunnen hebben.

Peter


Daar is wel deels op ingespeeld

Quote


Treinreiziger.nl


Volgens Winkelman bevat de dienstregeling “nog veel lucht”. “Dat moet de stiptheid ten goede komen. Eventuele vertragingen kunnen dan gemakkelijker worden ingehaald.” GoVolta voegt daaraan toe: “We kijken daarnaast ook nog of we de dienstregeling kunnen optimaliseren”.

 

09-12-2025 18:20:29
Jasper-N
Jasper-N

Er zijn 5 i10 resto rijtuigen, waarvan er 3 beschikbaar zijn, de andere 2 zijn van een museum en hostel. Dus ik gok gewoon een i10 resto

 

09-12-2025 20:12:04
thom
thom

Die zijn beschikbaar als NMBS ze zou willen verkopen, dat is nog maar de vraag.

Daarnaast is die bak die als Hostel gebruikt word al vele jaren geleden afgeschreven als rijdend spoor voertuig dus daar zou ik geen hoop op hebben.

 

09-12-2025 20:35:32
Muizeneus
Muizeneus

Quote
Rsb (09-12-2025 17:52:35):


Quote
pjkleton (08-12-2025 19:36:30):


Ik wens ze veel geluk met hun korte keertijd. Ze kunnen dezelfde vertragingen tegenkomen door :Unbefugte Personen im Gleis ,Einsatz von Notartzt ,Signalstorungen usw ,waar de ICE's allemaal mee te maken kunnen hebben.

Peter


Daar is wel deels op ingespeeld

Quote


Treinreiziger.nl


Volgens Winkelman bevat de dienstregeling “nog veel lucht”. “Dat moet de stiptheid ten goede komen. Eventuele vertragingen kunnen dan gemakkelijker worden ingehaald.” GoVolta voegt daaraan toe: “We kijken daarnaast ook nog of we de dienstregeling kunnen optimaliseren”.


Go Volta heeft op Asd - Berlijn 44 minuten extra reistijd tov de ICE Berlijn. Bovendien is het traject Spandau- Gesundbrunnen ruim 10 minuten sneller dan Spandau-Hbf. Kortom 55 minuten 'lucht'.



Laatst bewerkt door Muizeneus op 09-12-2025 20:36
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

09-12-2025 20:43:02 1
TreinAml
TreinAml

Quote
thom (09-12-2025 20:12:04):


Die zijn beschikbaar als NMBS ze zou willen verkopen, dat is nog maar de vraag.

Daarnaast is die bak die als Hostel gebruikt word al vele jaren geleden afgeschreven als rijdend spoor voertuig dus daar zou ik geen hoop op hebben.



De i10 resto's stonden iig te koop.

 

09-12-2025 21:39:44 1
treinhobby
treinhobby

Quote
Muizeneus (09-12-2025 20:35:32):


Go Volta heeft op Asd - Berlijn 44 minuten extra reistijd tov de ICE Berlijn. Bovendien is het traject Spandau- Gesundbrunnen ruim 10 minuten sneller dan Spandau-Hbf. Kortom 55 minuten 'lucht'.


Dit gaat niet helemaal op.

GoVolta gaat maximaal 160 km/uur rijden, terwijl IC(E) Berlijn met 200 km/uur is ingelegd tussen Hannover en Berlijn.

 

09-12-2025 21:45:33 2
Jasper-N
Jasper-N

Quote
thom (09-12-2025 20:12:04):


Die zijn beschikbaar als NMBS ze zou willen verkopen, dat is nog maar de vraag.

Daarnaast is die bak die als Hostel gebruikt word al vele jaren geleden afgeschreven als rijdend spoor voertuig dus daar zou ik geen hoop op hebben.


En ik zeg ook dat die al een andere eigenaar heeft en dat er dus 3 beschikbaar zijn.



Laatst bewerkt door Jasper-N op 09-12-2025 21:45
 

09-12-2025 22:10:34
Muizeneus
Muizeneus

Quote
treinhobby (09-12-2025 21:39:44):


Quote
Muizeneus (09-12-2025 20:35:32):


Go Volta heeft op Asd - Berlijn 44 minuten extra reistijd tov de ICE Berlijn. Bovendien is het traject Spandau- Gesundbrunnen ruim 10 minuten sneller dan Spandau-Hbf. Kortom 55 minuten 'lucht'.


Dit gaat niet helemaal op.

GoVolta gaat maximaal 160 km/uur rijden, terwijl IC(E) Berlijn met 200 km/uur is ingelegd tussen Hannover en Berlijn.


Daar staat dan weer tegenover dat GoVolta niet stopt in Hvs, Apd, Rheine, Bünde en Spandau. Waar heb je trouwens vandaan dat GoVolta max 160 rijdt? I10 mag wel 200 km/h

 

09-12-2025 22:13:39 1
treinhobby
treinhobby

Staat in het eerder hier op Somda gelinkte bericht uit de www.volkskrant.nl

Wel duurt de rit vaak langer dan bij andere aanbieders. De trein van GoVolta kan maximaal 160 kilometer per uur. Daardoor duurt de rit naar Berlijn naar verwachting zeven uur, een uur langer dan bij Deutsche Bahn.



