Opvallende dingen 21 augustus
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
21-08-2025 09:15:54
AvVeen
AvVeen

Ook vandaag weer, een defect spoor tussen Geldermalsen en Houten. Volgens een NFL zit er vanuit Ht net voor doorkomst bij Gdm ook een flinke knik, waardoor je aardig door de trein wordt geschud, als deze er op snelheid overheen rijdt.

 

21-08-2025 09:59:14
taigagaai
Moderator
taigagaai

VSM 50 3879 passeerde rond 9.57 de overweg Marchantstraat (Apdvam - Apd) richting Apd met de reguliere trein in de zomervakantie. Schoorsteen richting Apd, tender richting Ebk.

 

21-08-2025 10:39:07 1
rob_ehv
rob_ehv

ICE 250 gaat via Ehv-Ht-Ah-Ut ivm verzakking Ht-Ut

 

21-08-2025 11:21:38
michaben
michaben

Dit maal zijn de sporen GG en GS buiten dienst tussen Htnc en Cl, prognose is nu 12:30.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-08-2025 11:40:30
phantom
phantom

Als ik het de afgelopen dag zo lees dan schieten de verzakkingen de laatste dagen als paddestoelen uit de baan in extreme aantallen.
Is dat nog steeds te wijten aan slecht onderhoud,heeft het droge weer er wellicht iets mee te maken,of zijn er andere oorzaken waardoor het nu zo hard gaat ??

 

21-08-2025 13:21:07
Joell35
Joell35

Quote
phantom (21-08-2025 11:40:30):


Als ik het de afgelopen dag zo lees dan schieten de verzakkingen de laatste dagen als paddestoelen uit de baan in extreme aantallen.
Is dat nog steeds te wijten aan slecht onderhoud,heeft het droge weer er wellicht iets mee te maken,of zijn er andere oorzaken waardoor het nu zo hard gaat ??



Onderhoud wat inderdaad uitgevoerd word net boven de onderhoudsgrens, het constante pleisters plakken, het weer zal parten spelen, maar vergeet ook niet de hoeveelheid treinen die dit traject berijden. 6 IC's per uur, (op sommige stukken) 4 SPR's per uur, Internationale treinen, leegmaterieelritten en dan nog de grote hoeveelheden goederentreinen (ook omdat Oberhausen - Emmerich er voor lange tijd uit ligt). Er word misschien wel te veel gevraagd van de baan.

 

21-08-2025 14:25:57
NDS
NDS

Er rijd net = 14.24u een Berlijn IC richting Nederland langs de railcam Hannover met 2 Vectrons waarvan de 2e in opzending.

Groetjes Michiel

 

21-08-2025 16:56:10
Sehukoza
Sehukoza

Quote
NDS (21-08-2025 14:25:57):


Er rijd net = 14.24u een Berlijn IC richting Nederland langs de railcam Hannover met 2 Vectrons waarvan de 2e in opzending.

Groetjes Michiel



Om 16:53 als IC144 over sp4 in Aml. ri. Dv

 

21-08-2025 17:50:28
Jasper-N
Jasper-N

Icm (4 delig) ter hoogte van maarsen richting ut, vanuit de boot gezien dus weinig details

 

21-08-2025 17:57:07
michaben
michaben

Trein 3263 reed zo te zien met ICM.

 

22-08-2025 11:01:28
phantom
phantom

Quote
Joell35 (21-08-2025 13:21:07):

maar vergeet ook niet de hoeveelheid treinen die dit traject berijden.
Er word misschien wel te veel gevraagd van de baan.


Zou er zoveel meer rijden dan op b.v. de Brabantroute ?
Waarvan ik denk dat daar meer rijd.
En hoe vergelijkbaar zou de ondergrond zijn,want ik/je hoort over de Brabanr route vrij weinig als het gaat om verzakkingen e.d.

 

22-08-2025 11:07:19
Marco
Marco

Quote
phantom (22-08-2025 11:01:28):


Quote
Joell35 (21-08-2025 13:21:07):

maar vergeet ook niet de hoeveelheid treinen die dit traject berijden.
Er word misschien wel te veel gevraagd van de baan.


Zou er zoveel meer rijden dan op b.v. de Brabantroute ?
Waarvan ik denk dat daar meer rijd.
En hoe vergelijkbaar zou de ondergrond zijn,want ik/je hoort over de Brabanr route vrij weinig als het gaat om verzakkingen e.d.


Dit kaartje is waarschijnlijk een goede hint: maps.prorail.nl

Vrijwel de hele Brabantroute ligt op zandgrond, terwijl b.v. Utrecht - Den Bosch op "riviergrond" ligt.

 

23-08-2025 13:46:35 1
rolandrail
rolandrail

Quote
Joell35 (21-08-2025 13:21:07):


Quote
phantom (21-08-2025 11:40:30):


Als ik het de afgelopen dag zo lees dan schieten de verzakkingen de laatste dagen als paddestoelen uit de baan in extreme aantallen.
Is dat nog steeds te wijten aan slecht onderhoud,heeft het droge weer er wellicht iets mee te maken,of zijn er andere oorzaken waardoor het nu zo hard gaat ??



Onderhoud wat inderdaad uitgevoerd word net boven de onderhoudsgrens, het constante pleisters plakken, het weer zal parten spelen, maar vergeet ook niet de hoeveelheid treinen die dit traject berijden. 6 IC's per uur, (op sommige stukken) 4 SPR's per uur, Internationale treinen, leegmaterieelritten en dan nog de grote hoeveelheden goederentreinen (ook omdat Oberhausen - Emmerich er voor lange tijd uit ligt). Er word misschien wel te veel gevraagd van de baan.



Nee, er wordt te veel gevraagd van Prorail. Die liet al eens onderzoek doen naar de staat van de spoorbaan en toen 4 ingehuurde ingenieursbureaus tot de conclusie kwamen dat 1400 km spoor serieus bedreigd werd was de eerste reactie "we gaan eerst eens kijken of hun berekeningen wel kloppen" en "de afgelopen ruime 100 jaar is het ook goedgegaan". Dan ben je dus als organisatie een enorme struisvogel.