Laatst bewerkt door treinhobby op 09-12-2025 22:14
 

09-12-2025 22:16:34 1
Muizeneus
Muizeneus

Quote
Muizeneus (08-12-2025 17:50:12):


Quote
GerritJan (08-12-2025 16:16:21):


Ik loop wel er tegen aan als je wilt boeken, je verplicht bent om een beginnende reist in Nederland te starten, ik kan niet vanuit Hamburg naar Hengelo een enkele reis doen.



Jawel hoor, rechtsboven ff de taal in Duits veranderen en je krijgt Duitse vertrekstations te zien😀


Ze lezen hier mee.... inmiddels kun je ook op de Nederlandstalige site Duitse vertrekstations kiezen.

Overigens kun je ook binnenlandse Duitse reizen boeken. Binnenlandse Nederlandse reizen kan niet.

 

09-12-2025 22:17:29
Muizeneus
Muizeneus

Quote
treinhobby (09-12-2025 22:13:39):


Staat in het eerder hier op Somda gelinkte bericht uit de www.volkskrant.nl

Wel duurt de rit vaak langer dan bij andere aanbieders. De trein van GoVolta kan maximaal 160 kilometer per uur. Daardoor duurt de rit naar Berlijn naar verwachting zeven uur, een uur langer dan bij Deutsche Bahn.


ah vandaar

 

09-12-2025 22:32:20
Jasper-N
Jasper-N

Quote
Muizeneus (09-12-2025 22:10:34):


Quote
treinhobby (09-12-2025 21:39:44):


Quote
Muizeneus (09-12-2025 20:35:32):


Go Volta heeft op Asd - Berlijn 44 minuten extra reistijd tov de ICE Berlijn. Bovendien is het traject Spandau- Gesundbrunnen ruim 10 minuten sneller dan Spandau-Hbf. Kortom 55 minuten 'lucht'.


Dit gaat niet helemaal op.

GoVolta gaat maximaal 160 km/uur rijden, terwijl IC(E) Berlijn met 200 km/uur is ingelegd tussen Hannover en Berlijn.


Daar staat dan weer tegenover dat GoVolta niet stopt in Hvs, Apd, Rheine, Bünde en Spandau. Waar heb je trouwens vandaan dat GoVolta max 160 rijdt? I10 mag wel 200 km/h


Die 200km/h is voor een beperkt aantal, het grootste deel is voor 160 km/h toegelaten. De 200 km/h zijn volgensmij allemaal nog in gebruik bij de NMBS.

 

10-12-2025 06:06:52
seinhuis
seinhuis

Ik zit te overwegen om een retourrit te maken met Govolta op 1 dag.

Gebruik Govolta voor de reis van Nederland Berlin en Hamburg hetzelfde trein als terugweg, of loop ik het risico dat ik bij de tegentrein halverwege tegenkom en dus niet meer thuis ga komen?

 

10-12-2025 07:53:14
treinhobby
treinhobby

Quote
Muizeneus (09-12-2025 22:10:34):


Daar staat dan weer tegenover dat GoVolta niet stopt in Hvs, Apd, Rheine, Bünde en Spandau. Waar heb je trouwens vandaan dat GoVolta max 160 rijdt? I10 mag wel 200 km/h


Heb even de dienstregeling van GoVolta en NS ICE naast elkaar gezet. Binnen Nederland is GoVolta alsnog 2 minuten tragen, ondanks dat er 2 stops minder zijn.

Tijd Govolta NS

Asd. 8:34. 8:00
Amf 9:14 8:36
Dv 9:54 9:18
Hgl 10:29 9:52
Badb 10:48 10:12
Osna 11:36 10:54
Hann. 12:59 12:04
Berlijn. 15:20. 13:51(Hbf)

Asd-Bad B met Govolta 2:14 en met NS 2:12 uur.
Bad B-Hann met Govolta 2:11 en met NS 1:52 uur
Hann-Berlijn met Govolta 2:21 en met NS 1:17 uur

 

10-12-2025 08:06:52
martijn
martijn

Quote
seinhuis (10-12-2025 06:06:52):


Ik zit te overwegen om een retourrit te maken met Govolta op 1 dag.

Gebruik Govolta voor de reis van Nederland Berlin en Hamburg hetzelfde trein als terugweg, of loop ik het risico dat ik bij de tegentrein halverwege tegenkom en dus niet meer thuis ga komen?



Ze hebben maar 1 trein. Dus je loopt eerder het risico dat die bij te lange vertraging (bij wijze van spreken) halverwege keert.

 

10-12-2025 09:24:38 1
Ysbergsla
Ysbergsla

Quote
treinhobby (10-12-2025 07:53:14):


Quote
Muizeneus (09-12-2025 22:10:34):


Daar staat dan weer tegenover dat GoVolta niet stopt in Hvs, Apd, Rheine, Bünde en Spandau. Waar heb je trouwens vandaan dat GoVolta max 160 rijdt? I10 mag wel 200 km/h


Heb even de dienstregeling van GoVolta en NS ICE naast elkaar gezet. Binnen Nederland is GoVolta alsnog 2 minuten tragen, ondanks dat er 2 stops minder zijn.

Tijd Govolta NS

Asd. 8:34. 8:00
Amf 9:14 8:36
Dv 9:54 9:18
Hgl 10:29 9:52
Badb 10:48 10:12
Osna 11:36 10:54
Hann. 12:59 12:04
Berlijn. 15:20. 13:51(Hbf)

Asd-Bad B met Govolta 2:14 en met NS 2:12 uur.
Bad B-Hann met Govolta 2:11 en met NS 1:52 uur
Hann-Berlijn met Govolta 2:21 en met NS 1:17 uur



ProRail heeft in de media immer de mond vol over het faciliteren van internationaal vervoer, echter blijkt nu wederom in de praktijk dat zij niet verder komen dan het toekennen van een quasi-goederenpad. Dat haalt de snelheid er aardig uit.

 

10-12-2025 09:32:59
michaben
michaben

Omdat de nieuwe regelgeving die meer prioriteit geeft aan internationale treinen pas per 1 januari 2026 ingaat en dus pas meetelt vanaf de capaciteitsverdeling van dienstregeling 2027.

 

10-12-2025 15:11:55
jor[D]1
jor[D]1

Quote
Muizeneus (09-12-2025 22:10:34):


Quote
treinhobby (09-12-2025 21:39:44):


Quote
Muizeneus (09-12-2025 20:35:32):


Go Volta heeft op Asd - Berlijn 44 minuten extra reistijd tov de ICE Berlijn. Bovendien is het traject Spandau- Gesundbrunnen ruim 10 minuten sneller dan Spandau-Hbf. Kortom 55 minuten 'lucht'.


Dit gaat niet helemaal op.

GoVolta gaat maximaal 160 km/uur rijden, terwijl IC(E) Berlijn met 200 km/uur is ingelegd tussen Hannover en Berlijn.


Daar staat dan weer tegenover dat GoVolta niet stopt in Hvs, Apd, Rheine, Bünde en Spandau. Waar heb je trouwens vandaan dat GoVolta max 160 rijdt? I10 mag wel 200 km/h



Alleen de i10 met airco is aangepast aan 200kmh. De rest is nog steeds 160. +/-40 stuks i10 zonder airco stonden ook al een lange tijd te koop. Wordt nog wat van de zomer als ze inderdaad rijtuigen zonder airconditioning hebben. Daar kom je tegenwoordig niet makkelijk meer mee weg bij reizigers tevredenheid, komt gewoon over als oude zooi dan.

 

10-12-2025 16:16:55
Muizeneus
Muizeneus

Het hele idee van concurrentie is toch dat er iets te kiezen is? Er rijden dagelijks ook 5 treinen met airco voor de reizigers die dat liever hebben....

 

10-12-2025 16:18:45
Muizeneus
Muizeneus

Trouwens, hoe lastig is het om I10 voor 200 km/h toegelaten te krijgen?

 

10-12-2025 16:46:18
dennistd
dennistd

Het valt me wel op dat de reis naar Nederland vanaf zowel Berlijn als Hamburg een stuk langer duurt dan de heenreis. Dit zit hem vooral in Berlijn -> Hannover (3:30 vs 02:11) en Bremen -> Bentheim (2:53 vs 2:03). In dat eerste geval is het nog wel enigszins te verklaren (er moet waarschijnlijk aardig rondgereden worden rondom Berlijn omdat je niet in 26 minuten op Gesundbrunnen je loc wil laten omlopen) maar vanaf Bremen naar Bentheim speelt dat niet natuurlijk.

 

10-12-2025 16:49:02
thom
thom

Quote
Muizeneus (10-12-2025 16:18:45):


Trouwens, hoe lastig is het om I10 voor 200 km/h toegelaten te krijgen?



Toegelaten krijgen zal het probleem niet zo zijn omdat er al rijtuigen zijn die daarvoor toegelaten zijn.

Je moet ze alleen wel verbouwen en aanpassen zodat ze daar ook geschikt voor zijn.

 

10-12-2025 18:25:16
henri1972
henri1972

Quote
dennistd (10-12-2025 16:46:18):


Het valt me wel op dat de reis naar Nederland vanaf zowel Berlijn als Hamburg een stuk langer duurt dan de heenreis. Dit zit hem vooral in Berlijn -> Hannover (3:30 vs 02:11) en Bremen -> Bentheim (2:53 vs 2:03). In dat eerste geval is het nog wel enigszins te verklaren (er moet waarschijnlijk aardig rondgereden worden rondom Berlijn omdat je niet in 26 minuten op Gesundbrunnen je loc wil laten omlopen) maar vanaf Bremen naar Bentheim speelt dat niet natuurlijk.


Klinkt als: na vertrek een rondje over de BAR. Dat kost best aardig wat tijd.